Tarina jatkuu...enemmän testailtuani alkoi pistää korviin Gaming OC:n tuulettimien vähän erikoinen surina. Noin 1400 rpm ylöspäin sitä ei huomannut, kun se peittyi muun puhinan alle. Matalilla kierroksilla taas kuului pelkkää surinaa, paitsi joillakin kierroksilla kuului myös ulinaa. Lieneeköhän Gigabyte tuon vuoksi suunnitellut oletustuuletinkäyrän siten, että tuulettimet pyörivät minimissään 1300 rpm. Tuolla vähän korkeammilla nopeuksilla tuulettimet tosiaan kuulostivat ihan ok:lta, mutta kevyemmissä peleissä pärjäisi vähemmälläkin tuuletuksella. Gaming OC lähtikin takaisin kauppaan ja päätin kokeilla muitakin malleja.
Inno3D iChill X3:n tuulettimista tuntui olevan hankala löytää kierroksia, jotka eivät ulise. Minulle sattuneessa yksilössä taisi yksi tuuletin olla vähän rikki, kun siitä kuului koko ajan räpättävä ääni. PNY XLR8:n tuulettimet eivät ulisseet, sen sijaan kuului semmoinen jännä korkea kihinä. Kihinä ei pahasti häirinnyt mutta koneeseen lopulta jäi Gigabyte Aorus Elite. Pientä kihinää kuuluu samaan tapaan kuin PNY:llä mutta hiljempaa, pientä ulinaakin kuuluu joillakin kierroksilla mutta omalla tuuletinkäyrällä pystyy kiertämään helposti ja surinaa ei kuulu.
Onhan tuossa Aorus Elitessä myös selvästi järeämpi jäähy kuin Gaming OC:ssä. Esim. Furmarkissa hiljaisella biosilla lämpötila 61 astetta (muistit 56, hotspot 73) tuulettimien pyöriessä 1370 rpm. Power limitiä voi nostaa 28% (olisiko se sitten 365 W), eli varmaan voisi kellotellakin aika reilusti ja lämmöt sekä melutason saisi silti pysymään kohtuullisina. Itse tosin ainakin nyt toistaiseksi mieluummin jätän koskematta kelloihin ja sen sijaan tiputtelen tuulettimien nopeuksia hyvinkin hiljaisiksi, lämpöjen silti pysyessä hyvin kurissa.
Vähän kyllä mietityttää myös, menisikö nykyinen 650 W Be Quiet Straight Power 11 vähän liian äärirajoille, jos näytönohjaimen kulutus alkaa mennä selvästi yli 300 W. Meneehän tuohon virtajohtoadapteriinkin tässä 3 kpl 8-pin ja minulla lähtee virtalähteestä vain 2 erillistä johtoa. Prosessorinakin on nyt Ryzen 5800X3D, sekin jonkin verran enemmän sähköä syö kuin vanha 5600X.
Huonona puolena tästä kortista sanottakoon, että RGB-valaistus ei tottele juuri ollenkaan Gigabyten softaa. Enpä toisaalta valoista niin hirveästi välitäkään ja ainakin nyt olen onnistunut kytkemään valot kokonaan pois.
Jospa tässä nyt olisi näytönohjainta muutamaksi vuodeksi.