NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Oivoi. Ei ollut aivan onnistunut Noctua D15 vaihto ARCTIC Liquid Freezer II 360. 3Dmark 3090 TUFin lämmöt nousi 70->80. Yritin laittaa etupaneelin tuulettimet puhaltamaan ulos, mutta ei ratkaissut ongelmaa. Radi on katossa ja imee sisään ilmaa. En halua puhaltaa tuota 400w lämpökuormaa radin läpi. Onneksi sentään prossun lämmöt näyttää hyviltä. En olisi uskonut, että noin radikaalisti vaikuttaa. Kotelona Fractal Meshify S2.

Miks et laittanut radia eteen? Katosta sitten poisto.
 
Oivoi. Ei ollut aivan onnistunut Noctua D15 vaihto ARCTIC Liquid Freezer II 360. 3Dmark 3090 TUFin lämmöt nousi 70->80. Yritin laittaa etupaneelin tuulettimet puhaltamaan ulos, mutta ei ratkaissut ongelmaa. Radi on katossa ja imee sisään ilmaa. En halua puhaltaa tuota 400w lämpökuormaa radin läpi. Onneksi sentään prossun lämmöt näyttää hyviltä. En olisi uskonut, että noin radikaalisti vaikuttaa. Kotelona Fractal Meshify S2.

Vähän eri kokemus, kotelo Phanteks 500A ja pistin tuon saman Arcticin 360mm eteen ja imemään ilmaa ulkoa. Hyvä poisto takaa ja ylhäältä. Laski hieman 3080-lämpöjä.
 
Oivoi. Ei ollut aivan onnistunut Noctua D15 vaihto ARCTIC Liquid Freezer II 360. 3Dmark 3090 TUFin lämmöt nousi 70->80. Yritin laittaa etupaneelin tuulettimet puhaltamaan ulos, mutta ei ratkaissut ongelmaa. Radi on katossa ja imee sisään ilmaa. En halua puhaltaa tuota 400w lämpökuormaa radin läpi. Onneksi sentään prossun lämmöt näyttää hyviltä. En olisi uskonut, että noin radikaalisti vaikuttaa. Kotelona Fractal Meshify S2.
Rohkeesti vaan radi puhaltamaan ulos. Itellä on 360mm AIO katossa puhaltamassa ulos, eikä 3900x kiinnosta pätkääkään vaikka sieltä vähän 3080:n lämmöt tulee läpi. Ja tuulettimet pyörii hiljaa, mut niitä on kyl muutama kappale.
 
Laittelin tuon Strixin biossin sisään omaan 3080 Gaming X Trioon. Hyvin toimii. Sampsan sanoja lainatakseni, tulvaportit kyllä aukesivat. Power limit -> 121% ja hiphei, boostit tosiaan pysyy nyt huomattavan vakaasti rasituksessa tuolla ~2GHz tietämillä. Eli jos rohkeutta löytyy, niin pykälän saa omaan korttiin lisää jerkkua jos niin haluaa.
Mit.vit, jos vuosia kateltu ku kolvaillaan shuntteja ja levitelty liquid metalleja, niin ratkasu oiski ollu vaan heitellä kovimman olemassaolevan Nvidia kortin(Kingpin) Power tablet BIOS:lla sisään.
 
Täytyy sanoa että Asusin rtx3080 tuf oc on hinta-laatu suhteeltaan aika kova kortti. Kellot nostettu aika paljon (time spy extreme 9243p). Tuo kulkupuoli oikein yllätti ja lämmöt ollut tähän mennessä maksimilleen 64 astetta pitkässä rasituksessa.

Korttihan on ihan vakuuttavan tuntuinen peli kun ei muoviselta tunnu ja näytä, mutta silti ulkonäkö jäi itseä vähän harmittamaan. Piti laittaa strix vielä tilaukseen, koska omassa rgb akvaariossa tuf ei miellytä. Strixillä voi vielä olla potentiaalia nostaa kulkuja sekä kiinnostaa mahdollinen vesille lasku kunhan tulee joku sopiva aio setti rtx3080 sarjalle. Alphacooliltahan tuli joku aika sitten rtx2080ti:lle mustan aio setin kaveriksi komea rgb malli, jonka saatavuus oli naurettava, kuten 3000 sarjalla. Jäipä sekin kokeilematta kun saatavuus tökkii.

Minkälaisia kokemuksia muilla on noista aio jäähyistä gpu:lle ollut? Omalla ryzen 9 3950x prossullahan tuo vesi on aika must...

Btw tuohon radin sijoitteluun - ilmeisesti kannattaa aina sijoittaa kattoon tai ainakin niin, että jää pumpun yläpuolelle. Vesi kiertää paremmin ja pumppu pysyy paremmin kunnossa. Aina tuo ei tietty ole mahdollista, mutta jos on niin kannattaa siis sijoittaa kattoon ennemmin kuin eteen.
 
Täytyy sanoa että Asusin rtx3080 tuf oc on hinta-laatu suhteeltaan aika kova kortti. Kellot nostettu aika paljon (time spy extreme 9243p). Tuo kulkupuoli oikein yllätti ja lämmöt ollut tähän mennessä maksimilleen 64 astetta pitkässä rasituksessa.

Korttihan on ihan vakuuttavan tuntuinen peli kun ei muoviselta tunnu ja näytä, mutta silti ulkonäkö jäi itseä vähän harmittamaan. Piti laittaa strix vielä tilaukseen, koska omassa rgb akvaariossa tuf ei miellytä. Strixillä voi vielä olla potentiaalia nostaa kulkuja sekä kiinnostaa mahdollinen vesille lasku kunhan tulee joku sopiva aio setti rtx3080 sarjalle. Alphacooliltahan tuli joku aika sitten rtx2080ti:lle mustan aio setin kaveriksi komea rgb malli, jonka saatavuus oli naurettava, kuten 3000 sarjalla. Jäipä sekin kokeilematta kun saatavuus tökkii.

Minkälaisia kokemuksia muilla on noista aio jäähyistä gpu:lle ollut? Omalla ryzen 9 3950x prossullahan tuo vesi on aika must...

Btw tuohon radin sijoitteluun - ilmeisesti kannattaa aina sijoittaa kattoon tai ainakin niin, että jää pumpun yläpuolelle. Vesi kiertää paremmin ja pumppu pysyy paremmin kunnossa. Aina tuo ei tietty ole mahdollista, mutta jos on niin kannattaa siis sijoittaa kattoon ennemmin kuin eteen.
Jos haluut tosta rumasta TUFfista eroon, niin voin ostaa pois kuleksimasta. :D

Edit. Itellä oli GTX 770:ssä jälkiasennettu hybridi (AIO hoiti piirin ja ilma viilensi muistit ja virrat) ja hyvinhän sekin pelitti. Näillä tosin lämpökuormaa on sen verran, että jos tommosen AIO:n siihen heittää, niin pistäs varmaan löytää full cover malli, jossa on ihan minimissään 240 radi, mielelläään ehkä 360, jos kellottelee ja haluaa edes jollain tasolla siedettävät äänet.
Pumppu ei passaa olla koskaan ylimpänä kierrossa, koska jää ilmat pyörimään sinne. Tossa hyvä video aiheesta;


Edit2. Tägätääs @Interceptor^ vielä jos meni toi editti ohi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa että Asusin rtx3080 tuf oc on hinta-laatu suhteeltaan aika kova kortti. Kellot nostettu aika paljon (time spy extreme 9243p). Tuo kulkupuoli oikein yllätti ja lämmöt ollut tähän mennessä maksimilleen 64 astetta pitkässä rasituksessa.

Korttihan on ihan vakuuttavan tuntuinen peli kun ei muoviselta tunnu ja näytä, mutta silti ulkonäkö jäi itseä vähän harmittamaan. Piti laittaa strix vielä tilaukseen, koska omassa rgb akvaariossa tuf ei miellytä. Strixillä voi vielä olla potentiaalia nostaa kulkuja sekä kiinnostaa mahdollinen vesille lasku kunhan tulee joku sopiva aio setti rtx3080 sarjalle. Alphacooliltahan tuli joku aika sitten rtx2080ti:lle mustan aio setin kaveriksi komea rgb malli, jonka saatavuus oli naurettava, kuten 3000 sarjalla. Jäipä sekin kokeilematta kun saatavuus tökkii.

Minkälaisia kokemuksia muilla on noista aio jäähyistä gpu:lle ollut? Omalla ryzen 9 3950x prossullahan tuo vesi on aika must...

Btw tuohon radin sijoitteluun - ilmeisesti kannattaa aina sijoittaa kattoon tai ainakin niin, että jää pumpun yläpuolelle. Vesi kiertää paremmin ja pumppu pysyy paremmin kunnossa. Aina tuo ei tietty ole mahdollista, mutta jos on niin kannattaa siis sijoittaa kattoon ennemmin kuin eteen.
Ite tilasin kiinasta custom looppiin osat, rupesin miettimään et tollanen reilu 500w lämpökuorma on jo ihan fiksua laskea vesille, käy täysin hiljasena ja viileämpänä sit, korttikin varmaan kulkee kovempaa. Blokkia ei tälle Gigabytelle vielä ole, mutta alphacoolilla lukee listassa et coming soon :hungry:

Radin sijottelun puolesta ei mitään suurempaa väliä, kunhan se loopin ylin kohta ei ole se pumppu. Jos se ylin kohta on pumppu, niin sithän ne ilmakuplat on siellä = pumppu pyörittelee tyhjää satunnaisesti, vaikkakin tosi pikasesti. Ei kuitenkaan hyvä juttu.

TUF omistajille sellanen kysymys, et onks siinä jäähyssä takuutarra? Gigabytestä en löytäny backplaten ruuveista ainakaan takuutarraa, mikä ei toki tarkota etteikö sellanen sit jossain muualla olis, mutta uskosin et tossa se olis jos olis ollakseen. Tarkotus kuitenkin laittaa kortti vesille, niin pian kun mahdollista. Voi kuitenkin olla et nykysellään varauksessa oleva TUF tuleekin itelle ja Gigabyte menee eteenpäin kaverille, niin sen osalta kyselen et kumman kanssa toi touhu on helpompaa. TUFille on blokki jo saatavilla, kun Gigabytelle ei.
 
Rohkeesti vaan radi puhaltamaan ulos. Itellä on 360mm AIO katossa puhaltamassa ulos, eikä 3900x kiinnosta pätkääkään vaikka sieltä vähän 3080:n lämmöt tulee läpi. Ja tuulettimet pyörii hiljaa, mut niitä on kyl muutama kappale.
En ole vielä valmis luopumaan intake radista. Pitää yrittää kiertää ongelma jotenkin. Tuli näin aamulla ajatus mikä osaltaan voisi vaikuttaa ongelmaan. Delidin prossun samalla kun laitoin AIOn kiinni. Nythän se rasituksessa käy huikeaa 40c-50c astetta. Kotelon tuulettimet on säädetty toimimaan 20% teholla aina 50c asti.
 
En ole vielä valmis luopumaan intake radista. Pitää yrittää kiertää ongelma jotenkin. Tuli näin aamulla ajatus mikä osaltaan voisi vaikuttaa ongelmaan. Delidin prossun samalla kun laitoin AIOn kiinni. Nythän se rasituksessa käy huikeaa 40c-50c astetta. Kotelon tuulettimet on säädetty toimimaan 20% teholla aina 50c asti.
Ite asiaa testailin aikoinaan 8700k + Eisbaer 360 kombolla. En ainakaan sillon huomannu mitään jäätävää eroa sen suhteen et onko radi intakena vai exhaustina, niin laitoin sit kattoon exhaustiks. Ehkä asteen tai kaks eroa max pidemmässä rasituksessa missä näytönohjainkin puskee lämpöä, mutta jos mennään sillä oletuksella et sitä lämpöä saadaan kotelosta siirrettyä poiskin, niin sillä ei kovinkaan suurta vaikutusta lämpötiloihin ole et missä se radi on ja miten se puhaltaa mihinkin. Porukka tykkää jäädä jumittamaan siihen et lämpö nousee ylöspäin, samalla kun ei tajuta et se ilma menee hyvin tuuletetussa kotelossa sen verran huljun muljun et se lämmin ilma ei jää sinne niin pitkäks aikaa et sillä olis merkitystä. Toki mulla omassa setissä se nyt väkisinkin menee ton radin läpi, alhaalta kun puskee tuulettimet ilmaa ylöspäin ja näyttiksenkin backplatessa se reikä josta lämmin ilma menee kattoa kohti. Mutta silti ei oo tarvinnu ruveta muuttelemaan, prosessori riittävän viileä silti, vaikka toi koko paska kuumeneekin siihen malliin et lasikylki on melkeen kuuma näyttiksen kohdalta.

Kuukauden päästä toivottavasti ei enää asiaa tartte miettiä, jos sillon olis näyttiksellekkin blokki jo olemassa ja posti tuonut osat kiinasta niin ois aika jees.
 
Itellä tilauksessa Asus strix 3080 ja pikkasen hirvittää sen koko ja varsinkin se, roikkuuko kortti miten pahasti. Asuksen korteissa kun ei taida tulla tukirautaa mukana.
Oma Strix ei ainakaan roiku ainakaan paljaalla silmällä nähtävästi. Iso korttihan tämä on, ihme että mahtui vielä nykyiseen S340 koppaan etutuulettimien ja radin kanssa. Uskoisin että ilmankin tukirautaa pärjää varsin mainiosti.

EDIT: Asiasta kukkaruukkuun, onko täällä muita joiden 3080 tuulettimilta ei lähde signaalia softille? Oman kortin tuulettimien kierrosnopeutta ei näy missään softassa, yritin googlailla vertaistukeakin mutta toistaiseksi ei tullut mitään vastaan.
 
Joko noiden RTX 3080 korttien virransyöttöongelmat ja kaatuilut on korjattu valmistajien pyolesta?
Ajuripäivityksellä vissiin korjasivat tilanteen aika hyvin ainakin noiden tech tubettajien mukaan. Tiedä sitten oliko siinä konkkagatessa mitään perää, mutta näyttäis unohtuneen ihan täysin.
 
Mutta onko ventus hyvä? Suunnittelen sen ostamista.
Omasta mielestäni täysin riittävä. Hirveitä kellotuksia ei kannata haikailla, kun tehonkulutus on jo speksien rajoilla vakiona. 2x pcie 8pin plus pcie väylä asettaa maksimit 375 wattia.
 
Tuli Hardwareluxx:n foorumella vastaan vähän erilainen vertical-mount ratkaisu :rofl:

1602352213218.png
 
Itellä ei oo kertaakaa kaatunut, missään tilanteessa. Tosin 1kW poweri, tiedä häntä. Ennätys poweri otto näyttiksellä näyttää 347 W (MSI 3080 Ventus)
Itse myös odotellu että saisin tilaamani (17.9) RTX 3080 Ventuksen. Tilasin Gigantista sen hintaan 739,90€.
Piti tulla 18.9 ja siirty 23.9 ja siirty 1.10 ja siirty 6.10 ja siirty 20.10. (tuskin tulee silloinkaan).:sad: Soitin aspaan ja ei osannut kertoa missä vaiheessa jonoa olen. Piti olla ensimmäisten joukossa...nähtävästi en ollut. :hmm: Myin tietysti vanhan GTX1080 heti pois. Sain onneks tutulta lainaks tuossa viikko sit GTX970 ja sillä pitää sitten sen aikaa räpeltää. "ei v*tuta".:comp2:
 
Tuli Hardwareluxx:n foorumella vastaan vähän erilainen vertical-mount ratkaisu :rofl:

1602352213218.png

Kyllä luova keinot keksii :)

Onko muuten kellään tietoa mistä suomesta saisi semmoisia rgb takalevyjä rtx 3080? Jos ei laitakkaan riserilla pystyyn vaan pitäisikin vaakatasossa ja iskisi komean takalevyn vilkuilla...
 
Ite asiaa testailin aikoinaan 8700k + Eisbaer 360 kombolla. En ainakaan sillon huomannu mitään jäätävää eroa sen suhteen et onko radi intakena vai exhaustina, niin laitoin sit kattoon exhaustiks. Ehkä asteen tai kaks eroa max pidemmässä rasituksessa missä näytönohjainkin puskee lämpöä, mutta jos mennään sillä oletuksella et sitä lämpöä saadaan kotelosta siirrettyä poiskin, niin sillä ei kovinkaan suurta vaikutusta lämpötiloihin ole et missä se radi on ja miten se puhaltaa mihinkin. Porukka tykkää jäädä jumittamaan siihen et lämpö nousee ylöspäin, samalla kun ei tajuta et se ilma menee hyvin tuuletetussa kotelossa sen verran huljun muljun et se lämmin ilma ei jää sinne niin pitkäks aikaa et sillä olis merkitystä. Toki mulla omassa setissä se nyt väkisinkin menee ton radin läpi, alhaalta kun puskee tuulettimet ilmaa ylöspäin ja näyttiksenkin backplatessa se reikä josta lämmin ilma menee kattoa kohti. Mutta silti ei oo tarvinnu ruveta muuttelemaan, prosessori riittävän viileä silti, vaikka toi koko paska kuumeneekin siihen malliin et lasikylki on melkeen kuuma näyttiksen kohdalta.

Kuukauden päästä toivottavasti ei enää asiaa tartte miettiä, jos sillon olis näyttiksellekkin blokki jo olemassa ja posti tuonut osat kiinasta niin ois aika jees.
Jouduin lopulta nöyrtymään ja laittamaan radin exhaustille. Jäätävä ero lämmöissä. Nyt käy 67c asteessa pienemmillä ropelin kierroksilla. Prossu vastaavasti nousi 45->55 asteeseen. Ei sinällään mikään ongelma lämpötila vielä.

Vesillehän tuo tahtoisi. Vähän kyllä intoa vie, että Asus liimannut tähän malliin takuutarran corelle. Ennen Asuksella en nähnyt näitä tarroja, kun monella muulla on ollut aina.
 
Jouduin lopulta nöyrtymään ja laittamaan radin exhaustille. Jäätävä ero lämmöissä. Nyt käy 67c asteessa pienemmillä ropelin kierroksilla. Prossu vastaavasti nousi 45->55 asteeseen. Ei sinällään mikään ongelma lämpötila vielä.

Vesillehän tuo tahtoisi. Vähän kyllä intoa vie, että Asus liimannut tähän malliin takuutarran corelle. Ennen Asuksella en nähnyt näitä tarroja, kun monella muulla on ollut aina.
Niin, no se on vissiin 10c jommalle kummalle ylimäärästä. Tässä tapauksessa vaikuttais siltä et prossulle parempi, mikäli 55c AIO:lla saat pysymään. Joko kuormaa ei ollu kunnolla tai prossu muutenkin puskee vähän lämpöä.

Ai et siinä TUFissa on takuutarrat? Jooh no sit varmaan täytyy pysyä Gigabytessä, tässä ei oo ollenkaan tarroja niin mahollisessa takuukeississä ei välttämättä tarvi selitellä sit ollenkaan mitään, oletuksena siis et homman tekee siististi jälkiä jättämättä. Toki jos blokin sais tälle eka, mutta alphacoolilla tais olla jo työn alla.
 
Niin, no se on vissiin 10c jommalle kummalle ylimäärästä. Tässä tapauksessa vaikuttais siltä et prossulle parempi, mikäli 55c AIO:lla saat pysymään. Joko kuormaa ei ollu kunnolla tai prossu muutenkin puskee vähän lämpöä.

Ai et siinä TUFissa on takuutarrat? Jooh no sit varmaan täytyy pysyä Gigabytessä, tässä ei oo ollenkaan tarroja niin mahollisessa takuukeississä ei välttämättä tarvi selitellä sit ollenkaan mitään, oletuksena siis et homman tekee siististi jälkiä jättämättä. Toki jos blokin sais tälle eka, mutta alphacoolilla tais olla jo työn alla.
Oli kyllä inhottava, juttu tuo Asuksen takuutarra. Luulisi vaan niille olevan hyvä, jos parantelee jäähdytystä. Pienempi vikaantumisen riski.

En ymmärrä miksei tuo reverse tuuletus toiminut. Tai mikään muukaan kokeilin, vaikka mitä tuuletin comboja. Ainoa mikä pelittää hyvin on edestä kolme 140mm intake , pohjasta yksi 140mm intake ja takana 140mm exhaust ja katossa push/pull radi (6 kpl 120mm) exhaust.

Delid oli onnistunut operaatio ja laski lämpöjä 20 astetta. Täydellä kuormalla prossu menee sinne 70c. Peleissä 55c. Tällä hetkellä saa noin 1,29v @ 4.8Ghz
 
Oli kyllä inhottava, juttu tuo Asuksen takuutarra. Luulisi vaan niille olevan hyvä, jos parantelee jäähdytystä. Pienempi vikaantumisen riski.

En ymmärrä miksei tuo reverse tuuletus toiminut. Tai mikään muukaan kokeilin, vaikka mitä tuuletin comboja. Ainoa mikä pelittää hyvin on edestä kolme 140mm intake , pohjasta yksi 140mm intake ja takana 140mm exhaust ja katossa push/pull radi (6 kpl 120mm) exhaust.

Delid oli onnistunut operaatio ja laski lämpöjä 20 astetta. Täydellä kuormalla prossu menee sinne 70c. Peleissä 55c. Tällä hetkellä saa noin 1,29v @ 4.8Ghz
Heitän arvausta siihen suuntaan et jos sulla olis radi ylhäällä intakena niin se sit vääntäis näyttiksen kanssa ilmaa vastakkaisiin suuntiin, eikä se siitä sitten kunnolla liikkus oikeen mihinkään, vaikka edessä oliskin exhaustina. Tai sit se eturitilä on vaan tosi paska exhaustiin eikä päästä ilmaa kunnolla läpi, vaan kuristaa sen siihen. Ois ollu ihan mielenkiintosta nähä miten ois sen eturitilän/pölyfiltterin poistaminen vaikuttanu.

Ja siis kyllä mä tavallaan ymmärrän noi takuutarrat. Ei haluta et porukka menee räpeltämään sitä piirilevyä ku siel on kamaa tosi tiheesti ja ei tarvi kovinkaan pahasti tölviä et sieltä saa jotain rikki. Jäähyä kun vaihtelee nii pitää ottaa virransyöttö ja muistit huomioon, ja niissähän ei lämpötila-antureita oo niin sitä ei pahemmin tarkistetakkaan et onks ne lämpötyynyt oikein. Helpompi vaan sanoa et jäähyn irrottaminen evää takuun. En sit tiiä mitä takuussa tuumaisivat jos reteesti vaan ilman tarraa lähettäis ja kysyttäessä sanois et sellasta siinä koskaan ollukkaan. Kai sillä valmistajallakin joku vastuu on sen suhteen et pitäs todistaa et se kortti on hautaan joutunu käyttäjän toimenpiteiden takia. Ja kaipa tollasen takuutarran jollain pihdeillä tjsp sais ehkä puljattua irti yhdessä osassa. Plus ebayssa näkys olevan muutaman valmistajan takuutarroja myynnissä. Löytyyhän noita ratkasuja asian ympäri, ja niitäkin tarvii vaan jos kortti oikeasti leviää.
 
Heitän arvausta siihen suuntaan et jos sulla olis radi ylhäällä intakena niin se sit vääntäis näyttiksen kanssa ilmaa vastakkaisiin suuntiin, eikä se siitä sitten kunnolla liikkus oikeen mihinkään, vaikka edessä oliskin exhaustina. Tai sit se eturitilä on vaan tosi paska exhaustiin eikä päästä ilmaa kunnolla läpi, vaan kuristaa sen siihen. Ois ollu ihan mielenkiintosta nähä miten ois sen eturitilän/pölyfiltterin poistaminen vaikuttanu.

Ja siis kyllä mä tavallaan ymmärrän noi takuutarrat. Ei haluta et porukka menee räpeltämään sitä piirilevyä ku siel on kamaa tosi tiheesti ja ei tarvi kovinkaan pahasti tölviä et sieltä saa jotain rikki. Jäähyä kun vaihtelee nii pitää ottaa virransyöttö ja muistit huomioon, ja niissähän ei lämpötila-antureita oo niin sitä ei pahemmin tarkistetakkaan et onks ne lämpötyynyt oikein. Helpompi vaan sanoa et jäähyn irrottaminen evää takuun. En sit tiiä mitä takuussa tuumaisivat jos reteesti vaan ilman tarraa lähettäis ja kysyttäessä sanois et sellasta siinä koskaan ollukkaan. Kai sillä valmistajallakin joku vastuu on sen suhteen et pitäs todistaa et se kortti on hautaan joutunu käyttäjän toimenpiteiden takia. Ja kaipa tollasen takuutarran jollain pihdeillä tjsp sais ehkä puljattua irti yhdessä osassa. Plus ebayssa näkys olevan muutaman valmistajan takuutarroja myynnissä. Löytyyhän noita ratkasuja asian ympäri, ja niitäkin tarvii vaan jos kortti oikeasti leviää.
Kokeilin ilman pölyfiltteriä. Se vaikuttaa noin 1 asteen verran. Itse ritilä taas ei vaikuta. Tällä hetkellä katosta filtteri pois ja edessä on takaisin paikallaan.
 
Btw tuohon radin sijoitteluun - ilmeisesti kannattaa aina sijoittaa kattoon tai ainakin niin, että jää pumpun yläpuolelle. Vesi kiertää paremmin ja pumppu pysyy paremmin kunnossa. Aina tuo ei tietty ole mahdollista, mutta jos on niin kannattaa siis sijoittaa kattoon ennemmin kuin eteen.

Monen tekniikkatubettajan kokoonpanossa lauhdutin on 180 astetta väärinpäin siinä tapauksessa kun on asennettu etulevyyn eli nestekierron liittimet ovat ylälaidassa. Tästä seuraa myös sitten ylimääräistä kuplivaa ääntää itse lauhduttimen yläpäässä.

Kysyinkin aiemmin, että onko noiden All-in lauhduttimien letkut liian lyhyet oikeaoppiseen asentamiseen, koska niin moni järjestään asentaa sen väärinpäin eli ylösalaisin. Koppasuunnittelussa tätä ei ole myöskään otettu oikein huomioon kun virtalähteen edessä on monttu heti etuosan jälkeen, mikä tekee esteen lauhduttimen letkujen tulolle/menolle prosessorille. Ja yhtenä esteenä on tietenkin myös itse näytönohjaimen piirilevy.
 
Monen tekniikkatubettajan kokoonpanossa lauhdutin on 180 astetta väärinpäin siinä tapauksessa kun on asennettu etulevyyn eli nestekierron liittimet ovat ylälaidassa. Tästä seuraa myös sitten ylimääräistä kuplivaa ääntää itse lauhduttimen yläpäässä.

Kysyinkin aiemmin, että onko noiden All-in lauhduttimien letkut liian lyhyet oikeaoppiseen asentamiseen, koska niin moni järjestään asentaa sen väärinpäin eli ylösalaisin. Koppasuunnittelussa tätä ei ole myöskään otettu oikein huomioon kun virtalähteen edessä on monttu heti etuosan jälkeen, mikä tekee esteen lauhduttimen letkujen tulolle/menolle prosessorille. Ja yhtenä esteenä on tietenkin myös itse näytönohjaimen piirilevy.
Taitaa olla liian lyhyet ”oikeaan” asennukseen lähes kaikissa koteloissa.

Taas ainakin itselleni yksi syy lisää olla hankkimatta AIO jäähyä. Jos vesille haluaa, niin custom loop. Ilmalla sitten tehojen ja äänen puolesta pääseekin melkein samalle tasolle kuin AIO.
 
Millä virtalähteillä porukka ajaa RTX 3080/3090 vehkeitään? Seasonic Focus Platinum 850W varmaan ihan riittävä vaihtoehto näille eikä enää OCP hakkaa kiinni?
 
Millä virtalähteillä porukka ajaa RTX 3080/3090 vehkeitään? Seasonic Focus Platinum 850W varmaan ihan riittävä vaihtoehto näille eikä enää OCP hakkaa kiinni?
Ongelmia on luvassa jonkinlaisella todennäköisyydellä mikäli sarjanumero alkaa R17. Tarkoittaa siis valmistusvuotta.

Jos R18 niin ehkä toimii ehkä ei. Vaikka seasonic muutti noita 2018 alussa niin heidän mielestä syy oli atx spekseissa, ei heissä.


Mutta nuo R17-mallit saa vaihtaa takuuseen. Vaihdoin viimeksi yhden viikko sitten seasonicilla. Ei tarvinnut edes kuittia vaikka he RMA-formissa vaatii pakollisena kuitin kuvan. Laitoin kuvan virtlähteestä itsestään.
 
Mitä kaikkia seasonicin malleja toi ongelma sit koskee? Kohtalaisen vittumaiselta keissiltä nimittäin kuulostaa, sillä monen valmistajan omien kuorien alla löytyykin ne samat seasonicin osat.
 
Mitä kaikkia seasonicin malleja toi ongelma sit koskee? Kohtalaisen vittumaiselta keissiltä nimittäin kuulostaa, sillä monen valmistajan omien kuorien alla löytyykin ne samat seasonicin osat.

Niipä. Ja kiva alkaa virtiskaupoille menneessään tonkia tietoa siitä, että mitkä sisuskalut siellä on. Ei lue tuosta yleensä mitään valmistajien specs listauksissa.
 
Mitä kaikkia seasonicin malleja toi ongelma sit koskee? Kohtalaisen vittumaiselta keissiltä nimittäin kuulostaa, sillä monen valmistajan omien kuorien alla löytyykin ne samat seasonicin osat.
Niipä. Ja kiva alkaa virtiskaupoille menneessään tonkia tietoa siitä, että mitkä sisuskalut siellä on. Ei lue tuosta yleensä mitään valmistajien specs listauksissa.
Vähän vaikea varsinkin muiden brändien, Seasonicin valmistamista virtalähteistä.

Seasonicin omiin virtalähteisiin korjaukset tulivat OneSeasonic mallistossa, eli malleissa, jotka ovat nimetty tyylillä GX, PX ja TX. Eli esimerkkeinä Focus GX ja Prime GX ja Prime PX. Nämä ovat melko uudehkoja malleja, joten kattavia revikoita ei kovinkaan vielä ole, joten varmaksi en pysty sanomaan etteikö jotain ongelmaa olisi vielä mahdollista tapahtua. Itse kyllä luotan sen verran, että hankin 5900X, RTX 3080 custom loopilla -buildia varten Seasonic Prime GX-1000 -virtalähteen. Raportoin tänne foorumille syksyn mittaan, mikäli ongelmia ilmenee.
 
Mitä kaikkia seasonicin malleja toi ongelma sit koskee? Kohtalaisen vittumaiselta keissiltä nimittäin kuulostaa, sillä monen valmistajan omien kuorien alla löytyykin ne samat seasonicin osat.
Aivan kaikkia tuon aikaisia. Seasonicci itse on tunnustanut vain focus sarjan. Miningi/vega/nvidia high end kippailuvalituksia löytyy aivan kaikista sarjoista.

Mutta kuten mainittua seasonicci ei ole järin informatiivinen ollut itse näistä. Nyt kun seasonicci on vaihdellut sarjojensa nimiä, niin osa virtiksistä on muuttuneet taas. Focus sarja on muuttunut esim siten että kaapeleissa olevat konkat on kadonneet. Se mielestäni on hyvä merkki.

Mutta sitten että onko muiden merkkien seasonicit päivitettyä versiota vai ei niin saa tietysti aina kaivaa.

Helpoimmalla pääsee kun ei osta mitään seasoniccia vaan jonkun muun. Tieto onko poweri seasonic vai ei pitäisi löytyä suht vaivatta.

Megaexceli tarjoaa työkalun siihen.
 
Noh, menee muutamat powerit sit varmaan uusiks tän rytäkän ansiosta sit kun kortteja alkaa liikkumaan isommissa määrin, oletuksena siis se et tota niissä "korjatuissa" malleissa myös sit esiintyy et suojat räsähtää. Mielenkiintosta tulee kyllä olemaan et myöntääkö Seasonic missään vaiheessa et ongelma on heidän vehkeissä.

Voipahan tosiaan taputella itteensä selkään, joskus 2018 tuli vaihdettua 750w Focus+ Platinum pois tän HX1200 tieltä pois. Järkeä siihen aikaan koko vaihdossa ei ollut, enkä tota 1,2kw määrää kyllä vieläkään tarttee, mut jos se hyöty tälleen 2v on siinä et koko paska ei kippaa rasituksessa niin ihan wörtti se varmaan sit oli.
 
Niipä. Ja kiva alkaa virtiskaupoille menneessään tonkia tietoa siitä, että mitkä sisuskalut siellä on. Ei lue tuosta yleensä mitään valmistajien specs listauksissa.
Seasonic valmistaa osan corsairin virtalähteistä ja monesta muustakin laitteesta. Corsair suunnittelee virtalähteensä, seasonic valmistaa niitä corsairin speksien mukaan. Ei se että seasonic valmistaa jonkin, tee siittä automaattisesti liian herkkää piikki-kuormille. (jos se on tehty asiakkaan speksien mukaan)

Virtalähteiden tekijöitä on periaatteessa 3 laisia.

1.Suunnittelee itse / valmistaa itse - Esimerkkinä Seasonic
2.Suunnittelee itse / toinen osapuoli valmistaa - Esimerkkinä Antec ja Corsair.
3. Ei suunnittele / ei valmista... - uudet tarrat päälle.

Virtalähteessä olevasta RU-numerosta selviää kuka sen oikeasti valmistaa, Googlaat vain sen virtalähteen kyljessä olevan RU-numeron.
Tämä ru-numero on jokin amrikkalainen säännös jonka takia alkuperä pitää pystyä selvittämään.

Edit: olettaisin että RU -numero on näkyvillä myös retail-paketin ulkopuolella.

Edit2: no googlasin, vanhan nexuksen RU-numeron ja tälläinen sivu löytyi.

Sen logon tunnistaa helposti, se R on väärinpäin siinä. Itse en ostaisi virtalähdettä josta ei löydy kyseistä tunnistekoodia.

@Raxama
 
Viimeksi muokattu:
Seasonic valmistaa osan corsairin virtalähteistä ja monesta muustakin laitteesta. Corsair suunnittelee virtalähteensä, seasonic valmistaa niitä corsairin speksien mukaan. Ei se että seasonic valmistaa jonkin, tee siittä automaattisesti liian herkkää piikki-kuormille. (jos se on tehty asiakkaan speksien mukaan)

Virtalähteiden tekijöitä on periaatteessa 3 laisia.

1.Suunnittelee itse / valmistaa itse - Esimerkkinä Seasonic
2.Suunnittelee itse / toinen osapuoli valmistaa - Esimerkkinä Antec ja Corsair.
3. Ei suunnittele / ei valmista... - uudet tarrat päälle.

Virtalähteessä olevasta RU-numerosta selviää kuka sen oikeasti valmistaa, Googlaat vain sen virtalähteen kyljessä olevan RU-numeron.
Tämä ru-numero on jokin amrikkalainen säännös jonka takia alkuperä pitää pystyä selvittämään.

Edit: olettaisin että RU -numero on näkyvillä myös retail-paketin ulkopuolella.
Eihän se nyt toki tarkota suoraan et se virtalähde olis huono, mutta en välttämättä riskiäkään lähtis ottamaan jos on vaihtoehtona ottaa riskitönkin vehje. Corsairilla ei muutenkaan ole kuin muutama heikomman pään virtalähde jotka on Seasonicin tekemiä, tai no poislukien AX sarjan vanhemmat powerit, mutta ne on niin high end kamaa et tuskin Seasonicillakaan ollaan niissä säästelty, toisinkun noissa Focuseissa.

Nää tiedot on tosiaan poimittu tosta Cirruksen listasta, jos on virtalähdettä ostamassa uusille lapuille niin kannattaa tosiaan sitä vilkuilla, näkee nopeella vilkauksella et kuka on valmistanu kenenkin virtalähteet, sekä mihin malliin ne perustuu.
 
Eihän nuo takuutarrat nykyään ainakaan asuksella merkitse yhtään mitään? Itse olen huoletta availlut vaihtanu tahnoja ja ihan hyvin menny takuuseen, laittomia/merkityksettömiä muuten kuin pelottelun osalta. Asuksen sivuilla ainakin amerikan takuuehdot muutettu niin, että vain itse aiheutettu vahinko evää takuun, ei mikään tarra.
 
Eihän se nyt toki tarkota suoraan et se virtalähde olis huono, mutta en välttämättä riskiäkään lähtis ottamaan jos on vaihtoehtona ottaa riskitönkin vehje. Corsairilla ei muutenkaan ole kuin muutama heikomman pään virtalähde jotka on Seasonicin tekemiä, tai no poislukien AX sarjan vanhemmat powerit, mutta ne on niin high end kamaa et tuskin Seasonicillakaan ollaan niissä säästelty, toisinkun noissa Focuseissa.

Nää tiedot on tosiaan poimittu tosta Cirruksen listasta, jos on virtalähdettä ostamassa uusille lapuille niin kannattaa tosiaan sitä vilkuilla, näkee nopeella vilkauksella et kuka on valmistanu kenenkin virtalähteet, sekä mihin malliin ne perustuu.
Melkein näkisin asian toisin päin. Vanhat corsairi seasonicit voisi olla parempia kuin nämä uudet.

Siis uusin AX sarja on suoraan seasonicin prime alusta nyt. Edes tuuletinta ei saanut corsair vaihtaa. Ja siitä seasonicin pärisijästähän on valitettu vuosia. Johnnyguru sanoi tuulettimen vaihdosta johnnygurun foorumilla. Hän siis on corsairin työntekijä. Se että onko se prime päivitetty ja miten ja milloin ei juuri mitään hajua. 2018 tasoista primeä ei voi suositella ja siksi en suosittelisi ax-corsairia kun en tiedä mikä se on.
 
Ongelmia on luvassa jonkinlaisella todennäköisyydellä mikäli sarjanumero alkaa R17. Tarkoittaa siis valmistusvuotta.

Jos R18 niin ehkä toimii ehkä ei. Vaikka seasonic muutti noita 2018 alussa niin heidän mielestä syy oli atx spekseissa, ei heissä.


Mutta nuo R17-mallit saa vaihtaa takuuseen. Vaihdoin viimeksi yhden viikko sitten seasonicilla. Ei tarvinnut edes kuittia vaikka he RMA-formissa vaatii pakollisena kuitin kuvan. Laitoin kuvan virtlähteestä itsestään.
No voi perse. Kiitos vinkistä! Minulla on R17 860 XP2. Täytyypä laittaa Seasonicille viestiä.
 
No voi perse. Kiitos vinkistä! Minulla on R17 860 XP2. Täytyypä laittaa Seasonicille viestiä.
Xp2 taas alustana on vanhempi kuin Focus josta siis viestissäni puhuin. Väittäisin että xp2 alusta voi olla parempi näiden asioiden suhteen. Tai itse uskon juuri niin.

Helppo takuuvaihto ilman selityksiä koskee siis R17 focusta. R17 XP2 varmaan vaatii jonkun selityksen miksi ei toimi.
 
Eu-alueella moinen RU-numero ei taida olla pakollinen. Naminami. Eli Tuotemerkit saattavat vaihtaa lennossa valmistajaa
kuhan ovat vaan saaneet hyvän maineen aikaiseksi. Ilmeisesti valmistjat ovat heränneet että tätä tietoa ei todellakaan
tarvitse antaa asiakkaille. Kun joku osaa sen liian helposti noukkia esiin. Vai olenko vain sokea, vai onko se logo muuttunut?
Jos katot hetken tota sun linkkaamaas sivua, niin huomaat et toi on aika vanhaa kamaa jo. Sivuston leiska 2000-luvun alusta ja näemmä listakin jo todella vanhentunu. Tuskin noilla RU-koodeilla mitä nyt onkaan tekee mitään ku löytää muutenki paremmin ku vasta paketin avaamalla ja fyysistä tuotetta ihmettelemällä.
Melkein näkisin asian toisin päin. Vanhat corsairi seasonicit voisi olla parempia kuin nämä uudet.

Siis uusin AX sarja on suoraan seasonicin prime alusta nyt. Edes tuuletinta ei saanut corsair vaihtaa. Ja siitä seasonicin pärisijästähän on valitettu vuosia. Johnnyguru sanoi tuulettimen vaihdosta johnnygurun foorumilla. Hän siis on corsairin työntekijä. Se että onko se prime päivitetty ja miten ja milloin ei juuri mitään hajua. 2018 tasoista primeä ei voi suositella ja siksi en suosittelisi ax-corsairia kun en tiedä mikä se on.
Ai et Seasonicilla on paskaa ihan siellä kalleimmassakin mallistossa? Kova meno. Katoin ite vaan tota AX-i sarjaa, mikä ei oo Seasonicin tekemä.
Eihän nuo takuutarrat nykyään ainakaan asuksella merkitse yhtään mitään? Itse olen huoletta availlut vaihtanu tahnoja ja ihan hyvin menny takuuseen, laittomia/merkityksettömiä muuten kuin pelottelun osalta. Asuksen sivuilla ainakin amerikan takuuehdot muutettu niin, että vain itse aiheutettu vahinko evää takuun, ei mikään tarra.
Jooh näin sen asian melkeen itekkin näkisin. Jos täytyy avata, niin avataan ja tarrat lähtee samalla. Takuuhommat sit ihmetellään myöhemmin sillä lähtökohdalla et se on sieltä huollosta todistettava ihan kuvien kanssa et mitä fyysistä vahinkoa kortille on aiheuttanu. Vertaillaan sit kuvia keskenään ja ihmetellään et kumpi puhuu paskaa.
 
Ai et Seasonicilla on paskaa ihan siellä kalleimmassakin mallistossa? Kova meno. Katoin ite vaan tota AX-i sarjaa, mikä ei oo Seasonicin tekemä.
Prime titaniumeista asti löytyy valituksia. Niitä linkkailtiinkin psu-ketjuun.

AXi on käsittääkseni täysin corsairin/flextronicsin customi alusta jota ei kukaan muu ole koskaan myynyt. Pidän parhaana powerina ikinä. Harmillisesti on ole ikinä silti raskinut painaa laukaisinta axi1200/axi1600:n kohdalla.

Oiskohan poweriofftopicci nyt tässä...
 
Joo, kyllä nyt oli taas sen verran poweri-asiaa putkeen, että alkaa olla aika väsynyttä. Mutta ihan oikea 3080-kokemus väliin: Seasonic Prime Ultra 750 Gold täällä, eikä pienintäkään merkkiä ongelmista 3080:n kanssa. Tällainen virtalähdekeskustelu olisi on topic, teoreettinen diipadaapa OEM-kuvioista yms. ei niinkään.
 
Joo, kyllä nyt oli taas sen verran poweri-asiaa putkeen, että alkaa olla aika väsynyttä. Mutta ihan oikea 3080-kokemus väliin: Seasonic Prime Ultra 750 Gold täällä, eikä pienintäkään merkkiä ongelmista 3080:n kanssa. Tällainen virtalähdekeskustelu olisi on topic, teoreettinen diipadaapa OEM-kuvioista yms. ei niinkään.
Voihan se olla offtopicikkia. Mutta itsellä ainakin menee poweri vaihtoon tämän, suhteellisen ison virransyömisen takia.
Tai sitten joudun tyytymään 3070 suorituskykyyn. Mutta jos tuo RU-numero on vieläkin pakollinen USAssa...
Se voi tarkoittaa että niille markkinoille voi mennä eri tehtaassa valmistettua tavaraa mitä eurooppaan tuodaan.

Ja sitten jos virtalähteen arvostelijana on jokin jenkki, joka kehuu sen maasta taivaisiin. Ja saman "identtisen" tarran alla tuodaan
huonompaa tavaraa euroopan markkinoille. Koska katteet.

Homma alkaa oleen vähän huolestuttavaa, kun et enää tiedäkkään mitä ostat.
Ja tälläiset luotetut merkit kuten Seasonic onkin joidenkin lähteiden mukaan, ei sittenkään niin hyviä.

Ei ole minun mielestäni ollenkaan offtopickkia jos vaikka 50% uuden 3080 kortin ostajista joutuu myös ostamaan
uuden virtalähteen.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nuo takuutarrat nykyään ainakaan asuksella merkitse yhtään mitään? Itse olen huoletta availlut vaihtanu tahnoja ja ihan hyvin menny takuuseen, laittomia/merkityksettömiä muuten kuin pelottelun osalta. Asuksen sivuilla ainakin amerikan takuuehdot muutettu niin, että vain itse aiheutettu vahinko evää takuun, ei mikään tarra.

Eikai noita pelotevaikutteen takia tonne laiteta. Mun mielestä ihan selvä homma ja reilu peli. Valmistaja laittaa sinne sinetin ja sanoo että vaikka rikot ton niin ei suoraa evää takuuta. Mutta, valmistaja näkee siitä, että onko korttia räpelöity.
Saat tehdä tehdä sinne modauksia mutta valmistajan takuu kattaa vaan alkuperäisen tuotteen. Jos sinne on räpätty jotain ihan älytöntä ja se on itse rikottu, niin se on kuluttajan oma vika. Ja myös valmistajien on hyvä saada tästä todiste, että sinetti on rikottu kun selkeästi näkyy jälki jollain tavalla kortin rikkomisesta. Eikä tartte alkaa kuluttajan kanssa "en mä mitään ole tehny"-tyylistä vänkäystä.
 
GamersNexus teki purkuvideon EVGA:n FTW3 mallille.
Etenkin takalevyn ruuvit ym. näyttää olevan muttereiden kanssa kiinni eli hyödyllinen katsoa :)
 
Eikai noita pelotevaikutteen takia tonne laiteta. Mun mielestä ihan selvä homma ja reilu peli. Valmistaja laittaa sinne sinetin ja sanoo että vaikka rikot ton niin ei suoraa evää takuuta. Mutta, valmistaja näkee siitä, että onko korttia räpelöity.
Saat tehdä tehdä sinne modauksia mutta valmistajan takuu kattaa vaan alkuperäisen tuotteen. Jos sinne on räpätty jotain ihan älytöntä ja se on itse rikottu, niin se on kuluttajan oma vika. Ja myös valmistajien on hyvä saada tästä todiste, että sinetti on rikottu kun selkeästi näkyy jälki jollain tavalla kortin rikkomisesta. Eikä tartte alkaa kuluttajan kanssa "en mä mitään ole tehny"-tyylistä vänkäystä.
Kyllähän tuo on ihan hyvä pointti, varmasti syykin niihin tarroihin on osittain tuo, oma näkökanta on se, että kaikki kuluttajat eivät tiedä näiden takuuasioiden muuttuneen yms. ja osa elää vielä siinä maailmassa missä "warranty void if removed" tarrat suoraan eväävät takuun no questions asked.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom