No niin, nyt mulla alkaa olla kättä pidempää benchmarkkien benchmarkkauksesta. Lähtötilanne oli mulla sellainen, että olin tällä 3080 Gamerockilla pelannut pääosin Cyberpunkia useamman tunnin kelloilla 2010/10500/925mV, kunnes se päätti kipata eräässä cut scenessa useamman kerran putkeen. Sama toistui vielä alemmillakin kelloilla aina 1965MHz:iin asti. Tiputin kellot 1950MHz:iin, jolla sitten pelasin aika pitkään montaa muutakin peliä ilman mitään ongelmia.
Pari päivää sitten tuli inspiraatio katsoa, että onko Cyberpunk oikeasti vaan niin vaativa vai olisiko joku ray tracing -nimike vielä parempi kellojen vakaustesti. Eli mikä olisi sellainen mahdollisimman helposti ajettava ja saatavilla oleva testi, jolla nopeimmin selviäisi vakaat kellot Amperelle. Time Spy ja Port Royal oli testattu pitkillä ajoilla vakaaksi noilla alkuperäisillä 2010MHz kelloilla, joten eivät vaikuttaneet ainakaan Cyberpunkia paremmilta testeiltä. Latasin Steamista kaksi RT-benchiä: Bright Memory Infinite ja Boundary. Bright Memory oli syksyllä ensimmäisellä Ampere-kortilla osoittautunut hyväksi, eli kippasi noin kymmenessä minuutissa kellot, joilla 3DMarkit ei olleet onnistuneet löytämään epävakautta. Boundary taas on yleisesti aika rankaksi ja vaativaksi tunnettu testi.
Testasin puolen tunnin ajoilla järjestyksessä Bright Memory -> Boundary -> Cyberpunk (tein uuden game saven juuri ennen alunperin ongelmalliseksi osoittautunutta kohtaa, ja toistin ko. kohtaa testissä). Jännite corelle oli kaikissa 925mV, muistit koko ajan +1000MHz eli 10502MHz AB:n ilmoittamana. Aloitin 1965MHz:lla, ei mitään ongelmaa yhdelläkään noista. Jatkoin 1980MHz:iin, eikä edelleenkään ongelmia. Nyt alkoi jo herätä epäily, että siinä alkuperäisessä ongelmakohdassa Cyberpunkissa on ollut jotain häikkää, koska kaikki toimi nyt kuin unelma. Core 1995MHz:iin ja edelleen kaikki testit läpi ilman merkkejä ongelmista. 2010MHz -> yhä edelleen kaikki kunnossa.
2025MHz core: Bright Memory läpi ongelmitta, mutta ilmeni uusi luonteenpiirre: core-kellot tippui yhdellä binnillä eli 2010MHz:iin kun coren lämpö nousi 68 asteeseen (noin 10 min testin jälkeen). Tätä ei ole tapahtunut muissa peleissä tai bencheissä eikä tässäkään alemmilla kelloilla. Eli näiden nimenomaisten core-kellojen testaamisen kannalta pieni ongelma, mutta siirrytään eteenpäin. Boundary kippasi 4 minuutin testin jälkeen ilmoittaen ystävällisesti viestillä, että GPU oli syypää. Uudelleen käynnistys koneelle ja Cyberpunk tulille samoilla kelloilla. Ja edelleen homma toimii. Toinen puolituntinen Bright Memorya myös ilman ongelmia. Boundary vielä uudelleen päälle ja sama kippaus toisen loopissa ajetun kierroksen loppupuolella. Johtopäätös: Boundary löytää tällä kortilla epävakauden, jota muut nimikkeet eivät ole nähneet ongelmaksi.
Selvitin vielä tuota Cyberpunkia uudelleen. Menin pelissä vähän taaksepäin, jolloin saavuin ongelmakohtaan suoraan pelitilanteesta. Nyt kuvassa näkyy ihan selviä artefakteja ja myös fps on puolen tusinaa framea alhaisempi. Muistuttaa hieman muistivirheitä aiemmilla korteilla, joten hypoteesi testiin ja muistikellot alas vakioksi. Ei muutosta: tästä toisesta game savesta testaten virheet näkyvät kelloista riippumatta. Latasin aiemmissa testeissä käytetyn toisen game saven, ja sillä taas kaikki toimii hyvin monta kertaa putkeen. Ei voi tehdä muuta päätelmää kuin että CP2077 bugittaa aika ajoin tuota kohtaa ladatessaan, eikä saa hommaa toimimaan oikein näytönohjaimen kanssa.
Testaan vielä ainakin Port Royalin noilla 2025MHz core-kelloilla ja katson, meneekö stress test läpi. Samoin pelaan joitain muitakin pelejä samoilla kelloilla. Alustavasti näyttäisi kuitenkin siltä, että ykköskandidaatti nopeaksi vakaustestiksi olisi Steamista ilmaiseksi ladattava Boundaryn benchmark. Tästä kuitenkin sellainen huomautus, että loopissa ajaen tämä kaatuu ainakin itselläni joka kerta 11 kierroksen jälkeen eli ladatessaan 12. kierrosta. Jos tällainen tulee vastaan, niin kyseessä ei ole näyttiksen epävakaus! Esiintyy kelloista riippumatta ja aina täsmälleen samassa kohdassa aika tarkasti puolen tunnin jälkeen, kun benchmark lataa uutta kierrosta sisään.