No laitetaanpas tähän nyt ensimmäisiä tolskauksia näin uuden upean 3080:n omistajana. Posti siis skarppasi ja MSI:n Gaming X Trio ehtikin Jimmsiltä jo täksi iltapäiväksi perille, joten iskin sen koneeseen, kiinnitin mukana tulleen hienon tukiraudan, ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Kun sain pelin päälle, ihmettelin että miksi peli pyörii surkeammin kuin ennen. Ei hyvä. 3DMark Port Royalistakin tuli vain noin 75% pojoista mitä aiemmin 2080 Ti:llä. Silti näyttiksen kellot, käyttöaste yms. kaikki vaikutti toimivan kuten pitääkin. Epäilin heti ajureita, joten asensin uusiksi tuoreimmat ajurit Nvidian installerin clean installina, ei auttanut. Latailin DDU:n ja nuketin kaikki rippeet ajureista pois, sitten asensin ajurit ilman verkkoyhteyttä, ei auttanut. Tässä vaiheessa alkoi tuntua jo pientä pelkoa persiissä että möikö ne mulle RTX 2060:n 3080:nä.
Noh, tuon pöljähkön pelon hävittääkseni päivitin GPU-Z:n uusimpaan versioon ja tarkastin asian. Ihan aidoksi 3080:ksi se korttia väitti, joten ei ollut siitä kiinni.
Mutta sitten.
PCI-e -väylän nopeus. Muistin joskus lukeneeni jollakin olleesta ongelmasta että näyttis ei antanut mainostettua suorituskykyä, ja ongelmana oli PCI-e slotin jumittuminen alle PCI-e x16 3.0-nopeuden. GPU-Z:ssa on testi jolla näytönohjainta kuormitetaan, jolloin nähdään maksimi tuettu PCI-e -väylän nopeus jota kortti voi käyttää. Pistin testin päälle, ja sehän se ongelma oli. Kortti jumitti PCI-e x16 1.1 -tilassa.
Yritin sitten BIOSista tutkia väylän nopeutta ja pakotin sen 3.0-tilaan, mutta tämä aiheutti sen että kortti alkoi toimia PCI-e x8 3.0 -nopeudella. Ei siis bueno vieläkään. Lopulta päätin tarkastaa että olihan itse PCI-e -liitäntä kunnossa, joten irroitin koko kortin tukineen. Laitoin takaisin paikalleen ja tukea kiinnittäessä hoksasin että kyseinen hemmetin tukirauta itse asiassa nosti korttia niin paljon että ilmeisesti kontaktit PCI-e -liitännän oikealla puolella eivät enää kaikki koskettaneet korttia kunnolla. Emohan siis on jo useamman vuoden vanha Z370, ja kannatellut ennen mölliä 2080 Ti:tä, joten varmaan koko liitin vääntynyt jo ihan mutkalle. Jätin raudan pois, BIOSissa laitoin väylänopeuden takaisin Auto-asetukselle ja tadaa, GPU-Z raportoi PCI-e x16 3.0 -tilaa.
Joten, jos olette Gaming X Trion tilanneet niin saattaapi olla parempi jättää tukirauta kiinnittämättä. Itse palasin vanhaan uskolliseen tukipulikkaan joka kannatteli kahta aiempaakin näyttistä.
Tämän lisäksi 3080:lla on ikävä tapa pamauttaa ruutu pimeäksi ekalla kerralla näytönohjainta rasittaessa käynnistyksen jälkeen. Tämä korjaantuu alt-tabittamalla muualle ja takaisin... Täytyy tätä vielä googletella löytyisikö ratkaisua, ettei tekisi moista. Ehkä voi olla meidän onnekkaiden maksavien betatestaajien ilo tuo ominaisuus. Joten jos nyt ei ensimmäisestä erästä korttia irronnut, niin voitte sentään siitä iloita että ehkä pahimmat bugit saadaan ajurien kautta korjattua siihen mennessä kun kortteja alkaa valua lisää myyntiin.