NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Omaa Ventusta ehdin eilen lyhyesti testata. Se on siis ihan peruskortti, OC tarkoittaa muutaman kymmenen megahertzin boostia. Kortti boostaa sekä peleissä että Furmarkilla hieman alle 2000MHz, eikä kellotuksilla ole tuohon juuri mitään vaikutusta kun powerlimit nakuttaa. Kortin limitti on 320W eikä se ole muutettavissa ja kaikissa testeissä tuo on se rajoittava tekijä. Furmarkkia ajaessa lämmöt nousee omassa kuumahkossa kopassa niin, että core käy 80 astetta ja tuulettimet 2100rpm, eli kovin paljoa tuossa ei olisi lisätehon varaa muutenkaan kunnes alkaisi lämmöt rajoittamaan. Cooleri on hyvä, jatkossa pitää omaan koteloon rakentaa parempi ilmanvaihto - kun ajoi puoli tuntia stressitestiä niin kotelossa oli melkein 50 astetta!

Jos meinaa vesille laittaa, niin sitten joku korkeamman powerlimitin kortti voisi olla harkinnan arvoinen.

Tehot on pelaamiseen erittäin hyvät, minulla on UW (3440x1440/100Hz) ja nopeasti testaten uudemmat pelit pyörii nyt hienosti vähintään sen 100fps parhailla asetuksilla.
No tuossa olisi just hyvä kandidaatti alivoltitukselle. Jos lasket Afterburnerin curvella maksimijännitteet jonnekin 0,85-0,9V paikkeille ja kellot ehkä karkeana arviona jonnekin 1850-1900MHz paikkeille, niin luulisin että voisi asettua aika hyväksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 330
Vain niillä jotka kellottuvat hyvin, on tuo alivoltitus mahdollista...:rolleyes:
Onko joissain siis rajoituksia tuon alivoltituksen suhteen? Ainakin omaan silmään yksi tämän sukupolven mielenkiintoisimpia asioita tuo alivoltitus kun jäähyihin on kerrankin kunnolla panostettu niin voisi ilmalla saada hiljaisen kortin.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
No tuossa olisi just hyvä kandidaatti alivoltitukselle. Jos lasket Afterburnerin curvella maksimijännitteet jonnekin 0,85-0,9V paikkeille ja kellot ehkä karkeana arviona jonnekin 1850-1900MHz paikkeille, niin luulisin että voisi asettua aika hyväksi.
Näin minä itsekin mietin, pitää nyt rauhassa testailla, eilen oli vain hetki kun piti vähän pelejäkin kokeilla!-)
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Onko joissain siis rajoituksia tuon alivoltituksen suhteen? Ainakin omaan silmään yksi tämän sukupolven mielenkiintoisimpia asioita tuo alivoltitus kun jäähyihin on kerrankin kunnolla panostettu niin voisi ilmalla saada hiljaisen kortin.
Ei nuo ihan älytöntä mökää pidä nytkään. TUF quiet modella hiljaisin (saa vivusta vääntämällä):

1600432485359.png


 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Onko joissain siis rajoituksia tuon alivoltituksen suhteen? Ainakin omaan silmään yksi tämän sukupolven mielenkiintoisimpia asioita tuo alivoltitus kun jäähyihin on kerrankin kunnolla panostettu niin voisi ilmalla saada hiljaisen kortin.
Siis ei oo rajoituksia tod näk mutta parhaimmat tulokset nähdään parhaiten ylikellotuvilla korteilla, jos kortti kellottaa hyvin toiseen suuntaan niin yleensä myös toiseenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 330
Ei nuo ihan älytöntä mökää pidä nytkään. TUF quiet modella hiljaisin (saa vivusta vääntämällä):



Mulla on nyt 2080 Msi gaming x trio jota hiljaiseksi kehuttiin, muttei kyllä omaan korvaan ole. Tietysti hyvä jos noissa on paremmin onnistuttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 462
No tuossa olisi just hyvä kandidaatti alivoltitukselle. Jos lasket Afterburnerin curvella maksimijännitteet jonnekin 0,85-0,9V paikkeille ja kellot ehkä karkeana arviona jonnekin 1850-1900MHz paikkeille, niin luulisin että voisi asettua aika hyväksi.
Curvella kellottaessahan kortti ei voi boostata yli tuosta asetetusta taajuudesta, joten suositus lienee katsoa mihin kortti boostailee vakiona ja sitten tiputtaa jännitettä pisteeseen, jossa kyseinen boost vielä toimii.
Vakauden toteamisen jälkeen tiputtaa hieman maksimitaajuutta tai lisää hieman jännitettä, että on varmasti stabiili kaikissa olosuhteissa.
Esim. Gaming X:t näyttäisi boostailevan maksimissaan jonnekin 2040-2055MHz tasolle, joten joku 2000MHz@900mV voisi olla aika hyvä jos saa moisella pyöriteltyä.

Mulla on nyt 2080 Msi gaming x trio jota hiljaiseksi kehuttiin, muttei kyllä omaan korvaan ole. Tietysti hyvä jos noissa on paremmin onnistuttu.
Oma 2080 Super Gaming Trio on ainakin lähes äänetön pelatessakin ja esim. tämä testi puhuu samaa, eli onkohan omassasi jotain pielessä (huono kontakti piiriin, kuivat tahnat, tuulettimien moottorit)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 330
Oma 2080 Super Gaming Trio on ainakin lähes äänetön pelatessakin ja esim. tämä testi puhuu samaa, eli onkohan omassasi jotain pielessä (huono kontakti piiriin, kuivat tahnat, tuulettimien moottorit)
Ihan vastaava oli 1080ti joka minulla oli gaming x trio myös. Tosin on mulla lämmötkin paljon kovemmat kuin tuossa, mutta joskus kun täällä kyselin niin taisi parikin kokeilla vastaavaa ja ihan samat lämmöt ja tuulettimien kierrosnopeudet oli kuin minulla. Noissa muissa testeissähän yleensä jossain testipenkissä kokeillaan niin ei ihme että lämmöt on ihan eri. Itellä tosin Fractal R6 kotelo joka ei mikään viilein ole.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Curvella kellottaessahan kortti ei voi boostata yli tuosta asetetusta taajuudesta, joten suositus lienee katsoa mihin kortti boostailee vakiona ja sitten tiputtaa jännitettä pisteeseen, jossa kyseinen boost vielä toimii.
Vakauden toteamisen jälkeen tiputtaa hieman maksimitaajuutta tai lisää hieman jännitettä, että on varmasti stabiili kaikissa olosuhteissa.
Esim. Gaming X:t näyttäisi boostailevan maksimissaan jonnekin 2040-2055MHz tasolle, joten joku 2000MHz@900mV voisi olla aika hyvä jos saa moisella pyöriteltyä.
Olen lähes 100% varma että satunnainen kortti ei ole vakaa 2000MHz@900mV. Sampsalla kippasi FE 1800MHz@800mV.

Vakiokäppyrällä nämä ottaa jännitteitä noiden maksimiboostien kohdalla jopa 1081mV, missä luonnollisesti hieman extraa, mutta tuskin kauheasti yli 50mV kuitenkaan. Gamers Nexuksen OC-streamissa näkyi esim. TUF dippaavan 375W power limitilläkin alimmillaan tuonne 1950MHz/950mV paikkeille. Luulen, että 1900MHz/900mV on suht hyvä aloituspaikka 320W power limitille, ja sekin saattaa dippailla jonkin verran esim. 3DMarkissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 462
Olen lähes 100% varma että satunnainen kortti ei ole vakaa 2000MHz@900mV. Sampsalla kippasi FE 1800MHz@800mV.

Vakiokäppyrällä nämä ottaa jännitteitä noiden maksimiboostien kohdalla jopa 1081mV, missä luonnollisesti hieman extraa, mutta tuskin kauheasti yli 50mV kuitenkaan. Gamers Nexuksen OC-streamissa näkyi esim. TUF dippaavan 375W power limitilläkin alimmillaan tuonne 1950MHz/950mV paikkeille. Luulen, että 1900MHz/900mV on suht hyvä aloituspaikka 320W power limitille, ja sekin saattaa dippailla jonkin verran esim. 3DMarkissa.
Olin jostain arvostelusta myös katsovinani, että jännite menee jonnekin 1017mV tuntumaan maksimissaan.
Gaming X:n kohdalla tosiaan tuntuisi olevan hieman muita parempi binnaus (tai tietoisesti MSI lähetellyt moisia testeihin?), mutta suurella osalla korteista 2GHz@900mV on tosiaan varsin optimistinen ja 1900MHz@900mV tai 1950MHz@950mV lienee realistisempi (jälkimmäinen lienee ns. oletusjännite, mutta ei anna boostatessa mennä tuonne 1V yli).
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Olin jostain arvostelusta myös katsovinani, että jännite menee jonnekin 1017mV tuntumaan maksimissaan.
Gaming X:n kohdalla tosiaan tuntuisi olevan hieman muita parempi binnaus (tai tietoisesti MSI lähetellyt moisia testeihin?), mutta suurella osalla korteista 2GHz@900mV on tosiaan varsin optimistinen ja 1900MHz@900mV tai 1950MHz@950mV lienee realistisempi (jälkimmäinen lienee ns. oletusjännite, mutta ei anna boostatessa mennä tuonne 1V yli).
TPU:n mukaan kaikki ottaa piikeissä 1081mV, mutta ne on tosi lyhyitä. Tyypilliset maksimiarvot taitaa olla 1050mV tuntumassa, jolla esim. TPU:n Gaming X näyttäisi ottavan vakiona enintään 2000MHz.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
509
Mulla on nyt 2080 Msi gaming x trio jota hiljaiseksi kehuttiin, muttei kyllä omaan korvaan ole. Tietysti hyvä jos noissa on paremmin onnistuttu.
Näissä kannattaa muistaa että hiljaisuus on suhteellista, ja itse en ole vielä hiljaista yli 250W ilmajäähyllistä nähnyt. Lisäksi noi revikat on lähes kaikki ajettu avoimessa testipenkissä tai messuhallin kokosessa kotelossa, ilmastoidussa tilassa.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Meinasin kirjoittaa julkaisematonta faktaa Evga 3080 FTW:stä mutta tämäpä olikin näköjään 3000 -sarjan tilaus-saatavuus aihe.
Viimeistään huomiseen mennessä olisi päällä jo 150 viestiä että sain sen sieltä ja toi sai täältä. Turhaa infota tänne.
Nyt, kun ketju on saatu rauhotettua anna palaa :kahvi:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 330
Näissä kannattaa muistaa että hiljaisuus on suhteellista, ja itse en ole vielä hiljaista yli 250W ilmajäähyllistä nähnyt. Lisäksi noi revikat on lähes kaikki ajettu avoimessa testipenkissä tai messuhallin kokosessa kotelossa, ilmastoidussa tilassa.
Kerrankin sentään joku samaa mieltä kuin minä. Ihmetyttää vaan tuo kun jotkut puhuu lähes äänettömästä. Se mikä näissä 3000 sarjalaisissa myös auttaa on se, että kerrankin suuri osa peleistä jaksaa 1440p resolla pyöriä maksimi fps mikä itellä on 150 ilman, että näytönohjain hakkaa koko ajan 100%. Kyllähän tuo 2080 on käytännössä äänetön sellaisissa peleissä joissa jaksaa pitää tuota. Jotain Dark Souls 3 pelatessa jossa on 60fps raja ei mielestäni tuulettimet edes pyöri
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
714
Kerrankin sentään joku samaa mieltä kuin minä. Ihmetyttää vaan tuo kun jotkut puhuu lähes äänettömästä. Se mikä näissä 3000 sarjalaisissa myös auttaa on se, että kerrankin suuri osa peleistä jaksaa 1440p resolla pyöriä maksimi fps mikä itellä on 150 ilman, että näytönohjain hakkaa koko ajan 100%. Kyllähän tuo 2080 on käytännössä äänetön sellaisissa peleissä joissa jaksaa pitää tuota. Jotain Dark Souls 3 pelatessa jossa on 60fps raja ei mielestäni tuulettimet edes pyöri
Jep, jo nykyisellä näytönohjaimella tiettyjä pelejä pelatessa välillä säikähtää että menikö näytönohjain rikki kun tuuletin ei huuda. Alkuvaiheessa piti oikein katsoa omin silmin pyöriikö siellä mikään.

Tottunut yhdistämään kovan tuulettimen hurinan ja pc-pelaamisen toisiinsa.
 
Liittynyt
17.12.2017
Viestejä
165
No laitetaanpas tähän nyt ensimmäisiä tolskauksia näin uuden upean 3080:n omistajana. Posti siis skarppasi ja MSI:n Gaming X Trio ehtikin Jimmsiltä jo täksi iltapäiväksi perille, joten iskin sen koneeseen, kiinnitin mukana tulleen hienon tukiraudan, ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Kun sain pelin päälle, ihmettelin että miksi peli pyörii surkeammin kuin ennen. Ei hyvä. 3DMark Port Royalistakin tuli vain noin 75% pojoista mitä aiemmin 2080 Ti:llä. Silti näyttiksen kellot, käyttöaste yms. kaikki vaikutti toimivan kuten pitääkin. Epäilin heti ajureita, joten asensin uusiksi tuoreimmat ajurit Nvidian installerin clean installina, ei auttanut. Latailin DDU:n ja nuketin kaikki rippeet ajureista pois, sitten asensin ajurit ilman verkkoyhteyttä, ei auttanut. Tässä vaiheessa alkoi tuntua jo pientä pelkoa persiissä että möikö ne mulle RTX 2060:n 3080:nä.

Noh, tuon pöljähkön pelon hävittääkseni päivitin GPU-Z:n uusimpaan versioon ja tarkastin asian. Ihan aidoksi 3080:ksi se korttia väitti, joten ei ollut siitä kiinni.

Mutta sitten.

PCI-e -väylän nopeus. Muistin joskus lukeneeni jollakin olleesta ongelmasta että näyttis ei antanut mainostettua suorituskykyä, ja ongelmana oli PCI-e slotin jumittuminen alle PCI-e x16 3.0-nopeuden. GPU-Z:ssa on testi jolla näytönohjainta kuormitetaan, jolloin nähdään maksimi tuettu PCI-e -väylän nopeus jota kortti voi käyttää. Pistin testin päälle, ja sehän se ongelma oli. Kortti jumitti PCI-e x16 1.1 -tilassa.

Yritin sitten BIOSista tutkia väylän nopeutta ja pakotin sen 3.0-tilaan, mutta tämä aiheutti sen että kortti alkoi toimia PCI-e x8 3.0 -nopeudella. Ei siis bueno vieläkään. Lopulta päätin tarkastaa että olihan itse PCI-e -liitäntä kunnossa, joten irroitin koko kortin tukineen. Laitoin takaisin paikalleen ja tukea kiinnittäessä hoksasin että kyseinen hemmetin tukirauta itse asiassa nosti korttia niin paljon että ilmeisesti kontaktit PCI-e -liitännän oikealla puolella eivät enää kaikki koskettaneet korttia kunnolla. Emohan siis on jo useamman vuoden vanha Z370, ja kannatellut ennen mölliä 2080 Ti:tä, joten varmaan koko liitin vääntynyt jo ihan mutkalle. Jätin raudan pois, BIOSissa laitoin väylänopeuden takaisin Auto-asetukselle ja tadaa, GPU-Z raportoi PCI-e x16 3.0 -tilaa.

Joten, jos olette Gaming X Trion tilanneet niin saattaapi olla parempi jättää tukirauta kiinnittämättä. Itse palasin vanhaan uskolliseen tukipulikkaan joka kannatteli kahta aiempaakin näyttistä.

Tämän lisäksi 3080:lla on ikävä tapa pamauttaa ruutu pimeäksi ekalla kerralla näytönohjainta rasittaessa käynnistyksen jälkeen. Tämä korjaantuu alt-tabittamalla muualle ja takaisin... Täytyy tätä vielä googletella löytyisikö ratkaisua, ettei tekisi moista. Ehkä voi olla meidän onnekkaiden maksavien betatestaajien ilo tuo ominaisuus. Joten jos nyt ei ensimmäisestä erästä korttia irronnut, niin voitte sentään siitä iloita että ehkä pahimmat bugit saadaan ajurien kautta korjattua siihen mennessä kun kortteja alkaa valua lisää myyntiin.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Blower-jäähyä tuloillaan:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 238
Ei pääse RTX 3080 Valorantissa oikein vielä 1440p kaikki asetukset High edes jaloittelemaan, sama kun yritti 5700XT ja 1080p resoluutiota. GPU Load (GPU-Z) mukaan oli keskimäärin n. 35%, lämmöt n. 48C - 51C ja tuuletin pyörähti silloin tällöin, vähän kuin todistaakseen että kyllä nekin täällä on.... Valorant tunnisti heti NVIDIA Reflexin joka oli oletuksena päällä. Framet cappasin sinne 239 (kun on 240Hz näyttö) ja siellä 200FPS+ aika mukavasti pyöri jatkuvasti. Mutta eihän Valorant vaativa peli olekaan.

Oletteko kuulleet sen sananlaskun ajasta, energiasta ja rahasta elämän varrella... ?
  • Nuorella olisi aikaa ja energiaa, muttei rahaa.
  • Aikuisella rahaa ja energiaa, mutta ei aikaa.
  • Vanhana sitten taas on rahaa ja aikaa, mutta ei energiaa.
Luulin kuuluvani vielä keskimmäiseen ryhmään mutta työviikon jälkeen silmät kyllä niin seis että menen viimeiseen kategoriaan. :ssleepy:
Huomenna enemmän testejä ja säätämistä sitten...
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 594
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Ei kyl viitti tuolta koittaa, kun ei saa laskulla/postiennakolla tilattua. Muuten olis voinu laittaa kupongin sisään.
Itse sain noudolla laitettua(eikä tarvinnut ennakkoon maksaa). Ymmärrän jos ei noutamiseen pysty mutta sillä tavalla itse ainakin laitoin ton gigabyten tilaukseen. jos onni potkaisis tossa sitten.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 594
Itse sain noudolla laitettua(eikä tarvinnut ennakkoon maksaa). Ymmärrän jos ei noutamiseen pysty mutta sillä tavalla itse ainakin laitoin ton gigabyten tilaukseen. jos onni potkaisis tossa sitten.
Nonite en viittis Turkuun lähteä Lahdesta ajelee... :lol:

Otin huvikseen lasku yritykselle tai yhteisölle, niin meni läpi ilman mitään y tuunusta tms. Saa nähdä mitä tapahtuu. :think:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 063
Jos ottaa laskulla tai postiennakolla niin tuleeko paperilasku paketin mukana / postennakko maksetaan pakettiautomaattiin? Tuskin vaikuttaa lähetyksen nopeuteen mitenkään?

Aina maksanut samalla tai jokin paypal, mutta pakko varmaan näillä saanneilla ostaa niin ettei lähde heti rahoja tililtä/kortilta.
 

AnanasKana

Tukijäsen
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
307
Tietokonekauppa.fi näyttää saavan lisää näytönohjaimia 6.10. Ei kyllä kokemusta puljusta.


Edit: ja ensi maanataina tätä jo tarjolla: Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC
Tilannut keskusmuistia ja näytön tuolta, niiden puolesta ainakin homma toiminut eikä valittamista.

Laitoin nyt noudolla lottolapun vetämään, ainahan sitä näyttiksen takia Tampereelta Turkuun ajaa :rofl2:
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Ensimmäiset 3090 vuodot:


+19% nopeampi kuin 3080.
 
Liittynyt
03.09.2020
Viestejä
19
Onko kukaan törmännyt vielä MSI Ventus 3X OC benchmarkkeihin tai arvosteluihin? En ole vielä yhteenkään törmännyt jossa sellanen olisi ollut mukana...
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Onko kukaan törmännyt vielä MSI Ventus 3X OC benchmarkkeihin tai arvosteluihin? En ole vielä yhteenkään törmännyt jossa sellanen olisi ollut mukana...
Ei ole vielä. Täällä listattu kaikki customien revikat:

 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
374
Ei näytä olevan listalla vielä testejä EVGA FTW3 Ultrasta eikä ASUS ROG Strix OC:stä. Kummassakin melko mehevä power limit ja ois kiva tietää miten se vaikuttaa testeissä.
 
Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
120
Ei näytä olevan listalla vielä testejä EVGA FTW3 Ultrasta eikä ASUS ROG Strix OC:stä. Kummassakin melko mehevä power limit ja ois kiva tietää miten se vaikuttaa testeissä.
Onko Strixin power limitistä siis jotain tietoa?
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
374
Liittynyt
08.07.2019
Viestejä
34
Mitenhän muuten käy tuon kortin mukana tulevan pelikoodin kanssa, jos kortti tulee vasta sen umpeutumisen jälkeen? Ei nyt peli itsessään hirveästi kiinnosta, mutta olisihan sitä mukava testata uudella kortilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
RT suorituskyky ei ole parantanut kuin muutamia prosentteja uudessa 3000 sarjassa. DLSS ei ole parantunut senkään vertaa(aka. ei mitään eroa 2000 sarjaan):

Parannus siis pääsääntöisesti RT efekteillä 0-10% ja edelleen suorituskyky sakkaa pahasti (mutta 3080 on niin nopea että se kompensoi perus nopeudellaan joten peleistä tulee RT:llä pelattavia yhdessä DLSS:n kanssa mitä se ei ennen ollut.).

Wolfensteinissa on joku async ampere pätsäys käytössä joten siinä RT on about 20% parempaa (joka on aika massiivinen pettymys 50-100% tavoitteiden kanssa). Mutta paljon parempaa tietty kuin muutama prosentti.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343


Videolla tyyppi ilmeisesti suorittaa shuntmodin ja kellottelee yms. Väittää, että shunt modaus olisi jälleen vaikeutettu ja tuo resistorien lisääminen ei jostain syystä toimisi Amperella ja myöskään korttien power limit säädöt eivät toimisi tällä hetkellä oikein eli power limittejä ei voisi ohjelmilla jostain syystä oikeasti nostaa.

Hänen mukaan myös Der8auerin videolla näkyisi kuinka kortti yhä power limittaa (en tarkistanut), mutta esim väsymyksen tms takia olisi Der8auerilta mennyt ohi.

Mielestäni ihan mielenkiintoisia pointteja ja toisaalta selittäisi myös miksei edes shuntilla kortit kellotu. Kommenteissa ja parissa muussakin paikassa sattui silmiin ihmisiä, joiden mukaan power limitin nosto ei vaikuttaisi mitään.

Kun Buildzoid saa kortin käsiinsä, voi tähänkin ongelmaan löytyä vastaus. Sitä siis odotellessa.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575


Videolla tyyppi ilmeisesti suorittaa shuntmodin ja kellottelee yms. Väittää, että shunt modaus olisi jälleen vaikeutettu ja tuo resistorien lisääminen ei jostain syystä toimisi Amperella ja myöskään korttien power limit säädöt eivät toimisi tällä hetkellä oikein eli power limittejä ei voisi ohjelmilla jostain syystä oikeasti nostaa.

Hänen mukaan myös Der8auerin videolla näkyisi kuinka kortti yhä power limittaa (en tarkistanut), mutta esim väsymyksen tms takia olisi Der8auerilta mennyt ohi.

Mielestäni ihan mielenkiintoisia pointteja ja toisaalta selittäisi myös miksei edes shuntilla kortit kellotu. Kommenteissa ja parissa muussakin paikassa sattui silmiin ihmisiä, joiden mukaan power limitin nosto ei vaikuttaisi mitään.

Kun Buildzoid saa kortin käsiinsä, voi tähänkin ongelmaan löytyä vastaus. Sitä siis odotellessa.
Kiinnostavaa jos nvidia kikkailee ja tulee paywall ei kortin kellotukselle tai binnille, vaan power limitille :think: :rofl: . Maksa enemmän EVGA/Asus/Gigabyte yms kortista niin saat enemmän puhtia, muuten ei onnistu:tup:
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 253
Ensimmäiset 3090 vuodot:


+19% nopeampi kuin 3080.
Eli teoriassa sama kuin maksaisit GTX 1060:stä (tai sen tuomasta lisätehosta) 800€. Ei paha. :smovember: :srofl: Mutta muistihan tuossa maksaa.. jännä nähdä kun 3080 Super/20Gt tulee niin paljonko teho ja hinta ero.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 253
Onko Strixin power limitistä siis jotain tietoa?
Tuskin auttaa mitään, kuten TPU:n testeistä voi huomata, kaikki tähän asti testatut kortit asettuu tuohon ~1950-2000MHz tienoille Powerlimitistä huolimatta, Strixillä voi saada sen 50MHz lisää jos tuuri käy. Tuo korkeampi powerlimit yleensä näkyy parhaiten vakaampina kelloina, kun powerlimit iskee päälle alkaa kellotaajuuden heittely. Tuon erotti hyvin jo aikaisemmilla sukupolvilla kun laittoi XOC biosin korttiin (ei powerlimitiä) niin maksimikellotaajuus pysyi suht samana, mutta kellotaajuuden heittely loppui. Voi sillä toki saavuttaa enties sen 2-5% paremman suorituskyvyn.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
321
Onko joku jo löytänyt mistään tietoa mahtaako 9600k jäädä pahasti pullonkaulaksi 1440p resolla?
 
Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
120
Tuskin auttaa mitään, kuten TPU:n testeistä voi huomata, kaikki tähän asti testatut kortit asettuu tuohon ~1950-2000MHz tienoille Powerlimitistä huolimatta, Strixillä voi saada sen 50MHz lisää jos tuuri käy. Tuo korkeampi powerlimit yleensä näkyy parhaiten vakaampina kelloina, kun powerlimit iskee päälle alkaa kellotaajuuden heittely. Tuon erotti hyvin jo aikaisemmilla sukupolvilla kun laittoi XOC biosin korttiin (ei powerlimitiä) niin maksimikellotaajuus pysyi suht samana, mutta kellotaajuuden heittely loppui. Voi sillä toki saavuttaa enties sen 2-5% paremman suorituskyvyn.
Linkkiä? Mitä itse katoin niin TPU:n testeissä huonoin eli Zotac jäi 1860 kun Gaming X Trio 2002. Lisäksi nuo Trio, FE ja TUF olivat parhaat kellottujat ja vastaavasti korkeimmat power limitit.
Edit: Laskin huvikseni että max board power limitin ja GPU oc välinen korrelaatiokerroin on 0.5822 eli kohtalainen korrelaatio :tup: Onhan tuossa sekottavia tekijöitä paljon mutta silti.

Ei ole paljoa kokemusta ylikellotuksesta mutta jos kortin lämpötila pysyy kuosissa niin eikö power limitistä pitäisi sillon olla apua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
RT suorituskyky ei ole parantanut kuin muutamia prosentteja uudessa 3000 sarjassa. DLSS ei ole parantunut senkään vertaa(aka. ei mitään eroa 2000 sarjaan):

Parannus siis pääsääntöisesti RT efekteillä 0-10% ja edelleen suorituskyky sakkaa pahasti (mutta 3080 on niin nopea että se kompensoi perus nopeudellaan joten peleistä tulee RT:llä pelattavia yhdessä DLSS:n kanssa mitä se ei ennen ollut.).

Wolfensteinissa on joku async ampere pätsäys käytössä joten siinä RT on about 20% parempaa (joka on aika massiivinen pettymys 50-100% tavoitteiden kanssa). Mutta paljon parempaa tietty kuin muutama prosentti.
Mun mielestä shader/RT -suorituskyvyssä ei ollut balanssiongelmaa, vaan yleinen resurssiongelma: Turingit ei olleet riittävän nopeita ylipäätään 4K:lle (paitsi just ja just ehkä jos laittoi yli tonnin rahaa kiinni), joten RT ei sitten ollut optio sitäkään vähää. Ei 3080:ssäkään ole vielä liikaa shader-vääntöä. Jos olisivat joutuneet taas uhraamaan shader-puolta saadakseen RT:hen 100% parannus, niin oltaisiin menty pieleen. Toki jos olisi ollut kikka kolmonen hihassa, jolla RT olisi ottanut tuollaisen loikan ilman lisäbudjettia transistoreissa ja virrankulutuksessa, niin sitten asia olisi toinen. Mutta tällaisenakin 3080 ajaa perustarpeet, eli kivasti kulkua 4K:hen yleisesti ja sen verran lisäpaukkuja RT:hen että se on käyttökelpoinen useammassa tapauksessa.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 895
Eli teoriassa sama kuin maksaisit GTX 1060:stä (tai sen tuomasta lisätehosta) 800€. Ei paha. :smovember: :srofl: Mutta muistihan tuossa maksaa.. jännä nähdä kun 3080 Super/20Gt tulee niin paljonko teho ja hinta ero.
Mutta onhan se nyt siistiä pelata peliä kuin peliä 100+ fps ultrawide-resolla, eikä tarvitse murehtia, että muisti loppuu kesken. ;)
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
321
Tuskin sen enempää kuin esim. 3900X tuossa Tompan testissä. Tuonhan saa päivitettyä myöhemmin tarpeen mukaan 9900K prossuun, kohtahan niitä saa parilla sadalla.:geek:

Näin vähän itsekin ajattelin. Vois vaikka mustana perjantaina katsella jos saisi prossua sitte päivitettyä. Sit kyllä menee jo poweri myös vaihtoon
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 253
Linkkiä? Mitä itse katoin niin TPU:n testeissä huonoin eli Zotac jäi 1860 kun Gaming X Trio 2002. Lisäksi tuo Trio ja TUF olivat kaksi parasta kellottujaa ja vastaavasti kaksi korkeinta power limittiä.
Edit: Laskin huvikseni että max board power limitin ja GPU oc välinen korrelaatiokerroin on 0.5822 eli kohtalainen korrelaatio :tup: Onhan tuossa sekottavia tekijöitä paljon mutta silti.

Ei ole paljoa kokemusta ylikellotuksesta mutta jos kortin lämpötila pysyy kuosissa niin eikö power limitistä pitäisi sillon olla apua?
Tuolta tutkailin asiaa, esim. Palitissa sama powerlimit kuin MSI:ssä.


En tiedä miten nämä uudet käyttäytyy kun täysin eri valmistusprosessi kuin aiemmin, mutta 1000- ja 2000-sarjalla hyöty jäi pieneksi/olemattomaksi maksimikellotaajuuden kannalta, toki suorituskyky parani koska kellotaajuuden heittely väheni/loppui. Toivotaan että näissä ois oikeasti hyötyä maksaa se ~200€ extraa Strix vs TUF, eli kortit skaalautuisivat kellottaessa paremmin kun virtarajoituksia nostetaan.
Mutta onhan se nyt siistiä pelata peliä kuin peliä 100+ fps ultrawide-resolla, eikä tarvitse murehtia, että muisti loppuu kesken. ;)
Totta, eikä se 800€ paina mielessä kuin vasta sitten kun koittaa myydä korttia seuraavan sukupolven tullessa kauppoihin.:D Ainahan se on ollut että parasta haluava saa avata lompakkoa enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 788
Viestejä
4 219 602
Jäsenet
71 126
Uusin jäsen
tounej

Hinta.fi

Ylös Bottom