NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
3060 näyttää olevan varastossa kohtuuhinnalla

tai onko tuo mikään kohtuuhinta enää, mutta joka tapauksessa
No jos neljä vuotta sitte makso samantehonen kortti vähemmän, nii jokainen voi laskea. Mut joo alkaahan näitä kortteja näkyy jimssilläkin, vaan hinnat alkaa olla nyt sitä luokkaa, ettei enää häviä hyllystä ihan heti.
 
No jos neljä vuotta sitte makso samantehonen kortti vähemmän, nii jokainen voi laskea. Mut joo alkaahan näitä kortteja näkyy jimssilläkin, vaan hinnat alkaa olla nyt sitä luokkaa, ettei enää häviä hyllystä ihan heti.

Samaa mieltä, että ei kyllä 600 euron arvoinen edelleenkään toi 3060, mutta tosiaan Pascall-kortteihin verrattuna näissä nyt on aika paljon muutakin kuin pelkkiä CUDA-ytimiä, joten siitäKIN maksetaan vielä ylimääräistä teknologialisää.. Hinnat ei siinä mielessä ole alunperinkään täysin vertailukelpoisia vaikkei taustalla olisi pandemiaa eikä sirupulaa yms.
 
Samaa mieltä, että ei kyllä 600 euron arvoinen edelleenkään toi 3060, mutta tosiaan Pascall-kortteihin verrattuna näissä nyt on aika paljon muutakin kuin pelkkiä CUDA-ytimiä, joten siitäKIN maksetaan vielä ylimääräistä teknologialisää.. Hinnat ei siinä mielessä ole alunperinkään täysin vertailukelpoisia vaikkei taustalla olisi pandemiaa eikä sirupulaa yms.
Njoo, on varmaan, mutta toisaalta sillä pascalilla on pelattu se neljä vuotta toisin kuin näillä korteilla =P
 
Raision verkkokauppa.comin outlet hyllyssä näytti olevan 3080 strix white 1650€
 
3060 näyttää olevan varastossa kohtuuhinnalla

tai onko tuo mikään kohtuuhinta enää, mutta joka tapauksessa
No kysyntä ainakin on tippunut rajusti eli yleensä se alkaa johtamaan hintojen laskuun. Pahimmasta päästä ei ole toki tämä tuote. Minusta noi meilläkin olevat 3070 on suhteessa vielä kalliimpia...
Mut kyllä tästä on nyt hinnat ennemmin menossa alas kun ylös. Tavara ei ennen jäänyt hyllyyn mutta nyt jää.
 
No kysyntä ainakin on tippunut rajusti eli yleensä se alkaa johtamaan hintojen laskuun. Pahimmasta päästä ei ole toki tämä tuote. Minusta noi meilläkin olevat 3070 on suhteessa vielä kalliimpia...
Mut kyllä tästä on nyt hinnat ennemmin menossa alas kun ylös. Tavara ei ennen jäänyt hyllyyn mutta nyt jää.
Vieläkö dataronicille on tulossa noita vanhoja ei louhintarajoitettuja kortteja, vai onko tulevat erät jo kaikki LHR kortteja?

Lähinnä siis sitä mietin kuinka nopeasti kaikki uudet kortit korvautuu noilla mainausrajoitteisilla :hmm: , nyt saa vielä hyvin vanhoja malleja.
 
No kysyntä ainakin on tippunut rajusti eli yleensä se alkaa johtamaan hintojen laskuun. Pahimmasta päästä ei ole toki tämä tuote. Minusta noi meilläkin olevat 3070 on suhteessa vielä kalliimpia...
Mut kyllä tästä on nyt hinnat ennemmin menossa alas kun ylös. Tavara ei ennen jäänyt hyllyyn mutta nyt jää.

Onko nyt myynnissä olevat vielä "vanhaa hyvää sarjaa" eikä LHR? Jimmsillä vastaavat kortit jo LHR niin siksi tuli mieleen kysyä.
 
3060 sarjan korteista tuli nopealla aikataululla LHR-kortit. Nyt on yllättäen perus 3070 ja jopa 3080 kortteja tarjolla, mutta Verkkokauppa.com tai Jimmsiltä ei ole osunut silmiin tekstiä LHR:stä korttien yhteydessä.

Verkkokauppojen olisi syytä Suomessa ilmoittaa mitä on myymässä eikä vanhoilla tiedoilla tarjota kortteja tai kohta alkaa tulla asiakaspalautuksia ja/tai soittoja kuluttaja-asiamiehelle. NVIDIA on itse mainostanut, että kyseessä on muutos (huononnus) myytäviin kortteihin.
 
3060 sarjan korteista tuli nopealla aikataululla LHR-kortit. Nyt on yllättäen perus 3070 ja jopa 3080 kortteja tarjolla, mutta Verkkokauppa.com tai Jimmsiltä ei ole osunut silmiin tekstiä LHR:stä korttien yhteydessä.

Verkkokauppojen olisi syytä Suomessa ilmoittaa mitä on myymässä eikä vanhoilla tiedoilla tarjota kortteja tai kohta alkaa tulla asiakaspalautuksia ja/tai soittoja kuluttaja-asiamiehelle. NVIDIA on itse mainostanut, että kyseessä on muutos (huononnus) myytäviin kortteihin.
Ite sain kesäkuun alussa 3080:n, minkä piiri oli tehty viikolla 51. Onko täällä kukaan vielä saanut 3080:stä, missä olisi toi LHR-piiri? Veikkaan, että tässä menee vielä hetki ennenkuin ne normipiirit on käytetty. Tuotanto puristaa jostain muusta, kuin itse ytimestä.
 
Vieläkö dataronicille on tulossa noita vanhoja ei louhintarajoitettuja kortteja, vai onko tulevat erät jo kaikki LHR kortteja?

Lähinnä siis sitä mietin kuinka nopeasti kaikki uudet kortit korvautuu noilla mainausrajoitteisilla :hmm: , nyt saa vielä hyvin vanhoja malleja.
Me emme saa tietää kun viikkoa etukäteen kortit mitä saadaan aina kun jotain saadaan. Toistaiseksi lhr kortteja ei ole tullut meille. Mutta varmasti alkaa kasvamaan niiden määrät ja sitten AIB onkin ihmeissään että mitä eikö nämä kortit menekään ylihintaan kaupaksi :D
 
Ite sain kesäkuun alussa 3080:n, minkä piiri oli tehty viikolla 51. Onko täällä kukaan vielä saanut 3080:stä, missä olisi toi LHR-piiri? Veikkaan, että tässä menee vielä hetki ennenkuin ne normipiirit on käytetty. Tuotanto puristaa jostain muusta, kuin itse ytimestä.
Jospa se koodi on vain sinne ohjelmoitava juttu. Tällöin LHR kortti voi sisätää gpu:n joka on valmistettu vaikka viimevuonna..
 
Onko nyt myynnissä olevat vielä "vanhaa hyvää sarjaa" eikä LHR? Jimmsillä vastaavat kortit jo LHR niin siksi tuli mieleen kysyä.

Tästä 3060:sta ei välttämättä tule erikseen merkattuja LHR malleja. Kun niissä oli jo se mainausrajoitin julkaisussa.

Niin niissä ei ole tehty muuta kuin muutettu joku hardware ID uudeksi, jolloin niillä beta ajureilla joissa se rajoitin ei ollut käytössä, ei voi käyttää tuota korjattua 3060:aa.

Tuossa Nvidian postauksessa ei mainita laisinkaan mistään LHR versioisesta 3060:sta koska siinä alunperin oli se jo ilman erikseen mainintaa. Kuten myös 3070 Ti ja 3080 Ti eivät ole lhr merkattuja.

"To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box. "


Eli eli en menisi luottamaan että jos jotkut valmistajat tai myyjät merkkaa erikseen noista 3060:sta ne "korjatut", että kaikki merkkaisi.
 
Kuten myös 3070 Ti ja 3080 Ti eivät ole lhr merkattuja.

"To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box. "

nii pitäähän noi Ti mallit saada jotenkin kaupaksi... mitäs se Ti tarkoittikaan? Tiny improvement?
 
nii pitäähän noi Ti mallit saada jotenkin kaupaksi... mitäs se Ti tarkoittikaan? Tiny improvement?
Thievous intent.

Voi olla aika hiljaista noitten ei-ti -mallien saatavuuden suhteen. Vielä noita on, mutta suhdeluku huononee. Näin uskon.

Suurin ihmetyksen aihe on, miten tiettyjen valmistajien kortteja ei ole tullut joillekin jälleenmyyjille (jotka ovat toimittaneet muitten valmistajien malleja aika hyvin). Esim. Verkkokauppa ja Gigabyte on ollut aika tyhjä arpa rtx 3080 suhteen.

Eipä siinä, nyt kun itsellä hyvät Amperet molemmissa koneissa, niin tää seuranta on enemmänkin harrastus. :)
 
Voi olla aika hiljaista noitten ei-ti -mallien saatavuuden suhteen. Vielä noita on, mutta suhdeluku huononee. Näin uskon.

Suurin ihmetyksen aihe on, miten tiettyjen valmistajien kortteja ei ole tullut joillekin jälleenmyyjille (jotka ovat toimittaneet muitten valmistajien malleja aika hyvin). Esim. Verkkokauppa ja Gigabyte on ollut aika tyhjä arpa rtx 3080 suhteen.

Kaipa tuo on ihan kiinni siitä mitä kanavia kautta nuo näytönohjaimet tilataan, esim. Mindfactory oli jo kauan sitten myynyt tuhansia Gigabyten 30x0 korttia, ehkä siellä saadaan nuo suoraan valmistajalta.

Eiköhän noita ei-Ti malleja nähdä edelleen paljon, 3070Ti on kuitenkin täysi piiri.
 
Jälleen taas voi päivittää hieman omaa tilannetta, eli 27.10. tilattu Asus TUF 3080 OC multitronicista. 27.3. kysynyt että mikä meininki ja silloin ollut yksi ennen minua. Ehkä se kortti joskus sieltä tulee. :think:
 
Jälleen taas voi päivittää hieman omaa tilannetta, eli 27.10. tilattu Asus TUF 3080 OC multitronicista. 27.3. kysynyt että mikä meininki ja silloin ollut yksi ennen minua. Ehkä se kortti joskus sieltä tulee. :think:
Multitronicin jonossa sijoilla 6-10 oleville lähetään kortit ennen sijoilla 1-5 olevia. Ja sitten sijanumerot arvotaan uusiksi. Ja myymälään jos tilaat tänään niin saat ehkä jo huomenna.
 
Itsellä Multitronicista 3.10 tilattu Asus TUF 3080 OC odottelee edelleen tuloaan, varmaan tullut myytyä siellä usempikin kortti jonon ohi, tiedottaminen paikassa myös todella ala-arvoista.
 
Itsellä Multitronicista 3.10 tilattu Asus TUF 3080 OC odottelee edelleen tuloaan, varmaan tullut myytyä siellä usempikin kortti jonon ohi, tiedottaminen paikassa myös todella ala-arvoista.
Luultavasti odottelevat, jotta hinnat laskisivat himan tukkureilla, jolloin tulisi pienemmät tappiot tai kyseinen malli poistuisi myynnistä, jolloin toteavat, että mallia ei enää saa, tee uusi tilaus.
 
Luultavasti odottelevat, jotta hinnat laskisivat himan tukkureilla, jolloin tulisi pienemmät tappiot tai kyseinen malli poistuisi myynnistä, jolloin toteavat, että mallia ei enää saa, tee uusi tilaus.
Itselläkin vahva tunne, että odottavat hintojen laskua tai purkavat "jonoa" malliin, jotka ovat maksaneet kovempaa hintaa saa kortin. Multitronic saisi ilmoitella oma-aloitteisesti edes saatavuudesta asiakkaille, jotka ovat maksaneet tuotteen. (28.11.2020 tilattu ja maksettu 3080 tuf oc)
 
Onko kukaan kysellyt Kuluttaja-asiamieheltä missä vaiheessa toimitusaika on niin pitkä, että voi hankkia kaupan piikkiin jostain muualta vastaavan tuotteen? Näissä näyttiksissä venyy toimitusajat tuhansilla ihmisillä helposti yli vuoden mittaisiksi. Voiko kauppiaat ihan rauhassa ilman sanktioita odottaa 10 vuotta ennen kuin toimittavat tilauksen?
 
  • Tykkää
Reactions: vae
Onko kukaan kysellyt Kuluttaja-asiamieheltä missä vaiheessa toimitusaika on niin pitkä, että voi hankkia kaupan piikkiin jostain muualta vastaavan tuotteen? Näissä näyttiksissä venyy toimitusajat tuhansilla ihmisillä helposti yli vuoden mittaisiksi. Voiko kauppiaat ihan rauhassa ilman sanktioita odottaa 10 vuotta ennen kuin toimittavat tilauksen?

Vaikka meillä tietysti ihan hyvä kuluttajansuojalaki täällä on, niin mahtaa mennä fantasiat pikkusen pitkäksi?
 
Onko kukaan kysellyt Kuluttaja-asiamieheltä missä vaiheessa toimitusaika on niin pitkä, että voi hankkia kaupan piikkiin jostain muualta vastaavan tuotteen? Näissä näyttiksissä venyy toimitusajat tuhansilla ihmisillä helposti yli vuoden mittaisiksi. Voiko kauppiaat ihan rauhassa ilman sanktioita odottaa 10 vuotta ennen kuin toimittavat tilauksen?
Kuluttaja-asiamiehen ja muiden päätökset ovat vain suosituksia eli ostajalle jää luu käteen. Toki jos niin kuluttaja-asiamies päättää hän voi tehdä asiasta ryhmäkanteen, mutta nyt on komponenteistä pulaa, joten en näe syytä miksi asiasta pitäisi tehdä sen isompi ongelma.
 
Kyllä tuossa on ihan pointtia. Kaupat ei saisi myydä tavaraa joita eivät pysty toimittamaan. Vai olisiko sinusta OK että perustaisin nettikaupan jossa myisin tonnilla 3090 kortteja, mutta joita en koskaan toimita?
Jos tilanne olisi se, että tukkurit myisi noita kaupoille 800e:llä eivätkä koskaan toimittaisi heille, niin ehkäpä se olisi enemmän tukkureiden vika? Tai jos valmistajat myisivät tukkureille 700e:lla eivätkä koskaan toimittaisi heille, niin ehkäpä se olisi enemmän valmistajien vika?

Tahallista tuo kauppiaiden viivyttely ei varmastikaan valtaosassa tapauksista ole ja tuotteita myytiin ihan hyvällä perusteella. Hyvä peruste on se, miten asiat ovat aina ennen menneet, eli tuotetta on kyllä tullut vaikka sitten kuuakuden parin viiveellä. Tämä tilannehan on täysin poikkeuksellinen.

Jos oikeudessa kaupat olisi se taho, joka joutuisi tästä kokonaisuudesta tuomiolle, niin ei tuo nyt ihan täysin oikeudenmukaisesti silloin menisi minun mielestäni. Multitronicin perseily ja muu tahallinen asiakkaan huono palvelu on asia erikseen.
 
Jos tilanne olisi se, että tukkurit myisi noita kaupoille 800e:llä eivätkä koskaan toimittaisi heille, niin ehkäpä se olisi enemmän tukkureiden vika? Tai jos valmistajat myisivät tukkureille 700e:lla eivätkä koskaan toimittaisi heille, niin ehkäpä se olisi enemmän valmistajien vika?

Tahallista tuo kauppiaiden viivyttely ei varmastikaan valtaosassa tapauksista ole ja tuotteita myytiin ihan hyvällä perusteella. Hyvä peruste on se, miten asiat ovat aina ennen menneet, eli tuotetta on kyllä tullut vaikka sitten kuuakuden parin viiveellä. Tämä tilannehan on täysin poikkeuksellinen.

Jos oikeudessa kaupat olisi se taho, joka joutuisi tästä kokonaisuudesta tuomiolle, niin ei tuo nyt ihan täysin oikeudenmukaisesti silloin menisi minun mielestäni. Multitronicin perseily ja muu tahallinen asiakkaan huono palvelu on asia erikseen.
Kuluttaja tekee diilin vain jälleenmyyjän kanssa. Ei maahantuojan, valmistajan, komponenttivalmistajan, komponenttivalmistajan alihankkijan, komponenttivalmistajan alihankkijan kaivosyrityksen, kaivosyrityksen työntekijän, jnejne. kanssa. Joten kuluttajan ei tarvitse kiinnostua vähääkään siitä missä ongelman juurisyy piilee. Sopimusten osapuolten - eli jämyn ja kuluttajan - pitää noudattaa sopimusta ja lakipykäliä.

Jos jälleenmyyjä tuntee ettei heidän alihankintaketju toimi, niin vääntäköön jämy kättä alihankkijoidensa kanssa. Kuluttajan velvollisuus se ei ole eikä kuluttajan pidä siitä joutua kärsimään.
 
Joten kuluttajan ei tarvitse kiinnostua vähääkään siitä missä ongelman juurisyy piilee. Sopimusten osapuolten - eli jämyn ja kuluttajan - pitää noudattaa sopimusta ja lakipykäliä.
Kuluttajalle toi on toki se riitautuksen ainoa mahdollinen osapuoli.

Ite vaan katselen tätä asiaa kokonaisuutena, en pelkästään kuluttajalasit päässä. Mikään pakko ei ole tarkastella asiaa laajemmin jos ei halua.
 
Kuluttaja tekee diilin vain jälleenmyyjän kanssa. Ei maahantuojan, valmistajan, komponenttivalmistajan, komponenttivalmistajan alihankkijan, komponenttivalmistajan alihankkijan kaivosyrityksen, kaivosyrityksen työntekijän, jnejne. kanssa. Joten kuluttajan ei tarvitse kiinnostua vähääkään siitä missä ongelman juurisyy piilee. Sopimusten osapuolten - eli jämyn ja kuluttajan - pitää noudattaa sopimusta ja lakipykäliä.

Jos jälleenmyyjä tuntee ettei heidän alihankintaketju toimi, niin vääntäköön jämy kättä alihankkijoidensa kanssa. Kuluttajan velvollisuus se ei ole.
Tismalleen samaa mieltä.

Nyt on moni yritys yrittänyt siirtää omaa riskiään kuluttajille perumalla yksipuolisesti tilauksia. Ei komponenttien myyjänä iso, mutta muuten ehkä suurin tilauksia peruneita yrityksiä on Telia. Se joutui kuitenkin pakittamaan perumiset kun kuluttajaviranomaiset puuttuivat asiaan.
 
Kyllä tuossa on ihan pointtia. Kaupat ei saisi myydä tavaraa joita eivät pysty toimittamaan. Vai olisiko sinusta OK että perustaisin nettikaupan jossa myisin tonnilla 3090 kortteja, mutta joita en koskaan toimita?

Ei olisi. Älä hyvä mies perusta.

En minä tässä kauppoja puolustelemaan tullut, mutta en usko tuollaisen vaateen toteutumiseen. Ei tule skenaariota jossa b2c kauppaa suositeltaisiin tilaamaan asiakkaan valikoiman vastaavan tuotteen kilpailevalta b2c kaupan hyllyltä asiakkaansa tarpeeseen msrp.

Eiköhän tässä jokaisella putiikilla ole ollut ihan parhaat aikeet toimittaa tuotteet, mutta sitten tapahtui asiat x,y,z joka on aiheuttanut tämän kuprun markkinaan, sekä toimitusketjuun mikä on efektiivisesti estänyt toimittamisen. Ovat monet myös tehneet virhearvion ihan varmasti ottamalla aivan liikaa ennakkotilauksia. Sitten tavaran vähyys ja hintojen pompahdus. Virhe. Liian ahneita. Mutta nyt ollaan tässä.

Kauppa on kumminkin todennäköisesti kertonut pitkittyneestä toimitusajasta ja pahoitellut asiaa. Pyytänyt asiakasta ilmoittamaan jos tämä aiheuttaa muutoksia hänen tilaukseen. Asiakas käytännössä hyväksyy uudet toimitusta koskevat ehdot tai peruu itse tilauksen ottaa rahansa takaisin, jos uusi ilmoitettu toimitusaika ei hänelle sovi. Kuluttajan asemassa on pelinäytönohjaimen toimitusvaikeuksista varmasti hyvin vaikea mitään kipurahoja ruveta vaatimaan. Peru tilaus, ota rahasi takaisin ja koita onneasi muualla. Äänestä jatkossa lompakolla kenen pakeilla asioit. Koska täällä kävi köyhät.

Kuten moni itseä fiksumpi on jo todennut. Valtaosa kortin tilanneista ei tule sitä saamaan. Eivätkä tule saamaan siitä mitään merkittävää hyvitystä. Omat takaisin. Tilaukset peruuntuvat, valmistus loppuu, tuote vaihtuu ja muut kootut meriselitykset. Niin perseestä kuin se onkin. Don't shoot the messenger.

Tästä tietysti sitten voi aikanaan syntyä tälläkin foorumilla massakanteita joiden avulla voidaan jotain saada aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kysellyt Kuluttaja-asiamieheltä missä vaiheessa toimitusaika on niin pitkä, että voi hankkia kaupan piikkiin jostain muualta vastaavan tuotteen? Näissä näyttiksissä venyy toimitusajat tuhansilla ihmisillä helposti yli vuoden mittaisiksi. Voiko kauppiaat ihan rauhassa ilman sanktioita odottaa 10 vuotta ennen kuin toimittavat tilauksen?
Tuo tulee kysymykseen lähinnä silloin, kun samaa mallia on oikeasti jostain saatavilla. Visiin Telia ainankin tuohon suostunutkin, eli voinut muualta ostaa kun he ovat ylimyyneet erän jota ei saa enää lisää.

Ihan toinen juttu on jos oot sen 3080 eaglen tilannut, jota ei saa kukaan muukaan mistään. Paljon isompi kynnys saada vaihdetuksi toiseen 3080malliin.

Kuluttaja asiamiehen mukaan ensiksi tulee olla yhteydessä myyjään ja neuvotella heidän kanssa. Jos myyjä vaikka sanoo, että tukkuri hatusta arvio on loppuvuodesta, sillon saat kortin. Paha tuosta sillon mennä kuluttaja-asiamiehelle vänkäämään. Myyjä tehnyt kuitenkin parhaansa kortin saamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei olisi. Älä hyvä mies perusta.

En minä tässä kauppoja puolustelemaan tullut, mutta joku en usko tuollaisen vaateen toteutumiseen. Ei tule skenaariota jossa b2c kauppaa suositeltaisiin tilaamaan asiakkaan valikoiman vastaavan tuotteen kilpailevalta b2c kaupan hyllyltä asiakkaansa tarpeeseen msrp.

Eiköhän tässä jokaisella putiikilla ole ollut ihan parhaat aikeet toimittaa tuotteet, mutta sitten tapahtui asiat x,y,z joka on aiheuttanut tämän kuprun markkinaan, sekä toimitusketjuun mikä on efektiivisesti estänyt toimittamisen. Ovat monet myös tehneet virhearvion ihan varmasti ottamalla aivan liikaa ennakkotilauksia. Sitten tavaran vähyys ja hintojen pompahdus. Virhe. Liian ahneita. Mutta nyt ollaan tässä.

Kauppa on kumminkin todennäköisesti kertonut pitkittyneestä toimitusajasta ja pahoitellut asiaa. Pyytänyt asiakasta ilmoittamaan jos tämä aiheuttaa muutoksia hänen tilaukseen. Asiakas käytännössä hyväksyy uudet toimitusta koskevat ehdot tai peruu itse tilauksen ottaa rahansa takaisin, jos uusi ilmoitettu toimitusaika ei hänelle sovi. Kuluttajan asemassa on pelinäytönohjaimen toimitusvaikeuksista varmasti hyvin vaikea mitään kipurahoja ruveta vaatimaan. Peru tilaus, ota rahasi takaisin ja koita onneasi muualla. Äänestä jatkossa lompakolla kenen pakeilla asioit. Koska täällä kävi köyhät.

Kuten moni itseäkin fiksumpi on jo todennut. Valtaosa kortin tilanneista ei tule sitä saamaan. Eivätkä tule saamaan siitä mitään merkittävää hyvitystä. Omat takaisin. Tilaukset peruuntuvat, valmistus loppuu, tuote vaihtuu ja muut kootut meriselitykset. Niin perseestä kuin se onkin. Don't shoot the messenger.

Tästä tietysti sitten voi aikanaan syntyä tälläkin foorumilla massakanteita joiden avulla voidaan jotain saadakin aikaan.

Mä olen yleislinjauksena kanssa sitä mieltä, että eniten syytä pitää vierittää sinne ketjun alkupäähän, mutta kyllä jälleenmyyjilläkin olisi ollut mahdollisuus tehdä enemmän. Eli esimerkiksi alkaa hyvissä ajoin siirtää kaikkein vaikeimmalla saatavuudella olleita tilauksia uusiin, paremmin saatavilla oleviin malleihin sen sijaan, että laittoivat ne avoimeen myyntiin isommalla hinnalla. Tappiolla olisi mennyt, mutta sen tappion riskin kantaa jämy, eikä sitä ole mitään perustetta käännyttää tilaajan tappioksi istuttamalla jotain 3080 non-OC TUF -tilaajia vuosia jonossa ja lopuksi perua tilauksen sanomalla voi voi. Ei kiinnostanut ketään jämyä tällaista kuitenkaan näköjään tehdä, niin sitten ne tappiot peritään heiltä muilla keinoilla. Jos nytkin saa esim. tiettyjä 3080-malleja todennäköisesti vain parin kolmen viikon odottelulla, niin se on merkki siitä, että jämyilläkin olisi mahdollisuus hommata ne korvaavat tuotteet.
 
Jälleen taas voi päivittää hieman omaa tilannetta, eli 27.10. tilattu Asus TUF 3080 OC multitronicista. 27.3. kysynyt että mikä meininki ja silloin ollut yksi ennen minua. Ehkä se kortti joskus sieltä tulee. :think:
Itsellä Multitronicista 3.10 tilattu Asus TUF 3080 OC odottelee edelleen tuloaan, varmaan tullut myytyä siellä usempikin kortti jonon ohi, tiedottaminen paikassa myös todella ala-arvoista.
Jep Jep, itelläkin 2.10. tilattu sama näyttis. Välillä on sähköpostiin vastattu, että pitäs piakkoin irroita ja sitten viimeisin viesti oli esimerkiksi täynnä kirjotusvirheitä ja epäilivät josko koko vuonna on tulossa... Kateellisena seurannut Jimmsin ja Proshopin tiedotusta verrattuna multitronicin toimintaan. Toista kertaa en multitronicista tilaa mitään mitä ei ole heti saatavilla.
 
Juu, vielä 10 vuotta sitten multitronic toimi hyvin, sen jälkeen joka tilaus ollut työläs ja mikään ei ole liikkunut niin kuin on sovittu välillä jopa sähköpostin välityksellä. Itse en myöskään tilaa sieltä enää yhtään mitään ennen kuin omistus ja väki vaihtuu.
 
Onneksi Jimms on sentään lähettänyt joka kuukausi emailin, jossa on uudet arvioidut toimitusajat. En usko, että ainakaan tilauksen peruminen tuosta noin vaan on kovin helppoa, koska tässä on nyt kuluttajaa pidetty kuitenkin siinä uskossa kokoajan, että sieltä ne tulee. Esim. toi TUF non-oc uusi toimitusaika-arvio oli 2 - 3 kk nyt tän kuun alusta, kun olen tilauksen saanut 17.9 sisään. Tässä kohtaa tuulesta temmattuja noi varmaan on, mutta jos joku kysyy niin olen vain pieni tyhmä kuluttaja, joka kerran kuussa saa tilannekatsauksen missä mennään ja sen mukaan teen päätökset.

Edit. Nii joo olihan siinä mailissa maininta, että "LHR-malleja tullaan ensisijaisesti tarjoamaan vanhoille tilauksille ennen uusien tilauksien vastaanottamista.". Tämä onki sit taas semmonen asia, että periaatteessa, jos tommonen mahdollisuus itelle heitettäis eteen niin en tiedä mitä ajatella. Sais näyttiksen, mutta paskanmaku jäis suuhun :D
 
Se tuli mieleen että kun joillain on kortti maksettuna, mutta toimittamatta, ja sitten toisilla taas on kortti hajalla eikä korvaava tule tilalle.
Olisiko silloin apua kateosto-oikeudesta?
 
Se tuli mieleen että kun joillain on kortti maksettuna, mutta toimittamatta, ja sitten toisilla taas on kortti hajalla eikä korvaava tule tilalle.
Olisiko silloin apua kateosto-oikeudesta?
Mitenhän sellainen tilanne menee että 3080 ostettu julkkarissa ja mennyt rikki eikä takuuseen voi toimittaa uutta tuotetta vaan myyjäliike palauttaa rahat vaikka palautettu rahasumma ei nykyään enää riitä vastaavaan tuotteeseen?
 
Mitenhän sellainen tilanne menee että 3080 ostettu julkkarissa ja mennyt rikki eikä takuuseen voi toimittaa uutta tuotetta vaan myyjäliike palauttaa rahat vaikka palautettu rahasumma ei nykyään enää riitä vastaavaan tuotteeseen?
Minulle ei palautettu rahoja kun 3060ti hajosi, vaan odottelen uutta takuusta.... Eli rahat on sisällä muttei korttia näy luultavasti vuoteen
 
Se tuli mieleen että kun joillain on kortti maksettuna, mutta toimittamatta, ja sitten toisilla taas on kortti hajalla eikä korvaava tule tilalle.
Olisiko silloin apua kateosto-oikeudesta?
Kyllähän tätä muutamat ovat raportoineet onnistuneesti tehneensä. Ehdottomasti ehdottamisen arvoinen. Toinen mihin aiemmin viittasin oli vahingonkorvaus, jolla tätä kateostovaihtoehtoa voisi puskea sen tukemana.


Välilliset vahingot ja tulonmenetys olisivat sellainen mihin itse puuttuisin, varsinkin koska tarkoitushan olisi vain mainata. :)

Mutta eihän tämä kovin helposti maaliin mene eli yksittäiselle kuluttajalle on aivan tarpeettoman hankalaa mennä asian tiimoilta oikeuteen. Siksi näkisin, koska tapauksia on kuitenkin satoja, että tämä olisi hyvä ennakkoharjoittelu Kilpailu- ja kuluttajavirastolle edetä tässä asiassa ryhmäkanteella. Näin yksittäisen kuluttajan ei tarvitsisi tapella isoja kauppoja vastaan, koska nythän tämä on mennyt tällaiseksi odotteluksi ja ei kohta vuotta lähestyvät toimitusajat voi olla hyväksyttävää millään tasolla.

Kuten KKVkin tästä on sanonut, niin kauppojen pitää myydä mitä heillä on... nyt on myyty jotain mitä heillä ei ole ollut. Toivottavasti edes opitaan jotain.

PS. @Yeenoghu kirjoitti kyllä ihan samanlaisen viestin, mitä itsekin voisin kirjoittaa tuossa aiemmin siitä, kuka kuluttajan suuntaan on vastuussa. :)
 
Tämä ei ole ihan yksikertainen kysymys: kulutuselektroniikka on kilpailtu alue, jossa katteet eivät ole valtavia. Materiaalivirtojen ja varastojen optimointi on tärkeäitä kilpailukyvylle. Jos kaupat ensin arvioisivat menekin, tilaisivat vain varastoon ja myisivät sitten sieltä, se voisi nostaa hintoja ja heikentää saatavuutta.

Onko kukaan oikeasti viitsinyt lukea, mitä vaikkapa suurten elektroniikkatoimittajien toimitusehdot, joihin nettitilauksessa sitoutuu, sanovat välillisten vahinkojen korvaamisesta? Entä force majeure -pykälät?
 
Kyllähän tätä muutamat ovat raportoineet onnistuneesti tehneensä. Ehdottomasti ehdottamisen arvoinen. Toinen mihin aiemmin viittasin oli vahingonkorvaus, jolla tätä kateostovaihtoehtoa voisi puskea sen tukemana.


Välilliset vahingot ja tulonmenetys olisivat sellainen mihin itse puuttuisin, varsinkin koska tarkoitushan olisi vain mainata. :)

Mutta eihän tämä kovin helposti maaliin mene eli yksittäiselle kuluttajalle on aivan tarpeettoman hankalaa mennä asian tiimoilta oikeuteen. Siksi näkisin, koska tapauksia on kuitenkin satoja, että tämä olisi hyvä ennakkoharjoittelu Kilpailu- ja kuluttajavirastolle edetä tässä asiassa ryhmäkanteella. Näin yksittäisen kuluttajan ei tarvitsisi tapella isoja kauppoja vastaan, koska nythän tämä on mennyt tällaiseksi odotteluksi ja ei kohta vuotta lähestyvät toimitusajat voi olla hyväksyttävää millään tasolla.

Kuten KKVkin tästä on sanonut, niin kauppojen pitää myydä mitä heillä on... nyt on myyty jotain mitä heillä ei ole ollut. Toivottavasti edes opitaan jotain.

PS. @Yeenoghu kirjoitti kyllä ihan samanlaisen viestin, mitä itsekin voisin kirjoittaa tuossa aiemmin siitä, kuka kuluttajan suuntaan on vastuussa. :)
Yksi asia mikä tuossa tarvitsisi ehdottomasti selkeytystä on tuon kateoston säännöt. Nykyiset ovat vähän turhan epämääräiset, että jaksaisi itse ainakaan alkaa vääntämään ts. jotta voisi olla mahdollisimman varma korvauksesta, pitäisi ostaa juuri sama tuote ja se pitäisi olla jossain muualla varastossa valmiina, niin että sen saisi about heti käsiinkin. Nyt ei ole selvää, voiko ostaa esim. 3080:n tapauksessa jonkin toisen mallin 3080:n ja saako sitä ostaa esim. kuukauden parin jonotuksella (tai pidemmällä, jonot kun ei ole kovin ennustettavia), jotta siitä syntyisi oikeus kateostoon. Ja oston pitäisi olla muutenkin ns. huolella tehty, eli varmaan täysin riistohinnat ei kelpaa, mutta mikä sitten on sallittua, onko triplahinta ok jne.

Nuo yllämainitut vahingonkorvauksen pykälät ovat myös hieman arveluttavia, tuossa kun mainitaan, että myyjä voi vedota oman vaikutusmahdollisuuden ulkopuoliseen esteeseen. Pandemia ja yleiset logistiikka-&saatavuusongelmat saattaisivat hyvinkin täyttää tuon, mistä taas tullaan siihen, että mitä vaaditaan sen toteamiseen, että noita ei ole ts. samaan tapaan kuin kateostosssa tuote todennäköisesti pitäisi sitten olla saatavilla jostain muualta about välittömästi.
 
Case gigantin 3080 @800€ kieltäytyivät kateostoista, eivätkä suostuneet toimittamaan vastaavaa tuotetta, eli toista 3080 vaikka myivät tuon tapauksen jälkeen ainakin kolmea eri valmistajan/jäähyn 3080 korttia suunnilleen 1300€ hinnalla. KKV suositteli minulle kateostoa, joten ostin ainoan silloin hyllyssä olleen 3080:n verkkokaupasta 1650€. kuluttajariitalautakunnan arvio tapauksen ratkaisuun oli 18kk, joten odottelen rauhassa miten käy. Jos saan kateoston läpi, niin hieno juttu. Jos ei mene läpi, niin jatkan elämääni tuon kalliimman kortin kanssa.

Olisi mielenkiintoista kuulla moniko tuossa tapauksessa päätyi tekemään kateoston tai muun hyvitysvaatimuksen. Tapaukseen liittyi muistaakseni parisataa asiakasta. Suurin osa varmaan otti sen 30€ lahjakortin tai ei edes sitä.
 
Case gigantin 3080 @800€ kieltäytyivät kateostoista, eivätkä suostuneet toimittamaan vastaavaa tuotetta, eli toista 3080 vaikka myivät tuon tapauksen jälkeen ainakin kolmea eri valmistajan/jäähyn 3080 korttia suunnilleen 1300€ hinnalla. KKV suositteli minulle kateostoa, joten ostin ainoan silloin hyllyssä olleen 3080:n verkkokaupasta 1650€. kuluttajariitalautakunnan arvio tapauksen ratkaisuun oli 18kk, joten odottelen rauhassa miten käy. Jos saan kateoston läpi, niin hieno juttu. Jos ei mene läpi, niin jatkan elämääni tuon kalliimman kortin kanssa.

Olisi mielenkiintoista kuulla moniko tuossa tapauksessa päätyi tekemään kateoston tai muun hyvitysvaatimuksen. Tapaukseen liittyi muistaakseni parisataa asiakasta. Suurin osa varmaan otti sen 30€ lahjakortin tai ei edes sitä.

Juuri näin pitää toimia. Tsemppiä taistoon, ja toivottavasti saat mahdollisimman paljon seuraa etulinjoihin.

Milloin tilattu tuo alkuperäinen 3080? Ja mikä malli?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 684
Viestejä
4 875 837
Jäsenet
78 687
Uusin jäsen
martin.piittisjarvi@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom