Ei olisi. Älä hyvä mies perusta.
En minä tässä kauppoja puolustelemaan tullut, mutta joku en usko tuollaisen vaateen toteutumiseen. Ei tule skenaariota jossa b2c kauppaa suositeltaisiin tilaamaan asiakkaan valikoiman vastaavan tuotteen kilpailevalta b2c kaupan hyllyltä asiakkaansa tarpeeseen msrp.
Eiköhän tässä jokaisella putiikilla ole ollut ihan parhaat aikeet toimittaa tuotteet, mutta sitten tapahtui asiat x,y,z joka on aiheuttanut tämän kuprun markkinaan, sekä toimitusketjuun mikä on efektiivisesti estänyt toimittamisen. Ovat monet myös tehneet virhearvion ihan varmasti ottamalla aivan liikaa ennakkotilauksia. Sitten tavaran vähyys ja hintojen pompahdus. Virhe. Liian ahneita. Mutta nyt ollaan tässä.
Kauppa on kumminkin todennäköisesti kertonut pitkittyneestä toimitusajasta ja pahoitellut asiaa. Pyytänyt asiakasta ilmoittamaan jos tämä aiheuttaa muutoksia hänen tilaukseen. Asiakas käytännössä hyväksyy uudet toimitusta koskevat ehdot tai peruu itse tilauksen ottaa rahansa takaisin, jos uusi ilmoitettu toimitusaika ei hänelle sovi. Kuluttajan asemassa on pelinäytönohjaimen toimitusvaikeuksista varmasti hyvin vaikea mitään kipurahoja ruveta vaatimaan. Peru tilaus, ota rahasi takaisin ja koita onneasi muualla. Äänestä jatkossa lompakolla kenen pakeilla asioit. Koska täällä kävi köyhät.
Kuten moni itseäkin fiksumpi on jo todennut. Valtaosa kortin tilanneista ei tule sitä saamaan. Eivätkä tule saamaan siitä mitään merkittävää hyvitystä. Omat takaisin. Tilaukset peruuntuvat, valmistus loppuu, tuote vaihtuu ja muut kootut meriselitykset. Niin perseestä kuin se onkin. Don't shoot the messenger.
Tästä tietysti sitten voi aikanaan syntyä tälläkin foorumilla massakanteita joiden avulla voidaan jotain saadakin aikaan.
Mä olen yleislinjauksena kanssa sitä mieltä, että eniten syytä pitää vierittää sinne ketjun alkupäähän, mutta kyllä jälleenmyyjilläkin olisi ollut mahdollisuus tehdä enemmän. Eli esimerkiksi alkaa hyvissä ajoin siirtää kaikkein vaikeimmalla saatavuudella olleita tilauksia uusiin, paremmin saatavilla oleviin malleihin sen sijaan, että laittoivat ne avoimeen myyntiin isommalla hinnalla. Tappiolla olisi mennyt, mutta sen tappion riskin kantaa jämy, eikä sitä ole mitään perustetta käännyttää tilaajan tappioksi istuttamalla jotain 3080 non-OC TUF -tilaajia vuosia jonossa ja lopuksi perua tilauksen sanomalla voi voi. Ei kiinnostanut ketään jämyä tällaista kuitenkaan näköjään tehdä, niin sitten ne tappiot peritään heiltä muilla keinoilla. Jos nytkin saa esim. tiettyjä 3080-malleja todennäköisesti vain parin kolmen viikon odottelulla, niin se on merkki siitä, että jämyilläkin olisi mahdollisuus hommata ne korvaavat tuotteet.