Tämä on osin off topic (osin taas melkein koko topicin ydin tällä hetkellä), mutta mä joudun tähän väitteeseen sanomaan aina vastaan. Ensinnäkin: laki ei sano, että ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Se sanoo, että toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Lisäksi: lain perusteluissa kuvataan yritystoiminnan pitkäjänteisyyttä, johon keskeisenä osana kuuluu se, ettei jokaista päätöstä tarkastella pelkästään yhden transaktion kustannus/hyöty-suhteella. Ts. esimerkiksi asiakkaiden skalpeeraus ei ole osakeyhtiön "tehtävä", jos se pitkällä aikavälillä johtaa esimerkiksi kilpailuasetelman heikkenemiseen yrityksen kannalta. Lisäksi yritystoiminnassa on otettava huomioon esimerkiksi viranomaismääräykset, joiden laiminlyöminen voi johtaa pitkällä tähtäimellä paljon suurempiin tappioihin kuin lyhyen tähtäimen voitontavoittelulla on voittoina saavutettu.
Jälleenmyyntihintojen nostaminen tukkuhintojen kanssa käsi kädessä ei toki ole mitenkään arvelluttavaa toimintaa, siihen minulla ei ole mitään vastaan sanottavaa.