NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän toi Jimmssin hintojen nostaminen johdu osaltaan siitä, että tulevista tilauksista joutuu paikata sitä persnettoa jota nykyään ottavat jokaisesta aikoinaan 739 euron hintaisesta Asuksen kortista jonka ehtivät myydä. Ja niistä muista joita joutuvat ostamaan nyt kalliimmalla. Mutta näin sen pitääkin mennä: yritys myi "ilmaa" etukäteen, nyt se kantaa sitä riskiä jonka otti. Tehty sopimus asiakkaan kanssa täytyy pitää, se on molempia osapuolia sitova sopimus eikä mikään heitto että "ehkä myyn sulle ohjaimen, jos jaksan". Tällä kertaa Jimms joutuu vaan keräämään rahansa tulevista kaupoista.

Varmasti siellä on todettu että ei mennyt ihan nappiin, ja tulevat tilaukset varmasti kärsii tästä, mutta näin se menee kun tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan. Toinen merkittävä syy lienee, että ennakoivat hintojen nousevan jatkossakin, joten nyt saa pikkuisen kerättyä ennalta voittoja joilla kustantaa niitä nyt tehtyjä tilauksia jotka aikanaan ovat heille kalliimpia (jos taas hinnat laskeekin, niin se on sitten puhdasta voittoa Jimmssille). Bonuksena sitten että saavat vähän tilausjonoja lyhyemmäksi, kun uusia tilauksia ei niin paljoa tule.
 
Muistetaan nyt myös että alv. tekee oman osansa hintojen nousuun, 1049€ kortissa on ~56€ enemmän veroa mukana kuin 759€ kortissa.
 
Eiköhän toi Jimmssin hintojen nostaminen johdu osaltaan siitä, että tulevista tilauksista joutuu paikata sitä persnettoa jota nykyään ottavat jokaisesta aikoinaan 739 euron hintaisesta Asuksen kortista jonka ehtivät myydä. Ja niistä muista joita joutuvat ostamaan nyt kalliimmalla. Mutta näin sen pitääkin mennä: yritys myi "ilmaa" etukäteen, nyt se kantaa sitä riskiä jonka otti. Tehty sopimus asiakkaan kanssa täytyy pitää, se on molempia osapuolia sitova sopimus eikä mikään heitto että "ehkä myyn sulle ohjaimen, jos jaksan". Tällä kertaa Jimms joutuu vaan keräämään rahansa tulevista kaupoista.

Varmasti siellä on todettu että ei mennyt ihan nappiin, ja tulevat tilaukset varmasti kärsii tästä, mutta näin se menee kun tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan. Toinen merkittävä syy lienee, että ennakoivat hintojen nousevan jatkossakin, joten nyt saa pikkuisen kerättyä ennalta voittoja joilla kustantaa niitä nyt tehtyjä tilauksia jotka aikanaan ovat heille kalliimpia (jos taas hinnat laskeekin, niin se on sitten puhdasta voittoa Jimmssille). Bonuksena sitten että saavat vähän tilausjonoja lyhyemmäksi, kun uusia tilauksia ei niin paljoa tule.

En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina. En tiedä onko nämä suoraa seurausta Trumpin kauppasodasta. Ilmeisesti niin Nvidialle kuin AMD:lle iski 25% sales tax päälle aiemman 7,5% sijaan kun 31.12. loppui aiemmin myönnetty poikkeuslupa.
 
Hinnan nostolla on vain hyviä puolia kaupan kannalta:

1. Jo jonossa olevat pysyvät mielellään jonossa, kun kokevat saavansa tuotteen tarjoushintaan, vaikka sitä pitää odottaakin.

2. Jonot ovat jo niin pitkät, että ei ole mitään hyötyä ottaa uusia jonottajia jonoihin. Hintojahan on nopea laskea sitten kun jonot alkavat lyhetä.
 
PXL_20210113_191144496.jpg
Siinä se nyt lepää!
Ilmeisesti menossa heti unboxauksen jälkeen uuniin? (Vanha kunnon Oven Baked GPU Fix ;))
 
En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina. En tiedä onko nämä suoraa seurausta Trumpin kauppasodasta. Ilmeisesti niin Nvidialle kuin AMD:lle iski 25% sales tax päälle aiemman 7,5% sijaan kun 31.12. loppui aiemmin myönnetty poikkeuslupa.
Ei pitäisi olla vaikutusta Eurooppaan, eihän tavarat sitä kautta kulje. Tästä juttelivat mm. Linus Tech Tips:n videossa, että rauta on nyt halvempaa Kanadassa kuin Jenkeissä juurikin tuon lisäveron takia.
 
Kyselin tuossa (Gigantin) kaveriltani jonka kautta tilasin oman "tulevan" 3080 Ventukseni, josko hän voisi tiedustella korttien perään ja monentenako minä olen jonossa? Olen siis tilannut kortin 17.9.

Vastaus:
Kyselin myyntipäälliköiltä siitä näyttiksestä, niin vastasivat että tilanne on todella hankala, kun toimittajat ei saa vaan kamaa eteenpäin ja mitkään aikataulut ei pidä mitä sieltä tulee infoa. Sieltä tulee pieniä eriä jatkuvasti, mutta mitään infoa ei tule montako, milloin ja mitä kortteja milloinkin tulee. Tuotteet jaetaan tilauspäivän mukaan, mutta mitään jononäkymää niillä ei ole yksittäisistä tuotteista. Eli tulee kyllä, mutta ei valitettavasti kukaan osaa sanoa milloin.

Lisäksi kyselin kortin takuusta: Tuotteen takuu lähtee toimituspäivästä, ei ostopäivästä niin sitä ei tarvii murehtia.

Tuossa hieman faktaa niille jotka ovat korttinsa tilanneet Gigantista.
 
Lisäksi kyselin kortin takuusta: Tuotteen takuu lähtee toimituspäivästä, ei ostopäivästä niin sitä ei tarvii murehtia.

Tuossa hieman faktaa niille jotka ovat korttinsa tilanneet Gigantista.

Kyselin samaa eilen noutaessani korttia. Takuuasiat hoidetaan Gigantin kautta ja takuu alkaa toimitus-/noutopäivästä. Tästä ei tarvitse siis mitään erillistä dokumentaatiota.
 
On tää aika älyvapaata että oma vajaa kuukausi sitten ostettu 3070 on nyt satasen kalliimpi kuin ostettaessa. Tältäkö se kryptovaluuttaan sijoittaminen tuntuu?
Samaa mietin, kun menin katsomaan Jimmssiltä 899€ ostamaani 3080 GameRock OC:ta. Nyt hinta 1049€, niin ihan hyvää passiivista "tuottoa" tullut ja päässyt nauttimaan paremmista graffoista jo hyvän aikaa. :D
En kyllä reilua tonnia tuohon laittas kiinni, mutta alle 900€ oli ihan hyvä diili. Meinasin jo hieman jäädä odottelemaan hintojen laskua, mutta sattu tuo arpa osumaan sen verran nopeasti, että tyydyin siihen. :p
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
 
Viimeksi muokattu:
Tältäkö se kryptovaluuttaan sijoittaminen tuntuu?

Ehkä pikemminkin niin että tänään pyörisi koneessasi cyberpunikki 90fps, huomenna 75fps, ens viikolla 120fps, hiihtolomalla kun ehtis pelaamaankin niin hups - 25fps, kesälomaa kohti mennäänkin jo yli 200fps. Koko ajan kylmä rinki kankussa että buuttaako kone eedes sillä kortilla.

Ja juuh, ei ollut tuuria aamun flash sales pilkkikisoissa, huomenna on useampaakin Colorful:in korttia tarjolla joten uusia matoja koukkuun.
 
Mitä jos vaan diilais sen faktan kanssa, että näitä ei kaikille riitä ja että kotimaiset pienemmät toimijat tekevät parhaansa jotta näitä saataisiin ylipäänsä muillekin kuin trokareille ja bottien käyttäjille?

Kukaan ei kirjallista sopimusta tosiaan saa siitä, että kortteja tulisi tietty määrä tiettynä päivänä ja JOS saisi, olisi siellä ehtona mitä luultavimmin, että riidat ratkaistaan jossain erittäin kalliin prosessin valtiossa välimiesoikeudessa, ihan siksi ettei kukaan lähtisi riitelemään.

En oikein keksi muuta ratkaisua kuin että asiakkaatkin tilanteen tajuavat (etenkin ne, jotka tilannetta seuraavat ja tietävät todellisen saatavuuden) tai sitten sen geneerisen mallikohtaisen jonon, jossa voi tulla TUF non OC tai OC White Strix tuurista riippuen. Muuten sinne jää väistämättä niitä ei-liikkuvia jonoja, joissa on lopulta tuhat ihmistä Proshopin tapaan jonossa kortille, jota ei ehkä ikinä enää voida toimittaa ei-tappiolliseen hintaan jos nyt ylipäänsä kaikille valmistetaan.

On tää kun osa höhöttelee Gigantin toimitusaikadefaulteille ja samassa ketjussa toiset kaappailee kuvankaappauksia todisteeksi jotta voivat myöhemmin riidellä kortista, jonka olemattomuuden tiesivät ihan hyvin... :rolleyes:
Ei pidä myydä ellei ole varmuutta saatavuudesta. Yritykset eivät saa siirtää riskiä asiakkaille.
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
Tilaus 11.11. ja sama arvailua tullut Telialta. (Strix 3080 OC). Odotellaan. (Onneksi sain Suprim X:n nopeasti Verkkiksestä. )

Telia on luvannut yhteisön sivun mukaan tällä viikolla keskustellla toimittajan kanssa. Taitaa taas vaan huulet tuulessa lepattaa...
 
Kehtasin häiritä Telian aspaa tuosta Asus TUF-RTX3080-O10G-GAMING näytönohjaimen tilauksen tilanteesta kun halusin varmistua etten oo tipahtannut jonosta tai ettei jokin virhe olisi tullut. Tällänen oli arvio:
1610631179857.png
Tästä vastauksesta tekee mielenkiintoisen se että en ole koskaan saannut edes tuota 23.03 tilaus toimitusarviota, että mistä se sen sitten keksi saa ihmetellä ja jotkut minuakin myöhemmin tilanneet ovat saanneet aikaisemman tilausarvion. Toki sain sen viestin missä sanottiin että tammi-maaliskuussa toimitukset että siinä mielessä viellä tuo 23.03 olisi voinnut olla paikkansa pitävä, mutta nyt ei ole tullut edes ilmoitusta siitä että olisi vasta 01.04 alkamassa toimitukset.

Tämä nyt lähinnä vain todistaa että aspa sanoo keksityn arvion ja muuta arviota ei saa, minusta turhan toivon herättelyä tuollainen että kerrotaan olemattomia päiväyksiä kun voisi vaikka olla kaikille aspoille samanlainen pohja jonka voisivat vain copy-pastee jos tulee kysymyksiä näytönohjaimista, tai edes voisivat tehdä jonkun "usein kysytyt kysymykset näytönohjainten tilausten suhteen" jne ja liittää tämän näytönohjainten kohdille, tai edes hyödyntäisivät heidän omaa Telia yhteisöään niin että olisi selkeä lanka siellä..

Informaatio kulkee niin helevatun hyvin että kismittää. Pakko vaa irtaantua pois näistä tilauksen seuranta jutuista ja vain odottaa kärsivällisesti jotta saa mielenrauhaa kun ei tuo informaatio ja tilauksien seuranta ole mahdollista kauppojen kanssa jotka eivät sitä informaatiota selkeästi halua edes informoida asiakkailleensa. Lukuunottamatta yhtä viestiä joka oli se tammi-maaliskuu arvio. EDIT: eli nähdään huhtikuussa täällä jos silloinkaa tulee! sellanen 5kk odottelua reilu tulee kun tilaus tehty 27.11 Telial
itsellenihän on jo kerran tullut tekstari että toimitus vko 51.. tilasin lokakuun lopussa kortin. Kerran antoivat ennusteen että tammi-maaliskuu.. no onneks toi 1080 pelittää vielä hyvin mikä kiire tässä on noita nousevia hintoja seuratessa. kait se sieltä joskus.
 
En usko että tässä jälleenmyyjät ovat tehneet juuri mitään vaan ovat valmistajien ja tukkureiden hintojen nostojen vankeina.

Siis juuri tuosta on kyse: jälleenmyyjät myyvät nyt hinnalla x, mutta systeemin takia he joutuvat ostamaan ohjaimet vasta silloin kun sen oikeasti voi toimittaa, ja nykyisillä jonoilla se tarkoittaa että pahimmillaan yritykset tekevät sisäänostonsa näistä nyt myytävistä ohjaimista vasta monen kuukauden päästä. Joten jos hintataso nousee jatkossakin, jämyt joutuvat ostamaan paljon nykyistä hintaa korkeammalla hinnalla => tappiota tulee*. Koska melko varmasti Jimmssikin ottaa takkiin noista alkupään Asuksista, nostivat nyt sitten hintoja reilusti jotta saavat katettua niitä tappioita JA mahdollisia tulevia tappioita joita hintojen noususta voi tulla. Yrityksillä ei ole kuluttajasuojaa tukenaan joten onhan tuo ikävää heille. Mutta se on se hinta riskistä jonka yritys tietoisesti otti, ja sen hinnan nyt joutuvat maksamaan.

*) Tai jos hinnat yllättäen laskeekin, tulee voittoa. Tosin isossa hintojen romahduksessa varmaan aika moni kuluttaja peruisi tilauksensa ja tekisi sen uudestaan halvemmalla hinnalla, vaikka jonopaikka menisikin.
 
Mutta se on se hinta riskistä jonka yritys tietoisesti otti, ja sen hinnan nyt joutuvat maksamaan.

*) Tai jos hinnat yllättäen laskeekin, tulee voittoa. Tosin isossa hintojen romahduksessa varmaan aika moni kuluttaja peruisi tilauksensa ja tekisi sen uudestaan halvemmalla hinnalla, vaikka jonopaikka menisikin.

Tämä. Onhan se joo valitettavaa että yritys joutuu tappiolla myymään.

Mutta sitten taas, jos ostat tuotteen, tuotteen hinta sisäänostossa onkin alhaisempi mitä firma luuli - kuinka moni firma palauttaa "ylimääräisen" voiton asiakkaalle? Se nyt vaan on "voivoi" tilanne ja bisneksessä syntyvää riskiä.

Ottaen huomioon myös sen että jossain kohti jotkut myyjät alussa pistivät 3080-kortteja pakettikoneisiin "ready to go" -periaatteella. Jossa katteet ovat kiistämättä huomattavasti isommat. Toki, argumentti tässä on se että kyseessä todennäköisesti bulk-tuote jotka tarkoitettu noihin. Mutta tuskinpa jälleenmyyjät kyynel poskella kyseisiä pakettikoneita korkeammalla katteella myi.

E: Ja jos jonkun omatunnolle ja oikeudenmukaisuudelle ottaa ostaa esim. non-oc tuf 740€ hinnalla, niin varmaan voivat tilauksensa peruuttaa ja tilata korkeammalla hinnalla. Jälleenmyyjä sekä me muut jonossa kiitämme. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Onhan se joo valitettavaa että yritys joutuu tappiolla myymään.

Mutta sitten taas, jos ostat tuotteen, tuotteen hinta sisäänostossa onkin alhaisempi mitä firma luuli - kuinka moni firma palauttaa "ylimääräisen" voiton asiakkaalle? Se nyt vaan on "voivoi" tilanne ja bisneksessä syntyvää riskiä.
Niinpä! Tuo juna kulkee vain yhteen suuntaan.
 
Ai meinaatte, että ette ole nähneet elektroniikan hintojen laskevan? Lisäksi jokainen tietämäni kauppias on kunnioittanut uutta alempaa hintaa jos sellainen on ollut.
 
Ai meinaatte, että ette ole nähneet elektroniikan hintojen laskevan? Lisäksi jokainen tietämäni kauppias on kunnioittanut uutta alempaa hintaa jos sellainen on ollut.

Ymmärsithän että tässä puhuttiin siitä, että tilaat tuotteen esim. 500 eurolla kun jämylle se maksaa 350 e ja sitten kun tulee toimituksen aika, jämy saakin ostaa sen tukkuriltaan hintaan 310 e? Harvempi liike hyvittää tuon erotuksen asiakkaalle jos hinta ulospäin on edelleen sen 500 e. Jotkut liikkeet (esim. Verkkokauppa.com ainakin joskus) kyllä saattavat päivittää edullisemman hinnan tuotteelle ja hyvittää tilausaikana laskeneen hinnan, mutta se on liikkeen hyväntahtoisuutta ja yleensä lähdetään siitä että sopimus pitää.
 
Ymmärsithän että tässä puhuttiin siitä, että tilaat tuotteen esim. 500 eurolla kun jämylle se maksaa 350 e ja sitten kun tulee toimituksen aika, jämy saakin ostaa sen tukkuriltaan hintaan 310 e? Harvempi liike hyvittää tuon erotuksen asiakkaalle jos hinta ulospäin on edelleen sen 500 e. Jotkut liikkeet (esim. Verkkokauppa.com ainakin joskus) kyllä saattavat päivittää edullisemman hinnan tuotteelle ja hyvittää tilausaikana laskeneen hinnan, mutta se on liikkeen hyväntahtoisuutta ja yleensä lähdetään siitä että sopimus pitää.

No varmaan siinä maailmassa, jossa sisäänostohintojen ja ulosmyynnin välillä ei ole kytköstä. Yleensä myös kilpailu alentaa hinnan kun joku muu kuitenkin myy sillä edullisemmalla jos sisäänostohinta laskee. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toki hintaa ei määrää yksin sisäänosto vaan rajallinen tarjonta + loputon kysyntä ja mahdolliset alkuvaiheen tilauksien olemattomat/negatiiviset katteet.
 
No varmaan siinä maailmassa, jossa sisäänostohintojen ja ulosmyynnin välillä ei ole kytköstä. Yleensä myös kilpailu alentaa hinnan kun joku muu kuitenkin myy sillä edullisemmalla jos sisäänostohinta laskee. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toki hintaa ei määrää yksin sisäänosto vaan rajallinen tarjonta + loputon kysyntä ja mahdolliset alkuvaiheen tilauksien olemattomat/negatiiviset katteet.

Niin mutta tässä on nyt kyse siitä, että asiakas on jo sitoutunut ostamaan tuotteen tiettyyn hintaan. Sitten liike saakin sen halvemmalla ostettua kuin mitä oletti, jolloin voittoa tulee enempi. Ei kukaan liike tuota erotusta palauta, kun kaupat on jo tehty tiettyyn hintaan. Vrt. tässä itketään siitä, että kauppojen pitäisi saada suvereenisti perua tilaus jos heidän sisäänostohinta nousee ennakoidusta.
 
Viimeksi kun Telialla 3080 Strix oli tilattavissa, toimitusten alkamispäiväksi siellä sivuilla lupailtiin 14.4.

Mutta kuten täällä on jo todettu, ei noihin Telian tarjoamiin päivämääriin ole luottamista.
 
Niin mutta tässä on nyt kyse siitä, että asiakas on jo sitoutunut ostamaan tuotteen tiettyyn hintaan. Sitten liike saakin sen halvemmalla ostettua kuin mitä oletti, jolloin voittoa tulee enempi. Ei kukaan liike tuota erotusta palauta, kun kaupat on jo tehty tiettyyn hintaan. Vrt. tässä itketään siitä, että kauppojen pitäisi saada suvereenisti perua tilaus jos heidän sisäänostohinta nousee ennakoidusta.

Eikä ole sitoutunut. Tilauksen voi perua milloin vain, jättää noutamatta, palauttaa 14 vuorokauden ajan vaikka siitä olisi jo ottanut kellottelut kokeeksi irti jne.
 
Eikä ole sitoutunut. Tilauksen voi perua milloin vain, jättää noutamatta, palauttaa 14 vuorokauden ajan vaikka siitä olisi jo ottanut kellottelut kokeeksi irti jne.

Ei kuluttaja voi tehtyä sopimusta irtisanoa yksipuolisesti, ELLEI liike siihen suostu. Melkein kaikki liikkeet suostuvat, koska siitä on kilpailuetua (tai pikemminkin, se on oletus, ja muulla tavoin toimiminen olisi heille haitaksi).

Oikeasti monille tuntuu olevan tosi epäselvää, että sopimus on sopimus, ja se sitoo molempia osapuolia ellei siinä ole lainvastaisia ehtoja.
 
Eilen tuli just tuollainen 290€ halvemmalla. Hyvin pelaa. Mitä mä tässä ketjussa vieläk

Olisi mielenkiintoista tietää että vaihtuisiko kanta näyttistilausten perumisiin jos ei olisi itse saanut jo julkkarihintaista 3080 tuffiaan:cool:
edit: en tiiä mitä lainaukselle kävi mutta kyseessä siis 3080 tuffin nykyhinta aka ~1000€+
 
Ei kuluttaja voi tehtyä sopimusta irtisanoa yksipuolisesti, ELLEI liike siihen suostu. Melkein kaikki liikkeet suostuvat, koska siitä on kilpailuetua (tai pikemminkin, se on oletus, ja muulla tavoin toimiminen olisi heille haitaksi).

Oikeasti monille tuntuu olevan tosi epäselvää, että sopimus on sopimus, ja se sitoo molempia osapuolia ellei siinä ole lainvastaisia ehtoja.

Kyllä voi. Suomessa etäostoksissa on palautusoikeus ilman kauppiaan suostumusta.


Kotimaisessa verkkokaupassa, samoin kuin puhelin- tai postimyynnissä, tuotteisiin tutustuminen on kuvien ja tekstin varassa. Tässä, ns. etämyynnissä lopullista ostopäätöstä ei tarvitsekaan tehdä, ennen kuin on saanut tavaran nähtäväkseen. Oikeus palauttaa tuote ja peruuttaa kauppa on kirjattu kuluttajansuojalakiin.


Verkosta ostettua tuotetta saa kokeilla ja sovittaa samalla lailla kuin myymälässäkin: Pakkauksen saa avata ja uusilla kengillä kävellä - sisällä. Sähkölaitteet voi koekäyttää ja kirjoja on lupa selailla.


Suomalaisesta verkkokaupasta tehdyn ostoksen saa perua 14 päivän kuluessa. Kaupan perumisen syytä tarvitse perustella. Oikeus koskee myös alehintaisia tuotteita. Kauppa ei itse voi rajata tiettyjä tuotteita peruutusoikeuden ulkopuolelle. Tuoteryhmät, joilla peruutusoikeutta ei ole, on lueteltu laissa.

Kaikki oikeudet ovat kuluttajan puolella ja tällaisessa erityistilanteessa niiden pilkuntarkan noudattamisen vaatiminen on mielestäni mulkkua käytöstä, etenkin kun tietää hyvin itsekin tämän tilanteen.

Eiköhän tämä jo riitä offtopicista. Olkaa kilttejä ja älkää kiusatko niitä kauppiaita siihen pisteeseen, että vastaisuudessa rautaa saa vain päivittämällä sivun oikealla sekunnilla.
 
Kyllä voi. Suomessa etäostoksissa on palautusoikeus ilman kauppiaan suostumusta.

Niin on, etämyynnissä. Se koskee vain etämyyntiä, johon laissa on annettu lisäoikeuksia. Se on juuri niitä asioita, joiden yli sopimuksessa ei voi yliajaa. Siinä on kyse lainmukaisesta toiminnasta, ei siitä, että kuluttaja yksipuolisesti irtisanoisi sopimuksen.

Mutta joo, samaa mieltä, off-topic riittänee.
 
Kyllä voi. Suomessa etäostoksissa on palautusoikeus ilman kauppiaan suostumusta.




Kaikki oikeudet ovat kuluttajan puolella ja tällaisessa erityistilanteessa niiden pilkuntarkan noudattamisen vaatiminen on mielestäni mulkkua käytöstä, etenkin kun tietää hyvin itsekin tämän tilanteen.

Eiköhän tämä jo riitä offtopicista. Olkaa kilttejä ja älkää kiusatko niitä kauppiaita siihen pisteeseen, että vastaisuudessa rautaa saa vain päivittämällä sivun oikealla sekunnilla.
Asian voi esittää toisinkin. Kauppojen ei pidä polkea naapurin Penan oikeuksia kun hän laittaa viimeiset rahansa kiinni uuteen näyttikseen. Minä olen PRO Pena liikkeen mies. Penaa ei puolusta kukaan ellei hän itse osaa.

EDIT: Kuluttajansuojaa koskeva ketju on hyvä ajatus. Pois täältä.
 
Niin on, etämyynnissä. Se koskee vain etämyyntiä, johon laissa on annettu lisäoikeuksia. Se on juuri niitä asioita, joiden yli sopimuksessa ei voi yliajaa. Siinä on kyse lainmukaisesta toiminnasta, ei siitä, että kuluttaja yksipuolisesti irtisanoisi sopimuksen.

Mutta joo, samaa mieltä, off-topic riittänee.

Ihan ohimennen: Miten muuten tällaisen kuuman kortin saat käsiisi kuin etäostona? Verkosta tilattu ja myymälästä noudettu on sekin sitä.
 
Ihan ohimennen: Miten muuten tällaisen kuuman kortin saat käsiisi kuin etäostona? Verkosta tilattu ja myymälästä noudettu on sekin sitä.
Tällä hetkellä ei paljon mitenkään, eikä tahdo onnistua edes etäostona (mistä todisteena tässä ketjussa hillumiseni). Mutta nämä sopimusasiat on yleisiä, joten nuo sopimusasioihin kerrotut asiat pätee, oli kyse tämmöisestä tuotteesta tai sitten ihan vaan vaikka partakoneesta.
 
Olisi mielenkiintoista tietää että vaihtuisiko kanta näyttistilausten perumisiin jos ei olisi itse saanut jo julkkarihintaista 3080 tuffiaan:cool:
edit: en tiiä mitä lainaukselle kävi mutta kyseessä siis 3080 tuffin nykyhinta aka ~1000€+
Toivottavasti Jurppii muisti myös maksaa tuon 290€ erotuksen kauppiaalle, muuten menee jo vähän tekopyhyyden puolelle.
 
Toivottavasti Jurppii muisti myös maksaa tuon 290€ erotuksen kauppiaalle, muuten menee jo vähän tekopyhyyden puolelle.

Tuli vain mieleen kun joku täällä ketjussa esitti aiemmin hassunhauskan kommentin "eihän täällä mitään saatavuusongelmaa ole kun itse saanut jo 5 kpl 3080 näyttiksiä kotiutettua". Ongelma onkin kun kaikki eivät olleet rämppäämässä F5 rallissa 10 min sisällä julkkarissa tilauksia läpi 7 eri kauppaan että voisi mahdollisesti saada näyttiksen 4kk sisään tilauksesta. Sitten porukka joilla omat 750€ tuffit ja puffit rullaa koneessa tulee kertomaan että eihän se nyt niin paha ole jos muitten tilaukset perutaan ja pääsee ostamaan samoja kortteja 1000€+ hinnoilla:rolleyes:
 
En tiedä pitäiskö ottaa riski ja tilata tuo asus rog strix 3090 OC White Edition, vai se musta. Kun kummallakaan ei saatavuutta, mutta jostain se pitäs repiä. Mutta mistä.
 


Jahas tukkajumala huhuilee "indefinite holdia" 3080 Ti:lle kunnes nykyisten mallien saatavuus paranee. Tietolähteenä puheidensa mukaan board partnerit ja muut yhteistyökumppanit.
 


Jahas tukkajumala huhuilee "indefinite holdia" 3080 Ti:lle kunnes nykyisten mallien saatavuus paranee. Tietolähteenä puheidensa mukaan board partnerit ja muut yhteistyökumppanit.

Jännä heebo, kun viikko sitten kommentoi kysymystä 3080ti:stä sanomalla että hän ei ole kiinnostunut tekemään videoita, tai kommentoimaan huhutuista korteista. Nopeesti muuttu mieli. No ei vaan, saanut jostain varmistuksen.
 
Jännä heebo, kun viikko sitten kommentoi kysymystä 3080ti:stä sanomalla että hän ei ole kiinnostunut huhutuista korteista. Nopeesti muuttu mieli. No ei vaan, saanut jostain varmistuksen.
GN ei yleisesti ottaen tykkää ottaa sen suuremmin kantaa/levitellä huhuja, joihin ei ole saatu eriksensä minkään muotoista varmistusta, mutta ehkä sellainen olisi hyvinkin tällä kertaa saatu.. :hmm:
 
En tiedä pitäiskö ottaa riski ja tilata tuo asus rog strix 3090 OC White Edition, vai se musta. Kun kummallakaan ei saatavuutta, mutta jostain se pitäs repiä. Mutta mistä.
Proshop on vissiin ainakin saanut pienen satsin valkosta 3090, muistaakseni ennen viimeisintä päivitystä sielä luki "tulossa 12kpl" ja nyt näyttää nollaa ja nolla tilausta toimittamatta. Päivitetty tosin viimeksi 11.1.2021 eli voi olla tilanne taas muuttunut tässä välissä.

Edit.
Näyttäisi olevan foorumin myyntipuolella yksi musta 3090 strix oc tarjolla
Edit2.
Jimmssille tulossa molempia malleja ens viikolla sen verran paljon että jää jo hyllyynkin asti
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin 12.01 Gigantin nettikaupasta Asus GeForce RTX 3070 Dual OC:n. Hinta oli 619e ja saapumisaika varastolle oli 19.01. Sama päiväys näkyy sähköpostissa. Nyt verkkosivuills näkyy että saapumispäivämäärä onkin 08.04.

Ainakaan vielä ei ole tullut mitään erillistä ilmoitusta, että omalla kohdalla olisi tuo aika muuttunut mihinkään.
 
Tilasin 12.01 Gigantin nettikaupasta Asus GeForce RTX 3070 Dual OC:n. Hinta oli 619e ja saapumisaika varastolle oli 19.01. Sama päiväys näkyy sähköpostissa. Nyt verkkosivuills näkyy että saapumispäivämäärä onkin 08.04.

Ainakaan vielä ei ole tullut mitään erillistä ilmoitusta, että omalla kohdalla olisi tuo aika muuttunut mihinkään.
en usko että olet saamassa 19.1 mitään, nuo saapuu varastolle ovat pelkkiä lupauksia
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
On tämä kyllä semmosta säätämistä että tavallaan tästä osaa nauttiakin... toi 8.4 kun sattuu olemaan mun synttäripäivä ja sen näkeminen korttien saatavuudessa on melkeen yhtä veikeetä kuin toi aprillipäivä ;) Oma aorus 3ti saapu näköjään postiin ja pääsis sen hakemaan mutta toi -60 vaniljan julkaisu tossa vähän jäi kaivertaan mieltä kun tämä on kuitenkin selkee overkilli mun sampsan 27" hd monitorille joka on vaan 72hz freesync ja sharpin 60" töllökin tossa vieressä on vaan hoodeetä joten ps5:sen (joka aika joutilaana tossa pötköttää) jälkeen seuraavana hankintalistalla ois uus telkkari kunhan tässä kaikki uudet mallit ehtii myyntiin ja pääsee kuunteleen muiden paasausta niistä mikä kantsii ostaa... toivottavasti noita telkkareita ei joudu sitten f5:sella metsästään niiku näitä muita.
 
Siis onko joku edes saanu noita 3080 TUF Non-oc kortteja? Oma tilaus ollu verkkokaupassa nyt 19 marraskuuta ja ei oo näkyny. Nyt meni huti tuo nitro 6000XT kortti jimmssillä kun olin 10-15 jonossa ja nyt sitten 1-5 mutta postilla odottaa msi gaming x trio 6800 kortti. Vidduilee vähän vaan kun meikällä oli 2080ti joka tosin viallinen mutta preformance gainit olis niin vähäset jos nyt lunastaisin tuon 6800 kortin.
 
Siis onko joku edes saanu noita 3080 TUF Non-oc kortteja? Oma tilaus ollu verkkokaupassa nyt 19 marraskuuta ja ei oo näkyny. Nyt meni huti tuo nitro 6000XT kortti jimmssillä kun olin 10-15 jonossa ja nyt sitten 1-5 mutta postilla odottaa msi gaming x trio 6800 kortti. Vidduilee vähän vaan kun meikällä oli 2080ti joka tosin viallinen mutta preformance gainit olis niin vähäset jos nyt lunastaisin tuon 6800 kortin.
Tuli 1kpl verkkiksestä ja 1kpl proshopista
 
Siis onko joku edes saanu noita 3080 TUF Non-oc kortteja? Oma tilaus ollu verkkokaupassa nyt 19 marraskuuta ja ei oo näkyny. Nyt meni huti tuo nitro 6000XT kortti jimmssillä kun olin 10-15 jonossa ja nyt sitten 1-5 mutta postilla odottaa msi gaming x trio 6800 kortti. Vidduilee vähän vaan kun meikällä oli 2080ti joka tosin viallinen mutta preformance gainit olis niin vähäset jos nyt lunastaisin tuon 6800 kortin.

Niitä on saapunut ilmeisesti verkkokaupalle viimeksi n. kuukausi sitten ja sillon kaveri sai omansa. Tilaus tehty 30.10. Joten 19.11 tehty tilaus ei varmaan ole vielä seuraavien erien joukossa. Tällä tahdilla menee varmaan 1-2kk.
 
Olisihan se positiivinen yllätys, jos tilaus tulisi luvatusti. Mutta mitä tässä liikaa ressailemaan tuota.
Siis uskoisin, että tulet sen kortin siihen aikaan saamaan mitä siellä gigantin sivuilla luki. Gigantti muuttaa niitä saatavuus tietojaan aina kun, joku määrä kortteja on myyty loppuun eli silloin kun tilasit omasi niin todennäköiseati ehdit mukaan erään, joka toimitetaan tuolloin. Gigantti on toki satuillut aikatauissa, kuten launchista. Silloin tosin aikataulut oli ilmoitettu epämääräisemmin, mutta esim Evgan kortteja on toimitettu viimeistään niinä päivinä, kun ne on tonne sivulle kirjoitettu(ostohetkellä).
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom