NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Jimm's näyttää nostaneen hinnat naurettavalle tasolle jotta kukaan ei heiltä enää tilaisi. Jos tuota etsit, mene mieluummin Verkkokaupan jonoon hintaan 850€

Oma Ventus on toki hyrrännyt koneessa jo 18.9. alkaen. Kiitos kuitenkin. Mielenkiinnolla olen vain hintakehitystä seurannut.
 
Gigantti poistanut "arvioitu toimitus tammikuu 2021" :geek:
Ainakin ASUS 3080 TUF ja ROG STRIX puuttuvat listoilta. Noita oli syksylläkin ainakin yhden viikonlopun hukassa ehkä saldokorjauksien takia. Tulevatkohan takaisin nytkin?
1610551504816.png
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta se jota tämmöinen skenaario mahdollisesti koskettaisi niin taistelkaa sit oikeudestanne ja olkaa ennakkotapaus meille muille joilla tämä on kanssa edessä joskus :D T: Jimssin non-oc:n tilaaja.

Kuinkahan paljon non-oc:ta kaikkiaan on tilattu Gigantista? Voi nimittäin olla aikamoinen lumisota asiakkaiden kanssa eessä jos tosiaan lähtevät kokeilemaan kepillä jäätä.
 
Tunteeko joku näytönohjainten logistiikkaketjuja tarkemmin? Ketjussa on käsittääkseni kolme toimijaa: valmistaja, tukkuri ja jälleenmyyjä. Kuljetusyritykset toki linkkinä.

Mitkä tukkurit toimittavat Suomessa ja Euroopassa tuotteita jälleenmyyjille? Millainen kilpailu sillä tasolla on, ja miten laadukkaasti tukkurit toimivat tiedonvälittäjinä valmistajilta jälleenmyyjille? Onko saatavuusseurannan tietokatko yleensä valmistajan ja tukkurin välillä vai tukkurin ja jälleenmyyjän?
 
Telialta ei ole kuulunnut mitään, mutta ainaki yksi täällä oleva kommentoinnut että asus tuffia olisi varastoon tulossa 14.01 kun on kysellyt aspasta, mut vahva epäily että ei näin asia ole kun lukennyt tätä: Telia kaupan näytönohjaimet

Ainaki ovat saanneet päivitettyä hinnat, nyt kun viellä tulisi tilausjono ja tilaustilanne ylipäänsä :D
Mielenkiintoista sikäli, että Dustin lähetti just ilmoituksen Asuksen 3070:n toimitusajan muutoksesta. Maaraskuun lopulla olin laittanut huvikseni tilauksen sisään kun alkoi näyttää siltä että saatavuus ei helpotu ja hinnat saattaa nousta. Alkuperäinen ETA oli muistaakseni 22.12. ja viimeisin arvio oli joskus helmikuun puolessa välissä. Tämänpäiväisen tiedon mukaan olisi odotettavissa varastoon kumminkin jo 15.1.2021. Vähän skeptisesti suhtaudun mut ehän sitä toisaalta tiedä vaikka sieltä joku kontti olisi oikeasti rantautumassa.
 
Mulle sanoi myymäläpäällikkö että noi ei pidä paikkaansa ja kaikki kortit 1-2kk vähintään. Mutta tuossa luki että ois hyllyssä, niin ehkä se sit oli oikeasti siellä.
Mielenkiintoista sikäli, että Dustin lähetti just ilmoituksen Asuksen 3070:n toimitusajan muutoksesta. Maaraskuun lopulla olin laittanut huvikseni tilauksen sisään kun alkoi näyttää siltä että saatavuus ei helpotu ja hinnat saattaa nousta. Alkuperäinen ETA oli muistaakseni 22.12. ja viimeisin arvio oli joskus helmikuun puolessa välissä. Tämänpäiväisen tiedon mukaan olisi odotettavissa varastoon kumminkin jo 15.1.2021. Vähän skeptisesti suhtaudun mut ehän sitä toisaalta tiedä vaikka sieltä joku kontti olisi oikeasti rantautumassa.
3090 ainakin huomenna tulossa useampaan kauppaan, mutta varoteltiin että saattaa muuttua vieläkin. 3080 tais mennä datatronicilta jo kaikki sitä valkoista?
 
Tunteeko joku näytönohjainten logistiikkaketjuja tarkemmin? Ketjussa on käsittääkseni kolme toimijaa: valmistaja, tukkuri ja jälleenmyyjä. Kuljetusyritykset toki linkkinä.

Mitkä tukkurit toimittavat Suomessa ja Euroopassa tuotteita jälleenmyyjille? Millainen kilpailu sillä tasolla on, ja miten laadukkaasti tukkurit toimivat tiedonvälittäjinä valmistajilta jälleenmyyjille? Onko saatavuusseurannan tietokatko yleensä valmistajan ja tukkurin välillä vai tukkurin ja jälleenmyyjän?
Tukkurin ja jälleenmyyjän. Sitä en tiedä miksi samassa kaupungissa olevat it-liikkeet vastaavat saatavuuskyselyihin täysin päinvastaisesti. Olen jopa onnistunut suututtamaan erään kaupan myyjän, kun väitti ettei 3090 ole ollut saatavilla moneen kuukauteen mistään. Toisaalta taas saa, jos haluaa maksaa ylihintaa tukkurille. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta eri tukkuri Suomessa toimii tällä saralla ja miksi niin eri tulokset kun kysyy saatavuuksista. Se on tullut selväksi, että vaikka tukkurilla lukisi että tulossa jotain korttia niin ne ei yleensä pidä paikkaansa. Tulee vaan satunnaisesti ja menee nopeesti.
 
Tukkurin ja jälleenmyyjän. Sitä en tiedä miksi samassa kaupungissa olevat it-liikkeet vastaavat saatavuuskyselyihin täysin päinvastaisesti. Olen jopa onnistunut suututtamaan erään kaupan myyjän, kun väitti ettei 3090 ole ollut saatavilla moneen kuukauteen mistään. Toisaalta taas saa, jos haluaa maksaa ylihintaa tukkurille. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta eri tukkuri Suomessa toimii tällä saralla ja miksi niin eri tulokset kun kysyy saatavuuksista. Se on tullut selväksi, että vaikka tukkurilla lukisi että tulossa jotain korttia niin ne ei yleensä pidä paikkaansa. Tulee vaan satunnaisesti ja menee nopeesti.
@HcdT
 
3090 ainakin huomenna tulossa useampaan kauppaan, mutta varoteltiin että saattaa muuttua vieläkin
Juu, toi Dustinin arvio toimitusajasta on ehtinyt viimeisen kuukauden aikana muuttua ehkä viitisen kertaa joten en pidättele hengitystä. Tosin nyt oli ensimmäinen kerta kun käänsivät kalenteria taaksepäin...
 
Suomessa ei kyllä kymmeniä tuhansia ole jonossa missään. Ihan rehellisesti, 3080 on kiven alla, kyllä. Mutta muita kortteja löytynyt suhteellisen hyvin. Juuri nyt näyttää huonolta kaikkien korttien kohdalla, mutta eiköhän se siitä taas tasaannu.

Taitaa HC91 majailla kiinassa. Siellä varmasti on kymmeniä tuhansia tavoittelijoita.
 
Voi varmaan tarjota vastaavaa 3080 korttia 750€ hinnalla, tai voivat toki koittaa koijata ostajaa ja pyytää extraa, mutta pakko ei ole suostua
siinähän se vitsi on ettei 750€ ole tarjota yhtään 3080 korttia. 3080 hinnat alkaa olla 1000€. ei kai liikkeen sellasta tarvitse korvaavaksi tarjota :D
 
En sen takia, vaan sen että osaisi ehkä inside-informaatiota kertoa miten nuo tukkuri-hommat toimii näissä bisneksissä.
Tänään itseasiassa koko aamupäivä meni jutellessa suomen suurimman it-tukkurin kanssa kun tuli käymään. Iso osa keskustelustahan meni tämän asian tiimoilta.
Tukkureilla on portaalit joista näkee erilaisia ETA päiviä ja ne eivät pääsääntöisesti pidä paikkaansa kun puhutaan näytönohjaimista. He ovat luovuttaneet päivättää näitä enää millään järkevällä tavalla. Silloin jälleenmyyjä voi antaa väärää tai hölmöä tietoa, jos katsoo näitä tietoja tai esim oman tilauksensa arvioitua saapumisaikaa (itse tilaussivuilla usein tuotteelle annetaan vaan tieto "ei vahvistettu", mutta yksittäisille tilauksille yritetään arpoa päiviä, jotka ei ole about kertaakaan pitäneet paikkaansa edes lähimainkaan em. syistä eli näitä ei voida päivittää järkeviksi ja oletukset toimitusnopeuksista valmistajalta eivät vaan pidä paikkaansa, joka selviää alla olevasta.
Esim. iso AIB valmistaja haluaa, että heille tehdään tilaukset joka perjantai ja tukkuri sitten tekee tilaukset. Joulun jälkeen pari viikkoa hylättiin vaan kaikki tilaukset, vuoden vaihteeksi -> tammikuun alku ollut kuiva. Sitten tämä valmistaja esimerkiksi ilmoittaa tukkurille, että tämmöistä voisi ehkä olla tulossa ja silloin jo alkaa toivot usein nousta, kun me jälleenmyyjäthän ahdistelemme jatkuvasti tukkureita ja kyselemme heiltä ja he voivat sitten parhaansa mukaan kertoa, että tämmöistä saattaisi olla tulossa.
Tämän jälkeen tulee tilausvahvistus tukkurille, että nämä nyt sitten olisi tarkoitus lähettää. Tämä tiedetään noin 2 viikkoa ennenkuin ne on jälleenmyyjällä. Mutta tämäkin tieto muuttuu vielä välillä, eli sitten kun tulee shipping tieto niin siellä sitten voikin olla vähän vähemmän kortteja tai jotain voi puuttua ja sitten tulee taas vähän pettymystä. Sitten kun se on shipattu niin tukkuri voi jo aika hyvin luvata mitä tulee.
Eli vaikein kohta saada tietoa tällä hetkellä on valmistajalta tukkurille. Jälleenmyyjän taas vain pitää osata nyt tulkita oikein tietoa jota tukkurit tarjoavat.
Miten tukkuri voisi antaa tietoa milloin tulee meidän tilaus vaikkapa 1.11 joka on jonosijalla 454 jos ne saavat tietää vain aina seuraavan pienen korttilähetyksen joka on oikeasti aika pieni.
Isot jälleenmyyjät saattaa ohittaa tuon tukkuportaan, mutta silloin jämy on vain tässä yhtälössä tukkuri -> tietää about yhtä vähän.
Tämä on myös se syy, minkä takia valmistajilla ei ole mitään riskiä jos jämyt myy tavaraa backlogiin. Eivät he ole luvanneet 15.12. yhtään ainutta toimitusta tammikuulle.
Ja tosiaan kuten tuolla aiemmin näkyi, tämä pula tulee varmaan jatkumaan aika tovin. Tänään taas vakavasti tuli mietittyä sitä, että pitäisikö vaan ottaa kaikki kortit pois myynnistä ja sitten kun saa backlogin tyhjennettyä möisi vain käsissä olevaa varastoa. Siten isoin osa maailmasta toimii. Siinä on vain se ongelma, että isojen jälleenmyyjien osalta f5 kavereille tai boteille ja sitten meidän pienten tapauksessa semmoiselle ryhmälle joka saa jostain vinkin vaikkapa forumille.
Itse ennustin Ryzeneiden osalta, että 15.1 olisi tilanne jo lähempänä normaalia, no ei toteutunut 5900x osalta eli tuntuu että aina vaan asiat menee huonommin kun kuvittelee. Niin se on mennyt koko tämän episodin aikana.
 
Eli trokaus on siirtynyt jälleenmyyjille, hieno homma, ei tarvii kyllä Jimssistä tilaa enää koskaan mitään.
[/QUOTE]
TUF OC:sta 759€ maksaneena ei voi kuin ihmetellä hinnan nousua. Jokin ei nyt täsmää? Eikö ole saatavilla vai pidetäänkö tarkoituksella saatavuus huonona, kun ei AMD korteista ei ollutkaan vastusta?
 
TUF OC:sta 759€ maksaneena ei voi kuin ihmetellä hinnan nousua. Jokin ei nyt täsmää? Eikö ole saatavilla vai pidetäänkö tarkoituksella saatavuus huonona, kun ei AMD korteista ei ollutkaan vastusta?
Tukkuhinnat nousee, niin kai se on pakko jälleenmyyntihinnankin? Tuskin mikään firma noita haluaa persnetolla myydä..
 
Tai sitten peruvat tilaukset ja palauttavat rahat ennakkoon maksajille, ei se niin vaikeata ole.

Peruminen ei ole vaikeaa, mutta seuraamuksia siitä tulee. Se kun ei ole kuluttajansuojalain mukaista. Sopimus on syntynyt näissä tapauksissa jo neljä kuukautta sitten, ja tehdyn sopimuksen rikkomiseen ei riitä syyksi se, että myymisestä tulee persnettoa kaupalle.
 
Peruminen ei ole vaikeaa, mutta seuraamuksia siitä tulee. Se kun ei ole kuluttajansuojalain mukaista. Sopimus on syntynyt näissä tapauksissa jo neljä kuukautta sitten, ja tehdyn sopimuksen rikkomiseen ei riitä syyksi se, että myymisestä tulee persnettoa kaupalle.
Tai olematon saanti voi olla riittävä syy eli peruu kaupat koska tuotetta ei saatavissa.
 
Tai olematon saanti voi olla riittävä syy eli peruu kaupat koska tuotetta ei saatavissa.

Kyllä, sellaisissa tapauksissa joissa tuote on poistunut markkinoilta. Nämä ei ole. Perumisen syy olisi tällä hetkellä puhtaasti se, että ostohinta jälleenmyyjille on noussut huomattavasti korkeammaksi kuin mitä myyntihetkellä arvioivat. Tappiolliseksi muuttuminen ei ole kauppiaalle peruste tilauksen perumiselle.
 
TUF OC:sta 759€ maksaneena ei voi kuin ihmetellä hinnan nousua. Jokin ei nyt täsmää? Eikö ole saatavilla vai pidetäänkö tarkoituksella saatavuus huonona, kun ei AMD korteista ei ollutkaan vastusta?
Tarjonnan pienuus ei johdu AMD:stä, Nvidiasta, jälleenmyyjistä tai tukkureista, vaan tiettyjen kriittisten komponenttien valmistusresurssien kertakaikkisesta rajallisuudesta ja asialle ei voi kukaan juuri nyt yhtään mitään.
Ja kun kysyntä ylittää pitempään tarjonnan, niin hinnat käyvät nousemaan.
Ilmeisesti korjausta tilanteeseen ei ole odotettavissa ainankaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Koneen päivittely, ainankin näyttiksen osalta kannattaa nyt unohtaa ja asiaan kannattaa palata sitten joskus kesällä.. Tietysti jos on valmis maksamaan huomattavan paljon, niin sitten vain jonon jatkoksi..
Tosin jos nuo hinnat nousevat tarpeeksi, niin alkaa niitä näyttiksiä jossain vaiheessa olla välillä hyllyssäkin..

Tosin tämä tilannehan ei ollut sinällään yllätys, itse tosin arvelin, että tilanne parantuisi alkuvuodesta (tammikuun loppuun), mutta taitaakin kestää muutamia kuukausia pidempään..
 
Peruminen ei ole vaikeaa, mutta seuraamuksia siitä tulee. Se kun ei ole kuluttajansuojalain mukaista. Sopimus on syntynyt näissä tapauksissa jo neljä kuukautta sitten, ja tehdyn sopimuksen rikkomiseen ei riitä syyksi se, että myymisestä tulee persnettoa kaupalle.

Kuluttaja-asiamies tulee sanomaan samaa, mitä muutkin: lopettakaa heidän härnääminen. Osia ei saa, tuotetta ei voi toimittaa, eikä kauppa voi syntyä alkuperäisen sopimuksen mukaan. Uudet saatavuudet ovat kalliimpia ja vaikeampia saada, joten niistä tehdään uusi myyntiartikkeli, jonka asiakas voi ostaa. Heille on palautettu rahat alkuperäisestä toteutumattomasta sopparista.
 
Valmistajanhan ei tarvitse vaihtaa kuin EAN koodi tuotteesta, eli luoda sille uusi SKU, jolloin mikään vanha tilaus ei pidä kutiaan. Silloin voidaan kai vedota tuotepoistumiin. Tuskin tähän kuitenkaan mennään, vaan kortit toimitetaan jo 2023 kevääksi.
 
Kuluttaja-asiamies tulee sanomaan samaa, mitä muutkin: lopettakaa heidän härnääminen. Osia ei saa, tuotetta ei voi toimittaa, eikä kauppa voi syntyä alkuperäisen sopimuksen mukaan. Uudet saatavuudet ovat kalliimpia ja vaikeampia saada, joten niistä tehdään uusi myyntiartikkeli, jonka asiakas voi ostaa. Heille on palautettu rahat alkuperäisestä toteutumattomasta sopparista.

Juurikin näin, myyjäkin voi perua kaupan ja palauttaa rahat, miksi asiasta pitää sivu tolkulla vängätä vaikka jokainen luku taitoinen tietää että kortteja ei vaan ole saatavissa tällä hetkellä missään ja ei ole pelkästää näytönohjainten ongelma vaan koskee monia muitakin viihde elektroniikkaa.

Homma on mitä on joten miksi narista selvästä asiasta ?
 
Kuluttaja-asiamies tulee sanomaan samaa, mitä muutkin: lopettakaa heidän härnääminen. Osia ei saa, tuotetta ei voi toimittaa, eikä kauppa voi syntyä alkuperäisen sopimuksen mukaan. Uudet saatavuudet ovat kalliimpia ja vaikeampia saada, joten niistä tehdään uusi myyntiartikkeli, jonka asiakas voi ostaa. Heille on palautettu rahat alkuperäisestä toteutumattomasta sopparista.

Nyt ei puhuta toimitusajasta. Nyt puhutaan sopimuksen purkamisesta kauppiaan puolelta, koska tukkuhinnat on nousseet. Kysymys ei ole siitä, että mun mielestä pitää vaatia että kortti tänne nyt: ei kauppa voi toimittaa, koska niitä ei nyt saa. Mutta kauppa ei voi peruuttaa tilausta tuotteesta, joita on olemassa ja joita tuotetaan koko ajan. Kuluttaja-asiamies tulee olemaan täsmälleen tätä mieltä, koska se on yksiselitteisesti sanottu laissa. Jos tuote poistetaan hintataktisista syistä ja tuodaan takaisin myyntiin eri hinnalla, niin sitten ollaan jo askelta pidemmällä kuluttajalainsäädännön rikkomisessa.
 
Tässä saanti yms kysymyksissä tulee kyseeseen ainakin yks seikka. Gigantti yms. ei ole tätä luvannut, mutta Jimm's on asiakkailleen (Jotka ovat jonossa olleet) niin toimittanut tiedon jossa luvataan aika-arviota tuotteelle X. (Omassa tapauksessa TUF non-OC 2-4kk)

Jos Jimm's rupeaa noita perumaan (Mitä en usko, koska paskamyrsky), niin voi olla että kuluttajariitalautakunnassa mm. tuo "Tiedote saatavuudesta" on painava seikka. Varsinkin nyt kun 2 kertaa jo kyseinen asiakkaille tullut. Voi olla, että lautakunta katsoo että Jimm's:n olisi pitänyt ENNEN tuota tiedotteen lähettämistä nuo tilaukset perua. Nyt on 2 kertaa asiakkaille tuo aika-akseli luvattu, jos siinä ei pysytä niin korvaavaa tuotetta samalla hintaa.

Tämä lista ei kuitenkaan ole hatusta vedettyjä, vaan myyjä on tavarantoimittajan kanssa tämän asian käynyt läpi. (toivottavasti ainakin, tai näin asiakkaalle voidaan antaa tuosta olettaa)

Jokatapauksessa, jos oma tilaus tullaan 4kk jälkeen peruumaan niin vien asian käsiteltäväksi ensin kuluttaja-asiamiehelle ja sitten tarvittaessa kyseiseen lautakuntaan.

Se on paha vedota että "tuotetta ei saada" jos asiakkaalle on jo kahteen kertaan kirjallisesti luvattu "noin" arviota tuotteen saatavuudesta.
 
Mistä se korvaava tuote samalla hinnalla jos ei tuotteita ole saatavissa ? Ei ole näkynyt kauppojen hyllyllä 3080 kortteja tai Amd 6800xt korttiakaan juurikaan...
 
Mutta kauppa ei voi peruuttaa tilausta tuotteesta, joita on olemassa ja joita tuotetaan koko ajan.

Eikös tämä ole tullut selväksi jo: ei niitä ole. Ei ainakaan samalla tavalla kuin syksyllä. Jos tuotteen raakamateriaalit ja valmistus on vaikeutunut niin huomattavasti, että sen ostohinta on satoja euroa kalliimpi, voidaan puhua ihan uudesta mallista, jos oikein lähdetään lakia syynäämään. Peruutus ja rahojen palautus on juuri niin kuluttajaystävällistä kuin mahdollista. On todella lapsellista vääntää alkeellistakin oikeustappelua siksi, ettei nyt saanut korttia.
 
Mistä se korvaava tuote samalla hinnalla jos ei tuotteita ole saatavissa ? Ei ole näkynyt kauppojen hyllyllä 3080 kortteja tai Amd 6800xt korttiakaan juurikaan...


Kyllä niitä RTX 3080 kortteja tulee ainakin yhdelle kauppiaalle varastoon. Se on sitten myyjästä riipumaton syy että kauvan siinä kestää. Mutta sitä että "ei saada" on vähän huono peruste kun OSA näitä selvästikkin saa.

Verkkokauppa.com on vähän aika sitten saanut varastoon, Proshop on saamassa varastoon yms.
 
Valmistajanhan ei tarvitse vaihtaa kuin EAN koodi tuotteesta, eli luoda sille uusi SKU, jolloin mikään vanha tilaus ei pidä kutiaan. Silloin voidaan kai vedota tuotepoistumiin. Tuskin tähän kuitenkaan mennään, vaan kortit toimitetaan jo 2023 kevääksi.
Mistä näitä juttuja oikeen keksitään? Korvaavatuote voi olla mikä tahansa 3080, 3090 tai jopa a6800/XT. Itse en ainakaan ole antanut tähän mennessä 4kk korotonta lainaa yritykselle, että sopii peruuttaa tilaukseni.
 
Mistä se korvaava tuote samalla hinnalla jos ei tuotteita ole saatavissa ? Ei ole näkynyt kauppojen hyllyllä 3080 kortteja tai Amd 6800xt korttiakaan juurikaan...

Odottamalla? Niitä tulee hiljakseen. Näin oli asia silloin julkaisun yhteydessä, ja asia on niin edelleen. Ainut muuttunut asia on tukkuhinnat. Eli jos nyt aletaan perumaan, niin voi aika aukottomasti sanoa, että kyse on HINNASTA, ei saatavuudesta.

Eikös tämä ole tullut selväksi jo: ei niitä ole. Ei ainakaan samalla tavalla kuin syksyllä. Jos tuotteen raakamateriaalit ja valmistus on vaikeutunut niin huomattavasti, että sen ostohinta on satoja euroa kalliimpi, voidaan puhua ihan uudesta mallista, jos oikein lähdetään lakia syynäämään. Peruutus ja rahojen palautus on juuri niin kuluttajaystävällistä kuin mahdollista. On todella lapsellista vääntää alkeellistakin oikeustappelua siksi, ettei nyt saanut korttia.

Niitä on. Mitä sä luulet, että ne tehtaat oikein tekee? Ei niillä mitään muuta tuotettavaa ole kuin näitä. Hitaasti, kyllä, mutta silti. Hinta ei edelleenkään ole peruste sopimuksen purkamiselle jälleenmyyjän puolelta. Ei ole, vaikka kuinka perustelisit ja vaikka tappiot olisi miten isot.
 
Kannattaa nyt vaatia urakalla noita, niin on täysin selvää, että asiaan reagoidaan ja Suomessakin siirrytään siihen käytäntöön, että kun jälleenmyyjä saa kortin, niin kortin hinta päivitetään sivulle ja sen jälkeen saapuneet kortit annetaan tilata. Ei tule jonotus ongelmia, eikä hinnan kanssa ongelmia.
 
Etukäteen maksetussa, ei räätälöidyssä tilauksessa, on yrityksen lähes mahdotonta purkaa kauppaa ilman sopimus rikkomusta.
 
Kannattaa nyt vaatia urakalla noita, niin on täysin selvää, että asiaan reagoidaan ja Suomessakin siirrytään siihen käytäntöön, että kun jälleenmyyjä saa kortin, niin kortin hinta päivitetään sivulle ja sen jälkeen saapuneet kortit annetaan tilata. Ei tule jonotus ongelmia, eikä hinnan kanssa ongelmia.

Tähän se varmasti tulee menemäänkin, jos sama toistuu tulevaisuudessa..
 

Kyllä niitä RTX 3080 kortteja tulee ainakin yhdelle kauppiaalle varastoon. Se on sitten myyjästä riipumaton syy että kauvan siinä kestää. Mutta sitä että "ei saada" on vähän huono peruste kun OSA näitä selvästikkin saa.

Verkkokauppa.com on vähän aika sitten saanut varastoon, Proshop on saamassa varastoon yms.

En ole itse missään jonossa, koska odottelin tuleeko sitä 3080 Ti:tä (ei tullut) ja itselle on lopulta aika sama onko se hinta 750 vai 1000 euroa kun saatavuus on mitä on. Mutta mitä tätä vänkäämistä nyt olen tässä lukenut ja tuota Proshopin listaa seuraillut, niin isoin ongelma taitaa olla se, että porukkaa on satoja Asuksen ja MSI:n tiettyjä kortteja ilmeisesti tilannut julkaisussa siihen halpaan hintaan. Nyt sitten voi laskea, että jos jonossa on yli 500 ja kortteja tulee muutaman viikon välein 5-20 kpl, niin onko realistista että nämä jonot tulevat purkautumaan. Samaan aikaan kortteja joissa on 20 jonossa tulee samaan tahtiin mutta jonot purkautuu parin erän jälkeen. Paha tilanne, ei siinä mitään. Itse nyt siis arvon vielä Gigabyten 3080/3090 välillä jos sellaisen voisi edes teoriassa saada ennen juhannusta.
 
Jonopaikan menetykseen en osaa ottaa kantaa, mutta lähtökohtaisesti kuluttaja on oikeutettu saamaan vastaavan kortin tilalle, jos kauppa ei pysty toimittamaan tuollaista tilattua ja maksettu TUF non-OC korttia. Ja koska hintaero TUF OC korttiin on vain muutamia prosentteja ja ainoa ero on pari pykälää korkeammat kellot, niin korvaavaa tuotetta ei kovin kaukaa tarvitse etsiä. Kuluttajan ei siis tarvitse edes maksaa tuota erotusta tilanteessa, että kauppa ei pysty toimittamaan TUF non-OC korttia, mutta vastaavasti hyllystä löytyy TUF OC-kortteja.

Se joka kerää voitot, kantaa myös riskin. Ja tässä kohtaa ne massit näistä korteista käärii yritys, joten yksittäisen kuluttajan ei onneksi tarvitse kantaa riskiä siitä, millä hintaa yritys on luvannut meille Asus TUF non-OC kortin toimittaa. Ja jos haluaisi olla oikein vittumainen, niin ei se Watch Dogs kuviokaan ehkä ihan pykälien mukaan mennyt. Mutta on siis aivan selvää, ettei kauppa voi ulkoistaa vastuuta nVidialle siitä pelikupongista ja vaan todeta, että se nyt vaan muutenkin oli pelkkä ilmainen bonus, hei tässä sulle kahden euron hiirimatto hyvityksenä siitä.

Mikään ei tietenkään estä yritystä tekemästä futuurikauppaa, mutta valitettavasti silloin ei ole mahdollista kerätä vain rusinat pullasta - tai kuluttajalta rahaa yrityksen pyörittämiseen nollakorolla - ja 6 kuukauden päästä pahoitella, että sori, emme pysty myymään sinulle tätä ostamaasi tuotetta. Tälle on olemassa ihan oma sanonta "Don't sell the bear's skin before one has killed the beast!". Jos siis lähtee myymään karhua, niin kannattaa ainakin varmistaa, että niitä karhuja ylipäätään on siellä metsässä vielä jäljellä.

Poimin teille jo valmiiksi parit one-linerit, joilla voi tehostaa viestiä, jos aspa yrittää tarjota tyhjää arpaa ja aloittaa viestin sanoilla mutku ja toimitusvaikeudet ja korona ja menkat, jne. Muistakaa että ei ne firmat mitään hyväntekeväisyyttä tee ja aivan varmasti yrittävät selittää asian heille parainpäin, mutta ei kannata tyytyä siihen tyhjään arpaan.

"Kuluttajilla on oikeus odottaa, että tuotetta on liikkeessä saatavilla, kun mainos on julkaistu."

"Asiakkaalle on annettava mahdollisuus ostaa se myöhemmin tarjoushintaan tai annettava vastaava tuote tilalle."

Nämä koskivat siis tarjoustuotteita. 3080 korttien osalta mikään ei edes viitannut minkään rajoitettuun tarjoustuotteeseen, joten kuluttaja on tässä vielä paremmassa asemassa. Ja jatkuu:

"Hintatiedot ovat olennainen osa sopimusehtoja. Kuluttajalla on oltava oikeus luottaa siihen, että esimerkiksi markkinoinnissa ilmoitettu hinta on oikea ja hän saa ostaa tuotteen manostettuun hintaan. "

"Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkkokaupassa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauslomakkeella. "

"Kuluttajalla on oikeus vaatia luvattua kylkiäistä (alennuskuponki, lahjakortti, bonusetu tms.) luvattuna aikana. Tällainen luvattu etu on osa sopimusta ja edun tarjoaja on sidottu edun arvoon. Yrityksen on hyvitettävä edun arvo, jos tuote on ehtinyt loppua. Toista tuotetta mainostetun kylkiäisen tilalle ei myöskään ole pakko hyväksyä. "




Nyt tulee kyllä sellaista höpöhöpöä muutamilta käyttäjiltä liittyen siihen, että voiko kauppa ihan tuosta vaan peruttaa tehdyn sopimuksen ja palauttaa rahat, kun diili oli heidän kannalta huono. Pakko lainata itseäni vajaan 2 kuukauden takaa. Ei tää nyt pojat (tytöt ja muut sukupuolioletetut) sentään ihan niin mene, että kauppa voisi itse päättää, milloin sopimusta noudatetaan ja milloin ei. Jos se olisi noin helppoa, mitä @RumCake yrittää väittää, niin minäkin kävisin aina palauttamassa kaikki raaputetut Ässä-arvat, joista ei tullut voittoa.

Miksi mutuilla, kun voi käydä lukemassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta viranomaisten kannan asiaan. Jos joku vieläkin jaksaa vängätä, että "Uudet saatavuudet ovat kalliimpia ja vaikeampia saada, joten niistä tehdään uusi myyntiartikkeli, jonka asiakas voi ostaa. Heille on palautettu rahat alkuperäisestä toteutumattomasta sopparista." niin nyt olisi kiva nähdä jotain lähdettä näille väitteille.

Etukäteen maksetussa, ei räätälöidyssä tilauksessa, on yrityksen lähes mahdotonta purkaa kauppaa ilman sopimus rikkomusta.

Sillä, onko tuote maksettu etukäteen, ei ole mitään vaikutusta siihen, onko sopimus syntynyt. Jos tuote on tilattu verkkokaupan kautta ja sähköpostissa on tilausvahvistus, sopimus on syntynyt ja olet yhtä vahvoilla kuin se asiakas, joka on maksanut tuotteen etukäteen.

Ahaa, me elämme siis fantasiamaailmassa! No tämähän muuttaa täysin koko keskustelun.

One-linerin sijaan kannattaa mielummin laittaa jotain linkkiä omien väitteiden tueksi. Minä laitoin Kilpailu- ja kuluttajaviraston kannan. Laita sinä vuorostasi jotain omien väitteiden tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
Gigantis näyttäisi vielä tammikuussa saapuvaksi varastoon 3070 strix ja gamerock oceeta suomen halvimpaan hintaan myös muita malleja. Älkää nyt ainakaa noilla hinnoil Jimmsiltä tilatko.
Screenshot_20210113-235711_Chrome.jpg

Ainaki omalla kohalla piti kutinsa strixin tieto saapuu varastoon 5.1.2021 kun 24.12.2020 laitoin tilauksen. Tuli 8.1 postiin noudettavaksi.
 
Juurikin näin! Ei ole kauppiaan vika jos joutuu myymään ei oo tai tulossa mutta en tiedä milloin kun ei ole minusta kiinni....
Ei pidä myydä ilmaa
Kyllä, sellaisissa tapauksissa joissa tuote on poistunut markkinoilta. Nämä ei ole. Perumisen syy olisi tällä hetkellä puhtaasti se, että ostohinta jälleenmyyjille on noussut huomattavasti korkeammaksi kuin mitä myyntihetkellä arvioivat. Tappiolliseksi muuttuminen ei ole kauppiaalle peruste tilauksen perumiselle.
Juuri näin se menee.
 
Hinnasta pieni ajatusleikki, missä summat ei pidä ihan paikkaansa, mutta ovat suuntaa-antavia.
Asus OC Tuf joka on noussut erityisen paljon.
Ensiksi oli Nvidian tukemana Nvidia partnereille suunnattu roll out tuki, jolloin nämä halvimmat tuffit näki päivänvalon. Eli tuolloin halvin tuffi olisi ollut jämyltä ulos 604 euroa ALV 0.
Ajatellaan että OC Tuf olisi maksanut 650 euroa ALV 0% meille sisään tukkurilta jonkin verran launchin jälkeen ilman Nvidian antamaa tukea. Tuo olisi aika maltillisella jämyn katteella ulos 700 euroa alv 0%. Alvilla 868 euroa. Se ei ollut kovin kaukana meidän alussa olleesta OC Tuffin hinnasta.
Sen jälkeen tulee valtava komponenttipula sekä kuljetuskustannusten nousu ja jos ajateltaisiin, että tukkurilla hinta nousisi 80 euroa eli 730 euroon alv0. Tällöin valmistajalle jäisi vähemmän kuin 80 euroa/kortti lisää (koska tukkurin kate on myös prosentteja) vaikka kysyntä on kovaa, hintoja voi aika helposti nostaa ja lisäksi kulut on varmasti nyt oikeasti kasvanut. (logistiikkakulut on ainakin kasvanut, koska nyt on jopa vaikeuksia varata ihan mille tahansa elektroniikalle kontteja ja niille kuljetuksia Aasiasta Eurooppaan) Tällöin SAMALLA katteella kuin aiemmin olisi kortti ulos 788 ALV 0 eli kuluttajalle näkyvä hinta olisi 977 euroa. No niinkuin aiemmin sanoin, me jouduimme hinnan korotuksesta pelästyneenä nostamaan omaa katetta myös 4%:illa, jolla varaudutaan siihen, että lähes varmuudella uusiakin hinnankorotuksia on edessä ja tällöin hinta onkin alvillisena lähes 40 euroa taas enemmän ja ollaan yli tonnin hinnassa.... Eikä tässä missään kohtaa tapahtunut suurta ryöstöä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom