NVIDIA GeForce RTX 2070 Super / 2080 / 2080 Super / 2080 Ti -ketju (TU102, TU104)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
No juu, varmaan FXAA näyttää sen ruman puolensa 1080p-resolla. 4k-resoluutiolla kuitenkin ajaa hyvin asiansa. Ei ole resurssisyöppö AA-metodi, eikä kuva ainakaan omaan silmääni blurraannu pahasti. Monissa peleissä muut kuin FXAA (Tai SMAA) ei ole oikein realistisia käyttää, mikäli haluaa pitää frameratet korkealla.

Mielenkiinnolla kyllä odotan tätä uutta korttisukupolvea ja erityisesti DLSS 2X:n testituloksia. Jos 4k-resoluutiolla saisi erinomaisen visuaalisen ulkoasun ilman isoja FPS-dippejä, olisin kyllä myyty. Tuo perus-DLSS ei kyllä itseäni kiinnosta, mikäli siinä tosiaan skaalataan pienemmän reson kuvaa ylöspäin.
 
Onko nyt niin, että huomenna tähän aikaan on revikat 2080 sekä 2080 Ti -malleista ulkona?
 
Onko nyt niin, että huomenna tähän aikaan on revikat 2080 sekä 2080 Ti -malleista ulkona?
Näin pitäis olla. Kello 16.00. Mutta nvidialla taitaa olla kyllä oikeus viivästyksiin ja on käyttänyt sitä jo useamman kerran, että että...
 
Näissä korteissa kun huhujen mukaan voi olla hyvin kellotusvaraa, niin minkälainen takuukäytäntö on eri valmistajilla, jos näyttistä on kellotettu ja se menee rikki (syystä tai toisesta)?
 
Näissä korteissa kun huhujen mukaan voi olla hyvin kellotusvaraa, niin minkälainen takuukäytäntö on eri valmistajilla, jos näyttistä on kellotettu ja se menee rikki (syystä tai toisesta)?
Ellet oo modibiosta tai jotain muuta räpeltänyt niin näitä ei tietääkseni ole edes mahollista rikkoa vakibiossilla, koska power targetit ja jännitteet on lukittuja turvallisiin rajoihin. Luonnollisesti jos sulla on modibios sisällä ja lähetät sen sellaisena takuuseen niin voi tulla sanomista. Eikä näitä kokatakkaan voi, rupeaa throttlaamaan tietyn lämpötilan saavuttaessaan. Eli ei mene takuu kellottaessa. Eipä ne sitä muutenkaan pysty mistään katsomaan onko sitä kellotettu vai ei, sillä afterburnereitten tjsp profiilit ladataan sisäänkirjautumisen yhteydessä eivätkä ne tee muutoksia itse korttiin.
 
Nuista järkälemäisistä jäähyistä tulee väkisin mieleen että nyt on energiatehokkuudella heivattu vesilintua, jotta on saatu puristettua riittävästi eroa edeltäjiin. Ei ehtinyt se uusi Olkiluotokaan valmistua ajoissa näitä kortteja ruokkimaan :D
 
Nuista järkälemäisistä jäähyistä tulee väkisin mieleen että nyt on energiatehokkuudella heivattu vesilintua, jotta on saatu puristettua riittävästi eroa edeltäjiin. Ei ehtinyt se uusi Olkiluotokaan valmistua ajoissa näitä kortteja ruokkimaan :D

Jos se järkälemäinen jäähy tarkoittaa sitä, että kortti ei pidä juuri ääntä kellotettunakaan niin arvostan tätä kehitystä. Harmi vaan, että mm. MSI:n korteista ei enää löydy erillistä siiliä virransyötölle. Siihen oli kätevä pultata AIO vesijäähy kiinni ilman, että tarvi miettiä jotain virityksiä virransyötön jäähdyttämiseen.
 
Nuista järkälemäisistä jäähyistä tulee väkisin mieleen että nyt on energiatehokkuudella heivattu vesilintua, jotta on saatu puristettua riittävästi eroa edeltäjiin. Ei ehtinyt se uusi Olkiluotokaan valmistua ajoissa näitä kortteja ruokkimaan :D
Juuri näin. Kamalaahan se on, jos kortti pysyy suhteellisen viileänä ja hiljaisenakin. Parasta olisi kai sitten ollut, että tekniikasta ei olisi otettu maksimaalista tehoa irti. Piiri olisi kai pitänyt valmistaa paljon pienemmäksi, pienemmät jäähdytyssiilet, pienemmät tuulettimet, vähemmän virrankulutusta, vähemmän tehoa ja pienemmät fps-lukemat. Jos tuote on selvästi aiempaa sukupolvea tehokkaampi, on se kaiketi huono, koska vie enemmän virtaa ja kaikki on suurempaa. Tehokkuus eli fps-lukemat ruudulla ei ilmeisesti enää saisi olla se, mitä näillä uusilla tuotteilla yritetään saada lisää, vaan ennemminkin se, ettei veisi virtaa ja tuote olisi kaikin tavoin pieni. Huono tuote siinäkin mielessä, että aiheuttaa huolta Olkiluodon jännitteistä.
 
MSI Afterburner v4.6.0 beta 9 (build 13319)

Turing tuki sekä scanner.

Sivun alaosassa alin download linkki (jostain kumman syystä vanhimmat versio listattu ylimpänä):

MSI Afterburner 4.5.0 (Official) Download

MSI Afterburner v4.6.0 beta 9 (build 13319)


· Added NVIDIA Turing GPU architecture support:
o Added voltage control for reference design NVIDIA GeForce RTX 20x0 series graphics cards
o Advanced GPU Boost control for NVIDIA GeForce RTX 20x0 series graphics cards. Extended voltage/frequency curve editor on GeForce RTX 20x0 family graphics cards allows you to tune additional piecewise power/frequency floor and temperature/frequency floor curves. Control points on those new curves allow you to control GPU Boost power and thermal throttling algorithms more precisely than traditional power limit and thermal limit sliders
o Hardware abstraction layer has been revamped to provide support for multiple independent fans per GPU due to introducing dual fan design on reference design NVIDIA GeForce RTX 20x0 series graphics cards and due to introducing native dual fan control in NVAPI. Both fans of NVIDIA GeForce RTX 20x0 can be monitored independently in hardware monitoring module now and can be controlled synchronically in manual mode
o Added NVIDIA Scanner technology support
· Improved hardware monitoring module:
o Added thermal offset for CPU temperature monitoring on AMD Ryzen 7 2700X processors
o “Pagefile usage” graph in hardware monitoring module has been renamed to “Commit charge”
· Improved hardware control shared memory interface. During the past years, external applications like MSI Remote Server were using this interface for tuning GPU hardware settings remotely from external applications. The improvements are intended to allow connecting external stress testing and automatic overclocking related applications to MSI Afterburner via this interface:
o Now voltage/frequency curve on NVIDIA Pascal and newer NVIDIA GPU architectures is accessible via hardware control shared memory interface
o New hardware control shared memory interface command allows MSI Afterburner to load hardware settings from external application without immediately applying new settings to GPU
o Added notification message, allowing external applications to notify MSI Afterburner about new command written to hardware control shared memory. Without the notification, MSI Afterburner is executing external commands on each hardware polling iteration like before. Please refer to SDK and MACMSharedMemorySample source code to see notification message usage example
o Added hardware identification info to GPU entries in hardware control shared memory. Hardware identification info allows external applications to reconcile own enumerated devices with logical GPUs enumerated by MSI Afterburner
o Now hardware control shared memory is refreshed on delayed fan speed readback events
· New bundled MSI Overclocking Scanner application in now included in MSI Afterburner distributive:
o MSI Overclocking Scanner is currently supported on NVIDIA RTX 20x0 series graphics cards under 64-bit operating systems only. On such systems you may activate the scanner directly from voltage/frequency curve editor window
o MSI Overclocking Scanner is powered by NVIDIA Scanner technology, which is using proprietary algorithms to quickly and reliably test manually overclocked GPU stability or find the maximum stable GPU overclocking in automatic mode with a single click. The scanner is using embedded NVIDIA test load to stress GPU. The scanner provides you two functional modes:
§ In test mode MSI Overclocking Scanner is stress-testing your manual GPU overclocking settings during approximately 5 minutes. The result is returned as GPU stability confidence level (0% - unstable, 100% - stable)
§ In scan mode MSI Overclocking Scanner is stress-testing and slowly increasing clocks on voltage/frequency curve points and this way automatically detecting the maximum stable GPU overclocking. The result is returned as modified voltage/frequency curve and average GPU overclocking in MHz
· Hardcoded voltage/frequency curve clock multiplier implementation has been replaced with heuristic multiplier detection in order to provide unified voltage/frequency curve control implementation for NVIDIA Pascal and newer NVIDIA GPU architectures
· Improved realtime voltage/frequency curve editor GUI scaling. Now GUI is scaled property when adjusting skin scaling with open voltage/frequency curve editor window
· Added Monolithic Power Systems MP2888A voltage controllers support to provide compatibility with future custom design MSI graphics cards
· RivaTuner Statistics Server has been upgraded to v7.2.0



RivaTuner Statistics Server v7.2.0 beta 5


· Added On-Screen Display performance profiler. Power users may enable it to measure and visualize CPU and GPU performance overhead added by On-Screen Display rendering. Two performance profiling modes are available:
o Compact mode provides basic and the most important CPU prepare (On-Screen Display hypertext formatting, parsing and tessellation), CPU rendering and total CPU times, as well as GPU rendering time (currently supported for Direct3D9+ and OpenGL applications only)
o Full mode provides additional and more detailed per-stage CPU times
· Improved built-in framerate limiter:
o Fractional framerate limit adjustment functionality is no longer power user oriented, now you may specify fractional limit directly from GUI
o Now you may click “Framerate limit” caption to switch framerate limiter to alternate “Frametime limit” mode. New mode allows you to specify the limit directly as a target frametime with 1 microsecond precision
o Added alternate framerate limiting mode, based on synchronization with display rasterizer position. Now you may synchronize the framerate to up to two independent scanline indices per refresh interval. Combining with power user configurable scanline wait timeout and graphics pipeline flushing options, those settings provide experienced users vendor agnostic ultra low input lag adaptive VSync, half VSync or double VSync functionality on any hardware
o Added power user oriented idle framerate limiting mode. Unlike traditional framerate limiting mode, idle framerate limiting mode is only affecting inactive 3D applications running in background. Idle framerate limit is specified as a target frametime with 1 microsecond precision. Idle framerate limiting mode helps to reduce power consumption when you minimize some heavy 3D applications and switch to other processes
· Various On-Screen Display optimizations and improvements:
o Added adjustable minimum refresh period for On-Screen Display renderer. The period is set to 10 milliseconds by default, so now the On-Screen Display is not allowed to be refreshed more frequently than 100 times per second. Such implementation allows keeping smooth animation when On-Screen Display contents are being updated on each frame (e.g. when displaying realtime frametime graph) without wasting too much CPU time on it
o Added alternate GPU copy based Vector2D On-Screen Display rendering mode implementation for Direct3D1x applications. New mode provides up to 5x Vector2D performance improvement on NVIDIA graphics cards, however it is disabled on AMD hardware due to slow implementation of CopySubresourceRegion in AMD display drivers
o Vector2D rendering mode is now forcibly disabled in Vulkan applications on AMD graphics cards due to insanely slow implementation of vkCmdClearAttachments in AMD display drivers
o Revamped geometry batching and vertex buffer usage strategy in pure Direct3D12 On-Screen Display renderer (currently used in Halo Wars 2 only)
o Added Vector2D rendering mode support to pure Direct3D12 On-Screen Display renderer
o Optimized On-Screen Display hypertext parsing and tessellation implementation
o Optimized state changes in OpenGL On-Screen Display rendering implementation
o Optimized state changes in Direct3D1x On-Screen Display rendering implementation
o Solid rectangles and line primitives in Direct3D8 and Direct3D9 On-Screen Display rendering implementations are now rendered from vertex buffer instead of user memory
o Improved OpenGL framebuffer dimensions detection when framebuffer coordinate space is selected
o Increased static command buffer size for Vulkan and pure Direct3D12 renders to increase amount of primitives rendered in On-Screen Display in a single pass
· Improved desktop duplication based desktop video capture implementation ( Windows 8 and newer OS versions):
o Now desktop video recording sessions do not stop on display mode switch or on switch to exclusive fullscreen mode. Such approach allows you to start capturing video on desktop then launch some 3D application and create a video file containing both desktop and 3D application’s video streams
o Improved video capture API allows video capture frontend applications (e.g. MSI Afterburner) to force desktop or 3D application video capture modes in addition to default mixed desktop/3D application capture mode
o Now desktop capture is using multhithreaded active busy-wait loop frame capture instead of timer driven frame capture in order to improve frame timing precision and resulting video smoothness. The previous timer driven frame capture can be enabled via configuration file if necessary
o Decreased desktop duplication timeouts in order to improve RivaTuner Statistics Server GUI response time under certain conditions during desktop videocapture sessions in timer driven frame capture mode
· Fixed On-Screen Display rendering in wrong colors when Vector2D mode is selected and Direct3D1x applications use 10-bit framebuffer
· Fixed Vulkan fence synchronization issue, which could cause GPU-limited Vulkan applications to hang due to attempt to reuse busy command buffer
· Active busy-wait loop in the framerate limiter module is now forcibly interrupted during unloading the hooks library to minimize the risk of deadlocking 3D application when dynamically closing RivaTuner Statistics Server during 3D application runtime
· Improved CBT hooks uninstallation routine to minimize the risk of deadlocking 3D application when dynamically closing RivaTuner Statistics Server during 3D application runtime
· Improved validation in OpenGL On-Screen Display rendering routine to minimize the risk of crashing OpenGL applications
· Changed OpenGL cleanup routines to improve compatibility with OpenGL applications using multiple rendering contexts (e.g. GPU Caps Viewer)
· Improved synchronization in 32-bit API hook uninstallation routines
· Added timeout to API hooks injection in CBT hook handler. The timeout is aimed to reduce injection related CPU overhead on some systems, related to high mouse polling rate combined with keyboard/mouse hooks installed by third party applications
· Interoperability D3D10 page flips on some systems are now filtered by framerate calculation module in OpenGL/Vulkan applications
· Added tri-state skinned buttons support in the skin engine
· Updated profiles list
 
Juuri näin. Kamalaahan se on, jos kortti pysyy suhteellisen viileänä ja hiljaisenakin. Parasta olisi kai sitten ollut, että tekniikasta ei olisi otettu maksimaalista tehoa irti. Piiri olisi kai pitänyt valmistaa.............

that-escalated-quickly.jpg
 
Juuri näin. Kamalaahan se on, jos kortti pysyy suhteellisen viileänä ja hiljaisenakin. Parasta olisi kai sitten ollut, että tekniikasta ei olisi otettu maksimaalista tehoa irti. Piiri olisi kai pitänyt valmistaa paljon pienemmäksi, pienemmät jäähdytyssiilet, pienemmät tuulettimet, vähemmän virrankulutusta, vähemmän tehoa ja pienemmät fps-lukemat. Jos tuote on selvästi aiempaa sukupolvea tehokkaampi, on se kaiketi huono, koska vie enemmän virtaa ja kaikki on suurempaa. Tehokkuus eli fps-lukemat ruudulla ei ilmeisesti enää saisi olla se, mitä näillä uusilla tuotteilla yritetään saada lisää, vaan ennemminkin se, ettei veisi virtaa ja tuote olisi kaikin tavoin pieni. Huono tuote siinäkin mielessä, että aiheuttaa huolta Olkiluodon jännitteistä.


Anna ny hyvä ihminen jo olla. Tukkeuma varmasti tuon kieli poskella heitti.
 
Onhan se vähän huolestuttavaa kuinka vuodesta toiseen jäähyjen koko vain kasvaa ja kasvaa. Onko 10 vuoden kuluttua jotain 5 kilon alumiinijärkäleitä kiinni näissä korteissa? Eiks pitäis kiinnittää enemmän huomiota siihen hukattuun energiaan, jota se lämpö on.. jo tässä vaiheessa aika huomattavassa roolissa
 
Jos se järkälemäinen jäähy tarkoittaa sitä, että kortti ei pidä juuri ääntä kellotettunakaan niin arvostan tätä kehitystä. Harmi vaan, että mm. MSI:n korteista ei enää löydy erillistä siiliä virransyötölle. Siihen oli kätevä pultata AIO vesijäähy kiinni ilman, että tarvi miettiä jotain virityksiä virransyötön jäähdyttämiseen.
Onneks EVGA:n korteissa kiertää hiitpaippi virransyötöllekkin ,ni ei tarvii turhaa myöhemmin käsiinjäävää vesiblokkia ,jota ei kukaan käytetyissä huoli ostaa.
 
On kyllä sen kokoisia mörköjä lootista paljastanut, että pienten koteloiden itx-harrastajat saattaa hieroa ohimoitaan... :D
Tuossa kun puretaan tuo FE-malli ja näkee miten järeä tuo jäähy on jo nvidian jäljiltä; höyrykammio koko kortin kokoisen siilin alla jne. Voisi olettaa että tarjolla olisi kohtuu hiljaisia kortteja, mutta saattaa olla myös että jos kelloja alkaa pyytämään, niin on syytä tarkistaa kotelon ilmanvaihdon riittävyys :P
 
Jos se järkälemäinen jäähy tarkoittaa sitä, että kortti ei pidä juuri ääntä kellotettunakaan niin arvostan tätä kehitystä. Harmi vaan, että mm. MSI:n korteista ei enää löydy erillistä siiliä virransyötölle. Siihen oli kätevä pultata AIO vesijäähy kiinni ilman, että tarvi miettiä jotain virityksiä virransyötön jäähdyttämiseen.

Lähdettä tälle? Ei ole tullut vielä yhtään kuvaa / videota vastaan jossa olisi MSI RTX 2080 (Ti) Gaming X trio ilman jäähyä.
 
On kyllä sen kokoisia mörköjä lootista paljastanut, että pienten koteloiden itx-harrastajat saattaa hieroa ohimoitaan... :D
Tuossa kun puretaan tuo FE-malli ja näkee miten järeä tuo jäähy on jo nvidian jäljiltä; höyrykammio koko kortin kokoisen siilin alla jne. Voisi olettaa että tarjolla olisi kohtuu hiljaisia kortteja, mutta saattaa olla myös että jos kelloja alkaa pyytämään, niin on syytä tarkistaa kotelon ilmanvaihdon riittävyys :p



Tässä videossa puhuttiin paljon ruuveista :D Mutta joo, kyllä tuo konstruktio näyttää hyvältä ja varmasti parempia / hiljasia, kuin edelliset blower mallin FE:t.
 
Onhan se vähän huolestuttavaa kuinka vuodesta toiseen jäähyjen koko vain kasvaa ja kasvaa. Onko 10 vuoden kuluttua jotain 5 kilon alumiinijärkäleitä kiinni näissä korteissa? Eiks pitäis kiinnittää enemmän huomiota siihen hukattuun energiaan, jota se lämpö on.. jo tässä vaiheessa aika huomattavassa roolissa

Sitähän Nvidia on kokoajan parantanut joten missä ongelma?
 
Mitä pirua? Ehkä ovat parantaneet koko ajan, silti jäähyjen koko kasvaa jokaisella sukupolvella. Sanon vaan, et energiaa menee hemmetisti hukkaan. Eikä tää ole mikään Nvidian ongelma yksistään vaan koko puolijohdeteollisuuden.
 
Mitä pirua? Ehkä ovat parantaneet koko ajan, silti jäähyjen koko kasvaa jokaisella sukupolvella. Sanon vaan, et energiaa menee hemmetisti hukkaan. Eikä tää ole mikään Nvidian ongelma yksistään vaan koko puolijohdeteollisuuden.
Onhan tuota energiapihiäkin elektroniikkaa, sitä vaan paketoidaan vähän eri laitteisiin ku tehonhimoisten harrastajien ja ammattilaisten pöytäkoneisiin.

Energiansäästäjät voi harrastella iPadilla, sunnuntaisin ehkä jopa läppärillä.
 
Mitä pirua? Ehkä ovat parantaneet koko ajan, silti jäähyjen koko kasvaa jokaisella sukupolvella. Sanon vaan, et energiaa menee hemmetisti hukkaan. Eikä tää ole mikään Nvidian ongelma yksistään vaan koko puolijohdeteollisuuden.

Mikä ongelma tuo jäähyjen kasvaminen nyt oikein on? Sehän tarkoittaa vaan viileämpiä ja hiljaisempia kortteja. :tup: "Lippulaivamallien" TDP:t on ollut jo 200-sarjasta lähtien about tuolla samoilla 250w hujakoilla ellei korkeammallakin niin tuskin nämäkään nyt virrankulutuksen puolesta mitään maata järisyttävää poikkeusta tekee. :vihellys:
 
Pessimisti ei pety. Eiköhän nämä järjestäen massiiviset jäähyt - vaikka hyvä asia itsessään ovatkin - kerro aivan suoraan merkittävästi nousseesta energiankulutuksesta. Hankalampi jäähdyttää koko pakettia hiljaisesti ja kesällä tuloo kuumat paikat.
 
Taas jälleen tuli myöhästymisilmoitus gigantilta. Laittelin suruuni Evgan ultran tilaukseen jos se tulis nopeammin. Olikos Evgalla niin, että sai laitella vesiblokkia ja takuu pysyy voimassa?
 
Taas jälleen tuli myöhästymisilmoitus gigantilta. Laittelin suruuni Evgan ultran tilaukseen jos se tulis nopeammin. Olikos Evgalla niin, että sai laitella vesiblokkia ja takuu pysyy voimassa?
Juu, tietääkseni MSI myös sallii nykysin tuon. Ja jokaisella valmistajallahan pysyy takuu voimassa, olettaen ettei ruuvien päällä ole mitään kusetustakuutarroja ja osaa siististi homman hoitaa :vihellys:

Eikös tohon joku lakipykäläkin ainakin euroopassa hankaa vastaan kun ei saa jäähyä vaihtaa?
 
Juu, tietääkseni MSI myös sallii nykysin tuon. Ja jokaisella valmistajallahan pysyy takuu voimassa, olettaen ettei ruuvien päällä ole mitään kusetustakuutarroja ja osaa siististi homman hoitaa :vihellys:

Eikös tohon joku lakipykäläkin ainakin euroopassa hankaa vastaan kun ei saa jäähyä vaihtaa?
Ei hankaa vastaan mikään lakipykälä. Mahdollisuus vaihtaa jäähy menettämättä takuuta on puhdasta bonusta niiltä valmistajilta jotka sitä tarjoaa.
 
No voihan jäähy mihin keskustelu vienny itseään. Olisko kuitenkin syynä jäähyjen kasvamiseen osaltaan ostajien kiinnostus myös korttien ulkonäköön, sekä hiljaisuuteen, mitä kunnon ratkaisulla saadaan aikaan.

Itse en usko todellista hyötyä, että mikään kortti venyisi hirveän pidemmälle kelloilla, vaikka minkälaisen lintulaudan siihen laittaisi.
 
Siitä lähtien kun näyttiksissä on ollut tuulettimia, oon ootellu että joku sais sellaisen jäähyn aikaan, joka ei oo "äänekäs paska". Asuksen hd4950:ssä oli yritystä, mut sit tuulettimesta hajos laakerit. Ties kuinka moneen korttiin on saanut vaihtaa jäähyn, pariin viimeisimpään oon laittanu arcticin twin turbon. Esim Asuksen 970 directcu2 -jäähy ja twin turbo ei pärjää alkuunkaan vertailussa, niin täysin paska toi Asuksen jäähy oli 970:ssä.

Että en nyt erityisen innolla osaa oottaa näiden uusienkaan jäähyjä. Olis sitten eka kerta ikinä, jos kortti jäähtyisi ja olisi hiljainen vakiojäähyllä. En tiedä kuinka monta slottia tollanen twin turbo vie, mutta normi atx-emossa mahtuu ainakin äänikortti kiinni.
 
Siitä lähtien kun näyttiksissä on ollut tuulettimia, oon ootellu että joku sais sellaisen jäähyn aikaan, joka ei oo "äänekäs paska". Asuksen hd4950:ssä oli yritystä, mut sit tuulettimesta hajos laakerit. Ties kuinka moneen korttiin on saanut vaihtaa jäähyn, pariin viimeisimpään oon laittanu arcticin twin turbon. Esim Asuksen 970 directcu2 -jäähy ja twin turbo ei pärjää alkuunkaan vertailussa, niin täysin paska toi Asuksen jäähy oli 970:ssä.

Että en nyt erityisen innolla osaa oottaa näiden uusienkaan jäähyjä. Olis sitten eka kerta ikinä, jos kortti jäähtyisi ja olisi hiljainen vakiojäähyllä. En tiedä kuinka monta slottia tollanen twin turbo vie, mutta normi atx-emossa mahtuu ainakin äänikortti kiinni.

Esim Msi 1080Ti gamingX Trio on jäähy jota ei kuule edes rasituksessa, on myös monta muuta hyvää ja hiljaista jäähyä
ihan nämä Msi GamingX ohjainten jäähyt on hiljaisia ollut tonnisarjalaisissakin.

Eli kyllä niitä on mutta et ole vain omistanut.
 
Taas jälleen tuli myöhästymisilmoitus gigantilta.

Mikä malli ja valmistaja ja mihin asti viivästyi?

Esim Msi 1080Ti gamingX Trio on jäähy jota ei kuule edes rasituksessa, on myös monta muuta hyvää ja hiljaista jäähyä
ihan nämä Msi GamingX ohjainten jäähyt on hiljaisia ollut tonnisarjalaisissakin.

Nuo on kyllä hiljaisia; testasin eilen omaa 1080 Gaming X:ää tuulettimet 70 %:lla enkä kuullut kotelosta mitään ääntä. 80 %:lla vasta erotti puhinan.
 
Pessimisti ei pety. Eiköhän nämä järjestäen massiiviset jäähyt - vaikka hyvä asia itsessään ovatkin - kerro aivan suoraan merkittävästi nousseesta energiankulutuksesta. Hankalampi jäähdyttää koko pakettia hiljaisesti ja kesällä tuloo kuumat paikat.

Miten on vaikea jäähdyttää kun on massiivinen jäähy kortissa jonka TDP on 225w?
Miten tämä oleellisesti eroaa esim vanhemmista korteista joissa pienempi jäähy mutta kulutus samaa luokkaa?

Sun mielestä siis isompi jäähy = kuuma,äänekäs energiatehoton :facepalm:
 
Kun taaksepäin kattoo, niin on vastaavia kulutuksia ollut ennenkin. Joku viisaampi voi varmaan kertoa miten tuo TDP vertautuu todelliseen kulutukseen sukupolvien välillä, koska eihän tuo mikään maksimiarvo ole.

GTX 480 250w (254w)
GTX 580 244w (280w)
GTX 680 195w (173w)
GTX 780 250w(231w) GTX 780ti 250w(262w)
GTX 980 165w(171w) GTX 980ti 250w(274w)
GTX 1080 180w(184w) GTX 1080ti 250w(279w)
RTX 2080 215w RTX 2080ti 250w/260w

edit. Guru3d ilmoittaa testeissä mitatun kulutuksen, laitoin sulkuihin TDP:n perään.
 
Viimeksi muokattu:
Miten on vaikea jäähdyttää kun on massiivinen jäähy kortissa jonka TDP on 225w?
Miten tämä oleellisesti eroaa esim vanhemmista korteista joissa pienempi jäähy mutta kulutus samaa luokkaa?

Sun mielestä siis isompi jäähy = kuuma,äänekäs energiatehoton :facepalm:

Korjatkaa jos minulla ajatuksen juoksu pätkii, mutta TDP arvohan on tehonkulutuksen "rajoitin". Jos nämä kortit tuottaa enemmän lämpöä kuin Pascalit ja niihin pultataan saman kokoinen jäähy kuin Pascaleissa, niin silloinhan tuo RTX kortti alkaisi throttlata aikaisemmin eikä tavoiteltavaa suorituskykyä saataisi irti.
Järeämpi jäähy siis tarvitaan kompensoimaan kasvanutta lämmöntuottoa, jotta kellot saadaan pysymään riittävän korkealla ilman että TDP arvo ylittyy.

Kasvanut jäähy ei siis automaattisesti tarkoita hiljaisempaa/viileämpää lopputulosta, ellei verrata kahta lämmöntuotoltaan identtistä korttia toisiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Unwinder (MSI Afterburnerin kehittäjä) huudellut, että 2080 pärisee 2050-2100MHz vakaasti Nvidian omalla skannerilla ilman manuaalirassausta.

RTSS 6.7.0 beta 1

soini1.gif
 
Viimeksi muokattu:
Unwinder (MSI Afterburnerin kehittäjä) huudellut, että 2080 pärisee 2050-2100MHz vakaasti Nvidian omalla skannerilla ilman manuaalirassausta.

RTSS 6.7.0 beta 1

soini1.gif
Jäätävän kova kellotaajuus, mikäli pitää paikkaansa. Kohtahan se nähdään, miten kulkee.
DLSS taitaa toimia uusimmissa ajureissa, niin siitäkin saataneen tulokset tauluun.
 
Eipä tuossa ole mitään erikoista? Aiemmin omistamani Strix 1080 kulki 2075 - 2120 MHz välillä.

Saas nähdä onko jäähyillä mitään vaikutusta kulkuihin vai onko tuo puhdas lotto, että millainen siru osuu kohdalle.
 
Eipä tuossa ole mitään erikoista? Aiemmin omistamani Strix 1080 kulki 2075 - 2120 MHz välillä.

Saas nähdä onko jäähyillä mitään vaikutusta kulkuihin vai onko tuo puhdas lotto, että millainen siru osuu kohdalle.

Tuo skanneri todennäköisesti kellottelee korttia hyvinkin varman päälle, eli manuaaliasetuksilla päästäneen reippaasti yli tuosta. Spekulaatiota tietty, mutta näin veikkaisin.
 
Tuo skanneri todennäköisesti kellottelee korttia hyvinkin varman päälle, eli manuaaliasetuksilla päästäneen reippaasti yli tuosta. Spekulaatiota tietty, mutta näin veikkaisin.
Vähän samaa veikkaisin. Yleensä nuo automaattisesti kellottavat ohjelmat eivät ota kaikkia mehuja mitä irti saa. Eli toivon mukaan tuohon voisi lisätä vielä muutama kymmentä MHz
 
Miten on vaikea jäähdyttää kun on massiivinen jäähy kortissa jonka TDP on 225w?
Miten tämä oleellisesti eroaa esim vanhemmista korteista joissa pienempi jäähy mutta kulutus samaa luokkaa?

Sun mielestä siis isompi jäähy = kuuma,äänekäs energiatehoton :facepalm:
Lueppa viestini uudestaan, jos toisella kertaa ymmärtäisit mitä siinä sanotaan.
 
Korjatkaa jos minulla ajatuksen juoksu pätkii, mutta TDP arvohan on tehonkulutuksen "rajoitin". Jos nämä kortit tuottaa enemmän lämpöä kuin Pascalit ja niihin pultataan saman kokoinen jäähy kuin Pascaleissa, niin silloinhan tuo RTX kortti alkaisi throttlata aikaisemmin eikä tavoiteltavaa suorituskykyä saataisi irti.
Järeämpi jäähy siis tarvitaan kompensoimaan kasvanutta lämmöntuottoa, jotta kellot saadaan pysymään riittävän korkealla ilman että TDP arvo ylittyy.

Kasvanut jäähy ei siis automaattisesti tarkoita hiljaisempaa/viileämpää lopputulosta, ellei verrata kahta lämmöntuotoltaan identtistä korttia toisiinsa.
Samankokoinen kuin pascalissa on vähä laajakäsite.
Tarkoitatko Pascalin referensiä vai esim Asuksen Strixiä tai Msi tri forcea?

Mitäs sä nyt meinaat että paljonko RTX kuluttaa enemmän?
Esim 1080Ti(270-290w) vs 2080 kulutus.
meinaatko että 2080 kuluttaa paljonkin enemmän ja siksi tarvitsee ison jäähyn.
 
Viimeksi muokattu:
Samankokoinen kuin pascalissa on vähä laajakäsite.
Tarkoitatko Pascalin referensiä vai esim Asuksen Strixiä tai Msi tri forcea?

Tällä ei ole tuossa minun esimerkissä väliä. Esimerkissä verrataan kahta eri korttia samalla jäähyllä, olipa se mikä hyvänsä.

Mitäs sä nyt meinaat että paljonko RTX kuluttaa enemmän?
Esim 1080Ti(270-290w) vs 2080 kulutus.
meinaatko että 2080 kuluttaa paljonkin enemmän ja siksi tarvitsee ison jäähyn.

Ei, kun molemmat kortit kuluttaa suunnilleen sen verran mikä niiden TDP arvo on, koska se kulutus on siihen rajoitettu (jos sitä ei ole ohitettu).

Tarkoitan tuossa sitä että virtapihiä GPU:ta voidaan ajaa suuremmalla kellotaajuudella ennen kuin se törmää power/temp -limittiin ja alkaa skaalata kellotaajuutta alaspäin.
Jos piiri ei ole virtapihi, se tarvitsee tehokkaan jäähdytyksen päästäkseen korkealle kellotaajuudelle ilman että power/temp -rajoitukset potkii heti päälle.

Joku viisaampi voi korjata jos olen tämän ihan väärin ymmärtänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 308
Viestejä
4 508 809
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom