NVIDIA GeForce RTX 2070 Super / 2080 / 2080 Super / 2080 Ti -ketju (TU102, TU104)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Jos minä ymmärrän guru3d:n tekstiä oikein, niin DLSS ei mitenkään maagisesti tuplaa ruudunpäivitystä (niinkun täällä monet kuvittelee), vaan sillä saadaan aikaiseksi hyvälaatuinen AA ilman suorituskykyhävikkiä. Eli toisinsanottuna AA=off tai DLSS=on, ruudunpäivitys olisi sama tai lähes sama, koska AA tehdään niillä Tensor -coreilla. Ne Nvidian "2x performance" vertailutilanteet saadaan aikaiseksi, kun lähdetään vertaamaan 1080Ti:tä AA=on ja 2080Ti:tä DLSS=on ja 1080Ti:n suorituskyky droppaa tässä vertailussa, koska AA:ta ei voida tehdä "ilmaiseksi" tensoreilla.

Jokatapauksessa DLSS on hieno juttu koska sillä saadaan parempi kuva ilman fps lossia.

Eli yksinkertaisesti noilla ns. saa ilmaisen AA ilman kovaa Fps hittiä
 
Taa on selvästi huonompi laatuinen
Livenä saman vertailun nähneet taas olivat sitä mieltä että TAA on parempi.

Se, miten asia esitetään NVIDIAn whitepaperissa antaa ymmärtää, että DLSS renderöi pelin matalammalla resoluutiolla ja käyttää tekoälyä muodostamaan korkeamman resoluution kuvan parin framen ja opeteltujen "perustuksen" perusteella
 
Onneksi olen viimeaikoina lihonut niin paljon että omat ostohousuni eivät enää mahdu jalkaan.

Hyvältähän nuo vaikuttaa siitä ei pääse mihinkään.

Ensi viikollako maanantaina vai keskiviikkona nämä riippumattomat arvostelut julkaistaan?
 
Livenä saman vertailun nähneet taas olivat sitä mieltä että TAA on parempi.

Se, miten asia esitetään NVIDIAn whitepaperissa antaa ymmärtää, että DLSS renderöi pelin matalammalla resoluutiolla ja käyttää tekoälyä muodostamaan korkeamman resoluution kuvan parin framen ja opeteltujen "perustuksen" perusteella

Ei yllätä että tulee pessimistisyyttä jälleen.
Luultavasti vaikka olisi 100 testiä ja yksi niistä testaajista olisi sanonut TAA näyttävän paremmalta niin aiva varmasti tämä tuodaan esille heti muista testaajista välittämättä, aivan kuin se olisi se ainut totuus vain siksi koska se saa Nvidiaan liittyvän asian näyttämään huonommalta.
Onko viheriäinen vihattujen listalla kenties?:grumpy:

https://www.google.fi/amp/s/amp.red...ase_first_impressions_of_dlss/#ampf=undefined
First impressions of DLSS anti-aliasing
In addition, ComputerBase had the opportunity to take a look at the new DLSS deep-learning super-sampling. So a comparison system was set up, which showed the infiltrator demo of Epic. On one monitor was the demo with the classic TAA, on the other with the new DLSS. And indeed, the result with DLSS looked much better - in two ways.

At first, the anti-aliasing itself was much better. The TAA treated some edges very well in the demo, but some less, so the picture flickers. With DLSS, however, the edges are almost always better smoothed, so the picture appears calmer. In addition, the demo with TAA loses a bit of sharpness. The problem does not show up with DLSS. And last but not least there are smaller picture elements that are no longer displayed correctly with TAA, but with DLSS already. Finally, the DLSS in Epic's Infiltrator demo is visibly better than the Temporal Anti-Aliasing. Whether DLSS looks better in current games, however, has yet to show.
 
Ei yllätä että tulee pessimistisyyttä jälleen.
Luultavasti vaikka olisi 100 testiä ja yksi niistä testaajista olisi sanonut TAA näyttävän paremmalta niin aiva varmasti tämä tuodaan esille heti muista testaajista välittämättä, aivan kuin se olisi se ainut totuus vain siksi koska se saa Nvidiaan liittyvän asian näyttämään huonommalta.
Onko viheriäinen vihattujen listalla kenties?:grumpy:

https://www.google.fi/amp/s/amp.red...ase_first_impressions_of_dlss/#ampf=undefined
First impressions of DLSS anti-aliasing
In addition, ComputerBase had the opportunity to take a look at the new DLSS deep-learning super-sampling. So a comparison system was set up, which showed the infiltrator demo of Epic. On one monitor was the demo with the classic TAA, on the other with the new DLSS. And indeed, the result with DLSS looked much better - in two ways.

At first, the anti-aliasing itself was much better. The TAA treated some edges very well in the demo, but some less, so the picture flickers. With DLSS, however, the edges are almost always better smoothed, so the picture appears calmer. In addition, the demo with TAA loses a bit of sharpness. The problem does not show up with DLSS. And last but not least there are smaller picture elements that are no longer displayed correctly with TAA, but with DLSS already. Finally, the DLSS in Epic's Infiltrator demo is visibly better than the Temporal Anti-Aliasing. Whether DLSS looks better in current games, however, has yet to show.
Varmasti mielipiteitä löytyy molempiin suuntiin, tuossa ei näemmä ole esitelty onko kyse DLSS:n perusversiosta vai 2X:stä, mistä tulee todella merkittävä ero. Kukaan ei kiistä etteikö DLSS 2X olisi parempi (joka oli kahdessa kolmesta linkatuista kuvista, joista sanoit että DLSS on selvästi parempi), kyse on tuosta "heikommasta DLSS:stä" mikä voi tarjota sitä parempaa suorituskykyä.

Vertaillessa TAA:ta mihin tahansa muuhun AA-tilaan vertailua pitäisi aina tehdä liikkuvasta kuvasta johtuen TAA:n luonteesta, jossa käytetään useampaa framea sen lopulliseen framen muodostamiseen. Kuvankaappauksissa tulee juuri tuollaisia ongelmia kuin tässä kuvassa: http://download-eu2.guru3d.com/images/compare2.jpg mutta liikkuvassa kuvassa vastaavaa ei nähdä, se korkeintaan parantaa tuon pyörivän gatling-piipun motionblurria. Joissain tapauksissa lisätty motionblur voi olla toki myös häiritsevää, mutta senkin voi tuomita vain liikkuvasta kuvasta.

ComputerBasen lainauksessa mainitaan että TAA blurraa kuvaa DLSS ei, mikä viittaisi vahvasti siihen että kyse on ollut DLSS 2X. Tuossa samassa esimerkkikuvassa jossa on pelkkä DLSS on DLSS:n kuva selvästi TAA-verrokkiaan pehmeämpi monessa kohtaa - tietyissä kohdissa jopa näkyy sen tason sutattua sahalaitaa että se näyttäisi varmistavan tulkinnan siitä että normi-DLSS:n tehonlisäys on nimenomaan seurausta matalammalla resoluutiolla renderöinnistä. Ehkä paras kohta huomata tämä on tuossa suurennetussa kohdassa:
upload_2018-9-15_15-11-30.png

Vasemmalla TAA, oikealla DLSS

--
Mitä "vihattujen listoihin" sun muihin tulee, voit toki halutessasi kuvitella niin. En pidä NVIDIAn likaisista tempuista mutta ei se minua estä esimerkiksi käyttämästä tälläkin hetkellä yhtiön näytönohjainta.
Siinä on iso ero "vihaako" jotain vai katsooko ja analysoiko asioita kriittisellä silmällä perustellen näkemyksensä.
 
ComputerBasen lainauksessa mainitaan että TAA blurraa kuvaa DLSS ei, mikä viittaisi vahvasti siihen että kyse on ollut DLSS 2X. Tuossa samassa esimerkkikuvassa jossa on pelkkä DLSS on DLSS:n kuva selvästi TAA-verrokkiaan pehmeämpi monessa kohtaa - tietyissä kohdissa jopa näkyy sen tason sutattua sahalaitaa että se näyttäisi varmistavan tulkinnan siitä että normi-DLSS:n tehonlisäys on nimenomaan seurausta matalammalla resoluutiolla renderöinnistä. Ehkä paras kohta huomata tämä on tuossa suurennetussa kohdassa:
upload_2018-9-15_15-11-30.png

Vasemmalla TAA, oikealla DLSS

Ainakin minun silmissäni näyttää siltä, että gatling-piippu ei ole ihan samassa asennossa noissa kuvissa (oikeanpuolimmaisessa piippu on pyörinyt aavistuksen pitemmälle myötäpäivään). Tekee kuvakaappausvertailusta vieläkin hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossakin muuten mainittu, paljonko NVidian Founder's Edition -kortit painavat? Yritin kyllä etsiä, mutta en löytänyt tietoa edes NVidian sivuilta.

edit: Vastaan itse itselleni.

2080: 2,78 paunaa eli n. 1261 grammaa
2080 Ti: 2,95 paunaa eli n. 1338 grammaa.

Lähteenä CNET: 2080 Ti ja 2080.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nämä on yhtään lähellä todellisuutta, niin jytkyhän sieltä on tulossa! Eipähän vielä ainakaan tarvitse ennakkotilausta perua. :kippis:
Ainakin 3DMark tulokset on täysin linjassa olemassa olevien tulosten kanssa, enkä näe miksi pelitulokset olisi hirveästi liioiteltuja, niiden tarkoitus kun on vain antaa osviittaa testaajille millaisia tuloksia he voivat odotetaan saavansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta TAA vs DLSS nyt nähdyn perusteella sen verran, että mikäli ollaan rehellisiä luultavasti kaikki tämän forumin käyttäjät (myös Kaotik) kytkevät DLSS:n päälle, vaikka miten analysoitaisiin pikseleitä suuntaan tai toiseen. Tämä sillä oletuksella, että saa ilmaisen AA:n tai yli 2x suorituskyvyn edelliseen sukupolveen verrattuna.
 
Ainakin minun silmissäni näyttää siltä, että gatling-piippu ei ole ihan samassa asennossa noissa kuvissa (oikeanpuolimmaisessa piippu on pyörinyt aavistuksen pitemmälle myötäpäivään). Tekee kuvakaappausvertailusta vieläkin hankalampaa.
Nopean photoshop-tarkastuksen perusteella tuon tummemman mikälietuen joka pitää piiput yhdessä kulma on asteen sisällä toisistaan kummassakin kuvassa, eli ainakaan isoa heittoa ei pitäisi olla.
 
Näimpä :D Keinot vasta-argumentteihin rupeavat loppumaan selvästi

Oikein vielä rupeaa ruokkimaan lisää tinkausta. :)

Yleisestä negatiivisuuden ilmapiiristä täällä. Olen huomannut täällä foorumilla, että jotenkin eksyn hankkimaan ja lukemaan lankoja sellaisista asioista (pelit ja rauta), jotka tuntuu isommalla osalla kirjottavien mielestä olevan "kokeilematta paskaa" tai sitten vaan täällä kirjottelee enemmän ne joilla on napistavaa vähän joka asiaan. Periaatteessa asia ei välttämättä edes heille kuulu koska "en todellakaan ole hankkimassa", mutta se pitää saada kaikille julistettua sillä verukkeella, että auttaa kannallansa kanssaeläjiä olemaan hankkimatta kyseisiä tuotteita. Tai sitten vaan kateellisuutta (hyh).

Vähän iloa näihin hommiin. GAS on hyvästä. :)
 
Hymyilyttää lukea miten täällä analysoidaan piipputuen kulmaa kuva-analyysin tueksi - nörttibattlea parhaimmillaan :geek::D

nojoo pelkkä kuvavertailu antialiasoinneista ei kuitenkaan edes anna koko kuvaa noista. TAA ei ole läheskään ongelmaton metodi(Blurrausta, liikkuvassa kuvassa mahdollisesti näkyviä artefakteja yms.). Jos normi DLSS ei blurraa ja on tarpeeksi lähellä kuvanlaadussaan, on se parempi kuin TAA. Puhumattakaan DLSS 2X:stä.
 
Näyttäis piirien perusteella siltä, että 2070 on puolet hitaampi kuin 2080ti.

2070 Piiri.

nvidia-tu106-block-diagram-20180914.jpg


2080ti Piiri.

nvidia-tu102-block-diagram-20180914.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäis piirien perusteella siltä, että 2070 on puolet hitaampi kuin 2080ti.

Speksien perusteella on kuitenkin selvästi vajaa puolet.
Suorituskyky arviolta n.20% hitaampi kuin Rtx2080

Rtx2070
cuda 2304
TMUs 144
Rops 64
muistiväylää 448 Gb/s

Rtx2080Ti
cuda 4352
TMUs 288
Rops 96
muistiväylä 616Gb/s
 
Techpowerupin etusivulla on tämmönen kysely. Prosentit ei yllätä.

hUEmyNx.jpg
Sen verran hintaa niin tokihan suurinosa käyttäjistä on heitä joille riittää 1080p ja esim Midtier näytönohjain kohtuu hintaan.

Mutta pelkästään näistä 6044 vastanneesta 300 olisi tilannut 2080 ennakkoon ja 1630 odottaa arvoteluita ensin,melko paljon tämänkin hintaisesta kortista.

Pitäisköhän tännekki laittaa sama äänestys pystyyn :D
 
Hmm.. vähän kaavailin jos olisi tuosta 2070:a saanut seuraajan 980Ti:lle mutta ei taida kannattaa.. :(

Riippuu paljon lopullisesta suorituskyvystä, Jos on siellä 1080 ja Ti välissä ja Dlss osoittautuu Ok ominaisuudeksi niin voihan se olla varsin hyväkin päivitys.
 
Oma kutina on että korttien hinnat tulevat laskemaan kun vanhat kortit saatu myytyä varastosta suurimmaksi osaksi. Nythän ei Nvidian kannata edes lähteä laskemaan vanhoja 10 sarjan hintoja ennenkuin amd laskee vegojen hintaa. Joten tästä syystä näiden 20 sarjan hinnat pysyvät varmaan ainakin tämän vuoden korkealla.
 
tukirauta on varmaan 24 karaatin kultaa hinnoista päätellen :D
 
tästä tais tulla uusi kiuas ja uudet melu/lämpöennätykset. FX5800ultra menettää tittelinsä?
 
On nuo customit kyllä jytyjä kortteja :eek: Varmasti kyllä käy kuumana 2080Ti, mutta eiköhän noi överijäähyt asiansa aja noiden kanssa. Naurattaa vain valmiiksi, miten ne blower mallit pärjää ton sirun kanssa :D

Itsehän tietty laitan vesille välittömästi :cigar2:
 
Komian kokoinen kortti
8+8+6pin liittimet tuli vähän yllätyksenä.
Pitää etsiä modulaariseen yksi piuha lisää

Tämä siis TI:ssä. Pari tuollaista nvlinkillä kun laittaa niin ei lämpöpatteria tarvitse. :D
Tulisipa oma kappale jo pian! :cigar:
 
On kyllä melko mötkylöitä, pitää myös alkaa kaivaa extrapiuhoja esiin ja ehkä 16 ampeerin sulake ellei ihan voimavirtaa tarvi. Alkaa tulla mieleen takavuosien amd:n 7990 joka lämmitti huoneen kivasti kovillakin pakkasilla.
 
tästä tais tulla uusi kiuas ja uudet melu/lämpöennätykset. FX5800ultra menettää tittelinsä?

Miten niin melu ennätys? Oletko ihan pihalla nyky ohjaimien jäähyistä?

Evga Gtx750 60w kortti esim on paljon äänekkäämpi kuin Gtx1080Ti tri force kellotettuna.

Ei tosiaan tarkoita että tehokas kortti isolla jäähyllä olisi äänekäs.
Eikä kortti ole kiuas jos suorituskyky/virrankulutus suhde on kovempi kuin kilpailijoilla tai edellisen sarjan ohjaimilla.
 
On kyllä kieltämättä hulppean näköisiä jäähyjä. Toivottavasti käyvät kuitenkin noilla kohtuu viileinä ja hiljaisina. Sehän se olisikin, kun noillakin menisi vielä lämmöt ja tuulettimet maksimissa ettei throtlaa. :D

Tuo tukirauta on kyllä ihan kiva lisä myyntipakkaukseen. Erikoista ylipäätään miten harvassa nuo ovat, ei esim. Jimms tai muut taida edes myydä moisia. Ebaysta joskus katselin ja olisi maksanut kait 30-40€. Välillä itse vedellyt sitten ties mitä DIY-viritelmiä nippusiteillä sun muilla ettei kortti roiku.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tukirauta on kyllä ihan kiva lisä myyntipakkaukseen. Erikoista ylipäätään miten harvassa nuo ovat, ei esim. Jimms tai muut taida edes myydä moisia. Ebaysta joskus katselin ja olisi maksanut kait 30-40€. Välillä itse vedellyt sitten ties mitä DIY-viritelmiä nippusiteillä sun muilla ettei kortti roiku.

Valmiit tuet ovat tosiaan kiven alla. Itsekin näitä joskus etsin, kun Asuksen kortti oli vähitellen valunut sellaiselle kiehtovalle s-mutkalle, mutta tukien hinnat toimituskuluineen olivat ihan älyttömällä tasolla siihen nähden, että kyseessä oli kuitenkin vain pieni halpa pleksi- tai peltipala. Väsäilin sitten vanhasta mustasta tussikynästä kohtuusiistin tukitolpan kortille.

Sinänsä mielenkiintoista, että MSI laittaa raudan suoraan pakettiin mukaan, sen sijaan että sitä myytäisiin erikseen lisävarusteena. Kun tuki on vakiona mukana, sen voisi negatiivisesti ajatellen tulkita tunnustukseksi: "meidän kortti roikkuu niin pahasti, että kaikkien on kuitenkin pakko siihen tämä rauta asentaa". :lol:
 
Livenä saman vertailun nähneet taas olivat sitä mieltä että TAA on parempi.

Se, miten asia esitetään NVIDIAn whitepaperissa antaa ymmärtää, että DLSS renderöi pelin matalammalla resoluutiolla ja käyttää tekoälyä muodostamaan korkeamman resoluution kuvan parin framen ja opeteltujen "perustuksen" perusteella

No vaikea noista mutta kun zoomailee niin minusta dlss näyttää rakeisemmalta.
 
Mass Effect Andromeda on kyllä niin paskasti optimoitu peli että ihme että pyörii tuolla RTX 2080 Ti mallilla 60fps pintaan 4k:na. On kyllä todella tehokas kortti.

Mielenkiintoista nähdä miten useampi RTX 2080 Ti antaa tehoa sitä tukeviin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Miltähän se yleisilme sitten liikkuvassa kuvassa ilman screenshotteja ja zoomeja.
Esim. Fxaa näyttää ainakin ihan kamalalta

En tiiä sitten varmaan jollain 1080p resolla näyttääkin. Itse vedän aa off 4klla ja en itse kyllä eroa huomaa onko päällä vai ei. Olettaisin että nuo perinteiset paremman näköstä kun tekoälyllä pikku resosta scaalatut.
 
En tiiä sitten varmaan jollain 1080p resolla näyttääkin. Itse vedän aa off 4klla ja en itse kyllä eroa huomaa onko päällä vai ei. Olettaisin että nuo perinteiset paremman näköstä kun tekoälyllä pikku resosta scaalatut.
FXAA ei taatusti ole paremman näköinen ainakaan, sehän on hirveintä kuraa sitten quincunxin.
 
FXAA ei taatusti ole paremman näköinen ainakaan, sehän on hirveintä kuraa sitten quincunxin.

No tämä mutta siinä varmaan kaikki yhtä mieltä kun laitetaan tarpeeksi pikseli tiheyttä niin näiden merkitys hiipuu.....
 
FXAA ei taatusti ole paremman näköinen ainakaan, sehän on hirveintä kuraa sitten quincunxin.
FXAA ei ole sama pelistä peliin ja ajurista pakotettu on laadultaan paras. Myös SMAA:sta on aivan jäätäviä implementointeja, kuten myös supersamplauksesta.

Mikäs näistä kahdesta on se hirveä FXAA? Toinen on ajurista pakotettu FXAA ja toinen pelistä 2xSSAA. Pelinä Tomb Raider (trilogian ensimmäinen). Sama juttu myös Rise of the Tomb Raider eli pelin tarjoamat pehmennykset ovat täyttä kuraa.
tombraider2013-03-29174bxn.png


screenshot68gflea.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom