NVIDIA GeForce RTX 2060 / 2060 Super / 2070 -ketju (TU106)

2070 perus ventus antaa Graphics Score 9505. vähän nakannu kelloja afterburnerilla.
 
Gigantin Pny 2060 Super testailua:

Msi Afterburner
+190 core
+850 memory

Koko ajan power limiteriä vasten naputtelee, sitä ei ilmeisesti pysty nostamaan tässä mallissa ollenkaan?

Näillä Timespy graphics score 9428. En saa enempää irti, ilman että kaatuu tai artefaktoi.

Dcs World testin ajaksi 45% kiinteä puhaltimen nopeus ja lämmöt ei käyneet edes 65c. Omaan käyttööni siis vallan mainion oloinen.
 

Liitteet

  • pny2060s1.jpg
    pny2060s1.jpg
    242,7 KB · Luettu: 41
Viimeksi muokattu:
Oon nyt pelaillut tuolla Gigantti-2060S:llä ja se on ihan ok kortti. Pelilämmöt pääkokoonpanossa pysyy 73 asteessa tai alle ja tuuletin ottaa kierroksia alle 2200. Mutta power limit on kyllä tosi ahdistava, ei ole peleilläkään varaa nostaa jänojä aiemmin mainitusta 0.893V:sta jos aikoo power throttlausta varoa. Kelloiksi asettui 1920MHz core / 7700 MHz mem, ja siitä tullaan vain kaksi binniä alas lämpöjen myötä. Kyllä tällä hyvin pelaa.
 
2200 rpm? eikö toi ole ihan suihkumoottoriin verrattava melu?
On se toki äänekäs jos on tottunut hiljaisiin.
Minä en henk.koh kuultelisi moista mutta toisille se voi kuulostaa jopa kohtuu hiljaiselta.

Kaveri josain turbiini huoneella töissä ja koneessa Cf 2x blowerjäähyllistä Amd refua ja toteaa että hiljaisiahan nää on.

Suihkumoottori on 140db "turvallisen matkanpäästä"
 
Yksi tietokonemaailman turhimmista yksinkertaistuksista on ajatus siitä, että RPM == melutaso. Se ei nimittäin ole. Melutaso koostuu tuulettimen sisäisestä värinästä ja sen aiheuttamasta turbulenssista ilmavirrassa. Molemmat kyllä kasvavat, kun kierroksia lisätään, mutta muut tekijät ovat erittäin merkittäviä absoluuttiseen melutasoon. Tätä voi miettiä vaikka hyrrän kautta. Hyrrä on efektiivisesti "tuuletin" nollalapakulmalla. Ja jos sen kärki on kunnossa ja sitä pyörittää kovalla ja tasaisella alustalla, niin kierrosluku ei vaikuta sen pitämään ääneen juuri mitään. Mutta se ei sitten liikuta ilmaakaan, siksi lapakulmaa on pistettävä mukaan. Ja laakerointi kanssa.

Esim. uudemman pään Strix-mallit on ihan hyvässä maineessa huolimatta siitä, että ainakin 2080 (ja 2080 Super) on tuunattu jäähyn osalta noin 2000 rpm:ään. Lyhyesti voisi kai sanoa, että jos tuuletin pyörii esim. max 1000 RPM, niin se todennäköisesti on suht hiljainen. Mutta vastaavasti ei voi kategorisesti sanoa, että jos tuuletin pyörii 1500 tai 1800 tai 2200 rpm, niin se on yksiselitteisesti suihkukone.
 
Yksi tietokonemaailman turhimmista yksinkertaistuksista on ajatus siitä, että RPM == melutaso. Se ei nimittäin ole. Melutaso koostuu tuulettimen sisäisestä värinästä ja sen aiheuttamasta turbulenssista ilmavirrassa. Molemmat kyllä kasvavat, kun kierroksia lisätään, mutta muut tekijät ovat erittäin merkittäviä absoluuttiseen melutasoon. Tätä voi miettiä vaikka hyrrän kautta. Hyrrä on efektiivisesti "tuuletin" nollalapakulmalla. Ja jos sen kärki on kunnossa ja sitä pyörittää kovalla ja tasaisella alustalla, niin kierrosluku ei vaikuta sen pitämään ääneen juuri mitään. Mutta se ei sitten liikuta ilmaakaan, siksi lapakulmaa on pistettävä mukaan. Ja laakerointi kanssa.

Esim. uudemman pään Strix-mallit on ihan hyvässä maineessa huolimatta siitä, että ainakin 2080 (ja 2080 Super) on tuunattu jäähyn osalta noin 2000 rpm:ään. Lyhyesti voisi kai sanoa, että jos tuuletin pyörii esim. max 1000 RPM, niin se todennäköisesti on suht hiljainen. Mutta vastaavasti ei voi kategorisesti sanoa, että jos tuuletin pyörii 1500 tai 1800 tai 2200 rpm, niin se on yksiselitteisesti suihkukone.
Kyllä se rpm vaikuttaa paljon siihen äänekkyyteen kuten itsekkin sanoit 1000rpm tuskin kovin äänekäs voi olla.
Ellei ole rikki.

1800rpm ja 2200rpm voi toki 2200rpm tuuletin olla taajuudeltaan hiljaisempi mutta ei se tee siittä siltikään hiljaista.
Esim. alle 1400rpm pyörivät alkaa sitten oikeasti olemaan jo hiljaisempia.

Yleensä tälläisissä halppis pulijäähyissä on halppis tuulettimetkin jotka ei yhtään auta kun se yhdistetään +2000rpm nopeuksiin.
En ole vielä yhtäkään hiljaista +2000rpm jäähyä nähnyt, siedettäviä kyllä.
Tämä on toki subjektiivistä ja olen tottunut GamingX/Strix/Trio/vesi jne.. näitä on yli kymmenen (16kpl)tälläkin hetkellä koneissa koska hiljaisuus on tärkeää.


Esim. uudemman pään Strix-mallit on ihan hyvässä maineessa huolimatta siitä, että ainakin 2080 (ja 2080 Super) on tuunattu jäähyn osalta noin 2000 rpm:ään.
Ja ihan tiedoksi että 2080 Strix löytyy myös eikä ole lähelläkään 2000rpm.
73c ja alle 1300rpm silentmode.
Perf.modessa alle 1700rpm ja alle 70c
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se rpm vaikuttaa paljon siihen äänekkyyteen kuten itsekkin sanoit 1000rpm tuskin kovin äänekäs voi olla.
Ellei ole rikki.

1800rpm ja 2200rpm voi toki 2200rpm tuuletin olla taajuudeltaan hiljaisempi mutta ei se tee siittä siltikään hiljaista.
Esim. alle 1400rpm pyörivät alkaa sitten oikeasti olemaan jo hiljaisempia.

Yleensä tälläisissä halppis pulijäähyissä on halppis tuulettimetkin jotka ei yhtään auta kun se yhdistetään +2000rpm nopeuksiin.
En ole vielä yhtäkään hiljaista +2000rpm jäähyä nähnyt, siedettäviä kyllä.
Tämä on toki subjektiivistä ja olen tottunut GamingX/Strix/Trio/vesi jne.. näitä on yli kymmenen (16kpl)tälläkin hetkellä koneissa koska hiljaisuus on tärkeää.



Ja ihan tiedoksi että 2080 Strix löytyy myös eikä ole lähelläkään 2000rpm.
73c ja alle 1300rpm silentmode.
Perf.modessa alle 1700rpm ja alle 70c

Olen omistanut 2080 Strixin, ja kyllä se nyt kuule vaan pyörii 1950-1970 RPM. Haluatko käppyrät? Voin kaivaa, tiedät varmaan että tallentelen niitä aika tavalla. Ajettuna täsmälleen samassa kokoonpanossa kuin tämä nyt kiistan ytimessä oleva PNY 2060 Super.

Lämmöt riippuu toki kuormasta, mutta en näe mitään syytä keskustella mistään muusta kuin worst case scenariosta. Strixissä on toki silent bios kanssa, ikinä en siihen puuttunut itse.

Muilta osin sä sorrut tuossa just siihen, mitä kuvasin edellä. Katsot vain yhtä suuretta ja sitten heittelet asioita järjestykseen sen suhteen. Ja tietenkin, koska totuus näkyy yhdestä lukemasta, pystyt myös heittelemään faktoja tämän kyseisen jäähyn melutasosta ilman henkilökohtaista kokemusta. Easy living.
 
Kyllähän tähän äänekkyyteen vaikuttaa ihan kuuntelijakin, toisen mielestä on hiljainen, kun taas toisen mielestä ei ja myös se mihin aikaan päivästä pelaa, päivällä vai yöllä/illalla kun taustahälinä muutenkin vähäistä, millanen kotelo on jne. muuttujia on kuitenkin aika monta loppujen lopuksi.
 
Ympäristöstä kuuluvat äänet vaikuttaa todella paljon tuohon et mikä tuntuu hiljaselta. Jos töllö on päällä niin en kuule koneesta mitään ääntä, yöllä taas pelatessa tuo kone kuulostaa hyvinkin kovaääniseltä vaikka onkin oikeasti sieltä hiljasemmasta päästä :)

Mutta sitten asiaan, Msi Armor OC rtx2070 korttiin onko mitään biosia millä sais powerlimittiä ylöspäin? Eli pitäs olla se 400A sopiva bios. Nyt se näyttää hakkaavan tohon 210w limiittiin aika hanakasti kun vähän yrittää kellotella.

Meniskö tuommonen esim heittämällä, näyttäs oleva samanlainen porteiltaankin MSI RTX 2070 VBIOS
 
Viimeksi muokattu:
Olen omistanut 2080 Strixin, ja kyllä se nyt kuule vaan pyörii 1950-1970 RPM. Haluatko käppyrät? Voin kaivaa, tiedät varmaan että tallentelen niitä aika tavalla. Ajettuna täsmälleen samassa kokoonpanossa kuin tämä nyt kiistan ytimessä oleva PNY 2060 Super.

Lämmöt riippuu toki kuormasta, mutta en näe mitään syytä keskustella mistään muusta kuin worst case scenariosta. Strixissä on toki silent bios kanssa, ikinä en siihen puuttunut itse.

Muilta osin sä sorrut tuossa just siihen, mitä kuvasin edellä. Katsot vain yhtä suuretta ja sitten heittelet asioita järjestykseen sen suhteen. Ja tietenkin, koska totuus näkyy yhdestä lukemasta, pystyt myös heittelemään faktoja tämän kyseisen jäähyn melutasosta ilman henkilökohtaista kokemusta. Easy living.
Ajelit strixiä sitten perf modessa etkä hiljaisessa ;)
Ja ilmeisesti koppa on kuuma jos noin paljon ottaa kierroksia tai sitten olet itse ne säätänyt manuaalisesti korkeammiksi.

hiljaisessa tilassa ei rpm nouse ainakaan yli 1400rpm ellet pelaa saunassa.

Vai testaatko furmarkilla/kellotettuna?
meinaan noi Rpm lukemat kertoo että on jotain vikaa ohjaimen kontaktissa/tahnoissa jos vakiona ajelet SilentModessa ja yli1900rpm ottaa.
Mulla 2080Ti Strix pyörii n.1900rpm niin en ymmärrä miten 2080 pääsee samoihin lukemiin ellei joku ylläolevista seikoista ole kyseessä.

E. Eikä ainakaan mitenkään sen erillaisempi ympäristö ole minulla koska Io-Tech sai myös Rtx2080Ti Strixille n.1900-1950rpm testissään.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelit strixiä sitten perf modessa etkä hiljaisessa ;)
Ja ilmeisesti koppa on kuuma jos noin paljon ottaa kierroksia tai sitten olet itse ne säätänyt manuaalisesti korkeammiksi.

hiljaisessa tilassa ei rpm nouse ainakaan yli 1400rpm ellet pelaa saunassa.

Vai testaatko furmarkilla/kellotettuna?
meinaan noi Rpm lukemat kertoo että on jotain vikaa ohjaimen kontaktissa/tahnoissa jos vakiona ajelet SilentModessa ja yli1900rpm ottaa.
Mulla 2080Ti Strix pyörii n.1900rpm niin en ymmärrä miten 2080 pääsee samoihin lukemiin ellei joku ylläolevista seikoista ole kyseessä.

E. Eikä ainakaan mitenkään sen erillaisempi ympäristö ole minulla koska Io-Tech sai myös Rtx2080Ti Strixille n.1900-1950rpm testissään.

Kuten sanottua, silent modeen en koskenut edes koemielessä. Itselleni täysin turha. Niin oli itse asiassa performance modekin lopulta, koska säädin itse. Mutta P mode oli vähän sinne päin kuitenkin.

Techpowerup mittasi 2080 Superista 1952 rpm. Perus-2080:lle eivät julkaisseet sitä tietoa. Koppa on Define R6 nopeilla Silent Wings 3:silla. Ja kuorma on sellainen, millä power limit on tapissa. Furmarkia siihen ei tarvita, itse asiassa mahtaako se edes nostaa power limittiä tappiin kun power viruksilla sitä throttlataan jo ennakoivasti.
 
Kuten sanottua, silent modeen en koskenut edes koemielessä. Itselleni täysin turha. Niin oli itse asiassa performance modekin lopulta, koska säädin itse. Mutta P mode oli vähän sinne päin kuitenkin.

Techpowerup mittasi 2080 Superista 1952 rpm. Perus-2080:lle eivät julkaisseet sitä tietoa. Koppa on Define R6 nopeilla Silent Wings 3:silla. Ja kuorma on sellainen, millä power limit on tapissa. Furmarkia siihen ei tarvita, itse asiassa mahtaako se edes nostaa power limittiä tappiin kun power viruksilla sitä throttlataan jo ennakoivasti.
Aika moni arvostaa 0db ominaisuutta niin siksi Silentmode on juuri se ainut oikea Strixiin.
En muutenkaan ymmärrä miksi tuulettimien täytyy"huutaa" 2000rpm jos suunnilleen samaan optimaaliseen toimintaan päästään alle 1400rpm nopeudellakin.

Strix ostetaan yleensä myöskin tuosta premium jäähystä johtuen niin en senkään vuoksi ymmärrä miksi sen hiljaista toimintaa ei sitten hyödynnetä jos siittä on kerran maksettukkin, eikö olisi parempi ostaa joku PNY kaltainen "lehtipuhallinen" sitten halvemmalla.

Tuosta TPU testistäkin näkee niin silentModella 1300rpm
Joten ei voida puhua 2000rpm ohjaimesta toisin kuin esim tuossa Pny2060 kohdalla joka nimenomaan vaatii tuon +2000rpm toimiakseen optimaalisesti.
2080/S Strix toimii alle 1400rpm optimaalisesti,hiljaa ja kuitenkin riittävän viileästi ja 0db ominaisuuskin löytyy.
 
No nyt on aika todeta, että ollaan vaan totaalisesti eri mieltä. Mä en näe mitään järkeä ajaa Turingien tuulettimia alle sen rajan, joka häiritsee pelatessa. Lämpö on kellojen vihollinen numero yksi, ja mä haluan ne kellot mitkä sirusta on tarjolla.

Sen verran nyt kuitenkin, että PNY ei "vaadi" yhtään mitään. Mä voin ihan hyvin tiputtaa sen rundit 1500:aan, mutta sitten ollaan siellä Nvidian temp limit -rajalla. Joillekin sekin voi olla tosi jees, joten turha puhua "vaatimisesta".
 
Itsekin ostin 2070 strixin juuri hyvän jäähyn ja suht korkean powerlimitin takia. Performance modella käytän juuri sen takia että saan max kellot käyttöön. Yleensä kellot pidemmässä ajossa pysyy 1980mhz. Tosin tällä hetkellä asunto n. 6 astetta lämpimämpi kuin talvella niin vaikuttaa kyllä koneenkin lämpöihin ja laskee 1965mhz. Silent biossilla lämpenis enemmän ja laskis varmaan tuosta vielä.. Toki tuulettimet käy kovempaa mutta itseä ei hirveästi haittaa kun 95% ajasta käytän headsettiä.
 
No nyt on aika todeta, että ollaan vaan totaalisesti eri mieltä. Mä en näe mitään järkeä ajaa Turingien tuulettimia alle sen rajan, joka häiritsee pelatessa. Lämpö on kellojen vihollinen numero yksi, ja mä haluan ne kellot mitkä sirusta on tarjolla.

Sen verran nyt kuitenkin, että PNY ei "vaadi" yhtään mitään. Mä voin ihan hyvin tiputtaa sen rundit 1500:aan, mutta sitten ollaan siellä Nvidian temp limit -rajalla. Joillekin sekin voi olla tosi jees, joten turha puhua "vaatimisesta".
No Strix ei mene temp limitteihin alle 1400rpm eli jäähdytys toimii optimaalisesti toisin kuin esim. Pny joka menee temp limit rajoille.

Alkujaanhan tämä lähti siitä kun sanoit jotenkin niin että on yksinkertaista touhua vertailla pelkkää RPM ja että Strix käy myös 2000rpm nurkilla,tämä oli sinun väittämäsi siis.

Minä todistin että strix pyörii alle 1400rpm ja on silloin reilusti hiljaisempi kuin lähellä 2000rpm pyörivä Strix. eli merkittävästi Rpm riippuvaista tämä äänekkyys jälleen.

Ja ollaan erimieltä tai pikemminkin voisi sanoa että on hieman eri kriteerit.
Haluan jäähyjen olevan mahdollisimman hiljaisia ja jos haluan lisää kulkuja niin sitävarten on nämä vesijäähyt että samalla pysyy myös hiljaisina.

Itsekin ostin 2070 strixin juuri hyvän jäähyn ja suht korkean powerlimitin takia. Performance modella käytän juuri sen takia että saan max kellot käyttöön. Yleensä kellot pidemmässä ajossa pysyy 1980mhz. Tosin tällä hetkellä asunto n. 6 astetta lämpimämpi kuin talvella niin vaikuttaa kyllä koneenkin lämpöihin ja laskee 1965mhz. Silent biossilla lämpenis enemmän ja laskis varmaan tuosta vielä.. Toki tuulettimet käy kovempaa mutta itseä ei hirveästi haittaa kun 95% ajasta käytän headsettiä.
2070Strix just tuoreeltaan testattuna kellotettuna
GpuUsage 99%
1995mhz, 67c, fan 37% eli alle 1200rpm ja
lämpötila sisällä n.22c
 
Viimeksi muokattu:
Haluan jäähyjen olevan mahdollisimman hiljaisia ja jos haluan lisää kulkuja niin sitävarten on nämä vesijäähyt että samalla pysyy myös hiljaisina.

Jep ja melun lisäksi tuulettimien käyttöikä kyllä pitenee jos niiden kierroksia saa laskettua defaultista. Itsellä ainoat GPU-viat ilmenneet aina tuulettimissa, eli ne alkaa ajan myötä pitää ääntä kunnes lahoaa käsiin. Nuo tuulettimet ei monissa malleissa ole oikeasti älyttömän laadukkaita, jos vertaa vaikka kunnon kotelotuulettimiin.

Jos optimia haluaa melun ja kellojen puolesta, niin asettaa ne tuulettimet pyörimään sitä tahtia, että lämmöt pysyy sopivan välimatkan päässä maksimista eli kellot ei ala throttlaamaan. Jos haluaa huudattaa kovemmalla jotta lämmöt on tarpeettoman alhaiset niin sitten huudattaa.
 
Kellot throttlaa Turingeilla alkaen 40 asteesta. Valitettavasti siinä ei lämpöjä saa pysymään ilmajäähyllä vaikka kuinka laittaisi kierroksia. Siksi kompromissi on haettava ylempää, parhaana semirealistisena vaihtoehtona alle 60 astetta mutta esim. tuon PNY:n kohdalla valmistaja on ihan itse hakenut järkevän optimin reilusta 70 asteesta. Ja luonnollisesti speksannut tuulettimen sen mukaiseksi.

Vastaavasti itselläni ei ole 25 vuoden aktiiviharrastamisen aikana tainnut kertaakaan hajota yksikään tuuletin näytönohjaimesta, tai sen puoleen kotelotuulettimistakaan. S939-emosta hajosi piirisarjan tuuletin, joka kyllä oli toimiessaankin niin kauhea että ei edes juurikaan harmittanut. Sähköisellä puolella vikaantuneista on kyllä jokunen ruumis kaapissa, yksi passiivinen näyttis ja yksi referenssi-AMD ainakin. Ehkä lämpöjen takia, kumpikin aika kuumia tapauksia?
 
Kellot throttlaa Turingeilla alkaen 40 asteesta. Valitettavasti siinä ei lämpöjä saa pysymään ilmajäähyllä vaikka kuinka laittaisi kierroksia. Siksi kompromissi on haettava ylempää, parhaana semirealistisena vaihtoehtona alle 60 astetta mutta esim. tuon PNY:n kohdalla valmistaja on ihan itse hakenut järkevän optimin reilusta 70 asteesta. Ja luonnollisesti speksannut tuulettimen sen mukaiseksi.

Vastaavasti itselläni ei ole 25 vuoden aktiiviharrastamisen aikana tainnut kertaakaan hajota yksikään tuuletin näytönohjaimesta, tai sen puoleen kotelotuulettimistakaan. S939-emosta hajosi piirisarjan tuuletin, joka kyllä oli toimiessaankin niin kauhea että ei edes juurikaan harmittanut. Sähköisellä puolella vikaantuneista on kyllä jokunen ruumis kaapissa, yksi passiivinen näyttis ja yksi referenssi-AMD ainakin. Ehkä lämpöjen takia, kumpikin aika kuumia tapauksia?
Sellaisen 50mhz eroja et kyllä huomaa ilman yläkulman Fps mittaria etkä huomaa kyllä isompaakaan eroa kelloissa ilman yläkulman Fps mittaria.
Aika houdini on jos ton huomaa, sitten vielä free/gsync niin Fps erojen havainnointi entisestään vaikeutuu.
Lämpötilan tipauttaman core kellojen vaikutuksen voi havaita parhaiten jos pelaa vaan 3dmarkkeja.
 
Sellaisen 50mhz eroja et kyllä huomaa ilman yläkulman Fps mittaria etkä huomaa kyllä isompaakaan eroa kelloissa ilman yläkulman Fps mittaria.
Aika houdini on jos ton huomaa, sitten vielä free/gsync niin Fps erojen havainnointi entisestään vaikeutuu.
Lämpötilan tipauttaman core kellojen vaikutuksen voi havaita parhaiten jos pelaa vaan 3dmarkkeja.

Kun ei anna sen tiputtaa kelloja, niin ei tarvitse arpoa huomaako vai ei. Vastaavasti tuulettimien äänentasoa ei tarvitse arvailla. Sen voi asettaa juuri sellaiseksi kuin omat korvat antaa anteeksi.

Syncit ei oikeastaan anna sen alarajan suhteen anteeksi yhtään sen enempää kuin perinteiset näytötkään. Esim. omalla pääasiallisella pelinäytölläni eli LG:n Oledilla Gsyncin alaraja 48Hz on armoton, koska näytön kirkkaus alkaa pumpata kuin veitsellä leikaten. Sen välttäminen on pelinautinnon kannalta täysin ehdoton kriteeri. Siksi a) viritän jännite/kellokäyrän siten ettei power limit triggeröi raskaimmissakaan kohdissa (koska dippaukset kelloissa ovat juuri niissä kohdissa myrkkyä) ja b) viritän tuulettimet siten, että niissä raskaimmissa kohdissa ei tule extra dippejä lämpöjen noustessa yli niiden 10 asteen välein olevien raja-arvojen.

Mun menetelmä on juurikin täysin anti-benchmark siinä mielessä, että uhraan 3DMark-pisteitä saadakseni mahdollisimman staattiset pelikellot. Pidän GPU Boostia totaalisena huijauksena, koska se on tehty parantamaan testituloksia pelikokemuksen kustannuksella. Kellot, jotka ovat korkealla vain kevyissä kohdissa ja alkumetreillä, eivät palvele pelaamista jossa tärkein asia on frame timet niissä kaikkein raskaimmissa kohdissa.
 
2070Strix just tuoreeltaan testattuna kellotettuna
GpuUsage 99%
1995mhz, 67c, fan 37% eli alle 1200rpm ja
lämpötila sisällä n.22c

Juu meillä kotona sellainen sopiva 26c sisällä :p
Ihan mielenkiinnosta minkälaiset voltit noilla kelloilla? Ja minkälaisessa kotelossa? Itse säätänyt afterburnerin curvella että nousee 1.025 siinä se talvella pitää kellot tuossa 1980mhz lämmöt juurikin tuossa 66-68c eikä hakkaa powerlimittiin ja nyt kesällä nousee lämmöt tonne 70-72 niin laskee 1965mhz.

Täytyy ihan mielenkiinnosta vielä testata tota quiet biossia että mitä vaikuttaa lämpöihin/kellotaajuuteen/tuuletinnopeuksiin.
 
Juu meillä kotona sellainen sopiva 26c sisällä :p
Ihan mielenkiinnosta minkälaiset voltit noilla kelloilla? Ja minkälaisessa kotelossa? Itse säätänyt afterburnerin curvella että nousee 1.025 siinä se talvella pitää kellot tuossa 1980mhz lämmöt juurikin tuossa 66-68c eikä hakkaa powerlimittiin ja nyt kesällä nousee lämmöt tonne 70-72 niin laskee 1965mhz.

Täytyy ihan mielenkiinnosta vielä testata tota quiet biossia että mitä vaikuttaa lämpöihin/kellotaajuuteen/tuuletinnopeuksiin.
Taisi olla 1.050
Enemmänkin toki kellottuis mutta toi oli nyt sellanen minuutin homma testimielessä.
"kotelona" Lian li dk02x
Tahnat vaihdettu Antec Formula7

Kun ei anna sen tiputtaa kelloja, niin ei tarvitse arpoa huomaako vai ei.
Voin vakuuttaa ettei huomaa.
tai jos 1-2fps kykenee erottamaan 70-100fps haarukassatoimivan pelin aikana niin on kyseessä jo melkoinen tarkkaavaisuus.

Vastaavasti tuulettimien äänentasoa ei tarvitse arvailla. Sen voi asettaa juuri sellaiseksi kuin omat korvat antaa anteeksi.
Tämä toimii hyvällä jäähyllä,mutta huonolla jäähyllä ei taida onnistua esim se 1000-1200rpm joten sitä ei silloin saa haluamakseen jos jäähdytystehoa ei piisaa.
Ja jos ei ole 0db tilaa niin silloin siellä on myös lukittu Min arvo tuulettimen pyörimis nopeudelle idlessä jota ei voi laskea.
Ja painottaen se tuulettimen pienin pyörimisnopeus on usein aivan liian korkea ohjaimissa joissa ei ole 0db ominaisuutta
 
Viimeksi muokattu:
Voin vakuuttaa ettei huomaa.
tai jos 1-2fps kykenee erottamaan 70-100fps haarukassatoimivan pelin aikana niin on kyseessä jo melkoinen tarkkaavaisuus.

No et sä kyllä mun puolesta voi vakuuttaa yhtään mitään. Mulla on omaan filosofiaani olemassa perusteet juurta jaksaen, ja mikään siinä ei perustu uskomuksiin vaan tutkimukseen ja kokeiluun. Kuten tuossa aiemmin kuvasin, niin on olemassa tilanteita joissa 0,5 fps ero on erittäin huomattava: kuva on joko virheetön tai se välkkyy riippuen ko. erosta.

Tämä toimii hyvällä jäähyllä,mutta huonolla jäähyllä ei taida onnistua esim se 1000-1200rpm joten sitä ei silloin saa haluamakseen jos jäähdytystehoa ei piisaa.
Ja jos ei ole 0db tilaa niin silloin siellä on myös lukittu Min arvo tuulettimen pyörimis nopeudelle idlessä jota ei voi laskea.
Ja painottaen se tuulettimen pienin pyörimisnopeus on usein aivan liian korkea ohjaimissa joissa ei ole 0db ominaisuutta

Se toimii lähes tulkoon millä tahansa jäähyllä, ainakin niin kauan kuin puhutaan ketjun aiheena olevista Turingeista. Joillakin korteilla se voi vaatia paitsi tuuletinkäyrien säätöä, niin myös alivoltittamista ja power limitin rajoittamista. En ole tätä kokeillut PNY:llä, mutta karkeasti laskien voisi arvioida, että jos power limitin saa tiputettua 100-120W paikkeille, niin 1200 rpm voisi riittää.

Minimikierrosluku on tärkeä asia, siitä olen samaa mieltä. Mitä enemmän säätövaraa on, niin sitä parempi. Tämä pätee myös ylöspäin, mutta useammin tulee toki tuo alaraja vastaan. 0db on optimi, ja tykkään siitä itsekin, mutta niin kauan kuin minimikierrosluku on riittävän matala ollakseen kuulorajan alla, niin ei millään lailla välttämätön.

Mainittu PNY kiertää vakiokäyrällä idlenä noin 1000 RPM, joka täyttää tuon kriteerin, eli ei kuulu oman kokoonpanon läpi. En ole kokeillut, saako sitä tiputettua siitä. Onko joku toinen?
 
No et sä kyllä mun puolesta voi vakuuttaa yhtään mitään. Mulla on omaan filosofiaani olemassa perusteet juurta jaksaen, ja mikään siinä ei perustu uskomuksiin vaan tutkimukseen ja kokeiluun. Kuten tuossa aiemmin kuvasin, niin on olemassa tilanteita joissa 0,5 fps ero on erittäin huomattava: kuva on joko virheetön tai se välkkyy riippuen ko. erosta.
Luulen kanssa että sitä filosoviaa joutuu melkoisesti soveltamaan jos tuon 2fps eron meinaa huomata:thumbsup::D
Vähän sama kun joku sanois mulle että pystyy hengittämään tunnin veden alla ilman laitteita.
 
Luulen kanssa että sitä filosoviaa joutuu melkoisesti soveltamaan jos tuon 2fps eron meinaa huomata:thumbsup::D
Vähän sama kun joku sanois mulle että pystyy hengittämään tunnin veden alla ilman laitteita.

Mikä sulle on liian vaikeaa ymmärtää siinä, että LG:n Gsync (eikä se ole ainoa) alkaa pumpata näytön kirkkautta kun frame rate tippuu alle syncin alarajan? Kyse ei ole siitä, että huomaako kuvan päivitystaajuuden eroa (mikä olisikin mahdotonta käytännössä alle 10 fps erolla), vaan siitä että huomaako kun näyttö muuttuu stroboksi.
 
Tämä toimii hyvällä jäähyllä,mutta huonolla jäähyllä ei taida onnistua esim se 1000-1200rpm joten sitä ei silloin saa haluamakseen jos jäähdytystehoa ei piisaa.
Ja jos ei ole 0db tilaa niin silloin siellä on myös lukittu Min arvo tuulettimen pyörimis nopeudelle idlessä jota ei voi laskea.
Ja painottaen se tuulettimen pienin pyörimisnopeus on usein aivan liian korkea ohjaimissa joissa ei ole 0db ominaisuutta

Jos ei kotelo ole korvan vieressä pöydällä niin ei kyllä hitaasti pyöriviä tuulettimia kuule ollenkaan. Sitten jos on vielä kuulokkeet käytössä saa aika paljonkin olla kierroksia ennen kuin kuuluu ollenkaan.

Minulla on tuossa koneessa 14x120mm tuulettimet jäähdyttimillä (Työpöytäkäytössä ~800rpm) ja 2x140mm kotelotuulettimet (Työpöytäkäytössä ~250rpm) ja emon VRM tuuletin 40mm (Työpöytäkäytössä ~900rpm) ja ei tuota kyllä kuule ollenkaan.
Kone on pöydän alla.

Eri asia toki sitten jos kone on pöydällä korvan vieressä, silloin kuuluu herkästi pienetkin äänet.
 
Mikä sulle on liian vaikeaa ymmärtää siinä, että LG:n Gsync (eikä se ole ainoa) alkaa pumpata näytön kirkkautta kun frame rate tippuu alle syncin alarajan? Kyse ei ole siitä, että huomaako kuvan päivitystaajuuden eroa (mikä olisikin mahdotonta käytännössä alle 10 fps erolla), vaan siitä että huomaako kun näyttö muuttuu stroboksi.
En puhun LG tai alle sync rajasta vaan 50mhz vaikutuksesta Fps jota ei normaali ihminen huomaa kuin fps mittarista.

50mhz vaikutus entistä olemattomampi tilanteessa jossa Fps alle 60 esim raskas 4K peli tms. tilanne.
Jos ei kotelo ole korvan vieressä pöydällä niin ei kyllä hitaasti pyöriviä tuulettimia kuule ollenkaan. Sitten jos on vielä kuulokkeet käytössä saa aika paljonkin olla kierroksia ennen kuin kuuluu ollenkaan.

Minulla on tuossa koneessa 14x120mm tuulettimet jäähdyttimillä (Työpöytäkäytössä ~800rpm) ja 2x140mm kotelotuulettimet (Työpöytäkäytössä ~250rpm) ja emon VRM tuuletin 40mm (Työpöytäkäytössä ~900rpm) ja ei tuota kyllä kuule ollenkaan.
Kone on pöydän alla.

Eri asia toki sitten jos kone on pöydällä korvan vieressä, silloin kuuluu herkästi pienetkin äänet.
Juu se vaan tuppaa näissä 0db ohjaimissa olemaan että ovat häiritsevän äänekkäitä idlessä.
Mutta tuollaisia hiljokseen pyöriviä laadukkaita 120/140mm kotelotuulettimia tuskin kuulee kovin hyvin alle 1000rpm nopeuksissa.
 
En puhun LG tai alle sync rajasta vaan 50mhz vaikutuksesta Fps jota ei normaali ihminen huomaa kuin fps mittarista.

50mhz vaikutus entistä olemattomampi tilanteessa jossa Fps alle 60 esim raskas 4K peli tms. tilanne.

No tämä on sitten sulle liian vaikea asia ymmärrettäväksi. 50MHz tarkoittaa Turing-kelloilla n. 2,5% mikä shader-rajoitteisessa pelitilanteessa tarkoittaa esimerkiksi 47 vs 48 fps. Ja kuten olen koittanut rautalangasta sulle vääntää, niin 47 fps vilkkuu erittäin näkyvästi ja 48 fps ei vilku pätkääkään. Se on itselleni se näkyvin erotilanne.
 
No tämä on sitten sulle liian vaikea asia ymmärrettäväksi. 50MHz tarkoittaa Turing-kelloilla n. 2,5% mikä shader-rajoitteisessa pelitilanteessa tarkoittaa esimerkiksi 47 vs 48 fps. Ja kuten olen koittanut rautalangasta sulle vääntää, niin 47 fps vilkkuu erittäin näkyvästi ja 48 fps ei vilku pätkääkään. Se on itselleni se näkyvin erotilanne.
Eli sun pelit pyörii sitten niinkin matalalla kui 47-48fps, Ok..

Aika heikosti tuntuu tuolla Rtx2060Superilla sitten toimivan, ehkä koneessa jotain muuta ongelmaa?Prossu pullonkaulana tms?
Täällä 2060S kyllä menee heittämällä yli 60fps ja jopa 100fps ja peleissä on ne optionsitkin ettei tarvitse alle 60fps pelailla.

Mutta 50mhz ja 1-2fps ei se homma voi olla kiinni ja jos se on niin melkein pitäisin itse tuossa vaiheessa hetken taukoa.
 
Kannattaa katsoa onko lfc tuettuna näytössä, jos syncin alarajalla paukuttaa. Eikö nuo g-syncit ole premiumominaisuuksilla usein varustettu?
 
Eli sun pelit pyörii sitten niinkin matalalla kui 47-48fps, Ok..

Aika heikosti tuntuu tuolla Rtx2060Superilla sitten toimivan, ehkä koneessa jotain muuta ongelmaa?Prossu pullonkaulana tms?
Täällä 2060S kyllä menee heittämällä yli 60fps ja jopa 100fps ja peleissä on ne optionsitkin ettei tarvitse alle 60fps pelailla.

Mutta 50mhz ja 1-2fps ei se homma voi olla kiinni ja jos se on niin melkein pitäisin itse tuossa vaiheessa hetken taukoa.

Sulla on hyvin vähän ymmärrystä grafiikkaputken toiminnasta. Jos sun average fps on 70-80 niin voit olla satavarma, että sun hetkelliset minimit on alle 50. Jos sulla olisi kapasiteettia lukea ja ymmärtää mun viestejä, niin ymmärtäisit että mun filosofia perustuu absolute worst case scenarioiden vähentämiseen ja niiden vaikutusten minimointiin. Esimerkiksi tällä OLEDilla pelatessa tavoite on yksinkertaisesti parhaat mahdolliset kuvanlaatuasetukset siten, että yksikään frame time ei ole yli 20,83 millisekuntia (1000ms/48fps). Siis yksikään yksittäinen piirretty kuva ei viivy ruudulla yli tuon. Average fps on mulle lähes yhdentekevä. Benchmark-tulos on mulle täysin yhdentekevä. Kaikki tähtää siihen, että minimoidaan aika jonka kaikkein raskain piirrettävä frame pysyy ruudulla.

Sulla menee toi ymmärrys juuri niiden simppeleimpien yksinkertaistusten mukaan. RPM == melutaso. Average fps == pelikokemus. Kallein tuuletin == paras näytönohjain.
 
Kannattaa katsoa onko lfc tuettuna näytössä, jos syncin alarajalla paukuttaa. Eikö nuo g-syncit ole premiumominaisuuksilla usein varustettu?

LG:n OLEDit ei tosiasiallisesti ole G-Sync -näyttöjä, vaan G-Sync compatible -malleja. Nvidia mahdollisti Turingeilla HDMI 2.1 VRR:n käytön näillä telkkareilla, eikä tuo tekniikka vastaa G-Sync -moduuleilla varustettuja näyttöjä. Yksi tekniikan rajoituksista on valitettavasti se, että LFC toimii vähän sinne päin tai ei ollenkaan. Eli kun mennään variable frame raten alapuolelle, niin kirkkaus alkaa pumpata. Tästä huolimatta kyseessä on kokonaiskuvanlaadullisesti (IMO) ylivoimaisesti paras vaihtoehto, ja siksi oma valintani on optimoida tilanne tuon rajoitteen ympäri.
 
Sulla on hyvin vähän ymmärrystä grafiikkaputken toiminnasta. Jos sun average fps on 70-80 niin voit olla satavarma, että sun hetkelliset minimit on alle 50. Jos sulla olisi kapasiteettia lukea ja ymmärtää mun viestejä, niin ymmärtäisit että mun filosofia perustuu absolute worst case scenarioiden vähentämiseen ja niiden vaikutusten minimointiin. Esimerkiksi tällä OLEDilla pelatessa tavoite on yksinkertaisesti parhaat mahdolliset kuvanlaatuasetukset siten, että yksikään frame time ei ole yli 20,83 millisekuntia (1000ms/48fps). Siis yksikään yksittäinen piirretty kuva ei viivy ruudulla yli tuon. Average fps on mulle lähes yhdentekevä. Benchmark-tulos on mulle täysin yhdentekevä. Kaikki tähtää siihen, että minimoidaan aika jonka kaikkein raskain piirrettävä frame pysyy ruudulla.

Sulla menee toi ymmärrys juuri niiden simppeleimpien yksinkertaistusten mukaan. RPM == melutaso. Average fps == pelikokemus. Kallein tuuletin == paras näytönohjain.
Jep ymmärsin että sun worst case scenaario on vissiin kiinni siittä jos kellot tippuu 50mhz takia sen ~1-2fps.

En jaksa keskustella asiasta koska en muutenkaan harrasta kyseisiä alle 60fps pelaamisia ja tuossa omassa käytössä olevassa lg 77"oledissa on Free/Gsync joten ei tuota ongelmaa jos coren kellot laskee 50mhz ja fps vähän seilaa.

Sulla menee toi ymmärrys juuri niiden simppeleimpien yksinkertaistusten mukaan. RPM == melutaso. Average fps == pelikokemus. Kallein tuuletin == paras näytönohjain.
Kyllä RPM mulle tärkeä koska vaikuttaa suoraan äänekkyyteen ja siksi 2080Ti vesillä jota pääasiassa käytän koska ilmajäähyllä epämielyttävän äänekäs kellotettuna.
Kotelossa on 2 setuppia,toinen on testailuja varten koska on lian li pöytäkotelo kyseessä.

Avg fps?
Mun minimi Fps aina niin korkeat ettei ikinä tule olemaan ongelmia.
Kallein tuuletin? en tiedä niiden tuulettimien hintoja mutta jäähyt usein kalliimmissa ohjaimissa parempia.
Vesijäähy maksoi kuitenkin melkoisesti joten voi kai sanoa että tekee myös näytönohjaimesta paremman en tiedä tekeekö parasta,tuskin.
 
Viimeksi muokattu:
Jep ymmärsin että sun worst case scenaario on vissiin kiinni siittä jos kellot tippuu 50mhz takia sen ~1-2fps.

En jaksa keskustella asiasta koska en muutenkaan harrasta kyseisiä alle 60fps pelaamisia ja tuossa omassa käytössä olevassa lg 77"oledissa on Free/Gsync joten ei tuota ongelmaa jos coren kellot laskee 50mhz ja fps vähän seilaa.


Kyllä RPM mulle tärkeä koska vaikuttaa suoraan äänekkyyteen ja siksi 2080Ti vesillä jota pääasiassa käytän koska ilmajäähyllä epämielyttävän äänekäs kellotettuna.
Kotelossa on 2 setuppia,toinen on testailuja varten koska on lian li pöytäkotelo kyseessä.

Avg fps?
Mun minimi Fps aina niin korkeat ettei ikinä tule olemaan ongelmia.
Kallein tuuletin? en tiedä niiden tuulettimien hintoja mutta jäähyt usein kalliimmissa ohjaimissa parempia.
Vesijäähy maksoi kuitenkin melkoisesti joten voi kai sanoa että tekee myös näytönohjaimesta paremman en tiedä tekeekö parasta,tuskin.

Eli sä et tunne edes oman rautasi luonteenpiirteitä? No ei mulla sit enempää.

Hyvää juhannusta!
 
Sun pirkkakorttis suoritutuu pirkkakortin tavoin ja jos pirkkaa suosivana olet tyytyväinen siihen. Kaikkille se kaikkein halvin ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto.

Totta kai se suoriutuu. Olin siitä tietoinen ostaessani, ja olen siitä tietoinen nyt. Olen lisäksi näyttänyt dataa siitä, miten se suoriutuu. Mikä oli pointtisi?

Halvin ei myöskään itselleni ole ainut vaihtoehto. Kalliimpi on hyvä vaihtoehto, jos se tuo lisäarvoa samassa suhteessa kuin lisähintaa. Lisäksi 2060 Super ei ole "halvin", koska on myös olemassa mm. GTX 1650 tai vaikka GT 710.
 
onpas täällä vaan ollu nokittelua puolin ja toisin ilman pienintäkään asiaa :D
Mut juu, kyselin siitä biosista ja kukaan ei osannut vastata joten kokeilin, sisällehän se meni heittämällä ja toimiikin vielä täysin ok. Eli siis msi armor oc:hen msi gaming z bios.
Tuommosen tuloksen mie sillä nyt sit sain https://www.3dmark.com/3dm/47883559
 
onpas täällä vaan ollu nokittelua puolin ja toisin ilman pienintäkään asiaa :D
Mut juu, kyselin siitä biosista ja kukaan ei osannut vastata joten kokeilin, sisällehän se meni heittämällä ja toimiikin vielä täysin ok. Eli siis msi armor oc:hen msi gaming z bios.
Tuommosen tuloksen mie sillä nyt sit sain https://www.3dmark.com/3dm/47883559

Mun tekis mieli tähän PNY:n korttiin testata jotain biosia missä tuuletin ei pyöri idlenä, mutta ei kehtaa sokkona mennä kokeilemaan. Eikä taida RTX-korteille bios editoriakaan olla toisin kuin joskus viime vuosikymmenellä.
 
Osaako sanoa mikä voisi olla vialla kun ei tuo MSI Afterburneri tunnu muistavan että sen pitäisi ohjata tuulettimen pyörimistä tuon custom curven mukaisesti. Ihan oletusasetukset on päällä ja sitten sieltä enabloitu se custom fan controlleri ja siihen se kaari tehty sopivaksi, mutta kun koneen käynnistää uudelleen niin eipä se suostu sitä ottamaan käyttöön vaan vetää jollain oletuksilla mitkä ottaa jostain muualta. Täppä on myös siinä et käynnistää afterburnerin samalla kun koneen käynnistää mutta käytännössä tulee vain tuo monitorointi osio vain näkyviin. Käytössä on tuo PNY 2060 super mikä lämpeää hieman extraa kun kotelon tuuletus ei ole tällä hetkellä ihan kunnossa ja odottelen tuulettimia tulevaksi.
 
Hmmm en tiedä onko oikea paikka kysyä asiasta, mutta siirtäkää/poistakaa jos ei kuulu tänne. Joten tälläinen asia:
olen ostamassa 2060superia mistä on yhdestä tuulettimesta kaksi lapaa katkennut. Voiko tuulettimia tähän malliin itsevaihtaa? Katsoin yhden tuulettimen hinnaksi noin 20-30$. Vai onko tähän malliin olemassa näytönohjaimenjäähdytintä? Artic accelero xtreme IV rev.2 näyttää sopivan melkeen kaikkiin muihin malleihin paitsi tähän? Voiko kyseistä näyttistä käyttää vaikka ne kaksi lapaa onkin poikki jos korttia ei kellota/rasita liikaa? Myyjä sanoo että kortti käy ja kukkuu kuten normaalisti, eikä pidä sen suurempaa ääntä vaikka luulisi että tuosta syntyy epätasapainoa. Kiitos vastauksista jo valmiiksi
 
Melkein kaikkiin näyttiksiin löytyy kiinasta vaihtotuulettimia. (AliExpress)
 
Jokaiseen muuhun malliin näyttää löytyvän, mutta ei tähän... entä tosiaa miten kevyessä pelailussa LoL&CS&diablo niin vaikuttaako tuo kuinka paljon/miten?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 002
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom