Tämä on kyllä todella kurja homma. Kun Oda mainosti laajentavansa Tampereen seudulle niin tutustuin sivustoon/sovellukseen ja siinä kohtaa tosiaan monet tämän ketjun alkupäässä moitituista puutteista oli korjattu enkä niistä edes tiennyt. Olen kolme kertaa tilannut ja mitä hintoja verrannut niin varsin kilpailukykyisiä kyllä olleet. Toki joitakin tuotteita ei ole valikoimassa ollut ja ne on pitänyt sitten jättää kauppareissulle, mutta toisaalta suurimmat puutteet ovat olleet kuivatuotepuolella, joten hyvin on voinut viikon ostokset tilata Odasta. Oikeastaan yllätyin valikoimasta positiivisesti kun suurin osa omista mielituotteista on löytynyt. Itse en ole K;n tai S;n kotiinkuljetusta tai keräilyä kokeillut ja niissä itseäni eniten arvelluttava asia on ollut tässä ketjussakin mainittu tuotteen puuttuminen. Juuri, että suunnittelee tekevänsä ruokaa X ja sitten siitä puuttuukin joku raaka-aine, ja muut tulee niin mitäs sitten? Odalla käsitin, ettei näin käytännössä tapahdu ja sillä tilannut huolettomin mielin.
Hedelmät ovat olleet vähän niin ja näin, mutta viime tilauksessa kun oli myös säilyketölkin murskaamaksi jäänyt tuote niin vastasin toimituksen jälkeiseen kyselyyn jollain valinnalla, etten ollut täysin tyytyväinen niin sieltä oli tullut sähköposti saman tien, että mikä tilauksessa ei mennyt nappiin ja vastaukseni vastattiin sekä tuotteiden hyvitys tapahtui minuuteissa.
Kyllä nyt kun katsoin S:n sovellusta ja kympin toimituskuluja niin itsellä ainakaan ei herännyt into tilata sieltä. Omilla ostoksilla tuo ei tuota kympin hintaeroa kyllä tuotteiden hinnalla kateta. Toki nyt kun vielä kolmen kuukauden ilmaiset toimitukset käynnissä Odalta niin en tiedä mitä ne sitten maksaisi ilman kampanjaa. Ilmeisesti lyhyemmät aikaikkunat ovat normaalisti kalliimpia ja niitähän toki on tullut käytettyä.
Erityisesti pidän kotiinkuljetushommassa siitä, että kylmäketju ei katkea ja kylmätuotteet tulee kylmänä kotiovelle. Kaupassa kun ne ensin kerää koriin/kärryyn ja kiertelee vielä sen jälkeen, sitten kassat ja autoon kantamiset ja kotimatkat niin lämpenee aika tavalla, varsinkin nyt kesällä. Toki tämä ei koske pelkästään Odaa. Mutta kuitenkin kokonaisuutena ilmaisilla toimituskuluilla ja seuraavan päivän kattavalla aikaikkunalla ja mahdollisuudella lisätä tuotteita koriin puoleen yöhön asti tässä oli melkein sellainen kurkistus tulevaisuudeen -tunne, ja nyt sitten seuraa paluu vanhaan. Niin ja Odalla on toiminut loistavasti myös se, että kahden tunnin aikaikkunaan on tullut vielä lähempänä täsmennys sekä oman sijainnin toimitusjonossa on nähnyt sovelluksesta ja viesti vielä kun 10 minuutin sisällä toimitus. Onko muilla toimijoilla vastaavia vai miten toimii?
Itse kävin katsomassa, niin hinnat on joko lopettamisilmoituksen jälkeen tai tässä salassa laskeneet ihan normaalille kauppatasolle. Varsinkin, jos laskee Odan halvemman kuljetuksen ostoskassin hintaan.
Hedelmiä en niin paljoa tilannut. Vihannekset oli tuoreita ja säilyi tuoreina pitkään. Eikä tullut mitään jämäyksilöitä, kaikki oli priimaa. Ja kyllä, itse olen todistanut, kuinka lähi-Prismasta on hyvännäköiset normaalitomaatit loppuneet ja joskus jopa leipähylly on ollut melkein tyhjä. Kun tuoreet herkkusienet oli alle euron, niitä ei ollut ikinä. Odassa harvemmin on joku loppu, mutta olen sitäkin nähnyt.
Eniten itse tosiaan tykkään siitä, että Odan tuotteissa on sitä voimassaolopäivää pitkään ja nykyään sivuilla selvästi lukee, mikä on minimi, minkä tuotteet säilyy. Helpottaa suunnittelua, asiointia ja tuo kuvan paremmasta laadusta. Lisäksi Odalla on pari tuotetta, jota kaupoissa ei ole. Joka tapauksessa tulee mielikuva "paremmasta kaupasta", kun tuotteita on saatavilla, eikä ne ole nahistuneita tai vanhene huomenna.
Itse en ikinä tilannut S-ryhmän ja K-ryhmän kuljetusta kotiovelle, niin en voi kommentoida tuota kylmäketjua. Odasta tuli tosiaan katkeamatta. Foodora marketista tuskin, kun se on 150m päässä, niin eivät menneet välttämättä autolla tätä matkaa..
--
Ja kuljetustakin katselin uusiksi, kun viime tilaus oli tehty tänä vuonna, mutta siinä ei ollut oikeastaan väliä ja en tiennyt lopettamisesta. Nyt sai aikoja hyvin ja samana iltana olisi onnistunut hyvin.
Oikeasti vannoin, että Oda on käytössä koko sen ajan, jonka olen koronakaranteenissa, mutta sitten karanteenia ei ikinä tullut.. Mutta näillä valikoimilla, toimituksilla ja hinnoilla olisi helposti voinut eristäytyä kotiin pariksi viikoksi ja ei käydä ollenkaan ulkona.
--
Täytynee ehkä tilata tuolta juhannussetit, jos on vielä pystyssä sinne asti. Nyt oli taas eilen varhaisperunat loppu lähi-Prismasta ja toissa viikolla Meiran ketsuppi.