Norjalainen Oda aikoo mullistaa Suomen ruokakaupan

Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
– Suomalaiset ostavat paljon verkosta, mutta ruuan puolella verkkokaupan osuus on vain kaksi prosentti koko myynnistä. Se on todella vähän. Uskomme, että jos suomalaisille antaa kunnon vaihtoehdon, parempaa palvelua, laatua ja käyttäjäkokemusta, osuus kasvaa.

Munthe-Kaas kuvaa Odaa disruptiiviseksi kasvuyhtiöksi. Termi tarkoittaa, että Oda ei ole perinteinen päivittäistavarakauppa, vaan teknologiayhtiö, joka pyrkii ravistelemaan markkinaa ja haastamaan kilpailijat uudenlaisella konseptilla. Munthe-Kaasin mukaan Oda on onnistunut tekemään ruuan verkkokaupastaan maailman tehokkaimman, mikä on olennaisen tärkeää, koska tuotto syntyy pienillä marginaaleilla.

– Tämä antaa meille todellista kilpailuetua, mahdollistaa kasvun ja sen että voimme tarjota asiakkaille keskimääräistä halvemman hintatason tuotteissa ja kuljetuksissa, jopa ilmaisia kuljetuksia ja olla silti kannattavia. Lisäksi tuomme uudenlaisen käyttäjäkokemuksen ja ajansäästön.
Uutista pätkitty mielivaltaisesti alkuperäisestä uutisesta. Mielenkiinnolla odotan miten tämä tulee onnistumaan. Sen ratkaisee tietysti hyvin pitkälti hintataso; onko tuotteet halvempia kuin duopolilla? Lisäksi tähän vaikuttanee tuotteiden valikoima, laatu ja näkeekö suomalaiset verkosta tilaamisen etuja.

Alussa palvelua tarjotaan vain pääkaupunkiseudulla.

Norjalainen Oda aikoo mullistaa Suomen ruokakaupan – yhtiön perustaja kertoo nyt, miten se tapahtuu
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Missä asun, niin paikallinen K-kauppa 10000+tuotteellaan toimittaa ruoat (myös pakasteet) alle tunnissa parin euron kuljetusmaksulla, en tiedä miten tuosta voisi parantaa.
Ainoana miinuksena on että eivät toimita 1,5l pulloja. Litran maito vielä menee läpi, joka kyllä tietenkin riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Missä asun, niin paikallinen K-kauppa 10000+tuotteellaan toimittaa ruoat (myös pakasteet) alle tunnissa parin euron kuljetusmaksulla, en tiedä miten tuosta voisi parantaa.
Ainoana miinuksena on että eivät toimita 1,5l pulloja. Litran maito vielä menee läpi, joka kyllä tietenkin riittää.
Missäs tämmösiä K-kauppoja löytyy? Omat K-kaupat tarjoaa yleensä toimitusta aikaisimmillaankin seuraavalle päivälle, ja toimituksetkin on alkaen 9,90e. Onhan tuossa toki monta sataa metriä matkaakin, niin pitääkin laskuttaa.

Pidän positiivisena sitä että tälle puolelle syntyy kilpailua. Nykyisen duopolin ratkaisut on käytettävyydeltään susipaskan ja siedettävän välimaastossa, ja hinnat on edelleen suhteellisen korkeita, jos ei tilaa valtavia ostoksia kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Missä asun, niin paikallinen K-kauppa 10000+tuotteellaan toimittaa ruoat (myös pakasteet) alle tunnissa parin euron kuljetusmaksulla, en tiedä miten tuosta voisi parantaa.
Ainoana miinuksena on että eivät toimita 1,5l pulloja. Litran maito vielä menee läpi, joka kyllä tietenkin riittää.
Äkkiseltään tulee mieleen että parantaa voisi
- toimittamalla ilmaiseksi
- toimittamalla saman laatuisia tuotteita halvemmilla hinnoilla
- tarjoamalla vielä laajempaa valikoimaa

Jos jokin / kaikki noista ei onnistu, niin sinulle tämä Oda ei ainakaan näyttäisi tarjoavan lisäarvoa nykyiseen tilanteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Itse en tilaa ruokaa netistä, kun lähin kauppa on 200m päässä ja se on Prisma. Tilanne on niin paha, että Foodora tarjoaa 15€ ekasta ruokaostoksesta alennusta. Enkä ole ostamassa.

Jos kuitenkin saisin koronan, olisin kipeä tai muuten vaan estynyt käymään kaupassa, niin voisin tilata ruokaa netistä.

Hinta on minulle kakkoskriteeri. On sillä väliä, kun en rikas ole, mutta en tilaa ruokaa tarjousten perässä. Tarjousten perässä saatan joskus kävellä 500m Citymarkettiin.

Minut saa asiakkaaksi tarjoamalla jotain, mitä lähikauppani eivät tarjoa. Ei tarvitse olla edes vaikeaa, vaan esim. lampaan kare tai laadukkaat luomuvihannekset (tai siis niinkuin laatuluokka I sipuli voittaa nykytilanteen Prismassa). Laadukkaita tuotteita ja hyvä toimitusketju, niin varmasti tilaan tuolta.

Kuitenkin, en tässäkään näe , että ikinä siirtyisin pelkästään heidän asiakkaakseen. Olen semmoinen kuluttaja, että ostan heiltä heidän hittituotteitaan ja sitten muualta loput. Näin se on aina kauppojen kanssa minulla.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Hieno uutinen, harmi tietysti ettei varmaan ihan heti ole Ouluun laajenemassa. Ankara vitutus, kun nykyiset kaupat eivät saa verkkokauppaansa toimimaan. Nettisivut lapsellisen huonoja, ruoka kallista ja varsinkin toimitusaika pitkä. Aivan lapsenkengissä koko ruuan verkkokauppa Suomessa ja ainakin K- ja S-ryhmä ovat osoittaneet, että homma on täyttä puuhastelua. Uudella toimijalla on ainakin se tärkein perusasia heti alusta asti kunnossa, eli ruokaa ei kerätä kaupasta, vaan se lähtee logistiikkakeskuksesta.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Eiköhän ne ilmaiset kuljetusmaksut leivota kuitenkin tuotteihen hintaan, tavalla tai toisella toi kuljetus tulee maksettua. Toki tuo pakataan logistiikka keskuksesta suoraan kotiin tuotavaksi on paljon järkevämpi tapa kuin että joku hyllyttää kaman ensin kaupan hyllyyn ja toinen kerää siitä sitten takas kassiin. Täällä Cittari on ainoa kotiinkuljetuksia tarjoava kauppa, 10e ei tunnu niin pahalta kun pistää 200e tilauksen kotiin kannettavaksi. Cittarin verkkokauppa on vähän laginen mutta S-Ryhmän vastaavaa ei viitsi edes käyttää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
399
Sinkkutaloutena tuo voisi olla ihan kiinnostava. 9.90€ siitä että 24h auki oleva kauppa siirtää ruuat sen kilometrin tai kaksi tuntuu aika suolaiselta.
Noh pitää odotella koska tulee tänne päin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Kiireiselle perheelle tai jotain kemuja varten tuo tilaaminen on varmasti tosi jees juttu, mutta pienelle taloudelle ja jos kaupat ovat parin kilometrit säteellä, en näe tarvetta. Itsellä lähin "Siwa" 70m päässä ja 600m säteeltä löytyy jo viisi kauppaa, joista yksi on Prisma. Näin hyvällä kattauksella kauppahommat hoituu fillarilla tai kävellen täysin ongelmitta, kilometrien tai kymmeninien etäisyydellä olisi toki mainio palvelu. Taitaa vain usein olla juuri niin kierosti, että juurikin kauempana asuville nämä palvelut eivät ole tarjolla, taikka sitten kalliimmalla.

Karsastaisin tuota ruoan tilaamista netistä, koska ei pääse itse valitsemaan esim. vihanneksia ja päiväyksetkin saattaa olla lähellä eräpäivää. Joskut kalat ja lihat varsinkin, eikä se kuiva leipäkään kiinnosta. Toki isolla porukalla nuo päiväykset eivät ole ongelma, mutta pienessä taloudessa meinaa sitten hukkaa taikka pakastamista, jos tulee hankittua vähänkin ylimääräistä läheltä "parasta ennen" päivää. En ihan heti keksi mitä niin erikoista Odalla voisi olla tarjota, että siirtyisin käyttäjäksi.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Tuossa on potentiaalia matalampiin hintoihin olettaen, että saavat edes jokseenkin samaan hintaan ostettua elintarvikkeet varastoonsa. Kaikki 24h-kaupan ylläpidot, bonuskorttijärjestelmät, lihatiskit yms laskutetaan asiakkailta. Ei se toki ihan noin yksinkertainen yhtälö ole, yhteistyökumppanit eli rakennuksessa vuokralla olevat kotipizzat, parturikampaamot yms. pienentävät kustannuksia.

Lisäksi kuten jo mainittiin on nykyiset käyttöliittymät, toimitusajat ja hinnat kelvottomia

En ole ympäristöhihhuli, mutta onhan se myös järkevämpää, että keskitetysti kuljetetaan ruoat asuinalueille vs kaikki ajavat Prisman parkkipaikalle.
Itse olen muutaman kerran spekuloinut toimitusta tai edes keräilyä, mutta aina lopulta todennut fuck this, ajan kauppaan autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Milenkiinnolla odotan tätä. Nyt tulee tilattua prismasta niin että haen parkkihallista autolla ruuat. Ei vaan näin lapsellisena jaksa ja ehdi kauppaan mitenkään. Tosin toi s foodie ohjelma on suoraan sanottuna perseestä. Esim mozarella juuston ostaminen on täyttä helvettiä, hakuun jos kirjoitat mozzarella niin ainoa asia jota tarjoaa on että "mozzarellaa kategoriassa liha" ja tuotteita 0kpl.

En oikein käsitä että jos tuollaisen verkkokaupan perustaa ja vielä tommonen valtava yhtiö kuin s ryhmä jolla on resursseja vaikka kuinka niin sitten tehdään tollasta paskaa?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Nimimerkki Viittaus Kummeliin:lta hyvää pohdintaa. Tilasin eilen 250 eurolla Foodiesta toimituksen kotiin. Maksan kyllä sen 9,90 siitä ilosta, ettei tarvitse käyttää 1,5 h aikaa, raahat 4-5- kassia satoja metrejä, ajella autolla 10 kilometriä kaupungilla.

Vielä: jos Oda ei pysty tuomaan samanhintaista ruokaa ilmaiseksi kotiin ja joustavimmilla toimitusajoilla kuin S-ryhmä, on kyseessä massiivinen epäonnistuminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Uskon tästä tulevan täysin varteenotettava kilpailija duopolille. Se, että ruoat toimitetaan keskitetystä automatisoidusta jakelukeskuksesta on tuhannesti tehokkaampaa vrt. kesko ja s-mafia, joissa ruoat taidetaan kerätä lähtökohtaisesti manuaalisesti kauppojen hyllyistä tai varastoista. En millään usko, että manuaalinen tuotteiden kerääminen voi olla edes tällä hetkellä kannattavaa. Keskolla ongelmaksi voi nousta vielä kauppiasvetoisuus, jonka myötä keskitetyn verkkokaupan tuleminen söisi yksittäisten kauppojen ja kauppiaiden myyntiä, joka saattaa väistämättä vaikuttaa kivijalkakauppojen määrään. Teknologinen etumatka taitaa olla vielä vuosia Odan puolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Uskon tästä tulevan täysin varteenotettava kilpailija duopolille. Se, että ruoat toimitetaan keskitetystä automatisoidusta jakelukeskuksesta on tuhannesti tehokkaampaa vrt. kesko ja s-mafia, joissa ruoat taidetaan kerätä lähtökohtaisesti manuaalisesti kauppojen hyllyistä tai varastoista. En millään usko, että manuaalinen tuotteiden kerääminen voi olla edes tällä hetkellä kannattavaa. Keskolla ongelmaksi voi nousta vielä kauppiasvetoisuus, jonka myötä keskitetyn verkkokaupan tuleminen söisi yksittäisten kauppojen ja kauppiaiden myyntiä, joka saattaa väistämättä vaikuttaa kivijalkakauppojen määrään. Teknologinen etumatka taitaa olla vielä vuosia Odan puolella.
Tässähän se kilpailuetu pähkinän kuoressa onkin, eli Odin koko liiketoimintamalli on verkkokauppa ilman kivijalkaa, kun taas duopolilla se on kivijalka josta voidaan tilata tuotteita verkkokaupan kautta.

Kauppiasvetoisuus ei muuten pelkästään ole K-ryhmän ongelma, sillä myös S-ryhmässä alueosuuskaupat käyvät samanlaista kilpailua asiakkaista kuin K-ryhmän kauppiaatkin, SOK kun ei itse harjoita minkäänlaista kuluttajaliiketoimintaa.

Ei tarvitse kovin kummoisia laskutaitoja, jotta pystyy päättelemään minkälainen osa tuotteen kulurakenteesta menee kaupalle saamiseen, hyllyttämiseen ja hyllystä keräämiseen verkkokaupan toimituksiin vs. keräily logistiikkaympäristössä suoraan verkkokaupan toimituksiin.

Ylipäätään toivottu juttu, eipä ole nimittäin itse tullut automarketissa vierailtua syksyn 2019 jälkeen, kun lähialueen Prisma aloitti kotiintoimitukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Luulisi että s ryhmänkin kannattaisi kotiintoimitus hommat hoitaa niin että joku robotti kerää tavarat jossain keskusvarastolla. Eikä näin että ihmiset kerää kaupassa noita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Luulisi että s ryhmänkin kannattaisi kotiintoimitus hommat hoitaa niin että joku robotti kerää tavarat jossain keskusvarastolla. Eikä näin että ihmiset kerää kaupassa noita.
Näin sitä tosiaan luulisi, mutta S-Ryhmän varastoinnista ja logistiikasta (=hankinnasta) vastaa Inex, joka myy tuotteet alueosuuskaupoille, jotka pyörittävät kauppoja. Uuden Sipoon keskusvaraston myötä yhdellekään alueosuuskaupalla ei taida enää olla pt-tuotteiden varastoa, jolloin kaupat ovat niitä "varastoja". Inex (jonka SOK omistaa 100%) ei tee kuluttujakauppaa, vaan myy pelkästään alueosuuskaupoille.

Keskolla on myös hyvin saman tyyppinen järjestelmä, mutta enemmän hajautettu alueosuuskauppojen tilalla ollen kauppiaita.

Tässä on myös ehkäpä duopolin yksittäinen suurin haaste verkkokaupan kovassa kasvattamisessa, sillä kuluttajan on hyvin vaikea hahmottaa saman ketjun sisällä olevien kauppojen kilpailevan keskenään, mutta kaupoille asialla on erittäin suuri merkitys. Esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakkaan haluamaa tuotetta ei ole kaupassa x, ei tilausta välttämättä voi siirtää kauppaan y koska kaupat ovat keskenään kilpailijoita.

Keskitetty verkkokauppa suoraan logistiikkavirroista olisi taas suora kilpailija kaikille omien ketjujen kaupoille.
 

CrFr

Massapäällikkö
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Odan sivuilla voi antaa sähköpostiosoitteensa, että saa ilmoituksen kun kauppa avataan. Siitä saa kolmen kuukauden ilmaiset toimitukset yli 40€ ostoksille.


Haluatko kokeilla uutta ruoan verkkokauppaa?

Jätä meille yhteystietosi, niin saat kuulla heti, kun voit tilata ostoksesi Odalta. Saatat olla yksi onnekkaista, jotka pääsevät kokeilemaan palvelua ensimmäisten joukossa! Lisäksi tarjoamme kaikille yhteystietonsa jättäneille ilmaiset kotiinkuljetukset ensimmäisen 3 kuukauden ajaksi.*

*Tarjous koskee yli 40 €:n tilauksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Näin sitä tosiaan luulisi, mutta S-Ryhmän varastoinnista ja logistiikasta (=hankinnasta) vastaa Inex, joka myy tuotteet alueosuuskaupoille, jotka pyörittävät kauppoja. Uuden Sipoon keskusvaraston myötä yhdellekään alueosuuskaupalla ei taida enää olla pt-tuotteiden varastoa, jolloin kaupat ovat niitä "varastoja". Inex (jonka SOK omistaa 100%) ei tee kuluttujakauppaa, vaan myy pelkästään alueosuuskaupoille.

Keskolla on myös hyvin saman tyyppinen järjestelmä, mutta enemmän hajautettu alueosuuskauppojen tilalla ollen kauppiaita.

Tässä on myös ehkäpä duopolin yksittäinen suurin haaste verkkokaupan kovassa kasvattamisessa, sillä kuluttajan on hyvin vaikea hahmottaa saman ketjun sisällä olevien kauppojen kilpailevan keskenään, mutta kaupoille asialla on erittäin suuri merkitys. Esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakkaan haluamaa tuotetta ei ole kaupassa x, ei tilausta välttämättä voi siirtää kauppaan y koska kaupat ovat keskenään kilpailijoita.

Keskitetty verkkokauppa suoraan logistiikkavirroista olisi taas suora kilpailija kaikille omien ketjujen kaupoille.
Eli jos ruuan verkkokauppa lyö tosissaan läpi niin s ryhmälle käy nokiat taikka sitten tajuavat ennen sitä muuttaa järjestelmäänsä todella radikaalisti.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Eli jos ruuan verkkokauppa lyö tosissaan läpi niin s ryhmälle käy nokiat taikka sitten tajuavat ennen sitä muuttaa järjestelmäänsä todella radikaalisti.
Se muuttaminen ei vaan käy ihan käden käänteessä, kun on miljardien omaisuus kiinteistöissä, joissa on vieläpä huikea määrä vuokralaisia parturi-kampaamoista Alkoihin. Ei voi aloittaa "puhtaalta pöydältä" kuten joku Oda. Jätin jo yhteistietoni Odalle.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Eli jos ruuan verkkokauppa lyö tosissaan läpi niin s ryhmälle käy nokiat taikka sitten tajuavat ennen sitä muuttaa järjestelmäänsä todella radikaalisti.
S-ryhmällä on muitakin alueita, kuin pelkkä ruokapuoli. Sieltö saa kaiken hautaan asti. Rahaa firmalla on kuitenkin paljon ja nuorekkuutta on myös talossa, joten luultavasti homma etenee
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Jäin miettimään millä duopolia voisi kampittaa. Ei varmaan olisi paha rasti saada tuoretuotteiden päiväykset asiakkaan näkyviin. Luultavasti tulee tieto erän mukana ja siitähän sen saa tietokantoihin. Uskon, että monia vituttaa jos tilaat Prismasta viikon lihat ja kaikissa on viimeinen käyttöpäivä huomenna.

Päiväyksen mukana olisi mahdollista progressiivinen hinnoittelu, mikä varmaan kiinnostaisi kansaa. Tyyliin:

-5 % kolmea päivää ennen
-20 % toiseksi viimeisenä käyttöpäivänä
-50 % viimeisenä käyttöpäivänä tai miksei vielä nousten kohti viimeistä tilaushetkeä.

Jos samasta tuotteesta on useaa erää siitähän voisi napata itselleen sopivan päiväyksen ja hinnan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Jäin miettimään millä duopolia voisi kampittaa. Ei varmaan olisi paha rasti saada tuoretuotteiden päiväykset asiakkaan näkyviin. Luultavasti tulee tieto erän mukana ja siitähän sen saa tietokantoihin. Uskon, että monia vituttaa jos tilaat Prismasta viikon lihat ja kaikissa on viimeinen käyttöpäivä huomenna.

Päiväyksen mukana olisi mahdollista progressiivinen hinnoittelu, mikä varmaan kiinnostaisi kansaa. Tyyliin:

-5 % kolmea päivää ennen
-20 % toiseksi viimeisenä käyttöpäivänä
-50 % viimeisenä käyttöpäivänä tai miksei vielä nousten kohti viimeistä tilaushetkeä.

Jos samasta tuotteesta on useaa erää siitähän voisi napata itselleen sopivan päiväyksen ja hinnan.
En itse usko että tavoittelisivat tällaista, vaan ennemminkin menisivät toiseen suuntaan. Jos ei ole sitä fyysistä kauppaa minne asiakkaat pääsee sotkemaan hyllyjärjestystä, valikoimaan sieltä aina sen takimmaisen pisimmällä päiväyksellä olevan tuotteen jne, niin on mahdollista paremmin pitää huolta siitä että se hyllyssä oleva tavara on kaikki järkevän pituisella päiväyksellä. Tällöin pulju myös saisi myytyä ne täyteen hintaan, sen sijaan että tarvitsee alkaa miettimään jatkuvia alennushimmeleitä sillä uhalla että muuten tavara joudutaan heittämään roskiin.

Varmasti silti silloin tällöin saattaisi tulla jotain alennuseriä, jos ja kun tukkurilta tulee valmiiksi melkein vanhaa tavaraa, tai on joku muu erityisempi syy.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Foodiesta on tullut nyt yli vuosi tilattua ruoat niin, että käyn hakemassa kaupan "pakettiautomaatista". Ei tuo foodie mikään maailman paras systeemi ole, mutta en silti ymmärrä kaikkea kritiikkiä, esim. tuota @Nomber "mozzarella" hakua, itsellä se toimii ongelmitta ja tarjoaa x kpl juustoja eikä mitään lihakategoriaa. Ehkä siinä sitten oli joku virhe sillä hetkellä tai hait vaan lihoista.

Lisäksi @Viittaus Kummeliin mainitsema päiväysongelma ei ainakaan tuossa kaupassa ole koskaan ollut ongelma, kaikki tuotteet on olleet pitkillä päiväyksillä. Joihinkin olen toki kerääjää varten laittanut kommentinkin, että saa olla lyhytkin päiväys, kun joskus on joku ruisleipä jäänyt tulematta "koska päiväykset oli huonoja".

Parannettavaa toki olisi, keskusvarastolta toimittava Oda voisi toimia siinä suhteessa paremmin, että siellä olisi ainakin varastosaldo tarkempi. Nyt ei aina voi tietää saako kaikkea tilaamaansa, kun tuotteet poimitaan hyllystä ja hyllysaldot ei tietenkään voi olla tiedossa edellisenä päivänä tilatessa.

Tulee tosiaan tilattua netistä kaikki ruoka käytännössä, kun kaupassa notkuminen on niin turhaa ja aikaavievää hommaa. Muutaman euron maksaa mieluusti siitä, ettei tarvi itse käydä pyörimässä hyllyjen välissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Yleensä keräilyt on toimineet paljon paremmin kuin mitä oletin, ei oo tullut huonoja vihanneksia eikä oo ollut päiväyksienkään kannalta mitään isompia ongelmia.

Pari syytä miksi yleensä raahaan itseni fyysiseen kauppaan:
  • Mun lähi-Prismalla on raivostuttava ongelma saatavuuden kanssa. Tosi kiva kun oot suunnitellut tekeväs ruokaa X, ja sitten vasta toimituksen yhteydessä selviää että sitä kriittisintä raaka-ainetta ei nyt sattunut olemaankaan hyllyssä.
  • Toimitusaikaslottien satunnaisuus, kun alkaa värkkäileen ostoskoria, ei ikinä tiedä saako toimituksen huomenna vai neljän päivän päähän.
Lisänä vielä se, että jos jossain vaiheessa jengi palaa työpaikalle duuniin niin tuo toimitusslottikuvio kapenee vielä entisestään.

Mä en pidättäis hengitystä tuon Odan kanssa, jos on tarpeeksi paalua pyörittää sitä niin kauan että asiakkaat ja tuotevalikoima saadaan matchaamaan, niin ehkä tuosta voi muutamassa vuodessa tulla ihan tekijäkin, mutta kyllä se Lidlin kanssakin on ollut takkuista. Aluksi tultiin saksalaisella "kotiäiti hakee kuivatuotteet ja säilykkeet Lidlistä, lihat ostetaan lihakaupasta, vihannekset torilta ja leivät leipurilta" -konseptilla, ja sitten jouduttiin vähän nöyrtymään ja pistään se tuotevalikoima one-stop-shop -kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Luulisi että s ryhmänkin kannattaisi kotiintoimitus hommat hoitaa niin että joku robotti kerää tavarat jossain keskusvarastolla. Eikä näin että ihmiset kerää kaupassa noita.
Ei kannata. Ihan puhtaasti kylmästä bisnesnäkökulmasta olisi parasta, että kaupan työntekijöillä ei ole yhtään luppoaikaa ja koko ajan ollaan tekemässä jotain (hyllyttämässä, kassalla, jne..). Lisäksi, jos nuo toimitukset saa kerättyä kun on hiljaista aikaa (ja työntekijöilläkin rauhallista peukaloidenpyörittelyä), niin rahallisesti tämä on paras ratkaisu.

Tietenkin kun toimitusajoista ja nopeudesta kun puhutaan, niin ei ole parasta ollenkaan. Lisäksi robotilta saisi estimaatin ja se olisi tehokas ja luotettava. Mutta työntekijöiden selkänahasta ne parhaat voitot saadaan.

Amazonin esimerkissä työntekijät pissivät pulloon, kun ei saa yhtään pitää taukoa. En sano, että haluan tällaista tänne, vaan miten asiat tulee olemaan, jos bisnestä pääsee optimoimaan rajoittamatta ilman esim. liittojen painostusta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Yleensä keräilyt on toimineet paljon paremmin kuin mitä oletin, ei oo tullut huonoja vihanneksia eikä oo ollut päiväyksienkään kannalta mitään isompia ongelmia.

Pari syytä miksi yleensä raahaan itseni fyysiseen kauppaan:
  • Mun lähi-Prismalla on raivostuttava ongelma saatavuuden kanssa. Tosi kiva kun oot suunnitellut tekeväs ruokaa X, ja sitten vasta toimituksen yhteydessä selviää että sitä kriittisintä raaka-ainetta ei nyt sattunut olemaankaan hyllyssä.
  • Toimitusaikaslottien satunnaisuus, kun alkaa värkkäileen ostoskoria, ei ikinä tiedä saako toimituksen huomenna vai neljän päivän päähän.
Lisänä vielä se, että jos jossain vaiheessa jengi palaa työpaikalle duuniin niin tuo toimitusslottikuvio kapenee vielä entisestään.
Mulla oli eilen tulleessa Foodie-toimituksessa taas puutteita, jopa sama ihan tavallinen margariini puuttunut 2 kertaa toimituksesta. Lisäksi naudanlihassa päiväysaikaa 2 päivää. Kaupasta ostettuna saa usein 8-9 päivää kun kaivaa sieltä hyllyn perältä.

Toimitusaikaslotti kyllä toimii täällä Foodiessa niin, että sen voi valita jo ennen kuin sen ostoskorin täyttää. Toki aikoja on huonosti saatavilla ja yleensä vasta 2-3 päivän päähän. Lisäksi slotti on naurettavan pitkä, 10.30-13.30.

Ruuan verkkokaupan suhteen minimivaatimukset minulle:
- toimituksen saa 24 h sisällä tilauksesta
- toimitusaikaslotti 1 h
- varastosaldo reaaliaikainen
- hinta kotiin tuotuna halvempi kuin nyt hyllystä Prismassa
- alkoholia saatava mukaan tilaukseen

Mulle ykkösprioriteetti on kotiin kuljetus. Keräilystä en ole valmis maksamaan samaa kuin kuljetuksesta. Nythän hinnat on niin että keräily on nyt 4,90 eur ja kuljetettuna 9,90 eur.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Ei kannata. Ihan puhtaasti kylmästä bisnesnäkökulmasta olisi parasta, että kaupan työntekijöillä ei ole yhtään luppoaikaa ja koko ajan ollaan tekemässä jotain (hyllyttämässä, kassalla, jne..). Lisäksi, jos nuo toimitukset saa kerättyä kun on hiljaista aikaa (ja työntekijöilläkin rauhallista peukaloidenpyörittelyä), niin rahallisesti tämä on paras ratkaisu.
En usko että kaupasta keräämällä voisi ikinä saada kannattavaa yhtälöä, kun verrataan logistiikkakeskusvetoiseen. Nyt on vain pakko, koska muuta ei ole, ja ne rakennukset on rakennettu. Lisäksi toki kauppa hyötyy siitä, kun saadaan asiakas kauppaan ja voidaan tehdä heräteostoksia. Muutenkin voidaan vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
En usko että kaupasta keräämällä voisi ikinä saada kannattavaa yhtälöä, kun verrataan logistiikkakeskusvetoiseen. Nyt on vain pakko, koska muuta ei ole, ja ne rakennukset on rakennettu. Lisäksi toki kauppa hyötyy siitä, kun saadaan asiakas kauppaan ja voidaan tehdä heräteostoksia. Muutenkin voidaan vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen.
Se työ on ilmaista kaupasta keräilyssä, jos työntekijöillä ei ole muuta tekemistä sillä hetkellä. Ajoittamalla keräilyn tällaisiin aikoihin, jolloin kaupassa ei ole asiakkaita paljon, voidaan pienessä mittakaavassa tämä tehdä ilman yhtään lisärahaa. Kerro minulle, miten tämä ei ole "kannattava yhtälö"???? Kannattaa toki ensi ymmärtää, että kaupan työntekijät on moniottelijoita, joita ei ole palkattu pelkästään kassalle, vaan ne tekevät kaikkea ja kassalla on sen verran porukkaa, kuin siellä tarvitaan. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä ja sitä siellä tehdään, kun ei olla kassalla.

Sinä puhut tehokkuudesta ja siitä, miten saadaan minimoitua keräilyaika ja asiakkaalle paras kokemus. Itse en puhu näistä, vaan puhtaasti kannattavuudesta ja olemassaolevien resurssien optimoinnista.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Mulla oli eilen tulleessa Foodie-toimituksessa taas puutteita, jopa sama ihan tavallinen margariini puuttunut 2 kertaa toimituksesta. Lisäksi naudanlihassa päiväysaikaa 2 päivää. Kaupasta ostettuna saa usein 8-9 päivää kun kaivaa sieltä hyllyn perältä.

Toimitusaikaslotti kyllä toimii täällä Foodiessa niin, että sen voi valita jo ennen kuin sen ostoskorin täyttää. Toki aikoja on huonosti saatavilla ja yleensä vasta 2-3 päivän päähän. Lisäksi slotti on naurettavan pitkä, 10.30-13.30.

Ruuan verkkokaupan suhteen minimivaatimukset minulle:
- toimituksen saa 24 h sisällä tilauksesta
- toimitusaikaslotti 1 h
- varastosaldo reaaliaikainen
- hinta kotiin tuotuna halvempi kuin nyt hyllystä Prismassa
- alkoholia saatava mukaan tilaukseen

Mulle ykkösprioriteetti on kotiin kuljetus. Keräilystä en ole valmis maksamaan samaa kuin kuljetuksesta. Nythän hinnat on niin että keräily on nyt 4,90 eur ja kuljetettuna 9,90 eur.
Ilmeisesti kovin riippuvaista kaupasta ja keräilijästä. Täällä landella toimituksen saa 24h sisään käytännössä aina, joskus satunnaisesti ruuhkapäivinä on täyttä (esim. juhannusta edeltävä viimeinen arkipäivä on täynnä jo pari päivää etukäteen). Päiväykset on ollu aina kunnossa.

Itselle slotin pituus on positiivinen seikka, noutoslotit on 2h yleensä niin tulee vähän pelivaraa että koska sen lastin käy noutamassa. Haku toki tapahtuu kaupan eteisestä eikä itse kauppaan tarvitse mennä ollenkaan käytännössä. Kotiintoimituksessa varmaan pitkä slotti voi olla haitta toisille.

Varastosaldoahan ei käytännössä ole eli tilaus on lähinnä toive tällä hetkellä. Tämä lienee suurin heikkous. Joskus jotain jää uupumaan ja se pitää sitten myöhemmin etsiä muualta. Usein nämä eivät kyllä pääse haittaamaan.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Se työ on ilmaista kaupasta keräilyssä, jos työntekijöillä ei ole muuta tekemistä sillä hetkellä. Ajoittamalla keräilyn tällaisiin aikoihin, jolloin kaupassa ei ole asiakkaita paljon, voidaan pienessä mittakaavassa tämä tehdä ilman yhtään lisärahaa. Kerro minulle, miten tämä ei ole "kannattava yhtälö"???? Kannattaa toki ensi ymmärtää, että kaupan työntekijät on moniottelijoita, joita ei ole palkattu pelkästään kassalle, vaan ne tekevät kaikkea ja kassalla on sen verran porukkaa, kuin siellä tarvitaan. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä ja sitä siellä tehdään, kun ei olla kassalla.

Sinä puhut tehokkuudesta ja siitä, miten saadaan minimoitua keräilyaika ja asiakkaalle paras kokemus. Itse en puhu näistä, vaan puhtaasti kannattavuudesta ja olemassaolevien resurssien optimoinnista.
Noinhan se on, että jos on työntekijöitä istumassa kädet taskussa ilman tekemistä tuo realisoituminen on ilmaista. En kuitenkaan jaksa uskoa, että kaupan alalla on ollut ns. löysää vuosikausiin. Ymmärtääkseni kauppa hyödyntää paljon osa-aikaisia työntekijöitä maksimoidessaan työvoimakäytön hyötysuhteensa. En ole alan asiantuntija.

Öisin 24/h-kaupoissa voisin kuvitella, että tulee tylsiä hetkiä. Siinä täytyy maksaa hieman muuta ekstraa siitä, että kauppa on auki ilman asiakkaita.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ihmettelen miksi ei voisi olla sellaista vanhan ajan kauppa-autoa, joka ajaisi vaikka jotain bussilinjaa pitkin ja pysähtelisi bussipysäkeille ja ihmiset voisivat sieltä hakea liikkuvasta pakettiautomaatista tilaamansa ostokset valmiiksi pussitettuina tai pahvipaketissa jne.. Toisessa päässä autoa pakasteet, toisessa jääkaappikylmät tavarat. Samalla se tavara-auto voisi pysähdyksen ajan toimia kioskina pienellä valikoimalla, esim kalex, karkit, hedelmiä, eineksiä, maitoa, kahvileipää jne, mitä nyt ihmiset voisivat nopealla aikataululla hankkia. Kuitenkin jäätelöauto konseptina toimii niin miksi ei isompikin ostosbussi tai ihan ostosrekka?

Panttia vastaan lisäksi vaikka nokkakärryjen ja vaikka lukittavien ostoskärryjen vuokraamista niin saa ihmiset isommatkin ostokset vietyä perille sen parisataa metriä kotiinsa kaupunkialueella. Lisähintaan sitten toimitus ovelle asti, joka sitten kokonaan eri asia. Luulisi olevan monella kaupunkialueella ja lähiöissä toimiva liiketoimintamalli.

Toinen vaihtoehto olisi että rekka käy aamulla pudottamassa kontillisen ruokaostoksia (kontti = ruokapakettiautomaatti) paikkaan x, josta kontista ihmiset sitten päivän mittaan hakevat edellisen päivän etukäteen maksamansa ja tilaamansa ostoksensa. Kontissa olisi vaikka akut, generaattori tms, jolla ruoat pysyy halutussa lämpötilassa. Itse ainakin tykkäisin jo tuollaisesta. Tavara olisi valmiiksi jo suht lähellä asuinpaikkaani, tai työmatkan varrella. Ja valmiiksi pakattuna, jolloin aikaa menee todella vähän aikaa vs, kaupassa kerääminen ja jonottaminen. Ja aikatauluongelmaa ei olisi, koska kontti odottaa että asiakas hakee milloin pääsee.

Yön aikana sitten kontit täyttöön ja takaisin tien varteen. Osaa konteista voisi pyörittää myös tiheämmällä aikataululla. Esim Aamu 5-10, sitten 11-15 ja 16-20, täyttö aina välissä, asiakas valitsee mihin aikaan omat ostokset on kontissa. Toki kontin jättämiseen sopivat paikat eivät ole ihan helpoina ongelma ratkaistavaksi. Ainakin puistot voisivat olla ihan hyä paikka. Yksi kontti per puistoalue ei varmasti hirvesti ketään haittaa. Toki konttifirma voisi myös ostaa parkkipaikan kontilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ja joku on pielessä johtamisessa, jos kaupassa yöllä työntekijät istuu paikallaan.

Liikaa porukkaa vuorossa.
Tässä vielä kerran huomautus omalta osaltani: mietin vaan, mikä olisi halvinta ja työntekijöiden kyykyttäminen ja alimiehitys on kyllä semmoista nykyajan miniorjuutta, että en halua siihen kontribuoida millään tavalla.

Olen joskus ollut yhtiössä, joka teki kaikkea konsultointia vaikka Keskolle ja uskoisin, että "Omat etusi"-sähköposti tulee heidän jatkokehityksensä tuloksena.. Ehkä tulee, ehkä ei, mutta kaupan toimintaa analysoitiin ja seurattiin. Ja ei siis oltu suorittavana portaana mitenkään, analysoitiin vaan dataa. Siitä ehkä tulee välillä päähän "työntekijäresurssi", mutta silloin pitää läpsäistä minua naamaan ja kertoa, että ne on ihmisiä, jotka on vaan siellä töissä, eikä niitä saa kiusata.

Ihmettelen miksi ei voisi olla sellaista vanhan ajan kauppa-autoa, joka ajaisi vaikka jotain bussilinjaa pitkin ja pysähtelisi bussipysäkeille ja ihmiset voisivat sieltä hakea liikkuvasta pakettiautomaatista tilaamansa ostokset valmiiksi pussitettuina tai pahvipaketissa jne.. Toisessa päässä autoa pakasteet, toisessa jääkaappikylmät tavarat. Samalla se tavara-auto voisi pysähdyksen ajan toimia kioskina pienellä valikoimalla, esim kalex, karkit, hedelmiä, eineksiä, maitoa, kahvileipää jne, mitä nyt ihmiset voisivat nopealla aikataululla hankkia. Kuitenkin jäätelöauto konseptina toimii niin miksi ei isompikin ostosbussi tai ihan ostosrekka?

Panttia vastaan lisäksi vaikka nokkakärryjen ja vaikka lukittavien ostoskärryjen vuokraamista niin saa ihmiset isommatkin ostokset vietyä perille sen parisataa metriä kotiinsa kaupunkialueella. Lisähintaan sitten toimitus ovelle asti, joka sitten kokonaan eri asia. Luulisi olevan monella kaupunkialueella ja lähiöissä toimiva liiketoimintamalli.

Toinen vaihtoehto olisi että rekka käy aamulla pudottamassa kontillisen ruokaostoksia (kontti = ruokapakettiautomaatti) paikkaan x, josta kontista ihmiset sitten päivän mittaan hakevat edellisen päivän etukäteen maksamansa ja tilaamansa ostoksensa. Kontissa olisi vaikka akut, generaattori tms, jolla ruoat pysyy halutussa lämpötilassa. Itse ainakin tykkäisin jo tuollaisesta. Tavara olisi valmiiksi jo suht lähellä asuinpaikkaani, tai työmatkan varrella. Ja valmiiksi pakattuna, jolloin aikaa menee todella vähän aikaa vs, kaupassa kerääminen ja jonottaminen. Ja aikatauluongelmaa ei olisi, koska kontti odottaa että asiakas hakee milloin pääsee.

Yön aikana sitten kontit täyttöön ja takaisin tien varteen. Osaa konteista voisi pyörittää myös tiheämmällä aikataululla. Esim Aamu 5-10, sitten 11-15 ja 16-20, täyttö aina välissä, asiakas valitsee mihin aikaan omat ostokset on kontissa. Toki kontin jättämiseen sopivat paikat eivät ole ihan helpoina ongelma ratkaistavaksi. Ainakin puistot voisivat olla ihan hyä paikka. Yksi kontti per puistoalue ei varmasti hirvesti ketään haittaa. Toki konttifirma voisi myös ostaa parkkipaikan kontilleen.
Et välttämättä ole huomannut, mutta oikeasti viimeisen kymmenen vuoden aikana jopa kioskit ovat muuttuneet suuresti. Ei pärjää enää valikoimalla, mitä mahtuu autoon ja vaikka esimerkkinä, niin 10v sitten juotiin suunnilleen 2-3 eri olutta ja niistä riittäisi kaikille. Nykyään jos ei ole yhtään pienpanimotuotetta, lähiöhipsterit kiertää sen auton kaukaa. Ja niitä pitää olla 20 erilaista. Mukana.

Eiköhän tuo sinun ideasi korvaudu sillä, että joku (tuleva) toimija leipoo toimituskulut hintaan ja "minimitilaus 30€". Sitten päästään tuosta suurimmasta pelosta, toimitusmaksusta eroon.

Jos ihmiset haluaisivat ostaa läheltä ruokaa kalliilla suppealla valikoimalla, niin vaikka R-kioskeja olisi kaikkialla.

--

Aloitusviestiin liittyen, niin jos Odalla ei ole suurempaa valikoimaa + erikoistuotteita, niin tuskin tilaan sieltä ikinä mitään.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Et välttämättä ole huomannut, mutta oikeasti viimeisen kymmenen vuoden aikana jopa kioskit ovat muuttuneet suuresti. Ei pärjää enää valikoimalla, mitä mahtuu autoon ja vaikka esimerkkinä, niin 10v sitten juotiin suunnilleen 2-3 eri olutta ja niistä riittäisi kaikille. Nykyään jos ei ole yhtään pienpanimotuotetta, lähiöhipsterit kiertää sen auton kaukaa. Ja niitä pitää olla 20 erilaista. Mukana.

Eiköhän tuo sinun ideasi korvaudu sillä, että joku (tuleva) toimija leipoo toimituskulut hintaan ja "minimitilaus 30€". Sitten päästään tuosta suurimmasta pelosta, toimitusmaksusta eroon.

Jos ihmiset haluaisivat ostaa läheltä ruokaa kalliilla suppealla valikoimalla, niin vaikka R-kioskeja olisi kaikkialla.
Ymmärsit idean väärin. Tai ehkä itse en kirjoittanut sitä kovin selvästi. Pakettitoiminnassa käytössä olisi siis laaja valikoima samoilla hinnoilla mitä nytkin prismat, lidlit ja marketit tarjoavat. Pointtina etukäteen tilaus ja kuljetus lähelle kotia. Koska kuljetus voitaisiin tehdä esimerkiksi bussista muokatulla liikkuvalla pakettiautomaatilla, voisi olettaa että bussin kaikki tila ei tule kylmälaitteilla ja ostospaketeilla käytetyksi, joten pysähdyksen ajan bussi toimisi siis kioskina ja bussikuski myyjänä. Näin ihminen voisi hakea "kauppa-autosta" nopeasti jotain ruokatarvikkeita, vaikka ei olisikaan tilannut mitään. Tai voisi ostaa ostoksien lisäksi vaikka jotain, joka ehkä unohtui tilauksesta.

Jälkimmäisessä konttiesimerkissäni ei tällasta kioskitoimintaa olisi.

Päämyyntiveturi olisi kuitenkin se ajansäästö kun ei tarvitse käydä kaupassa keräilemässä ja jonottamassa. Joku 30€ minimiostosraja kuulostaa mielestäni ihan ok. Kuitenkin kun tuo esimerkin bussi on pakettiautomaatti, niin pakettiautomaattien lokerokoko pitää jotenkin mitoittaa, eikä se ole järkevää jos jonnet tilailevat yhtä es-tölkkiä jne. ja se vie yhden kokonaisen lokeron.

Tämä ei ole sama asia kuin kauppojen ostoksien kerääminen ja kassien nouto kaupasta, koska kauppa on silti siellä paikassa x. Tämä bussi- tai konttisysteemi olisi lähempänä asiakasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ymmärsit idean väärin. Tai ehkä itse en kirjoittanut sitä kovin selvästi. Pakettitoiminnassa käytössä olisi siis laaja valikoima samoilla hinnoilla mitä nytkin prismat, lidlit ja marketit tarjoavat. Pointtina etukäteen tilaus ja kuljetus lähelle kotia. Koska kuljetus voitaisiin tehdä esimerkiksi bussista muokatulla liikkuvalla pakettiautomaatilla, voisi olettaa että bussin kaikki tila ei tule kylmälaitteilla ja ostospaketeilla käytetyksi, joten pysähdyksen ajan bussi toimisi siis kioskina ja bussikuski myyjänä. Näin ihminen voisi hakea "kauppa-autosta" nopeasti jotain ruokatarvikkeita, vaikka ei olisikaan tilannut mitään. Tai voisi ostaa ostoksien lisäksi vaikka jotain, joka ehkä unohtui tilauksesta.

Jälkimmäisessä konttiesimerkissäni ei tällasta kioskitoimintaa olisi.

Päämyyntiveturi olisi kuitenkin se ajansäästö kun ei tarvitse käydä kaupassa keräilemässä ja jonottamassa. Joku 30€ minimiostosraja kuulostaa mielestäni ihan ok. Kuitenkin kun tuo esimerkin bussi on pakettiautomaatti, niin pakettiautomaattien lokerokoko pitää jotenkin mitoittaa, eikä se ole järkevää jos jonnet tilailevat yhtä es-tölkkiä jne. ja se vie yhden kokonaisen lokeron.

Tämä ei ole sama asia kuin kauppojen ostoksien kerääminen ja kassien nouto kaupasta, koska kauppa on silti siellä paikassa x. Tämä bussi- tai konttisysteemi olisi lähempänä asiakasta.
..mutta otsikon Oda tuo kotiin asti? Kai se on kätevämpää kuin konteilla/bussissa asiointi, varsinkin jos toimitusajan saa joustavasti valita.

--

Kylmäkontit on kyllä fiksu idea, ihan K- ja S-ryhmillekin.. Jos omassa kaupassa ei ole sitä, mitä haluat, niin tuommoiseen voisi tilata ja itse vähenisi matkat muualle jonkun erikoistuotteen perässä.

--

En kyllä muuten väheksy tuota ideaa. Esim. Sofian marjat tuo marjatilauksia pakulla ympäri Helsinkiä ja Sofia taitaa tienata moninkertaisesti sen, mitä minä. Eli asiakkaan lähelle hygieenisessä autossa idea toimii hyvin joillekin jo nyt.
Bussin/rekan kokoa kyllä väheksyn, kun ei sinne saa tarpeeksi tavaraa mahtumaan tilausten lisäksi. Ehkä jotain naposteltavaa ja kaljaa, mutta niitäkin vain perussetin.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
..mutta otsikon Oda tuo kotiin asti? Kai se on kätevämpää kuin konteilla/bussissa asiointi, varsinkin jos toimitusajan saa joustavasti valita.
Kotiintoimitus ei vaan voi olla koskaan yhtä halpaa kuin itse ostoksien hakeminen kaupasta, koska se tavaran vieminen asunto kerrallaan on vaan niin hidasta ja siksi kallista, ja siihen tarvitaan aina se ihminen. Jos iso määrä ihmisiä siirtyisi tilaamaan ruokansa kotiin, tarvittaisiin kaupan alalle enemmän ihmisiä töihin, koska kuskeja tarvittaisiin enemmän, mitä nyt on väkeä kaupoissa töissä. Robotti voi kerätä, mutta ihminen tarvitaan viemään. Jos olisi robottiauto, niin käytännössä se voisi jo olla melko lähellä robottikonttiruokakylmäpakettiautomaattiakin käytännössä.

Lisäksi se on mielestäni haitta, että pitää itse pystyä olemaan kotona juuri silloin kun tavaraa tuodaan. Kotiin asti on myös aika kyseenalainen termi. Ainakin itselleni ei mikään tule kuin kerrostalon ulko-ovelle, sieltä itse kannan ne asuntoon. Lopulta sama hakea salesta ne tavarat, se kun on noin 50 metrin päässä ja auki melkein koko ajan. Samasta syystä en tilaa postista mitään kotiinkuljetuksella, helpompi hakea milloin haluan ne lähimmästä pakettiautomaatista. Itselleni kätevämpää on joustavuus, ei se että tuodaan melkein kotiin asti tarkasti määrättynä aikana.

Mielestäni tuo joustavuus olisi selkeä valtti, siksi en oikein ymmärrä miksi on vain nämä kaksi vaihtoehtoa nykyään. Eli kaupasta ostosten haku itse ja kotiin tuonti. Tai ymmärrän, tuohan söisi isojen ketjujen voittoja, kun esimerkiksi nuo kontit söisivät suoraan halvemmilla hinnoilla ison osan pienten kauppojen myynnistä. Tämä tuli viimeksikin esiin, kun asiasta kesksuteltiin. Syy, miksi Suomen isot ketjut eivät ole kiinnostuneet edes kotiinkuljetuksista on se, että heillä on liikepaikat hyvissä ja kalleissa paikoissa ja kaupassa käydessään ihminen tekee enemmän heräteostoksia. Halpa kotiinkuljetus ei oikein sovi heidän liiketoimintamalliinsa.

Kylmäkontit on kyllä fiksu idea, ihan K- ja S-ryhmillekin.. Jos omassa kaupassa ei ole sitä, mitä haluat, niin tuommoiseen voisi tilata ja itse vähenisi matkat muualle jonkun erikoistuotteen perässä.

--

En kyllä muuten väheksy tuota ideaa. Esim. Sofian marjat tuo marjatilauksia pakulla ympäri Helsinkiä ja Sofia taitaa tienata moninkertaisesti sen, mitä minä. Eli asiakkaan lähelle hygieenisessä autossa idea toimii hyvin joillekin jo nyt.
Edelleen ne kontit olisivat vaan pelkkiä kylmiä pakettiautomaatteja. Siihen konttiin voisi tilata koko valikoimasta etukäteen kaikkea mitä valikoimassa on. Ihan samalla tavalla melkein kuin nykyisessä ruokatoimituksissa. Se ostoskassi(t) laitetaan sitten sinne konttiin lokeroihin, asiakkaalle tieto lokeron koodista, rekka käy pudottamassa kontin paikkaan x ja se on siellä ajan y odottamassa että asiakas hakee ovikoodillaan ostoskassinsa. Ei olisi mitään syytä tilata vain erikoisasioita sinne konttiin, kun voi tilata kaikki ruokaostoksensa sinne.

En enää tämän enempää postaa tästä omasta kontti-ideastani, menee vähän kuitenkin ohi topicin aiheesta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
47
Isoin vika näissä on kun tilaat K tai S ryhmältä sen kotiin kuljetuksen tai auton takakonttiin kannon kaupan pihalla on että kun pääset kotio ja saat tilausket kaappiin ja alat tekemään ruokaa niin huomaatkin että siitä tilauksesta uupuukin osa.
Maksuakin tietysti on piennetty sen verran mitä uupuneet olisivat maksaneet, mutta joudut sitten lähtemään kuitenkin sinne kauppaan hakemaan niitä puuttuvia. Eli hyöty koko tilauksesta tippuu nolliin.
ja jos teit noudolla etkä kotiin kuljetuksella niin joudut vielä ajelemaan tilauksen teon takia kauppaan kaksi kertaa.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Kyllä molemmissa ryhmissä tulee keräilyvahvistus ja poikkeamat keräilyssä etukäteen spostiin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kotiintoimitus ei vaan voi olla koskaan yhtä halpaa kuin itse ostoksien hakeminen kaupasta, koska se tavaran vieminen asunto kerrallaan on vaan niin hidasta ja siksi kallista, ja siihen tarvitaan aina se ihminen. Jos iso määrä ihmisiä siirtyisi tilaamaan ruokansa kotiin, tarvittaisiin kaupan alalle enemmän ihmisiä töihin, koska kuskeja tarvittaisiin enemmän, mitä nyt on väkeä kaupoissa töissä.

Lisäksi se on mielestäni haitta, että pitää itse pystyä olemaan kotona juuri silloin kun tavaraa tuodaan. Kotiin asti on myös aika kyseenalainen termi. Ainakin itselleni ei mikään tule kuin kerrostalon ulko-ovelle, sieltä itse kannan ne asuntoon. Lopulta sama hakea salesta ne tavarat, se kun on noin 50 metrin päässä ja auki melkein koko ajan. Samasta syystä en tilaa postista mitään kotiinkuljetuksella, helpompi hakea milloin haluan ne lähimmästä pakettiautomaatista. Itselleni kätevämpää on joustavuus, ei se että tuodaan melkein kotiin asti tarkasti määrättynä aikana.
Kotiin toimitus maksaa nyt 4,90 eur. Olen täysin varma, että muutaman vuoden kuluttua kotiin kuljetus 15 kilometrin sisällä logistiikkakeskuksesta ei maksa mitään. Tämä on väistämätön tosiasia siinä vaiheessa, kun verkkokaupan asiakasmäärä kasvaa. Suomihan on ruokaverkkokaupan kääpiö, täällä ollaan tässäkin lajissa verkokauppaa taas muita maita perässä huimasti.

Samalla toimitusajat joustavoituvat. Ja kotiinhan ne tuodaan tietysti jo nytkin, asuntoon siis. Mistä olet kehitellyt ajatuksen ettei tulisi? Kyllä minulle myös jokainen paketti Postilta on tullut kotiovelle, samoin kuriirifirmoilta.

Moni ei tule ajatelleeksi, että kun asiakas tilaa verkkokaupasta tilauksen vaikkapa 2 vuorokauden päähän, kauppa tietää silloin 2 vuorokautta aiemmin mitä asiakas on ostamassa, verrattuna kivijalassa asioivaan asiakkaaseen. Tämä on logistinen etu.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kotiin toimitus maksaa nyt 4,90 eur. Olen täysin varma, että muutaman vuoden kuluttua kotiin kuljetus 15 kilometrin sisällä logistiikkakeskuksesta ei maksa mitään. Tämä on väistämätön tosiasia siinä vaiheessa, kun verkkokaupan asiakasmäärä kasvaa. Suomihan on ruokaverkkokaupan kääpiö, täällä ollaan tässäkin lajissa verkokauppaa taas muita maita perässä huimasti.

Samalla toimitusajat joustavoituvat. Ja kotiinhan ne tuodaan tietysti jo nytkin, asuntoon siis. Mistä olet kehitellyt ajatuksen ettei tulisi? Kyllä minulle myös jokainen paketti Postilta on tullut kotiovelle, samoin kuriirifirmoilta.

Moni ei tule ajatelleeksi, että kun asiakas tilaa verkkokaupasta tilauksen vaikkapa 2 vuorokauden päähän, kauppa tietää silloin 2 vuorokautta aiemmin mitä asiakas on ostamassa, verrattuna kivijalassa asioivaan asiakkaaseen. Tämä on logistinen etu.
Halvin kotiinkuljetus on 9.90 k ja s kaupoilla Oulussa tietääkseni. En nyt keksi miten se voisi tuosta edes halventua, jos ei kauppoja aleta sulkemaan ja oikeasti optimoida tuota kotikuljetusta sen toiminnan alkupäästä.

Kerrostalossa on ulko-ovi lukossa ja kun tavaraa tuodaan, niin tulevat sinne oven taakse. Itse menen ovelle vastaan ja kannan rojut asuntoon.

Totta on tuo 2 päivän viive ja sen perusteella tehtävä ennakointi mutta mielestäni 2 päivää ennakkoon tehtävä ruokatilaus ei ole tarpeeksi hyvä. Ideaalitilanteessa toimituksen pitäisi onnistua samalle päivälle. Eli aamulla tilaus, illalla ruoat kotona.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Halvin kotiinkuljetus on 9.90 k ja s kaupoilla Oulussa tietääkseni. En nyt keksi miten se voisi tuosta edes halventua, jos ei kauppoja aleta sulkemaan ja oikeasti optimoida tuota kotikuljetusta sen toiminnan alkupäästä.

Kerrostalossa on ulko-ovi lukossa ja kun tavaraa tuodaan, niin tulevat sinne oven taakse. Itse menen ovelle vastaan ja kannan rojut asuntoon.

Totta on tuo 2 päivän viive ja sen perusteella tehtävä ennakointi mutta mielestäni 2 päivää ennakkoon tehtävä ruokatilaus ei ole tarpeeksi hyvä. Ideaalitilanteessa toimituksen pitäisi onnistua samalle päivälle. Eli aamulla tilaus, illalla ruoat kotona.
Kyllä, 9,90 maksaa kotiin kuljetus, mutta kun pelkkä keräilykin maksaa 4,90 niin miellän että se kuljetus maksaa tuon 4,90. Hinta voi halventua nimenomaan sillä, että tavarat kerätään logistiikkakeskuksesta vahvasti automatisoituna, eikä kaupasta keräillen joka on aivan puuhastelua. Ja tietysti tarvitaan sitä volyymia.

Sinun tapauksessasi siis tuo ettei tuoda asuntoon, johtuu siis sinusta, palvelussa se kyllä on mukana.

Samaa mieltä minäkin että noin pitää toimitusajan olla ja niin se varmaan tuleekin joskus olemaan. Mutta pointti oli se, että kun ruokaa tilataan verkkokaupasta, siinä on silti se esim. vuorokauden logistinen etu. Ja tämä etu ei ole ainoa.

Ruokaostosten tekeminen siten, että ajetaan autolla peltomarkettiin, kerätään itse, jonotetaan maksamaan, ajetaan takaisin kotiin ja vielä itse kannetaan kassit sisälle, on ainakin itselleni järjettömän vastenmielinen kokemus. Lisäksi se on kokonaisuutena järjettömän kallis tapa, koska koko tapahtumaketju on täynnä hukkaa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kyllä, 9,90 maksaa kotiin kuljetus, mutta kun pelkkä keräilykin maksaa 4,90 niin miellän että se kuljetus maksaa tuon 4,90. Hinta voi halventua nimenomaan sillä, että tavarat kerätään logistiikkakeskuksesta vahvasti automatisoituna, eikä kaupasta keräillen joka on aivan puuhastelua. Ja tietysti tarvitaan sitä volyymia.

Sinun tapauksessasi siis tuo ettei tuoda asuntoon, johtuu siis sinusta, palvelussa se kyllä on mukana.

Samaa mieltä minäkin että noin pitää toimitusajan olla ja niin se varmaan tuleekin joskus olemaan. Mutta pointti oli se, että kun ruokaa tilataan verkkokaupasta, siinä on silti se esim. vuorokauden logistinen etu. Ja tämä etu ei ole ainoa.

Ruokaostosten tekeminen siten, että ajetaan autolla peltomarkettiin, kerätään itse, jonotetaan maksamaan, ajetaan takaisin kotiin ja vielä itse kannetaan kassit sisälle, on ainakin itselleni järjettömän vastenmielinen kokemus. Lisäksi se on kokonaisuutena järjettömän kallis tapa, koska koko tapahtumaketju on täynnä hukkaa.
No keräily+kuljetus on 9.90, ilman keräilyä et saa kotiinkuljetusta joten aika outoa logiikkaa.

Jos minä maksan kotiintoimituksesta ja lähetti toimittaa vain kerrostalon ulko-ovelle niin miten se on juuri minun vika? Pointti oli kuitenkin se, että kun joutuu vetään ulkokamppeet päälle ja menemään lähettiä vastaanottamaan, niin ei ole iso kynys enää kävellä ne kamat päällä saleen ja saada samat kamat halvemmalla.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Jos minä maksan kotiintoimituksesta ja lähetti toimittaa vain kerrostalon ulko-ovelle niin miten se on juuri minun vika? Pointti oli kuitenkin se, että kun joutuu vetään ulkokamppeet päälle ja menemään lähettiä vastaanottamaan, niin ei ole iso kynys enää kävellä ne kamat päällä saleen ja saada samat kamat halvemmalla.
No en nyt osaa sanoa kenen vika se on, ettet asu kerrostalossa jossa on ovipuhelin. Mutta ei siinä palvelussa ole se vika, vaikka mielestäni niin yritit viestittää:
alakääntö sanoi:
Kotiin asti on myös aika kyseenalainen termi. Ainakin itselleni ei mikään tule kuin kerrostalon ulko-ovelle, sieltä itse kannan ne asuntoon.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 653
Oda:lta eilen s.postia. Aukenee kohtapuolin, tosin ei vielä ilmoittaneet mitään aikataulua.
Odotus on ohi ja saat meiltä pian postia, jos olet Odan ensimmäisten asiakkaiden joukossa. Samalla kerromme tarkemmin, miten ostoksien tekeminen Odalla toimii.​
Entä jos sähköpostia ei kuulu heti?
Avaamme kauppamme asteittain ja kutsumme asiakkaita odotuslistalta ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoitamme kuitenkin heti, kun juuri sinä voit tilata ostoksesi Odalta.​
Kutsua odotellessa vielä muutama maistiainen tulevasta:​
Kotiinkuljetus alkaen 0 €
Tästä olemme ylpeitä: kotiinkuljetuksemme ovat aina edullisia ja parhaimmillaan täysin ilmaisia. Uutena asiakkaana saat ilmaiset kotiinkuljetukset kaikille yli 40 € ostoksille kolmen kuukauden ajan.​
Tuomme kotiovellesi vain parasta
Meidän tavoitteenamme on tehdä sinun arjestasi helpompaa. Siksi kiinnitämme aivan erityistä huomiota siihen, että voit olla tyytyväinen tilaamiesi ruokien laatuun, tuoreuteen ja säilyvyyteen. Meillä on käytössä laatutakuu, joka on yksinkertaisuudessaan tämä: jos jokin menee vikaan, saat rahasi takaisin.​
Asiakaspalvelumme on paikalla sinua varten ‍
Jos kaipaat apua tilauksen tekemisessä, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Tavoitat meidät aamusta iltaan puhelimitse, chatissa ja meilillä – vaikka tähän sähköpostiin vastaamalla!​
Terveisin,
Suomen odalaiset​
"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Äsken tuli sähköpostia, ja nyt pääsisi tilaamaan. Valikoimat vielä aika heikot ja monen tuotteen kohdalla lukee loppuunmyyty. Eiköhän sieltä silti tule testitilaus laitettua jossakin vaiheessa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Äsken tuli sähköpostia, ja nyt pääsisi tilaamaan. Valikoimat vielä aika heikot ja monen tuotteen kohdalla lukee loppuunmyyty. Eiköhän sieltä silti tule testitilaus laitettua jossakin vaiheessa.
Mielenkiintoista, kuinkahan valmis palvelu on kokonaisuudessaan. Ilmeisesti rajatulle määrälle asiakkaita avaavat palvelun, sillä tänne ei ainakaan vielä kyseistä sähköpostia ole tullut. Asuinpaikka varmaan vaikuttaa tähän, haluaisitko kertoa missä päin asut?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mielenkiintoista, kuinkahan valmis palvelu on kokonaisuudessaan. Ilmeisesti rajatulle määrälle asiakkaita avaavat palvelun, sillä tänne ei ainakaan vielä kyseistä sähköpostia ole tullut. Asuinpaikka varmaan vaikuttaa tähän, haluaisitko kertoa missä päin asut?
Asun Etelä-Helsingissä. Ihan muutama viikko sitten taisin käydä jättämässä sähköpostiosoitteeni tuonne noiden nettisivuille, mutta kysyttiinkö siinä muutakin kuin sähköpostia? Eli siis lähinnä postiosoitetta? Ei voi muistaa enää.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Asun Etelä-Helsingissä. Ihan muutama viikko sitten taisin käydä jättämässä sähköpostiosoitteeni tuonne noiden nettisivuille, mutta kysyttiinkö siinä muutakin kuin sähköpostia? Eli siis lähinnä postiosoitetta? Ei voi muistaa enää.
Itse olisin jättänyt sähköpostiosoitteeni noille muutama viikko sitten, mutta eivät halunneet ottaa uusia mahdollisia asiakkaita siinä kohtaa vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Munkkiniemeen Oda ainakin kuljettaa tällä hetkellä. Valikoima suppea, mutta muuten ihan hyvät fiilikset.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Voin entisenä elintarvikekuskina sanoa, että tää homma tulee muutaman vuoden sisään syömään duopolin verkkokauppamyyntiä ihan vitusti. Toi marketeissa kerääminen on suurinta tuhlausta Suomessa mitä oon pitkään aikaan nähny. Niihin marketteihin kun olemattomilla takatiloilla tuotiin nuo helvetin keräilykärryt sun muut rojut niin siitä on tehokkuus kaukana.

Sitten vielä kuinka helvetin tehotonta tuo kerääminen on kun kaupassa kerran hyllytetty vs se, että jätetään hyllytys välistä ja robotti ottaa suoraan lavalta ja laittaa kuljetuslaatikkoon.

Sitten päästään myös kivasti Duopolin yritysjärjestely ongelmaan. SOK:lla on Inex joka myy osuuskaupoille. Keskolla on Kesko joka myy kauppiaille. Keskolla kauppiaat suuttuu, jos Kesko alkaa myymään verkkokaupasta halvemmalla heidän ohi. Inexillä ja SOK:lla ei nyt ole ihan vastaavaa ongelmaa, mutta Inex ei toimita käsittääkseni muuta kun osuuskaupoille.

Odalla varmaan kestää 2-3 vuotta, että homma alkaa sujua kunnolla ja valikoima kasvaa. Pitää itsekkin kokeilla, kun tulee saataville. Luonnollisesti Oda tulee varmaan keskittymään suuriin kaupunkeihin ja jättää Pihtiputaan mummot muille toimijoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Keskolla varmaan ongelma ainakin, mutta s ryhmällä ei kai niinkään? Jos verkkokauppa tulee vallitsevaksi tavaksi ostaa ruokaa niin ei kai siinä muuta kun muuttaa prismat keräilyvarastoiksi?

Mutta kyllä tuo keräily prismasta tuntuu typerältä jo ihan senkin puolesta että prismassa asiointi on mennyt vaikeaksi kun joka paikka on täynnä noita keräily rullakoita, eikä normaali asiakas mahdu enää sekaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom