Kun hieman aikaa menee ja väki pääsee tutkimaan Hershin väitteitä, niin alkaa hyvin löytymään väitteistä jäätäviä aukkoja.
Yksi hauska väite sillä oli:
No Räjähdykset itsessäänhän oli NS1 putkessa n. 6km päässä toisistaan, ja NS2 putken räjähdys sattui näistä n. 80km päässä.
Myös tuo laivan malli on hauska. Alta-luokan alukset eivät ottaneet osaa BALTOPS harjoitukseen. Vaan toinen oli Heinäkuussa odottamassa ilman moottoria hinausta purkutelakalle ja toinen toiminnassa oleva seilaili lähinnä Bergenin ja Mandalin väliä Atlantin rannalla. No onhan niillä hieman samanlainen laiva malli olemassa, mutta Hersh sanoo kuitenkin myöhemmin ja painottaa:
Jospa hän onkin tehnyt virheen ja hänen lähde onkin luullut sitä toiseksi laivaksi. No näitäkin Oksøy-luokan laivoja on 2. Toinen itseasiassa oli BALTOPSissa mukana, Hinnøy, mutta se on käynyt lähimmilläänkin kilometrien päässä noista paikoista. Eikä ole pysähtynyt ollenkaan.
Sitten päästään niihin P8 koneisiin. No niitähän on Norjalaisilla 3kpl:tta. Mutta ne tulevat vasta operatiiviseen käyttöön tänä vuonna. Niiden toiminta-alue on enemmänkin pohjoisessa, kuin tuolla etelässä ja jos halutaan pitää toiminta "normaalina", kuten Hersh väittää, niin silloin p8 kone tuskin osallistuu partiointi lentoihin. Niillä on kyllä ollut harjoituslentoja räjähdysviikolla, mutta ne on ollut pohjoisessa. Lähinnä laskeutumisharjoituksia. Ja edelleen, miksi tiputtaa poiju koneesta, kun voit vain painaa lähettimen nappulaa veneessä.
Vaikka täälläkin moni tuota Hershin kirjoitusta piti jonaina savuavana aseena, niin kyllä se nyt vaan on lähempänä Clancyn tarinoita, kuin mitään mahtavaa paljastusta.
Täällä pidempi kirjoitus näistä aiheista, tein vähän referointia, jos ei porukka jaksa lukea.
Blowing Holes in Seymour Hersh's Pipe Dream (substack.com)