Juu kyllä, myös useamman eri kuvan dataa (stackausta) tuossa tietojen mukaan tekoälyn lisäksi käytetään. Tässä kuluneen vuoden aikana tuon yötilan tekemä jälki on myös muuttunut selvästi vähemmän ylikorostuneen näköiseksi, mitä se oli alkuun P20-malleilla.
Tuota olen ihan yleisemminkin pohtinut, että miten näillä nykypuhelinkameroilla nuo ilmoitetut kuva-asetukset määritellään, jos lopputuloksen muodostamiseen käytetään jopa yli kymmentä otosta eri asetuksilla taltioituna.
Olettaisin tuon valotusajan olevan (useamman kameran tapauksessa: isoin) valotusaikojen summa. Tämä selittäisi ylipäätään nuo todella pitkät valotusajat noin vähäisellä määrällä siitä johtuvaa suttua. Toki päivänvalossa tämä on hieman harhaanjohtavaa, kun esim. se taivas on poimittu vaan pienestä osasta valotuksia.
Herkkyyden määrittely lienee vieläkin mielivaltaisempaa (kun noissa kennoissa taitaa olla melko suurella alueella tuo herkkyyden säätö digitaalista* (ts. skaalataan sitä jo ADC-muunnettua pikselin kirkkautta ylöspäin). Jos ja kun näin on, niin se kuvankäsittelyprosessorin tekemä ohjelmallinen ylivalotus raakakuvadatasta jpeg-vedosta loihtiessa ei poikkea mitenkään siitä sensorilla tehtävästä. Siksipä esim. kahden eri kameran kuvat (samalla kameramoduulilla ja samalla valotusajalla), joista toisessa on ISO2000 ja toisessa ISO5000, voivat olla niin lähellä toisiaan kirkkauden suhteen, ja samalla määrällä kohinaakin. Toinen lisäsi sensorin herkkyyttä, ja toinen vaan korjasi valotuksen jälkikäsittelyssä. Jotta herkkyys oikeasti kertoisi mitä saatiin, niin sen luvun ei pitäisi olla se sensorin asetus, vaan se kokonaiskäsittelyn... mutta, no, kuten tästä ketjusta ja noista ”mustista” kuvista nähdään, näin ei ole.
Lisäksi toki samalla sensorin vahvistuksen (oli se analogi- tai digipuolella) asetuksella se mustavalkosensorin ISO-luku on noin 2,5 kertainen (koska siellä ei ole niitä värifilttereitä syömässä valoa). Tämän toki voi korjata säätämällä MV-sensorien herkkyyden alaspäin (pl. päivänvalossa kun herkkyys on jo muutenkin minimissä, säätämällä valotusajan vieläkin lyhemmäksi).
Ja, toki, eri valotusten ISO-arvot ovat varmaan myös selvästi eriäviä, mutta silti meille kerrotaan vain yksi lukuarvo.
Lisäksi toki salaman kanssa nuo kaksi- tai kolmisävysalamat eivät taida ilmoittaa kuvaan sitä mikä oli salamanvalon valkotasapaino? Vai, onko se jossain siellä tiedoissa piilossa?
Eli, ei näiden kameroiden jpeg-kuvien tiedoista ihan valtavasti voi päätellä siitä mitä oikeasti kuvatessa tapahtui.
* Tai, no, ainakin se kohinan määrän aivan liian tasainen kasvu nykyisillä digikameroiden sensoreilla antaa ymmärtää tuonkaltaisen toiminnan olevan ihan mahdollsuuksien rajoissa. (Klassinen versiohan olisi kasvattaa sen analogipuolen vahvistusta ennen signaalin digitointia, ja jopa olla erillinen vahvistuspolku eri herkkyyksillä.)