Noniin.
Muutama päivä käyttöä takana, en kyllä lähtisi palauttamaan ja ottamaan takaisin käyttöön 7+.
Huomioita:
Kameran JPG-prosessointi on kyllä todella agressiivinen lisäämään kuvaan terävöitystä, usein aivan liikaa.
Kuten todettua, hämäräkuvaus ei ole tosiaankaan mitenkään erityinen.
Kun valoa on tarjolla, kamera tekee erittäin hyvää jälkeä. Sanoisin kumminkin, että tämä ei tosiaan ole ihan sunnuntaikuvaajan luuri, pelkkä JPG moodi päällä tulokset eivät ole mitenkään erityisen mairittelevia, ainakaan joka kerralla. Tietyissä tilanteissa, etenkin bokeh-mode päällä myös jpg voi tuottaa ainakin somessa jaettavia kuvia aivan kivutta. Tähän toivoisin nokialta jotain päivitystä, että ottaisivat vähän terävöityksen lisäämistä pois jpg-modessa. Etenkin läheltä otetuissa muotokuvissa se on todella agressiivinen. Itseäni tämä ei haittaa, koska olen kuvannut järkkärilläni käytännössä aina raw-formaatissa.
Objektiivisiä huomioita:
Ulkonäkö/muotoilu/materiaalit miellyttää. Jopa tähän asti erittäin kriittisesti nokian puhelimiin suhtautunutta vaimoa.
Omassa laitteessa sormenjälkitunnistinta ei oikein voi käyttää puhelimen avaamiseen. Kasvotunnistin sen sijaan toimii hyvin ja säilyy myös minun tapauksessa avattuna kun on yhdistetty älykellooni.
Itse puhelimena:
Toimii erinomaisesti. Näyttö on tarkka, QI-lataus toimii hyvin, käyttö on erittäin sulavaa, haptinen feedback "laadukkaan" tuntuinen.
Yhteenveto:
omaan käyttööni/tarpeisiini oikein sopiva laite jo nyt/tälläisenaan. Suurimmat puutteet ovat näytön sormenjälkitunnistin ja em. hämäräkuvauksen puutteet. Näiden kanssa pystyn elämään, sillä kuvissa inohan eniten tärähtäneitä/kohisevia kuvia, en nää niittä käyttökelpoisena, vaikka sen kuvan nyt saisikin tuotettua.
Loppukevennyksenä. Allaoleva kuvapari on kuvattu samalla laitteella. Toinen on otettu suoraan jpg, pienennetty fotarissa ja noh.. toista on kokattu fotarissa vähän enemmän.