Nettovarallisuus Alempi Keskiluokka, Keskiverto Keskiluokka, Ylempi Keskiluokka, tai Yläluokka?

Tila
Keskustelu on suljettu.

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tulevaisuutta miten menee meillä kaikkilla on toki vaikeata ennustaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Taitaa useimmilla palstalaisilla jäädä tuon 2,1 miljoonan alle?
"Keskiarvoa nostavat erityisesti useista miljoonista haaveilevat suomalaiset."
(Lähde)

Tuo 2,1 miljoonaa oli ilmeisesti keskiarvo, jota nostaa se, että osa vastaajista on luultavasti heittänyt mukaan jotain kymmenien tai satojen miljoonien summia. Mikäli näin on, tuo luku ei oikein kerro mitään hyödyllistä. Mediaani olisi ollut kiinnostavampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Aihe on sinänsä ihan kiinnostava, mutta jeesuskristus, että oli surkea avaus ja otsikko ketjulle :facepalm:

Taloudellinen riippumattomuus on suhteellista, mutta esim. 3000e passiivisiin kuukausituloihin vaaditaan hyvin maltillisella 5%:n tuotto-odotuksella rapiat 700k:n pääoma. Tuolla summalla ei leveästi elä, mutta elää kuitenkin - ja riippumattomasti. 2M pääomalla päästään jo 100k vuosituloihin. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä vastaajat tarkoittavat "taloudellisella riippumattomuudella".

Suomessa väestön varallisuuden suhteen ollaan aika vaatimattomassa tilanteessa. Korkeimman nettovarallisuusdesiilin mediaani on n. 650k. Ja siinä on mukana asuntovarallisuus. Elämme köyhässä maassa, toverit.

Tilastokeskus - 1. Puolella kotitalouksista nettovarallisuutta yli 110 000 euroa vuonna 2013
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Aihe on sinänsä ihan kiinnostava, mutta jeesuskristus, että oli surkea avaus ja otsikko ketjulle :facepalm:

Taloudellinen riippumattomuus on suhteellista, mutta esim. 3000e passiivisiin kuukausituloihin vaaditaan hyvin maltillisella 5%:n tuotto-odotuksella rapiat 700k:n pääoma. Tuolla summalla ei leveästi elä, mutta elää kuitenkin - ja riippumattomasti. 2M pääomalla päästään jo 100k vuosituloihin. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä vastaajat tarkoittavat "taloudellisella riippumattomuudella".

Suomessa väestön varallisuuden suhteen ollaan aika vaatimattomassa tilanteessa. Korkeimman nettovarallisuusdesiilin mediaani on n. 650k. Ja siinä on mukana asuntovarallisuus. Elämme köyhässä maassa, toverit.

Tilastokeskus - 1. Puolella kotitalouksista nettovarallisuutta yli 110 000 euroa vuonna 2013
Jo joo valita mitä haluat avaus oli ihan ok/hyvä.

Otsikko ei voi kirjoittaa pitemmäksi suomeksi se on maksimipituus muuten lisäisin siihen jonkun sanan.

Kiinnostavaa kun lasket että pitää olla 3000 euroa netto/kuukausi tuloihin kun paljon vähemmän esim 2000 tai vähemmän riittää jos ei tietysti ole lapsia elätettävänä.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kerro, missä olen väittänyt, että "pitää olla 3000e kuukausi"? En myöskään puhunut nettotuloista.
Ymmärsin ehkä väärin tämän lauseen: "3000e passiivisiin kuukausituloihin vaaditaan hyvin maltillisella 5%:n tuotto-odotuksella rapiat 700k:n pääoma."

Ok tarkoitit siis brutto pääoma tuloa se josta menee 30% veroa jos ei ole todella isot pääomatulot jolloin pääoma % vero voi olla vielä korkeampi.


Hmm riittääköhän tuo 3k/kuukausi BRUTTO (-30% vero) jos on yksi ISO sijoituslaina vielä jäljellä jonka kuukausi vähennys on noin 1050 euroa kuukaudessa? Muistakaa toki että sijoituslainan koroista saa verovähennystä mutta se 1050 meno on taakkana. Kaikki muut velat maksettu pois ei autolainaa, opintolainaa, limittiluottoa jne.

Minä en ole siinä tilanteessa mutta ajatelkaa jos jollakin on lapsia että niistä sen sijaan menee se 1050 euroa/kuukausi maksu vaikka kaikki lainat on maksettu että ei mene 1050 euroa/kuukausi automaattinen lainavähennys.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Verottaja on sitä mieltä että mun varallisuus on (viimeisin veronpäätös) ~90000€. Bruttona tuli viime vuonna ~43000€.

Asun vuokralla, tosin "maksan" vuokraa osittain itselleni, kyseessä firman työsuhdekämppä.

12kpl kämppiä firmalla, oma osuus 20%. Mistä fiksuimmat osaa laskea että pääomistajalla on jo kohtuu siivu (~360000€). Velkaa tosin on pankille ~450000€, mutta se lyhenee vuokrat + mitä firmasta lyhennellään n. 60000€/v.

En kylläkään omista autoa, josta tulee melkoinen säästö vuosittain. Mutta en mä silti pidä itseäni mitenkään varakkaana. Paskat nytkin on käyttötilillä alle 100€, ja luotolla roikkuu ens kevään matkoista vielä muutama satanen. No onhan sitä vastaavasti kaikki ruudut päivitetty 4K-aikaan (70" töllö ja 28" koneelle), koneessa jyllää i7+32gt+512gt-M2.sata+1060. Siskolle ostin ulkoisenkovon kun ei ymmärrä varmuuskopioinnin tärkeyttä. Veljelle ostin tiskikoneen, ei tule muijansa kanssa ryppyjä rakkauteen jne jne.

Kyllähän sitä pystyisi säästämään vuosittain suuriakin summia. Mutta kun katsellut miten sukulaiset kuolee 60-70-vuotiaina, 100k tilillä, "taloudellisesti riippumattomia", missään kuitenkaan ikinä käyneenä, niin mä vedän täysillä. Kuolen kuitenkin ennen eläkeikää, ja siihen mennessä mulla toivottavasti on firman kautta sen verran rahaa, että saa nekin laittaa haisemaan.
No periaatteessahan se on sitä riippumattomuutta. :kippis:
En minäkään omista autoa vaikka ajokortti on ollut 18 vuotiaasta saakka ja pidän Fast and Furious elokuvista. Veljeni lapsiperheellä on kaksi autoa... mutta minä en ole hankkinut säästösyistä ja olen suvun "kitupiikki" ja hehee se Roope Setä veljeni perheen lapsille. Sisko on selvästi nuorin iso ikäero...
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
5
Kerkeäisikö Startgate2017 tähän väliin kertomaan kuinka rahvaanomaisilla tuloilla saavutetaan upper advanced middle class tjsp? Ei tarvitse olla kovin akateeminen vastaus, vaan jotenkin ymmärrettävä. Topicin sisällöstä voisi luulla, että tänne voi tulla keulimaan perityillä/voitetuilla/varastetuilla rahoilla ja jakaa pari mietelausetta siinä sivussa :cigar2:

Mielestäni sosioekonominen luokka ei voi olla sellainen mikä voi vuosittain tai puolivuosittain muuttua. Miellän olevani keskiluokkainen duunari, jolla on tuulen huuhtoma perse. Eli velkaa on enemmän kuin omaisuutta, tai vähintäänkin lähellä +-0, mutta pidän taloudellista ja muunkinlaista vapautta arvossa. Tulojen, menojen ja käteisvarojen suhteen pidän sellaisena, että minun tai puolisoni ei tarvitse pelätä paskat housuissa työpaikkansa puolesta.

On talo, pari uudehkoa autoa ja riittävästi pätäkkää tilillä. Ruokakuntani voi ostaa suunnilleen mitä haluaa, harrastaa suunnilleen mitä haluaa ja tehdä työkseen suunnilleen mitä haluaa. Velattomuuteen tähtään 5-10v aikajänteellä ja eläkepäivät järjestän aivan itse. En usko, että nykyisenkaltainen eläkejärjestelmä on pystyssä enää 30v päästä.

Määrittelen mielummin itseni johonkin sosioekonomiseen luokkaan kuin puhtaasti ekonomiseen tai sosiaaliseen. Mielestäni enemmän elämästä saa irti kun on riittävästi molempa kuin se, että olisi palkkakuopassa makaava nero tai miljoonia perinyt idiootti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Kerkeäisikö Startgate2017 tähän väliin kertomaan kuinka rahvaanomaisilla tuloilla saavutetaan upper advanced middle class tjsp?
Tutustumalla tähän ketjuun:

https://bbs.io-tech.fi/threads/osakkeisiin-sijoittaminen-mistae-aloittaa.292

Eli: aloita osakesäästäminen. Laita osakkeisiin säännöllisesti niin paljon kuin kykenet hajauttaen ja kulut+verot minimoiden seuraavan 20v ajan ja nauti lopputuloksesta. Vaatii hiukan kärsivällisyyttä ja kurinalaisuutta.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
5
Tutustumalla tähän ketjuun:

https://bbs.io-tech.fi/threads/osakkeisiin-sijoittaminen-mistae-aloittaa.292

Eli: aloita osakesäästäminen. Laita osakkeisiin säännöllisesti niin paljon kuin kykenet hajauttaen ja kulut+verot minimoiden seuraavan 20v ajan ja nauti lopputuloksesta. Vaatii hiukan kärsivällisyyttä ja kurinalaisuutta.
Täällähän oli kiinteistösijoittajakin linjalla. Se ei voi olla kovin huono bisnes: Asumistuissa taas ennätysvuosi – Kela maksoi tukia lähes kahden miljardin euron edestä, Melkoista kasvua: Yleisen asumistuen määrä vuodessa +32%, 2000-luvun ennätys: 180 700 sai asumistukea
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kerkeäisikö Startgate2017 tähän väliin kertomaan kuinka rahvaanomaisilla tuloilla saavutetaan upper advanced middle class tjsp? Ei tarvitse olla kovin akateeminen vastaus, vaan jotenkin ymmärrettävä. Topicin sisällöstä voisi luulla, että tänne voi tulla keulimaan perityillä/voitetuilla/varastetuilla rahoilla ja jakaa pari mietelausetta siinä sivussa :cigar2:
Ok koska tämä on pyydetty selitän taustaani. Ensinnäkin tarkistin koska PUTKTIREMONTTI tulossa ja nykyiset säästöt tilillä menee sen maksamiseen seurvaana vuonna tai 2019 jos vasta lasku tulee silloin niin olen suurella vaivalla päässyt hieman yli sen 300k nettovarallisuus, mutta siis olen todella kaukana seuraavan luokan rajan joka ei ole 400k vaan 500k euroa kun on vielä vaivaa päästä 400k asti. Uskon että voin ehkä saavuttaa 500k. Miljonaa vaatisi jo jotain todella erikoista tuuria tai sitten että menen naimisiin rikkaan kanssa.

Kulut:
Olen saita.
Olen kyllä matkustellut monen maahan mutta minulle kelpaa edullinen matka ja 2-3 tähden hotelli ja en ota luxus hotellia tai jotain business class lentoa.

En polta. Harvoin juon. Ei ole autoa. Minulla on budget gaming laptop ja TV ja sellaista. Maksan urheilusta
että harrastan urheilua... joskus naiset ottavat hieman budjettia esim nyt mennään trefille ravintolaan.

Tässä minun tarina vaurautumiseen:

Kun olin 18 vuotias vanhemmat antoivat neuvon että aloita ASP asuntosäästäminen. Ei kyllä hirveästi innostanut silloin se mutta ajattelin että olkoon menneeksi.

Kun olin 18 vuotias hankin ajokortin ja olen joskus ollut kuskina muille mutta en koskaan ostanut autoa se oli minusta jotain jota en tarvitse. Kunniotan toki autonomistajia esim minun veljeni perheellä on 2 autoa ja minä pidän Fast and Furious elokuvista.

Tein asevelvollisuuden ja luin insinööriksi se tosin kesti minulle 4,5 vuotta eikä 4 vuotta Ammattikorkeakoulusta. Minun aikana sanottiin opiskele IT alaa se on hyvä. Kai se oli aikoinaan hyvä toisin kun tänä päivänä.

Töitä: Olen aina tehnyt jotain töitä opiskelijajan jälkeen jos en saa oman alan koko aikaista työtä niin teen kuten nyt osa-aikaista työtä jolla ei ole mitään tekemistä minun koulutuksen kanssa. Olen myös valmis muuttamaan ja en ole se idiootti jonka on pakko saada töitä omasta kunnasta.

Olin monta vuotta IT alalla töistä pääkaupunkiseudulla mutta sitten irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Se oli suurinpiirtein Suomen IT alan loppua hyvä kausi mennyt ohi... ja Microsoft osti Nokian ja antoi potkut vaikka kuinka monelle myös ja se on vain yksi esimerkki.

Kieli osaamien ruotsi, suomi ja englanti on erittäin vahva ja se auttaa uralla. Saksan osaaminen on lähinnä se turisti taso siis aika kehno.

Hyvän kassan jäsen olen IAET-kassan jäsen ja sinne ei kuka tahansa voi liittyä pitää olla vähintäin insinöörin paperit.
IAET > KELA.

Ansiosidonnaisen saa reebotattua että se alkaa 0:sta jos tekee vähintäin 26 työviikkoa jotka on 18h tai enemmän.

Real estate siis kiinteistö sijoittaminen ja vuokraaminen muille asuntoni ja uskallan ottaa lainaa pankista.
Pidän kauhu ja toiminta elokuvista ja en ole pelkuri kun jotkut muut ei uskalla ottaa lainaa. Yrittäjä ilta kurssin suoritin mutta se minun idea mitä en paljasta olisi maksanut noin 300 000 euroa ja kun sain tietää budjetin mitä tarvitaan niin ei kiinnostanut ottaa se riski.

Minä maksoin eka asuntovelkani pois noin 4 vuodessa
siihen aikaan kun ostin eka asunnon niin asunnot eivät maksaneet niin paljon ja eka asuntoni on noussut arvossa huomattavasti. Niitten 4 vuoden aikana en tehnyt ainuttakaan ulkomaan matkaa vaikka pidän matkustamisesta tyyliin kerran vuodessa.

Nykyään en asu pääkaupunkiseudulla mutta vuokraan 3 asuntoa pääkaupunkiseudulla ja minun vuokrat eivät ole edullisia vaan korkeita vuokria ja en halua sitä edullista vuokraaja joka asuu asunnossa 20 vuotta.

Mitä muita apuja? Minulla on sisko ja veli... mutta isäni kuoli ja hän oli lääkäri esim edes lääkäriä ei voi lääketiede pelastaa esim syövältä. Hieman perintöä tuli kyllä mutta siis enemmän perintöä tulisi jos äitini kuolisi mutta sitä en toivo.

Kun muut tuhlasi rahoja autoihin niin minä ostin arvo asioita ja möin ne pois vähitellen monen vuoden kuluttua
kun arvo oli noussut. En paljasta mitä se oli täsmälleen (esim antiikkia, koruja, hopeaa, kultaa, osakkeita tai indeksirahasto (tarkoittaa rahasto joka on monessa osakkeessa hajautettu).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Hyvän kassan jäsen olen IAET-kassan jäsen ja sinne ei kuka tahansa voi liittyä pitää olla vähintäin insinöörin paperit.
IAET > KELA.
On paljon kassoja, joihin voi liittyä kuka tahansa - kuten YTK - ja näin saa saman ansiosidonnaisen kuin muissakin kassoissa. IAET:ssä ei siis tuossa mielessä ole mitään erityistä muihin kassoihin verrattuna.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
On paljon kassoja, joihin voi liittyä kuka tahansa - kuten YTK - ja näin saa saman ansiosidonnaisen kuin muissakin kassoissa. IAET:ssä ei siis tuossa mielessä ole mitään erityistä muihin kassoihin verrattuna.
Joo en tarkoita että IAET on parempi kuin muut kassat mutta IAET on kyllä parempi kuin KELA.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 739
Suomalaisista yhteiskuntaluokista on kyllä ihan kirjojakin olemassa jos asia kiinnostaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Oma varallisuus-velat menee tohon 300-500k haarukkaan...

Sijoitusvarallisuutta tosta n. 10%, käteistä 5% ja loput kiinni asunnossa... Nykytahdilla n. 30ke vuodessa kasvaa varallisuus (lainanlyhennykset + sijottaminen).
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Suomalaisista yhteiskuntaluokista on kyllä ihan kirjojakin olemassa jos asia kiinnostaa.
Tässä threadissa ei tarkastella yhteiskunta luokkaa perustuen:
A. Koulutuksen ja työpaikan
esim toimitusjohtaja, lääkäri, lakimies, IT-alan diploomi insinööri konsultti jne.
B. Tulojen perusteella. Meillä on foorumissa olemassa jo muuten palkka threadi jonne palkkansa voi kertoa jos haluaa.

Honzolla on ihan ok oikeus kertoa myös vuositulot tänne ja jos haluaa kertoa myös mitä tekee niin toki sen saa tehdä.
On olemassa vaikka kuinka monta kirjaa perustuen ammattiin tai tuloihin ja ne ei kiinnosta minua.

Minua kiinnostaa nettovarallisuus. Oli se sitten perittyä rahaa tai lotto voitto niin se lasketaan myös.

Toki arvostan akateemista koulutusta itse olen vain insinööri koulutukselta mutta jos joku halua perustaa uuden threadin jossa jaetaan vain yhteiskuntaluokkaan riippuen koulutuksen kannalta niin voi tehdä.

Aivan sama miten tienaa kunhan se on laillisesti ja minä jaan perustuen nettovarallisuuten tässä threadissa.

Ihmisellä voi olla loistava työpaikka mutta jos tuhlaa kaikki rahat että mitään ei jää säästöön tai hyvin vähän jää säästöön niin on vaikeata nousta varallisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 175
Jos asuntoa ei lasketa, ei minulla ole varallisuutta. Kaikki rahani ovat menneet SER-romuun, jolla ei ole parin vuoden päästä mitään arvoa.

Ylioptimisella myyntiennusteella voisin asunnon kanssa mennä jopa middle class:iin, mutta vain sen takia, että asun Helsingissä ja joku voi maksaa tästäkin betonikuutiosta pelkän sijainnin vuoksi. Suurin osa tästäkin on velkaa, mutta olen melkein sen 1/3 tästäkin maksellut.

Ilman asuntoa pistä vaan alimpaan varallisuusluokkaan.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jos asuntoa ei lasketa, ei minulla ole varallisuutta. Kaikki rahani ovat menneet SER-romuun, jolla ei ole parin vuoden päästä mitään arvoa.

Ylioptimisella myyntiennusteella voisin asunnon kanssa mennä jopa middle class:iin, mutta vain sen takia, että asun Helsingissä ja joku voi maksaa tästäkin betonikuutiosta pelkän sijainnin vuoksi. Suurin osa tästäkin on velkaa, mutta olen melkein sen 1/3 tästäkin maksellut.

Ilman asuntoa pistä vaan alimpaan varallisuusluokkaan.
Kyllä asunto lasketaan niin olet keskiluokkaa.

Etsin google kautta ja löytyi Sähkö- ja elektroniikkalaiteromu - SER - Etusivu
Sähkötekniikka ja elektroniikka...

Jo no onhan näitä foorumlaisia jolla on 2000 euron TV, 3500 euron tietokone, 500 euron consoli, 2000 euron HIFI laitteet asunnossa, 1400 euron jääkappi/pakasitin, 1000 euron pyykkikone, 600 euron pölyimurin. Tietysti 25 000 euron auto ja siihen myös 1500 euron edestä HIFI laitteita erikseen.

Nuo ylläolevat ovat esimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
469
Miten porukka täällä suhtautuu ylipäätänsä asuntovarallisuuteen ja lainan pois maksamiseen? Itsellä inhottaa lainan lyhentämisessä se, että tavallaan kerran kun olet rahat asuntolainan maksuun laittanut, niin ainoa keino saada pääomia uudelleen ohjattua on myydä asunto joka käytännössä ei ole vaihtoehto useinkaan. Osakkeissa/rahastoissa oleva varallisuus antaa ainakin itselle sen psykologisen mielikuvan, että halutessani voisin ne myydä lähes koska vain ja ostaa sen auton tai veneen, vaikken sitä teekkään. Lähivuosinahan tuo ei ole ongelma varsinaisesti ollut matalien korkojen takia, kun on ollut pääasiassa järkevämpää pitää pääomia osakkeissa kuin maksaa lainaa pois.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Miten porukka täällä suhtautuu ylipäätänsä asuntovarallisuuteen ja lainan pois maksamiseen? Itsellä inhottaa lainan lyhentämisessä se, että tavallaan kerran kun olet rahat asuntolainan maksuun laittanut, niin ainoa keino saada pääomia uudelleen ohjattua on myydä asunto joka käytännössä ei ole vaihtoehto useinkaan. Osakkeissa/rahastoissa oleva varallisuus antaa ainakin itselle sen psykologisen mielikuvan, että halutessani voisin ne myydä lähes koska vain ja ostaa sen auton tai veneen, vaikken sitä teekkään. Lähivuosinahan tuo ei ole ongelma varsinaisesti ollut matalien korkojen takia, kun on ollut pääasiassa järkevämpää pitää pääomia osakkeissa kuin maksaa lainaa pois.
Juuri näin. Meillä maksetaan asuntolainaa aika paljon vuodessa pois (>20te), mutta myös rahastoihin/osakkeisiin menee vuositasolla ihan kelpo potti (8-10te). Rahastoista/osakkeista sitten tarpeen mukaan voisi sitten rahoja ottaa käyttöön (eipä ole kyllä koskaan vielä ollut tarvetta. kopkop...)
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
40
Jotenkin ei tule omaa asuntoa miellettyä varallisuudeksi, kesämökki ehkä. Osakkeet tai muu sellainen minkä voi myydä vaikka samana päivänä. Asunnon myynti voi kestää kauan ja hintaa ei voi sanoa kovin tarkkaan jos huonot markkinat. Esimerkiksi jos omistaa miljoonan kartanon jota kukaan ei osta mutta olet paperilla varallisuudeltasi miljonääri.

Lainani maksoin pikavauhtia pois, velattomana on jotenkin mukavampi olla. Taloudelliseen riippumattomuuteen riittäisi joku 500-600k jos siitä kuluttelisi 25k/vuosi pääomia pois eläkeikään asti. Ei siihen mitään miljoonia tarvitse.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse asumansa asunnon omistamien on sikäli hyvä idea, että asumistulo on jostain ihmeen syystä jäänyt verovapaaksi tuloksi tässä maassa. Mistä muusta voit ottaa mahdollisesti useamman tuhannen euron edestä kuukausittaista tuloa ilman veroja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Lainani maksoin pikavauhtia pois, velattomana on jotenkin mukavampi olla. Taloudelliseen riippumattomuuteen riittäisi joku 500-600k jos siitä kuluttelisi 25k/vuosi pääomia pois eläkeikään asti. Ei siihen mitään miljoonia tarvitse.
Riittäähän tuo ilman pääoman kuluttamistakin, ellei ihmeitä tapahdu. Taloudellinen riippumattomuushan tarkoittaa sitä, ettei tarvitse tehdä työtä rahan takia.

Maltillisella tuotto-odotuksella 600 000 euroa riittää pääomatuloon, joka ei suuruusluokaltaan poikkea yleisestä ja tavanomaisesta päätoimen ansiotulosta.

Rohkealla tuotto-odotuksella päästään jo todella hyvää palkkaa vastaaviin lukemiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Itse asumansa asunnon omistamien on sikäli hyvä idea, että asumistulo on jostain ihmeen syystä jäänyt verovapaaksi tuloksi tässä maassa. Mistä muusta voit ottaa mahdollisesti useamman tuhannen euron edestä kuukausittaista tuloa ilman veroja?
Koko asumistulon käsite on ihan höpö-höpöä. Vai käytätkö myös esimerkiksi termejä polkupyörätulo ja juhlapukutulo – nekin kun voi halutessaan joko ostaa omaksi tai vuokrata tarpeeseen. Ja mikäli päätyy vuokraamaan, niin aivan samalla tavalla siinä hinnassa on mukana se valtiolle maksettava tulovero.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Koko asumistulon käsite on ihan höpö-höpöä. Vai käytätkö myös esimerkiksi termejä polkupyörätulo ja juhlapukutulo – nekin kun voi halutessaan joko ostaa omaksi tai vuokrata tarpeeseen. Ja mikäli päätyy vuokraamaan, niin aivan samalla tavalla siinä hinnassa on mukana se valtiolle maksettava tulovero.
Asumistulon verotus on kyllä käynyt ihan oikeasti ainakin puheiden tasolla monesti esillä. Jostain syystä vaan siitä pillastutaan täysin vaikka pohjimmiltaan se on ihan sama, asuuko kaksi ihmistä ristiin toistensa omistamissa asunnoissa ja maksaa vuokraa vai asuvatko omissaan. Tietenkään tämä maa ei lisää veroja enää kaipaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Asumistulon verotus on kyllä käynyt ihan oikeasti ainakin puheiden tasolla monesti esillä. Jostain syystä vaan siitä pillastutaan täysin vaikka pohjimmiltaan se on ihan sama, asuuko kaksi ihmistä ristiin toistensa omistamissa asunnoissa ja maksaa vuokraa vai asuvatko omissaan. Tietenkään tämä maa ei lisää veroja enää kaipaa.
Juu, tiedän että kyseistä termiä on toisinaan käytetty, mutta on se silti äärimmäisen huono ja harhaanjohtava termi. Aivan samalla tavalla voitaisiin puhua mistä tahansa muusta omistamisesta ja kuinka se on vuokraamiseen verrattuna jotenkin "verotonta". Syystä tai toisesta asuminen tosiaan aiheena pillastuttaa ihmisiä ja ilmeisesti juuri siksi onkin haluttu (eritoten vasemmiston taholta) käyttää tällaista täysin keinotekoista asumistulon käsitettä.

Mitä tulee kahden henkilön ristiin asumiseen toistensa asunnoissa, niin miksi edes pitäisi maksaa vuokraa tuollaisessa tilanteessa? Eikö tuon voisi kuitata puolin ja toisin verovapaana elantomenolahjana?

Mikäli ei, niin aivan samanlainen tilanne on kuitenkin esimerkiksi polkupyörien ristiinvuokraamisessa. Paitsi että käytetyn polkupyörän ostamisesta ei edes makseta veroa, toisin kuin käytetyn asunnon (varainsiirtovero).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Maltillisella tuotto-odotuksella 600 000 euroa riittää pääomatuloon, joka ei suuruusluokaltaan poikkea yleisestä ja tavanomaisesta päätoimen ansiotulosta.
Mistä saa esim. 5% tuottoa? Korkotaso on tällä hetkellä negatiivinen. Alhainen korkotaso on nostanut asuntojen hintoja, joten ainakin isommista kaupungeista asuntosijoittamisessakin 5% vuokratuotto on tiukilla.

Lisäys: aloittajalle tiedoksi, nettovarallisuuteni on Upper Middle Class Premium Non-Advanced
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Juu, tiedän että kyseistä termiä on toisinaan käytetty, mutta on se silti äärimmäisen huono ja harhaanjohtava termi. Aivan samalla tavalla voitaisiin puhua mistä tahansa muusta omistamisesta ja kuinka se on vuokraamiseen verrattuna jotenkin "verotonta". Syystä tai toisesta asuminen tosiaan aiheena pillastuttaa ihmisiä ja ilmeisesti juuri siksi onkin haluttu (eritoten vasemmiston taholta) käyttää tällaista täysin keinotekoista asumistulon käsitettä.

Mitä tulee kahden henkilön ristiin asumiseen toistensa asunnoissa, niin miksi edes pitäisi maksaa vuokraa tuollaisessa tilanteessa? Eikö tuon voisi kuitata puolin ja toisin verovapaana elantomenolahjana?

Mikäli ei, niin aivan samanlainen tilanne on kuitenkin esimerkiksi polkupyörien ristiinvuokraamisessa. Paitsi että käytetyn polkupyörän ostamisesta ei edes makseta veroa, toisin kuin käytetyn asunnon (varainsiirtovero).
No tietenkin näitä miettiessä on aina huomioitu se, että onko kyseisellä verolla mitään vaikutusta valtiontalouteen eli polkupyörien ja leivänpaahdinten verottaminen ei kiinnosta ja toisaalta ne tavataan hankkia uusina kaupasta, jolloin niistä maksetaan arvonlisäverot ja muut. Lähinnä tavallisten ihmisten elämässä isoja rahoja liikkuu asumisessa ja autoilussa ja näissähän tilanne on esimerkiksi täysin erilainen. Juuri kukaan ei enää jaksa pöyristyä, että miten niin muka omalla autollaan ei saa veroitta ajella kun sen on kerran hankkinut ja verotustahan nimenomaan on pyritty kohdistamaan siihen käyttöön, ei omistamiseen (vaikka se toki osittain maksetaankin välillisesti polttoaineen hinnassa). Jos asumistuloa olisi verotettu niin kauan kuin jaksamme muistaa, ei se niin kiihdyttäisi enää ajatuksena. Lopulta kuitenkin pointti on, että miksi voit ottaa omastasi sellaista, joka on suoraan rahassa mitattavaa ja jolle on likvidit markkinat etkä joudu maksamaan veroa mutta jos otat sen rahana, joudut. Työtäkään ei saa verotta lahjoittaa jos määrä on merkittävä mutta käsittääkseni edelleen saat siirtää merkittävästi arvoa toiselle henkilölle verotta ostamalla asunnon ja antamalla hänen asua siinä.
 

WildaDLink

Mies, joka ei tiedä mistään mitään!
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
122
asunto 70% vielä pankin omaisuutta
2 autoa joita pankki ei omista
1 moottoripyörä jota pankki ei omista
emännän voisi laittaa ulosottotilanteessa pankin omaisuudeksi
kesämökki josta omistan 33% (perheen oma) siirtyy kokonaisuudessaan kohta minulle.
SER romua aivan pirusti euromääräisesti :D
osakkeita ja rahastoja sijoitettuna euromääräisesti 19 vuoden ajan noin 150e /kk
tilillä hätävara jos emäntä häippäsee tai työt loppuu.
säästössä "tarpeeksi".
Eli velkahelvetti ja vihainen emäntä saldona
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Mistä saa esim. 5% tuottoa? Korkotaso on tällä hetkellä negatiivinen. Alhainen korkotaso on nostanut asuntojen hintoja, joten ainakin isommista kaupungeista asuntosijoittamisessakin 5% vuokratuotto on tiukilla.
Niin, tällä hetkellä ei kenties mistään muuten kuin sattuman kautta. Tarkoitinkin noin yleisesti ja historiallisen näytön perusteella.

Esimerkiksi 5% tuoton kokonaan syömiseen perustuvalla 30 000 euron bruttotulolla saataisiin 30% veroasteolettamalla 21 000 euroa nettotuloa, joka tarvittaisiin siis oletetusti vuodessa taloudelliseen riippumattomuuteen, kulutukseen. Jos mentäisiin nollatuotolla ja syötäisiin sama määrä pääomasta kuin piti tuotoista saada, pääoma olisi kahden vuoden päästä supistunut 558 000 euroon. Suuruusluokka ei ole tällöin vielä muuttunut, ja minusta on ylipessimististä ennustaa, että tilanne kahden vuoden päästä on sama kuin nyt. Toki omaisuuden reaaliarvo laskee jne, mutta ei se voi jatkua loputtomiin. Sijoitussuunnitelma siis todennäköisesti toimisi, toisin kuin alunperinkin varallisuuden syömiseen perustuva idea.

Hyvin sijoitettu varallisuus ei toki tuota nollakorkoa huonoinakaan aikoina, siis numeerisesti. Esimerkiksi 1,5 prosentin tuotolla varallisuus ei olisi kulunut ollenkaan niin paljon kuin nollatuotolla.

Asuntosijoittaminen tosiaan olisikin kunnon polvilaukaus itselle, jos tarkoitus olisi laittaa 600k euroa tuottamaan vaatimaton elanto loppuiäksi. Aivan liikaa riskejä, kamala vaiva ja huono hajauttamisaste jo yhdellä vähänkin arvokkaammalla kämpällä. Eri juttu jos sijoitettava varallisuus olisi 2M, josta olisi tarkoitus sijoittaa asuntoihin 500k.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Mistä saa esim. 5% tuottoa? Korkotaso on tällä hetkellä negatiivinen.
Norwegian Bankilta saa yhä 1,75% riskitöntä tuottoa talletussuojalla. 5%:n tuotto-odotus osakemarkkinoilta on hyvin realistinen. Pitkän ajan tuotto ollut paljon tuota korkeampi. Osakemarkkinat eivät sovi tietenkään lyhytaikaiseen (luokkaa alle 10v) sijoittamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Lähinnä tavallisten ihmisten elämässä isoja rahoja liikkuu asumisessa ja autoilussa ja näissähän tilanne on esimerkiksi täysin erilainen.
Niin, koko asumistulokeskustelu tosiaan liittyy siihen, että asumisessa liikkuu tavallisen tallaajan näkökulmasta isot rahat – ja "asumistuloa" verottamalla saataisiin pidettyä keskiluokka sopivan kireän narun päässä. Triidin aiheeseen liittyen: alaluokka ja yläluokka kiittäisivät.

Juuri kukaan ei enää jaksa pöyristyä, että miten niin muka omalla autollaan ei saa veroitta ajella kun sen on kerran hankkinut ja verotustahan nimenomaan on pyritty kohdistamaan siihen käyttöön, ei omistamiseen (vaikka se toki osittain maksetaankin välillisesti polttoaineen hinnassa). Jos asumistuloa olisi verotettu niin kauan kuin jaksamme muistaa, ei se niin kiihdyttäisi enää ajatuksena.
Nyt menee näemmä sulavasti sekaisin kaksi eri asiaa. Käytetään omaa esimerkkiäsi pohjana: kaksi henkilöä ostaa kumpikin oman auton ja tämän jälkeen he vuokraavat niitä toisilleen ristiin. Luonnollisesti valtio vetää vuokrasta tuloveroa välistä – aivan kuten sinun asuntoesimerkissäsi. Siis: omaa autoa käyttävä saakin asumistulologiikalla verovapaata autoilutuloa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
OMX Helsinki yleisindeksin 10 vuoden tuotto on 26,93%, eli per annum 2,41%. Verollinen nimellistuotto, veroton reaalituotto mahtaakohan olla edes positiivinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
OMX Helsinki yleisindeksin 10 vuoden tuotto on 26,93%, eli per annum 2,41%. Verollinen nimellistuotto, veroton reaalituotto mahtaakohan olla edes positiivinen?
Nyt olet syönyt liikaa sieniä. Jo pelkästään Seligsonin OMXH25-ETF on tuottanut 10 vuodessa 87%. Ja hintaindeksi on väärä indeksi, sillä se ei näytä kokonaistuottoa. Kolmanneksi, tuo 10v ajanjakso Suomen kohdalla on yhtä kuin Nokian rommaus. Kun sijoitetaan osakkeisiin, hajautetaan, eikä laiteta all in yhteen lappuun. Seuraavassa näet relevantimman tiedon osakkeiden tuotosta. Sekin vain Suomi, mutta kokonaistuotto ja yksittäisten firmojen painot rajoitettu:

Indeksi | OMX Helsinki Cap tuotto | OMXHCAPGI | Kauppalehti.fi

20 vuoden aikana yli 10% vuodessa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Oma varallisuus-velat menee tohon 300-500k haarukkaan...

Sijoitusvarallisuutta tosta n. 10%, käteistä 5% ja loput kiinni asunnossa... Nykytahdilla n. 30ke vuodessa kasvaa varallisuus (lainanlyhennykset + sijottaminen).
Ok minua ei innosta ollenkaan paljastaa mitä säästän.

Ensinnäkin aika turha koska reboottaan sen ansiosidonnaisen niin että se lasketaan uudestaan ja en ala spekuloimaan mitä se on ennen kun tiedän sen... ja sen tiedän ehkä kuukauden kuluttua.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Norwegian Bankilta saa yhä 1,75% riskitöntä tuottoa talletussuojalla.
Tiedetään minulla on yli 20 000 euroa Bank Norwegianilla. Valtio tietää sen ja siitä menee 30% veroa Suomen valtiolle. Ei ole kehumisen arvoista koska PUTKIREMONTTI syö sen summan että se siitä.

Se on jopa riskitömpi kuin Suomen pankki säästäminen. Norjan valtio takaa 100 000 euron asti säästöt. Norjan valtio on rikkaampi kuin esim Suomi tai Ruotsi! Norja on kehittynyt tehdas valtio ja öljymaa! Norjalla on myös NATO suoja!
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Niin, koko asumistulokeskustelu tosiaan liittyy siihen, että asumisessa liikkuu tavallisen tallaajan näkökulmasta isot rahat – ja "asumistuloa" verottamalla saataisiin pidettyä keskiluokka sopivan kireän narun päässä. Triidin aiheeseen liittyen: alaluokka ja yläluokka kiittäisivät.
Vuokranantaja vero on kiinteä 30% jos ei sitten on ole niin isot tulot että jossain vaiheessa ylittää tietyn tulon niin silloin nousee tuosta 30% vero.

Mitään muutoksia ei tule että se siitä. Vuokranantaja vero on sama kuin muu pääoma vero. Jos sitä kiristettään myös yrittäjien vero kiristetään ja mitä luulet että yrittäjät pitävät siitä? Yrittäjien vero voi olla hieman muu vero riippuen yritysmuodosta, mutta tarvitsevat näitä valaita jotka ostaa esim 20% osakkeista. Näitten valaiden vero tuosta 20% osakkeista on se sama 30% pääoma vero jos ei sitten tulot nouse tietyn rajan yli jolloin voi olla enemmän kuin 30% vero.

Tiedoksi vielä tällä hetkellä Kokoomus on suurin puolue Suomessa galluppien mukaan juuri nyt.

Toiseksi oletat nyt että yläluokka ei ota lainaa mutta monet ottavat lainaa ja sijoittavat lainarahalla.

Äläs nyt valita Venäjällä pääoma vero on 0%, mutta unohda KELA/sosiaali siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Siis: omaa autoa käyttävä saakin asumistulologiikalla verovapaata autoilutuloa!
Jos joku muu maksaa autoilusi kulut, kuten polttoaineen, joissa auton käyttöä tosiasiallisesti verotetaan. Siltikin maksat kiinteää ajoneuvoeroa sellaiset pari sataa euroa vuodessa bensiinikäyttöisestäkin perheautosta. Nopeasti tuosta skaalaten asunnon hintaisesta omaisuudesta vastaavalla verokannalla lähtisi useampi tonni vuodessa.

Omasta asunnostasi voit ottaa irti täysmittaisesti sen kaiken käyttöarvon maksamatta eurokaan veroja. Omasta autostasi et saa käytännössä mitään käyttöarvoa irti, ilman, että sinut verotetaan kipeäksi.

970 e/kk – näinkö tienaat kodillasi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
LähiTapiola oli tänä syksynä tutkinut (linkki) suomalaisten käsityksiä varallisuudesta, jolla saavutettaisiin taloudellinen riippumattomuus. Summa oli keskimäärin 2,1 miljoonaa. Miehillä tämä summa oli noin 2,7 miljoonaa, kun taas naisilla noin puolet tästä.

Varallisuuteen tässä tarkoituksessa ei voi laskea asuntoja, mökkejä yms. muuta omaisuutta, joista aiheutuu kuluja, vaan varallisuutta olisi vain tuottava omaisuus; arvopaperit, kiinteistöt, osuudet.

Taitaa useimmilla palstalaisilla jäädä tuon 2,1 miljoonan alle?
Aika kummallisia käsityksiä kyllä, kun taloudelliseen riippumattomuuteen ei tarvita käytännössä muuta kuin henkilön talouden vuosikulutuksen verran säännöllistä passiivista tuloa. Tuohan tulee aika löperölläkin kulutuksella mahdolliseksi jo noin 500 kiloeurolla. Omalla kohdalla riittäisi hienosti noin 350 kiloeuroa.

Kertoo vain siitä miten pihalla jengi on siitä miten heidän kulunsa oikeasti muodostuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Nyt olet syönyt liikaa sieniä. .... Kun sijoitetaan osakkeisiin, hajautetaan, eikä laiteta all in yhteen lappuun.
Helsingin yleisindeksi on hajautettu.

All in yhteen lappuun (mainittu Nokia) näyttää tältä:

Screenshot from 2017-10-10 15:55:22.png



Hän, joka kuvittelee saavansa tasaista 5% tuottoa ilman merkittävää riskiä omaisuuden häviämisestä, on syönyt sieniä.

Tällä hetkellä on merkittävä, kaikki sijoituslajit kattava riski samanaikaisesta talouden taantumasta ja korkojen noususta. Tämä johtaisi siihen, että osakkeet laskevat, korkojen nousi lisää pakoa, koska korkosijoituksista tulee houkuttavampia. Asuntosijoitukset laskevat arvoaan, koska nykyhintoja nostaa matala korkotaso. Korkojen noustessa hintojen on pakko laskea. Ja, kuten tiedätte, korkojen nousu laskee nykyisten velkakirjojen arvoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Helsingin yleisindeksi on hajautettu.
Yritän perustella kohta kohdalta, miksi tuo sun 2 datapisteen esimerkkisi ei anna hyvää kuvaa keskimääräisestä tai tyypillisestä osakesijoittajan tuotosta vaan on lähinnä outlier. Voit argumentoida kohta kohdalta vastaan.

1. Helsingin pörssin yleisindeksi EI sisällä osinkoja. Se ei siis lainkaan huomioi osinkojen uudelleensijoituksia. Ero on merkittävä. Esimerkiksi 20v tuotto Helsinki Cap on ollut noin 6.1% vuodessa, samalla ajalla kokonaistuotto (Helsinki Cap Tuotto) 10.1. Eroa siis 4% vuodessa. Jos sijoittaa 500e/kk 20v ajan, on siis lopussa joko 230000e tai 360000e. Eroa 130000e tuon 4%:n takia. Tämä yksinään tekee esimerkistäsi käyttökelvottoman.

2. Kun tarkastellaan keskimääräistä tuottoa, ei 2 datapistettä välttämättä anna todellista kuvaa. Sinä halusit valita alkupisteeksi paikallisen huipun. Tyypillinen sijoittaja kuitenkin ostaa muulloinkin kuin vuoden 2007 huipuilta pelkkää Nokiaa - tyypillisesti kuukausittain hajauttaen kunnolla. Katsotaan keskituottoja (Helsinki Cap Tuotto) niin, että osto tapahtuu kerran eri vuosina, ja myynti tänään:

Osto Keskituotto/a
1997 10.1
1998 9.6
1999 9.3
2000 6.5
2001 8.8
2002 10.2
2003 13.2
2004 11.8
2005 10.8
2006 7.9
2007 6.8
2008 7.0
2009 16.3
2010 13.4
2011 9.5
2012 17.3
2013 18.1
2014 15.1
2015 15.7
2016 21.1

Laski noista keskiarvon ihan miten tahansa, on tuotto ollut reippaasti yli 5% - vaikka ottaisi verot ja kulut huomioon, joita tämä tarkastelu ei tietenkään huomioi. Ja kun katsotaan esim. Seligsonin Suomeen sijoittavia rahastoja, on sijoittaja saanut verrattavan tuoton kuin mitä tuossa yllä laskin. Toki vielä paremman kuvan saa kun varioi myös myyntiajankohtaa. Mutta nuo lukemat eivät kauheasti poikkea pörssin pitkän ajan historiallisesta tuotosta, joka on Suomessa ollut toistakymmentä prosenttia.

Itse olen sijoittanut 90-luvun lopusta alkaen. En näe tuottoa siitä lähtien, mutta esim. 7 vuoden todella hajautetun ja matalariskisen Suomi-salkkuni tuotto (mukana kaupankäyntikulut ja osinkojen lähdeverot ja ennakonpidätykset) on ollut n. 15%/a - monella palstalaisella paljon kovempia lukuja. Eli ollaan lähellä tuota indeksistä laskettua tuottoa. Lisäksi on salkku jenkkiläisellä IB:llä, jonka tuotto ei näy tuossa luvussa.

Bottom line: 5 %:n tuotto-odotus on aivan realistinen pitkällä aikaväillä.

3. Helsingin pörssin yleisindeksissä Nokialla oli todella suuri painoarvo vielä 2007. Sen markkina-arvo oli toistasataa miljardia. Eikä siinä mitään, jos sijoittaja ei halua hajauttaa...järkevää se ei kuitenkaan ole.

Hän, joka kuvittelee saavansa tasaista 5% tuottoa ilman merkittävää riskiä omaisuuden häviämisestä, on syönyt sieniä.
Aamen, tästä aivan samaa mieltä. Siksi kirjoitinkin muutama viesti aiemmin, että "Osakemarkkinat eivät sovi tietenkään lyhytaikaiseen (luokkaa alle 10v) sijoittamiseen". Ja laskelmia kannattaa tehdä matalalla tuotto-odotuksella.

Tällä hetkellä on merkittävä, kaikki sijoituslajit kattava riski samanaikaisesta talouden taantumasta ja korkojen noususta.
Alkaa olla OT:ta. Pelko taantumasta johtaa itseasiassa siihen, että korot eivät nouse, vaan ohjauskorkoja lasketaan ja avomarkkinaoperaatioita kasvatetaan -> rahan tarjontaa lisätään jolloin korot laskevat. Korkojen nousu kulkee käsi kädessä talouden ylikuumentumisen - siis talouskasvun kanssa. Suomen onneksi talouskasvuennusteita on lähinnä hilattu ylös viime aikoina. Ehkä tämä talouspoliittinen vääntö kuuluisi toiseen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jotenkin ei tule omaa asuntoa miellettyä varallisuudeksi, kesämökki ehkä. Osakkeet tai muu sellainen minkä voi myydä vaikka samana päivänä. Asunnon myynti voi kestää kauan ja hintaa ei voi sanoa kovin tarkkaan jos huonot markkinat. Esimerkiksi jos omistaa miljoonan kartanon jota kukaan ei osta mutta olet paperilla varallisuudeltasi miljonääri.

Lainani maksoin pikavauhtia pois, velattomana on jotenkin mukavampi olla. Taloudelliseen riippumattomuuteen riittäisi joku 500-600k jos siitä kuluttelisi 25k/vuosi pääomia pois eläkeikään asti. Ei siihen mitään miljoonia tarvitse.
Joo ja minä kun en arvosta noita puisia kesämökkejä ja puisia taloja ollenkaan ja en aio ostaa niitä.

Suvulla on kesämökki puinen sellainen ja se ei ole minun omistama mutta kaukaisen sukulaiseen ja monta kertaa lapsuudessani olin siellä veljeni ja siskoni kanssa. Sen arvo tänä päivänä kun omistaja ei tippaakaan välitä remontista jos ei ole ihan pakko esim katto vuotaa niin on noin tonttihinta.

Mikään real estate mitä omistan ei ole puusta tehty.
Tuo kesämökki tosin ei ole meren ranalla
mikä voisi nostaa sen hinnan mutta minähän en sitä aikoinaan valinnut ostokohteena. Jotenkin veikkaan että se roska myydään pois tonttihinalla kun omistaja kuolee.

Kaiken lisäksi ironia on että veljeni perhe pitää kesämökeistä ja minä taas olen city ihminen ja kesämökillä oleskelu ei sitten ollenkaan innosta. Omistajalla on yksi kissa mutta jos siellä kesämökillä on yötä niin kuulee kun on hiiriä.

Pidän toki asioista kuten Uiminen meressä, luonto esim delfiinejen näkeminen live ja pidän urheilusta mutta minä EN todellakaan ole kesämökki ihminen.

Kesämökki tyylin nyt mennään sinne raadetaan tehdään puutöitä ja raadetaan että saadan hieman perunaa ja sitten nukutaan vaikka hiiret pitää meteliä ei sitten kiinnosta.

Veljeni tosiaan joskus houkuttelee minut kesämökille
sanomalla että siellä paistetaan makkaraa ja saunotaan ja pelataan lautapelejä.

EDIT: Valitus loppu ja jokainen arvostaa mitä haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Jos joku muu maksaa autoilusi kulut, kuten polttoaineen, joissa auton käyttöä tosiasiallisesti verotetaan. Siltikin maksat kiinteää ajoneuvoeroa sellaiset pari sataa euroa vuodessa bensiinikäyttöisestäkin perheautosta. Nopeasti tuosta skaalaten asunnon hintaisesta omaisuudesta vastaavalla verokannalla lähtisi useampi tonni vuodessa.
Ihan samalla tavalla siinä auton vuokraamisessa kaverilta menee polttoaine- ja ajoneuvoverot. Nyt verrrattiin auton vuokaamista päittäin kaverin kanssa siihen, että ajaa omalla autolla. Omalla autolla ajava saa asumistulologiikalla autoilutuloa, jota itsessään ei siis veroteta. Sillä, että autoilusta menee muita veroja, ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Ymmärrän, jos autoilutulo kuulostaa terminä tyhmältä. Sitä se nimittäin onkin, sillä se on suoraan johdettu asumistulon ajatuksesta, joka on – yllätys, yllätys – aivan yhtä päätön. Ja aivan samalla logiikalla esimerkiksi kotiparturisetin omistaja saa mielikuvituksellista parturointituloa, omaa perunamaata pitävä saa ruokatuloa ja kotipanija saa panemistuloa.

En nyt tuhlaa enempää rautalankaa tähän.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ihan samalla tavalla siinä auton vuokraamisessa kaverilta menee polttoaine- ja ajoneuvoverot. Nyt verrrattiin auton vuokaamista päittäin kaverin kanssa siihen, että ajaa omalla autolla. Omalla autolla ajava saa asumistulologiikalla autoilutuloa, jota itsessään ei siis veroteta. Sillä, että autoilusta menee muita veroja, ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Ymmärrän, jos autoilutulo kuulostaa terminä tyhmältä. Sitä se nimittäin onkin, sillä se on suoraan johdettu asumistulon ajatuksesta, joka on – yllätys, yllätys – aivan yhtä päätön. Ja aivan samalla logiikalla esimerkiksi kotiparturisetin omistaja saa mielikuvituksellista parturointituloa, omaa perunamaata pitävä saa ruokatuloa ja kotipanija saa panemistuloa.

En nyt tuhlaa enempää rautalankaa tähän.
Asumistuloa ja autotuloa ei voi verrata minusta toisiinsa.

Vaikka ei olisi sijoitusasunto niin maksatko mielummin esim 600 euroa/kuukausi vuokraa tai pankille 600 euroa/kuukausi lainalyhennystä? Vaikka et tekisi ylimääräisiä lainalyhennyksiä todennäköisesti jonakin päivänä olet maksanut asuntovelkasi pois.

Tietysti ymmärrän myös että on jos on autokorjaaja ammatilta niin sitten autojen ostaminen, korjaaminen ja myyminen kannattaa.

Lainaa tosin ei myönnetä niin helposti nykypäivänä. Minulla on ystäviä ja minun ystävävän tyttöystävä on kiukkuinen kun ei saa asuntolainaa vaikka on työpaikka.

Jos menee pankille ja sanoo minulla ei ole mitään takeita ja ei mitään säästöjä niin ei se työpaikka paljon auta että pankki suostuu antaa lainaa. No tuskin on niitä paljon jolla ei ole mitään säästöjä mutta pitää olla riittävästi säästöjä ja/tai taetta lainalle.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En muuta odottanutkaan.
Kyllä olet visaas sen suhteen. Kirjoitin sen jos joku muu sattuu lukemaan tätä...

Lisäyksenä vielä tämä tästä...

Minulle myönnettään ISO sijoitusasunto laina jos haluan vaikka käyttäisin 0 euroa omaa rahaa.

Taetta riittää ihan varmasti (en edes tarvitse laittaa kaikkea real estate takeeksi) ja laina myönnetään JOS haluan ostaa mutta ainakin vaihdan pankin että saan paremmat lainaehdot sen ainakin olen päättänyt.

Miksi en halua käyttää oma rahaa? Voisin vaikka SLAM lyödä 15% rahat tiskiin ostokohteesta ilman mitään lainaa, mutta haluan säästää ne sikakalliille putkiremontille joka syö ne rahat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Hän, joka kuvittelee saavansa tasaista 5% tuottoa ilman merkittävää riskiä omaisuuden häviämisestä, on syönyt sieniä.
Ymmärsinkö oikein että perustelet sitä, että 5% tuotto-odotus on epärealistinen, nappaamalla yhden historian pahiten rommanneista yhtiöistä ja sanomalla että "hei kato jos tähän sijoitti kaiken niin hävisi rahaa"?

Tuo on ihan sama kun menisi kasinolle ja "sijoittaisi" kaikki ruletissa numerolle 0 - joko tulee isot voitot tai todennäköisesti menettää kaiken. Sen sijaan esim etf-rahastoilla tai passiivisilla indeksiä seuraavilla rahastoilla saa "automaattisesti" suht hyvän hajautuksen, jolloin tuo 5% on ihan realistinen ja riskit aika pieniä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ihan samalla tavalla siinä auton vuokraamisessa kaverilta menee polttoaine- ja ajoneuvoverot. Nyt verrrattiin auton vuokaamista päittäin kaverin kanssa siihen, että ajaa omalla autolla. Omalla autolla ajava saa asumistulologiikalla autoilutuloa, jota itsessään ei siis veroteta. Sillä, että autoilusta menee muita veroja, ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Ymmärrän, jos autoilutulo kuulostaa terminä tyhmältä. Sitä se nimittäin onkin, sillä se on suoraan johdettu asumistulon ajatuksesta, joka on – yllätys, yllätys – aivan yhtä päätön. Ja aivan samalla logiikalla esimerkiksi kotiparturisetin omistaja saa mielikuvituksellista parturointituloa, omaa perunamaata pitävä saa ruokatuloa ja kotipanija saa panemistuloa.

En nyt tuhlaa enempää rautalankaa tähän.
Kuullostaako autoetu tai asuntoetu tyhmältä koska kyseessähän on ihan sama asia mutta toisen tarjoamana? Semantiikastako tässä on kyse?

No kylläpä menee tunteisiin nyt tämä juttu. Vastustan koko kyseisen asian verottamista. Toin vain esiin seikan, että omistamassaan asunnossa asuminen on oikeastaan ainoa merkittävä tapa ulosmitata suurempaa käyttöarvoa tai tuloa mistään omaisuudestaan ilman että verottaja pääsee väliin puuttumaan. Edes termi ei ole minun keksintöäni, voi kitistä taloustutkijoille ja poliitikoille siitä jos haluat mutta kiivas reaktio kyllä viittaa siihen, että asiasta puhuminenkin vaan ahdistaa.

Sen lisäksi että saa vähentää asuntolainan korotkin verotuksessa, asunto-osakeyhtiömutoinen asuminen nyt vaan on verotuksellisesti erityiskohdeltua. Mistään muualta et saa osakeomistustasi vastaan verovapaana ottaa hyötyä irti yhtiöstä. Jos omistat vaikka firman ja yrität ajaa sen omistamalla autolla omia ajojasi tai asustella firman asunnossa, verottaja tulee väliin vaikka koko roska on omaisuuttasi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Lienee ymmärrettävää, että tämäntasoisista dystopisista hengitysveroista puhuttaessa silkka aiheesta puhuminen ahdistaa. Onhan tuo jo ihan Soylent Green -tasoinen ajatuksenakin, ja aiheesta vakavissaan puhuva on sairas.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 473
Viestejä
4 216 801
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom