Nettovarallisuus Alempi Keskiluokka, Keskiverto Keskiluokka, Ylempi Keskiluokka, tai Yläluokka?

Tila
Keskustelu on suljettu.

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Meillä on foorumissa jo yksi palkkakeskustelu. Minua kiinnostaa tietää foorumalaisten nettovarallisuus omaisuus (esim asunnot), osake arvot jne. muut arvokkaat asiat kulta, Magic The Gathering arvokortteja, säästöt esim säästötilillä pankissa- velat.

Käyttötavaraa joka muuttuu arvottomaksi esim Pelilaptop. TV jne ei lasketa varallisuuteen.

Miten perustelen tämän?
Suomessa ei minusta ole olemassa lower class jos ei joku ole esim alkoholisti tai huumekäyttäjä joka käyttää kaikki rahansa sellaiseen että ei ole edes varaa ruokaan. Tämä myös sen takia että on olemassa esim KELA ja sosiaali ja työttömyyskassat.

HUOM! Työtön ei ole lower class. Tässä katsotaan nettovarallisuutta.

Suuntaa antava Upper Middle Class USA:
The Average Net Worth By Age For The Upper Middle Class
"The upper middle class, aka the mass affluent, are loosely defined as individuals with a net worth or investable assets between $100,000 to $2 million."
Tuohon minä kyllä vastaisin näin.

Suomessa luokittelisin asiat näin ja tämä ei ole USA.
Eliitti Suomen rikkaimmat siis sairaan rikas.

Eliitti musiikki video:


Upper Class nettovarallisuus 1000 000 euroa tai enemmän.

Advanced Upper Middle Class nettovarallisuus vähintäin 500 000 euroa.

Upper Middle Class
Minä en laita niin laajaa käsitettä kuin Financial Samuraj. Minusta Upper Middle Class Suomessa on saavuttanut jos on nettovarallisuus vähintäin 300 000 euroa.

Middle middle Class
Nettovarallisuus vähintäin 50 000 euroa
.

Advanced Lower Middle class nettovarallisuus vähintäin 20 000 euroa.

Lower Middle class nettovarallisuus vähemmän kuin 20 000 euroa. Tiedän kyllä että monet nuoret esim opiskelijat ovat tässä tilanteessa mutta siitä ei tarvitse masentua ja ette kuole nälkään Suomessa.

Kenenkään Suomessa EI tarvitse hävetä jos on lower middle class. HUOM Jos on niin kuin + puolella se on aina parempi kuin että on miinuksen puolella nettovarallisuudessa.

Jos joku haluaa kertoa täsmällisen nettovarallisuuten niin sitä vain. Mihin minä itse kuulun? Vastaus tällä hetkellä olen Upper Middle Class, mutta en ole saavuttanut Advanced Upper Middle Class. Olen Suomen Vuokranantajat liiton jäsen, mutta sieltä löytää paljon jäseniä jotka ovat varakkaampia kuin minä. Sieltä löytyy myös paljon jäseniä jotka ovat vähemmän varakkaita kuin minä. Huom en kertonut täsmällistä nettovarallisuutani vaan suurinpiirtein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 060
Asunto ja tontti on vielä pankin. Kaikki muu on autoja, moottoripyöriä, elektroniikkaa ym. Vähän osakkeita ja rahastoja. Tilillä ei kovin montaa euroa. Lower Middle class siis varmaankin.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Asunto ja tontti on vielä pankin. Kaikki muu on autoja, moottoripyöriä, elektroniikkaa ym. Vähän osakkeita ja rahastoja. Tilillä ei kovin montaa euroa. Lower Middle class siis varmaankin.
Noh joo unohdin mainita että jos esim myy auton tai moottoripyörän ja ei osta uutta vaan laittaa ne rahat osakkeisiin tai säästöön niin sittenhän se on muutettu varallisuudeksi. Tsemppiä vain elämään ja Suomessa on ok tilanne verrattuna kehitysmaihin.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Miksi et voinut kirjoittaa otsikkoa ihan selkeällä suomenkielellä kun suomalaisella foorumilla ollaan?
En jaksanut. Minun äidinkieleni on ruotsi. Englanti ehkä koska löysin sen financial samuraj linkin jne.

Saa vastata suomeksi tähän kyselyyn jos haluaa tyylin esim ylempi keskiluoka mutta ei kehittynyt ylempi keskiluokka.

En minä nyt jaksa muuttaa tuota olkoon nyt noin se otsikko. Tämä on myös tavallan IT alan foorumi ja luulisi että hieman englantia osaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
En jaksanut. Minun äidinkieleni on ruotsi. Englanti ehkä koska löysin sen financial samuraj linkin jne.

Saa vastata suomeksi tähän kyselyyn tyylin esim ylempi keskiluoka mutta ei kehittynyt ylempi keskiluokka.

En minä nyt jaksa muuttaa tuota olkoon nyt noin se otsikko. Tämä on myös tavallan IT alan foorumi ja luulisi että hieman englantia osaa.
Ei muuten mitään, mutta hakua on vittumainen käyttää jos sotketaan otsikoihin suomea ja englantia ja ties mitä kieliä.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ei muuten mitään, mutta hakua on vittumainen käyttää jos sotketaan otsikoihin suomea ja englantia ja ties mitä kieliä.
Nyt muutin sen otsikon "Nettovarallisuus Alempi Keskiluokka, Keskiverto Keskiluokka, Ylempi Keskiluokka, tai Yläluokka?"... itse avauspostin sisältöä ei nyt muuteta. On työpäivä tässä tulossa ja en nyt muuta yhtään mitään ja englanti kuulostaa paremmalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 060
Noh joo unohdin mainita että jos esim myy auton tai moottoripyörän ja ei osta uutta vaan laittaa ne rahat osakkeisiin tai säästöön niin sittenhän se on muutettu varallisuudeksi. Tsemppiä vain elämään ja Suomessa on ok tilanne verrattuna kehitysmaihin.
Kiitoksia. Kyllähän tässä yritetään räpiköidä eteenpäin, joskin rahan käyttäminen edelleen isompana prioriteettinä kuin sen säilöminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Kun K-popin pakotus tyrmättiin Youtube -ketjussa, niin nyt sitten päätit pakottaa sitä turhaakin turhemmassa "paljon sulla on rahaa" -ketjussa :facepalm:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Joo eiköhän tää kaveri mene ignoreen. Sellaista ajatusvirtaa tulee threadissa kuin threadissa, et on pakko välillä miettiä lääkeannoksia tai lähinnä niiden ottamatta jättämisiä hänen kohdallaan.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kas kas mustat sukat ja pari trolleja tuli. Pitää juuri lähteä töihin ja olkoon näin. Se on minun tekemä threadi. Se yksi video jääköön.
 

10k

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
120
Pankki omistaa kaiken (paitsi Pösön).

Lower lower köyhä. :sori:
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
322
Tollanen upper middle voi hyvin nostaa sossutukea. Mahdollista jopa tollaselle advanced upper middle class. Kaikki rahat vaan kiinni ytimen pieneen superkalliiseen kämppään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Joo eiköhän tää kaveri mene ignoreen. Sellaista ajatusvirtaa tulee threadissa kuin threadissa, et on pakko välillä miettiä lääkeannoksia tai lähinnä niiden ottamatta jättämisiä hänen kohdallaan.
Sama täällä. Ei tätä sekoilua jaksa lukea eikä narista ylläpidollekaan. Trollit ignoreen vaan.

Itse aihe on ihan turhaa keulimista. Tavis asuntosijoittaja on jo siellä op:tä ylemmällä tasolla oman asunnon ja parin vuokrakopin jälkeen. Eikä edes tarvitse kuulua yhdistyksiin :facepalm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Aloittajalla on monia hyvä pointteja. Terveisiä vaan sinne Advanced higher upper middle class -tasolle. :kahvi:
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Lohdutuksena kaikille jotka on lower class.

USA:ssa on sellaisia jolla on sairaat opintovelat esim 100 000 -300 000 euroa opintovelkaa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Suomessa palkasta ja varallisuudesta puhuminen on tabu.
Samassa työpaikassa näin on asia niissä ei palkoista puhuta.

Tämä on kuitenkin anonyymi käyttäjätunnus foorumi ja esim minä en avannut palkka threadia. Sinun ei ole pakko kertoa mihin kuulut. Jokainen tekee sen vapaaehtoisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Eisaatana.. onko tämä ap se muron suomenruotsalainen avohoitopotilas? Nimimerkkejä hällä oli siellä varmaan 5, tähän hätään muista niistä ainuttakaan.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Aloittajalla on monia hyvä pointteja. Terveisiä vaan sinne Advanced higher upper middle class -tasolle. :kahvi:
Hetki? Minä en ole Advanced higher upper middle class saavuttanut siihen vaaditaan 500 000 euroa nettovarallisuus. Jos tarkoitit että sinä olet niin onnittelut.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
No keuliihan persaukiset palkkaorjatkin palkoillaan ja kulutustavaroillaan.
Oli kyllä raskas työviikko vaikka osa-aikainen työ tällä viikolla tein paljon töitä ja oli orja olo kun on niin raskas työ. Seuraavalla viikolla teen vähemmän töitä. Joo kyllä minulla on joskus "orja" fiilis... ja ei ole mikään super rikas miljonääri fiilis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Mitä noita luokittelemaan. Suurimmalla osalla "omaisuus" on kuitenkin käytännössä pankin omaisuutta. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että velkaa on 0 €, ja perämettiä löytyy sen verran, että leivän päälle riittää muutakin kuin ylähuulta. Vaikka en ole vuokranantaja liiton jäsen :grumpy:
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että velkaa on 0 €, ja perämettiä löytyy sen verran, että leivän päälle riittää muutakin kuin ylähuulta.
Kyllä näin on asia aina parempi jos ei ole velkaa... Amerikassa on sellaisia opiskelijoita jotka eivät ikinä pysty maksamaan opintovelkaansa pois esim. 200 000 euroa opintovelkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Jaa-a. Tuota nettovarallisuutta on tullutkin mietittyä. Meillä mennään siinä mielessä kädestä suuhun että melkein kaikki mikä tulee myös menee. Nyt kun miettii niin on aika jännä yhtälö tällä hetkellä - asutaan viisiössä meren rannalla Espoossa, on auto, moottoripyörä ja pieni vene. Lähtökohtaisesti kuulostaa ihan hyvältä noin esitettynä. Silti likvidoitavaa omaisuutta on euroissa mitaten alle 20 000. Eli lower middle class sitten ilmeisesti? Suurin osa tuloista menee syömiseen ja matkusteluun. Kämppiä sisustellaan ikealla ja itse tehdyillä kaluilla joten ei siihenkään raha tartu.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jaa-a. Tuota nettovarallisuutta on tullutkin mietittyä. Meillä mennään siinä mielessä kädestä suuhun että melkein kaikki mikä tulee myös menee. Nyt kun miettii niin on aika jännä yhtälö tällä hetkellä - asutaan viisiössä meren rannalla Espoossa, on auto, moottoripyörä ja pieni vene. Lähtökohtaisesti kuulostaa ihan hyvältä noin esitettynä. Silti likvidoitavaa omaisuutta on euroissa mitaten alle 20 000. Eli lower middle class sitten ilmeisesti? Suurin osa tuloista menee syömiseen ja matkusteluun. Kämppiä sisustellaan ikealla ja itse tehdyillä kaluilla joten ei siihenkään raha tartu.
Nettovarallisuus on siis myös se että voit laskea sen sinun viisiön arvon rahana siis plussana ja plussa ei ole vain mitä on tilillä rahaa. Veneen ehkä myös jos se on sellainen ylimääräinen asia minkä aiotte myydä.

jos on velkaa pankille tai muihin paikkkoihin se on miinusta. Jos laskit kaikki noi jo mukana niin ajan myötä kun olet maksanut pois asuntovelkaa pankille niin on parmepi tilanne ehkä esim 10 vuoden kuluttua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nettovarallisuus on siis myös se että voit laskea sen sinun viisiön arvon rahana siis plussana ja plussa ei ole vain mitä on tilillä rahaa. Veneen ehkä myös jos se on sellainen ylimääräinen asia minkä aiotte myydä.

jos on velkaa pankille tai muihin paikkkoihin se on miinusta. Jos laskit kaikki noi jo mukana niin ajan myötä kun olet maksanut pois asuntovelkaa pankille niin on parmepi tilanne ehkä esim 10 vuoden kuluttua.
Joo laskin jo kaikki myytävät kamat ja talo ei niistä ole sellainen kun ei ole oma. Mut firman kun laittais lihoiks niin sais kyllä omaksi ja naapureiden talot samalla. :D
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Joo laskin jo kaikki myytävät kamat ja talo ei niistä ole sellainen kun ei ole oma. Mut firman kun laittais lihoiks niin sais kyllä omaksi ja naapureiden talot samalla. :D
No mutta sitten sinulla on jo todella hyvin asiat. Tietysti jos omistat firman niin se on + ihan sama asia myös jos et omistaa koko firmaa mutta esim 20% sen osakkeista Osakeyhtiö firmassa. Minä kävin yrittäjä iltakurssin vaikka en perustanut firmaa.

Laskepas se sinun firma arvo + ja kerro mihin kuulut jos haluat? Upper Class miljonääri?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
No mutta sitten sinulla on jo todella hyvin asiat. Tietysti jos omistat firman niin se on + ihan sama asia myös jos et omistaa kokoa firmaa mutta esim 20% sen osakkeista Osakeyhtiö firmassa. Minä kävin yrittäjä iltakurssin vaikkka en perustanut firmaa.

Laskepas se sinun firma arvo + ja kerro mihin kuulut jos haluat? Upper Class miljonääri?
No ei nyt sentään ihan tuonne saakka riitä muskelit. Oikeestaan lähellekään kun höylätään lapinlisät päältä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Olkkarin matto on arvokkaampi kuin oma auto. Ulosotossa on maksettavaa vielä muutamaksi vuodeksi. Sanoisin +-0.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Sinänsä ihan hyvä triidi, sillä Suomessa ihmiset asetetaan varallisuusluokkiin tyypillisesti tulojen perusteella. Toisin sanoen esimerkiksi se, kasvaako lapsi köyhyysrajan alapuolella, mitataan tyypillisesti perheen nettotuloilla.

Suomen tukiviidakosta voi myös saada ihan hyvin rahaa ulos, vaikka omistaisi kalliin omistusasunnon. Tämä johtuu siitä, että omaa asuntoa (kotia) ei yleensä lasketa realisoitavaksi tuloksi tukiluukulla. On siis mahdollista omistaa päheä kämppä Helsingin ytimestä ja silti elää vaikkapa asumis- ja toimeentulotuella.

Suosittelen tutustumaan Tilastokeskuksen julkaisuun: Puolella kotitalouksista nettovarallisuutta yli 110 000 euroa vuonna 2013
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
En lukenut linkkiä, mutta onko suomessa mahdollista nostaa sosiaalitukia vaikka olisi realisitoitavaa omaisuutta?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Sinänsä ihan hyvä triidi, sillä Suomessa ihmiset asetetaan varallisuusluokkiin tyypillisesti tulojen perusteella. Toisin sanoen esimerkiksi se, kasvaako lapsi köyhyysrajan alapuolella, mitataan tyypillisesti perheen nettotuloilla.

Suomen tukiviidakosta voi myös saada ihan hyvin rahaa ulos, vaikka omistaisi kalliin omistusasunnon. Tämä johtuu siitä, että omaa asuntoa (kotia) ei yleensä lasketa realisoitavaksi tuloksi tukiluukulla. On siis mahdollista omistaa päheä kämppä Helsingin ytimestä ja silti elää vaikkapa asumis- ja toimeentulotuella.

Suosittelen tutustumaan Tilastokeskuksen julkaisuun: Puolella kotitalouksista nettovarallisuutta yli 110 000 euroa vuonna 2013
Loistavaa! Vaan haittana on että tilastokeskuksella ei ole uudempaa tutkimusta. Kuitenkin suuntaa antavaa ja ei se 4 vuodessa keskiarvo muutu hirveästi jos ei sitten mamut vedä sitä alaas.

Tuon mukaan "Varakkaimpia olivat 65–74-vuotiaat." vuonna 2013 ja tuo keskiarvo heillä on alle 200 000 euroa. Sanoisin minun ryhmä joka on enemmän kuin 300 000 euroa nettovaralliuus mutta vähemmän kuin 500 000 euroa nettovarallisuus on hyvä rajat Upper Middle Class. Advanced Upper Middle class on jos on > 500 000 euroa mutta ei ole vielä miljonääri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Tuon mukaan "Varakkaimpia olivat 65–74-vuotiaat." vuonna 2013 ja tuo keskiarvo heillä on alle 200 000 euroa. Sanoisin minun ryhmä joka on enemmän kuin 300 000 euroa nettovaralliuus mutta vähemmän kuin 500 000 euroa nettovarallisuus on hyvä rajat Upper Middle Class. Advanced Upper Middle class on jos on > 500 000 euroa mutta ei ole vielä miljonääri.
Siis 65-74-vuotiaiden nettovarallisuuden mediaani oli 186 663 euroa. Keskiarvo oli sentään 276 495 euroa. (Taulukko)

No niin tai näin, tuo antaa viitteitä siitä tosiasiasta, että varsin monella työuransa jo päättäneellä on koko omaisuus kiinni siinä omassa kodissa. Ja tuossa ikähaarukassahan on ne mahdolliset perinnötkin jo yleensä ehditty saada.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Siis 65-74-vuotiaiden nettovarallisuuden mediaani oli 186 663 euroa. Keskiarvo oli sentään 276 495 euroa. (Taulukko)

No niin tai näin, tuo antaa viitteitä siitä tosiasiasta, että varsin monella työuransa jo päättäneellä on koko omaisuus kiinni siinä omassa kodissa. Ja tuossa ikähaarukassahan on ne mahdolliset perinnötkin jo yleensä ehditty saada.
Mediaani on lähempänä totuutta. Keskiarvo esim julmaa koska superrikkaat nostaa sitä keskiarvoa mutta kun on mediaani niin superrikkaat ei vaikuta laskelmaan. Se sanottuna kyllä minä voitan myös tuon keskiarvon 276 495 euroa ja olin laittanut MINIMI rajan Upper Middle Class 300 000 euroa nettovarallisuus. Minun laittama raja Upper Middle Class myös ylittää tuon keskiarvon.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Olkkarin matto on arvokkaampi kuin oma auto. Ulosotossa on maksettavaa vielä muutamaksi vuodeksi. Sanoisin +-0.
Tsemppiä vain ja onnea elämään. Sinulla on hyvä Trance musiikki maku ja hieno Avatar kuva itsestäsi ja nauti hyvästä maustasi. Noin 0 on parempi kuin esim 200 000 euroa velkaa...
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En lukenut linkkiä, mutta onko suomessa mahdollista nostaa sosiaalitukia vaikka olisi realisitoitavaa omaisuutta?
Nyt kun esitit todella vaikean kysymyksen... ehkä tapauskohtaisesti riippuen tapauksesta ja käsittelijästä.

KELA sairas tukea saat riippumatta kuinka rikas.

Ansiosidonnainen työttömyyskorvausta saa vaikka kuinka rikas.

Eläkettä saat vaikka olisit kuinka rikas.

KELA tarkastelee muita tuloja jos et ole ansiosidonnaisella työttymyykorvauksella liittyen työttömyyskorvauksen.

Sociaali /Kela jne kyllä ne vaikutta kaikkeen muihiin tukiin jos on esim vuokratuloja kuten minulla.

En tiedä jos omaisuus vaikuttaa muihin asioihin mutta tulot voi vaikuttaa. Minä en saisi opintotukea minun määrällä vuokratuloilla käytännössä niin uskon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Suomessa ei minusta ole olemassa lower class jos ei joku ole esim alkoholisti tai huumekäyttäjä joka käyttää kaikki rahansa sellaiseen että ei ole edes varaa ruokaan. Tämä myös sen takia että on olemassa esim KELA ja sosiaali ja työttömyyskassat.

HUOM! Työtön ei ole lower class. Tässä katsotaan nettovarallisuutta.
Looginen virhe. Jos puhe on varallisuudesta, niin kyllähän perseaukinen tai ainakin velkainen perseaukinen, jolla ei ole realistista suunnitelmaa lisätä tulonsa riittäviksi plussan puolelle noustakseen on juurikin lower classia.

Vastaan samalla ylimalkaisesti galluppiisi. Minulla on keskiarvoa korkeampi nettovarallisuus, mutta vastaavasti tulotasoni alittaa keskiarvon. Näin ollen myös elintasoni on vaatimaton, enhän halua köyhtyä. Kausaliteetin suuntahan on usein epäselvä. Ovatko vaikkapa juutalaiset hammaslääkärit saitoja siksi, että he ovat varakkaita, tai juutalaisia siksi, että ovat hammaslääkäreitä? :smoke:

En ole ylivelkaantunut, eikä minulla toisaalta ole suuria määriä kovin likvidejä varoja. Minun on kovin vaikea määrittää kuuluvani mihinkään sosioekonomiseen ryhmään tai luokkaan. Koulutustaso, perhetausta, ammatillinen asema ym. vielä sotkisivat arviota entisestään. Mitään muuta en osaa määrittää kuin jonkinlaisen keskiluokkaisuuden, vaikka joku voisi sanoa minun kuuluvan omistavaan luokkaan. En missään tapauksessa kuulu tai koskaan yllä saati pyri eliittiin, alaluokkaankaan en tietenkään kuulu - tai edes työväenluokkaan, josko sellaista klassisessa mielessä on nykyään ainakaan Suomessa olemassakaan.

En oikein tuota portaikkoasi lähde vakavasti ottamaan. Räikeimpään läppään kyllä kuittaan sen verran, että jos jonkun nettovarallisuus on "yli 20 000 euroa", hän ei kuulu mihinkään "advanced lower middle classiin". Ihan ns. perseaukisella duunarilla voi olla yli tuon verran vaikka käteistä vailla velkaa tai sitten varat-velat alle nollan, eikä tämä välttämättä ennusta kovin vahvasti hänen tilannettaan vuoden tai kahden päästä. Jos arvioidaan kaksikymppisten opiskelijoiden kesken, niin sitten ymmärrän että tuollainen summa noteerataan, mutta noin vuoden nettopalkan suuruinen varallisuus istuu kyllä ihan köyhälle työväenluokkaiselle. Miksei alaluokkaisellekin, jos on lajissaan kova sijoittaja ja kerää pullorahat DVD-boksien kansiin piiloon.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Looginen virhe. Jos puhe on varallisuudesta, niin kyllähän perseaukinen tai ainakin velkainen perseaukinen, jolla ei ole realistista suunnitelmaa lisätä tulonsa riittäviksi plussan puolelle noustakseen on juurikin lower classia.

Vastaan samalla ylimalkaisesti galluppiisi. Minulla on keskiarvoa korkeampi nettovarallisuus, mutta vastaavasti tulotasoni alittaa keskiarvon. Näin ollen myös elintasoni on vaatimaton, enhän halua köyhtyä. Kausaliteetin suuntahan on usein epäselvä. Ovatko vaikkapa juutalaiset hammaslääkärit saitoja siksi, että he ovat varakkaita, tai juutalaisia siksi, että ovat hammaslääkäreitä? :smoke:

En ole ylivelkaantunut, eikä minulla toisaalta ole suuria määriä kovin likvidejä varoja. Minun on kovin vaikea määrittää kuuluvani mihinkään sosioekonomiseen ryhmään tai luokkaan. Koulutustaso, perhetausta, ammatillinen asema ym. vielä sotkisivat arviota entisestään. Mitään muuta en osaa määrittää kuin jonkinlaisen keskiluokkaisuuden, vaikka joku voisi sanoa minun kuuluvan omistavaan luokkaan. En missään tapauksessa kuulu tai koskaan yllä saati pyri eliittiin, alaluokkaankaan en tietenkään kuulu - tai edes työväenluokkaan, josko sellaista klassisessa mielessä on nykyään ainakaan Suomessa olemassakaan.

En oikein tuota portaikkoasi lähde vakavasti ottamaan. Räikeimpään läppään kyllä kuittaan sen verran, että jos jonkun nettovarallisuus on "yli 20 000 euroa", hän ei kuulu mihinkään "advanced lower middle classiin". Ihan ns. perseaukisella duunarilla voi olla yli tuon verran vaikka käteistä vailla velkaa tai sitten varat-velat alle nollan, eikä tämä välttämättä ennusta kovin vahvasti hänen tilannettaan vuoden tai kahden päästä. Jos arvioidaan kaksikymppisten opiskelijoiden kesken, niin sitten ymmärrän että tuollainen summa noteerataan, mutta noin vuoden nettopalkan suuruinen varallisuus istuu kyllä ihan köyhälle työväenluokkaiselle. Miksei alaluokkaisellekin, jos on lajissaan kova sijoittaja ja kerää pullorahat DVD-boksien kansiin piiloon.
Hmm jaha noh sitten meidän varallisuus voi olla ehkä samaa luokkaa ja ehkä kuulut siis Upper Middle Class... mutta varallisuutesi ylittää ainakin 276 495 euroa.

Tulot niin minulla on osa-aikainen työpaikka ja ne vuokratulot siihen lisättynä en sanoisi että minulla on mitenkään kehumisen arvoiset tulot. En oikein tiedä mikä on hyvä tulo raja, mutta se kuluu siihen palkka keskustelu threadin.

Kai ymmärrän logikkaasi mutta joillekin joka on noin 0 nettovarallisuus niin 20 000 on läheisempi lähi tavoite kuin se 50 000 euroa niin halusin jakaa sitä aluetta hieman. Jo kyllä tiedän että joku uran alussa voi nousta kuin rakeetti nettovarallisuudessa jos hänellä on todella hyvä tulo.

Ei tuota portaikkoa ole otettu mistään tiedejulkaisusta ja se on minun keksimä. Se sanottuna säädin minusta sen minimi rajan Upper Middle Class 300 000 euroa aika hyvin oman arvioni mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Tein joskus mielenkiinnosta laskelman, jossa arvioin tietyllä säästötavoitteella ja tuotto-odotuksella varojen ja velkojen sekä nettovarallisuuden kehittymistä. Mukana toki nykyisen asunnon laina takaisinmaksuineen. Sai hieman käsitystä siitä, miten omilla valinnoilla voi vaikuttaa asetelmiin jo esim. 10 vuoden aikajänteellä.

Tavoitteena ei niinkään varallisuuden lisääminen vaan talouden suunnittelu. Toki pitkällä aikajänteellä varallisuus helpottaa talouden suunnittelua ja liikkumavaraa.

Kaikki tietenkin sillä oletuksella, että mitään yllättävää ei tapahdu. Jos tilanteet muuttuu, muuttuu kyllä näkymätkin.

E. karkasi vahingossa keskeneräisenä, täydennetty postausta
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 213
Eisaatana.. onko tämä ap se muron suomenruotsalainen avohoitopotilas? Nimimerkkejä hällä oli siellä varmaan 5, tähän hätään muista niistä ainuttakaan.
Asiallisempaa käytöstä kiitos.:swait:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
LähiTapiola oli tänä syksynä tutkinut (linkki) suomalaisten käsityksiä varallisuudesta, jolla saavutettaisiin taloudellinen riippumattomuus. Summa oli keskimäärin 2,1 miljoonaa. Miehillä tämä summa oli noin 2,7 miljoonaa, kun taas naisilla noin puolet tästä.

Varallisuuteen tässä tarkoituksessa ei voi laskea asuntoja, mökkejä yms. muuta omaisuutta, joista aiheutuu kuluja, vaan varallisuutta olisi vain tuottava omaisuus; arvopaperit, kiinteistöt, osuudet.

Taitaa useimmilla palstalaisilla jäädä tuon 2,1 miljoonan alle?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
LähiTapiola oli tänä syksynä tutkinut (linkki) suomalaisten käsityksiä varallisuudesta, jolla saavutettaisiin taloudellinen riippumattomuus. Summa oli keskimäärin 2,1 miljoonaa. Miehillä tämä summa oli noin 2,7 miljoonaa, kun taas naisilla noin puolet tästä.

Varallisuuteen tässä tarkoituksessa ei voi laskea asuntoja, mökkejä yms. muuta omaisuutta, joista aiheutuu kuluja, vaan varallisuutta olisi vain tuottava omaisuus; arvopaperit, kiinteistöt, osuudet.

Taitaa useimmilla palstalaisilla jäädä tuon 2,1 miljoonan alle?
Ok muut ovat miettineet asian noin. Ovat varmaan miettineet että mitä tapahtuu jos valtio KELA. Eläke ja kaikki tuo poistetaan.

Minä lähtisin Suomesta pois meidän ruoka hinnoilla jos kaikki valtion tuet mukaan lukien eläke poistettaisiin.

Minä tosisaan UNELMOIN taloudellisesta riippumattomuudesta mutta se ei ole vielä saavutettu. Kyllä olen miettinyt jos menisin varhais "eläkkeelle" 50 vuotiaana kun sen iän saavutan.

Eihän sitä saa eläkettä 50 vuotiaana jos ei ole sairas jne. mutta jos vaan en edes yritä saada töitä ja en tee töitä.

Taloudellinen riippumattomuus voi saavutta monella tavalla nuo miettii sen sillä tavalla että sinulla on 0 euro tulot/kuukausi.

Ei sitä mitään miljoonia tarvita mutta tietysti jos halua LUXUS elämän tyylin ostaa Fast and Furious elokuvan auton uutena tekee lomamatkoja 5 tähden hotellissa ja sellaista luxus elämää niin joo sitten tarvitaan miljooneja.

Jaa että mitä onhan niitä jotka ovat esim sijoittaanet suuret summat osakkeisiin tai esim pienempi Osakeyhtiöön omistaa 20% siitä saavat niistä rahaa joka vuosi ja tapoja saada tuloja laillisesti on monta.

Passiiviinen tulo lasketaan tavallisesti kaikki tulo jossa et raada itse tekemällä työtä omassa yrityksessä tai olemalla palkantekijä työläinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 505
Viestejä
4 201 633
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom