Nettitreffit + Tinder


Eipä tuo valtiollinen dettipalvelu äkkiseltään kuulosta pahalta, kun verrataan näihin nykyisiin Tindereihin ja Hingeihin joiden pohjimmainen tarkoitus on pitää käyttäjät koukussa ja tehdä tällä rahaa. Nythän tilanne taitaa olla se että niin miehet kuin naisetkin haukkuvat ja kiroavat nuo nykyiset kaupalliset deittisovellukset, joten tässä olisi hyvä sauma tehdä järkevämpi täysin ilmainen vaihtoehto näille. Tiedä sitten miten tämmöinen palvelu päätetään toteuttaa ja minkälainen on lopullinen sovellus. Osaamistahan sovelluksen tekoon varmasti löytyy Suomestakin, kun onhan täällä ollut jo 2000-luvun vaihteessa oma somekin ja deittisovelluksen pyörittäminen tuskin kauheita resursseja syö.
 

Eipä tuo valtiollinen dettipalvelu äkkiseltään kuulosta pahalta, kun verrataan näihin nykyisiin Tindereihin ja Hingeihin joiden pohjimmainen tarkoitus on pitää käyttäjät koukussa ja tehdä tällä rahaa. Nythän tilanne taitaa olla se että niin miehet kuin naisetkin haukkuvat ja kiroavat nuo nykyiset kaupalliset deittisovellukset, joten tässä olisi hyvä sauma tehdä järkevämpi täysin ilmainen vaihtoehto näille. Tiedä sitten miten tämmöinen palvelu päätetään toteuttaa ja minkälainen on lopullinen sovellus. Osaamistahan sovelluksen tekoon varmasti löytyy Suomestakin, kun onhan täällä ollut jo 2000-luvun vaihteessa oma somekin ja deittisovelluksen pyörittäminen tuskin kauheita resursseja syö.
Onhan näitä muitakin kuin tinder. Palvelun tuottamisen sijaan vaikeampaa on saada tarpeeksi käyttäjiä [naisia]. Kukaan ei käytä palvelua josta ei löydä seuraa.
 
www.iltalehti.fi

Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen deittipalvelun – Tämän vuoksi

Keskustanuoret haluaa valtion auttavan ihmisiä elämänkumppanin löytämisessä. Järjestö ehdottaa selvitettäväksi, voisiko valtio perustaa oman deittipalvelun.
www.iltalehti.fi
www.iltalehti.fi

Eipä tuo valtiollinen dettipalvelu äkkiseltään kuulosta pahalta, kun verrataan näihin nykyisiin Tindereihin ja Hingeihin joiden pohjimmainen tarkoitus on pitää käyttäjät koukussa ja tehdä tällä rahaa. Nythän tilanne taitaa olla se että niin miehet kuin naisetkin haukkuvat ja kiroavat nuo nykyiset kaupalliset deittisovellukset, joten tässä olisi hyvä sauma tehdä järkevämpi täysin ilmainen vaihtoehto näille. Tiedä sitten miten tämmöinen palvelu päätetään toteuttaa ja minkälainen on lopullinen sovellus. Osaamistahan sovelluksen tekoon varmasti löytyy Suomestakin, kun onhan täällä ollut jo 2000-luvun vaihteessa oma somekin ja deittisovelluksen pyörittäminen tuskin kauheita resursseja syö.
Toi valtiollinen deittipalvelu on kyl mielenkiintonen idea. Toki sitä pitäis miettiä et miten se rahotetaan ja ettei siitä tuu yhtä kankeeta kuin moni julkinen palvelu. Mut jos se ois oikeesti ilmanen ja ilman mitään algoritmi kikkailuja, nii voispa se toimia. Tosin mä en oo ihan varma et onks valtiolla mitään järkee lähtee tommoseen bisnekseen, kun deittisovellukset on kuitenki aika henkilökohtasia juttuja.
 
Toi valtiollinen deittipalvelu on kyl mielenkiintonen idea. Toki sitä pitäis miettiä et miten se rahotetaan ja ettei siitä tuu yhtä kankeeta kuin moni julkinen palvelu. Mut jos se ois oikeesti ilmanen ja ilman mitään algoritmi kikkailuja, nii voispa se toimia. Tosin mä en oo ihan varma et onks valtiolla mitään järkee lähtee tommoseen bisnekseen, kun deittisovellukset on kuitenki aika henkilökohtasia juttuja.
Veikkaan että valtiollinen deittipalvelu edellyttäisi jotain vahvaa tunnistautumista, ja voisi kyllä vähän kiinnostus karista sitä myöten. Tottakai joillekin se ei olisi mikään ongelma tai suorastaan hyvä asia, mutta paljon on sitten meitäkin, joita ei kiinnosta niin takki auki pelata.

Jos valtio haluaa ihmisten pariutumista edistää niin siihen on kyllä parempiakin konsteja. Kuten lisääntymisikäisten naisten maahanmuutattaminen Suomeen. Kaikki muu on turhanpäiväistä mikromanagerointia, joka ei oikeasti auta yhtään mitään. Kun kakkua jaetaan, niin ihan yhtä paljon siinä on jaettavaa riippumatta siitä, millaisella kakkulapiolla se jakaminen tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että valtiollinen deittipalvelu edellyttäisi jotain vahvaa tunnistautumista, ja voisi kyllä vähän kiinnostus karista sitä myöten. Tottakai joillekin se ei olisi mikään ongelma tai suorastaan hyvä asia, mutta paljon on sitten meitäkin, joita ei kiinnosta niin takki auki pelata.

Jos valtio haluaa ihmisten pariutumista edistää niin siihen on kyllä parempiakin konsteja. Kuten lisääntymisikäisten naisten maahanmuutattaminen Suomeen. Kaikki muu on turhanpäiväistä mikromanagerointia, joka ei oikeasti auta yhtään mitään. Kun kakkua jaetaan, niin ihan yhtä paljon siinä on jaettavaa riippumatta siitä, millaisella kakkulapiolla se jakaminen tehdään.
Ihan voisi aloittaa niiden tunnetusti naisten työpaikkojen tuomisen takasin maaseudulle sen sijaan että kaikki keskitetään kaupunkiin ja naiset menee mukana sinne, ja miehet jää sitte maalle miesten työpaikkoihin.
 
Ihan voisi aloittaa niiden tunnetusti naisten työpaikkojen tuomisen takasin maaseudulle sen sijaan että kaikki keskitetään kaupunkiin ja naiset menee mukana sinne, ja miehet jää sitte maalle miesten työpaikkoihin.
Kun ongelmana on se, että naisia on liian vähän, etenkin pariutumis/lisääntymishaluisia naisia, niin se on ihan tyhjänpäiväistä mikromanagerointia niitä siirrellä paikasta toiseen Suomen sisällä. Suuressa kuvassa vaikutus olisi hyvin mitätön.

Sitä paitsi toikin asia "korjaantunee" itsestään sillä, että miehetkin jättävät maaseudun oman onnensa nojaan enenevissä määrin.
 
Kun ongelmana on se, että naisia on liian vähän, etenkin pariutumis/lisääntymishaluisia naisia, niin se on ihan tyhjänpäiväistä mikromanagerointia niitä siirrellä paikasta toiseen Suomen sisällä. Suuressa kuvassa vaikutus olisi hyvin mitätön.

Sitä paitsi toikin asia "korjaantunee" itsestään sillä, että miehetkin jättävät maaseudun oman onnensa nojaan enenevissä määrin.
Niitä naisia on vielä alueellisestikin liian vähän. Naisten tuominen tänne ulkomailta ei auta, jos alueellinen allokaatio olisi edelleenkin aivan pielessä. Ongelma on julkisen sektorin alueellinen keskittäminen ja siitä syntyneet alueelliset sukupuolivääristymät, jossain isossa kaupungissa asuvana on turha valittaa etteikö naisia muka olisi kun ne on kaikki muuttaneet sinne niiden naisten töiden mm. hoitotyö, sun muut, perässä.

Ekaksi pitäisi saada alueellisesti joku tolkku noihin, sen jälkeen voi vasta miettiä sitä tarvitaako niitä naisia sitten lisää. Ei se paranna tilannetta yhtään jos tänne tulee hirveä määrä naisia johonkin tiettyihin paikkoihin missä jo nykyisellään on tarpeeksi naisia ja ne naiset ei mene sinne missä niitä eniten tarvittaisiin tässä pariutumiskontekstissa.
 
Niitä naisia on vielä alueellisestikin liian vähän. Naisten tuominen tänne ulkomailta ei auta, jos alueellinen allokaatio olisi edelleenkin aivan pielessä. Ongelma on julkisen sektorin alueellinen keskittäminen ja siitä syntyneet alueelliset sukupuolivääristymät, jossain isossa kaupungissa asuvana on turha valittaa etteikö naisia muka olisi kun ne on kaikki muuttaneet sinne niiden naisten töiden mm. hoitotyö, sun muut, perässä.

Ekaksi pitäisi saada alueellisesti joku tolkku noihin, sen jälkeen voi vasta miettiä sitä tarvitaako niitä naisia sitten lisää. Ei se paranna tilannetta yhtään jos tänne tulee hirveä määrä naisia johonkin tiettyihin paikkoihin missä jo nykyisellään on tarpeeksi naisia ja ne naiset ei mene sinne missä niitä eniten tarvittaisiin tässä pariutumiskontekstissa.
Suomi on verrattain pieni maa ja kyllä nämä asiat balansoituu ainakin osaksi ihan itsestään kun talenttia tulee tarjolle edes jonnekin maan kolkkiin.

Sitä paitsi tilannehan ei ole hyvä edes kaupungeissa, ehkä Helsinkiä lukuunottamatta, muttei oikein sielläkään ainakin kun huomioidaan koko PK-seutu tai Uusimaa, kuten tietysti pitää tehdä.

Suomessa on siis reilusti ylijäämämiehiä kaupungeissakin. Itsekin olen sellainen.

Ja kannattaa ottaa huomioon sekin, ettei kyse ole pelkästään sukupuolijakaumasta vaan myös siitä, että kuinka montaa naista tosiasiassa kiinnostaa pariutuminen tavallisen heteromiehen kanssa. Se ei ole lähellekään mitään 100 prosenttia tänä päivänä. En usko että on edes 80%. Ihan jo pelkästään lesbot ja tällä hetkellä naisista tykkäävät bi-seksuaalit vähentämällä tippuu yli 10 pinnaa pois. Sitten on niitä joita ei muuten vaan nappaa ja niitä, jotka pyörittävät rulettia chadien kanssa eivätkä jaksa kiinnostua tavallisista miehistä.
 
Viimeksi muokattu:
Näillä pariutumismarkkinoilla kun mies ottaa paskaa niskaansa kokoajan. Niin siinä menee mies pian life-tilttiin. Ja sortuu syöpöttelyyn, juopotteluun, huumausaineisiin jne. Torjutuksitulemisen turruttamiseksi.

Nainen 100% päättää tuleeko jälkikasvua vai ei. Miehellä ei siinä ole osaa eikä arpaa.
Aika moni nainen ei edes halua lapsia. Tai ei edes voi saada. Jos kohdussa, munanjohtimissa, munasarjoissa, menopaussi ohitettu, jne. ongelmia. Ja niitä on.
Mitä mies sellaisen naisen kanssa tekee? Vahtaa netflixiä illat pitkät?

Vaikka tänne roudattaisiin naisia ( Mistä ? ) niin johonkin Helsinki-akselille ne jäävät litkimään 5€ lattea sisariensa kanssa. Ja peräkylän Pekat vetelevät edelleen käteensä tinder kourassa.

Joku uusi sovellus ei auta mitään. Kyllä näillä nykyapeillakin pariutuminen onnistuu jos naisilla olisi halua.
 
Näillä pariutumismarkkinoilla kun mies ottaa paskaa niskaansa kokoajan. Niin siinä menee mies pian life-tilttiin. Ja sortuu syöpöttelyyn, juopotteluun, huumausaineisiin jne. Torjutuksitulemisen turruttamiseksi.

Nainen 100% päättää tuleeko jälkikasvua vai ei. Miehellä ei siinä ole osaa eikä arpaa.
Aika moni nainen ei edes halua lapsia. Tai ei edes voi saada. Jos kohdussa, munanjohtimissa, munasarjoissa, menopaussi ohitettu, jne. ongelmia. Ja niitä on.
Mitä mies sellaisen naisen kanssa tekee? Vahtaa netflixiä illat pitkät?

Vaikka tänne roudattaisiin naisia ( Mistä ? ) niin johonkin Helsinki-akselille ne jäävät litkimään 5€ lattea sisariensa kanssa. Ja peräkylän Pekat vetelevät edelleen käteensä tinder kourassa.

Joku uusi sovellus ei auta mitään. Kyllä näillä nykyapeillakin pariutuminen onnistuu jos naisilla olisi halua.
Siis toi on aika kärjistetty näkemys. Tottakai naisilla on paljon valtaa tommosissa jutuissa, mut eikö se oo vähän sama ku sanois et kaikki miehet on paskoja? Molemmilla on omat ongelmansa noissa apeissa. Mä luin jostain et ne algoritmit vahvistaa just niittä huonoja kokemuksia molemmille. Eiköhän se oo enemmänki se sovelluksen rakenne mikä on riki, eikä mikään sukupuolten välinen sota.
 
Palvelun tuottamisen sijaan vaikeampaa on saada tarpeeksi käyttäjiä [naisia]. Kukaan ei käytä palvelua josta ei löydä seuraa.
Keskustan äänestäjäkunnan näkövinkkelistä tosin riittää se että ilmainen virtuaalinen "maajussille morsian"-palvelu olisi edes käytettävissä.
 
Aika moni nainen ei edes halua lapsia. Tai ei edes voi saada. Jos kohdussa, munanjohtimissa, munasarjoissa, menopaussi ohitettu, jne. ongelmia. Ja niitä on.
Mitä mies sellaisen naisen kanssa tekee? Vahtaa netflixiä illat pitkät?
Näetkö sinä naiset omalta kannaltasi vain lapsentekokoneina?
 
Aika moni nainen ei edes halua lapsia. Tai ei edes voi saada. Jos kohdussa, munanjohtimissa, munasarjoissa, menopaussi ohitettu, jne. ongelmia. Ja niitä on.
Mitä mies sellaisen naisen kanssa tekee? Vahtaa netflixiä illat pitkät?

Vaikka tänne roudattaisiin naisia ( Mistä ? ) niin johonkin Helsinki-akselille ne jäävät litkimään 5€ lattea sisariensa kanssa. Ja peräkylän Pekat vetelevät edelleen käteensä tinder kourassa.

Joku uusi sovellus ei auta mitään. Kyllä näillä nykyapeillakin pariutuminen onnistuu jos naisilla olisi halua.
Eiköhän tärkeimpiä (tahdottoman) lapsettomuuden syitä naiselle ole A) ylipaino ja B) yritetään liian vanhana.

Mutta ei lasten saaminen ole kaikille miehille välttämättä mikään itsetarkoitus ja paljon on niitäkin jotka ei välttämättä edes halua. Tai ehkä lapset on jo hankittu aiemmin toisen naisen kanssa. Ajan viettäminen naisen kanssa voi olla tärkeintä eikä lasten tuominen siihen kuvioon ole välttämättä tarpeellista. Ja tosiaankin tilanne on se, ettei miehillä ole hirveästi varaa valkkailla naisia tänä päivänä. Jos hyvä osuu kohdalle, niin lapsihaaveista mies voi ehkä joustaa sitten.

Puhumattakaan, että varmaan 90% suhteista on muutenkin sellaisia, ettei lasten hankkiminen ole mitenkään ajankohtaista tai relevanttia. Pikemminkin ikävä juttu joka kummittelee taustalla, jota sitten pidetään ehkäisyllä kurissa. Doh.

Naisia voidaan roudata yhteensopivista kulttuureista esim. Kaakkois-Aasiasta ja Etelä-Amerikasta. Koulutettuja, työteliäitä naisia, jotka ovat positiivinen juttu Suomelle jo itsessään, puhumattakaan sitten että tasapainottavat parisuhdemarkkinoita ja synnyttävät lapsia (todennäköisesti vieläpä enemmän kuin kanta-suomalaiset naiset keskimäärin).

Ihan sama mihin asettuvat, niin tottakai vaikuttavat Suomen parisuhdemarkkinoihin joka tapauksessa.
 
Eiköhän tärkeimpiä (tahdottoman) lapsettomuuden syitä naiselle ole A) ylipaino ja B) yritetään liian vanhana.
Laajentamatta tätä tuon enempää ot:Iin todettakoon että ensinmainitun sekä ylipäänsä lapsettomuuden ml. keskenmenot taustalla on joskus, jopa melko usein hormonaalisia asioita tms. joihin ei itse pysty senkään vertaa vaikuttamaan elintavoilla.Kiinnostunut voi googlailla vaikka tyroksiini tai ferritiini.
 
Viimeksi muokattu:
Laajentamatta tätä tuon enempää ot:Iin todettakoon että ensinmainitun sekä ylipäänsä lapsettomuuden ml. keskenmenot taustalla on joskus, jopa melko usein hormonaalisia asioita tms. joihin ei itse pysty senkään vertaa vaikuttamaan elintavoilla.Kiinnostunut voi googlailla vaikka tyroksiini tai ferritiini.
Tottakai kaikenlaisia syitä voi löytyä taustalta, mutta väitän silti että ikä ja elopaino on yleisimmät lapsettomuutta selittävät päämuuttujat.
 
Laajentamatta tätä tuon enempää ot:Iin todettakoon että ensinmainitun sekä ylipäänsä lapsettomuuden ml. keskenmenot taustalla on joskus, jopa melko usein hormonaalisia asioita tms. joihin ei itse pysty senkään vertaa vaikuttamaan elintavoilla.Kiinnostunut voi googlailla vaikka tyroksiini tai ferritiini.
Mun mielestäni tuon ferritiinin osalta aika yleinen kuvio ainakin omassa lähipiirissä on, että hurahdetaan johonkin vegaanihommaan ja ferritiini alkaa siinä kohtaa tippumaan. lopulta joku lääkäri saa sanottua että jos lopettaisit kun ei ole terveellistä, ja sen jälkeen se ei enää syystä tai toisesta nousekkaan.
Keskustan äänestäjäkunnan näkövinkkelistä tosin riittää se että ilmainen virtuaalinen "maajussille morsian"-palvelu olisi edes käytettävissä.
Ongelma edelleenkin on alueellinen sukupuolijakaantuneisuus, ei se äppi tätä korjaa. Siihen ei auta mikään naisten tuominen ulkopuolelta, ellei edellytetä että niiden naisten täytyy asettua niille paikkakunnille missä on suurin epätasapaino sukupuolten välillä. Naisten töitä pitäisi saada maaseudulle enemmän, mikä taas tarkoittaa keskittämisen lopettamista ja lähtemistä päinvastaiseen suuntaan.
 
Mun mielestäni tuon ferritiinin osalta aika yleinen kuvio ainakin omassa lähipiirissä on, että hurahdetaan johonkin vegaanihommaan ja ferritiini alkaa siinä kohtaa tippumaan. lopulta joku lääkäri saa sanottua että jos lopettaisit kun ei ole terveellistä, ja sen jälkeen se ei enää syystä tai toisesta nousekkaan.
Ai kasvispainotteisuus vaikuttaa siihenkin... B12 tiesin. Runsaat kuukautiset ovat olennaisin syy ainakin kaikilla muilla
, sekä toisaalta mahdollisesti myös niiden hormonaalinen hoito ym. kehoon juomavedestä, ravinnosta tms. saatavat hormonit saattavat vaikuttaa hedelmällisyyteen. Muttei sivujuonnetta sen pitemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma edelleenkin on alueellinen sukupuolijakaantuneisuus, ei se äppi tätä korjaa. Siihen ei auta mikään naisten tuominen ulkopuolelta, ellei edellytetä että niiden naisten täytyy asettua niille paikkakunnille missä on suurin epätasapaino sukupuolten välillä. Naisten töitä pitäisi saada maaseudulle enemmän, mikä taas tarkoittaa keskittämisen lopettamista ja lähtemistä päinvastaiseen suuntaan.
Ongelmana on ylijäämämiesten liiallinen määrä koko valtakunnan tasolla. Tottakai maaseudulla tilanne on erityisen huono, mutta erityisen hyvä tilanne ei ole missään.

Kun Suomeen tuodaan talenttia ulkopuolelta, tasoittaa se tilannetta joka tapauksessa, riippumatta siitä mihin asettuvat.
 
On huomioitava että vaikka lisäystä saadaan molemminpuolisesti niin se painottunee mahdollisesti toiseen sukupuoleen.
En tiiä onks kellään oikeesti hyvää dataa siitä et miten se jakatuuu, mut veikkaan et aika epätasasesti. Tulee mieleen et onks toi joku juttu mihin vois vaikuttaa vaikka kohdennetulla markkinoinnilla? Tai sit ei.
 
Puhe oli siitä, että lisätään nimenomaan sitä kauniimpaa sukupuolta.
Nii olikin ja se olisi varmaan toiveena mutta luontainen hedelmällisessä iässä ja "käytettävissä" olevien (lue: yleensä) sinkkujen lisäys painaa mahdollisesti vaakaa toiseen suuntaan, joten toiveeksi tuo saattaa jäädäkin.
 
Ongelmana on ylijäämämiesten liiallinen määrä koko valtakunnan tasolla. Tottakai maaseudulla tilanne on erityisen huono, mutta erityisen hyvä tilanne ei ole missään.

Kun Suomeen tuodaan talenttia ulkopuolelta, tasoittaa se tilannetta joka tapauksessa, riippumatta siitä mihin asettuvat.
Ei se kyllä tasota maalla tilannetta jos ne kaikki uustuonnit menee sinne missä naisia on jo nykyisin ihan OK määrä.

Ai kasvispainotteisuus vaikuttaa siihenkin... B12 tiesin. Runsaat kuukautiset ovat olennaisin syy ainakin kaikilla muilla
, sekä toisaalta mahdollisesti myös niiden hormonaalinen hoito ym. kehoon juomavedestä, ravinnosta tms. saatavat hormonit saattavat vaikuttaa hedelmällisyyteen. Muttei sivujuonnetta sen pitemmälle.
Mainitten nyt vielä etten ole asiantuntija, mutta minusta tuo on ollut melko yleinen kehityskulku. Rautaa menettää runsaassa kuukautisessa ja jos on ennen syönyt vaikka riistalihaa ja maksaa, missä rautaa on runsaasti ja nämä raudan lähteet jättää pois niin ei sitä lisääkään saa mistään. Toinen ääripää on itsellä kun ferritiiniä on aivan liikaa ja nähtävästi vähentämällä em. ruokien syömistä se on laskenut, hitaasti mutta kuitenkin. Mutta joo, ei kuulu ehkä tänne.
 
^ "Kasviperäiset raudanlähteet
  • Palkokasvit: Linssit, pavut (kuten kidneypavut ja soijapavut), herneet ja kikherneet.
  • Siemenet ja pähkinät: Kurpitsan-, hampun-, chian- ja seesaminsiemenet sekä cashewpähkinät.
  • Täysjyvävilja: Täysjyväleipä, kaurapuuro, mysli ja vehnäleseet.
  • Kasvikset ja yrtit: Nokkonen, pinaatti, persilja, parsakaali ja kuivatut hedelmät (kuten aprikoosit ja viikunat)."
ym. Jätän tämän tähän.
 
Ei se kyllä tasota maalla tilannetta jos ne kaikki uustuonnit menee sinne missä naisia on jo nykyisin ihan OK määrä.
No samalla logiikalla tilanne maalla ei huonone, jos kaikki Helsingin naiset lähetetään ulkomaille?

Äly hoi. Kun tilanne isossa kaupungissa paranee, niin se paranee vähintään epäsuorasti myös muualla. Eikä pariutumisessa ole mitään tiukkoja maantieteellisiä rajoja. Vaimoja (ja miehiä) on haettu härre guud jopa maailman toiselta puolelta asti, nääs, voitko usoa?!

Ja epäsuora vaikutus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun helsinkiläinen mies pariutuu uuden tulokkaan kanssa, on tämän miehen verran vähemmän kilpailua markkinoilla maantieteellisellä säteellä X, riippuen siitä miten pitkän matkan päähän se mies olisi sinkkuna valmis katselemaan. Eikä nekään rajat oli ikinä kiveen hakattuja, koska yllätyksiä voi tulla. No, sitten taas herra Y pariutuu sen säteen sisällä helpommin, koska ensimmäinen herra ei siis ole enää samoilla apajilla. Ja riippuen siitä miten pitkällä säteellä HÄN olisi ollut valmis etsimään naisia, helpottuu tilanne jälleen säteen Q sisällä. Ja niin edelleen kunnes koko Suomi on saanut osansa, VAIKKA kaikki uudet naiset dumpattaisiin Helsingin ydinkeskustaan ja sinne myös jäisivät. Mikä on tietenkin älytön ajatus, mutta anyway.

Tämä on sellaista korkeampaa matematiikkaa tämä parisuhdemarkkinain matematiikka. Ei sitä ihan joka Jorma voi tajuta.

Lisäksi huomautan edelleen, että sukupuolijakauma ei ole hyvä edes isoissa kaupungeissa, paitsi korkeintaan Helsingissä, mutta sekin on keinotekoista, koska Helsinki ei tosiasiassa ole muusta PK-seudusta irrallinen pitäjä, vaan samaa seutua kirjaimellisesti. Ja siihen seutuun voi ajatella kuuluvan Uuttamaata laajemminkin.
 
Viimeksi muokattu:
No samalla logiikalla tilanne maalla ei huonone, jos kaikki Helsingin naiset lähetetään ulkomaille?

Äly hoi. Kun tilanne isossa kaupungissa paranee, niin se paranee vähintään epäsuorasti myös muualla. Eikä pariutumisessa ole mitään tiukkoja maantieteellisiä rajoja. Vaimoja (ja miehiä) on haettu härre guud jopa maailman toiselta puolelta asti, nääs, voitko usoa?!

Ja epäsuora vaikutus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun helsinkiläinen mies pariutuu uuden tulokkaan kanssa, on tämän miehen verran vähemmän kilpailua markkinoilla maantieteellisellä säteellä X, riippuen siitä miten pitkän matkan päähän se mies olisi sinkkuna valmis katselemaan. Eikä nekään rajat oli ikinä kiveen hakattuja, koska yllätyksiä voi tulla. No, sitten taas herra Y pariutuu sen säteen sisällä helpommin, koska ensimmäinen herra ei siis ole enää samoilla apajilla. Ja riippuen siitä miten pitkällä säteellä HÄN olisi ollut valmis etsimään naisia, helpottuu tilanne jälleen säteen Q sisällä. Ja niin edelleen kunnes koko Suomi on saanut osansa, VAIKKA kaikki uudet naiset dumpattaisiin Helsingin ydinkeskustaan ja sinne myös jäisivät. Mikä on tietenkin älytön ajatus, mutta anyway.

Tämä on sellaista korkeampaa matematiikkaa tämä parisuhdemarkkinain matematiikka. Ei sitä ihan joka Jorma voi tajuta.

Lisäksi huomautan edelleen, että sukupuolijakauma ei ole hyvä edes isoissa kaupungeissa, paitsi korkeintaan Helsingissä, mutta sekin on keinotekoista, koska Helsinki ei tosiasiassa ole muusta PK-seudusta irrallinen pitäjä, vaan samaa seutua kirjaimellisesti. Ja siihen seutuun voi ajatella kuuluvan Uuttamaata laajemminkin.
Niin on sellasta korkeampaa matematiikkaa, että monelle perusmaalaisjampalle joku helsingin tilanne ei ole relevantti ollenkaan ja ne Helsingin miehet ei ole koskaan edes olleet samoilla apajilla. Maalaispitäjistä ne naiset lähtee lukion jälkeen johonkin vähintään paikalliseen maakuntakeskukseen ja sinne jää kun työt on siellä. Harva pystyy/jaksaa/viitsii kovin pitkälle lähteä jatkuvasti ajelemaan jonkun naisen perässä johonkin kauas, kyllä ne naiset ja naisten työpaikat pitäisi saada sieltä kaupungeista myös maaseudulle. Tämä olisi siinäkin mielessä järkevää, että maaseudulla asuminen ja jonkun paikkariippumattoman toiminnon ylläpitäminen maalla on vaan halvempaa mitä jossain maakunnan kalleimmilla alueilla keskellä kaupunkia.

Yleisesti noissa maakuntakeskuksissa, helsinki, turku, tampere, jyväskylä ym. on aika 50/50, joissain jopa naisia enemmän. En tiedä mitä sun mielestä sitten pitäs olla, kaikki muut naisia ja sinä yksin miehenä? Jos tommosessa asuu niin on turhaa syyttää jakaumaa jollei flaksi käy. Muutenkin taitaa luonnollisestikkin koiraita syntyä luonnossa ml. ihmiset enemmän mitä naaraita. Sehän se klassikkotilanne on jos ottaa vaikka kotikanalaan 10 munaa ja aattelee saavansa 5 kanaa ja 5 kukkoa mistä 4 sitte tappaa/antaa tarvitsevalle, niin saa tyyliin 3 kanaa ja 7 kukkoa. Jee...

Ne parisuhdejutut on vaan aika paljon alueellisesti jakautuneita, ja ne on lähinnä sitten erikoisia sattumia jos on vaikka netissä tavannut jonkun toiselta puolelta maapalloa, kenen kanssa pariutuu. Suurin osa kuitenkin pariutuu suht lähellä asuvien kanssa, esim. asuu samassa opiskelukaupungissa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin on sellasta korkeampaa matematiikkaa, että monelle perusmaalaisjampalle joku helsingin tilanne ei ole relevantti ollenkaan ja ne Helsingin miehet ei ole koskaan edes olleet samoilla apajilla. Maalaispitäjistä ne naiset lähtee lukion jälkeen johonkin vähintään paikalliseen maakuntakeskukseen ja sinne jää kun työt on siellä. Harva pystyy/jaksaa/viitsii kovin pitkälle lähteä jatkuvasti ajelemaan jonkun naisen perässä johonkin kauas, kyllä ne naiset ja naisten työpaikat pitäisi saada sieltä kaupungeista myös maaseudulle. Tämä olisi siinäkin mielessä järkevää, että maaseudulla asuminen ja jonkun paikkariippumattoman toiminnon ylläpitäminen maalla on vaan halvempaa mitä jossain maakunnan kalleimmilla alueilla keskellä kaupunkia.

Yleisesti noissa maakuntakeskuksissa, helsinki, turku, tampere, jyväskylä ym. on aika 50/50, joissain jopa naisia enemmän. En tiedä mitä sun mielestä sitten pitäs olla, kaikki muut naisia ja sinä yksin miehenä? Jos tommosessa asuu niin on turhaa syyttää jakaumaa jollei flaksi käy. Muutenkin taitaa luonnollisestikkin koiraita syntyä luonnossa ml. ihmiset enemmän mitä naaraita. Sehän se klassikkotilanne on jos ottaa vaikka kotikanalaan 10 munaa ja aattelee saavansa 5 kanaa ja 5 kukkoa mistä 4 sitte tappaa/antaa tarvitsevalle, niin saa tyyliin 3 kanaa ja 7 kukkoa. Jee...

Ne parisuhdejutut on vaan aika paljon alueellisesti jakautuneita, ja ne on lähinnä sitten erikoisia sattumia jos on vaikka netissä tavannut jonkun toiselta puolelta maapalloa, kenen kanssa pariutuu. Suurin osa kuitenkin pariutuu suht lähellä asuvien kanssa, esim. asuu samassa opiskelukaupungissa tai vastaavaa.
Ei Suomen olemassaolevien naisten siirtely paikasta toiseen ole mikään ratkaisu mihinkään, koska ei niitä naisia vaan ole tarpeeksi missään.

Ratkaisu on se, että tuodaan tänne ulkopuolelta lisää naisia tasoittamaan jakaumaa.

Tilastokeskus tietää ihan tarkalleen paljonko on naisia ja miehiä missäkin kaupungissa, ja naiset on niskan päällä käytännössä vain Helsingissä, mutta sielläkin ikäryhmässä 35-53 on enemmän miehiä kuin naisia joka ikävuoden osalta... Eli alle 35-vuotiaissa ja yli 53-vuotiaissa naisia on enemmän. Lapsissa poikia on enemmän joka ikäluokassa 16 ikävuoteen asti. Lisäksi 18-vuotiaissa poikia on niukasti enemmän.

Lisäksi kuten todettua niin Helsingin tilastoja ei ole mielekästä tarkastella yksin, vaan pitää ottaa laajempi seutu huomioon.

Mun mielestä tilanteen pitäisi olla terveempi ja se tervehtyy kun Suomeen saataisiin lisää naisia. Se on niin yksinkertaista. Suomessa ei tajuta sitä miten arvokas luonnonvara ja voimavara lisääntymisikäiset naiset on, ja miten hyvässä asemassa me ollaan kun meillä voisi olla mahdollisuus niitä tänne houkutella ihan järkevistä kulttuureista. Esim. Kiinalla ei oikein ole tätä mahdollisuutta. Suomen pitäisi käyttää tilanne hyödyksi kun vielä voidaan ja tänne voisi tulijoita olla.
 
Mun mielestä tilanteen pitäisi olla terveempi ja se tervehtyy kun Suomeen saataisiin lisää naisia. Se on niin yksinkertaista. Suomessa ei tajuta sitä miten arvokas luonnonvara ja voimavara lisääntymisikäiset naiset on, ja miten hyvässä asemassa me ollaan kun meillä voisi olla mahdollisuus niitä tänne houkutella ihan järkevistä kulttuureista. Esim. Kiinalla ei oikein ole tätä mahdollisuutta. Suomen pitäisi käyttää tilanne hyödyksi kun vielä voidaan ja tänne voisi tulijoita olla.
Toisaalta nainen on naiselle susi. Jos tänne rahdattaisiin keskimäärin Etelä-Amerikasta ja Aasiasta naisia, nuoriakin vielä, niin paikalliset ylipainoiset sotalesbot nousisivat aika nopeasti sotajalalle. Tämän keissin huomaa hyvin terveydenhuollonkin puolella, jossa filippiiniläinen pienikokoinen nainen joutuu sen kanalauman sorsimaksi (jossa keskipaino on min. 30BMI:n paremmalla puolen). Ei siinä kielitaidot tai muut auta, kun paikalliset näkevät sen uhkana. En myöskään usko, että lehdistön ilmapiiri täyttyisi kivoista pelihetkistä ja kulttuurien yhteensovittamisideologiasta hirveän nopeasti, toisin kuin pakotettuna harrastetaan muiden osalta.
 
Luin ketjun viimeisen sivun ja ihmettelin mitä ihmettä oikein luin. Keskustelua naisten menkoista ja kovaa esineellistämistä. Naiset eivät ole mitään kauppatavaraa. Ihan kuin kyseessä olisi kahvi jota roudataan Etelä-Amerikasta tjms.

Kyllä Suomessa naisia on, taitaa se ongelma olla enemmän miesten asenteissa, anteeksi nyt vaan. Tässä ollaan incelin ytimessä.
 
Suomessa miesten ja naisten jakauma on hyvin tasainen. 200 suomalaisesta naisia on 101 ja miehiä 99.
Mikäs siinä jos 8-kymppiset mummot kiinnostaa. Sittenhän jakaumat on tosiaan ihan jees.

Kyllä Suomessa naisia on, taitaa se ongelma olla enemmän miesten asenteissa, anteeksi nyt vaan. Tässä ollaan incelin ytimessä.
Ei vaan nyt ollaan ihan simppaamisen ytimessä.

Ei auta, että juuri jopa paremmat piirit teki jutun siitä miten vääristyvä sukupuolijakauma aiheuttaa ongelmia globaalillakin tasolla, vaan vielä pitää simpata ja osoittaa sormella meitä miehiä. Ollaan niin inceleitä ja säälittäviä runkkareita. Meidän pitäisi kuolla pois eikä me mitään naista ansaitakaan. Ironista on, että se kyllä auttaisi sitten jäljelle jäävien miesten asiaa.
 
Mikäs siinä jos 8-kymppiset mummot kiinnostaa. Sittenhän jakaumat on tosiaan ihan jees.
En tiedä haluaako tuon ikäiset kumppania, mutta jos haluaa, niin heilläkin olisi samanlainen oikeus. Alaikäisistä ainakaan ei tarvitse välittää, kaikki alle 16 vuotiaat voi raakata pois yhtälöstä.

Naiset elää pidempään, niin loogisinta olisi, että mies olisi nuorempi osapuoli suhteissa. 35 mies valitsisi 40 vuotiaan naisen etc.
 
Ei vaan nyt ollaan ihan simppaamisen ytimessä.

Ei auta, että juuri jopa paremmat piirit teki jutun siitä miten vääristyvä sukupuolijakauma aiheuttaa ongelmia globaalillakin tasolla, vaan vielä pitää simpata ja osoittaa sormella meitä miehiä. Ollaan niin inceleitä ja säälittäviä runkkareita. Meidän pitäisi kuolla pois eikä me mitään naista ansaitakaan. Ironista on, että se kyllä auttaisi sitten jäljelle jäävien miesten asiaa.

Eikai se nyt automaattisesti ole mitään "simppaamista", jos täällä kritisoi triidin vakiokaartin ajatusmaailmaa?
 
Eikai se nyt automaattisesti ole mitään "simppaamista", jos täällä kritisoi triidin vakiokaartin ajatusmaailmaa?
Ei se nyt automaattisesti oo simppaamista, mtuta kyl mä nään et toi triidi on aika jumissa. Toi francis-ford-mondeo on kyl aika tarkka omista jutuistaan ja toi Erkki_erikeepperi vaan jankkaa samaa. Oon mäki miettiny et onks tää koko keskustelu vaan joku ikuinen kierre, missä kumpikaan ei anna periksi.
 
Luin ketjun viimeisen sivun ja ihmettelin mitä ihmettä oikein luin. Keskustelua naisten menkoista ja kovaa esineellistämistä. Naiset eivät ole mitään kauppatavaraa. Ihan kuin kyseessä olisi kahvi jota roudataan Etelä-Amerikasta tjms.

Kyllä Suomessa naisia on, taitaa se ongelma olla enemmän miesten asenteissa, anteeksi nyt vaan. Tässä ollaan incelin ytimessä.
Aika aktiivisesti joko parisuhteessa olevana tai mukavia ja kaikin puolin fiksuja naisia deittailevana pitäisi kai kiittää näitä. Ihan perusjutuilla saa jo hyvän miehen leiman nykyään :p
 
Suomessa on vinoutunut sukupuolijakauma kun puhutaan "perheenperustamisikäisistä" ihmisistä.

7c98c430c9832553.jpg
Nii, ei se jakauma oo ihan noin yksinkertanen. Tuntuu et se ongelma on just siinä et ne jotka haluu perustaa perheen on eri ikäsiä ja eri elämäntilanteissa. Mä oon nähny jotain tilastoja et sinkkumiehiä on enemmän just kolmekymppisinä, mut sit vanhemmissa ikäluokissa naisia on enemmän. Ei siinä, kyl se varmaan vaikuttaa siihen et miten ne deittimarkkinat toimii.
 
En tiedä haluaako tuon ikäiset kumppania, mutta jos haluaa, niin heilläkin olisi samanlainen oikeus. Alaikäisistä ainakaan ei tarvitse välittää, kaikki alle 16 vuotiaat voi raakata pois yhtälöstä.
Sanoisin, että pääasiassa eivät etsi kumppania vaan ovat tyytyväisiä mummoilun rooliin.

Sukupuolijakauma tullee kyllä "paranemaan" loppupäätäkin kohti jatkossa kun miehet elää aiempaa pidempään. Nyt jo sukupuolijakauma on tasoittunut 5- ja 6-kymppisissä kun aiemmin naisia oli suhteessa enemmän. Ei tästä olekaan niin kauan aikaa kun hehkutettiin, kuinka 50-vuotias mies on halutuinta miesikäluokkaa parisuhdemarkkinoilla. No ei varmasti ole enää. Toisaalta miehet eivät ole enää erityisen haluttavia minkään ikäisinä. Mutta jos saisi valita parhaan iän olla mies, niin kyllä se olisi noin 30v. (Toisaalta vanhempana miehenä olemisessa on se hyvä puoli, että on paljon kokemusta, jonka hankkiminen nuoremmille polville voi olla hyvin vaikeaa.)

Nii, ei se jakauma oo ihan noin yksinkertanen. Tuntuu et se ongelma on just siinä et ne jotka haluu perustaa perheen on eri ikäsiä ja eri elämäntilanteissa. Mä oon nähny jotain tilastoja et sinkkumiehiä on enemmän just kolmekymppisinä, mut sit vanhemmissa ikäluokissa naisia on enemmän. Ei siinä, kyl se varmaan vaikuttaa siihen et miten ne deittimarkkinat toimii.
Jopa Helsingissä miehiä on enemmän ikäluokissa 35-53 (joka vuosikerrassa). Helsingissä. Voit sitten kuvitella mitä se muualla on.

helsinkiNäyttökuva 2026-05-19 150337.png
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että pääasiassa eivät etsi kumppania vaan ovat tyytyväisiä mummoilun rooliin. Lisäksi et sä voi ketään pakottaa syttymään ikälopuista mummoista. Vaikka meillä olisi gaziljoona kaikenikäistä ylijäämämiestä Suomessa, niin jossei mummot sytytä, niin ei sytytä.

Sukupuolijakauma tullee kyllä "paranemaan" loppupäätäkin kohti jatkossa kun miehet elää aiempaa pidempään. Nyt jo sukupuolijakauma on tasoittunut 5- ja 6-kymppisissä kun aiemmin naisia oli suhteessa enemmän. Ei tästä olekaan niin kauan aikaa kun hehkutettiin, kuinka 50-vuotias mies on halutuinta miesikäluokkaa parisuhdemarkkinoilla. No ei varmasti ole enää. Toisaalta miehet eivät ole enää erityisen haluttavia minkään ikäisinä.

Jopa Helsingissä miehiä on enemmän ikäluokissa 35-53 (joka vuosikerrassa). Helsingissä. Voit sitten kuvitella mitä se muualla on.

helsinkiNäyttökuva 2026-05-19 150337.png
Toi on aika hurja väite et jopa Helsingissä on enemmän miehiä 35-53. En oo ite nähny noita tilastoja, mut jos se pitää paikaknsa, nii se on kyl aika karua. Tosin en tiedä onks se ihan koko totuus, ku hmiset liikkuu paljon ja parisuhteet voi syntyä yli kuntarajojen. Mut kyl se kertoo jotain siitä, ettei se jakauma oo niin yksinkertainen kuin joskus väitetään.
 
Toi on aika hurja väite et jopa Helsingissä on enemmän miehiä 35-53. En oo ite nähny noita tilastoja, mut jos se pitää paikaknsa, nii se on kyl aika karua. Tosin en tiedä onks se ihan koko totuus, ku hmiset liikkuu paljon ja parisuhteet voi syntyä yli kuntarajojen. Mut kyl se kertoo jotain siitä, ettei se jakauma oo niin yksinkertainen kuin joskus väitetään.
On se tuossa ikäryhmässä. 18-29 vuotiaissa naisia on sitten enemmän.
Naisia on miehiä enemmän erityisesti eläkeikäisissä, mutta myös 19–29-vuotiaiden ikäryhmissä. Sen sijaan 35–49-vuotiaiden ikäryhmissä on pieni miesenemmistö.
 
Toi on aika hurja väite et jopa Helsingissä on enemmän miehiä 35-53. En oo ite nähny noita tilastoja, mut jos se pitää paikaknsa, nii se on kyl aika karua. Tosin en tiedä onks se ihan koko totuus, ku hmiset liikkuu paljon ja parisuhteet voi syntyä yli kuntarajojen. Mut kyl se kertoo jotain siitä, ettei se jakauma oo niin yksinkertainen kuin joskus väitetään.
Ei se ole mikään väite vaan fakta.

Tottakai pariudutaan kuntarajojen yli, mutta luuletko, että tuon ikäluokan tilanne on naisten osalta parempi missään muuallakaan? Tuskin, ja sen lisäksi tilanne on karu nuorempienkin osalta. Ihan jotain hyvin tiukkarajaisia yliopistokaupunkien ikäluokkia lukuunottamatta. Tyyliin 24-vuotiaat Turussa tai Jyväskylässä tms. Tämäkin menee tietysti toisinpäin Espoon ja Lappeenrannan kaltaisissa kaupungeissa, sattuneesta syystä.
 
Ei se ole mikään väite vaan fakta.

Tottakai pariudutaan kuntarajojen yli, mutta luuletko, että tuon ikäluokan tilanne on naisten osalta parempi missään muuallakaan? Tuskin, ja sen lisäksi tilanne on karu nuorempienkin osalta. Ihan jotain hyvin tiukkarajaisia yliopistokaupunkien ikäluokkia lukuunottamatta. Tyyliin 24-vuotiaat Turussa tai Jyväskylässä tms. Tämäkin menee tietysti toisinpäin Espoon ja Lappeenrannan kaltaisissa kaupungeissa, sattuneesta syystä.
Kyl toi tilastotieto on aika vakuuttavaa, vaikkei sitä ite oo nähny. Mut se et helsingissäkin on enemmän miehiä nniossa ikäluokissa on kyl aika karua. Tosin mä meitn et onks toi vaan joku htekellinen juttu vai onks se pysyvä trendi. Toi on kyl sellanen pointti ettei sitä voi ihan ohittaa.
 
Aika aktiivisesti joko parisuhteessa olevana tai mukavia ja kaikin puolin fiksuja naisia deittailevana pitäisi kai kiittää näitä. Ihan perusjutuilla saa jo hyvän miehen leiman nykyään :p
Ei ollut mitään ongelmaa löytää about ikäistään treffiseuraa eronneena, 5-kymppisenä, aikuisten lasten isänä. Meinasi jo käydä välillä ihan työstäkin kun kesälomalle ajoitti homman.
 
Jos tänne rahdattaisiin keskimäärin Etelä-Amerikasta ja Aasiasta naisia, nuoriakin vielä, niin paikalliset ylipainoiset sotalesbot nousisivat aika nopeasti sotajalalle.
Ymmärrän, että anonyyminä internetissä ne mielipiteet välillä karkaa hieman laukalle, mutta kehtaisitko ylläolevaa tekstiä lukea esimerkiksi omalle äidillesi?
 
Toisaalta nainen on naiselle susi. Jos tänne rahdattaisiin keskimäärin Etelä-Amerikasta ja Aasiasta naisia, nuoriakin vielä, niin paikalliset ylipainoiset sotalesbot nousisivat aika nopeasti sotajalalle.
Juuri siksi sitä ei koskaan tule tapahtumaankaan.

Lisäksi oikeistokin vastustaa reilua maahanmuuttoa, mutta muista syistä.

Mieluummin vedetään Suomi viemäristä alas ja viimeinen sammuttaa valot, kuin tehtäisiin se ilmeinen juttu eli hommattaisiin Suomeen sellaisia ihmisiä, joita tämä maa kipeimmin kaipaa.
 
Ei ollut mitään ongelmaa löytää about ikäistään treffiseuraa eronneena, 5-kymppisenä, aikuisten lasten isänä. Meinasi jo käydä välillä ihan työstäkin kun kesälomalle ajoitti homman.
Tuo 50 voi olla jo hyvä ikä. Ainakin joku (naapuri) kertoi, että jos on mies pitänyt itsestään huolta, niin vientiä on vanhempana enemmän?

Itse 43 ja ainakin taisi onnistaa 11 vuotta nuoremman kanssa. Toki ei vielä mitään varmuutta, koska itse varmaan pitää olla "riittävän hyvä", että onnistuisi pitemmän päälle.

Toki suht hiljaista oli tinderissä, mutta ehkä sieltä joskus voisi onnistaakin. Oma passiivisuus kirjoitteluun voisi yksi syy.
 
Tuo 50 voi olla jo hyvä ikä. Ainakin joku (naapuri) kertoi, että jos on mies pitänyt itsestään huolta, niin vientiä on vanhempana enemmän?
Se on ihan päivänselvää, että tottakai markkina-arvo paranee mitä vanhempia naisia luonnostaan katselee ja etenkin jos on ikäisekseen hyväkuntoinen.

Siitä huolimatta 50-vuotiaan miehen asema on huomattavasti huonompi kuin takavuosina.

Kävin viime kesänä pari kertaa Mummotunnelissa Helsingissä, ja kyllähän sekin laitos on nykyään lähinnä keski-ikäisten miesten tunneli. Yhtenä arki-iltana sukupuolijakauma oli niin naurettava, ettei niin naurettavaa jakaumaa ole ollut juuri missään tilaisuudessa koskaan mun kokemushistoriassa. Varmaan noin 90-10 tai jotain. Ihan älytöntä. Ja tuollakin mestalla on kuitenkin sellainen maine, että on olevinaan erityisen hyvä paikka saada naisseuraa. Ja vitut. Ja paskat. Vittu mitä paskaa. Plus tietenkin se, että paikalla olevien naisten taso ei todellakaan ole huimaava. Miehiä on kyllä joka lähtöön ja ihan asiallisen tyylikkäitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 878
Viestejä
5 237 663
Jäsenet
83 385
Uusin jäsen
Rikke5

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom