Jos esität tuon yleisenä väitteenä, niin se on yksiselitteisesti virheellinen. Esim täällä 4G:n takaa ei toiminut mikään palvelu tavanomaisesti käyttäen.
Niin olinkin tarkentamassa tätä. Eli jos esim käytit DNS:ää, niin siinä oli jo yksi iso pitfall. Mä testasin ison kasan palveluita joita käytän ja ylläpidän ja niihin ongelmat eivät vaikuttaneet. Mutta koska Telian DNS oli reititysongelmien takia jojossa, tarvittiin kaksi olennaista asiaa.
1) Liikennöinti kotimaassa IP osoitteella
2) Palvelun käyttämien, joka käyttää muuta kuin Telian reittiä ulkomaile.
Testasin mm, Elisa:n, UpCloud:in, Hetzner:in ja Inios:n konesaleihin ja Trexiin yhteydet. Kaikki toimivat. Jokaisen näiden kautta pystyi myös reittämään liikenteen eteenpäin ulkomaille ilman mitään ongelmia. Mutta tietenkään noihin palveluihin ei saanut yhteyttä Telian liittymistä, jos ei käyttänyt suoraan IP osoitetta, tai vaihtanut jotain DNS palvelinta käyttöön, kuten Trexin palvelimet jotka toimivat.
Joskin ihan hetkittäisiä katkoja joilloin yhteydet eivät toimineet IP osoitteilla oli, ilmeisesti nämä tulivat sitten "korjaustoimenpiteiden" lieveilmiönä kun systeemiä yritettiin hätisesti pystyttää.
Mun DR football paketissa on tietenkin zonefileiden kopiot, josta oli helppoa kaivaa IP osoitteet.
Vähän olin kahden vaiheilla, että viitsinkö vai enkö. Mutta tein ja testasin kuitenkin, ihan harjoituksen vuoksi. Koska sitten kun on tosi tilanne edessä, niin on hyvä että on harjoiteltu erilaisia optiota.
Toki mulla on myös DNA, Elisa ja Telia liittymät kaikki kolme kotona käytettävissä. Mutta se ei auta kaikissa tapauksissa.