Old news mutta ellet ole huomannut niin sähköautokauppahan on ollut selvä kupla ja se on jo puhjennut.
Katso vaikka Wetterin Simulan haastattelu tai Kamuxin q1-2 rapsa tai Rinta-Joupin raportointia, niin myytävien autojen keskihinta on tällä hetkellä jossain 11-13te tietämillä ja parhaiten menee ihan fossiilisilla toimivat laitteet.
En nyt ihan varma mikä auto malli/merkki on "dino".
se volvo ilmeisesti 2020 luvulta, BMW yli 20v vanha, paali ikänen. viistonnia pyynti, jos "dinolla" viitattiin ikään.
Jos tuossa leikkisästi viitattiin foosilisia polttaviin, niin sähköauto hintakuplanpuhkeamisen luulisi nimenomaan syövän fosiilisien arvostusta.
Ehjä romutusikäinen auto voi olla epävarmoina aikoina konsti vältellä riskejä, antaa aikaa seurata kehitystä. Mutta tuota viestiä aiemmin oli puhetta jostain vajaa 30k€ muutaman vuoden vanhasta V60 kokonkurssipesävolvosta, niin fosiili on se mikä ensin ottaa pataan sähkisten alenevista hinnoista.
Toki se uusi Tesla Y maksaa parikymppiä enemmän ja käytetyistä pyynit niin kovia että niitä ei kannata katsella.
Toinen hyvä konsti on katsoa vaikka muutaman vuoden ikäisten sähköautojen hintakehitys. Arvonalenema on sellaista luokkaa ettei markkina ole ikinä sellaista vielä nähnyt. Jotain +100 000e IX Bemaria saa kutosella alkaviin lukemiin, Teslat romahtaneet, Taycaneita Suomessa tarjolla varmaan 100kpl, ja montako veikkaat että myydään kuukaudessa? Kyllä kaikki vähänkään asiasta perillä olleet on vieneet ne vaihdossa takaisin liikkeisiin. Tuota tahtia näitä samoja yksiliöitä myydään vielä 10v päästäkin. Touhu on rajua ja moni hurahtanut maksaa aika kovaa oppirahaa. Nämä kaverit ei todellakaan enää vaihda parin vuoden ajelun jälkeen autoa toiseen, kun on ostettu auto 90 tonnilla, jämäriä 40te viiden vuoden päähän ja nyt on keritty maksamaan velkaa kymppitonni pois kun pyyntihinnat on tippuneet 40 000e. Vielä lohduttomampaa on että pyyntihintaa tuskin mikään autoliike hyvittää kun ovat ihan punainen vaate monelle tällä haavaa. Harmillista mutta totta.
Jos tässä nyt vertaat foosilisten hintakehitykseen.
Uusien sähköautojen hintakehitys painaa käytettyjen arvoja-alas, miksi maksaa vanhasta paljon, jos uutta saa edullisesti. Sähkisten hintakupla on osittain puhjennut, mutta ennuste on että uusien verottomat hinnat jatkaa relista laskua, isoakkuiset ehkä enemmän, ja markkinoilla tarjonta levenee.
Jos uuden Volvo v60 hinnat ei meinaa pärjätä tänäpäivänä Tesla Model Y , niin v60 jäännösarvoa pelastaa lähinnä se että se on lataushybridi kohtuu kokoisella akulla.
Jos viesti oli se että käytetyt sähköautot on kalliita, niin totta , mutta eikö se kerro siitä että käytettysähköautosta ollaan valmiita maksamaan.