Nettiauto - keskustelu, löydöt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 349
Surullista mutta totta. Miksi tehdä enää edes mitään laatua kun porukka ostaa munat vaahdossa vaikka sisustat ämpärimuovilla.
Joku F30 Bemari on hyvä esimerkki. Sisusta on lamamalleissa kuin jostain Kia Picantosta ja silti porukka ostaa "preemiumina". Nykyään tuntuu että niin autoissa kuin esim vaatteissa on tärkeää pelkästään logo ja mielikuva.
Jep. Mutta f30 on myös toisaalta hämmentävän premium kokoluokkansa autoksi jos on ruksattu sisustaan paras nahkapaketti ja muut kilkkeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
On, mutta kuinka suuri osa Suomessa uutena myytävistä ruksitaan näillä paketeilla? Aika harva valitettavasti.
Suomalaiset on muutenkin erikoinen kansa kun jos budjettina on vaikka 50 000e niin ostetaan isoin mahdollinen matkalehmä aivan proletaariversiona vaikka samalla rahalla kunnon moottorilla ja kamoilla pienemmän auton.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
869
On, mutta kuinka suuri osa Suomessa uutena myytävistä ruksitaan näillä paketeilla? Aika harva valitettavasti.
Suomalaiset on muutenkin erikoinen kansa kun jos budjettina on vaikka 50 000e niin ostetaan isoin mahdollinen matkalehmä aivan proletaariversiona vaikka samalla rahalla kunnon moottorilla ja kamoilla pienemmän auton.
Siitä nigeriamallin vehkeestä saa parhaan vaihtohyvityksen. Etenkin saksalaisissa missä ei ole varustetasoja, lisävarusteisiin uhratut eurot kuoleentuu ensimmäisten vuosien aikana. Leasing vehkeissä tämä realisoituu parhaiten, joitain varustepaketteja lukuunottamatta lisävarusteet kuitataan täysimääräisesti vuokra-aikana.

Valitettavan sama tuntuu olevan moottoreiden kanssa parilitrainen nafta oli pitkään käytettyjen hintatason määrittäjä. F30 hinnat taisivat alkaa 316 mallejen noin 35 k€ ja päättyen 340 noin 70 k€. Näihin varusteita saanut joku ehkä 20-30 k€, ilman individual listalle eksymistä missä on ihan omat hinnat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
On, mutta kuinka suuri osa Suomessa uutena myytävistä ruksitaan näillä paketeilla? Aika harva valitettavasti.
Suomalaiset on muutenkin erikoinen kansa kun jos budjettina on vaikka 50 000e niin ostetaan isoin mahdollinen matkalehmä aivan proletaariversiona vaikka samalla rahalla kunnon moottorilla ja kamoilla pienemmän auton.
Juu nuo suomalaisten omat oudot varustelut ovat kyllä ihan omaa luokkaansa. Olen nähnyt 316i:n jossa aivan kaikki mahdollinen ja sen tykeimmän tekniikan ennen M-sarjaa ilman mitään varusteita... Erittäin koomisia valintoja. Tuo on yksi syy miksi olen uusissa autoissa pysynyt BMW:stä kaukana (vaikka tiedän että tekevät tiettyjä malleja jotka olisivat juuri eikä melkein omia mieltymyksiä) ja valinnut tietyt merkit joilla special mallin valitsemalla saa jälleenmyyntiarvon ja muut pysymään ihan eri tavalla ilman että mennään 100ke hintoihin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Maksullinen raportti vin pohjalta, ison vakuutusyhtymän palvelu y tunnuksen omistajalle ( yhteistyössä Saksan katsastus ja lunastustiedot.
Tää on varmaan taas siitä samasta olemattomasta tietotomistosta mistä saa tulla katselemaan niitä sun muitakin lappusia?
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Tää on varmaan taas siitä samasta olemattomasta tietotomistosta mistä saa tulla katselemaan niitä sun muitakin lappusia?
Ja ei muuta kuin ojantielle Poriin aamu kaffeelle, vaikkapa maanantai aamusella suht ajoissa. Katsotaan asioita yhdessä. Pullaakin usein aamusella pöydässä.
 

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
609

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Ja ei muuta kuin ojantielle Poriin aamu kaffeelle, vaikkapa maanantai aamusella suht ajoissa. Katsotaan asioita yhdessä. Pullaakin usein aamusella pöydässä.
Etpä oo vielä onnistunu sanomaan jotta minne sinne, niin vaikea tulla. Eli paskapuhetta.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288

Mielenkiintoinen W126 ässämese.

"Ollut suomalaisomistuksessa uudesta lähtien. Suomeen auto tuli vuonna 2005 tunnetun teollisuusneuvoksen toimesta."

Ei tule muita tunnettuja teollisuusneuvoksia mieleen kuin Keijo Kopra ja sekin tunteminen perustuu ei-niin mairitteleviin lööppeihin. Olisiko muutenkaan sahamies Sveitsissä autoja ostellut 80-luvulla.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768

Mielenkiintoinen W126 ässämese.

"Ollut suomalaisomistuksessa uudesta lähtien. Suomeen auto tuli vuonna 2005 tunnetun teollisuusneuvoksen toimesta."

Ei tule muita tunnettuja teollisuusneuvoksia mieleen kuin Keijo Kopra ja sekin tunteminen perustuu ei-niin mairitteleviin lööppeihin. Olisiko muutenkaan sahamies Sveitsissä autoja ostellut 80-luvulla.
Jutusta ei oikein selviä on se Suomen kilvissä vai ei.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
869

Mielenkiintoinen W126 ässämese.

"Ollut suomalaisomistuksessa uudesta lähtien. Suomeen auto tuli vuonna 2005 tunnetun teollisuusneuvoksen toimesta."

Ei tule muita tunnettuja teollisuusneuvoksia mieleen kuin Keijo Kopra ja sekin tunteminen perustuu ei-niin mairitteleviin lööppeihin. Olisiko muutenkaan sahamies Sveitsissä autoja ostellut 80-luvulla.
Tärkeätä erikseen mainita 8 kertaa merkkiliikkeessä tehdyt huollot 36v vanhassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Tärkeätä erikseen mainita 8 kertaa merkkiliikkeessä tehdyt huollot 36v vanhassa.
On sillä tietynlaiselle keräilijälle väliä. Kyllä oman MX-5:n mukana tuli ties mitä huoltokirjaa, lisähuoltoja, carfaxia ja ties mitä orkkis esitteistä avaamattomiin auton luovutuksessa annettuihin asioihin. Noilla on joillekin iso arvo.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
136
Noin vähän ajetussa harvinaisessa autossa nuo merkkihuollot/päivämäärät voivat olla hyvinkin paljon arvoa nostattavia asioita. Toki oikea ostaja varmaan syynää noi aika tarkkaa anyway. En tiedä onko tuo hintapyynti liikaa tai liian vähän mutta 50v päästä tuosta maksetaan varmasti enemmän :)
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
681
Noin vähän ajetussa harvinaisessa autossa nuo merkkihuollot/päivämäärät voivat olla hyvinkin paljon arvoa nostattavia asioita. Toki oikea ostaja varmaan syynää noi aika tarkkaa anyway. En tiedä onko tuo hintapyynti liikaa tai liian vähän mutta 50v päästä tuosta maksetaan varmasti enemmän :)
Oma mielipide on puolestaan päinvastainen: näkisin, että noista maksetaan kovia hintoja nimenomaan nyt, ja ehkä vielä joitakin vuosia eteenpäin (10v?). Toisin sanoen ostajakunta sitä ikäluokkaa, joilla on vanhoista vehkeistä vielä nostalgiamuistoja nuoruudestaan tai lapsuudestaan.

Nykyisiä sukupolvia ei autoilu tai mopoilua puolestaan kiinnosta läheskään niin paljoa kuin meitä -90 ja aikaisemmin syntyneitä. Ja nykypolvi on juuri se, joka noita sitten jatkossa (+10-20v päästä) ostelee, vaan osteleeko kun kiinnostusta ei ole nytkään vaikka noita vanhempia autoja olisi vielä ihan kohtalaisesti saatavilla?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
869
On sillä tietynlaiselle keräilijälle väliä. Kyllä oman MX-5:n mukana tuli ties mitä huoltokirjaa, lisähuoltoja, carfaxia ja ties mitä orkkis esitteistä avaamattomiin auton luovutuksessa annettuihin asioihin. Noilla on joillekin iso arvo.
Onhan noilla tietenkin arvoa mutta ei tainnut edes 80-luvulla mersussa olla ihan noin longlife, että 8 kertaa 36 vuoteen riittää. Kyllä tuollaisella hinnalla myytävä klassikko saisi vierailla huollossa kerran vuoteen jos ajatuksissa oli käynnistää tai ajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Oma mielipide on puolestaan päinvastainen: näkisin, että noista maksetaan kovia hintoja nimenomaan nyt, ja ehkä vielä joitakin vuosia eteenpäin (10v?). Toisin sanoen ostajakunta sitä ikäluokkaa, joilla on vanhoista vehkeistä vielä nostalgiamuistoja nuoruudestaan tai lapsuudestaan.

Nykyisiä sukupolvia ei autoilu tai mopoilua puolestaan kiinnosta läheskään niin paljoa kuin meitä -90 ja aikaisemmin syntyneitä. Ja nykypolvi on juuri se, joka noita sitten jatkossa (+10-20v päästä) ostelee, vaan osteleeko kun kiinnostusta ei ole nytkään vaikka noita vanhempia autoja olisi vielä ihan kohtalaisesti saatavilla?
Tällä logiikalla vanhoja jenkkejä ei osta kukaan. Kummasti vaan ne autoiksi luokiteltavat (ei siis mikään t-ford) vanhat jenkitkin vaan nostavat hintaansa jatkuvasti vaikka ovat monta kymmentä vuotta vanhempia.

Väheneväthän nuo jatkuvasti ja edelleen rahamiehet näkevät turvallisena pikkurahojen sijoituspaikkana klassikkoautot. Oli niistä sitten kiinnostunut tai ei.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Tällä logiikalla vanhoja jenkkejä ei osta kukaan. Kummasti vaan ne autoiksi luokiteltavat (ei siis mikään t-ford) vanhat jenkitkin vaan nostavat hintaansa jatkuvasti vaikka ovat monta kymmentä vuotta vanhempia.

Väheneväthän nuo jatkuvasti ja edelleen rahamiehet näkevät turvallisena pikkurahojen sijoituspaikkana klassikkoautot. Oli niistä sitten kiinnostunut tai ei.
No itsellä meni Tesla myyntiin kun sai vielä rahansa pois. Uutta autoa ei tällä hetkellä kannata ostaa/joutuu odottamaan ja käytetyistä maksetaan älytöntä extraa. Ostin sitten ennen yleisen mutta nykyään harvinaisemman, vähemmän ajetun hyvällä historialla olevan MX-5:n museokilvissä. Noiden arvo ei ainakaan putoa jos pitää kunnossa. Kummasti se ainakin HELPOTTAA myyntiä ja antaa perusteita isommalle pyynnille jos on paperit kunnossa, pientä lisäextraa siitä ja tästä. Kyllä tuossa ihan hyvässä turvassa omat rahat ovat ja on vielä bonuksena naurettavan halpa omistaa koska museokilpinen.

Enkä jaksa uskoa että tuo vaihto polttiksista sähkisten himoamiseen vielä tapahtuu (vertaa aikanaan höyryautot vs polttikset). Iso iso osa muksuista ovat aivan täpinöissään kun ajan katto alhaalla auki ja osoitellaan ja näytellään peukkua. Sama into oli nuorilta 100A:n kanssa. Junnut jotka eivät ole olleet edes mietinnässä ja monesti joidenkin aiempien autojen kohdalla edes heidän vanhempansa eivät ole syntyneet ja silti nuo tietyt klassikot herättävät yhä tunteita. Ja eivät nuo sulje toisiaan pois. Tiedän muksuja joiden toinen unelma-auto oli ennen Teslojen kansanautoksi muuttumista Tesla ja/tai joku klassikko.

@irspa juu ei noissa noin vanhoisa longlifejä ollut juu. En ole niin kiinnostunut noista niin en ole katsonut ilmoitusta, mutta jos tosiaan kehutaan huoltohistoriaa ja merkinnät kahdeksasta huollosta tuona aikana niin varsin erikoista eikä luonnollisesti kerro välttämättä mistään erinomaisesta ylläpidosta, ellei nyt ole seisonut lämpimässä tallissa ajamattomana koko tuota aikaa. Tosin huomioitava että aikanaan öljynvaihto ja muut nykyään harvinaisemmat huollot ja säädöt olivat enemmänkin vähän kuin pissapojan täyttö vs nykyään. Ei välttämättä kirjattu mihinkään kun oli niin normaalia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511

Mielenkiintoinen W126 ässämese.

"Ollut suomalaisomistuksessa uudesta lähtien. Suomeen auto tuli vuonna 2005 tunnetun teollisuusneuvoksen toimesta."

Ei tule muita tunnettuja teollisuusneuvoksia mieleen kuin Keijo Kopra ja sekin tunteminen perustuu ei-niin mairitteleviin lööppeihin. Olisiko muutenkaan sahamies Sveitsissä autoja ostellut 80-luvulla.
On kyllä hieno ja mielenkiintonen, vaikken mersumies olekkaan. Mutta hinta on kyllä huh...toki, taitaa tuo yksilö aika keräilykampe olla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
136
Ihan hyvä rata-aihio vois olla; kone tekstin mukaan purettu ja korjattu plus käyttöosaakin vaihdettu kattavasti. Käyttäisin ehkä tehopenkissä ennen ostamista :)
 
Liittynyt
25.03.2022
Viestejä
36
No itsellä meni Tesla myyntiin kun sai vielä rahansa pois. Uutta autoa ei tällä hetkellä kannata ostaa/joutuu odottamaan ja käytetyistä maksetaan älytöntä extraa. Ostin sitten ennen yleisen mutta nykyään harvinaisemman, vähemmän ajetun hyvällä historialla olevan MX-5:n museokilvissä. Noiden arvo ei ainakaan putoa jos pitää kunnossa. Kummasti se ainakin HELPOTTAA myyntiä ja antaa perusteita isommalle pyynnille jos on paperit kunnossa, pientä lisäextraa siitä ja tästä. Kyllä tuossa ihan hyvässä turvassa omat rahat ovat ja on vielä bonuksena naurettavan halpa omistaa koska museokilpinen.

Enkä jaksa uskoa että tuo vaihto polttiksista sähkisten himoamiseen vielä tapahtuu (vertaa aikanaan höyryautot vs polttikset). Iso iso osa muksuista ovat aivan täpinöissään kun ajan katto alhaalla auki ja osoitellaan ja näytellään peukkua. Sama into oli nuorilta 100A:n kanssa. Junnut jotka eivät ole olleet edes mietinnässä ja monesti joidenkin aiempien autojen kohdalla edes heidän vanhempansa eivät ole syntyneet ja silti nuo tietyt klassikot herättävät yhä tunteita. Ja eivät nuo sulje toisiaan pois. Tiedän muksuja joiden toinen unelma-auto oli ennen Teslojen kansanautoksi muuttumista Tesla ja/tai joku klassikko.
Viime vuosina on ollut alla mm. kasari-Camaro, Skyline ja Abarth Fiiatti. Kaikista tuntui pennut tykkäävän, ja vähän vanhemmatkin tuli juttelemaan. Sanoisin, että hyvä indikaattori auton tulevaisuuden arvostuksesta on se, hihkuuko kersat kun ajaa ohi ja painelee vähän kaasua :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
No itsellä meni Tesla myyntiin kun sai vielä rahansa pois. Uutta autoa ei tällä hetkellä kannata ostaa/joutuu odottamaan ja käytetyistä maksetaan älytöntä extraa. Ostin sitten ennen yleisen mutta nykyään harvinaisemman, vähemmän ajetun hyvällä historialla olevan MX-5:n museokilvissä. Noiden arvo ei ainakaan putoa jos pitää kunnossa. Kummasti se ainakin HELPOTTAA myyntiä ja antaa perusteita isommalle pyynnille jos on paperit kunnossa, pientä lisäextraa siitä ja tästä. Kyllä tuossa ihan hyvässä turvassa omat rahat ovat ja on vielä bonuksena naurettavan halpa omistaa koska museokilpinen.

Enkä jaksa uskoa että tuo vaihto polttiksista sähkisten himoamiseen vielä tapahtuu (vertaa aikanaan höyryautot vs polttikset). Iso iso osa muksuista ovat aivan täpinöissään kun ajan katto alhaalla auki ja osoitellaan ja näytellään peukkua. Sama into oli nuorilta 100A:n kanssa. Junnut jotka eivät ole olleet edes mietinnässä ja monesti joidenkin aiempien autojen kohdalla edes heidän vanhempansa eivät ole syntyneet ja silti nuo tietyt klassikot herättävät yhä tunteita. Ja eivät nuo sulje toisiaan pois. Tiedän muksuja joiden toinen unelma-auto oli ennen Teslojen kansanautoksi muuttumista Tesla ja/tai joku klassikko.

@irspa juu ei noissa noin vanhoisa longlifejä ollut juu. En ole niin kiinnostunut noista niin en ole katsonut ilmoitusta, mutta jos tosiaan kehutaan huoltohistoriaa ja merkinnät kahdeksasta huollosta tuona aikana niin varsin erikoista eikä luonnollisesti kerro välttämättä mistään erinomaisesta ylläpidosta, ellei nyt ole seisonut lämpimässä tallissa ajamattomana koko tuota aikaa. Tosin huomioitava että aikanaan öljynvaihto ja muut nykyään harvinaisemmat huollot ja säädöt olivat enemmänkin vähän kuin pissapojan täyttö vs nykyään. Ei välttämättä kirjattu mihinkään kun oli niin normaalia.
Tällä hetkellähän on Teslalla varastot pullollaan autoja, käytettyjä ei osta kukaan kun uusia saa melkein samaan rahaan ja muutenkin tilanne aivan eri. Hyvään aikaan myit omasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Viime vuosina on ollut alla mm. kasari-Camaro, Skyline ja Abarth Fiiatti. Kaikista tuntui pennut tykkäävän, ja vähän vanhemmatkin tuli juttelemaan. Sanoisin, että hyvä indikaattori auton tulevaisuuden arvostuksesta on se, hihkuuko kersat kun ajaa ohi ja painelee vähän kaasua :D
Itsekin laitoin Teslan myyntiin muistaakseni perjantai 13. päivä, eli Teslan ensimmäisenä hinnanalennus päivänä. Jotenkin aavistelin, että nyt on tulossa uusiakin alennuksia?

Vanha museoauto (1980) Porschekin tunnistetaan. Saab 9-5 ei tehdä enää, mutta se onkin kaikkien mielestä normi auto.

Camaro ja Skyline varmaan on meneviä pelejä. Fiat sitten aika symppis ja plussaa tuosta Abarth versiosta. Porshesta ei ole kukaan tullut juttelemaan, mutta mutta pikkupojat on sanoneet että kato Porsche tai muuta vastaavaa :) Eli kai jotenkin tunnistettavissa. Ei kyllä nyt ole mitään kiinnostavaa nettiauton linkkiä heittää kumminkaan. 924 "vaan" itsellä, mutta Saabilla nyt liikkeellä vakionopeudensäätimen ja ilmastoinnin takia (koira).
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Saab 9-5 ei tehdä enää, mutta se onkin kaikkien mielestä normi auto.
Kävelin kiireellisenä ala-asteen ohi. Kolme jantteria naamat kiinni aidassa huutaa (tai yksi huutaa, aseenkantajat on hiljaa):
Hei!
- Öö what?
Millä autolla sä ajat?
- Saabilla.
Millä, onko joku Viggen tai Aero?
- Aero.
Vau, siistii!
- ...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
144
Kävelin kiireellisenä ala-asteen ohi. Kolme jantteria naamat kiinni aidassa huutaa (tai yksi huutaa, aseenkantajat on hiljaa):
Hei!
- Öö what?
Millä autolla sä ajat?
- Saabilla.
Millä, onko joku Viggen tai Aero?
- Aero.
Vau, siistii!
- ...
Siis oliko tämä ihan lähiaikoina vai tyyliin 10 vuotta sitten, olen aidosti yllättynyt jos nykynatiaiset Aerot ja Viggenit vielä tietää :thumbsup: Saabismin perinne on vahva suomessa

Ja vielä keskusteluun mistä lähti liikkeelle, minttinä pidetty 25v. vanha m-sport Z3 suoraputkisella V8 swapilla herättää myös hervottomia reaktioita poikaporukoissa, jotkut ryhtyvät kirkumaan kun pikkutytöt kun ohi ajaa.
Herättää toivon kipinää nyky -sähköautomaailmassa :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 326
Porshesta ei ole kukaan tullut juttelemaan, mutta mutta pikkupojat on sanoneet että kato Porsche tai muuta vastaavaa :) Eli kai jotenkin tunnistettavissa. Ei kyllä nyt ole mitään kiinnostavaa nettiauton linkkiä heittää kumminkaan. 924 "vaan" itsellä, mutta Saabilla nyt liikkeellä vakionopeudensäätimen ja ilmastoinnin takia (koira).
Joo allekirjoitan tuon ”vaan”. Kun itse hommasin 924:n aikanaan kommentit oli: ”ei toi ole oikea Porsche”, ”tuossa on Audin moottori”, ”tuossa on Volkkarin moottori” ja ”onpa pienet vanteet” (14”). Silloin hintaero ”oikeaan” ilmajäähy 911 Porscheen oli jotain 15k, nyt se taitaa olla 55k :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Joo allekirjoitan tuon ”vaan”. Kun itse hommasin 924:n aikanaan kommentit oli: ”ei toi ole oikea Porsche”, ”tuossa on Audin moottori”, ”tuossa on Volkkarin moottori” ja ”onpa pienet vanteet” (14”). Silloin hintaero ”oikeaan” ilmajäähy 911 Porscheen oli jotain 15k, nyt se taitaa olla 55k :D
Noin se menee kun tarkistin :) Uudempaa 911 siis saa halvemmalla, mutta tuo oma 924 on vm1980, niin saman ikäiset 911 alkaa Nettiautossa 59 000€ :rofl: :D 6kpl löytyy myynnistä.


Yllättävän vähän noita vm1980 tai vanhempia. 10kpl. Ihan sopiva hinta siis taisi olla 5000€ (Torin kautta ostettu).
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 326
Noin se menee kun tarkistin :) Uudempaa 911 siis saa halvemmalla, mutta tuo oma 924 on vm1980, niin saman ikäiset 911 alkaa Nettiautossa 59 000€ :rofl: :D 6kpl löytyy myynnistä.
Muistan kun ostin 924:n niin toinen vaihtoehto jota harkitsin oli ihan hyvässä kunnossa oleva 912 joka maksoi silloin jotain 12000 eur. Olisi ollut hieman parempi sijoitus! Nyt ei saa tuolla hinnalla edes ruosteista 912 raatoa ilman moottoria.

Olispa aikakone! Nyt jos pitäis arvata auto jonka arvo kymmenessä vuodessa viisinkertaistuu niin lyö kyllä ihan tyhjää. Porscheista en usko sellaista nyt löytyvän vaikka 986/996 hinnoissa pohjat on todennäköisesti nähty. Joku Maserati 3200 GT voisi olla. Hinnat aika pohjissa ja niitä on tehty (käsityönä) kohtalaisen pieni määrä.

edit: manuaalina
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
That’s what he said!

Vieläks tuossa oli joku sääntö ettei saa ylittää puskurin reunaa? Vai muistanko ihan väärin ja sellaista ei ole koskaan ollutkaan..
Tälläisen mä löysin


42 §

Pakoputkisto

1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Onpas outo sääntö. Tämähän ei kyllä toteudu monessakaan uudessa autossa.
Ymmärrän kyllä syyn (paloturvallisuus ja se että putkisto liikkuu ajaessa), mutta veikkaan vahvasti että aikalailla iso osa autoista missä on yhtään mäkkärin pilliä paksumpi putkenpää, eivät tätä sääntöä täyttäisi. Kyseinen sääntö kyllä antaa itselle vihdoin selityksen miksi tiettyjen autojen putkenpäät tulevat niin pitkälle ulos puskurista. Näyttää typerältä, mutta sillä saadaan tuo tarvittava 50mm vapaan tila.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 023
Tälläisen mä löysin


42 §

Pakoputkisto

1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.
Mulla on Vauxhall vivassa kaasari suoraan pakosarjan päällä, kaasarin pohjassa vielä muovinen tulppa/seoksensäätömutteri... Ihan orkkis on, mutta näköjään laiton...

Kyllä se vähän hirvitti, kun tuo vuosi suoraan pakosarjan päälle bensaa, mutta ei se ilman kipinää syty...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Mulla on Vauxhall vivassa kaasari suoraan pakosarjan päällä, kaasarin pohjassa vielä muovinen tulppa/seoksensäätömutteri... Ihan orkkis on, mutta näköjään laiton...

Kyllä se vähän hirvitti, kun tuo vuosi suoraan pakosarjan päälle bensaa, mutta ei se ilman kipinää syty...
Ikä vs pykälät. Kupliahan paloi joka kevät aina jokunen kun jengi kaivoi autot tallista, koska bensaletku meni suoraan sytytysosien yms yli. Haperot letkut ja bonuksena jos vielä punotut letkut joiden haperuutta ei näe yhdistettynä ettei jengi muistanut/tietänyt katsoa noita=palaneita autoja. Ei takuulla menisi nykyaikaisessa autossa moinen läpi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Kesällä -22 tehty jarruremppa ja alle vuoden päästä ei tule enää leimaa, kun jarrut jumittaa.... ehkä on vaan ollut kovalla ajolla :D https://www.nettiauto.com/seat/leon/13624853
Jarruremppa vs käsijarrun katsonta on ainakin omassa pienessä mielessä kovin eri. Jarruremppa=palat, levyt, satulat ja niiden toiminta oikein. Käsijarrun jumittelu on ihan erillinen asia. Plus, ei tuo jumittelu vaadi kuin tovin ja alkaa ilmetä. Itsellä alkoi talvella pieni jumitus ja nyt eskaloitunut siihen pisteeseen etten käytä käsijarrua harrasteessa ollenkaan koska jumittaa takajarrut toiselta puolelta. Pitää vetää samalla tuo täysi remppa palojen ja levyjen suhteen, ehkä uusia satula tai pari ja katsoa onko vaijerit vai satulat jumissa. Sen siitä saa kun ostaa "urheiluauton" jolla ei ole ajettu kuten se on suunniteltu ajettavaksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 816
Viestejä
4 204 800
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom