Itse en paljoa kokemusta omaa itse kauppapaikoista, mutta huuto.net kyllä siltä osin kuluu, että huudan itselleni pelipaitoja. Tori.fi kerran käytin siihen, että ostin lätkäkortteja ja toisen kerran, kun ostin Playstation 3:n. Se jäi tosiaan viimeiseksi ostoksekseni Torissa. Ajattelin kertoa kokemukseni:
noin neljä vuotta sitten olin kiinnostunut hankkimaan Playstation 3 konsolin, koska vanhojen pelien uudelleen läpipelaaminen kiinnosteli. Huomasin Torissa olevan 50 euron hintaan PS3 ja otin yhteyttä myyjään ja pyysin häneltä lisää informaatiota laitteesta jne. Herra vastasi asiallisesti ja laittoi kuvaa ja videota, että laite toimii ja todisti, että on hänen laite.
Sovittiin kaupat heti seuraavana päivänä ja sovittiin, että kun rahat näkyy myyjän tilillä niin laite, ohjain ja johdot postiin. Myyjä kertoi, että kurkkaa seuraavana aamuna ennen töihin lähtöä onko rahat tullut ja vie samalla kun töihin menee niin laitteen postiin jos ne tulleet. Sain myös kuvan paketista ja laite oli erittäin hyvin pakattu. Tämä toimintamalli sopi minulle mainiosti. Ilmoitin hänelle tässä kohtaa, että tapanani on sanoa, että jos tässä tapahtuu jonkinsortin jekutus niin aloitan jatkotoimenpiteet sitten poliisin kautta. Normaalisti huutokaupoissa myyjät ovat ymmärtäneet tämän, että huomautan asiasta ja sanovat ymmärtävänsä minua. Tämä PS3 myyjä raivostui tästä. Ja tästähän tämä kikkailu ja sopimuksista lipsuminen alkaa.
Seuraava päivä tuli ja heräsin siihen, että olin saanut viestin rahojen saapumisesta ja paketti menisi HUOMENNA postiin. Olimme sopineet, että paketti menee rahojen tultua työmatkalla postiin samana päivänä. Tästä huomautin ja syy kyllä oli sitten vain ja ainoastaan minun päässäni kuulemma... Mitään perusteluja en saanut siihen, että sovitusta ajasta oli lipsuttu. No odotin seuraavaan päivään.
Seuraavana päivänä aamusta paketti ei taaskaan postiin mennyt, mutta illemmasta sain seurantakoodin. Parin päivän päästä paketti tuli perille. Laite oli suojattu hyvin ja ei ollut vaurioitunut. Tosin huomasin, että matkasta oli jäänyt uupumaan ohjain. Otin yhteyttä myyjään ja ilmoitin, että ohjain oli jäänyt matkasta ja ettei se tosiaan olisikaan mahtunut mukaan, koska tämä pahvilaatikko oli mitoitettu juuri konsolille ja johdot mahtui juuri ja juuri. Ohjan ei missään kohtaa olisi edes mahtunut mukaan. Tästähän, kun huomautin myyjä raivostui ja syytti minua valehtelusta. Todistin hänelle kuvien muodossa, ettei se ohjain olisi mahtunutkaan sinne laatikkoon. Hän sitten tästä hetken väännettyämme oli valmis viiden euron palautukseen, minkä pyysin, koska laitteesta uupui ohjain. Toki hän oli siinä kohtaa valmis sen maksamaan, kun aloin poliisilla vihjaamaan. Jännä, että vasta silloin... Tosin edelleenkään ohjaimen postitus ei ollut vaihtoehto, koska se minulla edelleen silti muka oli...
Odotin pari päivää, koska myyjä ilmoitti puhuvansa asiasta vaimonsa kanssa. Sen jälkeen aloin, kun ei mitään päiviin kuulunut kysymään häneltä missä viisi euroa viipyy? Hän ei useaan päivään vastannut, kunnes yhtenä päivänä kiroten ja syytellen ilmoitti etten minä osaa odottaa. Mitä odotan, jos en tiedä odottavani, kun minulle ei ennen tätä oltu vastattu. Myyjä sanoi laittavansa vitosen seuraavana perjantaina. No raha tuli, mutta tilisiirron mukana viestikenttään tuli sellaiset palautteet, että nauran edelleen. Ilmoittaisi minusta Googlelle ja poliisille jneyms. Rahan tultua estin hänet ja annoin olla. Esto siksi, koska alkoi syyttämään minua kaikesta jneyms. Hirveä purkaus joka paikassa minua kohtaan, joten estoilla sain sen hiljennettyä.
Pari viikkoa tästä niin huomasin, että samoilla kuvilla, mutta eri tekstillä sama jannu myy konsolia. Hinta hieman kalliimpi. Ilmoitin Torille tästä ja tahdoin tarkistella kaverin taustoja hieman ja selvisi, että jonkinsortin päihdeongelmainen sankari, kun Facebook päivityksiä katseli ja sain käsityksen, että tavaraa myytiin päihteiden ostoa varten. Ja myytävien tavaroiden kirjo oli iso. Myytiin kaikkea, mitä talosta löytyi.
Kaikki Torissa ei tälläisiä sankareita ole, mutta itse tämän jälkeen olen keskittynyt huuto.net käyttöön ja pelipaitojen ostoon siellä. Toki itseään voi syyttää, että en tarkistanut minkälaisen kaverin kanssa kauppoja olenkaan tekemässä.
Pahoittelut pitkästä tarinasta, mutta oman tarinan ajattelin muiden joukkoon jakaa.