Kaiken luulin Torissa jo nähneeni mutta niin vain sai yllättyä taas
Joku jantteri lähesty chätin kautta ostoaikeissa postin kautta, kyseli takuut kuitit yms peruskaurat. Sittekkö ilmotin että timestamp kuvat onnistuu vasta parin päivän päästä, niin alkoi huijariksi syyttelemään ja hetken päästä pyysi alkamaan huijariksi hänen kanssaan
Edit. Ilmeisemmin Tori tilin ikä on kiinnostuksen kohteena. Kuinkahan iso onnistumisprosentti on värväyksillä
En mä tiedä, tuo setti on kyllä aika outoa. Huijari joka kutsuu toista huijariksi. Ja sitten tuo loppuosa. Tuskinpa hän sua yritti värjätä. Ehkä tosissaan yritti silti saada sun tunnuksen. Silti tulee mieleen jonkun sortin spy vs psy jossa tyyppi yrittää paljastaa sinut vakoojaksi(huijariksi). Sun olisi pitänyt keksiä pyytää sitä tarjottua sun puolikasta niistä rahoista, etukäteen.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuollaiset tapaukset jossa kuvat eivät vastaa myytävää tuotetta, olisi petoksen yrityksiä ja näin ollen rikosilmoitusasioita. Vaikkakin Tori tai joku muu markkinapaikka ei vastaa myyjän antamien tietojen paikkaansapitävyydestä sujuvasti niin joku systeemi tulisi laittaa paikoilleen. Onneksi ainakin poistavat ilmoitukset nopeasti kun niistä vinkkaa ylläpitoon.
Noh, teknisestihän jollain voi olla validi syy käyttää kuvaa jostain joka ei ole sen tuotteen kuva. Esim itse olen käyttänyt jotain vanhoja kuvia jostain samanlaisesta tuotteesta, jonka kuitenkin harjaantuneempi ihminen voi huomata että se on väärästä tavarasta(lähes sama mutta hieman eri mallista), ja sitten myöhemmin paremmalla ajalla ottanut sen kuvan itse tuotteesta. Yllättävää ettei kukaan ainakaan huomattanut siitä että mulla oli alussa väärä kuva, sellainen joka tiesi ne tuotteet ja niiden erot pystyi sen hyvin helposti havaitsemaan, tavalliset ihmiset jotka on vaan ostamassa sellaista minkä olen kuvannut tekstissä, eivät helpolla pystyisi sitä eroa huomaamaan.
Mutta petoksen yritys on silti aika yksiselitteinen. Sä väität myyväsi tavaraa, jota sulla ei ole. Blim, siinä se on. Rikosteknisestikin tuon näyttäminen ei ole niin hankalaa. Juuri kukaan ei tee yhtä petosta, koska siinä ei saa juuri mitään hyötyä. Niitä täytyy tehdä monta, jotta se hyöty olisi merkityksellinen. Tällöin ideaalimaailmassa poliisilla olisi monta rikosilmoitusta myös näistä yritykseksi jääneistä petoksista, joiden maksutiedot kaikki osoittaa sinuun. Kuten myös niiden onnistuneiden petosten.
Realimaailmassa valitettavasti ihmiset eivät tee rikosilmoituksia aina edes onnistuneistakaan petoksista. Epäonnistuneesta vielä vähemmän, luultavasti ihmiset eivät halua jäädä sen huijarin mieleen millään tavalla, ja voivat myös pelätä joutuvansa todistamaan oikeudessa toisella puolella maata.
En mä usko että tuollaiset suoraan googlen kuvahakuun linkatut jutut kauheasti auttaisi. Se ei mekanismina millään tavalla vaikuta niiden huijareiden haluun huijata. Se ei myöskään poista monien ihmisten sinisilmäisyyttä ja/tai luottamusta satunnaisiin tuntemattomiin ihmisiin(netissä siis). Huijarit vaan joutuisi näkemään enemmän vaivaa. Netissä on valtavasti kuvia joita Google ei indeksoi, about kaikki facebookin kuvat tulee ensimmäisenä mieleen.
Lisäksi ihmettelen miksei torin porukka käytä kuvahakua? Omia ilmoituksia on vaikeutettu ties kuinka montakertaa vaikka olen rekisteröitynyt vuosikausia sitten. Sitten tällänen uusi käyttäjä missä kuumaperuna myynnissä niin ei muuta kuin läpi vaan vaikka kuvahaulla löytyy...
Se huijari siis luultavasti on tehnyt sitä mitä se tekee jo pidempään. Se on harjaantunut siinä. Hän tietää millaiset ilmoitukset menee läpi, ja toisaalta huijareilla kai on itsestäänselvästi montaa eri tunnusta kypsymässä ja luultavasti aktiivisenakin.
Ne torin moderaattorit jotka hyväksyy jokaisen ilmoituksen ja jokaisen ilmoituksen jokaisen muutoksen, he varmaan aika liukuhihnalla tekee sitä touhua. Toi torin systeemi on niin outo nykypäivään. Se että siellä ei ole palautteita, ja tuo että ne ilmoituksen hyväksytään erikseen. Toki noita palautteita myös joutuisi moderoimaan, mutta ne palautteet palvelisi paljon suurempaa yleisöä, ja huutonet toimii ihan hyvin vaikka siellä jokainen saa julkaista mitä tahansa ilmoituksia. Niitä korkeintaan moderoidaan jälkikäteen. Pasi Viherahon hammas tulee helposti mieleen, se oli vähän outoa että se ilmoitus hävisi. Pasihan oli jo tuolloinkin pienen mittakaavan julkkis, ja se oli vaan kasa jotain kiteytynyttä kuollutta kudosta, ei mitään kovin raflaavaa kuten amputoitu sormi tai synnytyksestä ylimääräiseksi jäänyt istukka.