Sellainen tapaus tuossa juuri päättyneenä iltana, että soitin ostajan roolissa torissa myytävänä olleista pelikoneohjaimista tuoreeseen ilmoitukseen.
Myyjällä sammaltaa rankasti ääni koko kuusiminuuttisen puhelun, eikä ottanut alussa oikein selvää että mistä tuotteesta soitan, vaikka kohde tullut näkyville kymmenen minuutin sisällä.
Äänen sammalluksen ja muutenkin tuotetta koskevan epäselvyyden takia, kysyn myyjältä että onko ohjaimet siinä vieressä, niin kysyn muutaman kysymyksen niistä.
Hitaan puheen ja hätävale miettimisen myötä, hän sanoi että ohjaimiin osaa mies vastailla.
Tässä välissä pienen lapsen kuuloinen käy linjan toisessa päässä jutustelemassa myyjä henkilölle, joka sopertaa takaisin juuri ei mitään.
Ehdotan myyjälle että tulisin noutamaan ohjaimet kun lähden juuri kauppareissulle, niin hän siihen vastasi, että ei oikein mahdollista kun asumme paikassa X (eri paikkakunta kuin mikä on ilmoituksessa). Syytä ei osannut sanoa, miksi paikkakunta on väärä ilmoituksessa. Vähän aikaa juteltuani aiheesta sanoin, että tulisiko ohjaimet omien ajojen mukana tänne missä minä asun, niin oli kuulemma nuhaa koko perheellä, niin eivät ajele pitkään aikaan kodistaan pois, joka on hänen tarinan kannaltaan sopivan syrjäisessä paikassa.
Myyjä ehdottaa minulle perus litanjat siitä että vain postitus onnistuu nyt kun maksan hänelle heti tai viimeistään kun hän on laittanut kuvan lähetetystä paketista. Minä ehdotan ihan ajankuluksi, kun selvästi sekakäyttäjän tekemästä huijaamista on kysymyksessä, että minulle käy hyvin postiennakko.
Kaupankäynnnille ei luonnollisesti saada päätöstä, joten toivotan hyvät illanjatkot, ja sanon olevani tosiostaja jos ajavat läheltäni ohi, niin tulen vastaan tekemään kaupat.
Tarinan keskiössä on se, että myyjällä sammaltaa ääni, ulosanti on sekainen, eikä tiedä mitään järkevää puhua myytävästä tuotteestaan. Myyjän luona käy puhelun aikana toistamiseen pieni lapsi. Loppuvaikutelma myyjästä on hyvin selkeä huijaamisyritys.
Kun kysymyksessä on pieni lapsi, niin soitan asiasta hätäkeskukseen, josta saan erittäin töykeää vastakaikua ja kaikkien seikkaperäisten asiaa koskevien argumenttieni vähättelyä.
Sen jälkeen soitan lastensuojeluun, johon luovutan torin kohteiden linkit ja puhelinnumeron. Lastensuojelu kertoo että mitään ei ole tehtävissä näillä tiedoilla.
Minä kerron että perus nettiniilon taidoilla voisin hyvin tehdä toimia, mikä johtaisi siihen, että pääsisi varmistumaan mikä on tilanne siellä myyjän taloudessa meneillään lapsen turvallisuuden kannalta. Lastensuojelun kommenteista päätellen tuntui loppuvan toimivalta näillä tiedoilla.
Lastensuojelun puhelun lopetettuani, minulle soitti kiireettömästä numerosta poliisi tämän hätänumeroon soittamisen perusteella. Kertasin poliisille samat asiat kuin olin lastensuojelulle kertonut, johon sain vastaukseksi että ei ole toimivaltaa.
Mainitsin poliisille, että tämä torin myyjä on sekavasta ulosannista päätellen joko sydänkohtauksen saanut henkilö, tai sitten päihderiippuvainen, mutta kuitenkin totta on että molemmissa tapauksissa siellä on jonkun tulevaisuus vaarassa.
Vai jääkö oikeasti vaihtoehtoa sille, että olisin puhunut myyjäihmisen kanssa joka pelkää ihmiskontakteja niin että kesken puhelun vaihtuu paikkakunta ilmoituksen sijaintiin nähden sekä hänellä on nyt muuten vaan erittäin sammaltava puhetyyli ja kaiken lisäksi ei tiedä juuri saataville tulleita myyntikohteitaan hyvin, mistä esitin kysymyksiä.
Yritin syöttää minun arvioni mukaan selvää tapausta viranomaisille, kuitenkin ilmeisesti meillä on resurssipula ja ei toimivaltaa.