Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Kyllä tieto kuitin olemassa olosta pitää riittää, se tulee sitten tuotteen mukana. Ei siitä kuvaa tarvitse esitellä.
 
Mitä ajattelette tapauksista, missä myyjä kertoo kuitin löytyvän, mutta kuittia ei todellisuudessa ole lainkaan. Sitten tuotteen mukanakaan sitä kuittia ei toimiteta. Ja vaikkapa yhteydenpito loppuu siihen. Ammattihuijarin kanssa ei välttämättä kovin helposti huomaa hänen valehtelevan kuitista.
 
Mitä ajattelette tapauksista, missä myyjä kertoo kuitin löytyvän, mutta kuittia ei todellisuudessa ole lainkaan. Sitten tuotteen mukanakaan sitä kuittia ei toimiteta. Ja vaikkapa yhteydenpito loppuu siihen. Ammattihuijarin kanssa ei välttämättä kovin helposti huomaa hänen valehtelevan kuitista.

Ensimmäinen ajatus olis että on myyty varastettua tavaraa jos kuitista on tarkoituksellisesti valehdeltu. En kyllä keksi miksi siitä sen enempää valehtelis koska seuraukset on lähinnä negatiivisia. Itse jos myisin varastettua tavaraa netissä niin en mainitsisi oma-aloitteisesti kuitista mitään, ja jos joku kysyy kuittia niin sanoisin että on hävinnyt.

Jos tuosta valehtelee niin aina mahdollisuus että ostaja tekee susta ilmoituksen poliisille ja sitten voi alkaa joku kaivelemaan että mistäs ne myytävät tuotteet on peräisin. Tuo on myös tehokkain tapa karsia ostajista ne joita eniten kiinnostaa tavaran alkuperä ja laillisuus, ja jotka todennäköisimmin aiheuttaa sulle ongelmia. Mieluummin myisin vain niille joita tavaran alkuperä ei kiinnosta, ostajia varmaan löytyy ihan tarpeeksi niinkin.

Kyllähän ne huijaritkin karsii "asiakkaita" ihan yleisesti, jos parin kysymyksen jälkeen alkaa mykkäkoulu tai homma menee oudoksi niin kyse on 99% varmuudella huijarista. Huijareidenkin kannattaa keskittää panoksensa niihin joita on helpoin huijata. Sen takia sähköpostihuijauksetkin on yleensä niin tyhmiä jotta saadaan nalkkiin ne ihmiset jotka todennäköisimmin vievät huijauksen loppuun saakka ja rakastuvat kolmeen valokuvaan USAlaisesta everstistä joka tarvitsee 15000 euroa rahaa päästäkseen Afganistanista Suomeen rakkaansa luokse. Ja sitten tietty vielä 10000 euroa viisumikuluihin ja avioliittolupaan. Sama homma myyntipalstahuijauksissa, kannattaa rahastaa vain niitä jotka ei ole liian epäileviä maksaakseen rahoja etukäteen tekaistulla myynti-ilmoituksella ja myydä varastettua tavaraa niille jotka ei kysele turhan tarkasti asioista.
 
Mitä ajattelette tapauksista, missä myyjä kertoo kuitin löytyvän, mutta kuittia ei todellisuudessa ole lainkaan. Sitten tuotteen mukanakaan sitä kuittia ei toimiteta. Ja vaikkapa yhteydenpito loppuu siihen. Ammattihuijarin kanssa ei välttämättä kovin helposti huomaa hänen valehtelevan kuitista.
Rikosilmoitus petoksesta, jos asian loppuun hoitaminen ei myyjää kiinnosta.
 
Kyllä mua myyjänä välillä korpeaa turhanpäiväiset kyselyt. Mä oon myymässä, en chättäilemässä jonninjoutavia, kun kysymyksiä keksitään sitä mukaa lisää, kun niihin vastailee.
Tuossa vaiheessa yleensä totean, että kaupasta voi hakea samanlaisen täydellä hinnalla, et tämä kaupanteko oli tässä.
Mulle on ihan yksi lysti pahoittaako joku mielensä. Tuotteet on aina mennyt kaupaksi, joten mua ei kiinnosta pätkääkään, jos yksi potentiaalinen ostaja jää nuolemaan näppejään. Häviö on ainostaan hänen, ei mun.
 
En minäkään toimita kuiteista kuvia ennen kuin kaupat on tehty. Juuri siitä syystä, että huijarit niitä kuvia kalastelee Torissa yms. ja käyttää sitten omiin tarkoituksiinsa. Kuitin saa kun kaupat on tehty.
Ymmärrän tämänkin ajattelutavan, mutta olen vaan loppuviimein vähän eri mieltä. Itse myyjänä olisin enemmän kiinnostunut omien kauppojen hoitumisesta enkä nyt kokisi syyllistyväni rikoksen avunantoon, jos joku vaikka ottaisikin toimittamani kuittikopion rikolliseen käyttöön :D Onko tämäkin sitten vähän itsekästä ajattelua, niin siitä voi varmaan olla montaa mieltä.

Jos miettii noin käytännössä, miten kuittikopion väärinkäyttöä voisi estää, niin voisihan kuvaan esimerkiksi laittaa kissankokoisin kirjaimin punaisella värillä päivämäärän tms. tietoja, jotta kuva olisi "kertakäyttöisempi".

Ihan mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että ihmiset ajattelevat tästä asiasta eri tavoilla.
 
Ymmärrän tämänkin ajattelutavan, mutta olen vaan loppuviimein vähän eri mieltä. Itse myyjänä olisin enemmän kiinnostunut omien kauppojen hoitumisesta enkä nyt kokisi syyllistyväni rikoksen avunantoon, jos joku vaikka ottaisikin toimittamani kuittikopion rikolliseen käyttöön :D Onko tämäkin sitten vähän itsekästä ajattelua, niin siitä voi varmaan olla montaa mieltä.

Jos miettii noin käytännössä, miten kuittikopion väärinkäyttöä voisi estää, niin voisihan kuvaan esimerkiksi laittaa kissankokoisin kirjaimin punaisella värillä päivämäärän tms. tietoja, jotta kuva olisi "kertakäyttöisempi".

Ihan mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että ihmiset ajattelevat tästä asiasta eri tavoilla.
Ei tuollaiset kuvan päälle kirjoittelut tai vesileimat nykyaikana mitään auta. Ne saa n. viidessä sekunnissa puhelimenkin AI-kuvanmuokkaustyökaluilla laadukkaasti pois.
 
Ikävä kyllä AI on hyvä työkalu huijareille, saapi laadukasta jälkeä erinäisiin kuviin...
 
Tori on pian osa Vend konsernia

Mikä on Vend?
Vend tulee olemaan uusi nimi Schibsted Marketplaces -yritykselle, joka omistaa Torin ja muita markkinapaikkoja Pohjoismaissa.


Muuttuuko jokin Torissa tämän johdosta?
Ei. Saatat nähdä “Vend”-nimen kirjautuessasi sisään tai viesteissäsi, mutta kaikki tulee toimimaan Torissa kuten ennenkin.


Pitääkö minun luoda uusi tili?
Ei tarvitse. Tilisi ja kirjautumistietosi tulevat toimimaan aivan kuten ennenkin. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.


Jos saan sähköpostin Vendiltä - onko se teiltä?
Kyllä, jos sähköposti tulee osoitteesta, joka päättyy @vend.com tai muusta virallisesta kanavastamme, se on turvallinen. Jos olet epävarma, voit aina kysyä meiltä chatin kautta ennen kuin klikkaat mitään.


Mitä henkilötiedoilleni tapahtuu?
Kun nimenmuutos astuu voimaan, Vend Marketplaces AS toimii henkilötietojesi rekisterinpitäjänä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta siihen, miten käsittelemme tai suojaamme tietojasi. Voit lukea lisää tietosuojaselosteestamme.


Onko Tori saanut uuden omistajan?
Ei. Torin omistaja ei ole muuttumassa - ainoastaan taustakonsernin nimi tulee vaihtumaan.


Miksi nimi vaihtuu?
Haluamme yhdistää kaikki pohjoismaiset markkinapaikkamme saman nimen alle: Vend. Näin voimme kehittää palveluja yhdessä - kuitenkin säilyttäen Torin paikalliset vahvuudet ja tutun ilmeen.


Vaikuttaako muutos tallennettuihin ilmoituksiin, viesteihin tai hakuihin?
Ei vaikuta. Kaikki toimii kuten ennenkin. Nimenmuutos ei vaikuta sisältöösi tai toimintoihin.
 
Tekohengitystä

Hyvä Huuto.netin käyttäjä
Tänä vuonna toteutamme Huuto.netissä laajan uudistuksen, jonka tavoitteena on tehdä palvelustamme entistä nykyaikaisempi, helpompi ja turvallisempi käyttää. Uudistus tapahtuu vaiheittain ja ajoittuu pääosin kesäkuukausille.

Uudistuksen myötä päivitämme palvelun ulkoasun, tuomme mukaan uusia ominaisuuksia ja parannamme ostamisen ja myymisen kokemusta.

Ensimmäisenä aloitamme tuotekategorioiden päivityksellä. Uudistamme kategoriat selkeämmiksi, jotta voimme tarjota entistä paremmat mahdollisuudet käytettyjen tuotteiden ja keräilytavaran myymiseen, ostamiseen ja kierrättämiseen. Kategoriamuutokset toteutetaan vaiheittain kevään ja kesän aikana.


Mikäli myyt tuotteita kategorioissa, joihin muutoksia kohdistuu, saat meiltä vielä tarkempaa tietoa ja ohjeita muutosten etenemisestä hyvissä ajoin.

Keväisin terveisin,

Jaakko Sipola
Toimitusjohtaja
Huuto.net / ePrice Oy

Ps. Muistathan, että näin keväällä on hyvä aika tyhjentää nurkkia ja laittaa sinulle tarpeettomaksi jääneet tavarat kiertämään.
Syy tähän lienee se että nykyisellään pienentyneen käyttäjäkunnan seurauksena osa kategorioista on hyvinkin tyhjiä.
 
Itse kyllä annan kuvan kuitista, jos joku pyytää erikseen, mutta se on takuuvarmasti varustettu runsailla vesileimoilla. Kehittyneet yhden napin kuvanmuokkausohjelmat kyllä huolettaa tällä saralla, pitänee alkaa harkitsemaan, ettei anna kuiteista kuvia enää ollenkaan.

IMG_20241127_095039 (1).jpg
 
Itse kyllä annan kuvan kuitista, jos joku pyytää erikseen, mutta se on takuuvarmasti varustettu runsailla vesileimoilla. Kehittyneet yhden napin kuvanmuokkausohjelmat kyllä huolettaa tällä saralla, pitänee alkaa harkitsemaan, ettei anna kuiteista kuvia enää ollenkaan.

IMG_20241127_095039 (1).jpg
Ei millään pahalla mutta toi nyt näyttää aika shadyltä :D

Pari kertaa torissa myynyt jotain kalliimpaa niin viestitellessä miettinyt että millanenkohan kaveri sieltä tulossa kun kielioppi ja vaihtotarjoukset olleet luokkaa BMW:n vanteet. Aina sieltä kyllä tullut ihan fiksu tyyppi ja kaupat menneet maaliin, ehkä sitä turhaan on ennakkoluuloinen ihmisistä viestien perusteella. Postilla en oikein jaksa myydä tai ostaa paria euroa kalliimpia juttuja. Tää muuten jännä ihan uusissakin tavaroissa että jostain syystä sitä ajaa vaikka 100km hakemaan jonkun jutun jos sitä on "heti hyllyllä".
 
En minä lahjoita mitään, koska siinä saa tehdä kuitenkin työtä. Laitan yleensä halvemmat skeidat nippuun ja 100€ yht.

Nykyään on vallalla jokin extreme-minimalismi. Muuta ei saa omistaa kuin oma kulli kourassa.

Kyllä minä ainakin haen paikanpäältä jos jotain vähänkin arvokkaampaa. Hiljan lähetin paketin ja 11.90€ postit.
Pk pitäisi puolittaa aluksi, ettei Kiinasta tule halvemmaksi tilata kuin naapurista.
 
Miten tällaiseen asiaan tulisi suhtautua?

Vaihdoin eilen tietokonesetin PlayStation 5 konsoliin. Vaihtaja oli ehdottanut vaihtoa myymääni koneeseen tori.fi:ssä. Saimme sovittua lopulta sopivan ajan, jolloin hän tuli tuomaan minulle konsolia ja sai samalla testata tietokoneen toimivuuden. Kun hän oli tyytyväinen, pakkasimme tavarat kahteen muovikassiin sillä hän oli bussilla liikkeellä.

Tänään hän ilmoitti, ettei kone käynnisty. Ilmeisesti koneen etupaneelissa olevat tuulettimet pyörivät vain hetken virtanapin painalluksen yhteydessä. Nyt hän haluaisi palauttaa koneen takaisin. Tulisiko minun ottaa kone takaisin, vaikka se on jotenkin ilmeisesti vioittunut bussikuljetuksessa?
 
Miten tällaiseen asiaan tulisi suhtautua?

Vaihdoin eilen tietokonesetin PlayStation 5 konsoliin. Vaihtaja oli ehdottanut vaihtoa myymääni koneeseen tori.fi:ssä. Saimme sovittua lopulta sopivan ajan, jolloin hän tuli tuomaan minulle konsolia ja sai samalla testata tietokoneen toimivuuden. Kun hän oli tyytyväinen, pakkasimme tavarat kahteen muovikassiin sillä hän oli bussilla liikkeellä.

Tänään hän ilmoitti, ettei kone käynnisty. Ilmeisesti koneen etupaneelissa olevat tuulettimet pyörivät vain hetken virtanapin painalluksen yhteydessä. Nyt hän haluaisi palauttaa koneen takaisin. Tulisiko minun ottaa kone takaisin, vaikka se on jotenkin ilmeisesti vioittunut bussikuljetuksessa?
Niin ikävää kuin se onkin. Perävalotakuu ja ostaja selvittelee itse onko kuljetuksen aikana mahdollisesti jotain päässyt irtoamaan koneen sisältä tai mennyt rikki.
 
Kiitos vastauksista, tällä kannalla olin itsekin. Nyt kun yritin kohteliaasti ilmoittaa asiasta niin ostaja alkoikin uhkailemaan sillä, että olisin tiennyt jostain piilevästä viasta ja aikoo tehdä rikosilmoituksen. Mitäköhän noihin nyt sitten kannattaisi sanoa vai kannattaako sanoa mitään, ettei tilanne riistäydy käsistä?

IMG_20250515_210905.png


IMG_20250515_210937.png


IMG_20250515_210957.png
 
Ostaja on saanut toimivan koneen mukaansa. Piste. Ei torikaupassa ole mitään palautusoikeutta. Siitä voi ostaja kirjottaa vaikka kymmenen rikosilmoitusta ja poliisi toivottaa joka kertaa hyvää viikonjatkoa. Sitä on turha pelätä.

Syynä ilmenneeseen ongelmaan voi olla mitä vaan kuljetuksessa irronneista komponenteista user erroriin, mutta ostaja voi ottaa YouTuben auki ja alkaa selvittelemään.

Asiallisesti voi saman asian vielä ilmoittaa, mutta en jäisi asiaa sen enempää jankkaamaan.
 
Ostaja on saanut toimivan koneen mukaansa. Piste. Ei torikaupassa ole mitään palautusoikeutta. Siitä voi ostaja kirjottaa vaikka kymmenen rikosilmoitusta ja poliisi toivottaa joka kertaa hyvää viikonjatkoa. Sitä on turha pelätä.

Syynä ilmenneeseen ongelmaan voi olla mitä vaan kuljetuksessa irronneista komponenteista user erroriin, mutta ostaja voi ottaa YouTuben auki ja alkaa selvittelemään.

Asiallisesti voi saman asian vielä ilmoittaa, mutta en jäisi asiaa sen enempää jankkaamaan.
Kiitos. Näin vastasin ostajalle. Toivottavasti ymmärtäisi nyt lopettaa asiasta jauhamisen (muuten varmaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin estää hänet).
 
muuten varmaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin estää hänet
Ei kannata liikaa sääliä, itse se ostaja on jotain töpännyt. Ja mä olisin estänyt sen jo viimeistään tuon "Tää on scam perjates"-viestin jälkeen, en jaksais tollasta joutavaa hevonpaskaa muutamaa viestiä enempää lukea. Nostan hattua kärsivällisyydellesi. :psmoke:
 
Ei kannata liikaa sääliä, itse se ostaja on jotain töpännyt. Ja mä olisin estänyt sen jo viimeistään tuon "Tää on scam perjates"-viestin jälkeen, en jaksais tollasta joutavaa hevonpaskaa muutamaa viestiä enempää lukea. Nostan hattua kärsivällisyydellesi. :psmoke:
Olisin varmaan itsekin jo estänyt ostajan, mutta halaisin saada asian sovittua. Hän tietää kuitenkin osoitetietoni eli ei ole hirveän kiva juttu, jos ilmestyy paikalle vaatimaan palautusta.
 
Luultavasti sitä konetta on vaan matkan varrella ravisteltu sen verran että näyttis vähän irti. Laita ostajalle linkki johonkin youtube videoon missä näytetään miten irrotetaan ja laitetaan takaisin niin saat homman loppuun.
 
Kiitos vastauksista, tällä kannalla olin itsekin. Nyt kun yritin kohteliaasti ilmoittaa asiasta niin ostaja alkoikin uhkailemaan sillä, että olisin tiennyt jostain piilevästä viasta ja aikoo tehdä rikosilmoituksen. Mitäköhän noihin nyt sitten kannattaisi sanoa vai kannattaako sanoa mitään, ettei tilanne riistäydy käsistä?

IMG_20250515_210905.png


IMG_20250515_210937.png


IMG_20250515_210957.png
Vai että vielä perjates scam, miten musta tuntuu että se scam tulee pikemminkin tuolta toiselta osapuolelta. Yhden kerran itselläni käynyt näin, ostaja tullut testaamaan melko arvokkaan tavaran ilman mitään kiireitä, keittelin siinä kahviakin nisujen kera ostajalle ja istuttiin tunnin verran tutkimassa tavaraa. Jälkeenpäin tuli sitten kummallisia tuo ei toimi ja tämä ei toimi -viestejä, vaikka testattiin toimivuus, suosittelin tekemään rikosilmoituksen asiasta, jonka jälkeen estin. Ei ole kuulunut mitään. Sä olet tässä täysin kuivilla ja sulla ei ole mitään hätää.
 
Olisin varmaan itsekin jo estänyt ostajan, mutta halaisin saada asian sovittua. Hän tietää kuitenkin osoitetietoni eli ei ole hirveän kiva juttu, jos ilmestyy paikalle vaatimaan palautusta.
Sanot vaan et tää on perjates vainoomista ja laitat oven kii. Mitä tahansa aggression merkkejä ilmassa niin soitat lisäksi poliisit.

Jos saat oikeasti puhumalla asian selväksi niin jaathan vinkin meillekin. :)
 
Kiitos vastauksista, tällä kannalla olin itsekin. Nyt kun yritin kohteliaasti ilmoittaa asiasta niin ostaja alkoikin uhkailemaan sillä, että olisin tiennyt jostain piilevästä viasta ja aikoo tehdä rikosilmoituksen. Mitäköhän noihin nyt sitten kannattaisi sanoa vai kannattaako sanoa mitään, ettei tilanne riistäydy käsistä?
Tähän piti vielä kommentoida noinniinkuin vainoharhaisen tietoturva-asiantuntijan näkökulmasta.

On meinaan myös mahdollista että perjaten-mies on päättänyt irroittaa vaihtokoneesta jotain osia ja pyrkii sitten antamaan puutteellisen koneen takaisin. Eli purkaa vaihtokaupat mutta pitäisi osan osista itsellään. En sano että hän näin suunnitteli tekevänsä, mutta joku tossa viestittelyssä haiskahti.

Toivotaan vaan että joku johto on irronnut bussikuljetuksessa ja kaveri vaan panikoi kotiin päästyään.

Joka tapauksessa, älä missään nimessä pura kauppoja.
 
Tuli positiivinen asia Tori Diilistä vastaan. Posti hukkasi (seurantakoodi ei päivittynyt) minun lähettämän paketin. Piti odotella muutama viikko, jos seurantakoodi päivittyisi. Sitten ilmoitus Postille ja Torille ja muutaman päivän päästä sain rahani.

Sitä en tiedä miten ostajalle käy tällaisessa tapauksessa.
 
Tuli positiivinen asia Tori Diilistä vastaan. Posti hukkasi (seurantakoodi ei päivittynyt) minun lähettämän paketin. Piti odotella muutama viikko, jos seurantakoodi päivittyisi. Sitten ilmoitus Postille ja Torille ja muutaman päivän päästä sain rahani.

Sitä en tiedä miten ostajalle käy tällaisessa tapauksessa.
Toki ostajan kuuluu saada rahana takaisin. Nythän hän ei ole saanut mitään, menettänyt vain tahansa. Tuotehan on sinun omaisuutta siihen asti, että se on luovutettu hänelle postissa. Jolloin ei ole oikein ostajaa kohtaan, että hän menettää tässä mitään.

Sinun tehtäväsi tavaran omistajana olisi selvittää asia postin kanssa. Sinähän heidän asiakas olet.

Jos vain myyjä saa korvaukset tuosta niin silloin tuo koko tori diili on läpimätä. Ja kenenkään ei kannata sitä käyttää ostajana.

Normaalisti ilman tori diiliä välissä, olisi sinun pitänyt korvata tuote ostajalle ja itse tapellut korvauksista postin kanssa.
 
Sinun tehtäväsi tavaran omistajana olisi selvittää asia postin kanssa. Sinähän heidän asiakas olet.

Jos vain myyjä saa korvaukset tuosta niin silloin tuo koko tori diili on läpimätä. Ja kenenkään ei kannata sitä käyttää ostajana.

Normaalisti ilman tori diiliä välissä, olisi sinun pitänyt korvata tuote ostajalle ja itse tapellut korvauksista postin kanssa.
Toridiilissä myyjä ei ole postin asiakas, ainoastaan Torin asiakas. Näin ollen myyjällä ei ole mitään rajapintaa lähestyä postia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 552
Viestejä
4 780 194
Jäsenet
77 629
Uusin jäsen
migueli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom