Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Täh, ostin romua Torista, aktiivisesti viestittelin, kuten myyjäkin, en tinkinyt, olin samalla minuutilla myyjän oven takana kuin sovittiin, mutta sitten tuolta napsahtaa keskiverto neutraali arvostelu 🤔🤔
Ei tuo paljoa keskiarvoani pudota, kun muu palaute on 10/10, mutta silti ihmettelen että mitä olisin ostajana voinut tehdä paremmin.
Torissahan pystyy saatuun arvosteluun kirjoittamaan kommentin joten mitä jos siinä kysyisit myyjältä tyyliin "Hei! Mielestäni kauppatapahtuma sujui hyvin mutta jäikö joku asia kaivertamaan kun annoit vajaat pisteet?". Myyjähän ei välttämättä tämän perusteella muuta arvosteluaan(en tiedä onko edes mahdollista), mutta muut sinun saamiasi palautteita lukevat saavat osviittaa että mikä on homman nimi.

Täh, ostin romua Torista, aktiivisesti viestittelin, kuten myyjäkin, en tinkinyt, olin samalla minuutilla myyjän oven takana kuin sovittiin, mutta sitten tuolta napsahtaa keskiverto neutraali arvostelu 🤔🤔
Ei tuo paljoa keskiarvoani pudota, kun muu palaute on 10/10, mutta silti ihmettelen että mitä olisin ostajana voinut tehdä paremmin.
Itse taas en ymmärrä miksi 10/10 täytyy olla se juttu. Eikö 8/10 vois olla se perus hyvin sujuneen kaupan maksimi ja extrasta sais sit 9 tai enemmän. Tulee perus kaupankävijöille aina paine laittaa se 10/10 kun kaikki muutkin antaa toisilleen 10/10 kysymyksiä kysymättä. Torissakin vois olla ne hymiöt mihin voi antaa maksimit koska perusasiat oli kunnossa ja lisäksi pari täppää lopussa että (x) koin kauppojen olevan erityisen hyvät (x) sain extraa tavaran lisäksi (x) sain kahvit (x) sain asennuksen kaupan päälle (x) muu [kirjoita]

Jep, enpä jaksa nillittää. Eri asia jos olisi eka ja ainoa palaute, niin voisi jopa vaikuttaa että profiilikuvan vieressä lukee 8, mutta tuskin kukaan jättää minun rojuja ostamatta jos keskiarvo pyöristyy kymppiin.
Jos on jo kymmeniä arvosteluja, yksi neutraali ei paljoa hetkauta. Mutta mietin vaan, että miten paljon torilaiset oikeesti lukee noita arvosteluja ennen kauppaa. Itellä menee aika usein vaan hinta ja kuvat silmään.

Ei toi nyt kummonen homma oo itsekään asentaa.

Ei niin, Corollassa 8 pulttia/mutteria auki ja sulla on jousi irti.
99% kukaan laita käytettyjä jousia alle.
Ei niin, ei näköjään edes perseaukiset. 😂 Itse maksoin Autodocilta alennuksella uutena noi, koiranluiden kans taistelin aluksi itse ja lopulta vein pajalle. Irrotin kyllä itse ja laitoin vakiot itse paikalleen. Voin kertoa, että madallusjouset on miellyttävämpi ja helpompi asentaa paikalleen kuin vakiot. Mutta se siitä. Jäädään odottelemaan ostajaa.

Jos on jo kymmeniä arvosteluja, yksi neutraali ei paljoa hetkauta. Mutta mietin vaan, että miten paljon torilaiset oikeesti lukee noita arvosteluja ennen kauppaa. Itellä menee aika usein vaan hinta ja kuvat silmään.
Itse luen aina. Kuten jo itse sanoitkin vaikka tulee useita huonompia arvosteluita viimeaikoina niin se ei paljoa arvosteluiden keskiarvoon vaikuta. Eli voit vaikka olla kunnon kauppamies 5 vuotta sadoilla hyvillä arvosteluilla, yhtäkkiä huumeet vie miehen ja löytyykin vähemmän laadukasta tavaraa tai muuten huonoja kauppakokemuksia. Noh, tuo on ehkä kärjistetty esimerkki...

Itse luen aina. Kuten jo itse sanoitkin vaikka tulee useita huonompia arvosteluita viimeaikoina niin se ei paljoa arvosteluiden keskiarvoon vaikuta. Eli voit vaikka olla kunnon kauppamies 5 vuotta sadoilla hyvillä arvosteluilla, yhtäkkiä huumeet vie miehen ja löytyykin vähemmän laadukasta tavaraa tai muuten huonoja kauppakokemuksia. Noh, tuo on ehkä kärjistetty esimerkki...
Itelläki menee ensin hinta ja kuvat, mut jos on joku vähänkään epäilyttävämpi myyjä niin saatan vilkasta arvosteluja. Mut toi sun esimerkki on kyl aika äärimmäinen, harvemmin tulee vastaan tollasta tilannetta.

Itse taas en ymmärrä miksi 10/10 täytyy olla se juttu. Eikö 8/10 vois olla se perus hyvin sujuneen kaupan maksimi ja extrasta sais sit 9 tai enemmän. Tulee perus kaupankävijöille aina paine laittaa se 10/10 kun kaikki muutkin antaa toisilleen 10/10 kysymyksiä kysymättä. Torissakin vois olla ne hymiöt mihin voi antaa maksimit koska perusasiat oli kunnossa ja lisäksi pari täppää lopussa että (x) koin kauppojen olevan erityisen hyvät (x) sain extraa tavaran lisäksi (x) sain kahvit (x) sain asennuksen kaupan päälle (x) muu [kirjoita]
No onhan se nyt erikoista ajatella että hyvin/normaalisti sujuneet kaupat, ja palaute on vain 8/10. Totta kai siinä palautteen saaja miettii että mitä teki väärin. Mikä sitten mielestäsi olisi 10/10 arvoinen kauppa? Pitäisi tulla jotain ylimääräistä, odottamatonta extrahyvää mukaan? Kyllä näissä siitä pitää lähteä, että jos mitään varsinaista parannettavaa ei arvostelijan mielestä ole, niin se tarkoittaa 10/10.

Ei niin, Corollassa 8 pulttia/mutteria auki ja sulla on jousi irti.

Ei niin, ei näköjään edes perseaukiset. 😂 Itse maksoin Autodocilta alennuksella uutena noi, koiranluiden kans taistelin aluksi itse ja lopulta vein pajalle. Irrotin kyllä itse ja laitoin vakiot itse paikalleen. Voin kertoa, että madallusjouset on miellyttävämpi ja helpompi asentaa paikalleen kuin vakiot. Mutta se siitä. Jäädään odottelemaan ostajaa.
Paitsi että jos ihan tarkka tahtoisi olla, korkeuden muutoksen jälkeen pitäisi pyöränkulmat säätää uusiksi - siinä meneekin se helppouden sanominen sitten metsään.

Olisit voinut painottaa myyjälle että arvostelulla on sinulle merkitystä ja olisit kysynyt että mitä voit asian eteen tehdä että saat parhaan arvostelun.

Jos kertoo merkityksestä niin senkö pitäisi jotenkin parantaa arvostelua? Ajallaan saapuminen ja kauppasumman maksaminen on ostajan tehtävä. Ellei viestittelyssä ole ollut mitään arvosteluun vaikuttavia hankaluuksia, niin arvostelun pitäisi olla tasan 10. On suhteellisen typerän kuuloista, että ostajan pitäisi kysellä erikseen jotain keinoja saadakseen kympin ihan normaaleista kaupoista.

Jos jollekki kasin antaminen on ihan normaalia toimintaa, niin pitäisikö ostajan jotenkin kehua myyjän taloa tai itse myyjää tai tarjota pari keppanaa kuppilassa vai mistä ihmeestä nämä kasien antajat antavat kympin? Ne ovat kaiken lisäksi hymiöitä mitä annetaan. Peruskaupoistako jää naama neutraalille mallille tai vain pieneen hymyyn jos ostaja käy vaan normaalisti hakemassa ja maksamassa tuotteen?

Arvostelut vaikuttavat etenkin ilman ToriDiiliä myyvillä suoraan luotettavuuteen. Jos mitään valitettavaa ei löydy niin onhan tuo melko pirullista paskoa toisten palautteita jollain ihan älyttömillä perusteilla.

No onhan se nyt erikoista ajatella että hyvin/normaalisti sujuneet kaupat, ja palaute on vain 8/10. Totta kai siinä palautteen saaja miettii että mitä teki väärin. Mikä sitten mielestäsi olisi 10/10 arvoinen kauppa? Pitäisi tulla jotain ylimääräistä, odottamatonta extrahyvää mukaan? Kyllä näissä siitä pitää lähteä, että jos mitään varsinaista parannettavaa ei arvostelijan mielestä ole, niin se tarkoittaa 10/10.
Lähinnä meinaan sitä sen ympärille jo kehittynyttä mentaliteettia. Täytyy olla 10/10, muu on epäilyttävää, ja siihen on jo totuttu. Siitä on tullut normi. Muu on juurikin erikoista niinkuin sanoit, ihmetyttää vain miksi se on muodostunut tuollaiseksi. Toki jos on erityisen hyvät kaupat ja haluan vaikka sitä hehkuttaa niin voin kirjoittaa asiasta, torissakin on se kenttä sitä varten. Joskus annoin jossain toisessa palvelussa porukalle 7/10 ihan vaan ajatuksesta että se vois olla se normaali mikä annetaan, oliko huuto vai mikä. Tuli heti kysymyksiä mikä meni vikaan, eikö tavara toiminut tms.
Eli se on joko se 10/10 tai jotain on vialla, "ehkä palvelun käyttäjä on uusi eikä tiedä vielä miten täällä toimitaan?"

Ja luulisi että on niitä jotka ilmiantaa kaupankävijän jos hänestä tuntuu että tahallaan annetaan hänelle ala-arvoisia palautteita.

Täälläkin oli joku joka uhkasi antaa minulle "neutraalin" arvostelun, en tienny silloin mitä se edes tarkoittaa. Enkä taida tietää nytkään, karttaako kaikki täällä jos on 1 neutraali arvostelu?

100e tunti nykyään korjaamon tuntiveloitus, voi hiljaista olla kaupata käytettyjä jousia 2026.

99% kukaan laita käytettyjä jousia alle.
Samaa linjaa jatkaen aika moni haluaa mahdollisimman halvat madallusjouset ja 100% laittaa itse alle eikä mistään korjaamosta ole puhettakaan. Tai siis yrittää laittaa. Ja onnistuessaan toki vaihtaa pelkästään ne halvalla saadut jouset jollain itsaripuristimilla vanhojen vakioiskunvaimenninten kanssa, jotka saattavat olla jo loppu tai ainakin tuon modauksen jälkeen melko pian morjestavat.

Toki siis vain käytettyä tekstilajia lainaten 100% näin, mutta tosielämässäkin jokseenkin samoin.

Mitä tulee tuohon kauppapaikkatinkaamiseen, niin eiköhän se kympin tinkaaja ole joku heimolainen joka haluaa mahdollisimman halvalla ja myy seuraavaksi voitolla kaiken minkä onnistuu keräämään, pienellä tarinalla parannettuna.

Lähinnä meinaan sitä sen ympärille jo kehittynyttä mentaliteettia. Täytyy olla 10/10, muu on epäilyttävää, ja siihen on jo totuttu. Siitä on tullut normi. Muu on juurikin erikoista niinkuin sanoit, ihmetyttää vain miksi se on muodostunut tuollaiseksi. Toki jos on erityisen hyvät kaupat ja haluan vaikka sitä hehkuttaa niin voin kirjoittaa asiasta, torissakin on se kenttä sitä varten. Joskus annoin jossain toisessa palvelussa porukalle 7/10 ihan vaan ajatuksesta että se vois olla se normaali mikä annetaan, oliko huuto vai mikä. Tuli heti kysymyksiä mikä meni vikaan, eikö tavara toiminut tms.
Eli se on joko se 10/10 tai jotain on vialla, "ehkä palvelun käyttäjä on uusi eikä tiedä vielä miten täällä toimitaan?"

Ja luulisi että on niitä jotka ilmiantaa kaupankävijän jos hänestä tuntuu että tahallaan annetaan hänelle ala-arvoisia palautteita.

Täälläkin oli joku joka uhkasi antaa minulle "neutraalin" arvostelun, en tienny silloin mitä se edes tarkoittaa. Enkä taida tietää nytkään, karttaako kaikki täällä jos on 1 neutraali arvostelu?
Ehkä toistan itseäni, mutta sanon vielä tämän: jos kyse on kahden ihmisen välisestä lyhyestä ja aika suoraviivaisesta kaupasta, jossa kaikki menee niin kuin kuuluukin, niin miksi siitä antaisi muuta kuin täydet pisteet?
Tässä voi helposti tulla vähän sellaista skaalahämää. On ihan sama, puhutaanko arvosanasta 5/5 vai 10/10. Jos homma toimii niin kuin pitää, niin kyllähän se silloin on täysien pisteiden suoritus. Totta kai jos joku on jäänyt vähän hiertämään, vaikka viestittely on ollut hidasta tai jokin muu pieni asia on tökkinyt, niin silloin on ihan perusteltua antaa vähän alempi arvio. Mutta jos mitään huomautettavaa ei oikeasti ole, niin miksi ei antaisi täysiä pisteitä?

Tällaisen tori-kaupan arviointi on kuitenkin aika paljon yksinkertaisempaa kuin vaikka ravintola-arvostelu, jossa arvioitavia asioita ja nyansseja on paljon enemmän. Tässä logiikka on minusta aika selkeä: jos kauppa meni hyvin, täydet pisteet. Jos taas jokin meni vähän sinne päin, sitten voi rokottaa sen verran kuin itse kokee aiheelliseksi.

Ehkä toistan itseäni, mutta sanon vielä tämän: jos kyse on kahden ihmisen välisestä lyhyestä ja aika suoraviivaisesta kaupasta, jossa kaikki menee niin kuin kuuluukin, niin miksi siitä antaisi muuta kuin täydet pisteet?
Tässä voi helposti tulla vähän sellaista skaalahämää. On ihan sama, puhutaanko arvosanasta 5/5 vai 10/10. Jos homma toimii niin kuin pitää, niin kyllähän se silloin on täysien pisteiden suoritus. Totta kai jos joku on jäänyt vähän hiertämään, vaikka viestittely on ollut hidasta tai jokin muu pieni asia on tökkinyt, niin silloin on ihan perusteltua antaa vähän alempi arvio. Mutta jos mitään huomautettavaa ei oikeasti ole, niin miksi ei antaisi täysiä pisteitä?

Tällaisen tori-kaupan arviointi on kuitenkin aika paljon yksinkertaisempaa kuin vaikka ravintola-arvostelu, jossa arvioitavia asioita ja nyansseja on paljon enemmän. Tässä logiikka on minusta aika selkeä: jos kauppa meni hyvin, täydet pisteet. Jos taas jokin meni vähän sinne päin, sitten voi rokottaa sen verran kuin itse kokee aiheelliseksi.
Mutta jos 8/10 olisikin maksimiarvosana, ja sen jälkeen tulee palautteenannossa vielä erillinen sivu jossa voit lisätä kaupankäynnissä positiivisia tai negatiivisia erityispiirteitä jotka voivat tehdä ostoskokemuksesta jopa 10/10 arvoisen tai laskea arvosanaa, ne voi myös tyystin jättää antamatta ja antaa vain palvelun ehdottaman maksimipistemäärän 8/10 ilman ylimääräistä sähläystä 😉 Emmä tiedä tajuaako mua kukaan

Olen 100% samaa mieltä.

Mutta jos 8/10 olisikin maksimiarvosana, ja sen jälkeen tulee palautteenannossa vielä erillinen sivu jossa voit lisätä kaupankäynnissä positiivisia tai negatiivisia erityispiirteitä jotka voivat tehdä ostoskokemuksesta jopa 10/10 arvoisen tai laskea arvosanaa, ne voi myös tyystin jättää antamatta ja antaa vain palvelun ehdottaman maksimipistemäärän 8/10 ilman ylimääräistä sähläystä 😉 Emmä tiedä tajuaako mua kukaan

Sitten kaikki olisi kaseja. Mieluummin oikeasti niin, että perusluotettava kaveri on semmoinen 10/10 ja ei välttämättä erota häntä Maailman Parhaasta Myyjästä, mutta MPM on niin harvinainen ilmiö, että melkein ihan yhtä hyvällä mielellä ostaa siltä perustyypiltä. Sitten kun alkaa myöhästelemään, kuitti on hukassa ja/tai tuote ei ole luvanlainen - sitten vähennetään pisteitä.
Tarkoitus on, että ihmiset ostaa sitten mieluummin niiltä 10/10 miehiltä. Ostaisitko itse mieluummin kasilta? Kasin mies pitäisi olla semmoinen vähän huolimaton ja myöhästelevä epäsärmä mies, jolta kuitenkin saa tuotteen. Kutonen sitten jo vähän epäilyttävä ja neloselta en ostaisi. Jos on 0-10 arvostelut. Alle 2.5 poistaisin palvelusta, eikä mielestäni Torissa voi edes niin huonoa antaa.

Näinhän se varmaan olisi parempi jos olisi vain lukumäärä onnistuneista kaupoista. Erikseen sitten vaikka se positiivinen palaute jos tuote olikin paremmassa kunnossa kuin annettu ymmärtää tms. Negatiivinen sitten kun homma mennyt metsään. Tuo kouluarvosana on typerä systeemi.

Ongelma on täysin torin aiheuttama. Olen täysin samaa mieltä siitä, että 10 toiselle jos ei ollut ongelmia. Mutta jos en tietisi miten toi järjestelmä toimii, niin hymynaamojen perusteella intuitiivisesti valitsisin jotain keskempää. Oikeanpuoleinenhan kuvaa virheellisesti jotain sellaista kuin: myyjä antoi kaupanpäälle suklaata, vei juna-asemalle, maksoi ylimääräistä ja oli vielä kauniskin...

Screenshot_20260513-151550_Tori.jpg

Sitten kaikki olisi kaseja. Mieluummin oikeasti niin, että perusluotettava kaveri on semmoinen 10/10 ja ei välttämättä erota häntä Maailman Parhaasta Myyjästä, mutta MPM on niin harvinainen ilmiö, että melkein ihan yhtä hyvällä mielellä ostaa siltä perustyypiltä. Sitten kun alkaa myöhästelemään, kuitti on hukassa ja/tai tuote ei ole luvanlainen - sitten vähennetään pisteitä.
Tarkoitus on, että ihmiset ostaa sitten mieluummin niiltä 10/10 miehiltä. Ostaisitko itse mieluummin kasilta? Kasin mies pitäisi olla semmoinen vähän huolimaton ja myöhästelevä epäsärmä mies, jolta kuitenkin saa tuotteen. Kutonen sitten jo vähän epäilyttävä ja neloselta en ostaisi. Jos on 0-10 arvostelut. Alle 2.5 poistaisin palvelusta, eikä mielestäni Torissa voi edes niin huonoa antaa.
Itse olen omasta mielestäni hidas postittaja, melkeen jokasen lähetyksen kans iskee sellanen paketointikriisi kun pitäis alkaa veisteleen oikeanlaista pakettia ja helpompi jättää seuraavalle päivälle, ja taas seuraavalle... Silti porukka antaa 10/10 vaikka paketti alkaa liikkumaan vasta 3-5 päivää myöhemmin... (en uskalla antaa tolle huonompaa kun kaikki muutkin on antaneet 10/10)'

Miksi muuten tori antaa mahdollisuuden viedä paketin vasta 7 päivää myöhemmin postiin, sehän jopa kannustaa tällaiseen.
Itse usein ostelen siltä jolla jokin haluamani tuote on saatavilla, hinta on halvimmasta päästä ja jolta tuotteen voi noutaa, hyvin harvoin ostan posteilla. Parhaani mukaan välttelen postikuluja.

En löytänytkään mistään keskustelua siitä, että vaikka saldot näytti tuotetta olevan tilattavissa, sitä ei ollutkaan. Kauppapaikka perui kaupat. En löytänytkään tätä koskevaa keskustelua, mutta muistan tällä foorumilla on vastaavista käyty keskustelua. Tuossahan on käynyt niin, että myyjällä on ollut saldovirhe ja olen ostanut tuotteen x2. Maksanut sen ja niin edelleen. Muutama päivä myöhemmin kauppapaikka on lähestynyt meilillä, että peruvat tilauksen, koska tuotetta ei ollut toimitettavissa vaikka saldot näin näyttivät. Oletan, että toimittavat jotain muuta, yleensä kalliimpaa tilalle tai sitten odottelen, että saavat ko. tuotetta varastoon. Mutta mitä sitä täällä aiheesta keskusteltiinkaan?

EDIT: Netistä löytyy mm. Tämä suomalaisten verkkokauppojen yleinen toimintatapa on laiton – ”Jos tuote on loppu, sitä ei myöskään silloin saa tarjota ostettavaksi” - Erikoiskaupan liitto ETU ry

Viimeksi muokattu:
Miksi muuten tori antaa mahdollisuuden viedä paketin vasta 7 päivää myöhemmin postiin, sehän jopa kannustaa tällaiseen.
Tuo on hyvä raja. Ei kaikki pääse heti aina samana tai seuraavakaan päivänä postittamaan, eikä kyse ole aina laiskuudesta. Voi olla myyjällä esim. kauan myynnissä ollut tavara, josta sovitaan kaupat, ja myyjä itse on jossain reissussa parhaillaan. Tai sitten vaikka postittaisi heti, se sattuu viikonlopulle tai arkipyhille, jolloin tavara ei liiku. Jokainen tietysti antaa palautearvosanan omilla perusteillaan, mutta en minä ainakaan alkaisi rokottamaan sitä 10/10 arvosanaa siitä, jos ei myyjä välittömästi saa tavaraa postitettua. Eri asia sitten jos on erikseen luvannut näin.

En löytänytkään mistään keskustelua siitä, että vaikka saldot näytti tuotetta olevan tilattavissa, sitä ei ollutkaan. Kauppapaikka perui kaupat. En löytänytkään tätä koskevaa keskustelua, mutta muistan tällä foorumilla on vastaavista käyty keskustelua. Tuossahan on käynyt niin, että myyjällä on ollut saldovirhe ja olen ostanut tuotteen x2. Maksanut sen ja niin edelleen. Muutama päivä myöhemmin kauppapaikka on lähestynyt meilillä, että peruvat tilauksen, koska tuotetta ei ollut toimitettavissa vaikka saldot näin näyttivät. Oletan, että toimittavat jotain muuta, yleensä kalliimpaa tilalle tai sitten odottelen, että saavat ko. tuotetta varastoon. Mutta mitä sitä täällä aiheesta keskusteltiinkaan?

EDIT: Netistä löytyy mm. Tämä suomalaisten verkkokauppojen yleinen toimintatapa on laiton – ”Jos tuote on loppu, sitä ei myöskään silloin saa tarjota ostettavaksi” - Erikoiskaupan liitto ETU ry

Liittyykö tämä johonkin aikaisempaan asiaan. Yrityksillä on ihan eri velvollisuudet kuin yksityisillä tori yms kaupustelijoilla. Yritysten osalta asiasta voi keskustella vähän epäloogisesti tarjous-alueen alta löytyvästä ketjusta.

Torissa ja Vintedissa ratkaisu on "deal with it". Huutonetissä voisi antaa negatiivisen palautteen.

Itse kun yleisesti ostajana olen tinkijä, niin myydessä myöskin ymmärrän ilmoituksiin tulevan ehdottelun ja tinkimisen.

Näihin ei tarvitse varata minuuttia pidempää aikaa, eikä pahana olona kantaa mukana.
Valmiit vastailu lauseet voivat olla vaikka puhelimen näyttönäppäimistön leikepöydän muistissa

Ihan periaattestaki minuuttiki on liikaa. Tuhlatkoot itse aikaansa ja saakoot yhden uuden eston lisää.

Ihan periaattestaki minuuttiki on liikaa. Tuhlatkoot itse aikaansa ja saakoot yhden uuden eston lisää.
Itse tinkaan aina, vaikka olisi kirjoitettu että "ei tinkaamista". Se toimii niin hyvin että pakkohan se on, joskus tulee mietittyä että tinkaankohan nyt vain sen vuoksi että siitä on tullut tapa, en siksi että saisin tuotteen halvemmalla.
Itsäni huvittaa kun sieltä ilmestyy vastaukseksi tämän tästä "kiitos mielenkiinnostasi tuotettani kohtaan, valitettavasti tuotteeni on hinnoiteltu jo kilpailukykyiseksi eikä siinä ole tinkivaraa". 😂

Itse tinkaan aina, vaikka olisi kirjoitettu että "ei tinkaamista". Se toimii niin hyvin että pakkohan se on, joskus tulee mietittyä että tinkaankohan nyt vain sen vuoksi että siitä on tullut tapa, en siksi että saisin tuotteen halvemmalla.
Itsäni huvittaa kun sieltä ilmestyy vastaukseksi tämän tästä "kiitos mielenkiinnostasi tuotettani kohtaan, valitettavasti tuotteeni on hinnoiteltu jo kilpailukykyiseksi eikä siinä ole tinkivaraa". 😂
Tuo kommentti on varsinkin huvittava silloin, kun tuote on edelleen kuukauden päästä myynnissä samalla hinnalla. Mutta myyjä sen tietenkin päättää tinkiikö vai ei. Osa myyjistä ei halua edes tavarasta eroon, jolloin on ihan ymmärrettävää pysytellä pyynnissä. Itsekin joskus tingin ja joskus en, myyjänä ja ostajana. Voi olla että vitosen tinkimällä saa tavaran pois käsistä tai sitten hinta on oikeasti niin tiukka, ettei kiinnosta tiputtaa enää euroakaan -onhan noita erilaisia tilanteita.

Se on kyllä sanottava että ärsyttävin tilanne torissa on (ja täälläkin, mutta täällä harvinaisempaa) se kun lupaat maksaa pyynnin ja sovit noutoa tai maksua, niin tulee ilmoitus että on tarjottu yli hp:n ja yritetään huudattaa ostajia toisiaan vastaan

Tuo kommentti on varsinkin huvittava silloin, kun tuote on edelleen kuukauden päästä myynnissä samalla hinnalla. Mutta myyjä sen tietenkin päättää tinkiikö vai ei.
Mitä huvittavaa siinä on? Jos ei oo kiire eikä pakko myydä halvemmalla, nii ei myy. Oli mullaki tossa vasta 1-2kk myynnissä tuote kunnes eräs päivä joku laitto viestiä, että ostaa pois, tinkimättä.

Tingin aiemmin tänä vuonna suuremmasta setistä yhden tavaran erillään, tarjoten puolet siitä hinnasta mikä oli sen osa kokonaisuudesta.
Myyjä luki viestin ja ei vastannut.
Tingin toisella tunnuksella samasta kohteesta samantapaisen tinkimisen 2kk myöhemmin, johon sain myöntyvän vastauksen tunnissa.

Muutoinkin on tullut harrastettua tätä monen tunnuksen tinkimisen kikkailua ajan saatossa. Eri käyttäjätunnuksella voi toimia eri tavoin kun toisella on jo saman kohteen tinkimisessä korttinsa paljastanut, niin ei synny draamaa myyjän tietoisuuteen.

Tuo ostaja ehdokkaiden hinnan huudattaminen on kerran mennyt sikäli röyhkeäksi, kun myyjä tiesi minun lämmittäneen ja käynnistäneen auton -25°c lämpötiloissa, niin laittoi viestiä että sai muutaman euron enemmän tarjousta.
Tällaisessa tilanteessa tulisi kauppakumppanin ymmärtää että hänen lupaus lausunnon myötä on vastapuolelle alkanut muodostua kuluja kaupan toteuttamiseksi.
Mutta sikäli olen valmis tuollaisen myyjän röyhkeyden hyväksymään, koska lain edessä se ei ole tuomittavaa, ja toisaalta oman hyötyni osaan noin yleensä kaupanteossa tinkimällä saada.
Antaako tori tosiaan tunnistautua useammalla tunnuksella? No ei. Mut vissii antaa laitella ainaki joihinki osioihin viestiä ilman tunnistautumista? Vai käytätkö vaimon tms tunnareita? :D

Tingin toisella tunnuksella samasta kohteesta samantapaisen tinkimisen 2kk myöhemmin, johon sain myöntyvän vastauksen tunnissa.

Muutoinkin on tullut harrastettua tätä monen tunnuksen tinkimisen kikkailua ajan saatossa. Eri käyttäjätunnuksella voi toimia eri tavoin kun toisella on jo saman kohteen tinkimisessä korttinsa paljastanut, niin ei synny draamaa myyjän tietoisuuteen.

Useammat tunnukset on kielletty suunnilleen joka paikassa ja ihan syystäkin. Kuulostaa sen verran typerältä touhulta.

Oma ratkaisuni näihin tinkijöihin on se minkä opin jo aikanaan myynti-kesätöissä että valitsen ensin pyyntihintani ja sitten tuotteesta riippuen lyön siihen päälle 5-50e lisää jotta näille tinkijöille sitten voi antaa sen verran periksi. Kun "huutokauppakeisarit" sitten tyytyväisenä myhäilevät ja iloitsevat "voittoansa" niin saan tuotteen kaupaksi todellisella pyyntihinnalla ja joskus jää vähän extraakin.

Itselleni esim. torissa ei siis tinkijät juurikaan ole ongelma vaan kaiken maailman mielisairaat jotka ensin ottaa yhteyttä ja kuola valuen meinaavat ostaa tuotteen mutta sitten katoavat kuin pieru saharaan, renkaan potkijat, sellaiset jotka kyselee minulta tuotetietoja jotka saa 5 sekunnin googletuksella tai jotka on jo listattu ilmoitukseen yms.

Tällaisessa tapauksessa se valittu pyyntihinta, johon laitat extraa sitten vielä päälle, ei usein ole mahdollista olla samanlaisten tuotteiden toteutuneiden myyntihintojen korkeammalla tasolla, ellei myyjällä ole hyvää markkinatuntemusta omasta tuoteyksilöstään suhteessa kysyntään ja tarjontaan tai sitten tuuria ostajan löytymiseen joka ei välitä niinkään rahasta kunhan saa tuotteen.
Jos et ymmärtänyt niin myyn siis tuotteen useimmiten juuri markkinahinnalla, joskus mutta harvemmin sen yli ja koskaan en sen alle. Kuristan vain tuon tinkaamisoverheadin pois tuosta heti kättelyssä kun se tuntuu olevan välttämätön kulttuurillinen rituaali monille.

Tuo kommentti on varsinkin huvittava silloin, kun tuote on edelleen kuukauden päästä myynnissä samalla hinnalla. Mutta myyjä sen tietenkin päättää tinkiikö vai ei. Osa myyjistä ei halua edes tavarasta eroon, jolloin on ihan ymmärrettävää pysytellä pyynnissä.
En tajua huvittavuutta. Minulla saattaa olla ensin kamat vuosia kaapissa kunnes tajuan että turhia. Ei niiden myynnillä siis yleensä ole sellaista kiirettä etteikö ehtisi odotella. Ainoastaan puoliso usein hoputtelee että "etkö ole vielä alentanut". Aika usein lopputulos ollut se että olen saanut pyynnin ja puoliso taas ihmetellyt että "taasko joku osti".

Ei se ole kuin odottaa että löytyy oikea ostaja. Hinnat on helppo laittaa kohdilleen heti. Jos pitäisi saada kiireellä myytyä, niin sitten voi laittaa alemman hinnan.

Minulla ei ole kiire mihinkään.

En tajua huvittavuutta. Minulla saattaa olla ensin kamat vuosia kaapissa kunnes tajuan että turhia. Ei niiden myynnillä siis yleensä ole sellaista kiirettä etteikö ehtisi odotella. Ainoastaan puoliso usein hoputtelee että "etkö ole vielä alentanut". Aika usein lopputulos ollut se että olen saanut pyynnin ja puoliso taas ihmetellyt että "taasko joku osti".

Ei se ole kuin odottaa että löytyy oikea ostaja. Hinnat on helppo laittaa kohdilleen heti. Jos pitäisi saada kiireellä myytyä, niin sitten voi laittaa alemman hinnan.

Minulla ei ole kiire mihinkään.
Kyllä aivan oikein :thumbsup: Kommenttini ei viitannut kehenkään käyttäjään vaan yleisesti ilmiönä siihen, ettei kaikki ymmärrä ettei aika ole aina ystävä. Tarkoitin lähinnä huvittavuudella tapausta, kun yritetään vaikka jobata jotain halvalla ostettua tavaraa kalliimmalla eteenpäin, eikä suostuta luopumaan voitoista. Esimerkiksi uutta mallia oleva Samsungin puhelin -ei välttämättä ymmärretä, että joka viikko puhelimen arvo tippuu roimaa vauhtia. Sitten taas vaikka museoautoa myydessä ei yleensä kannata hötkyillä ja siksi lähteä tinkimään, kun todennäköisesti arvo vaan nousee jos malttaa odotella

Siis aivan varmasti tulee Tori-ilmoitukseen ihmisiä, vaikka hinta olisi +50% muihin verrattuna. Tulevat sitten kertomaan, että hinta on liian korkea ja tarjoavat roposia. Ei siellä voi hinnoitella itseään ulos, kun ihmiset tinkii kuitenkin. Lisäksi , itse asun pk-seudulla, niin minulla on se etu, että suurella todennäköisyydellä myös ostaja asuu täällä. Tämä on etenkin kalliissa tuotteissa etu, kun se tuote nähdään noutaessa.

Kyllä aivan oikein :thumbsup: Kommenttini ei viitannut kehenkään käyttäjään vaan yleisesti ilmiönä siihen, ettei kaikki ymmärrä ettei aika ole aina ystävä. Tarkoitin lähinnä huvittavuudella tapausta, kun yritetään vaikka jobata jotain halvalla ostettua tavaraa kalliimmalla eteenpäin, eikä suostuta luopumaan voitoista. Esimerkiksi uutta mallia oleva Samsungin puhelin -ei välttämättä ymmärretä, että joka viikko puhelimen arvo tippuu roimaa vauhtia. Sitten taas vaikka museoautoa myydessä ei yleensä kannata hötkyillä ja siksi lähteä tinkimään, kun todennäköisesti arvo vaan nousee jos malttaa odotella

Kyllä aika voi olla ystävä. Esimerkkinä oli 20€ halvempi prosessori myynnissä Torissa, täysin samoin ehdoin. Itse vaan odottelin, että se myy ensin ja sitten sain omastani sen pyyntihinnan (+20€ verrattuna siihen toiseen).
Toki itsekin lasken hintoja välillä, mutta esim. konepakettiani ei ole kiire myydä, kun tiedän , että kohta on ylppärijuhlat ja se olisi loistava lahja. Voi sitä nyt pari viikkoa odotella täydellä hinnalla.

--

Yleensä olen kuitenkin laskenut hintoja ja vastaillut tinkijöille "jos ei parempaa tarjousta tule loppuviikosta, saat maanantaina tuohon hintaan". Silloin kun on tarkoitus vaan päästä eroon tuotteesta ja minulla on ehkä alkanut 1-2 projektia siellä sivussa. Myyn kuitenkin tavaraa muuttaakseni sen rahaksi, enkä tee voittoa torimyynneillä. Kerran sain tulostimesta tyyliin 7€ (postikulujen jälkeen), mutta se oli hyvä tulostin ja en olisi halunnut viedä sitä kaatopaikalle.

Oma ratkaisuni näihin tinkijöihin on se minkä opin jo aikanaan myynti-kesätöissä että valitsen ensin pyyntihintani ja sitten tuotteesta riippuen lyön siihen päälle 5-50e lisää jotta näille tinkijöille sitten voi antaa sen verran periksi. Kun "huutokauppakeisarit" sitten tyytyväisenä myhäilevät ja iloitsevat "voittoansa" niin saan tuotteen kaupaksi todellisella pyyntihinnalla ja joskus jää vähän extraakin.

Itselleni esim. torissa ei siis tinkijät juurikaan ole ongelma vaan kaiken maailman mielisairaat jotka ensin ottaa yhteyttä ja kuola valuen meinaavat ostaa tuotteen mutta sitten katoavat kuin pieru saharaan, renkaan potkijat, sellaiset jotka kyselee minulta tuotetietoja jotka saa 5 sekunnin googletuksella tai jotka on jo listattu ilmoitukseen yms.
Sitä kannattaa mennä kauppapaikkoihin hintatietoisena myös niin ei tule ostettua ylihintasta tavaraa. Jos laitat +25% ylimäärästä verrattuna vastaavaan tavaraan niin helposti ei tule ainuttakaan kontaktia ja porukka jättää myös laittamatta suosikkeihin. Itse en osta mitään mihin en löydä vertailukohdetta tai minkä hinnasta ei ole tietoa.

Tuo että luvataan ostaa ja seuraavana päivänä "täysjärkisenä" perutaan kaupat on hyvin tyypillistä munkin mielestä. Harmittaa vaan kun on usein jo ottanut tavaran esille ja tarkastanut vielä että se on ilmoituksessa luvatussa kunnossa.

Onko kokemusta myyjänä Toridiilistä? Osa ostajaehdokkaista kysyy sitä mahdollisuutta minimoidakseen riskiä. Toisaalta yhtä lailla siinä on myyjälläkin riskiä, että ostaja on itse huijari. Eikö vain?

Onko kokemusta myyjänä Toridiilistä? Osa ostajaehdokkaista kysyy sitä mahdollisuutta minimoidakseen riskiä. Toisaalta yhtä lailla siinä on myyjälläkin riskiä, että ostaja on itse huijari. Eikö vain?

On monellakin, kun luet ketjua taaksepäin.

Ostajalle on tehty vaikeaksi olla huijari, mutta jokunen kusipää sieltä voi löytyä. Jos menee postilla, niin kuvaa tuote, kuvaa paketti, dokumentoi kaikki. Kaikki huijausyritykset on kuitenkin pääosin sitä, että väitetään, että sinä et ole lähettänyt ehjää/toimivaa/kuvatunlaista tuotetta, niin todista tämä kuvamateriaalilla.

Lisäksi siinä menee hetki, ennenkuin saat rahasi ja suurimmaksi osaksi ihmiset on laiskoja - saat ne sen 48h noudon jälkeen. Minulle tämä ei ole ongelma, mutta jos sinä tarttet ne rahat nopeasti.. Äläkä suostu oliko se erään käyttäjän ehdottamaan p*rseilyyn, jossa laitetaan hinta alemmaksi, että Toridiili-kulut ovat pienemmät. Sitten ongelmatapauksissa saat sen verran korvauksia, niin ei kannata. Ei ole käyttäjää vastaan mitään tässä, vaan se toimintatapa voi johtaa ojasta allikkoon, ja kaikki joidenkin pienten säästöjen takia. Lisäksi joudutte siirtämään osan rahoista muuta kautta.

Toridiilissä on ongelmansa mutta kyllä se monelle ostajalle on melkeimpä vaatimus että tohtivat kauppoja tehdä. Turvamekanismit ovat mm. eBayssä, Traderassa, Vintedissä ja nyt myös Huuto.netissä jos ei haluaa Huuto Plussasta tms. maksaa (näin käsittääkseni).

Torille plussaa että ei tarvitse maksaa mitään eikä myöskään käyttää Toridiiliä jos ei halua.

Itse ostajana suosin kyllä Toridiiliä, myyjänä en kovin arvokkaita tuotteita mielelläni myy sitä käyttäen.

Eikun juurikin tulee laskea toridiilin kautta menevä kaupanteko summa mahdollisimman alhaiseksi, ja maksaa loput kauppasummasta torin ohi.
Älä suostu ottamaan täyttä summaa torin kautta 😏

Sinua juuri tarkoitin, ja tällä tavalla säästää vaan roposia, ja saa todennäköisesti halvat postit. Tai no, myyjähän ei säästä tässä mitään, kun nuo kulut maksaa ostaja.

..mutta hyvin olet pysynyt mielipiteessäsi, siitä plussaa.

--

..ja itse olen vieläkin sitä mieltä, että tuosta tulee vaan ongelmia, mutta ymmärrän tämän "optimoinnin". En kyllä kannusta ketään siihen.

Torin statsien mukaan 162 Toridiili kauppaa takana (tossa varmaan mukana myös ostot, mutta suurin osa myyntejä), ei ongelmia tähän mennessä.

Mikä homma tää on kun hakuvahti ilmoittaa uudesta kohteesta ja klikkaan heti ilmoituksen auki. Ilmoituksessa lukee että kohde julkaistu minuutti tai kaksi sitten, mutta jotenkin joku about 8-20hlö on ehtinyt sen siitä huolimatta lisätä suosikkeihin. Määrä ei muutu välttämättä mihinkään vaikka odottelisi muutaman tunnin. Ihan kuin joku botti olisi lisännyt suosikeiksi välittömästi kun ilmoitus on tullut julki.

Mikä homma tää on kun hakuvahti ilmoittaa uudesta kohteesta ja klikkaan heti ilmoituksen auki. Ilmoituksessa lukee että kohde julkaistu minuutti tai kaksi sitten, mutta jotenkin joku about 8-20hlö on ehtinyt sen siitä huolimatta lisätä suosikkeihin. Määrä ei muutu välttämättä mihinkään vaikka odottelisi muutaman tunnin. Ihan kuin joku botti olisi lisännyt suosikeiksi välittömästi kun ilmoitus on tullut julki.
Et kuoleta ilmotusta merkitsemällä myydyksi vaan muokkaat sitä lisäämällä uuden tavaran tiedot sinne ja julkaiset uudelleen. Nykypäivän kierrätystä.

Torissa on kyllä ruvennut tympimään nämä "Tarjoan XX€ ja voin tulla hakemaan jo tänään". Sitten täysi radiohiljaisuus.
Viimeisimmässä myynti-ilmoituksessa on ollut jo viisi tällaistä ostajaehdokasta. Kaikki on tulossa "tänään" hakemaan ja sitten ei mitään.

Torissa on kyllä ruvennut tympimään nämä "Tarjoan XX€ ja voin tulla hakemaan jo tänään". Sitten täysi radiohiljaisuus.
Viimeisimmässä myynti-ilmoituksessa on ollut jo viisi tällaistä ostajaehdokasta. Kaikki on tulossa "tänään" hakemaan ja sitten ei mitään.
No vastasitko niille mitään sopiakseen asiasta tarkemmin? Tuo on kyllä ärsyttävää kun koittaa myydä ja monta olisi tulossa hakemaan, mutta yhteydenpito hankalaa kun ei saa vastausta. Kyllä torissa on monenmoista ostajaa ja myyjää. Itse aina koitan vastata ja olla kohtelias tuli kauppoja tai ei. Olen kyllä huomannut ettei olioita kiinnosta edes välillä kiittää kaupoista niiden toteutuessaan tai vastata mihinkään kysymykseen. No en ota tätä itseeni vaan jatkan elämää.

No vastasitko niille mitään sopiakseen asiasta tarkemmin? Tuo on kyllä ärsyttävää kun koittaa myydä ja monta olisi tulossa hakemaan, mutta yhteydenpito hankalaa kun ei saa vastausta. Kyllä torissa on monenmoista ostajaa ja myyjää. Itse aina koitan vastata ja olla kohtelias tuli kauppoja tai ei. Olen kyllä huomannut ettei olioita kiinnosta edes välillä kiittää kaupoista niiden toteutuessaan tai vastata mihinkään kysymykseen. No en ota tätä itseeni vaan jatkan elämää.
Toi on kyllä tuuttua. Moni ostaja on ihan innoissaan eka viestissä, sit ei kuulu mitään. Itellä on kans sellanen olo ettei kaikki edes jaksa vastata, vaikka ois kauppa jo sovittu. Mutta en mä sitä itseeni ota, se on vaan netin meininkiä. Tosin oon huomannu, että jos ite vastaa nopeesti ja kohteliaasti, niin kyllä se usein auttaa. Mutta on niitä jotka vaan katoo.

Juu. Kaikille olen vastannut. Hyväksynyt tarjouksen ja sanonut, että passaa haku tänään tai ehdottanut uutta aikaa tyyliin huomenna tms.

Tori.fi:n haku on nykyään paskaa.

Kirjoita vaikka joku tuotemerkki jota sieltä ei löydy, niin haku kuitenkin palauttaa jotain tuloksia jotka eivät ole ollenkaan sitä mitä hait. Jollain algoritmilla se päättää että nämä jotenkin täsmäävät hakuun.

Ei muuten iso ongelma (koska oikeat tulokset näkyy kuitenkin ensimmäisinä), mutta jos haluaisit tehdä hakuvahdin tuolla termillä niin eipäs onnistukaan kun paskatuloksia sataa sitten hakuvahdin mukana sähköpostiin. :comp:

Onko syy siinä että ei uskalleta näyttää tyhjää tulossivua käyttäjälle kun käyttäjä voisi sitten luulla että torissa ei ole kunnolla tavaraa myynnissä. Tyhmien käyttäjien ja epävarman markkinointiosaston takia tehokäyttäjät joutuvat taas kärsimään.

Ja palautekanavaa ei tietenkään löydy minne voisi tästä valitella.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
312 641
Jäsenet
84 304
Uusin jäsen
von gale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom