Netgear MR2100 Nighthawk M2 mobile router

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
No 4G ei ikipäivänä tule tarjoamaan lähtevään päähän esim. 250Mbit/s tai esim. 20Gbit/s nopeuksia. Katsos, ei kaikkialla se 4G toimi hyvin ja esim. itsellä tipahtaa aika pahasti mobiili iltaisin siinä missä kuitu kotiin nopeus on aina suunnilleen liittymän maksimi.

Ja jos samaan aikaan ajan ping-lukuja (4g) esim. Googleen, niin ne nousee helposti sinne +200 luokkaan (eikä 350 tulos ole kummallinen), kun valokuidulla pysyy tasaisena ja eikä häviä paketteja.
Ja rehellisenä voidaan sanoa että kuitu ei kulje perässä minne menee - sielä vaan joutuu mobiiliin kun kuitua ei varmaan tuoda kovinkaan nopeasti.

Kyllä minä kuidun tiedän - 10Gbps nopeuksia päässyt jo. Mutta vielä se on aika kallista käyttää. Kaikilla ei kuitua ole - ja ei varmaan tule olemaan.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 838
Ja rehellisenä voidaan sanoa että kuitu ei kulje perässä minne menee - sielä vaan joutuu mobiiliin kun kuitua ei varmaan tuoda kovinkaan nopeasti.

Kyllä minä kuidun tiedän - 10Gbps nopeuksia päässyt jo. Mutta vielä se on aika kallista käyttää. Kaikilla ei kuitua ole - ja ei varmaan tule olemaan.
No vaikka olisi saatavilla, kaikki eivät tartu siltikään tarjouksiin. Ja DNA päivitti verkkonsa sitten Tbit/s luokkaan eli ei tuo 10/10Gbit/s ole vielä mitään.

DNA nostaa runkoverkon 5G-vauhtiin - Uusiteknologia.fi

DNA valmistautuu tulossa olevaan 5G-tekniikan datanopeuksiin ja kapasiteettiin. Siirtoverkon kriittiset runkolaitteet on jo vaihdettu, ja verkon nopeuksia on nostettu 400 Gbit/s:n monikertoihin aina 1,2 Tbit/s asti.

DNA:n 5G-verkon valmistelutyöt etenevät suunnitelmien mukaisesti, ja DNA taikoo tarjota kaupallisia 5G-palveluita heti kun se on toimilupien ja päätelaitteiden saatavuuden puolesta mahdollista.

Runkoverkon parannustyöt ovat osa DNA:n valmistautumista 5G-aikakauteen, mutta ne hyödyttävät yrityksen mukaan myös nykyisiä matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkaita.

Myös verkon arkkitehtuuria ja signalointia päivitetään, jotta valtakunnallisen runkoverkon ja sen osaverkkojen ohjelmoitavuus tehostuu ja niiden keskinäinen yhteentoimivuus tulee saumattomammaksi.

Vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana DNA:n matkaviestinverkossa kulki dataa 20,85 gigatavua per liittymä, kun vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen vastaava lukema oli 14,97 gigatavua per liittymä.

”Datan käyttö kasvaa edelleen kovaa vauhtia kaikkialla Suomessa, joten vähimmäisnopeuksia on nostettu ja kapasiteettia lisätty kaikkialla.”, toteaa DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.
Eli nuo nopeudet periaatteessa näkyvät myös kiinteässä verkossa parantuneena verkkona.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
No vaikka olisi saatavilla, kaikki eivät tartu siltikään tarjouksiin. Ja DNA päivitti verkkonsa sitten Tbit/s luokkaan eli ei tuo 10/10Gbit/s ole vielä mitään.

DNA nostaa runkoverkon 5G-vauhtiin - Uusiteknologia.fi



Eli nuo nopeudet periaatteessa näkyvät myös kiinteässä verkossa parantuneena verkkona.
Kyllä - runkoverkon kapasiteettia kasvattaneet - sitä tarvitaan mobiiliverkossa että kiinteässä verkossa.

Nostetaanko tämän myötä myös 4G kapasiteettiä? Nykyiset mastot kaupunkialueella aivan tukossa.
Elisa ja DNA parantavat 4G-verkon nopeuksia käyttäen 4x4 MIMO:a - MT-TECH.FI

Kaupunkialueilla Elisa että DNA ovat parantaneet mobiiliverkkoa 4x4 MIMO:lla ja lisäneet taajuuksia. Tällä kapasiteettia tuodaan lisää sinne 400-500Mbps asti. Onhan tämä parannus aikaisemmasta reilusti.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Kyllä on mukavaa hurjastella 4G:ssä SDX24:n voimalla. Siinä LTE modeemi, johon kannattaa tutustua.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Arvioisin M2 EU:n julkaisun olevan Q3:lla. Netgear haki vielä Beta-testaajia toukokuulle. Beta-vaiheen voidaan arvioida kestävän muutamia kuukausia.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 838
Juu se ei oikein nopea pingikään pelasta, kun muuten ei oikein mitään tapahdu. Päätä alkaa jomottaa, kun kattelee tuota latausnopeutta.
Tuossa tilanteessa ees sun laitteet eivät pelasta nopeutta. Ja suurimmassa osassa maata ei pääse sun 900Mbit/s nopeuksiin, hyvä jos tulee 120/20Mbit/s lukemia. Mut joo, vikapalvelun mukaan kyseisessä masto on tukossa eli ns. runkoverkon nopeus mastolle loppuu kesken. Vaikka kyseisessä mastossa on 2ca eli 800MHz+1800MHz käytössä
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
CA kombon kierrätystä voi laitteessa tehdä esim. APN vaihtamalla, Band region:ia muuttamalla LTE Only <-> Auto tai rebootilla. Näillä on pärjätty aika mukavasti. Tarve tälle toimenpiteelle tulee siitä kun huomaa, ettei data kulje jollakin kombolla niin hyvin kuin pitäisi.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Hyvältä näyttää M2 tekeminen myös heikon LTE signaalin alueella, missä SINR sahaa negatiivisen ja lievästi positiivisen välillä. Verrokki LTE Cat. 20 laite tippui 3G verkkoon, mutta M2 säilytti 4G yhteyden ja sai vielä varsin mukavaa nopeuttakin kehitettyä, jolla voi palveluja käyttää.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
302
Hyvältä näyttää M2 tekeminen myös heikon LTE signaalin alueella, missä SINR sahaa negatiivisen ja lievästi positiivisen välillä. Verrokki LTE Cat. 20 laite tippui 3G verkkoon, mutta M2 säilytti 4G yhteyden ja sai vielä varsin mukavaa nopeuttakin kehitettyä, jolla voi palveluja käyttää.
Minkälaisia nopeuksia? Puhutaanko nyt 10-50mb/s DL:stä, vai mennäänkö +100mb/s DL-nopeuksissa?
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Tuo ensimmäinen vaihtoehto sopii hyvin kuvauksena.
Miksei näistä "varsin mukavista" nopeuksista saa screenshotteja kun yöaikaan ruuhkattomista tukiasemista optimaalisella käyttöalueella otetuista tulee jatkuvalla syötöllä? :rolleyes:
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Miksei näistä "varsin mukavista" nopeuksista saa screenshotteja kun yöaikaan ruuhkattomista tukiasemista optimaalisella käyttöalueella otetuista tulee jatkuvalla syötöllä? :rolleyes:
Nopeudet ovat korkeita mihin vuorokauden aikaan tahansa ja skaalautuvat täysin loosisesti ylös/alas vallitsevien olosuhteiden tms. muuttujien mukaan. Olen tottunut käyttämään 300 Mbps tasoista tai nopeampaa LTE yhteyttä jo vuodesta 2016. Nykyään joku 250 - 450 M aivan peruskauraa SYV asutusalueilla missä riittävä infra, eikä näin ollen aiheuta mitään erityisiä postaustarpeita, koska näitä nähdään koko ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Miksei näistä "varsin mukavista" nopeuksista saa screenshotteja kun yöaikaan ruuhkattomista tukiasemista optimaalisella käyttöalueella otetuista tulee jatkuvalla syötöllä? :rolleyes:
Hyvä nopeus näin alkuiltaan. Seuraavassa sitten "optimi" kun kävin vähän lähempänä tukiasemaa. Offtopic hieman ja laite MR1100.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Nopeudet ovat korkeita mihin vuorokauden aikaan tahansa ja skaalautuvat täysin loosisesti ylös/alas vallitsevien olosuhteiden tms. muuttujien mukaan. Olen tottunut käyttämään 300 Mbps tasoista tai nopeampaa LTE yhteyttä jo vuodesta 2016. Nykyään joku 250 - 450 M aivan peruskauraa SYV asutusalueilla missä riittävä infra, eikä näin ollen aiheuta mitään erityisiä postaustarpeita, koska näitä nähdään koko ajan.
Et vastannut kysymykseen. Miksi heikompia tuloksia ei voi postailla vaan vastataan epämääräisesti "tuo ensimmäinen vaihtoehto sopii hyvin kuvauksena"?

Miksi hyvällä signaalin/infran alueelta tarjotaan kuvaspammia, mutta heikolla alueella vain sanallista kuvausta? Ehkä siksi, että mikä ikinä onkaan suhteesi laitteeseen ja sen kehittämiseen niin huimilla nopeuksilla varustetuilla kuvankaappauksilla halutaan pitää yllä mielikuva, että laite on ylivoimainen niin kaupungin kuin maaseudun/haja-asutuksen olosuhteissa.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Et vastannut kysymykseen. Miksi heikompia tuloksia ei voi postailla vaan vastataan epämääräisesti "tuo ensimmäinen vaihtoehto sopii hyvin kuvauksena"?

Miksi hyvällä signaalin/infran alueelta tarjotaan kuvaspammia, mutta heikolla alueella vain sanallista kuvausta? Ehkä siksi, että mikä ikinä onkaan suhteesi laitteeseen ja sen kehittämiseen niin huimilla nopeuksilla varustetuilla kuvankaappauksilla halutaan pitää yllä mielikuva, että laite on ylivoimainen niin kaupungin kuin maaseudun/haja-asutuksen olosuhteissa.
@Juffex ,Mielikuvat ovat omia päätelmiäsi, postauksien sisällöstä teen päätökset itse harkinnan jälkeen, enkä tarvi siihen ohjeita ainakaan anonyymeilta kommentaattoreilta. Sitten ei näitä pakko lukea ole, jos sisältö ei miellytä.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
@Juffex ,Mielikuvat ovat omia päätelmiäsi, postauksien sisällöstä teen päätökset itse harkinnan jälkeen, enkä tarvi siihen ohjeita ainakaan anonyymeilta kommentaattoreilta. Sitten ei näitä pakko lukea ole, jos sisältö ei miellytä.
Olen käytännössä yhtä anonyymi kuin sinäkin ja kyllä mielikuvat ovat mielikuvia, mutta jos laitteen testikäytössä ja kehityksessä on mukana henkilö joka käytännössä kieltäytyy paljastamasta heikompia testituloksia niin voi oikeasti miettiä mitkä ja millaiset ovat oikeat mielikuvat jotka laitteesta halutaan luoda.

Mutta toisaalta juuri kaltaisesi henkilöt ovat hyviä luomaan mielikuvia laitteista joita ei kannata ostaa.

MR1100 oli aikoinaan ostoslistalla, mutta alkupään käyttäjäkokemusia lukeneena lähti pian pois harkinnasta. Tämän suhteen olin aidosti kiinnostunut, mutta nämä mainoshypekuvat ja muiden piilottelu (joihin kiertelevästi vastaat) saavat/saivat kiinnostuksen kyllä täysin minimiin.

Muistelisin, että MR1100:n tai tässä ketjussa (?) aiemminkin joku kyseenalaisti kuvankaappauksiasi ja samanlaista liibalaabadefenssia tuli vastaukseksi.

Toki voin joskus ostaa laitteen ja postailla kuvia alueelta jossa kaksi tukiasemaa ja joissa molemmissa B1, B3, B7 & B20. Sisämodeemeilla ei täällä juurikan mitään tee enkä pysty uskomaan, että tämä ihmelaitos olisi millääntapaa parempi tai välttämättä samalla tasolla muiden testaamieni laitteiden kanssa.
Lisää juttua: Omat 4G- ja wifi-modaukset, antennit ja asennukset

Liittymätyyppi vaihtunut kirjoittamisen jälkeen 50Mbps -> 150Mbps. Maksimit olen tainnut kerran saanut selkeänä pakkausyönä, muuten pysyy alle 100Mbps ja alkuillasta reilusti allekkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Olen käytännössä yhtä anonyymi kuin sinäkin ja kyllä mielikuvat ovat mielikuvia, mutta jos laitteen testikäytössä ja kehityksessä on mukana henkilö joka käytännössä kieltäytyy paljastamasta heikompia testituloksia niin voi oikeasti miettiä mitkä ja millaiset ovat oikeat mielikuvat jotka laitteesta halutaan luoda.

Mutta toisaalta juuri kaltaisesi henkilöt ovat hyviä luomaan mielikuvia laitteista joita ei kannata ostaa.

MR1100 oli aikoinaan ostoslistalla, mutta alkupään käyttäjäkokemusia lukeneena lähti pian pois harkinnasta. Tämän suhteen olin aidosti kiinnostunut, mutta nämä mainoshypekuvat ja muiden piilottelu (joihin kiertelevästi vastaat) saavat/saivat kiinnostuksen kyllä täysin minimiin.

Muistelisin, että MR1100:n tai tässä ketjussa (?) aiemminkin joku kyseenalaisti kuvankaappauksiasi ja samanlaista liibalaabadefenssia tuli vastaukseksi.

Toki voin joskus ostaa laitteen ja postailla kuvia alueelta jossa kaksi tukiasemaa ja joissa molemmissa B1, B3, B7 & B20. Sisämodeemeilla ei täällä juurikan mitään tee enkä pysty uskomaan, että tämä ihmelaitos olisi millääntapaa parempi tai välttämättä samalla tasolla muiden testaamieni laitteiden kanssa.
Lisää juttua (liittymätyyppi vaihtunut kirjoittamisen jälkeen 50Mbps -> 150Mbps): Omat 4G- ja wifi-modaukset, antennit ja asennukset
Tehdään @Juffex yksi asia selväksi, älä kysy minulta enää mitään tästä laitteesta ja älä rämetä tätä laitekeskustelua omilla spekulaatioillasi, jotka eivät perustu mihinkään.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Tehdään @Juffex yksi asia selväksi, älä kysy minulta enää mitään tästä laitteesta ja älä rämetä tätä laitekeskustelua omilla spekulaatioillasi, jotka eivät perustu mihinkään.
Tehdään se selväksi, että kun tunnut edustavan tätä laitetta ja tämän testikäyttöä niin minä kuluttajana kysyn täsmälleen sitä mitä haluan. Toki voit antaa minulle jotakin yhteystietoja joista saan vastauksen, että miksi heikompia tuloksia ei suostuta paljastamaan vaan kysymyksiin suhtaudutaan kohdallasi kriittisesti.

Ei tarvitsisi spekuloida kun julkistaisit edes yhdenkin kuvankaappauksen heikon lte-alueen tuloksista.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Tehdään se selväksi, että kun tunnut edustavan tätä laitetta ja tämän testikäyttöä niin minä kuluttajana kysyn täsmälleen sitä mitä haluan. Toki voit antaa minulle jotakin yhteystietoja joista saan vastauksen, että miksi heikompia tuloksia ei suostuta paljastamaan vaan kysymyksiin suhtaudutaan kohdallasi kriittisesti.

Ei tarvitsisi spekuloida kun julkistaisit edes yhdenkin kuvankaappauksen heikon lte-alueen tuloksista.
Kysymyshän on varsin ihmeellinen koskien heikon lte-alueen tuloksia. Kaikki laitteethan tarvitsevat kunnollisen signaalin toimiakseen. Nopeudet skaalautuvat mm.signaaliolosuhteiden mukaan kaikilla laitteilla. Jos signaali on riittävän huono/heikko kommunikointi käy mahdottomaksi ja nopeushan voi olla silloin vaikka 0,01 Mbps DL / 0,01 Mbps UL tai 1/1 tai jotain muuta. Kun olosuhteet joka paikassa erilaiset niin enpä näe edellisten kaltaisten tulosten postaamisessa mitään järkeä. Verkkohan pitäisi mitoittaa niin, että signaalitasot ovat riittävät(ihmisten ilmoilla).
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Kysymyshän on varsin ihmeellinen koskien heikon lte-alueen tuloksia. Kaikki laitteethan tarvitsevat kunnollisen signaalin toimiakseen. Nopeudet skaalautuvat mm.signaaliolosuhteiden mukaan kaikilla laitteilla. Jos signaali on riittävän huono/heikko kommunikointi käy mahdottomaksi ja nopeushan voi olla silloin vaikka 0,01 Mbps DL / 0,01 Mbps UL tai 1/1 tai jotain muuta. Kun olosuhteet joka paikassa erilaiset niin enpä näe edellisten kaltaisten tulosten postaamisessa mitään järkeä. Verkkohan pitäisi mitoittaa niin, että signaalitasot ovat riittävät(ihmisten ilmoilla).
Mutta tavantallaaja kuten minä saisi jotain osviittaa. Olemme nähneet mihin laite kykenee optimi olosuhteissa ja tulokset ovat, sanoisinko varsin huikeita, mutta kyllä varmasti isoa osaa mahdollisista ostajaehdokkaista kiinnostaa ne testitulokset varsin yleisissä olosuhteissa eli ruuhkaisissa haja-asutusalueilla joissa tukiasemat tavallisesti sijaitsevat muutamankin kilometrin päässä

Vaikka mobiilidatojen testaaminen on haastavaa jatkuvasti muuttuvien olosuhteiden vuoksi niin kyllä testeistä saisi jotakin mielikuvaa, varsinkin jos testattavana olisi samanaikaisesti jokin muu malli, joko NetGearin tai jonkin muun valmistajan.

Laitteen potentiaali kiinnostaa, mutta se potentiaali menee osittain hukkaan jos joutuu ulkoisia antenneja käyttämään eikä tämänkään hintaluokan laitetta moni ole heti valmis ostamaan jos ei ole mitään hajua, että pystyykö sitä potentiaalia hyödyntämään oikeasti keskustojen ulkopuolella (ja/tai ei-yhteisverkon alueilla).

Mutta minä sitten hiljenen ja jään odottamaan käyttäjien kokemuksia sitten kun laite on kuluttajien saatavilla :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Mutta tavantallaaja kuten minä saisi jotain osviittaa. Olemme nähneet mihin laite kykenee optimi olosuhteissa ja tulokset ovat, sanoisinko varsin huikeita, mutta kyllä varmasti isoa osaa mahdollisista ostajaehdokkaista kiinnostaa ne testitulokset varsin yleisissä olosuhteissa eli ruuhkaisissa haja-asutusalueilla joissa tukiasemat tavallisesti sijaitsevat muutamankin kilometrin päässä

Vaikka mobiilidatojen testaaminen on haastavaa jatkuvasti muuttuvien olosuhteiden vuoksi niin kyllä testeistä saisi jotakin mielikuvaa, varsinkin jos testattavana olisi samanaikaisesti jokin muu malli, joko NetGearin tai jonkin muun valmistajan.

Laitteen potentiaali kiinnostaa, mutta se potentiaali menee osittain hukkaan jos joutuu ulkoisia antenneja käyttämään eikä tämänkään hintaluokan laitetta moni ole heti valmis ostamaan jos ei ole mitään hajua, että pystyykö sitä potentiaalia hyödyntämään oikeasti keskustojen ulkopuolella.

Mutta minä sitten hiljenen ja jään odottamaan käyttäjien kokemuksia sitten kun laite on kuluttajien saatavilla :tup:
Verkot ovat eritasoisia eri puolilla maata ja päivityksiä tehdään eri aikaan. SYV-käyttäjän näkökulmasta M2 EU on "mittatilaus"-laite siihen verkkoon sisältäen mm. mahdollisuuden 6CA/7CA:han jota varmaan tutkitaan ensi vuonna. Vuonna 2020 sitten varmaan 5G asiatkin paremmalla tolalla tarjoten taas uusia mahdollisuuksia wireless-käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Jonkinlainen vertailu erilaisissa olosuhteissa muutaman eri LTE kategorian laitteen välillä voisi kyllä olla mielenkiintoinen. Monet kun miettii, kannattaako sitä toimivaa CAT3 laitetta nyt sitten päivitttää, kun bitti kerta liikkuu.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Jonkinlainen vertailu erilaisissa olosuhteissa muutaman eri LTE kategorian laitteen välillä voisi kyllä olla mielenkiintoinen. Monet kun miettii, kannattaako sitä toimivaa CAT3 laitetta nyt sitten päivitttää, kun bitti kerta liikkuu.
256-QAM olla pitää, joten LTE Cat. 11 alemmat vehkeet SER-laariin. Uskallan sanoa tämän ääneen.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
314
256-QAM olla pitää, joten LTE Cat. 11 alemmat vehkeet SER-laariin. Uskallan sanoa tämän ääneen.
Mistä tietää tukeeko tukiasema 256QAMia? Ja minkälaisissa olosuhteissa 256QAM toimii? Missä lukemissa esim. RSSI:n pitäisi vähintään olla?

Onko puhelimien lisäksi muita päätelaitteita jotka kykenee LTE Cat.11 kuin nämä Netgearin pari mallia? Taitaa kaikki Huaweit yms rajoittua Cat 9?
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 974
Se on tosiaan fakta että noilla syv-optimituloksilla ei tee 4 miljoona ihmistä yhtään mitään. Tuo kuvaspammi on aivan täysin hyödytöntä myös minulle. Paljon paljon paljon tärkeämpiä tuloksia olisivat juuri ne vertailut miten paskoissa verkoissa irtoaa ne viimeisetkin tavut.

Mutta toki saahan @TJ74 postailla tasan mitä itse haluaa, mutta niiden postauksien informaatioarvo on nolla suurimalle osalle suomalaisista 4G-käyttäjistä.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Se on tosiaan fakta että noilla syv-optimituloksilla ei tee 4 miljoona ihmistä yhtään mitään. Tuo kuvaspammi on aivan täysin hyödytöntä myös minulle. Paljon paljon paljon tärkeämpiä tuloksia olisivat juuri ne vertailut miten paskoissa verkoissa irtoaa ne viimeisetkin tavut.

Mutta toki saahan @TJ74 postailla tasan mitä itse haluaa, mutta niiden postauksien informaatioarvo on nolla suurimalle osalle suomalaisista 4G-käyttäjistä.
Sitten vaan tekemään noita vertailuja vai odotatko valmista muilta ? Minä etenen omalla agendalla joka tähtää tiettyihin päämääriin ja tuloksiin.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 974
Sitten vaan tekemään noita vertailuja vai odotatko valmista muilta ? Minä etenen omalla agendalla joka tähtää tiettyihin päämääriin ja tuloksiin.
Tietenkin odotan muilta. Miten edes teoriassa voisin tavallisena käyttäjänä testata ei myynnissä olevaa laitetta?

Tai vaikka se olisi myynnissä, niin rahat ei riitä ostamaan kaikkia maailman 4G-laitteita.

Etene millä agendalla sinun pitää edetä, mutta jos tuot asiasi julkiseksi, niin älä ihmettele sekuntiakaan sitä että sinulta kysellään oikeasti kiinnostavia asioita. Vaikuttaa tällä hetkellä että se sinun toteuttamasi agenda palvelee lähinnä jotain netgearin markkinointia, mutta ei ketään oikeita käyttäjiä.

Toki sekin on sallittua, mutta aivan turha vetää mitään hernettä nokkaan jos asiasta sanotaan tai kysellään jotain tärkeämpää.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Pitkän matkan testissä huonoissa signaaliolosuhteissa QPSK-modulaatiolla ilmeni suorituskyky/epävakausissukkaa, jota ei vertailulaitteissa ollut. Tätä pitää käydä Netgearin kanssa tarkemmin läpi.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
M2:stä ja M1:stä vertailtu pitkän matkan testissä, jossa 800 MHz solua kuormitettu laitteiden omilla antenneilla yli 5 km päästä tukiasemasta haastavilla signaaliarvoilla, jossa modulaatio elää lähes koko ajan. Tulosten virhemarginaali huomioon ottaen tämä näytti tasapeliltä (X16 vs X24), koska pitemmän sarjan DL/UL arvot pyörivät molemmilla laitteilla parin kympin(Mbps) molemmin puolin. Nyt pitää selvittää onko tämä asian iso kuva, että X16 ja X24 samoilla mennään vai pitäisikö X24 suorittaa paremmin tällaisissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Mahdollisesti uusi firmware tällä viikolla tulossa. Olisipa AT-komennot siinä käytössä jo.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Sitten vaan tekemään noita vertailuja vai odotatko valmista muilta ? Minä etenen omalla agendalla joka tähtää tiettyihin päämääriin ja tuloksiin.
Vaikea tehdä yhtikäs mitään, kun laite ei ole edes saatavilla. Ja samasta syystä nuo kuvatkaan ei enää liikuta pätkääkään. Ensimmäiset sai jo kiinnostuksen heräämään, mutta loput on pelkkää suolan hieromista haavoihin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Vaikea tehdä yhtikäs mitään, kun laite ei ole edes saatavilla. Ja samasta syystä nuo kuvatkaan ei enää liikuta pätkääkään. Ensimmäiset sai jo kiinnostuksen heräämään, mutta loput on pelkkää suolan hieromista haavoihin.
Minua taas harmittaa, että kotimaiset 4G verkot nykyisellään jo hieman pullonkauloja tälle laitteelle. M2 pystyisi niin paljon parempaan, mutta verkko ei vielä tue noita laitteen voimavaroja, joita riittää 2 Gbps asti.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
M2:stä ja M1:stä vertailtu pitkän matkan testissä, jossa 800 MHz solua kuormitettu laitteiden omilla antenneilla yli 5 km päästä tukiasemasta haastavilla signaaliarvoilla, jossa modulaatio elää lähes koko ajan. Tulosten virhemarginaali huomioon ottaen tämä näytti tasapeliltä (X16 vs X24), koska pitemmän sarjan DL/UL arvot pyörivät molemmilla laitteilla parin kympin(Mbps) molemmin puolin. Nyt pitää selvittää onko tämä asian iso kuva, että X16 ja X24 samoilla mennään vai pitäisikö X24 suorittaa paremmin tällaisissa olosuhteissa.
X24:n pitäisi olla paperilla +20% parempi tässä kuin X16. Käytännössä heikkolaatuisella signaalilla touhu on niin kaoottista, että pienetkin muutokset air radio conditionissa heiluttelevat tuloksia voimakkaasti suuntaan tai toiseen. Täytyy siis luottaa valmistajan sanaan tässä asiassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
999
Tietenkin odotan muilta. Miten edes teoriassa voisin tavallisena käyttäjänä testata ei myynnissä olevaa laitetta?

Tai vaikka se olisi myynnissä, niin rahat ei riitä ostamaan kaikkia maailman 4G-laitteita.

Etene millä agendalla sinun pitää edetä, mutta jos tuot asiasi julkiseksi, niin älä ihmettele sekuntiakaan sitä että sinulta kysellään oikeasti kiinnostavia asioita. Vaikuttaa tällä hetkellä että se sinun toteuttamasi agenda palvelee lähinnä jotain netgearin markkinointia, mutta ei ketään oikeita käyttäjiä.

Toki sekin on sallittua, mutta aivan turha vetää mitään hernettä nokkaan jos asiasta sanotaan tai kysellään jotain tärkeämpää.
Hyvä postaus. varmasti moni tuskailee hitaan 4G:n kanssa ja miettii voisiko tällaisella ihmelaitteella saada parannusta kun lukee näistä 500Mbit+ nopeuksista mitä näissä M1 ja M2 ketjuissa näkee. Itse asun yhteisverkon alueella ja tuli M1:llä tuo testattua: ei mitään mainittavaa parannusta. Toki itsellä tuo ei nykyisellä CAT4 Huawein tikulla hidaskaan ole, n. 60-100mbit vuorokauden ajasta riippuen. M1:llä sain pari kertaa ~150-200mbit nopeustestin ajettua, mutta 95% ajasta aivan samoja nopeuksia kuin Huaweillakin. Ja todelliset käytännön nopeudet aivan samoissa kuin vanhallakin. Hintaeroa laitteilla 20€ vs 300€.

Kannattaakin tehdä kuten itse tein, eli ottaa vaikka Gigantista laite testiin ja palauttaa jos ei nopeudet nouse. Ja olisi toki mahdollisimman monen suotavaa myös kertoa kokeiluistaan tähän ketjuun kunhan yleiseen myyntiin tulee, niin hyötyisi muutkin tiedosta. TJ74 hakee vain huippunopeuksia optimiolosuhteissa ja ei muuhun puutu ja se hänelle sallittakoon. Tuon perusteella ei kuitenkaan kenenkään kannata automaattisesti olettaa että näillä laitteilla välttämättä saisi ihmeitä aikaan, edes yhteisverkon kantoalueella.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Tällainen yagi-setti tuli laitettua M2:n kaveriksi. Lyhyt koteloitu yagi N-liittimellä, se on minun valintani. Ei toki noin asennettuna kuin kuvassa vaan perinteisesti päällekkäin 33 cm etäisyydellä toisistaan oikeassa kulmassa.

FTS LTE Antennenset
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Tällainen yagi-setti tuli laitettua M2:n kaveriksi. Lyhyt koteloitu yagi N-liittimellä, se on minun valintani. Ei toki noin asennettuna kuin kuvassa vaan perinteisesti päällekkäin 33 cm etäisyydellä toisistaan oikeassa kulmassa.

FTS LTE Antennenset
Cell_edge_ilta.JPG

Iltanopeus esimerkki cell edgessä em. vermeillä.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
SY002715.JPG

Lähitulevaisuuden testipaikka M2:n kanssa: SYV Ruka SY002715. Toinen kerta toden sanoo.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Onko tässä uudessa mallissa parannettu jäähdytystä millään tavoin vs. MR1100? Paljon on ollut porua siitä, että kovassa kuormassa lämpenee huomattavasti ja leikkaa kapasiteettia. Markkina on valitettavan kapea ja ei näitä vaihtoehtoja liiaksi ole jos halajaa 256QAM. Onko laitteen oma antenni riittävä? Meillä masto 500m päässä ja ainakin nykyisellä B715 saa täydet palkit, vaikka todellisuudessa yhteydessä on paljon häiriöitä. Onko arviota koska jalkautuu kuluttajille?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
910
Onko tässä uudessa mallissa parannettu jäähdytystä millään tavoin vs. MR1100? Paljon on ollut porua siitä, että kovassa kuormassa lämpenee huomattavasti ja leikkaa kapasiteettia. Markkina on valitettavan kapea ja ei näitä vaihtoehtoja liiaksi ole jos halajaa 256QAM. Onko laitteen oma antenni riittävä? Meillä masto 500m päässä ja ainakin nykyisellä B715 saa täydet palkit, vaikka todellisuudessa yhteydessä on paljon häiriöitä. Onko arviota koska jalkautuu kuluttajille?
Aikaisempi kommentti, löytyy sivun yläreunasta.

Arvioisin M2 EU:n julkaisun olevan Q3:lla. Netgear haki vielä Beta-testaajia toukokuulle. Beta-vaiheen voidaan arvioida kestävän muutamia kuukausia.
Uskoisin Netgearin tehneen parannuksia, koska ongelmiin jne tuntuu, että otetaan huomioon ja puututaan. Lopputulos jää sitten nähtäväksi.

edit: typoja
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 957
Heat_Mode.JPG

Korkean suorituskyvyn päätelaite tuottaa lämpöä toimiessaan se on normaalia. Varmaankin jotkut käyttäjät tulevat törmäämään korkeahkoihin lämpöihin jossain käyttötilanteissa.Silloin vain pitää laitetta jäähdyttää, jonka jälkeen homma jatkuu normaalisti. Kun laitteen form factor on pieni, niin ei siihen mitään kovin mullistavia jäähdytysratkaisuja mahdu sisään ja vaikka mahtuisikin se voisi nostaa laitteen myyntihintaa liikaa. En ole tätä kokenut ongelmaksi M1 enkä M2 kanssa, koska olen käyttänyt näitä laitteita paljon kovalla kuormituksella ja osaan sopeuttaa omaa toimintaani laitteen kanssa, jos lämmöissä on jotain ongelmaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 386
Viestejä
4 146 823
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom