Näytönohjaimien muistimäärän kehittyminen yms.

Dubaista löytyisi(Graphics Card Repairs - Graphics Card Repairs), josta saisi $185:lla 3070 muistimodin 8->16gt.
Postisovelluksen mukaan vaan sitten postit on edes takasin 90€, niin tuleehan tuolle hintaa. Tuolla voisi kohtuu hintaan saada lisävuosia kortille, kun ei ainakaan nämä nykyiset kortit ole mitään ostohaluja nostaneet. Mutta loppujen lopuksi aika marginaalisti taitaa tuosta hyötyä, €/fps ei tuossa modissa taida mitenkään halpa olla..

Mutta mikä on todellinen teho ero sitten 4070ti 16gt vs 3070 16gt, missä kyllä €/fps tulee paljon myös tuolle 4070ti:lle.
edit. 1440p pelailua
 
Dubaista löytyisi(Graphics Card Repairs - Graphics Card Repairs), josta saisi $185:lla 3070 muistimodin 8->16gt.
Postisovelluksen mukaan vaan sitten postit on edes takasin 90€, niin tuleehan tuolle hintaa. Tuolla voisi kohtuu hintaan saada lisävuosia kortille, kun ei ainakaan nämä nykyiset kortit ole mitään ostohaluja nostaneet. Mutta loppujen lopuksi aika marginaalisti taitaa tuosta hyötyä, €/fps ei tuossa modissa taida mitenkään halpa olla..

Mutta mikä on todellinen teho ero sitten 4070ti 16gt vs 3070 16gt, missä kyllä €/fps tulee paljon myös tuolle 4070ti:lle.
edit. 1440p pelailua

Sitten vielä ALVit päälle koska homma hoidetaan EU:n ulkopuolella, joten ei ihan halpa operaatio.
 
Hardware Unboxed julkaisi taas kattavan videon. Testasivat muistin kulutusta lukuisissa peleissä eri asetuksilla ja resoluutiolla.

Hirveästi mitään uutta ei ilmennyt. Toki nyt mukana oli uusiakin pelejä ja mittauksia niistä. Tuomiona oli, että 8GB on turhan niukasti jo 1080p-resoluutiolle. 12GB on uusi minimi ja suositus on hankkia vähintään 16GB:n muistilla valittu näytönohjain etenkin, jos välittää säteenseurannasta.

Videolla myös mainittiin huhusta, että uusissa Nvidian korteissa ei olisi lisätty muistin määrää. Tuntuisi käsittämättömältä, kun Nvidiaa kohti on noussut viime aikoina paineita muistiin liittyen. Onneksi on AMD:n kortti 20GB:n muistilla. Ei varmasti lopu muisti sinä aikana, kun kortti on itsellä koneessa :hammer:

 
Mielestäni erittäin hyödyllinen video missä vertaillaan ns. 100% samaa näytönohjainta (RTX 4060TI) 8 ja 16Gb muistimäärillä PCI-E 2,3,4 ja teoriassa 5 sekä tulevissa versioissa eri emoilla / prosessoreilla ja pohditaan miten tuo 8Gb muistimäärä tulee vaikuttamaan ja vaikuttaa jo nyt peleissä missä jopa noin 4v vanha peli voi toisella pyöriä noin 20FPS alhaisilla lukemilla kun 16Gb versio pyörii päälle 100FPS nopeammin...

 
Joo, kokeilin itse eroja 6gb ja 12 gb A2000:lla, joissa molemmissa saatiin suht’ samanlainen ylikellotus. Esim. CP2077:ssa FPS oli 10-20% parempi 12GB versiossa 4k:lla ”pelailleissa” eri asetuksilla. 1080p:llä ero oli lähempänä 20%. Maksimiasetuksilla 1080p muistinkäyttö n. 8-9gb, myös useimmissa muissa uudemmissa peleissä. Eli kyllä sillä muistilla on vaikutusta, mutta riippuu aika paljon pelistä ja miten muistinhallinta on toteutettu. Joissain peleissä erot pienempiä, joissain isompia. Ja toki jos muistinkäyttö on pienempi kuin 6gb, ei eroja ollenkaan.
 
Mutta onhan se PC:lle vähän noloa, että GDDR6:ta on useimmilla se 8 GB, kun PS5:ssä sitä on peräti 16 GB. Jos tulevaisuuden pelit suunnitellaan PS5:n muistimäärään pohjautuen, niin siinä jää helposti moni PC jalkoihin, vaikka koneeseen panostettu väkisinkin paljon enemmän...
Eikös pleikassa tup 16Gb ole jaettu käyttöjärjestelmän kanssa. Eli erillistä rammia ei ole, vaan homma toimii samalla tavalla kuin pc igpu, joka jakaa rammin muun laitteiston kanssa. Sinänsä järkevä veto, jolla saadaan parasta muistin nopeutta, eikä valmistuksessa tarvita kuin yhden tyyppistä muistia. Pleikan todellinen näyttömuistin määrä on siis jossain 8-12gb välillä pelistä riippuen.
 
Uusi opetusvideo ue5 muistinkäytön optimoinnista. Selittää hyvin sen miksi virtuaalitekstuurit, virtuaalinen geometria, mipmapit yms. on kova juttu. Pidetään muistissa vain tarpeellinen, ei kaikkea. Käy läpi myös konkreettisia tapauksia missä näkee, että tarvittava gpu muisti on erittäin vähäinen versus mitä alkuperäiset assetit levyllä. Motivaattorina muistirajoitteiden poistaminen(no levytila on rajoite edelleen) ja se että assettien koko kasvaa nopeammin kuin mitä fyysisen muistin koko.

Videolla myös mielenkiintoinen selitys siitä miten geometria kannattaisi suunnitella että toimii hyvin naniten ja striimauksen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Uusi opetusvideo ue5 muistinkäytön optimoinnista. Selittää hyvin sen miksi virtuaalitekstuurit, virtuaalinen geometria, mipmapit yms. on kova juttu. Pidetään muistissa vain tarpeellinen, ei kaikkea. Käy läpi myös konkreettisia tapauksia missä näkee, että tarvittava gpu muisti on erittäin vähäinen versus mitä alkuperäiset assetit levyllä. Motivaattorina muistirajoitteiden poistaminen(no levytila on rajoite edelleen) ja se että assettien koko kasvaa nopeammin kuin mitä fyysisen muistin koko.

Videolla myös mielenkiintoinen selitys siitä miten geometria kannattaisi suunnitella että toimii hyvin naniten ja striimauksen kanssa.


Mutta UE5 on itsessään todella paska moottori. Vaatii 4090 jos haluaa että näyttää hyvältä, ja silläkin juuri ja juuri toimii. Perusasetuksillakin edelleen raskas eikä millään tavalla kauneinta peligrafiikkaa
 
Mutta UE5 on itsessään todella paska moottori. Vaatii 4090 jos haluaa että näyttää hyvältä, ja silläkin juuri ja juuri toimii. Perusasetuksillakin edelleen raskas eikä millään tavalla kauneinta peligrafiikkaa
UE5 ei onneksi ole ainoa striimausta käyttävä engine. Videon selitys striimauksesta hyvä. UE5 lienee kuitenkin tulevaisuus kun raudat paranevat ja engine optimoituu lisää. Esim uutena ue5:ssa tulossa megalights mikä tarjoaa ison määrän valonlähteitä (ei GI, gi lumenista). Videon demot ps5:lla ajossa niin ei ole 4090:ta vaativa

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 496 641
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom