Näytönohjaimien muistimäärän kehittyminen yms.

Dubaista löytyisi(Graphics Card Repairs - Graphics Card Repairs), josta saisi $185:lla 3070 muistimodin 8->16gt.
Postisovelluksen mukaan vaan sitten postit on edes takasin 90€, niin tuleehan tuolle hintaa. Tuolla voisi kohtuu hintaan saada lisävuosia kortille, kun ei ainakaan nämä nykyiset kortit ole mitään ostohaluja nostaneet. Mutta loppujen lopuksi aika marginaalisti taitaa tuosta hyötyä, €/fps ei tuossa modissa taida mitenkään halpa olla..

Mutta mikä on todellinen teho ero sitten 4070ti 16gt vs 3070 16gt, missä kyllä €/fps tulee paljon myös tuolle 4070ti:lle.
edit. 1440p pelailua

Sitten vielä ALVit päälle koska homma hoidetaan EU:n ulkopuolella, joten ei ihan halpa operaatio.
 
Hardware Unboxed julkaisi taas kattavan videon. Testasivat muistin kulutusta lukuisissa peleissä eri asetuksilla ja resoluutiolla.

Hirveästi mitään uutta ei ilmennyt. Toki nyt mukana oli uusiakin pelejä ja mittauksia niistä. Tuomiona oli, että 8GB on turhan niukasti jo 1080p-resoluutiolle. 12GB on uusi minimi ja suositus on hankkia vähintään 16GB:n muistilla valittu näytönohjain etenkin, jos välittää säteenseurannasta.

Videolla myös mainittiin huhusta, että uusissa Nvidian korteissa ei olisi lisätty muistin määrää. Tuntuisi käsittämättömältä, kun Nvidiaa kohti on noussut viime aikoina paineita muistiin liittyen. Onneksi on AMD:n kortti 20GB:n muistilla. Ei varmasti lopu muisti sinä aikana, kun kortti on itsellä koneessa :hammer:

 
Mielestäni erittäin hyödyllinen video missä vertaillaan ns. 100% samaa näytönohjainta (RTX 4060TI) 8 ja 16Gb muistimäärillä PCI-E 2,3,4 ja teoriassa 5 sekä tulevissa versioissa eri emoilla / prosessoreilla ja pohditaan miten tuo 8Gb muistimäärä tulee vaikuttamaan ja vaikuttaa jo nyt peleissä missä jopa noin 4v vanha peli voi toisella pyöriä noin 20FPS alhaisilla lukemilla kun 16Gb versio pyörii päälle 100FPS nopeammin...

 
Joo, kokeilin itse eroja 6gb ja 12 gb A2000:lla, joissa molemmissa saatiin suht’ samanlainen ylikellotus. Esim. CP2077:ssa FPS oli 10-20% parempi 12GB versiossa 4k:lla ”pelailleissa” eri asetuksilla. 1080p:llä ero oli lähempänä 20%. Maksimiasetuksilla 1080p muistinkäyttö n. 8-9gb, myös useimmissa muissa uudemmissa peleissä. Eli kyllä sillä muistilla on vaikutusta, mutta riippuu aika paljon pelistä ja miten muistinhallinta on toteutettu. Joissain peleissä erot pienempiä, joissain isompia. Ja toki jos muistinkäyttö on pienempi kuin 6gb, ei eroja ollenkaan.
 
Mutta onhan se PC:lle vähän noloa, että GDDR6:ta on useimmilla se 8 GB, kun PS5:ssä sitä on peräti 16 GB. Jos tulevaisuuden pelit suunnitellaan PS5:n muistimäärään pohjautuen, niin siinä jää helposti moni PC jalkoihin, vaikka koneeseen panostettu väkisinkin paljon enemmän...
Eikös pleikassa tup 16Gb ole jaettu käyttöjärjestelmän kanssa. Eli erillistä rammia ei ole, vaan homma toimii samalla tavalla kuin pc igpu, joka jakaa rammin muun laitteiston kanssa. Sinänsä järkevä veto, jolla saadaan parasta muistin nopeutta, eikä valmistuksessa tarvita kuin yhden tyyppistä muistia. Pleikan todellinen näyttömuistin määrä on siis jossain 8-12gb välillä pelistä riippuen.
 
Uusi opetusvideo ue5 muistinkäytön optimoinnista. Selittää hyvin sen miksi virtuaalitekstuurit, virtuaalinen geometria, mipmapit yms. on kova juttu. Pidetään muistissa vain tarpeellinen, ei kaikkea. Käy läpi myös konkreettisia tapauksia missä näkee, että tarvittava gpu muisti on erittäin vähäinen versus mitä alkuperäiset assetit levyllä. Motivaattorina muistirajoitteiden poistaminen(no levytila on rajoite edelleen) ja se että assettien koko kasvaa nopeammin kuin mitä fyysisen muistin koko.

Videolla myös mielenkiintoinen selitys siitä miten geometria kannattaisi suunnitella että toimii hyvin naniten ja striimauksen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Uusi opetusvideo ue5 muistinkäytön optimoinnista. Selittää hyvin sen miksi virtuaalitekstuurit, virtuaalinen geometria, mipmapit yms. on kova juttu. Pidetään muistissa vain tarpeellinen, ei kaikkea. Käy läpi myös konkreettisia tapauksia missä näkee, että tarvittava gpu muisti on erittäin vähäinen versus mitä alkuperäiset assetit levyllä. Motivaattorina muistirajoitteiden poistaminen(no levytila on rajoite edelleen) ja se että assettien koko kasvaa nopeammin kuin mitä fyysisen muistin koko.

Videolla myös mielenkiintoinen selitys siitä miten geometria kannattaisi suunnitella että toimii hyvin naniten ja striimauksen kanssa.


Mutta UE5 on itsessään todella paska moottori. Vaatii 4090 jos haluaa että näyttää hyvältä, ja silläkin juuri ja juuri toimii. Perusasetuksillakin edelleen raskas eikä millään tavalla kauneinta peligrafiikkaa
 
Mutta UE5 on itsessään todella paska moottori. Vaatii 4090 jos haluaa että näyttää hyvältä, ja silläkin juuri ja juuri toimii. Perusasetuksillakin edelleen raskas eikä millään tavalla kauneinta peligrafiikkaa
UE5 ei onneksi ole ainoa striimausta käyttävä engine. Videon selitys striimauksesta hyvä. UE5 lienee kuitenkin tulevaisuus kun raudat paranevat ja engine optimoituu lisää. Esim uutena ue5:ssa tulossa megalights mikä tarjoaa ison määrän valonlähteitä (ei GI, gi lumenista). Videon demot ps5:lla ajossa niin ei ole 4090:ta vaativa

 
Viimeksi muokattu:
Uudessa Indiana Jonesissa 12GB VRAM:ia on aika niukasti täydelle säteenseurannalle 1440p-resoluutiolla. RTX 4070:lla tekstuurien laatua piti tiputella jopa mediumille, jotta muisti ei täyttynyt tuhoten suorituskykyä. Toki ei suorituskyky täydellä säteenseurannalla muutenkaan ollut enää kovin hyvä tuolla kortilla. Saa nähdä, tuleeko uusi RTX 5070 olemaan todella 12GB muistilla, kuten huhut kertovat. Tuo kortti kuitenkin lähtökohtaisesti ostetaan useammaksi vuodeksi 1440p-pelaamiseen mahdollisesti DLSS FG ja säteenseuranta päällä. Nyt jo on pelejä, joille 12GB ei noissa olosuhteissa enää meinaa riittää.



Witcher 3 Next Gen -versio on HD Reworked tekstuuripaketilla myös aika VRAM-syöppö. Novigradissa pitkään pyöriessä muistin varaus nousee 18GB:n tasolle, josta peli todellisuudessa käyttää 16GB. Tämä siis 1440p-resoluutiolla ja RT-herkut päällä. Kaveri sanoi, että RTX 4070:llä samalla alueella tulee nykimistä ja FPS-droppeja. Tuokin on yksi peli, vaikkakin modattu, jossa 12GB loppuu. Omaa 20GB RX 7900 XT:tä ei onneksi kiinnosta :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa Indiana Jonesissa 12GB VRAM:ia on aika niukasti täydelle säteenseurannalle 1440p-resoluutiolla. RTX 4070:lla tekstuurien laatua piti tiputella jopa mediumille, jotta muisti ei täyttynyt tuhoten suorituskykyä. Toki ei suorituskyky täydellä säteenseurannalla muutenkaan ollut enää kovin hyvä tuolla kortilla. Saa nähdä, tuleeko uusi RTX 5070 olemaan todella 12GB muistilla, kuten huhut kertovat. Tuo kortti kuitenkin lähtökohtaisesti ostetaan useammaksi vuodeksi 1440p-pelaamiseen mahdollisesti DLSS FG ja säteenseuranta päällä. Nyt jo on pelejä, joille 12GB ei noissa olosuhteissa enää meinaa riittää.



Witcher 3 Next Gen -versio on HD Reworked tekstuuripaketilla myös aika VRAM-syöppö. Novigradissa pitkään pyöriessä muistin varaus nousee 18GB:n tasolle, josta peli todellisuudessa käyttää 16GB. Tämä siis 1440p-resoluutiolla ja RT-herkut päällä. Kaveri sanoi, että RTX 4070:llä samalla alueella tulee nykimistä ja FPS-droppeja. Tuokin on yksi peli, vaikkakin modattu, jossa 12GB loppuu. Omaa 20GB RX 7900 XT:tä ei onneksi kiinnosta :hammer:

Tässä joutuu päivittämään näytönohjaimen (4080) että pystyy pelaamaan modatun W3 uusiksi läpi ennen W4. Onhan se odotettavaa 2015 julkaistulle pelille :lol:

Ja tosiaan CP2077 jo nyt kyykkää 16 gigan kanssa toki jos laittaa liikaa tekstuurimodeja.
 
Ensimmäinen oma PC oli vm 97 muistaakseni. Hiljattain kävi ensimmäistä kertaa niin, että loppui sekä keskusmuisti (16gb, kuvankäsittely yms) ja vram (3070 8gb). Horizon forbidden west toimi muuten mukavasti mutta paikoin medium tekstuurit ei vaan näyttänyt hyvältä muuhun yleisilmeeseen nähden.

Ostin käytettynä 4070ti ja edellä mainitty peli imuroi nupit kaakossa +11gb eli aika rajoilla mennään. Ja nyt on vuorossa vihdoin cyberpunk 2077 lisäosineen ja siinä vaikuttaa että muistia saisi olla vähän enemmän... Pitää ainakin harrastaa asetusten optimointia.

Mutta taitaa olla niin että jos nahkatakkimies ei ala tarjoamaan kunnon vram määriä järkeville hintatasoille, niin pitää vaihtaa punaiseen leiriin. Syy voi olla optimoinnit tai todellinen tarve mutta ei tämmöistä vram kyyläystä jaksa..

Lainaan itseäni. Näköjään reilu vuosi meni ja nyt 12 gigaa alkaa loppumaan kesken vaikka vääntöä olisi muuten riittämiin kiitos mm. DLSS päivitysten. Viimeisin tapaus on Space Marine 2 joka pyörii mainiosti muuten mutta ihmettelin miksi paikoin tekstuurit on kuin vuodelta 1997. Näköjään muistin loppuessa peli tiputtelee automaattisesti parempia tekstuureita pois ja tilalle jotain uskomatonta kuraa. Tästäkin selvitään säädöllä mutta ottaa päähän kun muuten riittäisi löylyä mutta muisti loppuu kesken.

Eikä hirveästi huvita ostaa "vain" 16 gigan mallia. Veikkaan että 4 gigaa lisää ei kovin kauaa lämmitä. Ei kiinnosta joka vuosi päivittää SER jätettä vaikka tämä varmaan on nahkatakkimiehen haave. Ehkä 50XX superit korjaa tilannetta siten, että jotenkin perusteltavissa olevaan hintaluokkaan saataisiin muutaman vuoden aikaa kestävä tehokas kortti.
 
Näinpä. T: onnellinen käytetyn 3090 Ti 24GB kortin omistaja. DLSS4 skaalauksen ja kakkoskortin mahdollistaman universaalin ja sulavan Lossless Scaling Frame Generationin turvin tuo porskuttaa uusissa peleissä hienosti 3440x1440 resolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä hirveästi huvita ostaa "vain" 16 gigan mallia. Veikkaan että 4 gigaa lisää ei kovin kauaa lämmitä. Ei kiinnosta joka vuosi päivittää SER jätettä vaikka tämä varmaan on nahkatakkimiehen haave. Ehkä 50XX superit korjaa tilannetta siten, että jotenkin perusteltavissa olevaan hintaluokkaan saataisiin muutaman vuoden aikaa kestävä tehokas kortti.

Konsolit ovat 16gb ja seuraavat eivät ole tulossa vuosiin ja aluksi vanhatkin (=nykyiset) pyörivät mukana ensisijaisena kehityskohteena vielä vuoden-kaksi. Eli pelit optimoidaan pääasiassa tuohon määrään.

16Gb riittää 4K resolle käypäisillä tekstuureilla ja niin raskaalla raytracingilla, että muistin sijaan korttien suorituskyky on menoa rajoittava tekijä. RTX 5080 saisi olla 24Gb tosin, se alkaa olla siinä rajalla että se on "liian nopea" 16Gb muistille, mutta ei se nyt mitenkään ongelmallinen kortti ole kuitenkaan (vrt 3070 Ti ja 4070 Ti esim).

Seuraavaan sukupolveen toivottavasti tulee 24Gb kortit "10070 XT" ja "6070 Ti" tasolle, sikäli kun tehot nousevat normaalin sukupolvipäivityksen verran. Sitä seuraavat kortit sitten sen mukaan mitä konsoleissa tulee olemaan, luultavasti 24-32Gb, mutta nämähän nyt tulevat vasta joskus 4v päästä ja sinne on vähän turha ennustaa vielä kauheasti
 
Konsolit ovat 16gb ja seuraavat eivät ole tulossa vuosiin ja aluksi vanhatkin (=nykyiset) pyörivät mukana ensisijaisena kehityskohteena vielä vuoden-kaksi. Eli pelit optimoidaan pääasiassa tuohon määrään.

16Gb riittää 4K resolle käypäisillä tekstuureilla ja niin raskaalla raytracingilla, että muistin sijaan korttien suorituskyky on menoa rajoittava tekijä. RTX 5080 saisi olla 24Gb tosin, se alkaa olla siinä rajalla että se on "liian nopea" 16Gb muistille, mutta ei se nyt mitenkään ongelmallinen kortti ole kuitenkaan (vrt 3070 Ti ja 4070 Ti esim).

Seuraavaan sukupolveen toivottavasti tulee 24Gb kortit "10070 XT" ja "6070 Ti" tasolle, sikäli kun tehot nousevat normaalin sukupolvipäivityksen verran. Sitä seuraavat kortit sitten sen mukaan mitä konsoleissa tulee olemaan, luultavasti 24-32Gb, mutta nämähän nyt tulevat vasta joskus 4v päästä ja sinne on vähän turha ennustaa vielä kauheasti
Vähän kyseenalaistan tätä konsolivertausta, kun monet pelit optimoidaan ihan eri tavalla niille versus pc. Tarkoittaen sitä että pc:llä tarvitaan enemmän muistia. Lisäksi ps5 pro:ssa on 16+2gb, josta kaksi tosin ei ole näyttikselle, mutta siitä huomaa että sielläkin mennään jo ihan limiitillä.
 
Itse olen alkanut seuraamaan Windowsin VRAMin kulutusta ja yllättävän ison siivun sekin osaa napata. 4K+HDR, jos koneella ei tee käytännössä mitään niin nappaa ehkä 3GB, mutta yhtään ohjelmia auki niin ollaan jo reilusti yli 4GB. Olisiko 6,7GB maksimi mitä olen tähän mennessä nähnyt kuluttavan, ja kyseessä ihan vaan selain, clienttejä yms. No, muisti on tehty käytettäväksi, mutta seuraavan kerran kun modattua Skyrimiä pelaan, pitää kokeilla josko niitä ohjelmia sulkisi rankemmalla kädellä. Loppuu 16GB tosi nopsaan kesken.
 
4080 16 GB kanssa on tullut pari kertaa vastaan että muisti loppuu. Modattu cyberpunk ja indiana jones path tracin asetuksilla.

Mutta tosiaan hankalaa välillä edes tietää että suurempi muistimäärä johtaisi parempaan lopputulokseen kun peli automaattisesti tiputtaa tekstuurien laatua lennosta kun raja lähestyy.

Seuraava näyttispäivitys on kyllä 24 GB minimi itselle yo. syiden takia. Tekstuurit kuitenkin se "kevyin" tapa tehdä peleistä hienompia.
 
4080 16 GB kanssa on tullut pari kertaa vastaan että muisti loppuu. Modattu cyberpunk ja indiana jones path tracin asetuksilla.

Mutta tosiaan hankalaa välillä edes tietää että suurempi muistimäärä johtaisi parempaan lopputulokseen kun peli automaattisesti tiputtaa tekstuurien laatua lennosta kun raja lähestyy.

Seuraava näyttispäivitys on kyllä 24 GB minimi itselle yo. syiden takia. Tekstuurit kuitenkin se "kevyin" tapa tehdä peleistä hienompia.
12gb 4070 muistilla ei koskaan ole loppunut, tr ja pt päällä.
Oliko taikasana tuo 'modattu' tässä kyseessä?

Esim. cyberpunkissa saa laittaa kaikki nuo päälle 1440p resolla, autolla ajaessa menee jonnekin 60fps lukuihin, muuten ei.
Mitä muuta siellä taustalla syö muistia?
 
Viimeksi muokattu:
12gb 4070 muistilla ei koskaan ole loppunut, tr ja pt päällä.
Oliko taikasana tuo 'modattu' tässä kyseessä?

Esim. cyberpunkissa saa laittaa kaikki nuo päälle 1440p resolla, autolla ajaessa menee jonnekin 60fps lukuihin, muuten ei.
Mitä muuta siellä taustalla syö muistia?
Varmaan se johtuu Cyberpunkin tapauksessa juurikin modeista, kun @swttii :llä 16 Gt loppuu ja sinulla 12 Gt piisaa. Resoluutiota hän ei maininnut, mutta vaikka olisi sinua korkeampi, niin ilmeisesti ilman modeja 16 Gt riittäisi. Tuskin hän turhaan kirjoitti "modattu" Cyberpunkin yhteyteen.

Sinullako toimii Indy 1440p PT 12-gigaisella? HUB:lla Indy 1440p DLSS Q VH full RT pyöri seuraavasti (1 % min/avg):

4070 12 Gt, 3/7 fps
4070 Ti 12 Gt, 6/12 fps
4070 TiS 16 Gt, 39/47 fps

Selvästi näyttäisi 12 Gt olevan liian vähän, vaikka ei ole edes PT päällä, millä swittii sai 16 gigaakin loppumaan.



Screenshot_2025-07-30-13-51-44-63_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
12gb 4070 muistilla ei koskaan ole loppunut, tr ja pt päällä.
Oliko taikasana tuo 'modattu' tässä kyseessä?

Esim. cyberpunkissa saa laittaa kaikki nuo päälle 1440p resolla, autolla ajaessa menee jonnekin 60fps lukuihin, muuten ei.
Mitä muuta siellä taustalla syö muistia?
Tekstuurimodit syö muistia, piti karsia osa pois käytöstä että sai riittämään. Reso 4k ja dlss oli käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 131
Viestejä
4 861 737
Jäsenet
78 540
Uusin jäsen
Dorito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom