Näytönohjaimet - Yleisthreadi, mikä kortti minulle?

Onko mahdollista että PNY 5060 olisi hiljainen kortti raskaassakin käytössä? Haluaisin mahdollisimma hiljaisen kortin, mutta en ole varma mitä tuolta odottaa kun koko internetissä ei ole yhtäkään arvostelua.

Ostin tuossa kesällä 9600X koneen, mutta pidin vanhan GTX 1060 kortin, kotelona Torrent Compact jossa 180mm etu tuulettimet säädetty 20% nopeudelle ja voisin vielä lisätä pohjalle 2x Arctic P14 Pro tuuletinta jotka säätäisin mahdollisimman äänettömiksi ruokkimaan uutta korttia. Lisäksi sitten vielä varmaan alivoltitus joka vähentäisi lämpöja ja ääntä jos oikein ymmärrän.

Tämänhetkinen näyttö tukee vain G-Synciä minkä takia Nvidia kortti. Olisin ehkä odottanut vielä pidempäänkin tarjouksia tai käytettyjä kortteja, mutta (muisti) hintojen nousu sai miettimään kahdesti.
Riippuu millainen tuuletinprofiili tuohon PNY:hyn on laitettu tehtaalla. Mahdotonta sanoa. Jäähdytin tuossa on ainakin pieni, että se ei lupaa hyvää. Mutta itse kun säädät tuuletinprofiilin ja annat lämpöjen nousta pikkusen korkeammalle niin saat todennäköisesti tuostakin hiljaisen.

Mun mielestä ei kannata ns. Pelätä että ostais ”liian” hyvän tai tehokkaan näyttiksen verrattuna prosessoriin. Aina siitä näyttiksestä jotain hyötyä on ja sitten kun kokonaisuus ei riitä niin prossun vaihtohommiin. Ei aina tarvitse molempia vaihtaa. Eli täysin budjetista ja lompakon kestosta (poweriin pitää toki riittää) kiinni mikä kannattaa ostaa. yleisesti niin hyvä kuin pystyy riippumatta prosessorista. Toki jos on varaa 5090 tasoon niin sitten on varaa siihen prossun päivitykseenkin tosta noin vaan.

Mun mielestä ei kannata ns. Pelätä että ostais ”liian” hyvän tai tehokkaan näyttiksen verrattuna prosessoriin. Aina siitä näyttiksestä jotain hyötyä on ja sitten kun kokonaisuus ei riitä niin prossun vaihtohommiin. Ei aina tarvitse molempia vaihtaa. Eli täysin budjetista ja lompakon kestosta (poweriin pitää toki riittää) kiinni mikä kannattaa ostaa. yleisesti niin hyvä kuin pystyy riippumatta prosessorista. Toki jos on varaa 5090 tasoon niin sitten on varaa siihen prossun päivitykseenkin tosta noin vaan.

Olen lukenut näkemyksen, jonka mukaan näyttiksen haluaisi aina pyörivän täysillä, koska se on kallein komponentti. On ikävämpää, jos 800 euron kortista jää neljännes käyttämättä kuin jos 400 euron prosessorista jää neljännes käyttämättä.

Prosessoripuolen kehitys on kai yleensä myös vähän hitaampaa ja näytönohjainpuolella nopeampaa. Lisäksi näytönohjaimen vaihto on helpompaa ja kätevämpää kuin prosessorin, jonka uusimisessa vaihtuu usein myös muistit ja emolevy.

Toki nämä kannattaa ottaa suolan kanssa, koska menin itse (sen enempää ajattelematta) tuonne syvään päätyyn uusimmalla ja parhaalla prossulla sekä 64 gigan muisteilla, joten vähintään alitajuisesti yritän perustella hankintaa itselleni. :D Jos vain maltti riittää, niin vaihdan 70-sarjan GPU:n joskus vuosikymmenen lopulla nykyisen 50-sarjalaisen tilalle ja 9800X3D saa raksuttaa hyvän matkaa 30-lukua.

Olen lukenut näkemyksen, jonka mukaan näyttiksen haluaisi aina pyörivän täysillä, koska se on kallein komponentti. On ikävämpää, jos 800 euron kortista jää neljännes käyttämättä kuin jos 400 euron prosessorista jää neljännes käyttämättä.

Prosessoripuolen kehitys on kai yleensä myös vähän hitaampaa ja näytönohjainpuolella nopeampaa. Lisäksi näytönohjaimen vaihto on helpompaa ja kätevämpää kuin prosessorin, jonka uusimisessa vaihtuu usein myös muistit ja emolevy.

Toki nämä kannattaa ottaa suolan kanssa, koska menin itse (sen enempää ajattelematta) tuonne syvään päätyyn uusimmalla ja parhaalla prossulla sekä 64 gigan muisteilla, joten vähintään alitajuisesti yritän perustella hankintaa itselleni. :D Jos vain maltti riittää, niin vaihdan 70-sarjan GPU:n joskus vuosikymmenen lopulla nykyisen 50-sarjalaisen tilalle ja 9800X3D saa raksuttaa hyvän matkaa 30-lukua.
Niin. 99% kerroista kun ostat yhtään mitään niin olisi ollut optimaalisempaa ostaa jotain muuta tai odottaa tai tai tai.. jospa nyt sallittais itsellemme se tunne edellä ostaminenkin, koska jos ei rahaa mietitä niin ainahan se tehokkaampi on hauskempi. Jos nyt itseään ei velkakierteeseen sillä 400 euroa kalliimmalla aja niin väliäkö sillä sitten? Ja sitten kun päivittää seuraavan kerran niin hyvin todennäköisesti ei tarvitse päivittää näyttistä, kun se oli jo valmiiksi yli tarpeiden ja kestää siis aikaa.

Edit. Ja vaikka päätyisitkin vaihtamaan sen 400e kalliimman niin saisit sittenkin 200-300 euroa enemmän takaisin kuin siitä heikommasta. Joten lopullinen ”tappio” ”typerästä” ostoksesta tuskin on puoliakaan ja hauskaa oli.

Viimeksi muokattu:
Minkälaista näytönohjainta kannattais laittaa R5 5600 prosessorin kylkeen?
Kunhan emolevy tukee vähintään PCIe 4.0:aa, sillä 5060 Ti:ssä on vain x8 väylä.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 655
Jäsenet
80 729
Uusin jäsen
Romppane911

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom