Nasta -vai kitkarenkaat?

Suolausta vois rajoittaa risteyksiin, mäkiin ym haastaviin paikkoihin ja sitten vaan hiekkaa vaihtoehtona.

Mut luminen talvinen keli ei kaipaa suolausta pilaamaan ajokeliä.
En minäkään suolauksesta varsinaisesti tykkää, mutta se lienee välttämätön/pienin paha näissä olosuhteissa.

Aika nopsaan taitaa tulla noita ketjukolareita jne. häppeninkiä isoilla väylillä, jos liukkaudentorjunta ei ole ihan ajan tasalla. :beye:
 
Ja raskas liikenne jumiutuu ensimmäiseen ylämäkeen?

Siksi sanoinkin että minun puolesta. En aja raskaalla kalustolla eikä tarkemmin miettien oikeastaan elämäni riipu siitä että tavarat tuodaan mulle kuorkilla. Voin hakea vaikka lähimmältä lentokentältä tavarat jos kalusto hyytyy. (osittain huumorilla mutta ei täysin)

Rakennusprojektini voi odottaa sulia kelejä monestakin syystä. Täällä etelässä on edelleenkin sulaa joten oikeastaan eipä se suolauksen poisto ihan hirveästi tekisi hallaa.
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
 
Siksi sanoinkin että minun puolesta. En aja raskaalla kalustolla eikä tarkemmin miettien oikeastaan elämäni riipu siitä että tavarat tuodaan mulle kuorkilla. Voin hakea vaikka lähimmältä lentokentältä tavarat jos kalusto hyytyy. (osittain huumorilla mutta ei täysin)

Rakennusprojektini voi odottaa sulia kelejä monestakin syystä. Täällä etelässä on edelleenkin sulaa joten oikeastaan eipä se suolauksen poisto ihan hirveästi tekisi hallaa.
Nykypäivänä kaikkien elämä on täysin riippuvaista siitä liikkuuko ne kuorkit vai ei. Aivan kaikki menee päin persettä heti jos niiden liikkuminen tahmaa. Tai no tietysti jos on täysin omavarainen eikä vaikka kaupasta tarvitse mitään ni sitten asia on eri. 99.9999% tilanne ei kuitenkaan ole tämä
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Joo voitaisiin joo tehdä vaikka ja mitä mutta mites saat sen vaikka romanialaisen rekkafirman asentamaan jotain tuollaisia? Saati ostamaan jotain telivetoisia vetureita? Lisäksi nastarengasjumppa satamassa tullen ja mennen olisi aika show.
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Ei kai suolausta tehdä pelkästään raskaan kaluston (tai henkilöautojen) vuoksi, vaan yleisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Raskaalle kalustolle se vaan lienee heikomman etenemiskyvyn vuoksi usein välttämätöntä. Harvemmin näkee henkilöautoja jumissa jyrkemmissä mäissä, mutta rekkoja lähes joka talvi.

Ja onhan se nollakelin jää ihan julmetun liukasta kaikilla kumeilla. Jos miettii, että noilla rengastestien huippukumeillakin liukkaalla jäällä jarrutusmatka satasen vauhdista on lähempänä kahtasataa kuin sataa metriä, niin ei se nastakaan maantievauhdeissa autuaaksi tee. :beye:
 
Joo kyllähän se olisi mahdollista vaatia että rekkaveturit pitää olla 6x6 vetoisia talviaikaan mutta se ulinan määrä kun kaiken hinnat nousisi vielä entisestään aivan vittuna. Siihen on syy minkä takia ne ei ole jokapyörävetoisia eikä edes telivetoisia vaan halvimpia ja taloudellisimpia mitä vaan ikinä löytyy.
 
Ja raskas liikenne jumiutuu ensimmäiseen ylämäkeen? Vai laitetaanko niihinkin nastat ja katsotaan, miten nopeasti tiet oikeasti saadaan kulumaan? :whistling:

Se jää myös kulunee ajourista pois melko nopeasti, eli lopputuloksena ajettaisiin helvetin liukkailla polanteisilla pääteillä, jotka ovat kuitenkin asfaltiltaan urilla. Ei kiitos. :beye:
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Mihin ne ketjut valmiiksi asennetaan koska niiden käyttö pitäisi olla juuri ns ykkösvetävillä jolloin saadaan telinkeventäjällä ykkösvetäjillä painoa lisää joka tarkoittaa pitoa? Käytännössä vaihtoehdot on onspotit joiden toimivuus on paskimmassa kelissä niin ja näin. Ihan oikeiden ketjujen asentaminen rahtivehkeisiin on aika hankalaa. Nastarenkaita käytetään etenki täällä lapissa eikä nekään autuaaksi tee mutta on toki hyvä lisä
 
Ei kai suolausta tehdä pelkästään raskaan kaluston (tai henkilöautojen) vuoksi, vaan yleisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Raskaalle kalustolle se vaan lienee heikomman etenemiskyvyn vuoksi usein välttämätöntä. Harvemmin näkee henkilöautoja jumissa jyrkemmissä mäissä, mutta rekkoja lähes joka talvi.

Ja onhan se nollakelin jää ihan julmetun liukasta kaikilla kumeilla. Jos miettii, että noilla rengastestien huippukumeillakin liukkaalla jäällä jarrutusmatka satasen vauhdista on lähempänä kahtasataa kuin sataa metriä, niin ei se nastakaan maantievauhdeissa autuaaksi tee. :beye:
Toisaalta siinä on aika oleellinen ero kun se yhdistelmä saattaa olla 76t kun henkilöauton painot reilusti alle 3.5t niin sen yhdistelmän kiskominen on lähtökohtaisesti aika haastavaa
 
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Ei kai raskaiden renkaiden nastoittaminen ole vieläkään erityisen yleistä? Maitoautoihin niitä kai perinteisesti on laitettu. Enpä muista itse nähneeni nastoja muissa kuin puolustusvoimien kuorma-autoissa; otanta toki nyt ei ole valtava.
 
Ei kai raskaiden renkaiden nastoittaminen ole vieläkään erityisen yleistä? Maitoautoihin niitä kai perinteisesti on laitettu. Enpä muista itse nähneeni nastoja muissa kuin puolustusvoimien kuorma-autoissa; otanta toki nyt ei ole valtava.
Kyllä meillä ainaski lyödään nastat vähintään vetäviin täällä lapissa :) Tuossa aamuyöstä tänään kun kattelin peileistä kun thermoking(kärryn kylmäkone) kurkki ohituspaikkaa muutaman kerran niin olin ihan kiitollinen kun sai siihen vesijäähän edes jotain pitoa
 
Se on ihan hippasen eri juttu jos yariksen keula vähä lipsuu ku että joku hct yhdistelmä menee linkkuun kun pito loppuu mäessä. Ja näitähän saa vaikka kehä3 joka talvi seurata tikkurilan jälkeisessä mäessä jos ei ole ollut kunnossapito ihan ajantasalla. Sitten se liikenne seisookin vantaalta kirkkonummelle.
 
Se on ihan hippasen eri juttu jos yariksen keula vähä lipsuu ku että joku hct yhdistelmä menee linkkuun kun pito loppuu mäessä. Ja näitähän saa vaikka kehä3 joka talvi seurata tikkurilan jälkeisessä mäessä jos ei ole ollut kunnossapito ihan ajantasalla. Sitten se liikenne seisookin vantaalta kirkkonummelle.
No se hct kantokuormalla on loppujen lopuksi oikeasti jopa hyvä ajaa mutta ne ylämäet on vaan ongelma kun vauhti hyytyy ja sitten kun renkaat alkaa potkimaan tyhjää niin sit saa vaan lyödä kädet ristiin ja toivoa onnea :)
 
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Kai noita jossain sivuteillä suhaavissa maitoautoissa tmv. ihan rutiinisti käytetäänkin, kuten @HK_Blues mainitsikin, mutta käsittääkseni valtaosa raskaasta liikenteestä kulkee ilman nastarenkaita vetävien pyörien talvirengaspakosta huolimatta?

Toisaalta siinä on aika oleellinen ero kun se yhdistelmä saattaa olla 76t kun henkilöauton painot reilusti alle 3.5t niin sen yhdistelmän kiskominen on lähtökohtaisesti aika haastavaa
Sepä se, henkilöautoissa yleensä vähintään ~puolet massasta on vetävällä akselilla ja nelikoissa kaikki. Yhdistelmäajoneuvoissa aika paljon vähemmän, joten se etenemiskyky on väkisin kehnompi ja liukkaus näkyy äkkiä siinä, että iso auto jää mäkeen jumiin.

Toisaalta henkilöautoja on paljon enemmän liikenteessä, niillä on suuremmat nopeudet ja enemmän vaihtelua kuskien ajotaidoissa. Autoilla ei jäädä jumiin, mutta liukkauden yllättäessä vilkkaalla väylällä saadaan sitten ketjukolari ja paljon romua aikaan. :tdown:
 
Nykypäivänä kaikkien elämä on täysin riippuvaista siitä liikkuuko ne kuorkit vai ei. Aivan kaikki menee päin persettä heti jos niiden liikkuminen tahmaa. Tai no tietysti jos on täysin omavarainen eikä vaikka kaupasta tarvitse mitään ni sitten asia on eri. 99.9999% tilanne ei kuitenkaan ole tämä
Niin kuten sanottua, saisi ne tavarat tuossa hypoteettisessa tilanteessa lentokentälle mutta joo menee jo ohi aiheen
 
Niin kuten sanottua, saisi ne tavarat tuossa hypoteettisessa tilanteessa lentokentälle mutta joo menee jo ohi aiheen
Edes tuossa hypoteettisessa tilanteessa ne kamat ei tulisi lentokentälle koska yksikään lentoyhtiö ei toisi niitä sinne, koska ei saisi tankattua konetta koska se kuorkki ei tulisi tankkaamaan. Ja vaikka se kentän oma kuorkki toimisi niin sillä ei olisi tankattavaa koska polttoainetta ei olisi tuotu kentälle. Ei kukaan lennä kentälle mistä ei pääse pois.

itseasiassa vaikka se kone tulisikin ja saataisiin purettua niin siinä ne oli sitten plattalla ja niitä ei tasan tarkkaan iau alaiset tyypit siitä koneelta minnekää rahtiterminaaliin käsin ala kantamaan kun vetoautosta on löpö loppu kun neste ei toimittanutkaan ku rekka jumissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai suolausta tehdä pelkästään raskaan kaluston (tai henkilöautojen) vuoksi, vaan yleisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Raskaalle kalustolle se vaan lienee heikomman etenemiskyvyn vuoksi usein välttämätöntä. Harvemmin näkee henkilöautoja jumissa jyrkemmissä mäissä, mutta rekkoja lähes joka talvi.

Ja onhan se nollakelin jää ihan julmetun liukasta kaikilla kumeilla. Jos miettii, että noilla rengastestien huippukumeillakin liukkaalla jäällä jarrutusmatka satasen vauhdista on lähempänä kahtasataa kuin sataa metriä, niin ei se nastakaan maantievauhdeissa autuaaksi tee. :beye:
Tuli aikoinaan oltua Tapiolassa duunissa ja pahimmillaan sieltä Leppävaaraan kesti tunnin kehä 1:llä. Kun rekat jämähtivät mäkiin niin liikenne tosiaan mateli...
 
Suolausta vois rajoittaa risteyksiin, mäkiin ym haastaviin paikkoihin ja sitten vaan hiekkaa vaihtoehtona.

Mut luminen talvinen keli ei kaipaa suolausta pilaamaan ajokeliä.

Eihän suomessa suolata juurikaan muuten kuin siinä nollan tuntumassa.

Tuollainen pelkkien risteysten suolaaminen on myös käytössä, mutta siihen tulee sitten aina se hemmetin liukas alue ennen ja jälkeen risteyksen, jossa suolaa ei ole riittävästi sulattamaan jäätä kuin osittain.

Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva.
Ne nousevat akselit ovat 99,5% vapaasti pyöriviä akseleita, jonka lisäksi ne eivät ole koristeena siellä auton alustassa, ei niitä saa kuormatussa autossa ilmaan nostaa, vaikka auto siihen kykenisikin, niin tiet ei kestä sitä.

Sinänsä sen jumiin jäämisen estämiseksi on kyllä olemassa systemejä, jo sen vetoakselin vieressä olevan akselin nostaminen lisää pirusti pitoa, kun akselimassa kasvaa, tosin kääntöpuolena ohjattavuus saattaa sitten hävitä.

Myös automaattisia lumiketjuja on olemassa, mekanismi kääntää vetopyörän sisäpintaa vasten pyörivän renkaan johon on sidottu 30cm ketjun pätkiä, jotka pyörivät sisemmän vetopyörän alla keskipakoisvoiman avulla.

Automaattinen hiekotin on puolestaan vetopyörän eteen asennettava hiekkasäiliö josta ripotellaan sepeliä.

Lisäksi moni kuljettaa mukanaan sellaisia metrin mittaisia ketjulenkkejä, jotka vaan kiepautetaan vanteen reijän läpi, noita kun laittaa pari vetopyörään, sillä saa jumiin jääneen auton kaljamassa nitkutettua eteenpäin pikkuhiljaa.

Tosin jo se oikea talvirengaskin tekee jo paljon. Ero on oikeastaan sama kuin henkilöautossa keskieurooppalaisen kitkarenkaan, ja pohjoismaisen kitkarenkaan välillä, sekä hyvässä että pahassa.

Suurin ongelma lienee kuitenkin ulkomaiset autot. Ulkomaisissa rekoissa on lähes poikkeuksetta 2 akselinen veturi, jolloin niitä nousevia akseleita ei ole auttamaan pidossa. Myöskään mitään pidon lisäysjärjestelmiä autoissa ei pahemmin ole, jonka lisäksi kuskeilla ei usein ole juurikaan kokemusta liukkaista keleistä. Lain mukaan niissäkin pitäisi olla vetopyörillä talvirenkaat, mutta tuskinpa tuota mitenkään valvotaan.
 
Kai noita jossain sivuteillä suhaavissa maitoautoissa tmv. ihan rutiinisti käytetäänkin, kuten @HK_Blues mainitsikin, mutta käsittääkseni valtaosa raskaasta liikenteestä kulkee ilman nastarenkaita vetävien pyörien talvirengaspakosta huolimatta?
No ihan samoihin paikkoihin me mennään jakamaan tavaraa mihin maitoautotki menee koska ei se maatila pyöri ilman erilaisia tuotteita :) Siinä on vaan sellainen ero että se maitoauton tulo tiedetään etukäteen ilman että soitellaan tai pölähdetään paikalle kun me tiedetään että paikalla on työntekijät joten sinne voi mennä ilman että soittelee edellispäivänä :)

talvirengaspakko on talvirengaspakko eikä nastarengaspakko. Kuten sanoin aiemmin niin täällä lapissa ne nastarenkaat on raskaassa kalustossa ihan yleisiä(aiemmassa elämässä olin raskaalla puolella rengasasentajana joten näkemystä löytyy myös sieltä)
Eihän suomessa suolata juurikaan muuten kuin siinä nollan tuntumassa.

Tuollainen pelkkien risteysten suolaaminen on myös käytössä, mutta siihen tulee sitten aina se hemmetin liukas alue ennen ja jälkeen risteyksen, jossa suolaa ei ole riittävästi sulattamaan jäätä kuin osittain.


Ne nousevat akselit ovat 99,5% vapaasti pyöriviä akseleita, jonka lisäksi ne eivät ole koristeena siellä auton alustassa, ei niitä saa kuormatussa autossa ilmaan nostaa, vaikka auto siihen kykenisikin, niin tiet ei kestä sitä.

Sinänsä sen jumiin jäämisen estämiseksi on kyllä olemassa systemejä, jo sen vetoakselin vieressä olevan akselin nostaminen lisää pirusti pitoa, kun akselimassa kasvaa, tosin kääntöpuolena ohjattavuus saattaa sitten hävitä.

Myös automaattisia lumiketjuja on olemassa, mekanismi kääntää vetopyörän sisäpintaa vasten pyörivän renkaan johon on sidottu 30cm ketjun pätkiä, jotka pyörivät sisemmän vetopyörän alla keskipakoisvoiman avulla.

Automaattinen hiekotin on puolestaan vetopyörän eteen asennettava hiekkasäiliö josta ripotellaan sepeliä.

Lisäksi moni kuljettaa mukanaan sellaisia metrin mittaisia ketjulenkkejä, jotka vaan kiepautetaan vanteen reijän läpi, noita kun laittaa pari vetopyörään, sillä saa jumiin jääneen auton kaljamassa nitkutettua eteenpäin pikkuhiljaa.

Tosin jo se oikea talvirengaskin tekee jo paljon. Ero on oikeastaan sama kuin henkilöautossa keskieurooppalaisen kitkarenkaan, ja pohjoismaisen kitkarenkaan välillä, sekä hyvässä että pahassa.

Suurin ongelma lienee kuitenkin ulkomaiset autot. Ulkomaisissa rekoissa on lähes poikkeuksetta 2 akselinen veturi, jolloin niitä nousevia akseleita ei ole auttamaan pidossa. Myöskään mitään pidon lisäysjärjestelmiä autoissa ei pahemmin ole, jonka lisäksi kuskeilla ei usein ole juurikaan kokemusta liukkaista keleistä. Lain mukaan niissäkin pitäisi olla vetopyörillä talvirenkaat, mutta tuskinpa tuota mitenkään valvotaan.
Tässä oli pelkkää asiaa :thumbsup:

Toki sen verran lisätäkseni että se telivetoinen vehje on hitosti paljon kankeampi käännellä joka taas tarkoittaa että sillä pääseminen ahtaisiin paikkoihin on huomattavasti vaikeampaa kuin sinkkuvetäjällä olevalla vehkeellä ja tuossa mitä nyt ajan niin niitä ahtaita paikkoja on joka päivä tarjolla useampiaki. Myös tuo että vaikka se telinkevennys nostaisi kantokuormalla telin ylös niin se aiheuttaa sen että etuset kevenee samalla koska kopin takana oleva kuorma painaa perää alas ja toimii kuten vaaka eli keula kevenee. Tuossa omassa työkalussa on parit normaalit rengasketjut kyydissä ja rahtikopissa käytännössä ainoa vaihtoehto on käyttää niitä heittoketjuina ja näin auttaa pääsemään pois jos on kiinni tms
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 805
Viestejä
5 054 693
Jäsenet
80 934
Uusin jäsen
finndrops160823

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom