Suolausta vois rajoittaa risteyksiin, mäkiin ym haastaviin paikkoihin ja sitten vaan hiekkaa vaihtoehtona.
Mut luminen talvinen keli ei kaipaa suolausta pilaamaan ajokeliä.
Eihän suomessa suolata juurikaan muuten kuin siinä nollan tuntumassa.
Tuollainen pelkkien risteysten suolaaminen on myös käytössä, mutta siihen tulee sitten aina se hemmetin liukas alue ennen ja jälkeen risteyksen, jossa suolaa ei ole riittävästi sulattamaan jäätä kuin osittain.
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva.
Ne nousevat akselit ovat 99,5% vapaasti pyöriviä akseleita, jonka lisäksi ne eivät ole koristeena siellä auton alustassa, ei niitä saa kuormatussa autossa ilmaan nostaa, vaikka auto siihen kykenisikin, niin tiet ei kestä sitä.
Sinänsä sen jumiin jäämisen estämiseksi on kyllä olemassa systemejä, jo sen vetoakselin vieressä olevan akselin nostaminen lisää pirusti pitoa, kun akselimassa kasvaa, tosin kääntöpuolena ohjattavuus saattaa sitten hävitä.
Myös automaattisia lumiketjuja on olemassa, mekanismi kääntää vetopyörän sisäpintaa vasten pyörivän renkaan johon on sidottu 30cm ketjun pätkiä, jotka pyörivät sisemmän vetopyörän alla keskipakoisvoiman avulla.
Automaattinen hiekotin on puolestaan vetopyörän eteen asennettava hiekkasäiliö josta ripotellaan sepeliä.
Lisäksi moni kuljettaa mukanaan sellaisia metrin mittaisia ketjulenkkejä, jotka vaan kiepautetaan vanteen reijän läpi, noita kun laittaa pari vetopyörään, sillä saa jumiin jääneen auton kaljamassa nitkutettua eteenpäin pikkuhiljaa.
Tosin jo se oikea talvirengaskin tekee jo paljon. Ero on oikeastaan sama kuin henkilöautossa keskieurooppalaisen kitkarenkaan, ja pohjoismaisen kitkarenkaan välillä, sekä hyvässä että pahassa.
Suurin ongelma lienee kuitenkin ulkomaiset autot. Ulkomaisissa rekoissa on lähes poikkeuksetta 2 akselinen veturi, jolloin niitä nousevia akseleita ei ole auttamaan pidossa. Myöskään mitään pidon lisäysjärjestelmiä autoissa ei pahemmin ole, jonka lisäksi kuskeilla ei usein ole juurikaan kokemusta liukkaista keleistä. Lain mukaan niissäkin pitäisi olla vetopyörillä talvirenkaat, mutta tuskinpa tuota mitenkään valvotaan.