Nasta -vai kitkarenkaat?

Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa. Tämä auttaa hidastasessa ja paikaltaan lähtiessä ei sitä tarvitse kuin ne ekat metrit käyttää että saa vauhdin päälle, takana tuleva kuitenkin sutii siinä kiiltäväksi hinkkautuneessa urassa eikä ole kiinni takaluukussa. Siinä uran vieressä on useimmiten hiekoitushiekkaa, sepeliä tai sitten vaan rouheampaa lunta tai jäätä mitä voi hyödyntää.

Ihan sama mitkä renkaat ja missä, niin idioottihan se on jos ajaa vain urissa, itse en koskaan aja urissa.
 
Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa.
Vetävien ja toki tarvittaessa jarruttavien pyörien sijoittaminen ajoradan pinnan pitävälle kohdalle on hyvä sisällyttää talviajotekniikkaan rengastyyppiin katsomatta. Esimerkiksi vajaavetoisella ja nastarenkailla tästä on jatkuvasti suurta hyötyä liikkeelle lähdöissä, sellaisina talvina joihin sisältyy talvea.
 
tässä kun tulee sekä autoiltua että tehtyä töitä IT:n kanssa niin aika vahvasti semmonen fiilis että massat harvoin tekee asiat niin kuin ne olis järkevää tehdä... :P
 
Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
 
Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.
 
Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Jos isomminkin ajaa kitkoilla kesällä, ei luultavasti juuri anna painoarvoa pidolle. Siispä lausunto on aivan johdonmukainen.

Asenneasiaksihan "nastalliset vs. nastattomat talvirenkaat" herkästi tulee jos ajaa aina vain omalla autolla eikä juurikaan edes muuta kokeile. Jos taas ajaa eri tasoisilla, eri tyyppisillä ja eri kuntoisilla renkailla, voi tehdä laajemmin havaintoja. Itsehän olen päätynyt siihen että oleellista on lähinnä renkaiden kunto ja laatu eikä ensisijaisesti se, onko niissä nastat. Tästä huolimatta valitsen omissa rengasostoissa nastallisia talvirenkaita, koska samaan rahaan saa tällöin enemmän. Ehkä valitsisin toisin jos en ajaisi niin vaativissa olosuhteissa tai jos minua erityisesti häiritsisi joidenkin kokema "ropina". En kuitenkaan ole juurikaan "rapinaa" kuullut vaikka myös halvoilla autoilla olen ajanut. Lähinnä renkaan pintaääni on ollut ajoa helpottava ominaisuus. Häiritsevä rengasääni tulee rungosta, ja se ei liity nastoitukseen tai sen puutteeseen.
 
Nyt vois laittaa vaikka niitä lähteitä jakoon eikä pelkkää omaa mutuilua :think:
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
 
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.
 
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.
 
Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.
Vaikka lainsäätäjällä ei olisi moista tarkoitusta ollutkaan, lain muotoilu valitettavasti sallii useita tulkintatapoja. Sillä mitä merkitystä juuri sinä millekin kriteerille näet, ei ole sen enempää painoarvoa kuin sen, joka nimenomaisesti haluaa nähdä juuri 2,3 milliset renkaasi ongelmana.
 
Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.
Vain, mikäli talvirengas ei olekaan kesäkuukausina talvirengas, vaan kesärengas, tai ihan vain rengas. Talvirenkaita koskee 3 millimetrin vähimmäisurasyvyys, joka tieliikennelaissa on ilmaistu päälauseelle alisteisessa sivulauseessa.
 
Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.
Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.


Tieliikennelain 104 § alkaa:

"Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja tällaisen ajoneuvon perävaunun renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".

Rengas kuin rengas (kesä-/kitkarenkaat tai nypityt nastarenkaat), niin 1,6 mm riittää.


Tieliikennelain 105 § tarkentaa, että talvikelissä marras-maaliskuussa pitää olla talvirenkaat. Edellisenä kesänä 2 mm:iin kulutetut kitkarenkaat eivät käy (vaikka ne kesällä olivatkin laillisia), sillä talvikelissä marras-maaliskuussa niissä samoissa talvirenkaissa pitää olla uraa vähintään 3,0 mm:

"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

1)
henkilöauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)".


Edesmennyt Tapio Ketonen on aikoinaan kysymyspalstallaan vastannut juuri tuohon, että talvirenkaan kesäkäytössä ei vaadita 3,0 mm vaan sama 1,6 mm riittää kuin muillekin renkaille kesäaikana. En valitettavasti osaa kovin hyvin googlella etsiä, joten minulla ei ole antaa linkkiä.
 
Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.


Tieliikennelain 104 § alkaa:

"Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja tällaisen ajoneuvon perävaunun renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".

Rengas kuin rengas (kesä-/kitkarenkaat tai nypityt nastarenkaat), niin 1,6 mm riittää.


Tieliikennelain 105 § tarkentaa, että talvikelissä pitää olla talvirenkaat. Edellisenä kesänä 2 mm:iin kulutetut kitkarenkaat eivät käy (vaikka ne kesällä olivatkin laillisia), sillä talvikelissä marras-maaliskuussa niissä samoissa talvirenkaissa pitää olla uraa vähintään 3,0 mm:

"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

1)
henkilöauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)".


Edesmennyt Tapio Ketonen on aikoinaan kysymyspalstallaan vastannut juuri tuohon, että talvirenkaan kesäkäytössä ei vaadita 3,0 mm vaan sama 1,6 mm riittää kuin muillekin renkaille kesäaikana. En valitettavasti osaa kovin hyvin googlella etsiä, joten minulla ei ole antaa linkkiä.
Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.

Kaikilta renkailta vaaditaan vähintään 1,6 mm urasyvyys. 3 millimetrin urasyvyys koskee vain talvirenkaita, ja se on nimenomaan talvirenkaille annettu lisämääre.
 
Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.

Kaikilta renkailta vaaditaan vähintään 1,6 mm urasyvyys. 3 millimetrin urasyvyys koskee vain talvirenkaita, ja se on nimenomaan talvirenkaille annettu lisämääre.
Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".

Saat aivan laillisesti ajaa lokakuussa jäisellä tiellä 1,6 mm kitkarenkailla - samoin kuin 1,6 mm kesärenkailla.


Edit. Ketosen vastaus:
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".

Saat aivan laillisesti ajaa lokakuussa jäisellä tiellä 1,6 mm kitkarenkailla - samoin kuin 1,6 mm kesärenkailla.
Lisämääre on annettu talvirenkaille, ei kuukausille vaikka niin toki voi hyvässä uskossa tulkita.
 
Vaikka lainsäätäjällä ei olisi moista tarkoitusta ollutkaan, lain muotoilu valitettavasti sallii useita tulkintatapoja. Sillä mitä merkitystä juuri sinä millekin kriteerille näet, ei ole sen enempää painoarvoa kuin sen, joka nimenomaisesti haluaa nähdä juuri 2,3 milliset renkaasi ongelmana.
Lain tulkinta ylipäänsä ei mene millään pirun raamatunluvun tyylillä, eikä tosiaan silläkään ole mitään merkitystä mitä juuri minä näen. Kuitenkin edellä esittämäni vastaa aika pitkälti eri sanoin sitä periaatetta, jota yleensä noudatettaisiin. Siis tervettä järkeä. Erikseen on tietysti aiheita ja esimerkkejä joissa ei tervettä järkeä haluta käyttää.

Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.
Tätä kutsutaan stalinistiseksi lain tulkinnaksi. Se ei ole käytössä tässä maassa, paitsi tietysti hetkittäin kun poliittinen kiima moiseen ajaa. Yleensä ei ole.

Tavallista on, että lakitekstissä voi haluttaessa olla väärin luettavissa kaikenlaista älyttömyyttä, joka ei kuitenkaan lennä, koska esityöt tai ihan silkka arkijärki kertoo ettei tätä tarkoitettu.

E: Lain tulkitsemisen periaatteena ei ensisijaisesti ole viisastelu kieliopista tai typoista.

Lisämääre on annettu talvirenkaille, ei kuukausille vaikka niin toki voi hyvässä uskossa tulkita.
Selitin asian edellä aivan liian monimutkaisesti. Mistään kuukausista ei tarvitse välittää. Ei ennen tätä viimeisintä uudistustakaan ole vaadittu, että kesärenkaiden urasyvyys olisi 3mm mikäli ne ovat liian hyvin speksatut. 1997 sai ihan vapaasti ajaa kesäkuussa talvikelpoisilla kesärenkailla joissa oli kaksi millimetriä urasyvyyttä. Kunhan ei nastoilla ajanut. Kitkarenkaat joilla ajan kuudes päivä heinäkuuta eivät ole talvirenkaat.

Mikä muuttui? No nyt saa ajaa joulupäivänä kesärenkailla joissa on 2mm pintaa jäljellä, jos keli riittävän laajasti sen sallii. Tietysti kyttien mielivalta voi ulottua siihen ettei näin saa Tampereella tehdä jos Porissa on talvikeli, mutta noin teoriassa saa ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lain tulkinta ylipäänsä ei mene millään pirun raamatunluvun tyylillä, eikä tosiaan silläkään ole mitään merkitystä mitä juuri minä näen. Kuitenkin edellä esittämäni vastaa aika pitkälti eri sanoin sitä periaatetta, jota yleensä noudatettaisiin. Siis tervettä järkeä. Erikseen on tietysti aiheita ja esimerkkejä joissa ei tervettä järkeä haluta käyttää.


Tätä kutsutaan stalinistiseksi lain tulkinnaksi. Se ei ole käytössä tässä maassa, paitsi tietysti hetkittäin kun poliittinen kiima moiseen ajaa. Yleensä ei ole.

Tavallista on, että lakitekstissä voi haluttaessa olla väärin luettavissa kaikenlaista älyttömyyttä, joka ei kuitenkaan lennä, koska esityöt tai ihan silkka arkijärki kertoo ettei tätä tarkoitettu.

E: Lain tulkitsemisen periaatteena ei ensisijaisesti ole viisastelu kieliopista tai typoista.


Selitin asian edellä aivan liian monimutkaisesti. Mistään kuukausista ei tarvitse välittää. Ei ennen tätä viimeisintä uudistustakaan ole vaadittu, että kesärenkaiden urasyvyys olisi 3mm mikäli ne ovat liian hyvin speksatut. 1997 sai ihan vapaasti ajaa kesäkuussa talvikelpoisilla kesärenkailla joissa oli kaksi millimetriä urasyvyyttä. Kunhan ei nastoilla ajanut. Kitkarenkaat joilla ajan kuudes päivä heinäkuuta eivät ole talvirenkaat.

Mikä muuttui? No nyt saa ajaa joulupäivänä kesärenkailla joissa on 2mm pintaa jäljellä, jos keli riittävän laajasti sen sallii. Tietysti kyttien mielivalta voi ulottua siihen ettei näin saa Tampereella tehdä jos Porissa on talvikeli, mutta noin teoriassa saa ajaa.
Näin on. Kesärenkailla, joissa on vähintään 1,6mm urasyvyyttä saa olosuhteiden salliessa ajaa läpi vuoden.

Kolmen millimetrin vaadittu urasyvyys koskee vain talvirenkaita.
 
Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
 
Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
Tuskin poliisi pystyy sakottamaan oli lämpötila mikä hyvänsä jos tie on kuiva, kitkat ympäri vuoden on parempi ratkaisu
 
Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms
Yksittäinen virkahenkilö voi tietenkin sortua mielivaltaan vaikka millä perusteella tai ilman, mutta tuo on perusteluna kestämätön ja ilmiselvä hätävalhe. Eihän se alle viiden asteen lämpötila ole ongelma kesäkuun alun hallan aikanakaan. Lokakuussakin ihan normaalia.
 
Jos tammikuulla on lämpöasteilla ja vettä sataa niin kesärenkaat on laillinen rengastus, siihen asti kunnes alkaa lämpötila laskea ja tiet jäätyy. Mut jos keli on kuiva, edelleen sallittua.

Loppupeleissä vastuu on ajajalla, kelinmukainen rengastus. Mutta noissa olosuhteissa ei kesärenkaalla liikkuvalle koidu rengasratsiassa mitään. :comp:
 
Jos tammikuulla on lämpöasteilla ja vettä sataa niin kesärenkaat on laillinen rengastus, siihen asti kunnes alkaa lämpötila laskea ja tiet jäätyy. Mut jos keli on kuiva, edelleen sallittua.

Loppupeleissä vastuu on ajajalla, kelinmukainen rengastus. Mutta noissa olosuhteissa ei kesärenkaalla liikkuvalle koidu rengasratsiassa mitään. :comp:
Jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiön kanssa voi joutua vääntämään mikä se keli oli
 
Kaikilla on taskussaan still/videokuvauslaitteisto.

Mutta tämä on täysin merkityksetöntä hiustenhalkomista, ajaa jokakelin renkailla ja/tai vaihtaa lokakuulla kitkarenkaat normaalisti alle niin ei tarvitse pohtia marginaalitilanteita. Itse juuri käyn jaakobinpainia viittiskö kakkosautoon vaihtaa talvirenkaat vai vetääkö toisen vuoden peräkkäin all season.
 
Näin on. Kesärenkailla, joissa on vähintään 1,6mm urasyvyyttä saa olosuhteiden salliessa ajaa läpi vuoden.

Kolmen millimetrin vaadittu urasyvyys koskee vain talvirenkaita.
Tuo 3 mm -vaatimus ei koske talvirenkaita renkaana, vaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa ja tietyllä aikavälillä:

"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä..." (TLL 105 §).

Et voi tuosta irrottaa mitään omaa "talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä" -pykälää, jonka mukaan talvirenkaissa pitäisi aina olla 3 mm.

Eli 3 mm tulee voimaan vain, jos täyttyy kolme ehtoa:

1. Marras-maaliskuu
2. Sää tai keli edellyttää talvirenkaita
3. Silloin käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm.

Jos samat talvirenkaat ovat autossa huhti-lokakuussa, niin niille pätee vain 104 §:
"...renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".

Talvirengas (kitkarengas tai nypitty nastarengas), jolla ajetaan kesällä, on juridisesti kesäkäytössä oleva rengas, jolloin 1,6 mm piisaa.

@Filindel onko tulkintani TLL 104-105 § oikein?
 
Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
Onhan noita kesärenkaita testattu talvilämmöissä, kyllä ne nollakeleissä ja pikkupakkasissa pätkivät varsinaiset talvirenkaat mennen tullen sulalla asfaltilla (märkä tai kuiva). Ellen ihan väärin muista, niin tämän vuoden TM:n kesärengastestissä tais olla jotain mittailuja "talvilämmöissä" ja vastassa oli all seasoneita, jotka sinänsä vievät taas varsinaisia talvirenkaita asfalttipinnalla.

Se on varmaan selvää, että jotkut todella halvat (hinta pari kymppiä/rengas) ja vähän oikeaa kumia sisältävät kiinalaiset kesärenkaat eivät varmaan pidä mitään pakkasella.
 
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Ei. Kyseinen pykälä määrittelee marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana sään tai kelin edellyttäessä käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden min. 3,0mm sekä tiettyjen ajoneuvojen vetävien akselien talvirenkaiden osalta min. 5,0mm.
edit olikin jo yllä ehditty sama asia todeta
 
Ottaen huomioon talvirenkaiden surkean pidon vesikelillä ylipäätään, on sellaisten ajaminen talvirengaskauden ulkopuolella loppuun (1,6 mm urasyvyyteen) täysin typerää ja vastuutonta.
 
Ei. Kyseinen pykälä määrittelee marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana sään tai kelin edellyttäessä käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden min. 3,0mm sekä tiettyjen ajoneuvojen vetävien akselien talvirenkaiden osalta min. 5,0mm.
edit olikin jo yllä ehditty sama asia todeta
Päinvastoin, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita. Muussa tapauksessa ei tarvitse.
 
Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
+15C ja kuiva tie kuulostaa oikein hyviltä olosuhteilta kesärenkaille.
 
Mahtaako olla joku vielä koittanut mitä tuo "jos sää tai keli edellyttää" tarkoittaa.

Sen verran tulkinnanvarainen pätkä. Täälläpäin on tiet kuivana, mutta pakkasta on. Eli lätäköt jäässä jos pihätie vähän muhkurainen. Vaikka omalla pihalla tai koko omalla ajoreitillä ei ole jäätä, on sen mahdollisuus jossakin -> sää edellyttää talvirenkaat?

Akateemista pohdiskelua tämä vain
 
Mahtaako olla joku vielä koittanut mitä tuo "jos sää tai keli edellyttää" tarkoittaa.

Sen verran tulkinnanvarainen pätkä. Täälläpäin on tiet kuivana, mutta pakkasta on. Eli lätäköt jäässä jos pihätie vähän muhkurainen. Vaikka omalla pihalla tai koko omalla ajoreitillä ei ole jäätä, on sen mahdollisuus jossakin -> sää edellyttää talvirenkaat?

Akateemista pohdiskelua tämä vain
Jos lakia valvova taho näkee, että mahdollisuus on jossakin, niin hän tekee päätöksensä rangaistuksesta oman arvionsa mukaan. Vakuutusyhtiöt ovat sitten ihan oma kerhonsa. Vääränlaisella rengastuksella ei kannata ainakaan joutua onnettomuuksiin.
 
Mahtaako olla joku vielä koittanut mitä tuo "jos sää tai keli edellyttää" tarkoittaa.

Sen verran tulkinnanvarainen pätkä. Täälläpäin on tiet kuivana, mutta pakkasta on. Eli lätäköt jäässä jos pihätie vähän muhkurainen. Vaikka omalla pihalla tai koko omalla ajoreitillä ei ole jäätä, on sen mahdollisuus jossakin -> sää edellyttää talvirenkaat?

Akateemista pohdiskelua tämä vain
Ei ole merkitystä mitä jossain muualla on. Esim. Pk-seudulla voi hyvin ajaa kesärenkailla vaikkei pohjoisemmassa voi. Mutta enhän minä voi lähteä pk-seudulta kesärenkailla ajelemaan, ja sanoa jossain 5cm lumessa että ei ollu lunta kotona kun lähdin. Kyllähän se laki aika pitkälti siirtää vastuun autoilijalle. Jos on epävarma, niin ei aja muilla kun talvirenkailla.

Katsastuskonttorilla mainitsi että riittäisi että tiet ovat sulat ja kuivat jotta saa ajaa. Toki tämä yhden katsurin sana.
 
Vakuutusyhtiöt ovat sitten ihan oma kerhonsa. Vääränlaisella rengastuksella ei kannata ainakaan joutua onnettomuuksiin.

Sen verran mitä itse olen joutunut vakuutusyhtiöiden kanssa käymään korvausasioita syyttömänä osapuolena, sanoisin että ei kannata edes oikeanlaisella rengastuksella joutua onnettomuuteen tai muuhunkaan korvauksenhakutilanteeseen.

Varsinkin kuluttajien ajoneuvovakuutuspuolella korvausten saanti on kuin koittaisi saada verta kivestä. Vaikka olet syytön kun ajoneuvosi on varastettu ja vakuutusehtojen mukaisesti pyytää korvausta. Tarkastajat väittävät kylmästi vastaan omia ehtojaan. Sehän ei kauaa toki kestä kun useampi lakimies osoittaa heille omat ehdot ja sitten mitä tarkastajat väittävät... Silti täysin turhaa ajanhaaskua. No se siitä.


Katsastuskonttorilla mainitsi että riittäisi että tiet ovat sulat ja kuivat jotta saa ajaa. Toki tämä yhden katsurin sana.

Katsurin sana on toki tärkeä silloin jos menee katsastamaan talvirengaskaudella ja on kesäkumit alla. Sakotustilanteessa ei taida auta sanoa että "katsurin mukaan saa ajella näin" :D
 
Eikö tästä rengasasiasta väännetty foorumilla joskus (vai oliko peräti murobbs) aikanaan, kun joku oli saanut hylsyn kesällä talvirenkaista joissa oli 2mm pintaa...?
Toki sekin voi olla katsurin virhetulkinta.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisihan voi ja sakottaakin ajoneuvolain perusteella vaikka ollaan tuon talvikauden ulkopuolella. Oliko se nyt viime vuonna kun takatalvi yllätti autoilijat huhtikuussa ja sakkoja tuli rengastuksesta jos poliisi sattui paikalle, kun jäi jumiin tai pahempaa.

Vähän kyseenalaista mihin tuota tieliikennelain talvirengaspakkokautta tarvitaan. Mikä muuttuisi vaikka sama ehdollinen pakko olisi voimassa ympäri vuoden?

Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, [...]
 
Eikö tästä rengasasiasta väännetty foorumilla joskus (vai oliko peräti murobbs) aikanaan, kun joku oli saanut hylsyn kesällä talvirenkaista joissa oli 2mm pintaa...?
Toki sekin voi olla katsurin virhetulkinta.
Voi olla alkuperäisessä murossakin, mutta pitää muistaa, että tieliikenteen lait on muuttunu niistä ajoista.
 
Tuo 3 mm -vaatimus ei koske talvirenkaita renkaana, vaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa ja tietyllä aikavälillä:

"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä..." (TLL 105 §).

Et voi tuosta irrottaa mitään omaa "talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä" -pykälää, jonka mukaan talvirenkaissa pitäisi aina olla 3 mm.

Eli 3 mm tulee voimaan vain, jos täyttyy kolme ehtoa:

1. Marras-maaliskuu
2. Sää tai keli edellyttää talvirenkaita
3. Silloin käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm.

Jos samat talvirenkaat ovat autossa huhti-lokakuussa, niin niille pätee vain 104 §:
"...renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".

Talvirengas (kitkarengas tai nypitty nastarengas), jolla ajetaan kesällä, on juridisesti kesäkäytössä oleva rengas, jolloin 1,6 mm piisaa.

@Filindel onko tulkintani TLL 104-105 § oikein?
Nähdäkseni on täysin oikea tulkinta. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita eikä ota mitään kantaa siihen, minkälainen urasyvyys talvikäyttöön hyväksytyssä renkaissa tulee muuna aikana olla.
 
Sanon vielä kommentin tuohon Kehäteiden onnettomuusalttiuteen, mikä auttaisi:

1. Jätä turvaväliä.

2. Joku tunkee siihen väliin: nosta kaasua.

3. Jätä turvaväliä.



Vit*n yksinkertaista! :)
 
Noin kun toimii, niin käytännössä se kehän liikenne pysähtyy. Kun liikennetiheys on riittävä, niin sinne eteen ei niitä turvavälejä kyllä tuolla metodilla ilmesty, vaan saat loputtomiin ajaa reipasta alinopeutta. Silti eteen tulee jatkuvasti porukkaa tappituntumalle ja joudut taas hidastamaan -> Koko tie ruuhkautuu.
 
Nähdäkseni on täysin oikea tulkinta. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita eikä ota mitään kantaa siihen, minkälainen urasyvyys talvikäyttöön hyväksytyssä renkaissa tulee muuna aikana olla.
Olet väärässä. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita, ottaen niihin siten kantaa, että talvirenkaiksi luokiteltavissa renkaissa on oltava vähintään kolmen millimetrin urasyvyys. Pykälä ei määrittele talvikuukausina käytettävien renkaiden urasyvyyttä, vaan talvirenkaina käytettävien renkaiden urasyvyyden.

Olet oikeassa siinä, ettei näille renkaille määritellä 1,6 mm suurempaa urasyvyyttä muina aikoina. Kiisteltäväksi jää täten vain se, ovatko talvirenkaaksi luokitellut renkaat määritellyn aikamääreen ulkopuolella talvirenkaita vai (kesä)renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 366
Viestejä
5 003 680
Jäsenet
80 255
Uusin jäsen
urlpo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom