Näyttöjen kalibrointi (väriasetukset, keskustelu yms)

Kalibrointi on myös niin nopeaa ja helppoa, että ei oikein ole erityistä syytä olla tekemättä sitä vaikka kerran vuodessa. Varmaan alle vartin homma i1Display Pro:lla vaikka käyttäisi vähän tiukempiakin asetuksia DisplayCAL:sta.
Juurikin noin. Tein aiheesta jopa opasvideon (linkki signussa) suomeksi, niin asia on entistäkin yksinkertaisempi. :) 10min vuodessa ei ole merkittävä ajan menetys kalibroinnin tuomiin etuihin nähden.
 
Hyviä kommentteja. sit pitää muistaa viel et ei pidä sokeasti luottaa kalibrointi laitteisiinkaan. Joskus ne ei vaan toimi oikein kaikkien näyttöjenkaa, ja jos kellertäää niin pirusti tai jotain selkeää muuta visuaalista vikaa huomaa, niin silloin se kalibroinnin tulos on väärä vaikka mitä väittäis raportissa
 
Hyviä kommentteja. sit pitää muistaa viel et ei pidä sokeasti luottaa kalibrointi laitteisiinkaan. Joskus ne ei vaan toimi oikein kaikkien näyttöjenkaa, ja jos kellertäää niin pirusti tai jotain selkeää muuta visuaalista vikaa huomaa, niin silloin se kalibroinnin tulos on väärä vaikka mitä väittäis raportissa

Tämä on totta. Paska laite antaa paskan tuloksen. Vanha Spyder 3 teki todella outoa jälkeä vuosia sitten kun sellaista lainasin käyttöön. Nyt käytössä i1Display Pro, jota pidetään parhaana kuluttajalaitteena. Vastaavia ongelmia ei ole ollut sen kanssa.
 
Tämä on totta. Paska laite antaa paskan tuloksen. Vanha Spyder 3 teki todella outoa jälkeä vuosia sitten kun sellaista lainasin käyttöön. Nyt käytössä i1Display Pro, jota pidetään parhaana kuluttajalaitteena. Vastaavia ongelmia ei ole ollut sen kanssa.

Jep spyder kokemus sama mulla.
 
Hyviä kommentteja. sit pitää muistaa viel et ei pidä sokeasti luottaa kalibrointi laitteisiinkaan. Joskus ne ei vaan toimi oikein kaikkien näyttöjenkaa, ja jos kellertäää niin pirusti tai jotain selkeää muuta visuaalista vikaa huomaa, niin silloin se kalibroinnin tulos on väärä vaikka mitä väittäis raportissa
Laadukkaalla (i1 Display Pro) ja ehjällä kalibrointilaitteella, sekä ehjällä näytöllä tätä ongelmaa ei kuitenkaan pitäisi olla.
 
Parastahan on kun porukka satsaa pari tonnia töllöön ja kopioi sitten netistä asetuksia. Eeppistä. Muovi"silmän" omaavat kolometrit kyllä tekee sutta ja sekundaa about parin vuoden jälkeen.
 
Joo, ja on paljon niitä jotka kalibroi näytön , editoi kuvat ja varmaan editoijan näytöllä näyttää upealta, sit tuikkaavat nettiin niitä kateltavaksi ja eivät tajua että 99.9 % katselijoista omaa näytön joka näyttää kuvan ihan erilailla.
 
Joo, ja on paljon niitä jotka kalibroi näytön , editoi kuvat ja varmaan editoijan näytöllä näyttää upealta, sit tuikkaavat nettiin niitä kateltavaksi ja eivät tajua että 99.9 % katselijoista omaa näytön joka näyttää kuvan ihan erilailla.
Totta. Mutta sehän ei ole enää sinun, tai siis sen ongelma kenen näyttö on tikissä. Hieman vaikeampaa olisi tehdä sellainen kuva joka näyttäisi kaikkien näytöllä samalta kuin sinun. Pitäis kuvan olla aika "eläväinen"
 
Totta. Mutta sehän ei ole enää sinun, tai siis sen ongelma kenen näyttö on tikissä. Hieman vaikeampaa olisi tehdä sellainen kuva joka näyttäisi kaikkien näytöllä samalta kuin sinun. Pitäis kuvan olla aika "eläväinen"

Joo, joten on ihan turhaa hieroo jotain pieniä mustan tai valkosen pään detaileja tai leikkauksia netti kuviin. Kukaan ei niitä kummiskaan näe oikein. Jollei ihan tietoisesti tiedä että on kalibroinnin omaava kattelemassa.
 
Joo, ja on paljon niitä jotka kalibroi näytön , editoi kuvat ja varmaan editoijan näytöllä näyttää upealta, sit tuikkaavat nettiin niitä kateltavaksi ja eivät tajua että 99.9 % katselijoista omaa näytön joka näyttää kuvan ihan erilailla.

Tämä on vähän väärä ajattelutapa. On totta, että suurimmalla osalla ei ole kalibroitua näyttöä, mutta auttaako asiaa se, että se kuva käsitellään myös pieleen näyttävällä näytöllä? Pahimmillaan se kuva näyttää vielä paljon pahemmalta niillä muiden käyttäjien näytöillä. Kalibroimalla se oma näyttö ollaan varmoja että kuva on oikein editoitu ja se näyttää keskimäärin oikealta muillakin (olettaen että näyttöjen värivirheet on symmetrisesti pielessä). Lisäksi silloin ollaan varmoja että kuva näyttää oikealta kaikilla kalibroiduilla muilla näytöillä.

Kannattaa myös muistaa, että tilanne paranee koko ajan. Isossa osassa uusia kuluttajanäyttöjä on tehdaskalibrointi. Eli näytöt eivät ole tehtaalta lähtiessä niin pahasti metsässä kuin aiemmin olivat. Uskon, että tämä trendi tulee jatkumaan.
 
Esim hää kuvat oon itekin ihan raakana tuikannu esi kateltavaksi firman vehkeiltä. asiakas kattoo kummiskin jollain läppärillä/puhelimella niitä. koskaan ei oo kukaan valittanu.
Tottakai perus cropit ja suoristukset yms.
Tosin paremman pro luokan järkkäreillä nyt ei niin hirveesti tarvii mitään värejä yms säädellä. Lähinnä poistella ylimääräisiä liikenne merkkejä yms.
 
Tämä on vähän väärä ajattelutapa. On totta, että suurimmalla osalla ei ole kalibroitua näyttöä, mutta auttaako asiaa se, että se kuva käsitellään myös pieleen näyttävällä näytöllä? Pahimmillaan se kuva näyttää vielä paljon pahemmalta niillä muiden käyttäjien näytöillä. Kalibroimalla se oma näyttö ollaan varmoja että kuva on oikein editoitu ja se näyttää keskimäärin oikealta muillakin (olettaen että näyttöjen värivirheet on symmetrisesti pielessä). Lisäksi silloin ollaan varmoja että kuva näyttää oikealta kaikilla kalibroiduilla muilla näytöillä.

Kannattaa myös muistaa, että tilanne paranee koko ajan. Isossa osassa uusia kuluttajanäyttöjä on tehdaskalibrointi. Eli näytöt eivät ole tehtaalta lähtiessä niin pahasti metsässä kuin aiemmin olivat. Uskon, että tämä trendi tulee jatkumaan.
Lisäksi massat saattaa selata niitä kuvia mobiililaitteilla joissa on keskimäärin paremmat näytöt kuin halvimman hintaluokan LCD-näytöt.
 
koskaan ei oo kukaan valittanu

Se, että joku ei valita ei tarkoita etteikö asioita voisi parantaa tai etteikö laadun parantamisesta olisi hyötyä. Toinen kuvaaja saattaa hoitaa kalibroinnit kuntoon ja asiakkaat saattavat kehua aiempaa enemmän kuvien värejä. En lähtisi aliarvioimaan asiakasta, vaikka tämä ei valitakaan. Valittaminen ei ole suomalaisille muutoinkaan verissä.
 
Jep, Karkas väärälle alueelle tää keskustelu, joten lopetan.
Sen verran vielä tohon " en editoi esi katselukuvia". Kukaan järkevä ei editoi niitä, kun on kyse isoista massoista. Ihan eri asia sitten lopulliset vedokset, joihin asiakas yleensä haluaa saada omat mieltymykset.
 
Viimeksi muokattu:
Parastahan on kun porukka satsaa pari tonnia töllöön ja kopioi sitten netistä asetuksia. Eeppistä. Muovi"silmän" omaavat kolometrit kyllä tekee sutta ja sekundaa about parin vuoden jälkeen.
Jos ajattelee että otetaan testiin saman merkkinen töllö 5 kpl, 1 kalibroidaan ja 4 muuhun pistetään netistä löydetyt säädöt. Kuinka moni bongaa kalibroidun näytön kun ovat vierekkäin? Itsestäni tiedän etten osaisi kalibroitua bongata ja puusilmistä voi olla hyötyäkin.
 
Jos ajattelee että otetaan testiin saman merkkinen töllö 5 kpl, 1 kalibroidaan ja 4 muuhun pistetään netistä löydetyt säädöt. Kuinka moni bongaa kalibroidun näytön kun ovat vierekkäin? Itsestäni tiedän etten osaisi kalibroitua bongata ja puusilmistä voi olla hyötyäkin.

Terkkareissa on se ongelma, että kalibrointi ei ole ihan helppoa/halpaa. Monitorien kohdalla samaa ongelmaa ei ole. Laite maksaa 150-200 euroa ja softa on ilmainen, eikä vaadi mitään osaamista. En ole itsekään OLEDiäni kalibroinut kun ei ole ollut aikaa opetella prosessia. Tuo saisi kyllä helpottua. Mieluiten tuki rautakalibroinnille.
 
Jos ajattelee että otetaan testiin saman merkkinen töllö 5 kpl, 1 kalibroidaan ja 4 muuhun pistetään netistä löydetyt säädöt. Kuinka moni bongaa kalibroidun näytön kun ovat vierekkäin? Itsestäni tiedän etten osaisi kalibroitua bongata ja puusilmistä voi olla hyötyäkin.
Aika paha vastata kun laitteet on kuitenkin yksilöitä. Omasta Philipsistä ja LG:n oledista huomasin kyllä mustanpään toistossa selkeän eron after ja before vaikka asetukset olivat netistä kopioitu. Varmasti toki on laitteita missä eroja ei huomaa.
 
Aika paha vastata kun laitteet on kuitenkin yksilöitä. Omasta Philipsistä ja LG:n oledista huomasin kyllä mustanpään toistossa selkeän eron after ja before vaikka asetukset olivat netistä kopioitu. Varmasti toki on laitteita missä eroja ei huomaa.
OLED:eilla on onneksi se etu ettei paneelien väliset erot ovat yhtä isoja kuin LCD:n kohdalla.
 
Mitkäs asetukset näissä sovelluksissa i1Studio ja Display Cal tulisi tai olisi hyvä valita? Molemmilla sovelluksilla nyt kokeillut ja melko erilaisilla lopputuloksilla.

i1Studiolla DCI P3 -asetuksella tulee melko hyvä kuva leffakäyttöön, mutta ehkä hieman liian tumma pelikäyttöön.
DisplayCalilla taas tulee liiankin kirkas, mutta en löytänyt siitä edes samanlaisia asetuksia kuin i1Studiosta.
 
Mitkäs asetukset näissä sovelluksissa i1Studio ja Display Cal tulisi tai olisi hyvä valita? Molemmilla sovelluksilla nyt kokeillut ja melko erilaisilla lopputuloksilla.

i1Studiolla DCI P3 -asetuksella tulee melko hyvä kuva leffakäyttöön, mutta ehkä hieman liian tumma pelikäyttöön.
DisplayCalilla taas tulee liiankin kirkas, mutta en löytänyt siitä edes samanlaisia asetuksia kuin i1Studiosta.
Kannattaa käyttää sRGB väriprofiilia.

Signun linkin takaa löytyy video jossa näytän ja selitän mitä asetuksia kannattaa käyttää esim. DisplayCal:ssa.
 
Mitkäs asetukset näissä sovelluksissa i1Studio ja Display Cal tulisi tai olisi hyvä valita? Molemmilla sovelluksilla nyt kokeillut ja melko erilaisilla lopputuloksilla.

i1Studiolla DCI P3 -asetuksella tulee melko hyvä kuva leffakäyttöön, mutta ehkä hieman liian tumma pelikäyttöön.
DisplayCalilla taas tulee liiankin kirkas, mutta en löytänyt siitä edes samanlaisia asetuksia kuin i1Studiosta.
Millainen / mikä näyttö ja mihin se pystyy ?.. Leffoille DCI-P3 on juurikin hyvä koska sen sisällä on mm. REC 709. Jos / kun leffoja näytöltä katselet niin kannattaa käyttää soitinta (mpc-hc, potplayer etc) joka osaa hyödyntää MadVR :ää, koska MadVR:ään voit tehdä ja kannattaakin tehdä oma profiili DisplayCAL :lla. Tällöin kaikki leffat toistuu oikein vaikka winkkari käyttäisikin jotain muuta profiilia. Gammaksi BT 1886 (leffaprofiiliin). Jos näytön nitsit jää alle 1000 niin melkein kannattaa tällöin käyttää myös HDR to SDR (mikäli siis katsot HDR -materiaalia)
 
@escalibur Enpäs heti huomannut toista osaa videostasi :geek: Hyvä ohje oli ja nyt on uudelleen kalibroitumassa.

@latexii En mä tolla kylläkään leffoja katsele, kunhan testasin. Telkkarin kun saisi tolla jotenkin kalibroitua, mutta taitaa olla vaikeampi homma. Asetuksista löyty kyllä joku chromecastin kautta tehtävä homma. Näyttönä toimii kuitenkin Samsung Odyssey G5 Ultrawide, eli ei siinä kauheasti nitsejä tietääkseni ole.

Mitäpä asiantuntijat suosittelee toimintatavaksi, kun käyttöolosuhteet vaihtelevat melko kirkkaasta päivänvalosta yön pimeyteen? Kalibroinko vaan johonkin arvoon X ja näytöstä säätelen sitten kirkkautta (tai gammaa) päivällä isommalle ja yöllä pimeämmälle? Vai pitäiskö tehdä kaksi eri kalibrointiasetusta joita sitten vaihtelen?

Ja mitään ammattikäyttöä en tällä tee, lähinnä toimistotöitä ja pelailua.
 
Mitäpä asiantuntijat suosittelee toimintatavaksi, kun käyttöolosuhteet vaihtelevat melko kirkkaasta päivänvalosta yön pimeyteen? Kalibroinko vaan johonkin arvoon X ja näytöstä säätelen sitten kirkkautta (tai gammaa) päivällä isommalle ja yöllä pimeämmälle? Vai pitäiskö tehdä kaksi eri kalibrointiasetusta joita sitten vaihtelen?

Ja mitään ammattikäyttöä en tällä tee, lähinnä toimistotöitä ja pelailua.

Tuollaiseen käyttöön varmasti riittää se, että teet yhden profiilin ja sitten vain säädät näytön kirkkautta. Voit halutessasi kokeilla, kannattaako se profiili tehdä jommalle kummalle, vai ehkä puolivälikirkkaudella. Mutta jos et ammattihommia tee, niin en lähtisi pelleilemään usealla profiililla.
 
@latexii En mä tolla kylläkään leffoja katsele, kunhan testasin. Telkkarin kun saisi tolla jotenkin kalibroitua, mutta taitaa olla vaikeampi homma. Asetuksista löyty kyllä joku chromecastin kautta tehtävä homma. Näyttönä toimii kuitenkin Samsung Odyssey G5 Ultrawide, eli ei siinä kauheasti nitsejä tietääkseni ole.

Mitäpä asiantuntijat suosittelee toimintatavaksi, kun käyttöolosuhteet vaihtelevat melko kirkkaasta päivänvalosta yön pimeyteen? Kalibroinko vaan johonkin arvoon X ja näytöstä säätelen sitten kirkkautta (tai gammaa) päivällä isommalle ja yöllä pimeämmälle? Vai pitäiskö tehdä kaksi eri kalibrointiasetusta joita sitten vaihtelen?

Ja mitään ammattikäyttöä en tällä tee, lähinnä toimistotöitä ja pelailua.
Mnii, Displaycal tosiaan tekee sen profiilin jota ensisijaisesti käytetään tietokoneella. Joissain telkkareissa (esim. LG B9) on toki mahdollisuus hyödyntää .lut tiedostoja, tietokoneella luotuja. En tiedä onko sinun (?) Tai sitten käytät tieskaria leffojen lähteenä. Kalibrointi ei toimi niin että kalibroidaan ja sitten säädetään kirkkautta mieleiseksi. Kirkkaus vaikuttaa kaikkiin väriarvoihin eli jos lisäät kokonaiskirkkautta lisäät myös värien luminanssiarvoa ja saatat kusta värien sävyn... vaikutat myös gammaan ja huononnat mustaa. Se miten paljon vaikutat noihin muihin arvoihin on paha sanoa. Jos tuohon kalibrointiin lähdet niin teet sitten pimeä / valoisa -tyyppiset kalibroinnit. Näyttö nyt on ihan läpihuutojuttu kalibroida, koska se onnistuu automaattisesti. Jos TV:tä käyttää tieskarin kautta pelaamiseen JA leffojen katseluun niin saa aika tarkkana olla väriavaruuksien kanssa ( ns limited 16-235 vs full rgb 0-255), koska muuten alkaa tumma pää pahasti klippaamaan ja menemään tukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mnii, Displaycal tosiaan tekee sen profiilin jota ensisijaisesti käytetään tietokoneella. Joissain telkkareissa (esim. LG B9) on toki mahdollisuus hyödyntää .lut tiedostoja, tietokoneella luotuja. En tiedä onko sinun (?) Tai sitten käytät tieskaria leffojen lähteenä. Kalibrointi ei toimi niin että kalibroidaan ja sitten säädetään kirkkautta mieleiseksi. Kirkkaus vaikuttaa kaikkiin väriarvoihin eli jos lisäät kokonaiskirkkautta lisäät myös värien luminanssiarvoa ja saatat kusta värien sävyn... vaikutat myös gammaan ja huononnat mustaa. Se miten paljon vaikutat noihin muihin arvoihin on paha sanoa. Jos tuohon kalibrointiin lähdet niin teet sitten pimeä / valoisa -tyyppiset kalibroinnit. Näyttö nyt on ihan läpihuutojuttu kalibroida, koska se onnistuu automaattisesti. Jos TV:tä käyttää tieskarin kautta pelaamiseen JA leffojen katseluun niin saa aika tarkkana olla väriavaruuksien kanssa ( ns limited 16-235 vs full rgb 0-255), koska muuten alkaa tumma pää pahasti klippaamaan ja menemään tukkoon.
Täytyy perehtyä että pystyykö tällä jotenkin tekemään "käsiasetukset" telkkarille tms. Ihan hepreaa vielä muutenkin koko homma. Mutta jo nyt ekaa kertaa kalibroinnin saloihin tutustuneena voin sanoa, että haluan kyllä kalibroida jatkossa kaiken. Ihmetyttää miten sitä on ennen pärjännytkään ilman :)

Näyttöhommaa tässä mietin vielä että sattuisiko Displaycalissa oleen ominaisuutta joka mittaisi kokoajan huoneen kirkkautta ja säätäisi kuvaa automaattisesti sen mukaan. Tai että olisiko jotain lisäsovellusta tähän olemassa? Jotain näyttöjä ja telkkareitahan taitaa olla olemassa joista tällainen ominaisuus löytyy sisäänrakennettuna.

Tietokoneella nyt käytän DisplayProfile -ohjelmaa, jolla on helppo profiilia vaihtaakin. Mutta katsotaan, voi olla että tässä johonkin profiiliin silmä tottuukin ja sitten säätö menee vain näytön taustavaloa säätämällä, jos silläkään sopivan säädön löytyessä.

Sekin täytyy nyt tähän lisätä, että edellinen näyttöni oli niin susisysipaska mustan sävyjen toistamisessa, että ihan jatkuvasti sai säätää kirkkautta, kontrastia ja gammaa. Siksi tästä kalibroinnista taitaa tulla uusi fetissini :p
 
^ HCFR on ilmainen softa jossa asetukset säädetään käsin... syötät väriä töllölle ja tieskarilla luet lukemat ja ruuvaat töllöstä asetuksia kohdilleen. Calmanilla on myös about huntin kalibrointisoftia (ns. tv kohtaisia) mutta ne toimii kyllä joka töllölle. Itse diggaan tuota Calmanin softaa, koska se sisäänrakennettu opastus -tyyppinen eteneminen on vaan huippu.
 
@latexii

mainistit aiemmin että sinun X-rite i1Display Pro Plus oem ei toiminut Calman'in kanssa. Minulla olisi tarkoitus ostaa kolometri + Calman home (Samsung) Q90T televisiota varten. Onko tästä Pro Plus mallista erilaisia versioita muuta kuin oem / retail, ja mistä tiedän mikä niistä on se sopiva Calmanin kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
@latexii

mainistit aiemmin että sinun X-rite i1Display Pro Plus oem ei toiminut Calman'in kanssa. Minulla olisi tarkoitus ostaa kolometri + Calman home (Samsung) Q90T televisiota varten. Onko tästä Pro Plus mallista erilaisia versioita muuta kuin oem / retail, ja mistä tiedän mikä niistä on se sopiva Calmanin kanssa?
Juu minulla oli tosiaan vanha Home Enthusiast. -lisenssi, jossa se ei toiminut. Calman Home (Samsung) kanssa pitäis toimia. Tuota ne ehdotti Calmanin päästäkin minulle ratkaisuksi. En vaan ollut ihan sinut tuon ratkaisun kanssa, joten tällöin käytän vanhaa i1Display pro:ta Calmanin kanssa. ja esim. DisplayCAL :a uuden kanssa. Itse olen siinä käsityksessä että kaikki versiot (Retail, OEM, Custom OEM) toimivat tuon Calman Homen kanssa.
 
Juu minulla oli tosiaan vanha Home Enthusiast. -lisenssi, jossa se ei toiminut. Calman Home (Samsung) kanssa pitäis toimia. Tuota ne ehdotti Calmanin päästäkin minulle ratkaisuksi. En vaan ollut ihan sinut tuon ratkaisun kanssa, joten tällöin käytän vanhaa i1Display pro:ta Calmanin kanssa. ja esim. DisplayCAL :a uuden kanssa. Itse olen siinä käsityksessä että kaikki versiot (Retail, OEM, Custom OEM) toimivat tuon Calman Homen kanssa.

Ok.

Näiden kahden tuotteiden kanssa (kolometri + calman) tarviin myös vielä pattern generator, minkä tämän mukaan voi vissiin tehdä madVR'in kautta?
 
Ok.

Näiden kahden tuotteiden kanssa (kolometri + calman) tarviin myös vielä pattern generator, minkä tämän mukaan voi vissiin tehdä madVR'in kautta?
AVSForumilta voit ladata SDR Rec 709 -kalibrointifilut ilmaiseksi. (eli ns. FullHD -materiaalille) HDR BT2020 (/DCI P3) varten tarvitset omat filut.

Toki TV varmaan tajuaa hyödyntää jollaintapaa kalibroitua rec 709 sdr: ää toistaessaan rec2020 :aa... Mutta kalibrointi kannattaa toki suorittaa molemmille (REC709 / REC2020) erikseen.
Tuolla Rec 709 kannattaa siis aloittaa, jotta homma tulee tutuksi.

Sillä millä leffat toistat kannattaa myös nuo kalibrointivärivideot myös toistaa, oli se sitten HTPC / UHD -soitin / TV :n omat appit.
 
AVSForumilta voit ladata SDR Rec 709 -kalibrointifilut ilmaiseksi. (eli ns. FullHD -materiaalille) HDR BT2020 (/DCI P3) varten tarvitset omat filut.

Toki TV varmaan tajuaa hyödyntää jollaintapaa kalibroitua rec 709 sdr: ää toistaessaan rec2020 :aa... Mutta kalibrointi kannattaa toki suorittaa molemmille (REC709 / REC2020) erikseen.
Tuolla Rec 709 kannattaa siis aloittaa, jotta homma tulee tutuksi.

Sillä millä leffat toistat kannattaa myös nuo kalibrointivärivideot myös toistaa, oli se sitten HTPC / UHD -soitin / TV :n omat appit.


Minun pääsääntöinen käyttö olisi HDR, eli DCI-P3 / BT.2020. Löytyykö tähän mitään ilmaista vaihtoehtoa?
 
Tuli hankittua Amazonista hyväkuntoinen i1 Display Pro (paketissa tuli kylläkin Asus ProArt i1 Display Pro Rev. B - 02, eli OEM/Pro Plus?, tuosta Asuksesta ei löydy netistä juurikaan mitään tietoa).
Pari päivää säädin halpispelinäytön Acer VG271U (eli ~DCI P3 vakiona) värejä kuntoon sRGB tilaan ja yllätyin kuinka lähelle tuossa lopulta värit saa ilman ICM profiiliakin.

Näytön sRGB valinnalla vihreä jää tosin pikkuisen vajaaksi ja punainen ampuu yli sekä menetetään suuri osa valikkojen säädöistä, mutta törmäsin netissä ohjelmaan GitHub - ledoge/novideo_srgb: sRGB clamp for wide gamut monitors on NVIDIA GPUs, millä voi täysväritilassa kuristaa väriavaruuden sRGB tilaan joko näytön ilmoittamien EDID-tietojen perusteella, tai koodia puukottamalla käsin ilmoitetuilla koordinaateilla (ohjelman uudelleen kääntö esim. Visual Studiolla).
Tuon ohjelman käyttämisessä on se kiva puoli, että ICM profiilia ei tarvita ja värit pitäisi olla oletuksena kohdillaan kaikissa ohjelmissa/peleissä.

Liitteenä pari kuvaa mittaustuloksista vakio vs. rautarajoitettu sRGB vs. novideo_srgb (omilla, ei EDID koordinaateilla):
Screenshot 2021-09-19 165250_Standard.pngScreenshot 2021-09-19 165250_HW_sRGB.pngScreenshot 2021-09-19 165250_Standard_clamped.png
Ja ISO_12646-2008 verifiointi rauta sRGB vs. novideo_srgb:
ISO_12646-2008_HW_sRGB.pngISO_12646-2008_Standard_clamped.png
Värilämpötilassa ja harmaasävyissä siis lisäksi pieni parannus novideo_srgb:n myötä.

Yhdistelmän nVidia (3080) + Win10 + ICM-profiilit huomasin niin ikäväksi suoksi mm. Win10 satunnaisten (mm. sleep mode, night mode) aiheuttamien LUT korruptointien ( aiheuttaa ikävää banding-ilmiötä seuraavaan restartiin asti ), että mieluiten pysyn rautatason säädöissä ja tuon novideo_srgb clampingin käytössä.

Onko tuolle vakion P3 avaruudelle muuten mitään muuta järkevää käyttöä Win10 kanssa, kuin kalibroituna kuvien käsittely tai HDR materiaali (mihin valovoiman suhteen tuolla ei muutenkaan päästä, eli vähän outo panelivalinta pelinäytössä)? Ymmärsin, että PC-puolella parempi pysyä vielä sRGB maailmassa jos haluaa, että kaikki näyttää oletuksena suurinpiirtein oikealta, eikä halua olla jatkuvasti säätämässä profiilien kanssa.
 
Mahtaneeko muilla olla vastaavanlaista ongelmaa tai onko törmännyt vastaavanlaiseen.

Minulla on käytössä Gigabyten 34" G34WQC 144Hz näyttö. Ostin tämän 25.8 itselleni Jimmssistä, mutta en tunnu saavan käytettyä tätä 144Hz tilassa oikein.

Mikäli pidän näytön asetuksista 144Hz päällä, on ruudulla näkyvä teksti kummallisesti välkehtivää. Valkea fontti ikäänkuin taittaa punaiseen sävyyn ja teksti näyttää osin samealle. Mikäli esimerkiksi vedän ikkunaa ruudulla, missä on tekstiä, teksti ikäänkuin välkkyy pikselirivi kerrallaan punaisesta normaaliksi. Jos käytän näyttöä 60Hz tilassa niin ongelmaa ei muodostu. Luulin tämän alunperin johtuvan vajavaisesta displaykaapelista, mutta laitoin pakasta vedetyn uuden 1.4 dp kaapelin kiinni ja silti samaa välkehdintää tapahtuu.

Näyttö toimii siis 60Hz oikein, mutta 144Hz tilassa tekstiä ei voi lukea ilman päänsärkyä. Moiseen ongelmaan en muista koskaan törmänneeni millään monitorilla.
 
Juu eipä tuo kyllä kalibrointiin tai värien säätämiseen liity millään tapaa. Tietty tuossa voisi kokeilla toimisiko (vaikka custom resona) 143hz ja jos on HDMI -kaapelilla mahdollisuus testata niin testaa nyt silläkin. + muut liittimet ja portit. Clear Adjustype text :n vois kanssa ajaa, vaikkakaan tuskin vaikuttanee. Kannattanee testailla näytön ja näytöohjaimen asetuksia myös. (resot, bittisyydet, rgb, ycbcr jne jne)
 
Viimeksi muokattu:
No tässä ketjussa tuntuu kuitenkin tuota asiantuntemusta löytyvän. Itsekin olen joskus ihmetellyt samaa, että miksi herzien nosto sekoittaa myös värejä?
 
No tässä ketjussa tuntuu kuitenkin tuota asiantuntemusta löytyvän. Itsekin olen joskus ihmetellyt samaa, että miksi herzien nosto sekoittaa myös värejä?

Todennäköisesti monitori tekee overshoottia, overdrivea, tai miksi sitä halutaan kutsua:

Käytännössä pyritään vähentämään häntimistä ja sitten tehdään noin, vaikka se aiheuttaa artifakteja tai värien vääristymistä kun tehdään liikaa.
 
Mitä käytännön eroa Datacolor SpyderX Pro ja Elite malleilla on? Ilmeisesti ero vain softassa? Prolla ei taida onnistua TV:n kalibrointi, vai onnistuuko jollain 3. osapuolen softalla?

Kannattaako tuosta Elite mallista maksaa ekstraa vain sen takia, että TV:n kalibrointi onnistuisi, tai onko softa muuten paljon monipuolisempi, että kannattaisi siitä maksaa?
 
Mitä käytännön eroa Datacolor SpyderX Pro ja Elite malleilla on? Ilmeisesti ero vain softassa? Prolla ei taida onnistua TV:n kalibrointi, vai onnistuuko jollain 3. osapuolen softalla?

Kannattaako tuosta Elite mallista maksaa ekstraa vain sen takia, että TV:n kalibrointi onnistuisi, tai onko softa muuten paljon monipuolisempi, että kannattaisi siitä maksaa?
Olen Spyder X Pron kanssa käyttänyt HCFR:ää telkkoihin ja monitoreihin.
 
Mitä käytännön eroa Datacolor SpyderX Pro ja Elite malleilla on? Ilmeisesti ero vain softassa? Prolla ei taida onnistua TV:n kalibrointi, vai onnistuuko jollain 3. osapuolen softalla?

Kannattaako tuosta Elite mallista maksaa ekstraa vain sen takia, että TV:n kalibrointi onnistuisi, tai onko softa muuten paljon monipuolisempi, että kannattaisi siitä maksaa?
Samaa rautaa molemmissa sisällä. Ainoa ero siis softarajoituksissa, mitkä voi enimmäkseen kiertää käyttämällä kolmannen osapuolen softia (HCFR, Displaycal, jne.).
 
Tuli ekaa kertaa kalibroitua näyttöä, i1 display pro/displaycal ja acer predator xb323ugp.
En oikein löytänyt varmuutta että mikä paneeli tässä nyt on ja tovin arpomisen jälkeen laitoin sitten "lcd white led family", tein escaliburin ohjeen mukaan ja mielestäni ihan hyvä tuli, voin koittaa tännekkin jonkin tuloksen tunkea :D
 
Onko muila lähtenyt liikkeelle tuo datacolorin tarjouksesta ostettu Spyder? Viime viikonloppuna tilasin eikä ole tapahtunut mitään muutosta tilassa.
 
Onko muila lähtenyt liikkeelle tuo datacolorin tarjouksesta ostettu Spyder? Viime viikonloppuna tilasin eikä ole tapahtunut mitään muutosta tilassa.
Itelle tuli. Otin yhteyttä sähköpostilla. Ei ollu datacolor muistanut laittaa seurantaa. Paketti nökötti vaan postissa. Onneks ei kerenny lähteä takasin.

Edit. Sekä postiin saapumisesta ei tullut mitään viestiä. Olevinaan DHL DE:llä ei ollut tiedossa puhelin-numeroa eikä sähköpostia.
 
Viimeksi muokattu:
Itelle tuli. Otin yhteyttä sähköpostilla. Ei ollu datacolor muistanut laittaa seurantaa. Paketti nökötti vaan postissa. Onneks ei kerenny lähteä takasin.

Edit. Sekä postiin saapumisesta ei tullut mitään viestiä. Olevinaan DHL DE:llä ei ollut tiedossa puhelin-numeroa eikä sähköpostia.
Tänään tuli. Seurasin postin/omapostin kautta ja hain heti R-kiskalta, kun se oli sinne saapunut. Puhelinnumeron tosiaan hukkasivat jonnekin välille.
Yhden näytön nyt kalibroinnut (hyvä tuli mutta ehkä liian kirkas, vaikka OLED-valo on vain 25). Pitää vähän opetella lisää.
Ja. Älkää edes asentako sitä Spyderx:n omaa ohjelmistoa. Se tekee sutta ja sekundaa.
DisplayCal itsellä käytössä, ja SpyderX softa piti poistaa jotta sen sai toimimaan.
 
Tänään tuli. Seurasin postin/omapostin kautta ja hain heti R-kiskalta, kun se oli sinne saapunut. Puhelinnumeron tosiaan hukkasivat jonnekin välille.
Yhden näytön nyt kalibroinnut (hyvä tuli mutta ehkä liian kirkas, vaikka OLED-valo on vain 25). Pitää vähän opetella lisää.
Ja. Älkää edes asentako sitä Spyderx:n omaa ohjelmistoa. Se tekee sutta ja sekundaa.
DisplayCal itsellä käytössä, ja SpyderX softa piti poistaa jotta sen sai toimimaan.
Voitko vähän tarkemmin kertoa, miksei kannata spyderin omaa ohjelmaa käyttää?
Parit näytöt kalibroin, enkä huomannut muuta ihmeellistä kuin että laitteen johdon varrella oleva vastapaino on aika tiukka siirtää, saa nähdä milloin johto katkeaa.
 
Vinkkejä plasmatöllön kalibrointiin SpyderX Elitellä?
Eli tuli tartuttua tuohon tarjoukseen ja hommattua kyseinen laite. Äsken kalibroin tietokoneen näytön ja tulos oli miellyttävä, varsinkin tummien kuvien yksityiskohdat näkyvät paremmin kuin ennen kalibrointia ja kuva on muutenkin "luonnollisemman" näköinen.

Sitten laitoin Spyderin vanhaan Mac Miniin kiinni joka aikaisemmin toimi HTPC:nä mutta viime vuosina lähinnä ollut hyllyn täytteenä. Spyderin kalibrointiohjelman mukaan en saanut edes tarpeeksi kirkkautta telkkarista irti ja kalibroinnin jälkeen kuvasta tuli huonompi kuin ennen kalibrointia! Muuten värit olivat ehkä luonnollisemmat (esimerkkikuvien auringonlasku kuva ja ihon väri), mutta toisin kuin tietokoneen monitorilla niin tumma pää meni ihan tukkoon: yksityiskohdat hävisivät täysin ja esim. se esimerkkikuva muusikosta ja portaikosta näyttää ihan hirveältä.
Vai eikö tuota voi käyttää plasmatelkkarin kanssa?

Samalla tajusin myös että enhän minä niitä asetuksia saa siirrettyä esim. Pleikkarin puolelle (jolla katson mm. Disney+ ja Netflix ja HBO) ollenkaan kun tuohan vaatii "tietokoneen" jotta sen kalibroidun väriprofiilin saa käyttöön.
 
^Spyderillä voit kyllä kalibroida minkä vaan laitteen, esim. plasma tv:n. Tarvitset tosin kalibrointisovelluksen tietokoneelle josta näet mittaustulokset (esim. hcfr=ilmainen, calman=maksullinen) ja tietokone kiinni kalibroitavaan laitteeseen jossa pyörität kalibrointi väripaletteja (ne ovat ilmaisia).

Kirkkaus on aina suhteellista ja sitä voidaan tilanteesta riippuen verrata huomattavasti kirkkaampaan näyttöön jolloin voidaan muka todeta että kirkkaus ei riitä. About kaikki laitteet voidaan kuitenkin kalibroida etenkin rec709 peiton mukaan kondikseen. Ainakin tuolla plasmalla pitäis päästä kelpo tuloksiin
 
Viimeksi muokattu:
Vai eikö tuota voi käyttää plasmatelkkarin kanssa?
Käsittääkseni ei ole Oledin kanssa kovin hyvä mustassa päässä, josta voi vetää johtopäätökset plasman suhteen.
Ja kuten latexii totesi, niin homma toinen softa, esim. ilmainen HCFR josta löytyy "profiili/matriksi/tms." Spyderille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 296
Viestejä
4 534 285
Jäsenet
74 783
Uusin jäsen
subs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom