Myyntitöissä -keskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Palkkausmalleja varmaan lähes yhtä paljon kun myyjiäkin. Itse saan ihan ok kk palkkaa ja sitten myynnistä (toteutuneesta laskutuksesta) lisää, mutta tuolla lisällä on kattonsa. Eli vaikka myisin miljoonalla päivässä niin lisäansiot eivät kasva. Tosin välillä saa jotain extraa kyllä tuon palkkausmallin ohi, eli riittävän hyvästä tuloksesta erillisen kertakorvauksen taikka palkankorotuksen noiden normaalien bonusten lisäksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sitä olen monesti miettinyt, että miten myyjien palkkaus on järjestetty, kun myytävä tuote tai palvelu on myyntisykliltään pitkäkestoinen? Tai jos käy niin, että ehtii vaihtaa työpaikkaakin ennen kuin manna alkaa sataa laariin. Könttäsumma kun kauppa on tehty? Mites kuukausimaksulliset palvelut, tuskin firmat maksaa siivuja tästä ikuisuuteen myyntihevoselle, vaikka sama sopimus jatkuisikin useita vuosia? Vai onko näissä vain tukeva kuukausipalkka?
Kuukausipalkka + bonus on se malli sitten kun homma alkaa olemaan siedettävää. Toki niitä kaupparatsujakin on, jotka ruoskii itsensä provikkapalkalla motivoiden hämmästyttäviin suorituksiin. Mutta sitten kun kaupat on suuria arvoltaan, asiakkaita rajallisesti ja niihin pitkät suhteet, ei enää myydä siksi, että pitäisi myydä tai elanto on siitä kiinni. Jos ei ole mitään sopivaa tarvetta niin parempi olla myymättä väkisin ja myydä sitten taas joskus myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 138
Myyntityötäkin on monenlaista. Kiinteistövälittäjä saa provision myynnistä, keskimäärin 3% joka saattaa vastata jonkin perustyön kk -palkkaa. Suomen parhaiten tienaavan välittäjän tulot ovat noin 200k vuodessa.
Sitten on näitä hammasharja -alusvaatemyyjiä jotka saavat myydä satoja kappaleita tuotteitaan.

Muutamia vuosia sitten tv:stä tuli ohjelma V***n puhelinmyyjät, en muista mitä myivät mutta vaikutti paskaduunilta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Myyntityötäkin on monenlaista. Kiinteistövälittäjä saa provision myynnistä, keskimäärin 3% joka saattaa vastata jonkin perustyön kk -palkkaa. Suomen parhaiten tienaavan välittäjän tulot ovat noin 200k vuodessa.
Tuossakin on sitten sama kuin puhelinmyynnissä listat eli keltanokka ei saa välitettäväkseen niitä kohteita, joilla oikeasti pääsee tuollaisiin tuloihin vaikka olisi miten hyvä. Teoriassa mahdollista mutta vain jos olet joku omistava partneri siinä Eiran tai Ullanlinnan vakiintuneessa toimistossa ja voit itse valita kuka myy mitkäkin kohteet. Jos hommaan sisältyy joku kuvio, jolla kokeneemmat kuorii kerman päältä, on provikkapalkka ihan suolesta.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
3% joka saattaa vastata jonkin perustyön kk -palkkaa. Suomen parhaiten tienaavan välittäjän tulot ovat noin 200k vuodessa.
Mitä tuo on käytännössä? Puolitoista omista kuukaudessa? Varmaan välitystoimistoissakin on joku järjestys että kuka saa sen mustapekkakortin myytäväkseen ja kuka ne itse-itsensä-myyvät kohteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 138
Mitä tuo on käytännössä? Puolitoista omista kuukaudessa? Varmaan välitystoimistoissakin on joku järjestys että kuka saa sen mustapekkakortin myytäväkseen ja kuka ne itse-itsensä-myyvät kohteet.
Jos on oma firma niin ei siinä tarvitse nokitella. Mutta kyllä parhaiten tienaavat välittäjät ovat itsekin olleet joskus niitä keltanokkia. Kiinteistövälittäjän on helpompi saada mainetta ja asiakkaita versus puhelinmyyjät.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Sitä olen monesti miettinyt, että miten myyjien palkkaus on järjestetty, kun myytävä tuote tai palvelu on myyntisykliltään pitkäkestoinen? Tai jos käy niin, että ehtii vaihtaa työpaikkaakin ennen kuin manna alkaa sataa laariin. Könttäsumma kun kauppa on tehty? Mites kuukausimaksulliset palvelut, tuskin firmat maksaa siivuja tästä ikuisuuteen myyntihevoselle, vaikka sama sopimus jatkuisikin useita vuosia? Vai onko näissä vain tukeva kuukausipalkka?
Olisi mielenkiintoista tietää tosiaan, jatkoakin ajatellen jos joskus päätyy tuollaiseen tuotteeseen toisaalla.

Helposti provisiolla tosiaan kun kyse ei ole pitkäkestoisesta. Puhun vain omasta kokemuksesta kun myytävä tuote/palvelu laskutetaan kerran, ehkä uudemman kerran uuden tilauksen yhteydessä kuukauden tai vuoden päästä. Tämä asiakkuus säilyy mulla ja kun se on kerran ansaittu myymällä uudelle asiakkaalle, näistä lisämyynneistä kertyy se jatkuva mukava lisä sun pohjapalkkaan, eikä jokaista provisiota täydy hakea uusasiakashankinnan kautta. En tuollaiseen suostuisikaan, tekisin mieluummin jotain muuta. Myynnistäkin on lyhyt matka siirtyä asiakkuushallintaan ja monesti kyse aikalailla samasta hommasta.

Ei ole meidän yrityksessä kuukausiveloituksia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos kyse on jostain pitkäaikaisten sopimusten myynnistä niin bonus tai provikka tulee luultavasti jonkinlaisen odotetun vuosilaskutuksen perusteella ellei suoraan jostain taulukosta noiden liittymien ja lehtitilausten kohdalla.
 
Liittynyt
17.05.2020
Viestejä
58
Allekirjoittanut on tehnyt nyt myyntityötä kuusi vuotta tekniikan alalla. Työnantaja on pariin otteeseen vaihtunut välissä, mutta myyntisalkun sisältö on ollut enemmän tai vähemmän samanlaista tavaraa koko matkan ajan. Alkupäässä tosin myytiin käytännössä 1 000 - 100 000€ sopimuksia. Kuuden vuoden jälkeen myyntisalkun koko pyörii karkeasti 100 miljoonan euron kokoluokassa. Käytännössä yrityksien koko on kasvanut ja kokonaisuudet laajentunut matkan aikana. Onpa sitä joskus tullut tehtyä puhelinmyyntiäkin ykkös euroilla ja kylmäsoittoja. Valtaosan urasta olen tehnyt kuukausipalkattuna myyjänä ja muissa bonusjärjestelmissä on sitten huomioitu myynnillinen onnistuminen. Omakohtaiset kokemukset on alalta hyviä ja olen tykänny. Mielestäni kaikkien kannattaa työnkuvaan katsomatta olla kiinnostuneita myynnistä jollain tasolla.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
Sitä minä ihmettelen kun nuo sähkömyyjät ja osittain myös liittymämyyjät selvästi tietävät minun osoitteen kun kysyvät että tässäkö osotteessa asut, niin eikö niillä perkele ole siellä mitään listaa jossa lukee että TÄSSÄ OSOTTEESSA VUOKRAAN KUULUU SÄHKÖ JA SATAMEGANEN NETTI?

Asun siis opiskelija-asunnossa joka on vasta sellaisen 50 vuotta sijainnut samassa osoitteessa, niin montakohan kymmentä tuhatta puhelua nuo ovat historian aikana soittaneet täysin turhaan. Parin kuukauden välein kuitenkin sähköyhtiöt minulle soittelee.

Puhelinliittymämyyjät lakkasivat viitisen vuotta sitten soittelemasta kun unohdin kerran maksaa yhden laskun, en huomannut karhukirjettäkään ja liittymä meni kiinni maksamattoman laskun takia, että siitä meni varmaan joku lippu päälle että tälle ei kannata myydä. Mutta kyllä ne nyt taas soittelee, vaikka ikinä en mitään ota
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Sitä minä ihmettelen kun nuo sähkömyyjät ja osittain myös liittymämyyjät selvästi tietävät minun osoitteen kun kysyvät että tässäkö osotteessa asut, niin eikö niillä perkele ole siellä mitään listaa jossa lukee että TÄSSÄ OSOTTEESSA VUOKRAAN KUULUU SÄHKÖ JA SATAMEGANEN NETTI?

Asun siis opiskelija-asunnossa joka on vasta sellaisen 50 vuotta sijainnut samassa osoitteessa, niin montakohan kymmentä tuhatta puhelua nuo ovat historian aikana soittaneet täysin turhaan. Parin kuukauden välein kuitenkin sähköyhtiöt minulle soittelee.

Puhelinliittymämyyjät lakkasivat viitisen vuotta sitten soittelemasta kun unohdin kerran maksaa yhden laskun, en huomannut karhukirjettäkään ja liittymä meni kiinni maksamattoman laskun takia, että siitä meni varmaan joku lippu päälle että tälle ei kannata myydä. Mutta kyllä ne nyt taas soittelee, vaikka ikinä en mitään ota
Olisiko vaan helpompaa kun ei tee mitään kommentteja osoitteisiin? Ehkä ei ole sellaista softaa käytössä jossa näin voisi tehdä?

Minullekkin soiteltiin sähköjä ja ties mitä kun asuin opiskelija-asunnossa missä netti ja sähkö kuului vuokraan. Sanoin vaan että on sähköt ilmaisia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Jos jotain hyvää tässä pandemiassa on ollut, niin ainakin puhelinmyyjät on saanut keskimäärin nopeasti karistettua. Heti alkuun kun mainitsee, että on lomautettuna eikä ole paras hetki lisätä omia menoja, tulee vastauksena ymmärtäväiset kiitokset ja hei hei.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
252
Sehän puhelinmyyntifirmojen soittoautomatiikka on yleensä käsittääkseni sellainen, että soittelevat ne myyjät läpi niitä numeroita mitä kone listalta arpoo eteen. Soittelua jatkavat kenties kymmeniä kertoja eri päivinä kunnes joka vastaa numerosta. Sitten numero poistetaan soitettavien listalta vaikka olisi pyytänyt soittamaan uudelleen vaikka ensi viikolla. Kyseinen myyjä ei välttämättä siis edes pysty soittamaan kyseiselle asiakkaalle uudelleen vaikka haluaisi.

Nuo puhelinmyyntifirmojen soittelut menevät käsittääkseni niin, että niillä puhelinmyyntitoimistoilla on sellainen myyntispiikki (käsikirjoitus), johon on kirjattu se mitä pitää sanoa soittajan ja sen mukaan etenevät. Siinä on sitten lopuksi kenties kolme erilaista Seiska-lehden kesto- ja määräaikaista tilausta joita puhelinmyynnin kohteelle saavat tarjota eivätkä hintaa voi edes 10 senttiä tilaukselta voi muuttaa. Usein nuo myyntispiikit ovat ihan puhdasta valehtelua. Tyyliin kertovat soittavansa siksi, kun on osallistunut johonkin etukyselyyn ja sen vuoksi kustantaja haluaa tarjota jotain etua. Tai soittavat koska on niin hyvä asiakas ja haluavat tarjota sen vuoksi jotain spesiaalia vaikka todellisuudessa ikinä elämässään ei olisi tilannut ainuttakaan lehteä ja kaikki mahdollisesti ja mahdottomat laskut olisivat aina ulosotossa maksamatta. Niiltä jos alkaa kysellä, että mihin arvontaan tai kyselyyn olen osallistunut, niin eihän ne osaa vastata siihen kun valehtelevat vain käsikirjoituksen mukaan. Tai jos kyselee, että pyytää kertomaan millä tavalla on hyvä asiakas ollut, niin yhtä vähän osaavat vastata samasta syystä. Todellisuudessa ne numerot on voitu imuroida soitto-ohjelmaan vaikka nettiauton myynti-ilmoituksista eikä mitään tietoa ole edes niillä henkilön nimestä kenelle soittavat.

Usein vaikkapa nuo lehtien puhelinmyyjät on jotain plus miinus 18-vuotiaita lapsia vielä.
Siinä firmassa, missä olin ööhh...2007, numerot näpyteltiin käsin lankapuhelimeen, jonka jälkeen odoteltiin, vastaako asiakas. Meillä oli lähes aina tiedossa asiakkaan nimi, kotiosoite yms.

Myyntispiikki aka käsikirjoitus oli käytössä. Saimme tehdä itse tarvittaessa pieniä muutoksia, jos huomasi että homma toimii pikku muutoksella paremmin. Avainkohdat piti kuitenkin olla kuten alkuperäisessä myyntipuheessa.

Omana aikanani työntekijän keskimääräinen ikä taisi olla kahdenkympin korvilla. Valtaosa porukasta oli päätoimisia opiskelijoita.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Jos jotain hyvää tässä pandemiassa on ollut, niin ainakin puhelinmyyjät on saanut keskimäärin nopeasti karistettua. Heti alkuun kun mainitsee, että on lomautettuna eikä ole paras hetki lisätä omia menoja, tulee vastauksena ymmärtäväiset kiitokset ja hei hei.
Puhelinmyyjän saa karistettua sillä, että laittaa puhelun kiinni. Oli pandemiaa tai ei.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Jos on oma firma niin ei siinä tarvitse nokitella. Mutta kyllä parhaiten tienaavat välittäjät ovat itsekin olleet joskus niitä keltanokkia. Kiinteistövälittäjän on helpompi saada mainetta ja asiakkaita versus puhelinmyyjät.
Kaikilla aloilla on oltu alussa keltanokkia. Myyntityö on kuitenkin useimmissa firmoissa sellaista, jossa palkkaan pystyy todella itse vaikuttamaan ja kokeneet myyjät saattavat päästä todella korkeisiin ansioihin. Ei Suomessakaan joku >150te vuodessa ole mikään mahdottomuus. Puhun siis B2B -myynnistä (kos B2C on minulle täysin vierasta). Myyntityössä palkkamalli, joka keltanokkana ei ole houkutteleva, saattaa olla kokeneelle kultakaivos. Uutena myyjänä saat vaikkapa pohjapalkka 2500e + x% provisio kaikesta myynnistä (tai myynnistä jonkun xxxx€ yli). Alussa kun asiakkaita ei välttämättä juuri ole ja myynnit pieniä, jää toi provikka helposti pieneksi. 5-10v jälkeen tilanne saattaa olla aika erinäköinen. Jos olet hyvä myyjä ja tuote on kunnossa, olet saattanut onnistua kasvattamaan salkun niin, että provikka on moninkertainen peruspalkkaan nähden (olen todistanut tällaista 10v aikana noussut vuosipalkka 50te->150te).

Se mitä en ymmärrä, on provikan rajaaminen johonkin tiettyyn euromääräään. Luulisi nyt olevan kannustavaa, että mitä enemmän myyt, sitä enemmän saat palkkaa?
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Tämä oli vissiin myynnistä puhelimeseen tarkoitettu. Ei traumoista puhelinmyyjiä kohtaan. Niistähän voi keskustella ammatti-ihmisten kanssa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Tämä oli vissiin myynnistä puhelimeseen tarkoitettu. Ei traumoista puhelinmyyjiä kohtaan. Niistähän voi keskustella ammatti-ihmisten kanssa.
Ihan hyvä vaan, jos puhelinmyyjät vähän "nokkiintuvat" (sori tästä niille asiallisille). Puhelinmyyjät soittavat jatkuvasti häiriten kotirauhaa kielloista huolimatta. Joskus tuntuu, että saavat maksun siitä mitä kauemmin puhelu kestää. Tulee mielen kerta kun monta kertaa sanoin "mene asiaan" ja aina vaan turha puhe jatkuu, lopulta löin luurin korvaan (vaikka periaatteesa olin kiinnostunut kuulemaan tarjouksen).

Heistä pääsee tolla eroon, kun ei ole osto aikeisessa. Sanoo en osta mitään ja jos on hyvällä tuulella toivottaa vielä "hyvää päivänjatkoa", ja luuri kiinni. Harvemmin ainakaan heti soittavat. Puolisoni ei meinaa heistä mitenkään päästä (on aivan liian kohtelias) eroon, onneksi sentään osaa olla tilaamatta.

Ääri tapauksissa sitten puhelinnumeron vaihto, autaa ainakin jonkun aikaa.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
En tykännyt siitä työstä ja vielä nykyäänkin kun soitellaan niin tekis mieli lyödä aina vaan luuri kiinni.

Ei mun mielestä tollain nykyään myydäkään että soitellaan ihmisille. Lähettäis sähköpostilla ne tarjouksensa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Itse teen B2B myyntiä, sanoisin että sielläkin suunnalla on todella paljon vähentynyt kylmäsoitot puhumattakaan kylmäkäynneistä(puhutaan ajasta ennen koronaa). Olen päässyt parhaimpiin tuloksiin toteuttamalla niinkin yksinkertaista sapluunaa että olen yhteydessä tavalla millä haluaisin minuun oltavan yhteydessä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse teen B2B myyntiä, sanoisin että sielläkin suunnalla on todella paljon vähentynyt kylmäsoitot puhumattakaan kylmäkäynneistä(puhutaan ajasta ennen koronaa). Olen päässyt parhaimpiin tuloksiin toteuttamalla niinkin yksinkertaista sapluunaa että olen yhteydessä tavalla millä haluaisin minuun oltavan yhteydessä.
B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
Kulttuuri elää vahvasti vielä pienissä piireissä joita johtaa ne 80-luvulla aloittaneet. Uskomatonta mutta totta, ei ole yhtään hajua nykymaailmasta jos herrat on tehnyt rahansa vanhalla tyylillä. Olen tämänkin kokenut, on vain paska myyjä kun ei saa mitään aikaiseksi ja rehennellään omilla kokemuksilla "kävelin vain sisään ja kysyin kuka vastaa mistäkin ja siitä kauppoja tekemään..."
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
autokorjaamolla ihan normipäivä että joku randomi kaveri talsii sisään ja kertoo että nyt laitetaan tarviketoimitukset kuosiin ja reilusti halvemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
Nykyään ainakin kun kaikkeen pitää sopia aika niin olisi aika erikoista kun yhtäkkiä joku tuppaa vaan paikalle?

Mutta kyllä tietysti kylmäsoitoilla sovittuja käyntejä sitten tulee tehtyä. Tämä lienee aika normaalia? Eli jos on menossa johonkin alueelle asiakkaan A luokse ja aikaa on, niin itse ainakin soittelen siitä vastaavan alan naapurit läpi ja koitan sopia käyntiä vaikka heillä ei puhelinsoiton perusteella mitään varisnaista tarvetta juuri nyt ei olisikaan myymilleni tuotteille. Monesti sitten kuitenkin kun paikanpäälle menee niin voi tarvetta ollakkin ja tämä oma myyntiartikkelini on aika sepsiaali niin kyllä ne sitten myöhemmin soittaa takaisin kun tarvitsevat ja muistavat että kävin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kylmäsoitto on ihan normi koska ensimmäinen kontakti on lähes aina "kylmä". En mä silti sanoisi sitä ehkä ihan aidoksi kylmäsoitoksi jos numero napataan vaikka CRM:stä ja soitetaan itse ekaa kertaa ja esittäydytään, sovitaan tapaaminen jne. Itse tullut oltua lähinnä sellaisissa myyntihommissa, että kaikki asiakkaat on tunnettuja ja niitä on itseäni ennen hoitanut edeltäjä jne.

Kylmällä siis ainakin itse viittaan siihen, että otetaan ekaa kertaa yhteyttä henkilöön tai firmaan, jota ei tunneta entuudestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Kyllä noita kylmiä käyntejä tehdään tosiaan vieläkin, pari vuotta sitten ihmeteltiin kun joku kaupparatsun näköinen kaveri käveli firmaan sisään ja rupesi kyselemään että kukakohan teillä vastaa tuotteista x, y ja z. Oli noin parin sadan mertin päästä Wurth Elektrikin tyyppi joka sitten koitti kaupitella ylihintaista tavaraa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä noita kylmiä käyntejä tehdään tosiaan vieläkin, pari vuotta sitten ihmeteltiin kun joku kaupparatsun näköinen kaveri käveli firmaan sisään ja rupesi kyselemään että kukakohan teillä vastaa tuotteista x, y ja z. Oli noin parin sadan mertin päästä Wurth Elektrikin tyyppi joka sitten koitti kaupitella ylihintaista tavaraa.
Ihan jäätävää duunia :beye:

Nykyisin ei edes vaihteisiin soitella koska nekin on ulkoistettuja lähes kaikissa isommissa firmoissa, saati että menis jonkun palvelualan yrityksen leivissä olevalta bizines park respalta kyselemään jotain. Oikean henkilön selvittäminen muutenkin on aika rutiinia jos firma on yhtään merkittävämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kylmäsoitto on ihan normi koska ensimmäinen kontakti on lähes aina "kylmä". En mä silti sanoisi sitä ehkä ihan aidoksi kylmäsoitoksi jos numero napataan vaikka CRM:stä ja soitetaan itse ekaa kertaa ja esittäydytään, sovitaan tapaaminen jne. Itse tullut oltua lähinnä sellaisissa myyntihommissa, että kaikki asiakkaat on tunnettuja ja niitä on itseäni ennen hoitanut edeltäjä jne.

Kylmällä siis ainakin itse viittaan siihen, että otetaan ekaa kertaa yhteyttä henkilöön tai firmaan, jota ei tunneta entuudestaan.
Toki, itse katselen CRM:ästä ja sitten ihan vaan googlettelen kanssa firmoja ja katson nettisivuilta sopivan oloisen henkilön numeron ja soitan jos CRM:ässä ei ole mitään tietoja ko. firmasta. Mutta vähän hölmöä tuntuisi soitella johonkin keskukseen ja kysellä että kuka olisi oikea henkilö.

Googlella löytyy kuitenkin ihan kivasti ja pääasiassa itse myyn pienemmille firmoille enkä juurikaan millekkään suurille korporaatioille. Monesti joku parin hengen firma kyseessä ja ensimmäiselläkin käynnillä omistaja kettelee kaffet jne.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Haluaisiko joku avata noita myynnin termejä hieman osaamattomille samalla kun niitä täällä käytetään? B2B? Kylmäkäynti? Niinhän sitä sanotaan että Hiacen kylmäkäynnistys on kuin...
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Haluaisiko joku avata noita myynnin termejä hieman osaamattomille samalla kun niitä täällä käytetään? B2B? Kylmäkäynti? Niinhän sitä sanotaan että Hiacen kylmäkäynnistys on kuin...
B2B - Business to business eli yritys myy toiselle yritykselle
Kylmäsoitto/käynti - soitetaan asiakkaalle tai mennään asiakkaan luokse ilman aikaisempaa yhteydenpitoa
CRM - customer relationship management eli asiakkuuksienhallintajärjestelmä. Tällä pidetään huolta että tulee tehtyä kaikki ja muistaa mitä on jutellut kenenkin kanssa
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Haluaisiko joku avata noita myynnin termejä hieman osaamattomille samalla kun niitä täällä käytetään? B2B? Kylmäkäynti? Niinhän sitä sanotaan että Hiacen kylmäkäynnistys on kuin...
B2B = Myynti yritysasiakkaille
B2C = Myynti yksityishenkilöille
Kylmäkäynti = sama kuin luukutus eli mennään paikalle vaikka ei ole sovittu käyntiä kun haetaan uusia asiakkaita
Kylmäsoitto = soitetaan uusia asiakkaita joilta ei ole tullut mitään yhteydenottoa yms.

edit, Tatuks olikin jo nopeampi :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
En ole tehnyt päivääkään myyntityötä, mutta olen ollut usean vuoden ajan B2B-kylmäsoittojen vastaanottaja, eli vastannut yrityksessä asiasta X ja sitten tämän alan myyjät onkivat numeroa puhelinvaihteesta tai mistä lie saavatkaan sen.

Mielestäni ehdottomasti ärsyttävin ja vuodesta toiseen sitkeästi elävä tapa aloittaa on ilman mitään muuta pohjustusta lauseella "haluaisin tavata teidät" tai "henkilö X meidän yrityksestä haluaisi tavata teidät" (tämä jälkimmäinen silloin, kun kyseessä on pelkkä soittaja/buukkari ja varsinainen myyjä on eri henkilö). Ei pohjusteta yritystä, tuotetta tai palvelua mitenkään, ideana ilmeisesti saada vastaanottaja nopeasti myöntymään tapaamiseen josta on sitten helpompi edetä kauppaan tai mitä ikinä onkaan? Tämä on ainakin omalla kohdalla varmin saada tapa suora ei kiitos -vastaus ja mielestäni puhelun vastaanottajan sekä hänen ajankäyttönsä aliarvioimista.


B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
Löytyy tällainenkin kokemus parin vuoden sisään ennen korona-aikaa. Oli asiakaspalveluhenkilöltä mennyt kysymään ja tämä soitti edelleen minulle. Olisi halunnut jutella saman tien.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Ennen laman alkua 90-luvulla myin erään yritysten mainostarvikkeita k- ja t- ryhmän kauppoihin ihan kylmäkäynteinä. Ei muuta kuin pieneen kauppaan sisään ja kauppiasta jututtamaan. Ei nyt niin hirveän pahaa hommaa ollut, kauppiaat oli ihan ok porukkaa ja silloin pikkukauppoja oli jokapaikassa ja kauppiailla aikaa. Oli vielä autoetu + kk palkka, pomo katsoi että ees jotain myi, ei ollut niin kovin tarkka. Olihan sekin duuni..

Sitten kun oli lama niin myin esim. Suomen Luonto -lehteä kylmäsoittoina.. ei ollut mitään asiakasjärjestelmiä eikä koneita arpomassa. Lankapuhelin (ei edes headsettiä) ja edessä puhelinluettelosta kopioitu sivu.. karmeeta paskaa.

Samassa firmassa myin myös mainoksia aikauslehteen.. valitettavasti piti soittaa yrittäjille ja saada ostamaan mainostilaa Demari-lehdestä. Ei ollut sekään herkkua. Varsinkin silloin demareiden suhtautuminen yrittäjiin oli vielä negatiivisempaa mitä nyt :D

Kylmäkäynteinä olen joskus myynyt Puustellin keittiökalusteita ovelta-ovelle. Ei muuta kuin ramppaamaan korttelia ympäri ja sopimaan aikoja koska vois tulla suunnittelemaan keittiöremonttia. Idea sama kuin nykyisillä lestadiolaisjohtoisilla remppafirmoilla. Oli etulyöntiasema jos asiakas ei pyydä tarjousta muualta. Nykyisin vetäisin mielummin ranteet auki kuin tekisin sitä päivääkään. VMP Btw, silloin ainakin Puustellin markkinointipuoli oli täysin lestadiolaisvetoista. Täysin moraalitointa porukkaa.. mummoilta rahat pois oli heidän mottonsa. Puustelli tarvitsee niitä enemmän mitä mummot.

Siihen loppui myyntimiehen hommat.. ei ole mun duunia etsiä asiakkaita jne. jotain automyyntiä jne vois vaikka tehdä kun asiakkailla on oikeasti tarve eikä tartte haalia asiakkaita sieltä täältä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
En ole tehnyt päivääkään myyntityötä, mutta olen ollut usean vuoden ajan B2B-kylmäsoittojen vastaanottaja, eli vastannut yrityksessä asiasta X ja sitten tämän alan myyjät onkivat numeroa puhelinvaihteesta tai mistä lie saavatkaan sen.

Mielestäni ehdottomasti ärsyttävin ja vuodesta toiseen sitkeästi elävä tapa aloittaa on ilman mitään muuta pohjustusta lauseella "haluaisin tavata teidät" tai "henkilö X meidän yrityksestä haluaisi tavata teidät" (tämä jälkimmäinen silloin, kun kyseessä on pelkkä soittaja/buukkari ja varsinainen myyjä on eri henkilö). Ei pohjusteta yritystä, tuotetta tai palvelua mitenkään, ideana ilmeisesti saada vastaanottaja nopeasti myöntymään tapaamiseen josta on sitten helpompi edetä kauppaan tai mitä ikinä onkaan? Tämä on ainakin omalla kohdalla varmin saada tapa suora ei kiitos -vastaus ja mielestäni puhelun vastaanottajan sekä hänen ajankäyttönsä aliarvioimista.

Buukkarien kautta toimiminen on kans ihan näätää hommaa. Osoittaa sellaisen äärimmäisen korkean tason kiinnostuksen asiakkaasta.

Valitettavasti monessa myyntivalmennuksessa painotetaan tuota että mestoille vaan vaikka väkisin ja siellä vasta sitten otetaan vastaansanomisia. En ole kyllä mitään tuon tason myyntihommia aikoihin tehnyt eli kyllä niissä asiakaskontakteissa on aina takana aika vahva idea, että meillä on jotain, mitä he tarvitsevat tai mikä voisi parantaa heidän tulostaan.

On eri asia kaupata raaka-ainetta teollisuusyritykselle kuin jotain ekstraa (palveluita, liikelahjoja, geneerisiä bisnessoftia jne) ihan mille vaan yritykselle.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Itse olen kehittynyt aika hyväksi kylmäsoitoissa ja saan melkein joka päivä palautetta vastanneilta että onpas kiva kun tulee vähän erilaisia puheluita välillä.

En myöskään ihan huvikseni tuota tee vaan edellisessä duunipaikassa pääsi semmosille 10k€ kuukausiansioille. Nykyään olen yrittäjänä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Etenkin B2C myynnissä pääsee hyville vuosiansioille jos yhtään saa myytyä. Tuollainen 60-100k vuoteen tulee ihan kohtuullisen helpolla. Toki myytävä tuote pitää olla kunnossa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Etenkin B2C myynnissä pääsee hyville vuosiansioille jos yhtään saa myytyä. Tuollainen 60-100k vuoteen tulee ihan kohtuullisen helpolla. Toki myytävä tuote pitää olla kunnossa.
Ei varmaan kuitenkaan puhelinliittymiä tai jotain Tuulilasia puhelimitse myymällä, vai?
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Ei varmaan kuitenkaan puhelinliittymiä tai jotain Tuulilasia puhelimitse myymällä, vai?
Kyllä ilmeisesti hyvä myyjä jossakin dna, Elisa akselilla tienaa 4000-5000€ liittymämyyjänä.
Mutta joo tää topicci nyt ilmeisesti käsittelee vain Aku Ankan puhelinmyyjiä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 300
Luulin että nämä kylmät kontaktit ovat jotain hautaustoimiston asiakkaita. Kiitoksia selvennyksestä!
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Kyllä ilmeisesti hyvä myyjä jossakin dna, Elisa akselilla tienaa 4000-5000€ liittymämyyjänä.
Mutta joo tää topicci nyt ilmeisesti käsittelee vain Aku Ankan puhelinmyyjiä.
Ei kun ihan mielenkiinnosta kyselin, kai täällä voi kaikenlaisesta myynnistä jutella. Satunnaisen asiakkaan näkökulmasta kun on jäänyt sellanen tunne, että kuinkakohan tehokasta toi puhelinmyynti voi olla, kun omalla kohdalla varmaan 1/100 myyntiyrityksestä päätyy siihen, että tilaan jotain. Ja silloinkin kyse on poikkeuksetta nykyisen operaattorin tekemä jatkotarjous nykyiseen liittymään, tms.

En kuitenkaan sen kummemmin alasta mitään työntekijän näkökulmasta tiedä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jossain oli taannoin juttu Suomen kovimmasta liittymämyyjästä. Siis ostareilla jne. Jutun mukaan "tj tason" ansiot. Äärimmäisen energinen ja kilpailullinen nuori tyyppi, joka osaa jutella ihmisille ja tunnistaa heti onko potentiaalia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Parikin tuttua työskentelee B2C puolella vakuutusten myyjinä. Tai itseasiassa edustajina eli heillä on oma firma minkä kautta tekevät. 4-5k€ jää käteen kuukaudessa keskimäärin.

Tuohon vaaditaan yleensä yli 10v kokemusta ja sitä kautta tullutta asiakaspohjaa. Pari vuotta on kuulemma ihan puhelinmyyjän hommaa paitsi tienestit osaavalla kohdallaan. Sitten alkaa se asiakaspohja kehittymään ja jossain vaiheessa ei tarvitse uushankintaa edes tehdä.

Parhaat vakuutusmyyjät hoitavat kaikki asiakkaan asiat laskujenselvittelystä vahinkoilmoituksiin. Tai siis opastavat miten asiakas ne hoitaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Parikin tuttua työskentelee B2C puolella vakuutusten myyjinä. Tai itseasiassa edustajina eli heillä on oma firma minkä kautta tekevät. 4-5k€ jää käteen kuukaudessa keskimäärin.

Tuohon vaaditaan yleensä yli 10v kokemusta ja sitä kautta tullutta asiakaspohjaa. Pari vuotta on kuulemma ihan puhelinmyyjän hommaa paitsi tienestit osaavalla kohdallaan. Sitten alkaa se asiakaspohja kehittymään ja jossain vaiheessa ei tarvitse uushankintaa edes tehdä.

Parhaat vakuutusmyyjät hoitavat kaikki asiakkaan asiat laskujenselvittelystä vahinkoilmoituksiin. Tai siis opastavat miten asiakas ne hoitaa.
Siis 4-5k€ netto? Vai brutto?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Siis 4-5k€ netto? Vai brutto?
Netto. Tottakai oman yrityksen nimiin voi nostaa enemmän verottomia korvauksia (päivärahat, km-korvaukset, hankinnat kotiin jne) verrattuna palkkatyöläiseen. Myös riskit yrittäjillä on sitten suuremmat.

Jostain syystä monet vakuutusyhtiöt käyttävät edelleen vain itsenäisiä edustajia (on joku vanha jäänne) minkä takia rekrytointi on haastavampaa. Maksavat tosin ensimmäiset 6kk vai oliko 12kk pohjapalkkaa eli ihan nollasta ei tarvitse lähteä. Tuokin riippuu ihan yhtiöstä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Netto. Tottakai oman yrityksen nimiin voi nostaa enemmän verottomia korvauksia (päivärahat, km-korvaukset, hankinnat kotiin jne) verrattuna palkkatyöläiseen. Myös riskit yrittäjillä on sitten suuremmat.

Jostain syystä monet vakuutusyhtiöt käyttävät edelleen vain itsenäisiä edustajia (on joku vanha jäänne) minkä takia rekrytointi on haastavampaa. Maksavat tosin ensimmäiset 6kk vai oliko 12kk pohjapalkkaa eli ihan nollasta ei tarvitse lähteä. Tuokin riippuu ihan yhtiöstä.
Eihän noi päivärahat sun muut mitään palkkaa ole. Eivätkä mitenkään verrannollisia nettopalkkaan.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Eihän noi päivärahat sun muut mitään palkkaa ole. Eivätkä mitenkään verrannollisia nettopalkkaan.
Bruttopalkasta tulee joiltain osin nettopalkkaa kun nostetaan km korvauksia ja päivärahoja kotitoimistossa tehdyistä päivistä.

Jokainen yrittäjä tekee samaa.. Kuten myös ostaa tietokoneita/osia, puhelimia yms perheen muiden perheenjäsenien käyttöön mitä normi palkansaaja ostaa nettopalkastaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Bruttopalkasta tulee joiltain osin nettopalkkaa kun nostetaan km korvauksia ja päivärahoja kotitoimistossa tehdyistä päivistä.

Jokainen yrittäjä tekee samaa.. Kuten myös ostaa tietokoneita/osia, puhelimia yms perheen muiden perheenjäsenien käyttöön mitä normi palkansaaja ostaa nettopalkastaan.
Ei tule. Eikä osta.

Nettopalkka on nettopalkka, eikä se kilometrikorvauksilla tai päivärahoilla muutu.

Käteen jäävä raha ei ole nettopalkka. Se voi olla nettopalkka+km-korvaukset+päivärahat. Korvaukset eivät ole palkkaa.

Ja ei jokainen yrittäjä osta perheelle puhelimia/tietokoneita firman rahoilla. Varmasti joku noin tekee, mutta ei se nyt ihan noin suoraviivaista ole.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
B2B kylmäkäynti on ihan käsittämätön ajatus. Siis että mennään ovesta sisään respaan ja kysellään että "kukas teillä..."?

Joskus 80-luvulla varmaan tuolla tavalla myytiin "bisneslahjatuotteita".
Itse hoidan italialaisessa firmassa kaikki sisäänostot. Ennen koronaa nämä kylmäkäynnit oli ihan yleisiä, ja jopa koronanaikaan joku saittaa tulla soittamaan summeria. Voi v* että onkin keskimääräisesti ärsyttävää liimalettiä liikkeellä. Kaikista pahimmat tapaukset lyövät katalogin sun naaman eteen ja siitä alkavat selaamaan ja kyselevät näkyykö sivulla jotain mielenkiintoista.

Nyt koronan myötä ollaan siirrytty kokonaan käytänöön, että ilman etukäteen sovittua tapaamista ei ole kellään asiaa tänne. Ei siis myöskään ennestään tutuilla toimittajilla, koska hehän vasta aikaa saavatkin tuhlattua, kun pysähtyvät "ohikulkumatkalla" kyselemään kuulumisia ja tyrkyttämään uusia tuotteitaan.

Parhaiten tulen toimeen myyjien kanssa, jotka tekevät asiat näin:

  1. Lähetä sähköposti potentiaaliseen firmaan
  2. Odota viikko ja jos et saa vastausta, niin soita ja kysy kiinnostaako.
  3. Jos vastaus on ei, niin se tarkoittaa, että hommaa ei tarvitse väkipakolla koittaa viedä eteenpäin. Yleensä syy on se, että myymääsi tuotetta ei tarvita lainkaan tai nykytuotteesta vaihtaminen tuotteeseesi on liian vaikeaa. Jos oikeasti uskot, että en vain tiedä omaa parastani, niin kerro heti rehellinen alennuksen sisältävä hinta tai joku muu voittamaton ominaisuus, joka tuotteessa on kilpailijoihin verrattuna. Tämän tulee tulla heti ilmi puhelimessa, eikä face-to-face-tapaamisessa, jota saatat koittaa väkipakolla järjestää. Isoin virhe tässä tilanteessa on kyseenalaistaa minun auktoriteetti ja pyytää tapaamista, jossa on joku muukin paikalla. Osaan itse määritellä, milloin kenenkin presenssi on suotavaa.
  4. Jos vastaus oli kyllä, niin kysy miten asian kanssa haluan edetä. Lähetänkö heti tarjouspyynnön spekseineen vai tarvitaanko tapaamista tarjouspyynnön määrittämistä varten.
  5. Tapaamista tarvitaan vain jos otan itse asian esille.
Aikalailla tuohon tapaan tulee toimittua uusien potentiaalisten toimittajien kanssa. Joskus siis myyjästä saadut negatiiviset vibat saattaa pilata muuten toimivan tuotteen käyttöönoton, vaikka näin ei tietenkään pitäisi olla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 416
Viestejä
4 198 470
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom