Myyntitöissä -keskustelu

Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
484
Tervehdys foorumille!

Taustaa:

Yritin aikani kuluksi etsiä myyntityöpainotteista lankaa, jossa myyntityötä tekevät voisivat vaihtaa näkemyksiä myyntiin liittyvistä asioista, haasteista ja työn eroavaisuudesta eri toimialoilla. Eipä löytynyt, joten laitetaanpa pystyyn, jos tämänlainen myyntityötä tekeviä techiläisiä kiinnostaisi!:tup:

Ketjun tarkoitus:
  • Keskustella yleisesti myyntityöstä myyjänä olemisen näkökulmasta
  • Kokemuksia eri toimialoista myynnin näkökulmasta hyvässä ja pahassa (B2B vs B2C, myyntitapa, myyntikanavat, palkkaus, haastavuus, kuluttavuus jne)
  • Oletko käyttänyt myyntikouluttajia vai saatko kaiken tarvittavan koulutuksen organisaatiostasi
  • Jakaa mahdollisia myyntiin liittyviä haasteita myyjän näkökulmasta ja keskustelua niistä
Päivitetään aloituspostausta sitä mukaan, kun kerkiää! :cigar2:

E: Hieman muutettu ketjun otsikkoa ja muutettu aloituspostausta keskittymään myyjän näkökulmaan sekä myyntityötä tekevälle / tehneelle ajatusten vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 400
Kuulostaa vinkkien kalastelulta.
Sen verran voin todeta että aivan kylmien liidien soittelu on kyllä ehkä yksi paskimmista hommista mitä myyntityössä voi joutua tekemään. Varsinkin jos myyt vielä jotain ihan todella triviaalia tuotetta joissa kilpailijoiden välillä erot on vaan joitakin euroja. Silloin ei paljon kiinnosta vaihtaa jotain telian liittymää johonkin toiseen palveluntarjoajaan kun mitään käytännön eroa laskutuksessa ei ole.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
416
Kuulostaa vinkkien kalastelulta.
Sen verran voin todeta että aivan kylmien liidien soittelu on kyllä ehkä yksi paskimmista hommista mitä myyntityössä voi joutua tekemään. Varsinkin jos myyt vielä jotain ihan todella triviaalia tuotetta joissa kilpailijoiden välillä erot on vaan joitakin euroja. Silloin ei paljon kiinnosta vaihtaa jotain telian liittymää johonkin toiseen palveluntarjoajaan kun mitään käytännön eroa laskutuksessa ei ole.
Tämä. Juuri soitteli vaimolle keittiömyyjä, eikä mennyt millään jakeluun, ettei vaimo vastaa tämmöisistä päätöksistä yksin ja toisekseen vasta sovittiin, ettei keittiöremontti ole ainakaan tämän vuoden murhe. Kovasti koitti saada neuvotteluaikaa varattua, mutta kun ei niin ei. Kai tuollaista remonttimyyntiä tekevät inhoavat jo vähän itseäänkin, saati sitten nämä ovelta ovelle kiertäjät ilmaisine katon kuntokartoituksineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 400
Oon joskus joutunut kylmiä liidejä soitteleen ja on kyllä melko turhauttavaa touhua. Varsinkin kun kyseessä ei ole mikään ihan kymppien tai satasten tuote ollut, niin koitappa siinä saada joku kiinnostumaan.

Sitten näistä sadoista turhista soitoista käteen jää muutama "joo hei kerropas lisää" -tyyppinen kaveri jotka juttelee lämpimikseen ja sitten ehkä se yksi tai kaksi joita oikeasti kiinnostaa, mutta aikajana hankintaan on jossakin 1-2-3-4 vuoden akselilla niin morjes.

Samalla vaivalla voisi laittaa apinan soittelemaan tai lähettelemään tekstareita. En käsitä miten puhelinmarkkinointi on niin suosittua, kun yleensä jos jotain ollaan ostamassa niin olisi hyvä että se asiakas olisi se joka ensin on kiinnostunut. Väkisin tuputtamalla harvemmin tulee muuta lopputulosta kuin tolkuton vitutus asiakkaalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Sellaisen vinkin voisin sanoa puhelinkaupustelijoille että heti aluksi kertokaa kuka olette, mistä firmasta soitatte ja mitä teillä on asiaa. Itse ainakin tarjoan nykyään punaista luuria välittömästi nille jotka aloittavat puhelun tyyliin "Hei, kiinnostaisiko teitä asia x / Olisitteko mahdollisesti kiinnostunut loistavasta tarjouksesta?" sen enempää heti aluksi kertomatta mistä on kyse. Ja jos minä kysyn jotain asiaa missä vaiheessa puhelua tahansa, haluan siihen suoran vastauksen heti enkä halua kuunnella ensin vartin paskanpuhumista.

Noihin kahteen asiaan tuntuu nykyään syyllistyvän melko moni soittaja ja itse ainakin katkaisen puhelun välittömästi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Samalla vaivalla voisi laittaa apinan soittelemaan tai lähettelemään tekstareita. En käsitä miten puhelinmarkkinointi on niin suosittua, kun yleensä jos jotain ollaan ostamassa niin olisi hyvä että se asiakas olisi se joka ensin on kiinnostunut. Väkisin tuputtamalla harvemmin tulee muuta lopputulosta kuin tolkuton vitutus asiakkaalle.
Todella kallis tapa se puhelinmyynti on myydä. Sama mitä myisi tai vaikka ilmaiseksi tarjoaisi, niin tuskin tunnissa enempää kuin 1-2 kauppaa keskimäärin olisi mahdollista saada.

Em. syystä ne hinnatkin puhelinmarkkinoinnissa ovat sitten tyypillisesti niin kovat, että siitä yhdestä kaupasta puhelinmyyjäfirma saa varmaan sen 50 euroa vähintään.

Alalle kun on pesiytynyt vielä kaikenlaisia huijarifirmoja ja epätoivoisesti provikkapalkkion toivossa huijaavia myyjiä, jotka jättävät oleellisia asioita kertomatta sopimuksesta, niin en yhtään ihmettele että iso osa ei ala yhtään millekkään puhelinmyyjien kanssa ja monet lopettavat puhelun samantien kun joutunut joskus jo huijatuksi. Em. syistä taitaisi olla erittäin vaikeaa hommaa myydä puhelinmyynnillä edes kultaharkkoja puoleen hintaan verrattuna kullan maailmarkkinahinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 400
Sellaisen vinkin voisin sanoa puhelinkaupustelijoille että heti aluksi kertokaa kuka olette, mistä firmasta soitatte ja mitä teillä on asiaa. Itse ainakin tarjoan nykyään punaista luuria välittömästi nille jotka aloittavat puhelun tyyliin "Hei, kiinnostaisiko teitä asia x / Olisitteko mahdollisesti kiinnostunut loistavasta tarjouksesta?" sen enempää heti aluksi kertomatta mistä on kyse. Ja jos minä kysyn jotain asiaa missä vaiheessa puhelua tahansa, haluan siihen suoran vastauksen heti enkä halua kuunnella ensin vartin paskanpuhumista.

Noihin kahteen asiaan tuntuu nykyään syyllistyvän melko moni soittaja ja itse ainakin katkaisen puhelun välittömästi.
Jep, tämähän se loogisin konsti on mutta olen kuullut että ilmeisesti monikin firma määrittää mitä sinne puhelimeen aluksi sanotaan. Varmaan joku tosi hieno tutkimus tehty.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
108
Ja näistä kaupustelijoista varmaan 90% aloittaa puhelun ”Onko nyt puhelimessa yrityksen X päättävä henkilö?”

Eli soitellaan jotain valmista listaa läpi eikä edes tiedetä firmasta muu kuin yrityksen nimi ja puhelinnumero. Voi Morjes. Nykyään vaan suoraan lyön luurin korvaan ja numero estolistalle.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
772
Ja näistä kaupustelijoista varmaan 90% aloittaa puhelun ”Onko nyt puhelimessa yrityksen X päättävä henkilö?”

Eli soitellaan jotain valmista listaa läpi eikä edes tiedetä firmasta muu kuin yrityksen nimi ja puhelinnumero. Voi Morjes. Nykyään vaan suoraan lyön luurin korvaan ja numero estolistalle.
Menee sovelluksen läpi eli appi hoitaa soittamisen seuraavalle jolloin voit soittolistaa rummuttaa vaikka paskalla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Jep, tämähän se loogisin konsti on mutta olen kuullut että ilmeisesti monikin firma määrittää mitä sinne puhelimeen aluksi sanotaan. Varmaan joku tosi hieno tutkimus tehty.
Osalla puhelinmyyntifirmoista kuulema vaatimuksena että puhelinmyyjän pitää jatkaa pakolla myyntiä niin pitkään kunnes on kolmesti ehtinyt sanoa ei puhelinmyynnin kohde. Jos ei puhelinmyyjä noudata tätä, niin potkuilla uhkaavat.

En kyllä yhtään ihmettele kun iso osa lyö vain luurin korvaan kun ei tahdo sana mennä muuten perille.

Keskimääräinen työsuhteen pituus puhelinmyynnissä on alle viikko. Koulutuskin taitaa olla keskimäärin yhden käden laskettava määrä tunteja ennen kuin aloitteleva puhelinmyyjä pistetään soittelemaan asiakkaille. Alalla ei ole yleissitovia työehtosopimuksia ja liittoon kuulumattomilla työnantajilla se se toteutunut provisiopalkka voi olla esimerkiksi euron tunnilta. Sitten jos on mennyt allekirjoittamaan toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen, niin siitä voi seurata karenssit jos irtisanoo itsensä tuollaisesta työstä jossa palkka jää esimerkiksi yhteen euroon tunnilta eikä se riitä edes työmatkojen kustantamiseen.

Toki puhelinmyyntialalla on varmaan sellaisiakin työnantajia joilla maksavat ihan asianmukaista palkkaa ja myytävä tuotekkin on myös asiakkaiden kannalta järkevä. Tyyliin myy kuukausimaksutonta sähkösopimusta alle 4 senttiä per kWh koko sopimuskauden voimassa olevalla hinnalla tai kauppaa jotain Tarkka 50M nettiliittymää hintaan 1,90 euroa kuussa ilman asiakkaan sitomista määräaikaiseen sopimukseen
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
2 499
Mikä ei vituttanut myyvessä niin paljon kun persaaukiset asiakkaat. Just nää euron päivät tai tarkka 1.9egeä. Oikeesti varmaan sisälläkin pierasevat ettei lämpö karkaa ulos. Hyvä oli näille sankareille naureskella.
 
  • Tykkää
Reactions: JmB
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Mikä ei vituttanut myyvessä niin paljon kun persaaukiset asiakkaat. Just nää euron päivät tai tarkka 1.9egeä. Oikeesti varmaan sisälläkin pierasevat ettei lämpö karkaa ulos. Hyvä oli näille sankareille naureskella.
Eikö tuollainen "Tarkka 1,9 euroa kuussa" ole asiakkaan kannalta ihan hyvä liittymä hintalaatusuhteeltaan?

Perseaukisempi sellainen asiakas on minusta, joka maksaa samasta liittymästä vaikka 20-30 euroa kuussa kun se raha on pois muualta.

Itseä taas asiakkaana naurattaa enemmän myyjä, joka yrittää myydä jotain paljon kalliimmalla kuin mitä itse maksan sillä hetkellä jostain. Tyyliin 1,90 euroa maksan nettiliittymästä kuussa, niin yrittää myydä monta kertaa kalliimpaan hintaan vastaavilla ominaisuuksilla olevaa liittymää. Eli vaikka tuossa tapauksessa tarjoaisi netti liittymää pariksi vuodeksi alle euron kk-hinnalla ilman mitään asiakasta sitovaa määräaikaisuutta ja mielellään vaikka paremmin priorisoitua liittymää samalla ja vaikka 1000 Mbit/s maksiminopeudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 400
No ihan sama homma kun mulle tarjotaan jatkuvasti jotain 100000000mb nopeuksista nettiliittymää. Mulla on sama taloyhtiön netti ollut iät ja ajat eikä koskaan mitään ongelmaa toiminnassa toi nopeudessa niin miksi ihmeessä nyt pitäisi alkaa maksamaan siitä että saa jonkun numeron lisää laskuun. Tätä ne ei vaan tajua vaan tyrkyttää loputtomiin että "NO MUTTA KUN SE ON PALJON NOPEAMPI!"

Sitten kun kysyn että "miten se sitten ilmenee" niin turhaudutaan ja ähkitään siellä toisessa päässä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 941
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia joiltain muilta myyntialoilta kuin näiltä perinteisiltä "opiskelijat myy liittymiä/lehtitilauksia".

Löytyykö vaikka asuntomyyjiä, automyyjiä, tai häivehävittäjäkauppiaita kertomaan mikä toimii ja mikä ei? Jos voisi valita uudestaan, niin suuntaisiko enää samoihin hommiin?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
450
Itse teen B2B hommia myynnin puolella. Vasta muutaman vuoden kokemus, olin aiemmin IT-talossa ylläpitotehtävissä piiitkään.
Vaihtelu virkistää ja ihan ensimmäiseksi pitää kiittää että nämä hommat sujuu hyvin tässä epätävallisessa ajassa. Kontakteja tavataan Teamsin välityksellä, keskustellaan heidän tarpeista, meidän tarjonnasta ja miten voitaisiin jeesata sekä löytää heitä auttava ratkaisu.
Kyllä yrityksistä aika helpostikin löytyy oikeat henkilöt ja vastaavat jopa meileihin sekä sopivat Teamseja ihan mielellään kun heillä tarve ja meillä hyvä tuote.
Kaikki lähtee siitä että tuotteelle on kysyntä, mahdollisimman vähän kilpailua tai ainakin selkeä kilpailuetu millä eroat kilpailijoista.
Toisin sanoen paljon vastuuta itsellä mihin menet töihin, pitää tehdä mahdollisimman hyvin taustatyötä jos suinkin mahdollista, nuuskia mahdollisuuksia ja kilpailua etukäteen. Nopeasti kasvavaan yritykseen on tietty kiva mennä myymään ja ne monesti palkkaavatkin uutta verta takomaan kun rauta on kuumaa.

Toinen juttu on sitten palkkaus, sille oma ketjukin täällä. Liian suuren provisio-osaan palkasta en suostuisi edellä mainittuun viitaten, ei ole välttämättä hajuakaan miten tuote myy ja miten provikoita maksellaan, käytäntöjä voi olla monia kuten alussa mainittiin. Säilyykö sinulla loputtomiin asiakkuus ja provikat kilisee vaiko ainoastaan siitä sun tekemästä ensimmäisestä kaupasta asiakkaalle ja sen jälkeen asiakas tilailee jostain suoraan "toimistolta/netistä".
Hyvä pohjapalkka millä maksaa laskut ja jää jo vähän sivuunkin, se on oltava. Provikat on aina vain bonusta, sen varaan ei voi laskea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
878
Itsekin olen jonkin verran myyntityötä tehnyt, niin ainakin omasta mielestäni tärkeintä on se perusteellinen tarvekartoitus. Kun pääsee keskustelemaan tarkemmin että minkälaiset systeemit nykyisin on käytössä ja mikä niiden käyttötarkoitus on, niin yleensä on suht helppoa lähteä joko tarjoamaan parempaa ratkaisua tai kehittää vanhan pohjalta jopa uusia tarpeita joihin omalla tuotteella sitten voidaan vastata.

Esim. jos potentiaalisella asiakkaalla on vaikkapa kotona vanha tietokone jota käytetään vain sähköpostin lukemiseen ja YLE Areenasta uutisten katseluun ja siihen riittää se taloyhtiölaajakaistan perusnopeus, mutta kotiin on hankittu myös uusi 4K älytelevisio jonka älyominaisuuksia ei kuitenkaan ole otettu käyttöön, niin voisi vaikka kertoa miten paljon mukavampi niitä Areenan striimejäkin olisi katsoa sieltä ison telkkarin kautta, ja että pienellä lisäpanostuksella sieltä saisi myös isot elokuvakirjastot yms. jolloin päästään keskustelemaan myös nopeammasta nettiyhteydestä. Ja pikkuhiljaa voisi alkaa kiinnostaa myös se, että kun kuitenkin on se Android-puhelinkin olemassa, että se Areenahan toimii sielläkin jos vaan olisi sellainen liittymä jossa nettinopeus riittää striimien pyörittämiseen.

Kartoittaminen ja tarjoaminen on itselle ollut aina helppoa, mutta sitten clousaamisen kanssa menee välillä hankalaksi, koska yleensä kunnioitan sitä asiakkaan sanomaa "ei":tä. Pieni epäröintihän ei ole oikeastaan kaupan este, mutta se vaan menee omalle epämukavuusalueelle kun pitäisi pystyä painamaan siitä läpi ja saada se ei käännettyä jooksi.

Onneksi nykyään ei tarvitse kuitenkaan tuolla myyntikentällä tehdä hommia, vaan itse nykyisin olen se joka neuvoo ja auttaa myyjiä ja tarpeen tullen kouluttaa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
450
Kartoittaminen ja tarjoaminen on itselle ollut aina helppoa, mutta sitten clousaamisen kanssa menee välillä hankalaksi, koska yleensä kunnioitan sitä asiakkaan sanomaa "ei":tä. Pieni epäröintihän ei ole oikeastaan kaupan este, mutta se vaan menee omalle epämukavuusalueelle kun pitäisi pystyä painamaan siitä läpi ja saada se ei käännettyä jooksi.
Itsekin aika nuubi vielä myynnin saralla, ainakaan B2B puolella ja jos kyse vähän isommista summista niin ei sitä clousausta edes saa siinä heti, tarjous kiertää talossa ja kuulet siitä myöhemmin, jos kuulet. Myynti on paljon muuta kuin se clousaaminen. Se on juuri sun mainitsemaa kartoitusta, asiakkaan tarve mahdollisimman hyvin pöydälle, esitellä selkokielellä ratkaisut omalta suunnalta ja saada asiakas ymmärtämään mistä kyse.

Paras fiilis on se kun asiakkaalla syttyy lamppu päässä hyvän keskustelun aikana että wau tää juttuhan on todella hyvä ja tätä me ollaan haettu. Harvoin B2B puolella tulee edes sellaista kiusallista clousaustilannetta, ei se ole ainakaan mulle sellaista "esittely + kysymys ,ostatko?" tuuttaamista joka suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 621
B2B myynti ainakin paljon mielekkäämpää kun yksityishenkilöille myynti. Yksityishenkilöitä kun noin lähtökohtaisesti ei kiinnosta ja myytävät artikkelit ovat kuitenkin sellaisia joita jokainen voi ostaa mistä vaan.

Mutta jos myy tarpeeksi specifiä juttua B2B niin tuossa asiakaskunnastakin kaikki ovat lopulta potentiaalisia asiakkaita (no toki näin on siis vaikka yksityishenkilöille sukkia myyvälläkin kun kaikki kuitenkin ostavat sukkia elämänsä aikana) mutta kun myy tosiaan riittävän erikoista tavaraa niin sitä ei saa kuin muutamasta paikasta ja vain myyjän välityksellä niin asetelma on eri.

Itse siis myyjänä ja artikkeli sellainen että sitä ei saa mistään ostettua ilman myyjää, eli siis ei ole kauppaa missä noita myydään/verkosta ei voi tilata, eikä muutenkaan ostaminen ilman kontaktia myyjään olisi mahdollista koska räätälöintiä ym on niin paljon.

Asiakaskuntakin on suomessa pieni niin tässä oppii tuntemaan asiakkaat aika hyvin kun niitä ei ole mitään tuhansia. Eli sinänsä täysin eri hommaa kun random numeroihin soittaminen ja lehden tms myyminen.

Itse en ole omastamielestäni edes hyvä myyjä perinteisessä mielessä, eli en saisi myytyä lehtiä puhelimessa enkä villasukkia torilla, mutta tämä myynti sopii minulle koska suurin osa työstä on asiantuntijatyötä ja hyvin teknistä. Tuote myy kyllä itsensä sen tarvitsijoille kunhan myyjä osaa kaiken tuotteeseen liittyvän läpikotaisin ja osaa teknisesti perustella kaiken.

Lisäksi kukaan ei osta ilman tarvetta ja tarpeeseen on jossain vaiheessa "pakko" ostaa jotain. Eli minkäänlainen tuputtaminen ei johda mihinkää kuten se voi johtaa puhelinmyynnissä yksityishenkilöille.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
1 203
Toinen juttu on sitten palkkaus, sille oma ketjukin täällä. Liian suuren provisio-osaan palkasta en suostuisi edellä mainittuun viitaten, ei ole välttämättä hajuakaan miten tuote myy ja miten provikoita maksellaan, käytäntöjä voi olla monia kuten alussa mainittiin. Säilyykö sinulla loputtomiin asiakkuus ja provikat kilisee vaiko ainoastaan siitä sun tekemästä ensimmäisestä kaupasta asiakkaalle ja sen jälkeen asiakas tilailee jostain suoraan "toimistolta/netistä".
Hyvä pohjapalkka millä maksaa laskut ja jää jo vähän sivuunkin, se on oltava. Provikat on aina vain bonusta, sen varaan ei voi laskea.
Näin jos miettii yleisellä tasolla niin rahaa tienaa töissä joissa on iso provision osa ja se maksetaan vain kerran tehdystä kaupasta. Tällaisissa pääsee "helposti" +100 000€ ansioihin jos on osoittanut pärjäävänsä myyntityössä. Eli ei kannata liikaa pelätä eri palkkamalleja vaan etsii luotetun työnantajan jolla hyvä tuote ja painaa paljon töitä. Toki stressiä tulee kun pitää kauppaa tehdä, mutta joillekin se on osa viehätystä.

Toki sitten on esim. jotain investointituotteita joista voi tienata aika käsittämättömiä summia, isoin palkkakuitti jonka oon nähny oli päälle puoli miljoonaa vuodessa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
450
Totta tuokin. Palkkamalleja on useita, joskus isokin riski voi kannattaa ja tarrata mahdollisimman isoon provisioon kiinni.

Palkkakuvioon ja mihin sitoutuu vaikuttaa myös paljon tuleeko tekemään uusasiakashankintaa vai farmaroiko vanhoja asiakkuuksia ja saa sieltä mukavaa tasaista lisämyyntiä.
Moni hyvä myyjä vaihtamalla työpaikkaa ottaa nyt ainakin puhelinmuistionsa mukaan jollei enemmän dataa omista kontakteista. Ei tarvitse olla edes samanlaisesta tuotteesta tai palvelusta kyse niin vanhan kontaktinsa kautta pääsee ihan eri tavalla yrityksiin sisään kuin että lähtisi nollasta kuten itse lähdin muutama vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
On kyllä laaja keskustelunaihe. Toiset myy kokonaisia tehtaita jollain vice president tittelillä ja toinen soittaa sitä puhelinliittymää.
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia joiltain muilta myyntialoilta kuin näiltä perinteisiltä "opiskelijat myy liittymiä/lehtitilauksia".

Löytyykö vaikka asuntomyyjiä, automyyjiä, tai häivehävittäjäkauppiaita kertomaan mikä toimii ja mikä ei? Jos voisi valita uudestaan, niin suuntaisiko enää samoihin hommiin?
B2B eikä mitään alle sadan tonnin kilkkeitä. Asiallista duunia eikä tartte mennä kieli vyön alla pitkin maita. Kaupat syntyy kun osaat ratkaista asiakkaan ongelman tai osoittaa selvän säästön tai muun hyödyn, joka ylittää hinnan. Tärkeintä on tuntea asiakkaan toiminta niin että tuohon pystyy ja loppu on sitten sitä ihmissuhdehommaa. Mitään ei varsinaisesti tartte myydä silleen perinteisessä mielessä. Suurin haaste muuttaa aineettomat jotenkin rahassa näkyviksi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 377
Mikä ei vituttanut myyvessä niin paljon kun persaaukiset asiakkaat. Just nää euron päivät tai tarkka 1.9egeä. Oikeesti varmaan sisälläkin pierasevat ettei lämpö karkaa ulos. Hyvä oli näille sankareille naureskella.
Ite tienaan keskivertoa paremmin, mutta vituttaa myyjät jotka ei ymmärrä että miksi haluaisin maksaa 10e kuussa lehdesta jota en lue, tai kylkiäisiksi saada jonkun suoratoistopalvelun x, jota en katso.

Sitku vastaan että ei oo tarvetta, enkä maksa senttiäkään enemmän palvelusta joka riittää nykyisellään mulle oikein hyvin. Niin vasta-argumentti on "onko se talous nyt kiinni siitä kympistä" tai "sehän on vaan kymppi enemmän kuussa". Siinäpähän naureskelette selän takana, ei oo multa pois jos se auttaa jaksamaan tuossa koiran hommassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 400
Ite tienaan keskivertoa paremmin, mutta vituttaa myyjät jotka ei ymmärrä että miksi haluaisin maksaa 10e kuussa lehdesta jota en lue, tai kylkiäisiksi saada jonkun suoratoistopalvelun x, jota en katso.

Sitku vastaan että ei oo tarvetta, enkä maksa senttiäkään enemmän palvelusta joka riittää nykyisellään mulle oikein hyvin. Niin vasta-argumentti on "onko se talous nyt kiinni siitä kympistä" tai "sehän on vaan kymppi enemmän kuussa". Siinäpähän naureskelette selän takana, ei oo multa pois jos se auttaa jaksamaan tuossa koiran hommassa.
Tässä taidettiin nyt hakea ehkäpä enemmän niitä jotka mälvää vaikkapa autorahoituksessa siitä onko korko 1,99 vai 1,97.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Ite tienaan keskivertoa paremmin, mutta vituttaa myyjät jotka ei ymmärrä että miksi haluaisin maksaa 10e kuussa lehdesta jota en lue, tai kylkiäisiksi saada jonkun suoratoistopalvelun x, jota en katso.

Sitku vastaan että ei oo tarvetta, enkä maksa senttiäkään enemmän palvelusta joka riittää nykyisellään mulle oikein hyvin. Niin vasta-argumentti on "onko se talous nyt kiinni siitä kympistä" tai "sehän on vaan kymppi enemmän kuussa". Siinäpähän naureskelette selän takana, ei oo multa pois jos se auttaa jaksamaan tuossa koiran hommassa.
10 euroa kuussa tekee 120 euroa vuodessa ja 1200 euroa kymmenessä vuodessa. Äkkiä noista kaikenlaisista kuukausimaksullisista tilauksista ja palveluista kertyy iso summa.

Itse olen yrittänyt minimoida kaikki kuukausimaksulliset tilaukset. Toki niistä ei nyt kokonaan pääse eroon kun pitää kuukausimaksuja maksaa esimerkiksi puhelinliittymästä ja pankkipalveluista.

Ketjun aiheeseen palatakseni onhan myyjän ammattinimikkeen takanakin todella monenlaista työtä. Jossain ruokakaupassa myyjänä olevan ei tarvitse varmaan tyypillisesti ponnistella myynnin eteen ja hieroa kauppaa vaan homma on hyllyjen täyttelyä ja kassalla istumista ja asiakkaat ostaa mitä ostaa. Sitten taas joltakin puhelinmyyjältä tuskin kukaan ostaa mitään ilman että aktiivisesti tuputtaa niitä tuotteita ihmiselle jotka eivät edes tiedä moisia kaipaavansa. Tuotteekin mitä myyjä myy vaihtelevat jostakin torikojun perunamyyjän satojen eurojen päivämyynnistä johonkin 50 miljardin euron hävittäjäkauppoihin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Tässä taidettiin nyt hakea ehkäpä enemmän niitä jotka mälvää vaikkapa autorahoituksessa siitä onko korko 1,99 vai 1,97.
Autokaupoissahan ne uunottaa perusteellisesti niitä tolloimpia tapauksia. Kuullut useammankin kerran, että miten joku osti autokaupasta jonkun uuden tai käytetyn auton, koska niin ja niin PALJON hyvittivät vanhasta autosta eivätkä edes tajua että siihen myytävän auton hintaan oli leivottu heti useampi tuhat euroa puhdasta ilmaa jotta tolloille voisi antaa muka hyvän hyvityksen vanhasta autosta.

Ilmeisesti monille autoja myydään nykyään "kuukausimaksulla". Eivät edes ymmärrä mitä se auto maksaa kaikkiaan ja mikä on loppuvelka yms. vaan kiinnostaa vain se kuukausimaksu mitä autosta pitää maksaa rahoitusyhtiölle. Yllätyksenä tulee sitten osakka, kun vuosia maksanut autosta rahoitusyhtiölle, että auton arvo ei riitä edes kuittaamaan siitä jäljellä olevaa velkaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
Jossain ruokakaupassa myyjänä olevan ei tarvitse varmaan tyypillisesti ponnistella myynnin eteen ja hieroa kauppaa vaan homma on hyllyjen täyttelyä ja kassalla istumista ja asiakkaat ostaa mitä ostaa
Niin, kassa ei ole myyjä vaan kassa. Ei kassa myy vaan rahastaa asiakkaan valitsemat ostokset. Jossain vaate- tai kodinkonekaupassa sama henkilö, joka rahastaa, saattaa myydäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 665
Niin, kassa ei ole myyjä vaan kassa. Ei kassa myy vaan rahastaa asiakkaan valitsemat ostokset. Jossain vaate- tai kodinkonekaupassa sama henkilö, joka rahastaa, saattaa myydäkin.
OT: Kyllä se kassa saattaa myydäkin jotain, ei vaan sen kaupan tuotetta :rofl2: Ainakin, jos Yleen on uskominen...
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Niin, kassa ei ole myyjä vaan kassa. Ei kassa myy vaan rahastaa asiakkaan valitsemat ostokset. Jossain vaate- tai kodinkonekaupassa sama henkilö, joka rahastaa, saattaa myydäkin.
Samat myyjäthän niissä ruokakaupoissa pyörii välillä kassoilla ja välillä taas myymälän puolella esimerkiksi hyllyttämässä tavaroita ja Lidlissä myös lattioita siivoamassa. Samalla myyjän ammattinimikkeellä ja työsopparilla ne silti siellä töitä tekee.

Pointti oli siinä, että ruokakaupassa ne myyjät eivät paljoa varsinaisesti myy ja kauppaa tavaroita ja ruokaa vaan ne tuotteet myyvät itse itsensä siellä. Toki vaikka jossain kaupan juusto- tai lihatiskillä saattaa olla myyjä joka aktiivisesti kauppaa siellä asioiville milloin mitäkin sellaistakin mitä eivät edes ajatelleet ostavansa alunperin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
Samat myyjäthän niissä ruokakaupoissa pyörii välillä kassoilla ja välillä taas myymälän puolella esimerkiksi hyllyttämässä tavaroita ja Lidlissä myös lattioita siivoamassa. Samalla myyjän ammattinimikkeellä ja työsopparilla ne silti siellä töitä tekee.

Pointti oli siinä, että ruokakaupassa ne myyjät eivät paljoa varsinaisesti myy ja kauppaa tavaroita ja ruokaa vaan ne tuotteet myyvät itse itsensä siellä. Toki vaikka jossain kaupan juusto- tai lihatiskillä saattaa olla myyjä joka aktiivisesti kauppaa siellä asioiville milloin mitäkin sellaistakin mitä eivät edes ajatelleet ostavansa alunperin.
Täyttää hyllyjä tosiaan mutta ei myy. Vaikka ne arkikielessä onkin "ruokakaupan myyjiä" niin ovat oikeasti kassoja (engl. cashier). Myyntityö on aktiivista, kahdensuuntaista ja sisältää asiakkaan tarpeiden selvittämistä jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Kotimaiset puhelinmyyjät osaa kyllä qualify:ata sitten yhteen. Ja lopputuloksena on sitten, että useimmiten ne myyjät joiden tuotetta kohtaan ei ole sitten mitään kiinnostusta, mutta en suoraan sanonut ettei kiinnosta sitten yhtään soittaa kyllä innoissaan uudestaan, kun sitten taas toiset myyjät joiden tuote voisi jopa vähän kiinnostaakin, mutta jonka kohdalla en ole esim. varma mitä maksan nykyisestä liittymästäni/tilauksestani ei soita koskaan takaisin. Vaikka erikseen sanoisi, että voisitko soittaa vaikka vielä huomenna uudestaan. (Suomeksi sanottuna kyseisillä myyjillä ei ole siis puhelun jälkeenkään mitään hajua siitä kiinnostaako minua yhtään ostaa heidän tuotettansa vai ei.) :facepalm:

Myyntityö on aktiivista, kahdensuuntaista ja sisältää asiakkaan tarpeiden selvittämistä jne.
Paitsi tosiaan yksityishenkilöille tehtävä puhelinmyynti Suomessa pääosin. Joka korvaa nuo lähinnä jostain valmiista skriptistä monotonisella äänellä tauotta lukemisella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
Paitsi tosiaan yksityishenkilöille tehtävä puhelinmyynti Suomessa pääosin. Joka korvaa nuo lähinnä jostain valmiista skriptistä monotonisella äänellä tauotta lukemisella.
Joo no siinä hommassa toisto on varmaan vahvempi työkalu kun et oikeasti ennalta tunne lainkaan asiakkaitasi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Kotimaiset puhelinmyyjät osaa kyllä qualify:ata sitten yhteen. Ja lopputuloksena on sitten, että useimmiten ne myyjät joiden tuotetta kohtaan ei ole sitten mitään kiinnostusta, mutta en suoraan sanonut ettei kiinnosta sitten yhtään soittaa kyllä innoissaan uudestaan, kun sitten taas toiset myyjät joiden tuote voisi jopa vähän kiinnostaakin, mutta jonka kohdalla en ole esim. varma mitä maksan nykyisestä liittymästäni/tilauksestani ei soita koskaan takaisin. Vaikka erikseen sanoisi, että voisitko soittaa vaikka vielä huomenna uudestaan. (Suomeksi sanottuna kyseisillä myyjillä ei ole siis puhelun jälkeenkään mitään hajua siitä kiinnostaako minua yhtään ostaa heidän tuotettansa vai ei.) :facepalm:
Sehän puhelinmyyntifirmojen soittoautomatiikka on yleensä käsittääkseni sellainen, että soittelevat ne myyjät läpi niitä numeroita mitä kone listalta arpoo eteen. Soittelua jatkavat kenties kymmeniä kertoja eri päivinä kunnes joka vastaa numerosta. Sitten numero poistetaan soitettavien listalta vaikka olisi pyytänyt soittamaan uudelleen vaikka ensi viikolla. Kyseinen myyjä ei välttämättä siis edes pysty soittamaan kyseiselle asiakkaalle uudelleen vaikka haluaisi.

Nuo puhelinmyyntifirmojen soittelut menevät käsittääkseni niin, että niillä puhelinmyyntitoimistoilla on sellainen myyntispiikki (käsikirjoitus), johon on kirjattu se mitä pitää sanoa soittajan ja sen mukaan etenevät. Siinä on sitten lopuksi kenties kolme erilaista Seiska-lehden kesto- ja määräaikaista tilausta joita puhelinmyynnin kohteelle saavat tarjota eivätkä hintaa voi edes 10 senttiä tilaukselta voi muuttaa. Usein nuo myyntispiikit ovat ihan puhdasta valehtelua. Tyyliin kertovat soittavansa siksi, kun on osallistunut johonkin etukyselyyn ja sen vuoksi kustantaja haluaa tarjota jotain etua. Tai soittavat koska on niin hyvä asiakas ja haluavat tarjota sen vuoksi jotain spesiaalia vaikka todellisuudessa ikinä elämässään ei olisi tilannut ainuttakaan lehteä ja kaikki mahdollisesti ja mahdottomat laskut olisivat aina ulosotossa maksamatta. Niiltä jos alkaa kysellä, että mihin arvontaan tai kyselyyn olen osallistunut, niin eihän ne osaa vastata siihen kun valehtelevat vain käsikirjoituksen mukaan. Tai jos kyselee, että pyytää kertomaan millä tavalla on hyvä asiakas ollut, niin yhtä vähän osaavat vastata samasta syystä. Todellisuudessa ne numerot on voitu imuroida soitto-ohjelmaan vaikka nettiauton myynti-ilmoituksista eikä mitään tietoa ole edes niillä henkilön nimestä kenelle soittavat.

Usein vaikkapa nuo lehtien puhelinmyyjät on jotain plus miinus 18-vuotiaita lapsia vielä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Sehän puhelinmyyntifirmojen soittoautomatiikka on yleensä käsittääkseni sellainen, että soittelevat ne myyjät läpi niitä numeroita mitä kone listalta arpoo eteen. Soittelua jatkavat kenties kymmeniä kertoja eri päivinä kunnes joka vastaa numerosta. Sitten numero poistetaan soitettavien listalta vaikka olisi pyytänyt soittamaan uudelleen vaikka ensi viikolla. Kyseinen myyjä ei välttämättä siis edes pysty soittamaan kyseiselle asiakkaalle uudelleen vaikka haluaisi.

Nuo puhelinmyyntifirmojen soittelut menevät käsittääkseni niin, että niillä puhelinmyyntitoimistoilla on sellainen myyntispiikki (käsikirjoitus), johon on kirjattu se mitä pitää sanoa soittajan ja sen mukaan etenevät. Siinä on sitten lopuksi kenties kolme erilaista Seiska-lehden kesto- ja määräaikaista tilausta joita puhelinmyynnin kohteelle saavat tarjota eivätkä hintaa voi edes 10 senttiä tilaukselta voi muuttaa. Usein nuo myyntispiikit ovat ihan puhdasta valehtelua. Tyyliin kertovat soittavansa siksi, kun on osallistunut johonkin etukyselyyn ja sen vuoksi kustantaja haluaa tarjota jotain etua. Tai soittavat koska on niin hyvä asiakas ja haluavat tarjota sen vuoksi jotain spesiaalia vaikka todellisuudessa ikinä elämässään ei olisi tilannut ainuttakaan lehteä ja kaikki mahdollisesti ja mahdottomat laskut olisivat aina ulosotossa maksamatta. Niiltä jos alkaa kysellä, että mihin arvontaan tai kyselyyn olen osallistunut, niin eihän ne osaa vastata siihen kun valehtelevat vain käsikirjoituksen mukaan. Tai jos kyselee, että pyytää kertomaan millä tavalla on hyvä asiakas ollut, niin yhtä vähän osaavat vastata samasta syystä. Todellisuudessa ne numerot on voitu imuroida soitto-ohjelmaan vaikka nettiauton myynti-ilmoituksista eikä mitään tietoa ole edes niillä henkilön nimestä kenelle soittavat.

Usein vaikkapa nuo lehtien puhelinmyyjät on jotain plus miinus 18-vuotiaita lapsia vielä.
Hyvinkin mahdollista. Tällä toiminnalla tosin ei ainakaan alan mainetta edistetä ja tuskinpa saadaan parhaita mahdollisia tuloksiakaan tehtyjen kauppojen määrän suhteen, kun asiakkaasta, hänen maksukyvystään tai kiinnostuksesta tuotetta kohtaan ei ole mitään hajua. Mutta kaippa sitä noinkin voi firmaa pyörittää. Joskin tulevaisuuden osalta voisi kysyä, että mihin tuossa enää kohta edes ihmistä tarvitaan, kun nauhoitettu koneäänikin voi sen monologin lukea ja ottaa vastauksen vastaan?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
Hyvinkin mahdollista. Tällä toiminnalla tosin ei ainakaan alan mainetta edistetä ja tuskinpa saadaan parhaita mahdollisia tuloksiakaan tehtyjen kauppojen määrän suhteen, kun asiakkaasta, hänen maksukyvystään tai kiinnostuksesta tuotetta kohtaan ei ole mitään hajua. Mutta kaippa sitä noinkin voi firmaa pyörittää. Joskin tulevaisuuden osalta voisi kysyä, että mihin tuossa enää kohta edes ihmistä tarvitaan, kun nauhoitettu koneäänikin voi sen monologin lukea ja ottaa vastauksen vastaan?
Onhan noissakin hommissa kai ne kovat myyjät jotka toisaalta saavat paremmat listat eteensä. Kone voi lätistä lätinät ja sitten toisessa päässä voi asiakas tajuta tarvitsevansa tuotetta mutta ei se kone myy sitä jos vastaaja on vain vähän taipuvainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Onhan noissakin hommissa kai ne kovat myyjät jotka toisaalta saavat paremmat listat eteensä. Kone voi lätistä lätinät ja sitten toisessa päässä voi asiakas tajuta tarvitsevansa tuotetta mutta ei se kone myy sitä jos vastaaja on vain vähän taipuvainen.
Yksityisille tehtävän puhelinmyynnin ongelmana vain on, ettei se ihmismyyjäkään usein mitään oikeasti myy vaan lätisee sen ennalta kirjoitetun monologinsa putkeen, jonka jälkeen kysyy että pannaanko tilaukseen, johon saa useimmiten vastauksen että ei panna hyvästi. Toki välillä ehkä voi päästä kysymään, että miksei ja palata sitten taas siihen samaan monologiinsa saatavista eduista, mutta eipä tuon koneistaminen juuri ihmeitä luulisi vaativan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Joskin tulevaisuuden osalta voisi kysyä, että mihin tuossa enää kohta edes ihmistä tarvitaan, kun nauhoitettu koneäänikin voi sen monologin lukea ja ottaa vastauksen vastaan?

Onhan ne jo sitäkin yrittäneet myös Suomessa.

Eiköhän keinoäly- ja puheentunnistus ja puhesyntetisaattorit kehity viimeistään ensi vuosikymmenellä sille tasolle myös suomen kielen osalta, että perinteinen ihminen kauppaamassa jotain lehtitilausta puhelimitse jää kakkoseksi tuollaiselle robotille ja puheluun vastaajan on lähes mahdoton erottaa mistään että keskustelee robotin kanssa.

Toki se on taas sitten eri asia onko 2030-luvulla enää edes olemassa mitään paperisia kotiin tilattavia lehtiä joita voisi edes tilata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
878
Eipä nuita kolmannen osapuolen, tai miksi niitä nyt kutsuisi, telemarkkinointifirmoja se maine kiinnosta eikä tehokkuus per kontakti, kun ajatuksena on vaan ampua sarjatulella paskaa ja aina siihen joku mummeli tarttuu. Yksittäistä kontaktia ei ole tarkoituskaan hoitaa laadukkaasti eikä siitä kerätä mitään kummempaa liididataa jatkokäsittelyä varten. Sitä markkinointifirman nimeä tuskin mainitaan missään materiaaleissa, ne on vaan sen kustantajan tms. "alihankkijoita". Telemarkkinointifirman omistajalle kyseessä on satavarma rahasampo, kun myyjille ei tarvitse maksaa kuin pelkkä provikka per toteutunut myynti ja jokaisesta myynnistä se projektin tilaaja maksaa heille enempi.

Jos taas puhutaan vaikkapa teleoperaattorin omasta myyntiorganisaatiosta, niin jokaisesta puhelusta koitetaan vähintäänkin onkia jotain tavaraa myöhempiä liidejä varten vaikka kauppaa ei juuri sillä hetkellä tulisikaan. Jokainen (tai ainakin suurin osa) puheluista auditoidaan ja käydään tarpeen tullen esimiesten kanssa läpi, koska paskan puhumisesta ja sopimusasioiden vaillinaisesta läpikäynnistä puhelun aikana tulee vähintäänkin reklamaatio ja pahimmillaan oikeusjuttu.

Teleoperaattoreilla on sitten taas eroja tuossa että kuka niitä tuotteita myy. Elisa on käsittääkseni ulkoistanut myynnin ainakin osittain Enialle. DNA:n liittymät myy DNA Kauppa, joka pyörittää myös omia puhelinkeskuksiaan. Teliasta en tiedä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
16 267
Yksityisille tehtävän puhelinmyynnin ongelmana vain on, ettei se ihmismyyjäkään usein mitään oikeasti myy vaan lätisee sen ennalta kirjoitetun monologinsa putkeen, jonka jälkeen kysyy että pannaanko tilaukseen, johon saa useimmiten vastauksen että ei panna hyvästi. Toki välillä ehkä voi päästä kysymään, että miksei ja palata sitten taas siihen samaan monologiinsa, mutta eipä tuon koneistaminen juuri ihmeitä luulisi vaativan.
Sinä ja minä ollaan luultavasti sellaisella ö-listalla, jonka saa käteensa vasta alkanut keltanokka. Kyllä siellä on ne paremmat listat, joissa on asiakkaat, jotka ovat toistuvasti ostaneet ja näille voi oikeasti myydä. Kaiken maailman yksinäiset mummelit tykkää kun tuttu myyjä soittelee ja kuuntelee sukulaisten lasten kuulumiset ja myy sitten kotilieden tai muun taas vuodeksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Eipä nuita kolmannen osapuolen, tai miksi niitä nyt kutsuisi, telemarkkinointifirmoja se maine kiinnosta eikä tehokkuus per kontakti, kun ajatuksena on vaan ampua sarjatulella paskaa ja aina siihen joku mummeli tarttuu. Yksittäistä kontaktia ei ole tarkoituskaan hoitaa laadukkaasti eikä siitä kerätä mitään kummempaa liididataa jatkokäsittelyä varten. Sitä markkinointifirman nimeä tuskin mainitaan missään materiaaleissa, ne on vaan sen kustantajan tms. "alihankkijoita". Telemarkkinointifirman omistajalle kyseessä on satavarma rahasampo, kun myyjille ei tarvitse maksaa kuin pelkkä provikka per toteutunut myynti ja jokaisesta myynnistä se projektin tilaaja maksaa heille enempi.

Jos taas puhutaan vaikkapa teleoperaattorin omasta myyntiorganisaatiosta, niin jokaisesta puhelusta koitetaan vähintäänkin onkia jotain tavaraa myöhempiä liidejä varten vaikka kauppaa ei juuri sillä hetkellä tulisikaan. Jokainen (tai ainakin suurin osa) puheluista auditoidaan ja käydään tarpeen tullen esimiesten kanssa läpi, koska paskan puhumisesta ja sopimusasioiden vaillinaisesta läpikäynnistä puhelun aikana tulee vähintäänkin reklamaatio ja pahimmillaan oikeusjuttu.

Teleoperaattoreilla on sitten taas eroja tuossa että kuka niitä tuotteita myy. Elisa on käsittääkseni ulkoistanut myynnin ainakin osittain Enialle. DNA:n liittymät myy DNA Kauppa, joka pyörittää myös omia puhelinkeskuksiaan. Teliasta en tiedä.
Muuten varmaan joo, mutta kyllä se tuntuu osan teleoperaattoreistakin kohdalla vaikeaa olevan esim. tehdä sitä toista soittoa seuravana päivänä tai edes tietää mitä on myymässä, vaikka olisikin oma vanha asiakas kyseessä. Jossain vaiheessa nimittäin esim. Elisalta kauppasivat netin osalta ihan hyvää tarjousta, josta sitten myöhemmin selvisikin ettei sitä voi edes tähän osoitteeseen ottaa. (Jossa siis Elisan netti.) Myöskin mm. vakuutusmyyjästä on juuri tuo aiemmin mainitsemani kokemus, että tyyppi soittelee ihan mehuissaan uudestaan perään, vaikka puhelimessa kuulostin jo siltä että eipä juuri kiinnosta.

Sinä ja minä ollaan luultavasti sellaisella ö-listalla, jonka saa käteensa vasta alkanut keltanokka. Kyllä siellä on ne paremmat listat, joissa on asiakkaat, jotka ovat toistuvasti ostaneet ja näille voi oikeasti myydä. Kaiken maailman yksinäiset mummelit tykkää kun tuttu myyjä soittelee ja kuuntelee sukulaisten lasten kuulumiset ja myy sitten kotilieden tai muun taas vuodeksi.
Voi hyvinkin olla. Joskin eniten ainakin itselleni soittelevat lehtimyyjät sellaisten lehtien osalta, joita olen joskus aiemmin tilannut, joten tässä mielessä en nyt ehkä ihan täysin random numero heille ole. Vaikka jos siellä nyt jotain tilastoa pidetään ostoista niin varmasti alas siinä valunut, kun jäänyt tilaukset tekemättä jo vuosia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
878
Muuten varmaan joo, mutta kyllä se tuntuu osan teleoperaattoreistakin kohdalla vaikeaa olevan esim. tehdä sitä toista soittoa seuravana päivänä tai edes tietää mitä on myymässä, vaikka olisikin oma vanha asiakas kyseessä. Jossain vaiheessa nimittäin esim. Elisalta kauppasivat netin osalta ihan hyvää tarjousta, josta sitten myöhemmin selvisikin ettei sitä voi edes tähän osoitteeseen ottaa. Myöskin mm. vakuutusmyyjästä on juuri tuo aiemmin mainitsemani kokemus, että tyyppi soittelee ihan mehuissaan uudestaan perään, vaikka puhelimessa kuulostin jo siltä että eipä juuri kiinnosta.
Yhden kesän nuorempana DNA:n puhelin- ja nettiliittymiä myyneenä me kyllä ainakin kerättiin ylös soittopyynnöt, vaikka niistä harvoin kaupat toteutuivatkin. CC-Agenttisoftaan, johon robotti kääntää yhdistetyt puhelut, laitettiin ylös asiakkaan henkilötiedot mikäli niitä ei ollut ennestään saatavilla (kylmä kontakti) ja kirjattiin muistiinpanoja että mitä tarjottiin ja mitä onnistuttiin myymään. Näin siellä oli tiedot sitten valmiina seuraavaa agenttia varten jolle asiakas sattui vastaan. Soittopyynnöille pystyi jopa asettamaan hälytyksiä tietylle päivälle tiettyyn kellonaikaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Yhden kesän nuorempana DNA:n puhelin- ja nettiliittymiä myyneenä me kyllä ainakin kerättiin ylös soittopyynnöt, vaikka niistä harvoin kaupat toteutuivatkin. CC-Agenttisoftaan, johon robotti kääntää yhdistetyt puhelut, laitettiin ylös asiakkaan henkilötiedot mikäli niitä ei ollut ennestään saatavilla (kylmä kontakti) ja kirjattiin muistiinpanoja että mitä tarjottiin ja mitä onnistuttiin myymään. Näin siellä oli tiedot sitten valmiina seuraavaa agenttia varten jolle asiakas sattui vastaan. Soittopyynnöille pystyi jopa asettamaan hälytyksiä tietylle päivälle tiettyyn kellonaikaan.
Ja joku tällainen ainakin omalla kohdallani luultavasti lisäisi tehtyjä kauppoja, koska yleensä kun joku liittymä/lehtityyppi soittaa niin vaikka olisinkin kiinnostunut kyseisestä tuotteesta niin en todellakaan juuri silloin muista että mitä nykyinen liittymäni tarkalleen maksaa tai tiedä onko joku lehtitarjous kuinka hyvä. Joten haluan asian selvittää.

Toki sekin varmasti pitää paikkansa, että monet eivät sitten vaan halua sanoa sitä eitä suoraan joten ämpyilevät itsensä sinne vähän paha paikka soittele uudestaan listalle. Mutta siinäkin puhelinmyyjä voisi helpottaa omia hommiaan ja yrittää edes siinä puhelun aikana saada tietoa siitä, että kiinnostaako sitä asiakasta kyseinen tuote ylipäätään yhtään ja onko sille edes jotain tarvetta. Sen sijaan että sillä non stop monologilla mennään, jonka joku eteen laittanut tuotteen uskomattomista eduista jne.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
108
Ja välillä on sitkeitä myyjiä, laitat estolistalle niin soittavat uudesta numerosta vielä uudestaan saman päivän aikana. En käsitä että miten vielä meinas saada jotain myytyä tuossa tilanteessa :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Ja välillä on sitkeitä myyjiä, laitat estolistalle niin soittavat uudesta numerosta vielä uudestaan saman päivän aikana. En käsitä että miten vielä meinas saada jotain myytyä tuossa tilanteessa :confused:
Juu, varsinkin jotkut sähkökaupustelijat, soittavat monena päivänä peräkkäin, monesta numerosta ja vaikka joskus vastaa ja sanoo ettei kiinnosta niin saattaa seuraavana päivänä soittaa uudestaan. Mikähän Suomen Energiayhtiö tms oli ainakin tuollainen aikanaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
246
Sitä olen välillä miettinyt, että kumpikohan on pitkällä tähtäimellä parempi tapa:

1) luetella se pitkä loru samalle asiakkaalle, koittaa kinuta tarjoukseen tarttumista ja jumittaa siinä puhelussa vaikka viidestä kymmeneen minuuttiin lopulta saamatta mitään myytyä

vai..

2) heti alkuun tehdä ytimekkäästi selväksi, mistä on kyse ja heti alkuun saada tehokkaasti selville, onko asiakkaalla mitään mielenkiintoa esim. päivittää sitä liittymää just nyt, ja siltä istumalta toivotella päivänjatkot, jos asiakas ei ole kiinnostunut

Kuten moni muukin, olen törmännyt molemman tyylisiin myyjiin. Näiden jälkimmäisten kanssa jotenkin huomaa, että langan toisessa päässä ymmärretään hyvin nopeasti, kun sanon "Nyt ei mitenkään ole ajankohtaista ostaa tätä palvelua, olen tyytyväinen nykyiseen", ja toivotellaan viikonloput ennen kuin ehdin edes turhautua puheluun. Sitten taas ensimmäisten kanssa voi vaikka väittää olevansa kuuro, sokea ja mykkä, mutta myyjä silti kaupittelee tuotetta, joka edellyttää näitä aisteja.

Voisi kuvitella että toi nopeampi kaveri pääsee tunnissa läpi useamman asiakkaan ja saa kartoitettua ne, jotka ovat oikeasti aikeissa vaihtaa liittymää, vaikka siinä toki eliminoidaankin mahdollisuus ns. käännyttää sellainen asiakas tarjouksen puolelle, joka ei oikeasti olisi sitä tarvinnut.

Usein itse pyydän myyjää lähettämään tarjouksen sähköpostiin, jotta ehdin ajan kanssa käydä sen läpi (mikäli kyseessä on siis joku asia, kuten liittymä, jonka olen aikeissa päivittää). Tällöinkin tosin harmillisen usein sähköpostissa käy ilmi joitain määräaikaisia aleja tai muita ehtoja, joita puhelussa ei missään kohtaa tuotu ilmi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
4 450
Sitä olen välillä miettinyt, että kumpikohan on pitkällä tähtäimellä parempi tapa:

1) luetella se pitkä loru samalle asiakkaalle, koittaa kinuta tarjoukseen tarttumista ja jumittaa siinä puhelussa vaikka viidestä kymmeneen minuuttiin lopulta saamatta mitään myytyä

vai..

2) heti alkuun tehdä ytimekkäästi selväksi, mistä on kyse ja heti alkuun saada tehokkaasti selville, onko asiakkaalla mitään mielenkiintoa esim. päivittää sitä liittymää just nyt, ja siltä istumalta toivotella päivänjatkot, jos asiakas ei ole kiinnostunut

Kuten moni muukin, olen törmännyt molemman tyylisiin myyjiin. Näiden jälkimmäisten kanssa jotenkin huomaa, että langan toisessa päässä ymmärretään hyvin nopeasti, kun sanon "Nyt ei mitenkään ole ajankohtaista ostaa tätä palvelua, olen tyytyväinen nykyiseen", ja toivotellaan viikonloput ennen kuin ehdin edes turhautua puheluun. Sitten taas ensimmäisten kanssa voi vaikka väittää olevansa kuuro, sokea ja mykkä, mutta myyjä silti kaupittelee tuotetta, joka edellyttää näitä aisteja.
Ilmeisesti pidemmillä hiotuilla myyntipuheluilla ja keskustelemalla saattaa 20 prosenttia niistä kenelle soittavat tilata sen tuotteen eli jutellaan vaikka se 5-10 minuuttia siinä. Sitten taas samaa tuotetta jos myyvät soittamalla lyhyesti ja esittämällä heti asiansa alle minuutissa onnistumisprosentti on paljon pienempi. Ilmeisesti lopputulos on kuitenkin suunnilleen sama montako kauppaa puhelinmyyjä ehtii tuntia kohti tehdä.

Varmaan riippuu siitä "numero materiaalista" kumpi tapa on viisaampi. Jos on jotain AAA-luokan materiaalia jossa on vanhoja asiakkaita ja kaikenlaisia vanhuksia jotka tilaavat hyvällä prosentilla mitä on myymässä, niin tuskin sitä kannattaa pilata kiireellä. Sitten taas jos satunnaisesti arpovat numeroita mihin soittelevat niin taitaa olla ihan yksi ja sama.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
826
Jossain ruokakaupassa myyjänä olevan ei tarvitse varmaan tyypillisesti ponnistella myynnin eteen ja hieroa kauppaa vaan homma on hyllyjen täyttelyä ja kassalla istumista ja asiakkaat ostaa mitä ostaa.
Ei tuo ole mitään myynti työtä eikä mielestäni myyjiä. Liekkö kenenkään mielestä.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
616
Sinänsä pidän näitä akuankan ja puhelinpakettien myyjiä eräänlaisena kuninkuusluokkana vaikeusasteeltaan, mutta onhan se aivan erilaista kun myydään vaikka kylmälaitteita kauppoihin. Tavallaan moni ottaa nuorina ne salil eka salil vika tyyppiset rutiinit näistä laitetaanko tulemaan -mestoista ja sitten vanhempana on jotain kokemusta myydä niitä monimutkaisempia kokonaisuuksia. Ehkä tietynlaista karismaakin kertyy kun jauhaa sitä samaa tuubaa kymmenien tuhansien puhelujen toistolla.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
616
Sitä olen monesti miettinyt, että miten myyjien palkkaus on järjestetty, kun myytävä tuote tai palvelu on myyntisykliltään pitkäkestoinen? Tai jos käy niin, että ehtii vaihtaa työpaikkaakin ennen kuin manna alkaa sataa laariin. Könttäsumma kun kauppa on tehty? Mites kuukausimaksulliset palvelut, tuskin firmat maksaa siivuja tästä ikuisuuteen myyntihevoselle, vaikka sama sopimus jatkuisikin useita vuosia? Vai onko näissä vain tukeva kuukausipalkka?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
125 081
Viestejä
2 443 232
Jäsenet
49 104
Uusin jäsen
Lasse Hiltunen

Hinta.fi

Ylös Bottom