Ainakin itse olen siinä uskossa, että useimmat ihmiset pitävät hidasta syöpäkuolemaa nelikymppisenä järjettömän kovana kohtalona. Osoittaa kyllä syyttävältä osapuolelta aivan käsittämätöntä tunnekylmyyttä edes lähteä käräjöimään jostain verbaalisista loukkauksista, kun toinen on taistelemassa hengestään syöpää vastaan.
Tällainen asennoituminen valitettavasti vastaa täsmälleen käsitystäni vasemmistolaisesta arvomaailmasta: ei vastustajalla ei ole mitään ihmisarvoa vaan Marx opetti säälimättä tuhoamaan vastustajat. Vaikka vastustaja olisi kuolemassa, vassari hakee oikeudelta vaikka raunioittavia korvauksia verukkeella millä hyvänsä. Porvareilla on sentään kristillisistä arvoista periytyvää inhimillistä lähimmäisenrakkautta, jossa jokaisella ihmisellä on arvo ihan sinällään vaikka asiat riitelisivät.
Reaktiot asettavat koko episodin tämän aspektin aivan uuteen valoon:
www.seiska.fi
Janitskinin äiti Marjatta Janitskin väittää, että Ilja ei olisi saanut useaan päivään syöpälääkkeitään. Janitskinilla on ärhäkkä suolistosyöpä, joka on leikattu toistuvasti. Häntä on hoidettu kuukausia kemoterapialla.
Seiska tavoitti Iljan äidin tiistaiaamuna Joensuun lentoasemalta. Hän oli lentämässä Helsinkiin tapaamaan Iljaa. Marjatta kertoi saaneensa tiedon lääkeasiasta suoraan Iljalta.
- Hän itse kertoi minulle eilen, ettei ole saanut lääkkeitään. Syöpälääkkeiden lisäksi hän ei ole saanut muitakaan lääkkeitään, kuten verenpainelääkkeitä. Hänelle on tarjottu vain parasetamolia, äiti kertoi.
Mediamaailman häirikkö MV-lehti herättää vahvoja tunteita suuntaan ja toiseen. Sen nimeen vannotaan ja kirotaan. Toiset pitävät sitä totuuden torvena, t
www.suomenuutiset.fi
Kemoterapian aiheuttamiin oireisiin oli andorralaisen lääkärin kirjoittamat reseptit ja Barcelonasta valmiiksi ostetut lääkkeet, mutta Janitskinin mukaan niitä ei hänelle annettu.
– Pasilan poliisivankilan lääkäri päätti lopettaa kaikki reseptilääkitykset, Janitskin kertoo. Tarjolla oli vain parasetamolia särkyyn. Verenpainelääkitys palautettiin seuraavalla viikolla. Kihti meni niin pahaksi, että Janitskin joutui kävelemään kyynärsauvojen kanssa.
Jos syöpäsairaalle annetaan lääkärin määräämän lääkityksen sijasta pelkkää parasetamolia vaikka vain vähänkin aikaa, niin lähtisin kyllä katsomaan tuomiota henkirikosten raskaammasta päästä tai kidutuksen tapaisista nimekkeistä.