Muuttotappiopaikkakunnille muuttaminen kasvukeskuksista

Sori mutta susta tulee sellainen läskin mätisäkin vaikutelma :):D Olen siis täysin samaa mieltä että auto on helvetin hyvä olla, mutta jostain vajavaisuudesta se viestii että sillä kuljetaan "kAikki,,Autoa,,PidemPi, matka". Mulla on ainakin useasti paskimmillakin keleillä valinta kallistunut työmatkapyöräilyyn vaikka optio autoon on aina. Laadukkaat kuorivaatteet ym. tekee pyöräilystä kivaa ja vaikka se joskus vaakatason sadetta päin polkiessa vituttaisi niin teen sitä terveyshyödyn ym. takia. :)

Sikäli sinulle tuli väärä vaikutelma, koska olen fyysisesti loistavassa kunnossa.. :D Mikä hitto siinä on, että joku hiton työmatka polkupyörällä olisi ainoa oikea tapa harrastaa liikuntaa? :rolleyes: Harrastan sellaista liikuntaa, joka on minulle mieluista.

Aamulla nyt muutenkaan ei ole niin kiva aina herätä ja lähteä töihin, niin pitäisikö minun vielä ehdoin tahdoin tehdä tuosta prosessista epämukavaa kärsimystä. En halua harrastaa aamukahdeksalta mitään liikuntaa tai tulla töihin selkä hiessä jonkun hiton polkupyöräilyn jälkeen.. Ja kyllä, käyn autolla myös alle kilometrin kauppareissun, koska haluan tuonkin asian käyvän helposti ja mukavasti. Ihan käsittämätöntä että asioiden hoitaminen helpoimmalla tavalla jotenkin "viestii vajavaisuudesta". Mikä ihmisiä vaivaa? :confused2:
 
Itse teen liikkuvaa työtä jatkuvasti vaihtuvissa kohteissa, ja olen valinnut asuinpaikan niin että ei vapaa-ajalla tarvitse autoilla metriäkään mihinkään palveluihin jos ei halua. Puolisolla on kävellen 20 minuutin työmatka, ja päiväkodit, koulut sekä isommat ja pienemmät marketit löytyy kaikki helposti kävelyetäisyydeltä. Prismaan joutuisi ihan metrolla ajamaan monta minuuttia, mutta en yleensä keksi miksi sinne pitäisi eksyä.

Vaikka landella onkin kiva käydä ja vaikka puljaan erilaisten työkalujen sekä koneiden kanssa ihan työkseni, niin henkilökohtainen helvettini olisi joku renkaiden vaihtaminen kuraisella tontilla tai oman kämpän remppailu ja tontin kunnossapito työpäivän päälle. Lumitöistä puhumattakaan.
 
Sikäli sinulle tuli väärä vaikutelma, koska olen fyysisesti loistavassa kunnossa.. :D Mikä hitto siinä on, että joku hiton työmatka polkupyörällä olisi ainoa oikea tapa harrastaa liikuntaa? :rolleyes: Harrastan sellaista liikuntaa, joka on minulle mieluista.

Aamulla nyt muutenkaan ei ole niin kiva aina herätä ja lähteä töihin, niin pitäisikö minun vielä ehdoin tahdoin tehdä tuosta prosessista epämukavaa kärsimystä. En halua harrastaa aamukahdeksalta mitään liikuntaa tai tulla töihin selkä hiessä jonkun hiton polkupyöräilyn jälkeen.. Ja kyllä, käyn autolla myös alle kilometrin kauppareissun, koska haluan tuonkin asian käyvän helposti ja mukavasti. Ihan käsittämätöntä että asioiden hoitaminen helpoimmalla tavalla jotenkin "viestii vajavaisuudesta". Mikä ihmisiä vaivaa? :confused2:
Mikä sua vaivaa kun tulet :) spämmien suoranaisesti kertomaan miten paljon parempia sun autoiluvalintasi on ja miten ne tyhmät työkaveritkin tuli järkiinsä :D Nyt vielä kunnon uhriutumisteksti "hiton polkupyöräilystä" ja helppojen asioiden valitsemisen tuomitsemisesta. Kuulehan jonni, kukaan välitä pätkääkään pyöräiletkö, autoiletko tai ryömitkö sä töihin, mutta sun viestiasusi huokuu ainakin omiin silmiin sellaista omahyväisyyttä - vähän huono esimerkki omista ala-aste muistoista: mutta en joskus halunnut ostaa kaupasta karkkia, niin mun läski kaveri osti varmaan kilon pussin ja mässytti niitä omahyväisesti suu auki mua tuijottaen ja vikisi että tekisi varmaan mieli. Jotain ton suuntaista kai.

Mutta joo. Offtopic ja turha provoilu jää nyt omalta osalta tähän, ei tässä oo mitään järkeä enää.
 
Itse teen liikkuvaa työtä jatkuvasti vaihtuvissa kohteissa, ja olen valinnut asuinpaikan niin että ei vapaa-ajalla tarvitse autoilla metriäkään mihinkään palveluihin jos ei halua. Puolisolla on kävellen 20 minuutin työmatka, ja päiväkodit, koulut sekä isommat ja pienemmät marketit löytyy kaikki helposti kävelyetäisyydeltä. Prismaan joutuisi ihan metrolla ajamaan monta minuuttia, mutta en yleensä keksi miksi sinne pitäisi eksyä.

Vaikka landella onkin kiva käydä ja vaikka puljaan erilaisten työkalujen sekä koneiden kanssa ihan työkseni, niin henkilökohtainen helvettini olisi joku renkaiden vaihtaminen kuraisella tontilla tai oman kämpän remppailu ja tontin kunnossapito työpäivän päälle. Lumitöistä puhumattakaan.
Itse taas en liiku metriäkään ilman autoa. Sitä parikytä vuotta kun fillari on ainoa kulkuneuvo millä pitää kaikki hoitaa riitti mulle. Ei ole vieläkään aika kullannut muistoja vaan vieläkin yhtälailla kuvottaa muistella työmatkojen hinkkaamista säässä kuin säässä. Hyi saatana, ei enää koskaan.

Ja parastahan omakotielämisessä on juuri pihatyöt ja niiden tekeminen. Mielekästä ja rauhallista menoa. Kuutiossa kun asu niin hulluks meinas tulla kun ei ollu koskaan mitään tekemistä varsinkaan kun en viihdy paikoissa joissa on muita ihmisiä, puhumattakaan baareista ja kahviloista. Kerran viikossa Prismassakäyntikin meinaa olla liikaa kun on tottunut rauhalliseen maalaismenoon. En kyllä kaipaa pätkääkään kaupunkiin.
 
Itse teen liikkuvaa työtä jatkuvasti vaihtuvissa kohteissa, ja olen valinnut asuinpaikan niin että ei vapaa-ajalla tarvitse autoilla metriäkään mihinkään palveluihin jos ei halua. Puolisolla on kävellen 20 minuutin työmatka, ja päiväkodit, koulut sekä isommat ja pienemmät marketit löytyy kaikki helposti kävelyetäisyydeltä. Prismaan joutuisi ihan metrolla ajamaan monta minuuttia, mutta en yleensä keksi miksi sinne pitäisi eksyä.

Vaikka landella onkin kiva käydä ja vaikka puljaan erilaisten työkalujen sekä koneiden kanssa ihan työkseni, niin henkilökohtainen helvettini olisi joku renkaiden vaihtaminen kuraisella tontilla tai oman kämpän remppailu ja tontin kunnossapito työpäivän päälle. Lumitöistä puhumattakaan.
Omalle luonteelle olisi kyllä kidutusta jos se arjen elinpiiri olisi tosiaan muutaman neliökilometrin sisällä.
Olen varmaan omituinen, mutta nautin esimerkiksi kaupassa käymisestä arki-iltana klo 21:00 jälkeen ja sinne ajamisesta. Ajaminen on mukavaa terapiaa jossa saa vähän kasata ajatuksia ja kuunnella vaikka podcasteja. Aiemmin työmatka oli sellaisen 40min / suunta ja pidin sitä melkeinpä mukavampana kuin nykyistä 10min, kun ei edes auto ehdi kunnolla lämmetä :D
 
Mikä sua vaivaa kun tulet :) spämmien suoranaisesti kertomaan miten paljon parempia sun autoiluvalintasi on ja miten ne tyhmät työkaveritkin tuli järkiinsä :D Nyt vielä kunnon uhriutumisteksti "hiton polkupyöräilystä" ja helppojen asioiden valitsemisen tuomitsemisesta. Kuulehan jonni, kukaan välitä pätkääkään pyöräiletkö, autoiletko tai ryömitkö sä töihin, mutta sun viestiasusi huokuu ainakin omiin silmiin sellaista omahyväisyytta.

Oho, näköjään otti koville. :D Edellisessä viestissä haukuit minut "laiskaksi mätisäkiksi" ja "vajaavaiseksi", niin oletin että minulla oli oikeus kertoi syy minun valintoihini. :hmm:

Itse taas en liiku metriäkään ilman autoa. Sitä parikytä vuotta kun fillari on ainoa kulkuneuvo millä pitää kaikki hoitaa riitti mulle. Ei ole vieläkään aika kullannut muistoja vaan vieläkin yhtälailla kuvottaa muistella työmatkojen hinkkaamista säässä kuin säässä. Hyi saatana, ei enää koskaan.

Kohta ehkä joku tulee haukkumaan sinut laiskaksi mätisäkiksi ja vajaavaiseksi. :lol:;)

Mutta sinällään tuosta ketjun aiheesta, niin kannattaa tehdä tarkkaan harkintaa ainakin jos lähtee ostamaan muuttotappiopaikkakunnalta omaa asuntoa.. Kuten ketjussa on todettu, niin varsinkin asunto-osakeyhtiö kuolevalla paikkakunnalla voi olla hyvin ongelmallinen jatkossa.
 
Omalle luonteelle olisi kyllä kidutusta jos se arjen elinpiiri olisi tosiaan muutaman neliökilometrin sisällä.
Olen varmaan omituinen, mutta nautin esimerkiksi kaupassa käymisestä arki-iltana klo 21:00 jälkeen ja sinne ajamisesta. Ajaminen on mukavaa terapiaa jossa saa vähän kasata ajatuksia ja kuunnella vaikka podcasteja. Aiemmin työmatka oli sellaisen 40min / suunta ja pidin sitä melkeinpä mukavampana kuin nykyistä 10min, kun ei edes auto ehdi kunnolla lämmetä :D
Toi työmatka on varmaan semmonen mikä jakaa ihmisiä. Itselläkin se puolen tunnin työmatka mutta saa ajella käytännössä yksin rauhallisella metsätiellä ja se on tosiaan kuin terapiaa. Kännykästä jotain podcasteja tai uutisia pyörimään niin mukavasti menee aika.
Toki jos se 30min on ruuhakaisilla kehäteillä niin se ei olekkaan enää niin kivaa..

Mutta itseä ei tosiaan työmatka haittaa vieläkään, melkein 8 vuoden landella asumisen jälkeen.
 
Eihän se ole mutta voi näyttäytyä ylivoimaisena esteenä. Keskiverto etätyömökistä haaveileva kaupunkilainen ei saa edes moottorisahaa käyntiin ilman sairaalareissua.

Joo, tai autoileva Vuoreksen omakotiasukas vaatii väkisin peltivanteet uuteen autoonsa jossa olisi varustetason puolesta vakiona hienot alut. Miksikö? No ettei tarvitse käydä jälkikiristyksellä. Se kun on niin vaikea haalarihomma ettei sellaiseen voi itse ryhtyä. Tarina on tosi.
Eikö nykyään autoilijat omista edes ristikkoavainta, että voisi itse tehdä jälkikiristyksen? Sopiva rannemomentti renkaiden vaihdon jälkeen on aivan riittävä. Itellä aina peräpaksissa hiekkaa, lapio, ristikkoavain (vaikka ei ole vararengasta, mutta juuri jälkikiristykseen), renkaanpaikkaussarja + kompura, hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Lisäksi vielä löytyy apukäynnistin.
 
Eikö nykyään autoilijat omista edes ristikkoavainta, että voisi itse tehdä jälkikiristyksen? Sopiva rannemomentti renkaiden vaihdon jälkeen on aivan riittävä. Itellä aina peräpaksissa hiekkaa, lapio, ristikkoavain (vaikka ei ole vararengasta, mutta juuri jälkikiristykseen), renkaanpaikkaussarja + kompura, hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Lisäksi vielä löytyy apukäynnistin.
Millä vehkeellä ajelet kun tarvii koko korjaamo olla mukana :D
Joskus jonneaikoina joissain vanhoissa takavetoväykyissä tmv. pidin hiekkaa ja lapiota mukana, mutta en sentään käynnistyskaapeleita :D
 
Millä vehkeellä ajelet kun tarvii koko korjaamo olla mukana :D
Joskus jonneaikoina joissain vanhoissa takavetoväykyissä tmv. pidin hiekkaa ja lapiota mukana, mutta en sentään käynnistyskaapeleita :D

Kevytperänen takatuuppari w204 mese. Ollut muutamaan kertaan tarvetta lapiolle ja hiekalle (kaupungin "auraus" ei toimi itellä silloin kun tullut kunnolla lunta vaikka asun "ison" (Lahti) kaupungin lähiössä, kun liikun monesti aamuyöstä) . Käynnistyspiuhat on vielä vanhempien autojen peruja ihan varmuuden vuoksi kun eihän nuo mitään tilaa vie kontista.
 
Millä vehkeellä ajelet kun tarvii koko korjaamo olla mukana :D
Joskus jonneaikoina joissain vanhoissa takavetoväykyissä tmv. pidin hiekkaa ja lapiota mukana, mutta en sentään käynnistyskaapeleita :D
Mulla on kyllä yleensä(ellei ole käynyt nussi) apukaapelit ja ensiapulaukku autossa(tehdastakuu voimassa) mukana, kuten myös mm. lapio, avaruuspeitto, rengasavain, vasara, puukko, huomioliivit ovikoteloissa. Kompressorihan on yleensä jo auton normaali tehdasvaruste ainakin vararenkaattomissa malleissa, ei nyt mikään koko korjaamo. Ajatus ei niinkään ole että kaapeleita tarvitsisi oman auton käynnistämiseen tai että paikkaisin itseäni tai matkustajiani kolaroituani. Tällaisen survivalismin(tai jopa viranomaisohjeiden, joissakin maissa määräysten) ideana on että voi hätätilanteessa olla avuksi. Samaa ajattelutapaa toivoisin muilta.

Kaikki tämä on tietenkin vähemmän oleellista lähiössä ja kehällä ajellessa vs. maaseudulla. Kun siellä ruuhkavyöhykkeellä ajetaan 25 autoa samaan läjään, jollain on aina tarvikkeita vaikka useimmat eivät piittaa. Lisäksi keskeisellä paikalla viranomainen on paikalla kun joku aivastaa vs. metsässä puolen tunnin päästä jos kävi tuuri eikä ollut lumimyrsky.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et sattunut huomaamaan, niin tällä viikolla noiden rankkasateiden aikaan oli myös tuulta sellaiset 10-15 m/s. :) Tuossa kelissä sateenvarjo on aika turhake.. Ja ainakin itselleni on juurikin "mukavuutta ja helppoutta", kun ei tarvitse pukeutua sään mukaan. Ulko-ovelta on 10m omalle autolla ja töissä oven viereen. Helppoa ja nopeaa!

Aikaisemmin tuli kerrottua tarina näistä sadekelillä töihin "tatti otsassa" tulevista kollegoista.. Viimeisen parin vuoden aikana on myös yleistynyt työkaverit, jotka ottavat työsuhdepolkupyörän ja mainostavat kuinka "minä alan nyt ajamaan työmatkat polkupyörällä". Kuitenkin jos tilannetta tarkasteltaisiin esim. 6kk kuluttua, niin tämä kyseinen kaveri on ollut polkupyörällä töissä ehkä kymmenenä päivänä. :lol: Sitä ei vaan ymmärretä, että meillä tosiaan on se "kahdeksan kuukautta kestävä marraskuu" ja mukavuus voittaa ja hypätään oman auton kyytiin.

Säänmukaiseen varustautumiseen on hieman muitakin vaihtoehtoja. Enemmän taitavat nämä kelit ja tatit kollegojen otsassa olla omia subjektiivisia kuvitelmiasi. Ei minulle ole ollut ongelmana liikkua surkeallakaan säällä julkisilla tai lihasvoimin töihin, vaikka autotallista löytyy kaksikin eri kulkupeliä.
 
Ei kai ainakaan perheelliset pärjää missään päin Suomea ilman autoa? Useimmilla taitaa olla kaksi autoa. Toisaalta varmasti yhdelläkin autolla pärjäisi ja toinen on vain mukavuutta lisäävä tekijä.
Tämähän on ihan elintavoista kiinni. Meillä autoa käytetään lähinnä mökillä ja isovanhempien luona käymiseen, päivittäisessä arjessa autoa ei tarvitse kun ruokakauppa on kävelyetäisyydellä ja lasten harrastukset valitaan sen mukaan, että pystyvät kulkemaan niihin itsenäisesti - tämä vapauttaa myös vanhemmat harrastuskyydityksistä. Tietysti vaikkapa uimahalliin pääsisi nopeammin autolla, mutta ei siitä ole mitään haittaa että joutuu sen pari kilometriä kävelemään/pyöräilemään ja saa uinnin lisäksi hyötyliikuntaa.

Asuminen hyvien yhteyksien ja palveluiden ääressä on tietysti verrattain kallista, mutta autoilukustannuksissa tulee iso säästö - meillä ei ole omaa autoa vaan eräänlainen yhteiskäyttöauto.
 
Mennyt vähän ihmeelliseksi tämä keskustelu. Pääpaino tuntuu olevan sillä, että minä en ainakaan muuta, koska asiani keskustassa ovat paremmin?

Minä taas haaveilen/näen itseni jossain Hesasta etelämmäs ja lännemmäs isolla lehtometsä/pelto tontilla merenrannalla. Käy myös joku iso puhdasvetinen järvivesistö idästä. Saa olla kaikenlaista härpäkettä lumenkaivuuseen ja muuhunkin päristämiseen. Just eilen nostin veneen ja oli niin hieno ilma, että pitkin poikin ulappaa ja saaristoa ajelin niin, että kiirus tuli ennen pimeää saada traileriin.
Turhaa sitä 500k - 2Megan asunnossa elelee, jos voi jossain kohtaa elämässä siirtyä halvempaan paikkaan muuttotappiokuntaan, jossa olisi tilaa näiden 500neliön tonttien sijaan 5000-50 000 neliöö temmeltää. Samat makkarat ne landellakin saa kaupasta ja paketeissa ne ostokset liikkuu kaupungeissakin.
 
Helsingin keskustassa liikkuu päivittäin n. 200 000-300 000 ihmistä, joten silloin

ei voi pitää paikkaansa.
Autohan on Stadissa paras ja nopein kulkuneuvo kantakaupungissakin, kunhan liikkuu ennen aamuseitsemää tai iltaseiskan jälkeen. :p Silloin tosin kaikki kadunvarsipysäköintipaikat on aina täynnä asukkaiden autoja…

Maaseutukaupungeissa asuneena ja etenkin työn takia pyörineenä on kyllä aina huvittanut kuinka joku Joensuukin saatiin joka iltapäivä ruuhkautettua aika tasan klo 16-16.15. Toisaalta Joensuu on kyllä malliesimerkki suomalaisesta kaupungista missä omaa autoa ei tarvitse mihinkään jos ei metsään halua ajaa.
 
Turhaa sitä 500k - 2Megan asunnossa elelee, jos voi jossain kohtaa elämässä siirtyä halvempaan paikkaan muuttotappiokuntaan, jossa olisi tilaa näiden 500neliön tonttien sijaan 5000-50 000 neliöö temmeltää. Samat makkarat ne landellakin saa kaupasta ja paketeissa ne ostokset liikkuu kaupungeissakin.
Just tämä. Lisäksi pitää muistaa että vaikka oma tontti olisikin pienempi, vaikka alle hehtaarinkin niin usein heti tonttirajan toisella puolen ei ole naapurin nurmikko ja kämppä vaan esimerkiksi metsää ja peltoja satoja metrejä ennen seuraavaa torppaa.
 
Omalle luonteelle olisi kyllä kidutusta jos se arjen elinpiiri olisi tosiaan muutaman neliökilometrin sisällä.
Olen varmaan omituinen, mutta nautin esimerkiksi kaupassa käymisestä arki-iltana klo 21:00 jälkeen ja sinne ajamisesta. Ajaminen on mukavaa terapiaa jossa saa vähän kasata ajatuksia ja kuunnella vaikka podcasteja. Aiemmin työmatka oli sellaisen 40min / suunta ja pidin sitä melkeinpä mukavampana kuin nykyistä 10min, kun ei edes auto ehdi kunnolla lämmetä :D

Joo itellä sama, itseasiassa monesti tulee ajettua vähän kauempana olevaan Prismaan ihan vaan koska se on jotenkin rentouttavaa (ja toisekseen, koska Tikkurilan Prisman parkkihalli on niin vitun perseestä). Hektisen lapsiperhearjen keskellä mukava pieni hengähdystauko.

Autohan on Stadissa paras ja nopein kulkuneuvo kantakaupungissakin, kunhan liikkuu ennen aamuseitsemää tai iltaseiskan jälkeen. :p Silloin tosin kaikki kadunvarsipysäköintipaikat on aina täynnä asukkaiden autoja…

Maaseutukaupungeissa asuneena ja etenkin työn takia pyörineenä on kyllä aina huvittanut kuinka joku Joensuukin saatiin joka iltapäivä ruuhkautettua aika tasan klo 16-16.15. Toisaalta Joensuu on kyllä malliesimerkki suomalaisesta kaupungista missä omaa autoa ei tarvitse mihinkään jos ei metsään halua ajaa.

Siis kun vitsihän on juuri se, että ihan muutamia tiettyjä reittejä ja kellonaikoja lukuunottamatta, edes Helsingin sisällä ei ole kovin montaa sellaista matkasuoritetta, jotka eivät kestäisi julkisilla vähintään tuplasti kauemmin kuin omalla autolla. Tätä voi ihan kuka tahansa esim. google mapsilla ihmetellä. Valikoikaa kaksi pistettä Helsingin sisällä ja sitten kliksutelkaa autolla liikkumisen ja julkisten välillä. Itseasiassa siinä kliksuttelemalla luultavasti huomaa, että itseasiassa pyöräilykin on monesti nopeampaa kuin julkisilla liikkuminen, varsinkin kantakaupungin alueella.
 
Joo itellä sama, itseasiassa monesti tulee ajettua vähän kauempana olevaan Prismaan ihan vaan koska se on jotenkin rentouttavaa (ja toisekseen, koska Tikkurilan Prisman parkkihalli on niin vitun perseestä). Hektisen lapsiperhearjen keskellä mukava pieni hengähdystauko.



Siis kun vitsihän on juuri se, että ihan muutamia tiettyjä reittejä ja kellonaikoja lukuunottamatta, edes Helsingin sisällä ei ole kovin montaa sellaista matkasuoritetta, jotka eivät kestäisi julkisilla vähintään tuplasti kauemmin kuin omalla autolla. Tätä voi ihan kuka tahansa esim. google mapsilla ihmetellä. Valikoikaa kaksi pistettä Helsingin sisällä ja sitten kliksutelkaa autolla liikkumisen ja julkisten välillä. Itseasiassa siinä kliksuttelemalla luultavasti huomaa, että itseasiassa pyöräilykin on monesti nopeampaa kuin julkisilla liikkuminen, varsinkin kantakaupungin alueella.
Asuin joskus Lauttasaaressa, josta kuljin Vallilaan töihin. Bussilla tunti per suunta, pyörällä puoli.
 
Ei se pelkkä matka-aika, mutta kun se auto pitäisi saada johonkin parkkiinkin. Ja jos työmatkoista puhutaan niin homma on väkisinkin Helsingin/Tampereen keskustassa A) hankalaa tai B) kallista, jos työnantaja ei tarjoa ilmaista parkkiruutua. Itse olen aina pyrkinyt valitsemaan asuinpaikkani niin, etten ole arjessa autosta riippuvainen. Koen sen jotenkin vapauttavaksi, vaikka auton kyllä omistankin.
 
Asuin joskus Lauttasaaressa, josta kuljin Vallilaan töihin. Bussilla tunti per suunta, pyörällä puoli.
Nythän matka-aika Larusta Valkkaan on tyypillisinä työmatka-aikoina sama metrolla, fillarilla tai omalla autolla. Lähtö- ja päätepisteestä riippuen toki, mutta tohon metroon sisältyy 15-20 minuuttia kävelyaikaakin, tai vaihtoaikaa vaikka spåraan.
 
B) kallista, jos työnantaja ei tarjoa ilmaista parkkiruutua.
Vähän mulkulta kuulostaa meininki jos työnantaja ei parkkiruutua tarjoa. Ei tarvi sitten ihmetellä, että kukaan ei vaivaudu toimistolle käymään edes kuukausittain.
 
Vähän mulkulta kuulostaa meininki jos työnantaja ei parkkiruutua tarjoa. Ei tarvi sitten ihmetellä, että kukaan ei vaivaudu toimistolle käymään edes kuukausittain.
No kyllä se ison kaupungin ydinkeskustassa alkaa olla käytännön mahdottomuus tarjota kaikille halukkaille parkkiruutua. Ei meillä ainakaan ole ruutua tarjolla kuin harvoille ja valituille.
 
No kyllä se ison kaupungin ydinkeskustassa alkaa olla käytännön mahdottomuus tarjota kaikille halukkaille parkkiruutua. Ei meillä ainakaan ole ruutua tarjolla kuin harvoille ja valituille.
Esimerkiksi Helsingin kantakaupungin alueella, jos isommasta firmasta puhutaan, niin homma voi tosiaan olla joko järjettömän kallista tai käytännössä mahdotonta, koska pysäköintitilaa ei vain ole tarjolla.

Omalla entisellä työnantajalla kuulin joskus, että yhden mahdollisen toimitilan kohdalla homma oli kaatunut tähän. Olisi ollut tarjolla muuten käypää tilaa muutama kilometri ydinkeskustan ulkopuolella, mutta useamman sadan henkilön toimistolle oli mahdollista saada huimat 15 parkkiruutua jaetusta hallista. Muutama kilometri etäämpää löytyi sitten sekä toimisto että riittävästä pysäköintitilaa.

edit: typot pois
 
Palataanpa vielä tuohon aiheeseen. Eilen pyöräilin Sastamalassa, ja vaikka Keikyä ja Kiikka menevätkin minulla edelleen ristiin, törmäsin jo aiemmin katselemaani parikerroksiseen kerrostaloon, jonka alapuolella on kauppa. Asunto on vanha ja pieni, mutta välttäisi. OnniBus FLEXillä liput esim. Sastamalaan joka päivä 2,90 euroa, kauppareissuja ajatellen. Itse kerrostalo näytti kylläkin ankealta ja alueen uimahalli on homeen ja kosteusvaurioitten vuoksi suljettu jo vuosikausia. Vähän sitä ennen ajelin kylän kautta, joka oli kirjaimellisesti autioitunut. Itse kerrostalossa oli alakerrassa Salen tyylinen pikkukauppa. Vuokratarjontaa ei kamalasti ole kyseisellä seudulla ja kyseinen kämppä kyläkaupan ulkopuolella oli tosiaan 35 neliömetriä, 300 euroa kk. Vesi 30 euroa kk ja yleiskunto kämpässä tyydyttävä.

Rupesin miettimään lähinnä sitä, että kannattaako tuollaisiin muuttaa? Eikö kaupan olemassaolo alakerrassa tule takaamaan sen, ettei unen päästä saa? Jatkuva asiakasvirtakin jne.
Sinnehän tulee joka arkiaamu varmaan jo aamuviideltä kuormaa ja rekkaliikenne voi olla paikoin kovaa joka päivä. Riippuen tietysti talon eristyksien laaduista voi äänille vähemmän herkkä nukkua hyvinkin.

Sitten törmäsin Siuroon, lienee Nokialla, ihan kiva asuinalue. Onkohan sieltä järkevää katsoa asuntoa vuokralle ja onko siellä kamalasti vuokra-asuntoja?
 
Sitten törmäsin Siuroon, lienee Nokialla, ihan kiva asuinalue. Onkohan sieltä järkevää katsoa asuntoa vuokralle ja onko siellä kamalasti vuokra-asuntoja?
On Nokialla, aikaisemmin aika kuollut mesta. Nykyään jopa sinne rakennetaan, juuri tuli todella iso päiväkoti.
Agco, Patria, ja Purso työllistää.

Pari pikkuruokakauppaa löytyy, loput sitten Nokialta

Bussit kulkee mutta on se edelleen "pirun kaukana" kaikesta
 
Palataanpa vielä tuohon aiheeseen. Eilen pyöräilin Sastamalassa, ja vaikka Keikyä ja Kiikka menevätkin minulla edelleen ristiin, törmäsin jo aiemmin katselemaani parikerroksiseen kerrostaloon, jonka alapuolella on kauppa. Asunto on vanha ja pieni, mutta välttäisi. OnniBus FLEXillä liput esim. Sastamalaan joka päivä 2,90 euroa, kauppareissuja ajatellen. Itse kerrostalo näytti kylläkin ankealta ja alueen uimahalli on homeen ja kosteusvaurioitten vuoksi suljettu jo vuosikausia. Vähän sitä ennen ajelin kylän kautta, joka oli kirjaimellisesti autioitunut. Itse kerrostalossa oli alakerrassa Salen tyylinen pikkukauppa. Vuokratarjontaa ei kamalasti ole kyseisellä seudulla ja kyseinen kämppä kyläkaupan ulkopuolella oli tosiaan 35 neliömetriä, 300 euroa kk. Vesi 30 euroa kk ja yleiskunto kämpässä tyydyttävä.

Rupesin miettimään lähinnä sitä, että kannattaako tuollaisiin muuttaa? Eikö kaupan olemassaolo alakerrassa tule takaamaan sen, ettei unen päästä saa? Jatkuva asiakasvirtakin jne.
Sinnehän tulee joka arkiaamu varmaan jo aamuviideltä kuormaa ja rekkaliikenne voi olla paikoin kovaa joka päivä. Riippuen tietysti talon eristyksien laaduista voi äänille vähemmän herkkä nukkua hyvinkin.

Sitten törmäsin Siuroon, lienee Nokialla, ihan kiva asuinalue. Onkohan sieltä järkevää katsoa asuntoa vuokralle ja onko siellä kamalasti vuokra-asuntoja?
Ei kannata muuttaa kuvailemaasi asuntoon mainitsemistasi ja muista syistä. Toisaalta kauppamatka lyhyt kun putiikki alakerrassa.. Mitä meinaat tehdä ilman autoa tuppukylässä jossa ei ole mitään ja joka paikkaan pitkä matka? Kerrostalossa ei ole niitä omakotitalon pihatöitäkään. Maaseudun rauhakin niin ja näin kun naapureista ei kerrostalossa ikinä tiedä.
 
Ei kannata mainitsemistasi ja muista syistä. Toisaalta kauppamatka lyhyt kun putiikki alakerrassa.. Mitä meinaat tehdä ilman autoa tuppukylässä jossa ei ole mitään ja joka paikkaan pitkä matka? Kerrostalossa ei ole niitä omakotitalon pihatöitäkään. Maaseudun rauhakin niin ja näin kun naapureista ei kerrostalossa ikinä tiedä.
Minulla, kuten monella muulla, kytee unelma maaseudun rauhassa elämisestä. Olen yrittänyt jonkun verran sopeutua ihmispaljouteen kasvukeskuksissa, mutta maaseutu on se, joka on oma juttuni. Joka kerta kun poljen, kävelen maaseudun pikkupitäjissä, olen tyytyväinen ja onnellinen kun ketään ei ole tiellä. Helsingissä en voi edes käytäkään enää, tai se väkimäärä alkaa ahdistaa. Tällä hetkellä muuttoa estää kohtuullinen vuokrataso rivitalossa Tampereen metropolialueella 15 kilometriä Tampereesta. Vaikka useimmiten muutetaankin maalta kasvukeskuksiin, niin moni tekee sen myös toisinpäin. Siksi avasin tämän ketjun.

Ehkä muilla on vielä aiheeseen paljon annettavaa.
 
Mites toi Karjaa? Siellä on kauppoja ja myös juna-asema. Semmone pieni pitäjä, mutta ei aivan kuollut kuitenkaan.
 
Minulla, kuten monella muulla, kytee unelma maaseudun rauhassa elämisestä.
Siinä on vaan sellainen juttu että maaseudullakin niissä halvimmissa keskustan vuokrataloissa asuu aika usein se porukka, jonka asumisen ja elämisen on kustantanut sosiaalitoimisto koko elinkaaren ajan. Eli melko isolla todennäköisyydellä tarjolla ei ole seesteistä maaseudun rauhaa vaan päihdeongelmia ja jatkuvaa meteliä.
 
Siinä on vaan sellainen juttu että maaseudullakin niissä halvimmissa keskustan vuokrataloissa asuu aika usein se porukka, jonka asumisen ja elämisen on kustantanut sosiaalitoimisto koko elinkaaren ajan. Eli melko isolla todennäköisyydellä tarjolla ei ole seesteistä maaseudun rauhaa vaan päihdeongelmia ja jatkuvaa meteliä.
Sitähän tässä pelkään eniten, että se muualla nostettu maaseudun rauhaomaisuus ja onnellinen elämä, ei olekaan sitä... Kasvuseudulla vaan pelottaa, jos asuminen kallistuu entisestään.

Monessa paikassa esim. Tampereella ja kehyskunnissa pelkkä sinkulle käyvä kämppäkin alkaa olemaan yli 650 euroa, niin mistä jatkossa rahat siihen, kahdessa töissäkö pitäisi käydä? Maaseudun hinnasto on se, joka tosiaan houkuttelee, mutta senkin edun näyttäisin menettävän mm. bussi- tai junalippuihin, ehkä yksinkertaisesti kalliimpiin kyläkauppoihin. Ja nyt tosiaan pakkosiirretään Suomessa porukkaa asumistuen leikkauksilla halvempiin kämppiin, eli maaseudulle käytännössä. Vaikka en tällä hetkellä aktiivisesti enää muuttoa maaseudulle mieti, tarkkailen silti tietyistä paikoista kämppiä.

Omakotitaloon ei valitettavasti ole varaa, ja jos olisikin, niin ei olisi halukkuutta muuttaa. Tykkään enemmän rivitaloista.
 
Aamulla nyt muutenkaan ei ole niin kiva aina herätä ja lähteä töihin, niin pitäisikö minun vielä ehdoin tahdoin tehdä tuosta prosessista epämukavaa kärsimystä. En halua harrastaa aamukahdeksalta mitään liikuntaa tai tulla töihin selkä hiessä jonkun hiton polkupyöräilyn jälkeen.. Ja kyllä, käyn autolla myös alle kilometrin kauppareissun, koska haluan tuonkin asian käyvän helposti ja mukavasti. Ihan käsittämätöntä että asioiden hoitaminen helpoimmalla tavalla jotenkin "viestii vajavaisuudesta". Mikä ihmisiä vaivaa? :confused2:

Kaipa se on makuasia, että tykkääkö hyötyliikunnasta. Itse esim. menen mielellään pyörällä töihin kun en pidä liikunnasta, enkä siten halua käyttää siihen ylimääräistä aikaa. :D

Mutta ei kai rauhallisesta pyöräilystä vielä ala hikoilemaan?
 
Monessa paikassa esim. Tampereella ja kehyskunnissa pelkkä sinkulle käyvä kämppäkin alkaa olemaan yli 650 euroa, niin mistä jatkossa rahat siihen, kahdessa töissäkö pitäisi käydä?
Eikö tuon hintaiseen kämppään ole varaa matalapalkka alallakin työskentelevillä? Olen luullut, että vuokralla asuminen olisi paljon kalliimpaa. Tyyliin pienet kaksiot 800-900€/kk.
 
Eikö tuon hintaiseen kämppään ole varaa matalapalkka alallakin työskentelevillä? Olen luullut, että vuokralla asuminen olisi paljon kalliimpaa. Tyyliin pienet kaksiot 800-900€/kk.
Niin ne onkin. Tuo 650 lienee aika äärimmäinen alarajan esimerkki jossa joutuu jo hyväksymään yksiössään, noh, "pieniä puutteita".

Se, että edullisinkin asuminen on karannut niin kalliiksi ettei matalapalkka-alalla työskentelevällä sinkulla oikein meinaa olla siihenkään varaa, on taas erillinen yhteiskunnallinen ongelma.
 
Monessa paikassa esim. Tampereella ja kehyskunnissa pelkkä sinkulle käyvä kämppäkin alkaa olemaan yli 650 euroa, niin mistä jatkossa rahat siihen, kahdessa töissäkö pitäisi käydä? Maaseudun hinnasto on se, joka tosiaan houkuttelee, mutta senkin edun näyttäisin menettävän mm. bussi- tai junalippuihin, ehkä yksinkertaisesti kalliimpiin kyläkauppoihin.
Siksi moni päätyykin ottamaan sen asuntolainan ja sijoittamaan kasvukeskuksen tai sen ympäristön (missä hieman edullisempaa) asuntoihin / osakkeisiin. Koska monesti se vastike + lainan lyhennys on halvempi kuin maksaa sitä vuokraa (ei ehkä tule yllätyksenä mutta moni joka sijoittaa asuntoihin tekee sen juuri siten että maksattaa vuokralaisella vastikkeet ja lainan lyhennykset ja kerryttää hieman puskuria jos vain pystyy erinäisiin korjauksiin jne).

Monesti se tönäys tulee joko vuoden vaihteessa (kun "taas" vuokrat kohoavat eikä mitään tehdä asunnon eteen) tai kun pariutuu (jolloin siitä itsemurha yksiöstä haluaa ehkä muuttaa toisen kanssa johonkin isompaan, kun muuttaa miksei sitten ota yhdessä sitä lainaa jne...).

Siinä täytyy vain olla tarkkana, käyttää aikaa ja valita sellainen paikka mikä on hyvin hoidettu, ympärillä (ja itse paikassa tietysti) ei ole ainakaan liikaa vuokralla asuvia, on hyvät yhteydet ja palvelut sekä siitä pääsee tarvittaessa eroon mieluiten voitolla. Tietysti jos mahdollista myös sellaiseen missä tietää edes jotain naapureista ja jos oikein onnistaa myös se oma työpaikka on lähellä ehkä jopa kävelymatkan päässä. (En sano että se olisi läheskään kaikille helppoa tai edes mahdollista löytää järkevän hintaista asuntoa missä palvelut, yhteydet ja työpaikka sekä luonto olisivat noin kilometrin tai parin säteellä eikä kyseessä olisi muuttotappio paikka)

EDIT: toki tämä edellyttää säästöjä, jonkinasteista työtä jne. mutta niistä on enempi puhetta ollut muissa ketjuissa...
 
Siksi moni päätyykin ottamaan sen asuntolainan ja sijoittamaan kasvukeskuksen tai sen ympäristön (missä hieman edullisempaa) asuntoihin / osakkeisiin. Koska monesti se vastike + lainan lyhennys on halvempi kuin maksaa sitä vuokraa (ei ehkä tule yllätyksenä mutta moni joka sijoittaa asuntoihin tekee sen juuri siten että maksattaa vuokralaisella vastikkeet ja lainan lyhennykset ja kerryttää hieman puskuria jos vain pystyy erinäisiin korjauksiin jne).

Aiemmin on ollut näin, mutta korkojen noustua vastike + lainan korkomenot ovat yllättävän usein lähellä vuokrien hintoja, jolloin touhussa ei ole enää mitään järkeä...
 
Aiemmin on ollut näin, mutta korkojen noustua vastike + lainan korkomenot ovat yllättävän usein lähellä vuokrien hintoja, jolloin touhussa ei ole enää mitään järkeä...
Ja meinaat, että vuokranantajat ei tätä ota huomioon, aika harvalla vuokranantajalla ei ole velkaa...
 
Monessa paikassa esim. Tampereella ja kehyskunnissa pelkkä sinkulle käyvä kämppäkin alkaa olemaan yli 650 euroa, niin mistä jatkossa rahat siihen, kahdessa töissäkö pitäisi käydä? Maaseudun hinnasto on se, joka tosiaan houkuttelee, mutta senkin edun näyttäisin menettävän mm. bussi- tai junalippuihin, ehkä yksinkertaisesti kalliimpiin kyläkauppoihin. Ja nyt tosiaan pakkosiirretään Suomessa porukkaa asumistuen leikkauksilla halvempiin kämppiin, eli maaseudulle käytännössä. Vaikka en tällä hetkellä aktiivisesti enää muuttoa maaseudulle mieti, tarkkailen silti tietyistä paikoista kämppiä..

Jos jostain maaseudulta saa vaikka 300 euron kuukausivuokralla jonkun asunnon, niin sen lämmitykseen sähköllä voi mennä vaikka keskimäärin 150 euroa kuussa. Ja sitten pitää 200 euroa kuussa olla omaan autoon laittaa. Paikallisen kyläkaupan hinnat on sitten 50+ prosenttia Lidlin ja Prisman hintoihin nähden. Lumitöihin sitten kenties tonni kaksi talvessa yksityistiestä.

Siinä sitä halpaa asumista kerrakseen.
 
Ja sitten pitää 200 euroa kuussa olla omaan autoon laittaa
Villin optimistinen lukema. Joku 200-300 saattaa riittää keskimäärin vanhan paskan käyttöön ja ylläpitoon elinkaaren aikana jos käy tuuri, mutta kun puhutaan haja-asutusalueesta laskisin 500 eurolla.
 
Jos jostain maaseudulta saa vaikka 300 euron kuukausivuokralla jonkun asunnon, niin sen lämmitykseen sähköllä voi mennä vaikka keskimäärin 150 euroa kuussa. Ja sitten pitää 200 euroa kuussa olla omaan autoon laittaa. Paikallisen kyläkaupan hinnat on sitten 50+ prosenttia Lidlin ja Prisman hintoihin nähden. Lumitöihin sitten kenties tonni kaksi talvessa yksityistiestä.

Siinä sitä halpaa asumista kerrakseen.
Mistä ihmeestä te näitä hintoja revitte? Terveiset maaseudun perukoilta.
 
Mistä ihmeestä te näitä hintoja revitte? Terveiset maaseudun perukoilta.

Mitä se sitten maksaa vuokraa jos jonkun "mummonmökin" tai vanhan rintamiestalon vuokraan maaseudun muuttotappioalueelta? Tyyliin autiona oleva joku perikunnan talo tms.? Onko tuo 300 euroa kuussa hirveän huono veikkaus?

Entä mitä se auton ylläpitäminen maksaa kuussa? Joku vanha halpa auto alla, jolla pääsee sinne kylälle kauppaan vaikka 10 km päähän kerran viikossa ja kerran kuussa tai kahdessa maalikylälle muille asioille? 200 euroa kuussa oli oma heitto.

Joku tuollainen vanha rintamamiestalo vie helposti sen 35 tuhatta kWh lämmitykseen vuodessa sähköä jos sähköllä lämmittää. Se maksaisi sähköllä 15 sentin kWh hinnan mukaan 5250 euroa vuodessa. Heitin lämmitykseen menevän 1800 euroa vuodessa eli sen 150 euroa kuussa kun ajattelin että jostain saa niitä legendaarisia "ilmaisia polttopuita".

Lumitöihin menee sitten se 1000-2000 euroa talvessa jos asuu jonkun kilometrin yksityistien päässä. Muutama kymmenen kertaa pitää ehkä talvessa käydä se tie linkoamassa. Ja voi olla että se traktroriukko asuu itse jossain 5-10 kilometrin päässä siitä. Tuskin sitä traktoriukkoa huvikseen kiinnostaa taksvärkkinä sitä käydä aurailemassa vaan halunnee siitä rahaa.

Maaseudun kyläkauppojen hinnoista ei ole tuoretta tietoa. Heitin sen hintatason olevan +50 prosenttia Lidlin ja Prisman hintoihin maalikylillä. Täällä Oulussakin varmaan 10-20 kilometriä kaupungin keskustasta sivuun oleva K-market kauppias on lyönyt hintalappuunsa jonkun +30 prosenttia lisää verrattuna noihin Lidlin ja Prisman hintoihin.

Voihan se olla, että siellä kunnan keskustaajamasta tms. löytyy joku kunnan vuokra rivari kaksio 350 euron kk-vuokralla sisältäen lämmityksen eikä tarvitse maksaa lämmityksestäkään erikseen tai mistään lumitöistä. Ja hyvällä tuurilla siellä on myös joku Lidl kävelymatkan päässä eikä tarvi maksaa niitä paikallisen K-Kroisos kauppiaan hintoja ruuasta.
 
Lumitöihin menee sitten se 1000-2000 euroa talvessa jos asuu jonkun kilometrin yksityistien päässä.
Tässä pitää kerrata sanastoa ja miettiä vielä uudelleen mitä tarkoittaa yksityistie. Maaseudulla yleensä asutaan sellaisen varressa.

Jos ihan omalla tontilla on kilometri väylää niin toki. Monella on yksityistien varrella tai jopa päässä, useammankin yksityistien kautta ajaessa paljon kevyemmät tiemaksut jotka eivät tietenkään kokonaan mene lumitöihin.
 
@Lucas
Vaikka onkin yksityistie niin yleensä sen varrella asuu muitakin.
Ainakin meillä kunta auraa koko 6km pätkän, oman pihan joutuu prkl itse hoitamaan (tosin keksin tähän true crime podcastit ja kunnon kuulokkeet).
Tiemaksu on ollut 5e-117e/vuosi riippuen kerätäänkö kassaan rahaa
 
Edelleen on hiukan hämärän peitossa miten AP meinaa järjestää tulot muuttamalla korpeen? Luulis että tuo tulopuoli olis yks suurimmista haasteista mun puolelle pödelle muttaa. Tekeekö etänä (=tarvii hyvän nettiyhteyden), pitääkö kulkea töihin (=oma auto tai hyvät julkiset), hakeeko paikkakunnalta töitä vai eikö työt ja työstä saatavat tulot olennainen osa?

Luulis että tulopuoli oli aika prioriteettilistalla ykkösenä..
 
Vai onkohan tässä nyt tarkoituksena mennä vain erakoitumaan tukien varassa johonkin? :D

Tämä säästösuunnitelma nyt ehkä toimii, jos tosiaan löytää kämpän jostain sellaisesta kylästä, josta tarvittaessa pääsee julkisilla isompaankin kaupunkiin. Muuten kaikki mahdolliset säästöt taitaa palaa autoilun kuluihin ja muuhun, jos on kaupungissa pärjännyt ilman autoa.
 
Sitähän tässä pelkään eniten, että se muualla nostettu maaseudun rauhaomaisuus ja onnellinen elämä, ei olekaan sitä... Kasvuseudulla vaan pelottaa, jos asuminen kallistuu entisestään.

Monessa paikassa esim. Tampereella ja kehyskunnissa pelkkä sinkulle käyvä kämppäkin alkaa olemaan yli 650 euroa, niin mistä jatkossa rahat siihen, kahdessa töissäkö pitäisi käydä? Maaseudun hinnasto on se, joka tosiaan houkuttelee, mutta senkin edun näyttäisin menettävän mm. bussi- tai junalippuihin, ehkä yksinkertaisesti kalliimpiin kyläkauppoihin. Ja nyt tosiaan pakkosiirretään Suomessa porukkaa asumistuen leikkauksilla halvempiin kämppiin, eli maaseudulle käytännössä. Vaikka en tällä hetkellä aktiivisesti enää muuttoa maaseudulle mieti, tarkkailen silti tietyistä paikoista kämppiä.

Omakotitaloon ei valitettavasti ole varaa, ja jos olisikin, niin ei olisi halukkuutta muuttaa. Tykkään enemmän rivitaloista.
Tanelin hyvään viestiin jatkojalostaisin vielä sen ajatuksen, että omistusasunnossa asuttaessa pystyy niin sanotusti lukitsemaan asumismenot tietylle tasolle ja suojaamaan itsensä inflaatiolta. Täydellisesti se ei ole mahdollista lainojen korkovaihtelujen ja lämmityskustannusten eläessä vuosien varrella mutta ainakaan nousevia asuntojen hintoja ei joudu pulittamaan osana vuokraa koko lopun ikäänsä.

Tampereen ympäristöstä tuntuisi löytyvän ihan sopuhintaisia pieniä omaksi ostettavia asuntoja, ja ilmeisesti nyt voisi olla vieläpä ostajan markkinatkin niissä päällä. Jos vain lainakelpoisuutta löytyy ja olet sattunut yhtään kerryttämään säästöjä kasaan, niin kannattaa tarkastella asunnon ostamisenkin vaihtoehtoa Tampereelta tai elinvoimaisesta kehyskunnasta. Näissäkin täytyy olla toki tarkkana, ettei osta näennäisesti halpaa kämppää johon tulee kymppitonnien putkiremppa parin vuoden sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco

Statistiikka

Viestiketjuista
259 703
Viestejä
4 509 764
Jäsenet
74 482
Uusin jäsen
nup
Back
Ylös Bottom