Musan tekijät, löytyykö ketään?

Tykkäsin efekteistä ja sitten siellä oli kivan kuuloista jotain vokaalityyppistä soundia. Kitara ei oikein minulle lähtenyt biisissä. Makuasioita on, mutta ehkä itse olisin mieluusti kuullut ihan syntikalla tehtynä tuon biisin. Toki se olisi todennäköisesti vienyt eri näköiseksi koko homman, joten tyyli- ja makukysymyksiä. Kitarasoundi toi vähän tukkoisuutta. Jatka ja tee lisää! Parissa tunnissa, jos saa tuollaisen tehtyä niin kannattaa vaan treenata ja opiskella lisää. :)

Joo kiitos palautteesta. Itsekin pohdin että voisi koittaa kitararaidat miksata esim jonkinlaiseksi syntikka soundiksi. En osaa oikein muuta soittaa niin pakko tehdä kuitenkin kitaralla melodiat :D

Edit: Ahehehe mix 9.1.2022 15.20.m4a

Tuossa uudempi versio mikä miksattu vähän kirkkaammaksi ja muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tein pitkästä aikaa vähän leffamusan tynkää, lähinnä introksi toiselle biisille mutta nyt heräsi enemmänkin intoa tehdä vastaavanlaista orkestraalikamaa. Saas nähdä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Morjesta.
Kaverini linkkasit tämän hienon keskustelun enimäkseen Rock/Metal genren tekijöistä ja aivan mahtavaa tietoa.
Olen EDM/House/Tehcnon tuottajana harjoittelu mielessä. Ja lähes aina projectii tuntuu menevän 30 minuuttia, vaikka oikeasti aika jo kaukana siitä mitä edes uskoisi.
Ensin aloitin tuottamaan Sovelluksella Tracktion 7 ja myöhemmin huomasin, että FL studio on selvästi selkeempi.
En ole mitenkää pitkää päässy Fl studioon näkemää ja tuottamaa. Joten aloittelijana mennää.
En tykkää mainostaa millä tavoin, mutta aina hyvin mielenkiinnostunut keskustelemaan. (Jos kysyttävää tulee vaikkapa genrestä saa kysyä vapaasti)
Ja mielestäni youtube toturiaaleista on vähän hyötyä enemmän oppii, kun tekee uutta ja clickkailee eri asioita sovelluksesta.
 
@KoessiKenguru Hieno biisi! Tekisi mieli mennä peiton alle itkemään ja heittää oma uusi roskiin, mutta julkaisen silti. Aiemmin tuli kärsittyä niin pahasta julkaisukammosta, että ei pidä sitä päästää enää valloilleen. :)


Tänä vuonna pitää katsella uusia soundikirjastoja. Ainakin Heavyocityltä.
 
Tein pitkästä aikaa vähän leffamusan tynkää, lähinnä introksi toiselle biisille mutta nyt heräsi enemmänkin intoa tehdä vastaavanlaista orkestraalikamaa. Saas nähdä.

Mitäs äänikirjastoa sulla tuossa käytössä? Hyvän kuuloista kamaa. Itselläkin haluja jotain samankaltaista väsäillä ja työn allakin on.
 
Mitäs äänikirjastoa sulla tuossa käytössä? Hyvän kuuloista kamaa. Itselläkin haluja jotain samankaltaista väsäillä ja työn allakin on.
Pääsääntösesti käytin tohon Nexusta ja sen Hollywood Expansionia, ihan yllättävän päteviä saundeja Nexukseksi, vaikka ei mikään East&West olekaan. Splice-tilaus löytyy myös, josta myös sampleja tässä käytössä.

Rahnulia (ja kovalevytilaa :) ) kun olisi enemmän niin joku kunnon kuoro-VST olisi poikaa.
 
Pääsääntösesti käytin tohon Nexusta ja sen Hollywood Expansionia, ihan yllättävän päteviä saundeja Nexukseksi, vaikka ei mikään East&West olekaan. Splice-tilaus löytyy myös, josta myös sampleja tässä käytössä.

Rahnulia (ja kovalevytilaa :) ) kun olisi enemmän niin joku kunnon kuoro-VST olisi poikaa.

Ok. Eipä tartte tapella keyswitchien kanssa Nexuksella. Mä just hommasin Dorico Elementsin ja siihen kylkiäisiksi Note Performerin, mitkä pelittää hyvin yhdessä mitään tekemättä. Katsellaan josko sillä jotain aikaan
saisi. Tuossa Elementsissä rajana on vain 12 raitaa, joten sillä pitää pärjätä. Pro versio on aikasta hinnakas :-/
 
Ok. Eipä tartte tapella keyswitchien kanssa Nexuksella. Mä just hommasin Dorico Elementsin ja siihen kylkiäisiksi Note Performerin, mitkä pelittää hyvin yhdessä mitään tekemättä. Katsellaan josko sillä jotain aikaan
saisi. Tuossa Elementsissä rajana on vain 12 raitaa, joten sillä pitää pärjätä. Pro versio on aikasta hinnakas :-/

Noi keyswitchit on ihan murhaa kun träkkerillä teen musaa, joten yrittäny löytää aina mahdollisimman vähän keyswitchejä tarviivia kirjastoja. Jos siirtyis johonkin DAWiin niin ois toki mahdollisuuksia enemmän, mut Renoise on itelle työympäristönä jo niin tuttu ettei sitä oikein osaa vaihtaakaan.
 
Noi keyswitchit on ihan murhaa kun träkkerillä teen musaa, joten yrittäny löytää aina mahdollisimman vähän keyswitchejä tarviivia kirjastoja. Jos siirtyis johonkin DAWiin niin ois toki mahdollisuuksia enemmän, mut Renoise on itelle työympäristönä jo niin tuttu ettei sitä oikein osaa vaihtaakaan.

Kyllä se Renoisellakin menettelee, kunhan sijoittaa keyswitchit aina jollakin tietyllä tapaa, eikä koskaan itse nuotituksen sekaan. Niin monessa kirjastossa ja instrumentissa kuitenkin käytössä, että vaikea niitä välttääkään on. Itse yleensä heitän ensin keyswitchit ja sitten nuotit raidalle. Yhdellä sarakkeella pärjää useimmiten per instrumentti, joskus tarvitsee enemmän, jolloin näyttötila ja hahmotuskyky voi joutua koetuksille massiivisimmilla raidoilla. Vaikea olisi kuvitella Renoisea enää ilman pattern matrixia, verraton apu editoinissa ja kokonaiskuvan hahmottamisessa.
 
Kyllä se Renoisellakin menettelee, kunhan sijoittaa keyswitchit aina jollakin tietyllä tapaa, eikä koskaan itse nuotituksen sekaan. Niin monessa kirjastossa ja instrumentissa kuitenkin käytössä, että vaikea niitä välttääkään on. Itse yleensä heitän ensin keyswitchit ja sitten nuotit raidalle. Yhdellä sarakkeella pärjää useimmiten per instrumentti, joskus tarvitsee enemmän, jolloin näyttötila ja hahmotuskyky voi joutua koetuksille massiivisimmilla raidoilla. Vaikea olisi kuvitella Renoisea enää ilman pattern matrixia, verraton apu editoinissa ja kokonaiskuvan hahmottamisessa.

Onhan se toki näinkin. Olisi omassa workflow'ssakin parannettavaa noiden suhteen, mutta vanha koira meinaa aina palata samoihin vanhoihin tapoihin.
 
Onhan se toki näinkin. Olisi omassa workflow'ssakin parannettavaa noiden suhteen, mutta vanha koira meinaa aina palata samoihin vanhoihin tapoihin.

Näinhän se tietenkin on. Jos on vetänyt vaakamamboa vaikka jostain sieltä OctaMed/Fast Tracker ajoita, niin varmaan melko automaatiolla jo menee. Yllättävästi näitä aina Renoise artisteja löytyy, viimeksi Everdune, jota tekee spacesynth tyylistä synapoppia.
 
Kyllä se Renoisellakin menettelee, kunhan sijoittaa keyswitchit aina jollakin tietyllä tapaa, eikä koskaan itse nuotituksen sekaan. Niin monessa kirjastossa ja instrumentissa kuitenkin käytössä, että vaikea niitä välttääkään on. Itse yleensä heitän ensin keyswitchit ja sitten nuotit raidalle. Yhdellä sarakkeella pärjää useimmiten per instrumentti, joskus tarvitsee enemmän, jolloin näyttötila ja hahmotuskyky voi joutua koetuksille massiivisimmilla raidoilla. Vaikea olisi kuvitella Renoisea enää ilman pattern matrixia, verraton apu editoinissa ja kokonaiskuvan hahmottamisessa.

No siis jos mennään jollain instrumentilla missä on vain pari keyswitchiä ja vaihdellaan vaikka parin tahdin välein, niin näin joo.

Sitten taas kun mennään suoraan nuotinnuksella ja vaikka viululla, niin keyswitchejä voi olla vaikka kuinka monta per tahti. Arcoa, staccatoa, legatoa vaihdellen niin aika fakiiri saa olla että nämä etukäteen tekee.
Nuottisoftissa kyllä kätevää kun switchit on sidoksissa kaikkiin artikulointeihin. Joskus kyllä työn alla opiskella niiden säätöä. Aikaa saanee kulumaan ihan helvetisti niihin.

Tässä pätkässäkin on jo monta keyswitchiä erikseen ja päällekkäisinä.
1643047830217.png
 
Saisikos rehellisen mielipiteen mun musastani täältä,kun teitä musantekijöitä täältä löytyy?Mitä pitäisi parantaa ja mitä ei.

Tuohon renoise juttuun,itse en ole sitä softaa käyttänyt aikoinaan tuli jeskola buzz:ia kokeiltua,mut valitsin sit reasonin.
 
No siis jos mennään jollain instrumentilla missä on vain pari keyswitchiä ja vaihdellaan vaikka parin tahdin välein, niin näin joo.

Itseäni lainaten, nyt on tullut uppouduttua enempi noihin keyswitcheihin Dorico 4 Elementsin kanssa ja on kyllä todella nopeaa ja näppärää tehdä noita. Verraten siis Notion 6:een mistä vaihdoin Doricoon.
Lähinnä SampleTankin kanssa kokeillut mutta myös EastWestin torviosasastoa liittänyt tuonne NotePerformerin sekaan kun tekee itselle aloituspohjia.
 
Onkos täällä ketään, joka tekisi stock-musaa johonkin palveluun jaettavaksi? Ilmeisesti ylitarjontaa on, ja vaikea päästä minkään palvelun listoille, mutta mielenkiinnosta tuota hommaa vaan mietin. Sen verran tulee kuitenkin pyöriteltyä kaikenlaisia ideoita ja tehtyä erilaisia biisejä, mitkä jää vain pöytälaatikkoon. Parhaassa tapauksessa noista voisi kuitenkin saada jotain passiivista tuloa, jos onnistuisi pääsemään jonkun palvelun listoille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitkästä aikaa vähän remiksejä.
 
Iltaa!

Julkaisin juuri soundcloudissa 4 uusinta metallibiisiäni, tällä kertaa työvälineenä 7-kielinen kitara. Eli yksin työskentelen. Olisi kiva saada palautetta, mutta pyydän olkaa helliä.
Epäilys
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


"The Beast Has Awoken" is a fast-paced, powerful yet super catchy metal song that's gonna take you for a thunderous ride!
⚡


Tänään julkaistu single:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tääkin ikuisuusprojekti päätökseen, ei mennyt edes vuotta:lol:

Orkestraatiothan tässä otti eniten aikaa ja niitä pääseekin paremmin kuuntelemaan biisin lopussa löytyviltä loppuruuduilta joista löytyy myös band only-versio.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Parin vuoden projekti on saanut viimein päätöksensä. Linkin takaa aukeaa metalliin kallellaan olevaa rytinää. Kaikki haukut ja herjat otetaan vastaan. Kehut lämmittää toki enemmän :)

Iso urakka!

Looking For Blood biisillä aloitin ja ajattelin ettei ihan minun metallia ole. Rähinävokaalit toimi mutta niiden rinnalla puhtaat jäi vaisuksi. Sen jälkeen kaikki biisit toimineet huomattavasti paremmin minulle. Puhtaissa vokaaleissa ehkä lievää epätasaisuutta suorituksen ja/tai miksauksen puolesta. Jos itse olet kaiken tehnyt niin ymmärrettävää, jos kukaan ei ole ruoskinut lisäpotkua vetoihin.

Rähinävokaalit kauttaaltaan erinomaiset. Välillä jopa erityisen komeat. Puhtaatkin parhaimmillaan hyvät. Potentiaalia eittämättä tulevissa koitoksissa enemmänkin. Englannin lausuntaan ehkä hivenen huomiota myös. Puhtaat vokaalit niin armottomat, että välillä paistaa läpi suomalaisten tapa lausua. Ei välttämättä haittaa kaikkia.

Monipuolisia biisejä, mutta hyvä kokonaisfokus. Katatonia-viboja siellä sun täällä. Kuuntelen mieluusti useamminkin nämä.

Onnea projektin päättämisestä! :)
 
Iso urakka!

Looking For Blood biisillä aloitin ja ajattelin ettei ihan minun metallia ole. Rähinävokaalit toimi mutta niiden rinnalla puhtaat jäi vaisuksi. Sen jälkeen kaikki biisit toimineet huomattavasti paremmin minulle. Puhtaissa vokaaleissa ehkä lievää epätasaisuutta suorituksen ja/tai miksauksen puolesta. Jos itse olet kaiken tehnyt niin ymmärrettävää, jos kukaan ei ole ruoskinut lisäpotkua vetoihin.

Rähinävokaalit kauttaaltaan erinomaiset. Välillä jopa erityisen komeat. Puhtaatkin parhaimmillaan hyvät. Potentiaalia eittämättä tulevissa koitoksissa enemmänkin. Englannin lausuntaan ehkä hivenen huomiota myös. Puhtaat vokaalit niin armottomat, että välillä paistaa läpi suomalaisten tapa lausua. Ei välttämättä haittaa kaikkia.

Monipuolisia biisejä, mutta hyvä kokonaisfokus. Katatonia-viboja siellä sun täällä. Kuuntelen mieluusti useamminkin nämä.

Onnea projektin päättämisestä! :)

Kiitos! Aloitit siis levyn keskeltä :D Tiedostan kyllä, että vokaalit ovat omalla kohdalla ne heikkous, etenkin puhtaat. Toisaalta tällä kertaa koitin ihan tarkoituksella käyttää eri tyylejä, joten vaihtelua on jo senkin puolesta. Sitä lisäruoskintaa olisi kyllä kaivannut monesti - etenkin lausunnan suhteen.
 
Kiitos! Aloitit siis levyn keskeltä :D Tiedostan kyllä, että vokaalit ovat omalla kohdalla ne heikkous, etenkin puhtaat. Toisaalta tällä kertaa koitin ihan tarkoituksella käyttää eri tyylejä, joten vaihtelua on jo senkin puolesta. Sitä lisäruoskintaa olisi kyllä kaivannut monesti - etenkin lausunnan suhteen.

No niin näköjään lähti keskeltä. Youtubesta laitoin alkuun yksitellen, kun en huomannut että koko levykin on.

Hyvä että menet myös alueelle, joka ei vahvin. Eikun vaan lisää kunhan hengähdät. :)
 
Project zomboid fanimusafiilistelyä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Uutta rokettirollia pelimusiikkivaikuttein.
 
Tässä olisi kakkosraita albumiltani jonka juuri sain ulos. Tehty Mixcraft 8 pro studiolla, miksaukset ja masteroinnit omaa työtä myös.
Koko levy on bandcampissa kuunneltavissa, linkki videon kuvauksessa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeisin tekele
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ei ollut alunperin itelle tuttu tuo Laputan melodia, mutta tämähän toimii oikein hyvin. Mukavasti jotain Dream Theater -viboja tuli kitaroinnista.
 
Drum 'n Bassia ja Elden Ring-pelin sampleja, tehty Polyend Trackerilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nopeita autoja ja kitaroita.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vähän tanssittavampaa versiota Pihlaja X Ettan "Bändäri"-biisistä. :sheadphones:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Åboriginaalit: Niinkuin Sinäkin

En todellakaan ole tyytyväinen omaan kitaroiden & basson yhteensoittoon. Koskettimet on sentään OK. Hankalaa vaan korjata valmiista versiota heittoja, kun sitä DVD:tä, jolla loppulinen versio kaikkine raitoineen on, ei löydy mistään. Eka versio löytyi, mutta sitä puuttuu synat & basso. = Ei kiitos. (Onneks oma, joku 15 vuotta sitten keksimä "bändin" nimi oli vieläkin vapaata riistaa, joten käytin tässä sitä.)
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Parin vuoden projekti on saanut viimein päätöksensä. Linkin takaa aukeaa metalliin kallellaan olevaa rytinää. Kaikki haukut ja herjat otetaan vastaan. Kehut lämmittää toki enemmän :)
Enpä aiemmin huomannut että tällainen oli tullut ilmoille. Erittäin vahva paketti. Kuulen kovan työmäärän tässä ja satsaus on selvästi kannattanut. Varmasti vaikutteet kuuluu ja hyvä niin, en lähde luettelemaan mitä tulee omaan mieleen. Tykkään kitarasoundeista kovasti ja melankolisesta otteesta mikä kantaa hyvin loppuun saakka. En tiedä kaipaako tämmönen matsku edes mitään virtuositeettia lauluihin, minusta toimii tällaisenaan hyvin. Ehkä laulumelodioihin kaipais pikkasen lisää yllättävyyttä 30min mittaan nähden.

Miksauksesta sellainen huomio että muuten on hyvin kasassa mutta rummut hieman vaisut ja varsinkin snare jää turhan taustalle ja pehmeäksi. Mitä oot käyttänyt rumpujen efektoinnissa? Tähän vois panostaa seuraavalla kerralla. Sitten ollaan jo tod hyvän kynnyksellä.

Omat suosikit on raidat 5 ja 7.
 
Enpä aiemmin huomannut että tällainen oli tullut ilmoille. Erittäin vahva paketti. Kuulen kovan työmäärän tässä ja satsaus on selvästi kannattanut. Varmasti vaikutteet kuuluu ja hyvä niin, en lähde luettelemaan mitä tulee omaan mieleen. Tykkään kitarasoundeista kovasti ja melankolisesta otteesta mikä kantaa hyvin loppuun saakka. En tiedä kaipaako tämmönen matsku edes mitään virtuositeettia lauluihin, minusta toimii tällaisenaan hyvin. Ehkä laulumelodioihin kaipais pikkasen lisää yllättävyyttä 30min mittaan nähden.

Miksauksesta sellainen huomio että muuten on hyvin kasassa mutta rummut hieman vaisut ja varsinkin snare jää turhan taustalle ja pehmeäksi. Mitä oot käyttänyt rumpujen efektoinnissa? Tähän vois panostaa seuraavalla kerralla. Sitten ollaan jo tod hyvän kynnyksellä.

Omat suosikit on raidat 5 ja 7.

Kiitos! Kritiikki osui mielestäni juuri oikeaan kohtaan. Snaren kanssa olikin eniten ongelmia miksauksissa. Tuntui ettei sitä saa kuulostamaan tarpeeksi tasapainoiselta missään. Päädyin kompromissiin. Rumpujen miksaukseen katselin inspiraatiota Youtubesta Nollyn ohjeistuksista, ja hain sitä pohjalta hyvät säädöt. Siinähän nakuttaa ihan Superior Drummer 2:n vakiorumpusetti.

Katsotaan missä vaiheessa saisi puristettua part 2:n ulos.
 
Kiitos! Kritiikki osui mielestäni juuri oikeaan kohtaan. Snaren kanssa olikin eniten ongelmia miksauksissa. Tuntui ettei sitä saa kuulostamaan tarpeeksi tasapainoiselta missään. Päädyin kompromissiin. Rumpujen miksaukseen katselin inspiraatiota Youtubesta Nollyn ohjeistuksista, ja hain sitä pohjalta hyvät säädöt. Siinähän nakuttaa ihan Superior Drummer 2:n vakiorumpusetti.

Katsotaan missä vaiheessa saisi puristettua part 2:n ulos.
Joo totahan se aina on, pitää jotenkin valita minkä haluaa kuulostaa hyvältä kun kaikkea ei tunnu saavan. Keskialueella on yleensä niin hirveä ruuhka että vaatii paljon kikkoja ja tupakkia että saa homman soimaan jotenkin balanssissa. Laulu, kitara ja rummut, ja niille equt, kompurat ja tasot. Lopuksi linttaan lytätty basso teipataan vaivihkaa sekaan ja katellaan ettei se syö kikkiä tullessaan. Koko orkesterin eequulla ja kompuralla liimataan ja korjataan sitten lopullinen komeus. Kuulostaa helpolta mutta eipä ole, ei yhtään. Olis kiva joskus viedä omat prujut jonnekin gurulle miksattavaksi ja seuraisi vierestä mitä kaikkea siinä tapahtuu. Ja tietysti masterointi myös.

Varmasti yksin tehdessä kuuroutuu pahasti kun jo kirjoitusvaiheessa biisin toistokertoja tulee niin julma määrä, puhumattakaan äänittämisestä, miksauksesta jne. Viimeistään videota editoidessa korvat vuotaa happamia kyyneliä. Siinä vaiheessa kun matskun on lopulta saanut jakeluun ei halua enää kuulla pihaustakaan siitä. Luulenpa että tästä syystä moni hätäilee musaprojektien kanssa kun käämi ei enää riitä keskittymään tietyn pisteen jälkeen, ja tuloksena puolivalmista jota maailmassa sitten riittää. Itse olen ainakin syyllistynyt tähän.

Metalli on kyllä erikoinen genre, sen perusta on aika jäykkä eikä siitä pysty paljoa poikkeamaan ilman sanomista. Soundi/miksausmielessä siis, ja nimenomaan verrattuna poppiin missä on reilusti enemmän hulluttelutilaa. Tuntuu että paska poppisoundi on helpompi hyväksyä kuin paska metallisoundi kun metallissa vaaditaan tietyt elementit ja jos ne menee metsään niin vaikeaa on.

Tutkailin tuota Path biisiä tarkemmin. Siinä vois testaa semmoista että ottaa low-pass filterillä kitaroista 4-5KHz kohdilta yläpäät veks. Ja kattoo mitä tapahtuu yleissoundille ja varsinkin niille rummuille. Metallikitarat on erikoistuneet syömään ilmaa ja happea kaikilta bändikaverelta joten niitä kannattaa pitää silmällä ja lyödä rajat niiden soinnille. Samalla voisi myöntää snarelle pientä eq kyttyrää 800Hz tietämille jotta siihen saisi vähän lisää läimettä. Biisihän on toki jo julkaistu mutta vois olla hyvä idea katsoa parannusmahdollisuuksia seuraavia keitoksia ajatellen. Ymmärrä kyllä hyvin jos ei enää kiinnosta :)
 
Joo totahan se aina on, pitää jotenkin valita minkä haluaa kuulostaa hyvältä kun kaikkea ei tunnu saavan. Keskialueella on yleensä niin hirveä ruuhka että vaatii paljon kikkoja ja tupakkia että saa homman soimaan jotenkin balanssissa. Laulu, kitara ja rummut, ja niille equt, kompurat ja tasot. Lopuksi linttaan lytätty basso teipataan vaivihkaa sekaan ja katellaan ettei se syö kikkiä tullessaan. Koko orkesterin eequulla ja kompuralla liimataan ja korjataan sitten lopullinen komeus. Kuulostaa helpolta mutta eipä ole, ei yhtään. Olis kiva joskus viedä omat prujut jonnekin gurulle miksattavaksi ja seuraisi vierestä mitä kaikkea siinä tapahtuu. Ja tietysti masterointi myös.

Varmasti yksin tehdessä kuuroutuu pahasti kun jo kirjoitusvaiheessa biisin toistokertoja tulee niin julma määrä, puhumattakaan äänittämisestä, miksauksesta jne. Viimeistään videota editoidessa korvat vuotaa happamia kyyneliä. Siinä vaiheessa kun matskun on lopulta saanut jakeluun ei halua enää kuulla pihaustakaan siitä. Luulenpa että tästä syystä moni hätäilee musaprojektien kanssa kun käämi ei enää riitä keskittymään tietyn pisteen jälkeen, ja tuloksena puolivalmista jota maailmassa sitten riittää. Itse olen ainakin syyllistynyt tähän.

Metalli on kyllä erikoinen genre, sen perusta on aika jäykkä eikä siitä pysty paljoa poikkeamaan ilman sanomista. Soundi/miksausmielessä siis, ja nimenomaan verrattuna poppiin missä on reilusti enemmän hulluttelutilaa. Tuntuu että paska poppisoundi on helpompi hyväksyä kuin paska metallisoundi kun metallissa vaaditaan tietyt elementit ja jos ne menee metsään niin vaikeaa on.

Tutkailin tuota Path biisiä tarkemmin. Siinä vois testaa semmoista että ottaa low-pass filterillä kitaroista 4-5KHz kohdilta yläpäät veks. Ja kattoo mitä tapahtuu yleissoundille ja varsinkin niille rummuille. Metallikitarat on erikoistuneet syömään ilmaa ja happea kaikilta bändikaverelta joten niitä kannattaa pitää silmällä ja lyödä rajat niiden soinnille. Samalla voisi myöntää snarelle pientä eq kyttyrää 800Hz tietämille jotta siihen saisi vähän lisää läimettä. Biisihän on toki jo julkaistu mutta vois olla hyvä idea katsoa parannusmahdollisuuksia seuraavia keitoksia ajatellen. Ymmärrä kyllä hyvin jos ei enää kiinnosta :)

Kyllä noita jaksaa vielä availla testailumielessä, ei siinä :D Itse asiassa Pathin kitarat taisi jäädä miksaukseen sellaisen IR:n kera jossa on aivan liikaa ylätaajuuksia. Mutta saundi sopi biisiin muuten niin hyvin etten jaksanut nähdä vaivaa korvata sitä jollain muulla, vaan koitin equtella piiloon sitä sun tätä. En riittävän hyvin. Välillä saattoi olla kyllä puolikin vuotta ettei kappaleisiin edes koskenut, koska motivaatio ehti laskea pohjalukemiin. Ja miksasin koko paskan lopulta kolmesti, ja vasta viimeisellä kerralla kaikki alkoi kuulostaa riittävän hyvältä. Harvemmin näitä tulee edes nykyään tehtyä, joten jokainen kappale ja miksaus on aina samalla treeniä :) Viimeisessä kappaleessa virvelisaundi oli ehkä parhain, mutta muissa kappaleissa ei ollut aivan niin paljon ilmaa, että se olisi kuulostanut täysin samalta identtisillä asetuksilla.

Kieltämättä olisi mielenkiintoista joskus katsella vierestä mitä oikeasti kokenut miksaaja saisi noille biiseille aikaan. Ja sanottakoon vielä, että en suosittele vastaavaa projektia kellekään tervejärkiselle. Tuli melkein mieleen ne ajat, kun miksasin ensimmäisen levyni - bändimme kahdeksan biisin demon. Kone oli Pentium 2 266 Mhz, ja työkaluna Fruity Loops. Kone oli niin hidas jo pelkästään projektien avauksessa, että siinä välissä ehti käydä kaupassa. Monesti teki mieli nakata kone parvekkeelta. Nyt ei menty ihan niin syvälle epätoivon syövereihin.

Seuraavaksi taidan tosin avata tuon konemusiikin pöytälaatikon, kun siellä odottelee myös kaikenlaista.
 
Minullakin on oma metalliprojekti sävellysvaiheessa ja itse pitää kaikki köyhän tehdä. Mitään bändihommia en tosin jaksa enää, mutta toki ammattimiksaaja kelpaisi aina.

Upeaa kuitenkin miten nykyään voi kotona tehdä hyvin ja toteuttaa itseään tällä saralla ilman ihan älytöntä panostamista. Tonneja on mennyt kyllä, mutta vähitellen ostaen ja priorisoiden.

Samalla oppinut paljon uusia tyylejä ja tapoja tehdä musiikkia aina black metallista synthwaven puolelle. Noin kaksi vuotta tullut itse kotona tehtyä eri biisejä. Aiemmin olin lähinnä sohvasoittaja plus jokunen vuosi bändihommia.
 
Minullakin on oma metalliprojekti sävellysvaiheessa ja itse pitää kaikki köyhän tehdä. Mitään bändihommia en tosin jaksa enää, mutta toki ammattimiksaaja kelpaisi aina.

Upeaa kuitenkin miten nykyään voi kotona tehdä hyvin ja toteuttaa itseään tällä saralla ilman ihan älytöntä panostamista. Tonneja on mennyt kyllä, mutta vähitellen ostaen ja priorisoiden.

Samalla oppinut paljon uusia tyylejä ja tapoja tehdä musiikkia aina black metallista synthwaven puolelle. Noin kaksi vuotta tullut itse kotona tehtyä eri biisejä. Aiemmin olin lähinnä sohvasoittaja plus jokunen vuosi bändihommia.
Juu on kyllä ajat muuttuneet surkeista neliraitureista aivan scifi-sfääreihin. Kamoista ja suorituskyvystä ei ole enää kiinni, pitäis vaan osata. Katsoin just että Cakewalk lataa 350 plugaria käynnistyksessä. Silti tulee hyörittyä plugarikaupoissa ihmettelemässä että mitäs kivaa vielä :cool:
 
Juu on kyllä ajat muuttuneet surkeista neliraitureista aivan scifi-sfääreihin. Kamoista ja suorituskyvystä ei ole enää kiinni, pitäis vaan osata. Katsoin just että Cakewalk lataa 350 plugaria käynnistyksessä. Silti tulee hyörittyä plugarikaupoissa ihmettelemässä että mitäs kivaa vielä :cool:

Tässä on minusta hyvä, kun ei voi jossitella juurikaan, että olisipa minulla sitä ja tätä hienoa niin minä alkaisin heti tekemään kaikkea. Omasta itsestä kiinni.

Sekin on hyvä, että miksaamiseen ym. löytyy eri kursseja sopuhintaan. Oikeaa vieressä olevaa mestaria ne ei korvaa, mutta auttavat silti paljon. :)
 
Miksi coveroida / tehdä käännösbiisejä muiden biiseistä, kun omien vanhojen bändien biisejäkin löytyy?. (Originaali on vuodelta 1991 ja jäljelle jäi lähinnä sointupohja. Sanojen kanssa meni ehkä ½ vuotta.)

Åboriginaalit: Ennen Kaikki Oli Paremmin
 
Viimeksi muokattu:

Järkyttävä määrä teknisiä ongelmia oli tuon kanssa lähes kaikessa, mitä tuohon liittyi. En tiedä, mikä helvetti oli, mutta runnoin ulos silti ja melkein hyppäsin ikkunasta alas. Tekniset ongelmat ovat kyllä kaikista ärsyttävimpiä.
 

Järkyttävä määrä teknisiä ongelmia oli tuon kanssa lähes kaikessa, mitä tuohon liittyi. En tiedä, mikä helvetti oli, mutta runnoin ulos silti ja melkein hyppäsin ikkunasta alas. Tekniset ongelmat ovat kyllä kaikista ärsyttävimpiä.
Onpas hieno! Cinemaattista meininkiä ja soundi hivelee. En tiennyt että mun luurit toistaa noin alas :)
Milläs teit ja mikä siinä hankas?
Itse yritän tässä ottaa Logicia nyyppänä haltuun ja pääsen helposti samoihin fiiliksiin.
 
@lmu2002

Kiitos! Reaper on minulla dawina ja Arturian Pigments 3.5 on tuossa soundien päävastaava. Kovasti tykkään siitä, vaikka jotain bugia iski, kun kadotti soundeja. Reaper temppuili ja Soundcloud myös. Voi olla osittain myös user erroria ja nälkäkiukkua. :D
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kunnon kirjoittamisblokki menossa, niin piti kokeilla vähän eri genrejä jos sieltä kautta sais jotain uutta boostia, no nyt sitten tuli jonkinlaista drum'n'bassia. :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 936
Viestejä
4 928 035
Jäsenet
79 269
Uusin jäsen
Magge13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom