Muistitikkujen yleisthreadi, suosittele muistitikkua

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Itseäni ihmetyttää se, että jotkut halvat muistitikut on tehty kestävään metallikuoreen, esimerkkeinä Trancend jetflash710 tai Kingston datatraveller SE9 G2. Niissä ei myöskään ole mitään liikkuvia tai häviäviä osia, joten eivät hajoa käytössä.

Yritäpäs löytää vastaavalla kuorella ja laadulla tehtyä kallista ja nopeaa muistitikkua. Vaikeaa on, kaikissa on jotain hävitettäviä tulppia tai muistitikku on muuten tehty jostain muovista.

On se kumma juttu, että halpistikkuun keksitty kestävä ja yksinkertainen rakenne ei voi olla sitten firman huipputikuissa. En minä kyllä sentään mitään Kingstonin tuhatta euroa maksavaa Iron Keytä ostaisikaan, mutta vaikka Hyper X savagen voisi. Ellei siinä olisi niitä irtoavia osia ja muutenkin muovirunkoa, josta kokemuksen mukaan hajoaa se kiinnitys avainrenkaaseen, kun sopivasti sattuu vääntymään.

Ja noissa kestäviksi mainostamissani esimerkkitiukuissahan on siis se vika, että ovat aika hitaita. Samanlainen tikku kunnon nopeuksilla, niin olisin tyytyväinen.
Noihin on helppo selitys mikä kattaa samalla molemmat. Pieni koko onnistuu yllättävän halvalla kun koko tikku on väsätty epoxin alle mällätystä integrointi-ihmeestä tähän tyyliin:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Famicom_clone_PCB.jpg
tuo sitten on tungettu usbiliittimen kokoiseen alumiiniputkeen sisälle jättäen myös itse liitinkontaktit pois; noissa ei ole erikseen itse USB-liitintä vaan kontaktit tulevat piirilevyn pinnassa olevista paljaista kohdista. Lopputuloksena tosin nopeudet ovat mitä sattuu kun ei tuollasena voi mitään hirveän hifiä toteuttaa. Laadukkaista ja nopeista erilliskomponenteista väsättynä erillisellä USB-liittimellä tulos näyttää enemmän tältä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Usbkey_internals.jpg
missäkohtaa paketti kasvaa senverran kookkaaksi ettei sitä enää soviteta kätevästi pieneen tilaan eli metallikoteloinnista tulee pari pykälää vaivalloisempi toteuttaa...
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Noihin on helppo selitys mikä kattaa samalla molemmat. Pieni koko onnistuu yllättävän halvalla kun koko tikku on väsätty epoxin alle mällätystä integrointi-ihmeestä tähän tyyliin:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Famicom_clone_PCB.jpg
tuo sitten on tungettu usbiliittimen kokoiseen alumiiniputkeen sisälle jättäen myös itse liitinkontaktit pois; noissa ei ole erikseen itse USB-liitintä vaan kontaktit tulevat piirilevyn pinnassa olevista paljaista kohdista. Lopputuloksena tosin nopeudet ovat mitä sattuu kun ei tuollasena voi mitään hirveän hifiä toteuttaa. Laadukkaista ja nopeista erilliskomponenteista väsättynä erillisellä USB-liittimellä tulos näyttää enemmän tältä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Usbkey_internals.jpg
missäkohtaa paketti kasvaa senverran kookkaaksi ettei sitä enää soviteta kätevästi pieneen tilaan eli metallikoteloinnista tulee pari pykälää vaivalloisempi toteuttaa...
Ok, selvitti asian ainakin minulle. Mutta ei se tosin kauheasti lämmitä, että kallis tikku ei kestä kovaa käyttöä. Ja kestävän kotelon alla puolestaan on halpa roska. Mutta ei mulla ole kyllä kuin yksi USB-tikku hajonnut niin, että kone ei enää tunnista sitä. Paljon enemmän on hajonnut niin, että usb-tikun runko on jotenkin hajonnut.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Mutta ei mulla ole kyllä kuin yksi USB-tikku hajonnut niin, että kone ei enää tunnista sitä. Paljon enemmän on hajonnut niin, että usb-tikun runko on jotenkin hajonnut.
Tuo lienee käyttäjäriippuvaista: itsellä ei ole yhtään hajonnut fyysisesti, sähköisesti toimintansa lopettaneita on mennyt jokunen. Varovaisuuteen vaikuttanee osittain se kun noita kolmannen osapuolen toimesta hajonneita USB-liittimiä on tullut reilumman puoleisesti vastaan sekä läppärien emolevyissä että itse tikuissa. Läppäreissä korjausoperaation hinta on uuden läppärin luokkaa (emolevyn vaihto) ja vääntyneissä tikuissa taas on vaihtelevasti ollut jotain korvaamattoman arvokasta sisällä...

Varmaan läheistä sukua älykännyköiden näyttöjen hajoamisille: itse käsittelen liki tuhannen euron hintaista lasikantista taskutietokonetta varovasti kun taasen toisilla tuntuu vähintään näytön lasi hajoavan kerran viikossa. :btooth:
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
671
Varmaan läheistä sukua älykännyköiden näyttöjen hajoamisille: itse käsittelen liki tuhannen euron hintaista lasikantista taskutietokonetta varovasti kun taasen toisilla tuntuu vähintään näytön lasi hajoavan kerran viikossa. :btooth:
Monesti on suora yhteys tässä asiassa siihen, onko laitteen maksanut itse vai joku muu.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuo lienee käyttäjäriippuvaista: itsellä ei ole yhtään hajonnut fyysisesti, sähköisesti toimintansa lopettaneita on mennyt jokunen. Varovaisuuteen vaikuttanee osittain se kun noita kolmannen osapuolen toimesta hajonneita USB-liittimiä on tullut reilumman puoleisesti vastaan sekä läppärien emolevyissä että itse tikuissa. Läppäreissä korjausoperaation hinta on uuden läppärin luokkaa (emolevyn vaihto) ja vääntyneissä tikuissa taas on vaihtelevasti ollut jotain korvaamattoman arvokasta sisällä...

Varmaan läheistä sukua älykännyköiden näyttöjen hajoamisille: itse käsittelen liki tuhannen euron hintaista lasikantista taskutietokonetta varovasti kun taasen toisilla tuntuu vähintään näytön lasi hajoavan kerran viikossa. :btooth:
Ei mulla älykännykkä ole myöskään hajonnut ja yksi syy on varmasti se, että en koskaan ota sitä mukaan tilanteisiin, jossa se voi olla vaarassa. Silloin ollaan joko ihan ilman tai sitten mukana on halpa romu.

Mutta USB-muistin käyttötarkoitus menee vähän hukkaan, jos sitä ei kuljeta mukana avainnipussa. Silloin kun sitä tarvitsisi, niin se on sitten turvassa kotona. Ja oma kokemukseni on, että muoviset eivät vain kestä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
671
Ei mulla älykännykkä ole myöskään hajonnut ja yksi syy on varmasti se, että en koskaan ota sitä mukaan tilanteisiin, jossa se voi olla vaarassa. Silloin ollaan joko ihan ilman tai sitten mukana on halpa romu.

Mutta USB-muistin käyttötarkoitus menee vähän hukkaan, jos sitä ei kuljeta mukana avainnipussa. Silloin kun sitä tarvitsisi, niin se on sitten turvassa kotona. Ja oma kokemukseni on, että muoviset eivät vain kestä.
Ensimmäinen muistitikkuni, kingstonin 256 meganen kapine, kulki avainnipussa hirmuisen monta vuotta. Nyttemmin on niin naarmuinen ettei valmistajan logosta meinaa selvää saada, mutta edelleen toimii täyttä häkää. Liittimen suojakorkkikin on tallessa. Muovinenhan se on rungoltaan, mutta huomattavasti kestävämpää muovia, mitä nykyiset.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Pistäkää joku tuollainen avainnippuun ja kertokaa sitten jos hajoaa. :p
https://www.transcend-info.com/Products/No-505
Disclaimer: pari tuollaista on käytössä mutta ei avainperässä vaan muiden joukossa laatikossa. Ei tunnu edes hirveän huterarakenteiselta vaikka se keskellä oleva krominvärinen suikale onkin muovia; kummankin pään tulpat kyllä sitten metallista kuten tuotekuvaus lupaa.


Ei mulla älykännykkä ole myöskään hajonnut ja yksi syy on varmasti se, että en koskaan ota sitä mukaan tilanteisiin, jossa se voi olla vaarassa. Silloin ollaan joko ihan ilman tai sitten mukana on halpa romu.
Tuotahan voisi soveltaa USBitikkuihinkin: kantaa mukana sitä halpaa romua ja ottaa fiinimmät mukaan vaan tilanteen mukaan.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712


Nämä Kingstonin perustikut on mielästäni ihan hintansa arvoisia. Ei mitenkään erityisen kestäviä tai nopeita, mutta ei myöskään huonoja.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Pistäkää joku tuollainen avainnippuun ja kertokaa sitten jos hajoaa. :p
https://www.transcend-info.com/Products/No-505
Disclaimer: pari tuollaista on käytössä mutta ei avainperässä vaan muiden joukossa laatikossa. Ei tunnu edes hirveän huterarakenteiselta vaikka se keskellä oleva krominvärinen suikale onkin muovia; kummankin pään tulpat kyllä sitten metallista kuten tuotekuvaus lupaa.
Tuossa puolestaan näyttäisi se ketju ja ketjun kiinnitys muistitikkuun olevan vähemmän kestävää laatua. Eli muistitikku kyllä kestänee, mutta saattaa tipahtaa matkalle. Tuokaan muuten ei ole mitenkään erityisen nopea, kirjoitusnopeus googlaamalla 25 MB/s.

Mulla muuten oli joskus iät ja ajat sitten se kestäväksi mainostettu Pretec. Siitäkin hajosi ketju ja sitten hajosi itse muisti. Ei data liikkunut mihinkään. Sen kokemuksen jälkeen totesin Pretecin olevan ylimainostettua kuraa. Eihän siinä ollut mitään takuutakaan enempää kuin normitikuissa.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Nämä Kingstonin perustikut on mielästäni ihan hintansa arvoisia. Ei mitenkään erityisen kestäviä tai nopeita, mutta ei myöskään huonoja.
Voin lämpimästi suositella pahimmille ja vähän vähemmän pahoille vihamiehillenikin: tämä vuoden sisällä hankittuja ja käyttöönotettuja tikkuja hiukan toistakymmentä: näistä on jo nyt 2 hajonnut. Toinen hajosi käytännössä heti paketista ottamisen jälkeen, toinen kesti käyttöäkin vähän aikaa. Nopeus kaikissa luokkaa syntisen hidas ja muutaman sekuntin kirjoittamisen jälkeen romahtaa vielä hitaammaksi.
Selkeästi erilaisia näkökantoja asiaan :D



Tuossa puolestaan näyttäisi se ketju ja ketjun kiinnitys muistitikkuun olevan vähemmän kestävää laatua. Eli muistitikku kyllä kestänee, mutta saattaa tipahtaa matkalle. Tuokaan muuten ei ole mitenkään erityisen nopea, kirjoitusnopeus googlaamalla 25 MB/s.
Ei siinä mitään ketjua mukana tule, kunhan on lovi päässä mihin saat sitten itse koittaa pujottaa jotain. Naruvalinnasta voi sitten syyttää itseään jos katkeaa.

Kirjoitusnopeudet varmaan 25 megan luokkaa USB2-portissa, CrystalDiskMarkki antaa tuosta 32GB tikusta kun kokeilin Z97:n natiivissa USB3-portissa seuraavaa:
Seq Q32T1 111/34
4K Q32T1 6.3/1.9
Seq 106/91
4K 4,8/1,6

Ei valtavan nopea mutta ainakaan omassa käytössä ei enää ole nopeampaa jäänyt kaipaamaan. Käytännön nopeudet kuitenkin tikkua tyhjentäessä ja täyttäessä ehkä noin 100 kertaa budjetti-Kingstoneita nopeampia.

Tuosta "iät ja ajat sitten" hajonneesta Pretecistä ei ole omakohtaista kokemusta mutta eiköhän sinnekkin yksi maanantaikappale mahdu joukkoon, eikä mikään tikku ikuisuutta kestä eli sikäli ei kannata ihan mahdottomia odottaa edes keskivertoa paremmilta yksilöiltä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ei siinä mitään ketjua mukana tule, kunhan on lovi päässä mihin saat sitten itse koittaa pujottaa jotain. Naruvalinnasta voi sitten syyttää itseään jos katkeaa.

Kirjoitusnopeudet varmaan 25 megan luokkaa USB2-portissa, CrystalDiskMarkki antaa tuosta 32GB tikusta kun kokeilin Z97:n natiivissa USB3-portissa seuraavaa:
Seq Q32T1 111/34
4K Q32T1 6.3/1.9
Seq 106/91
4K 4,8/1,6

Ei valtavan nopea mutta ainakaan omassa käytössä ei enää ole nopeampaa jäänyt kaipaamaan. Käytännön nopeudet kuitenkin tikkua tyhjentäessä ja täyttäessä ehkä noin 100 kertaa budjetti-Kingstoneita nopeampia.
Olen muuten ollut huomaavinani, että noissa muistitikuissa, joissa ei ilmoiteta erikseen nopeutta tai jätetään ainakin kirjoitusnopeus mainitsematta, on pirusti hajontaa nopeustesteissä. Minäkin luulin jo löytäneeni sopivan metallikoteloisen tikun, missä kirjoitusnopeus oli jotain 70 megaa, mutta eikös löytynyt saman tien postausa, että mitattu nopeus jotain 20 megaa ja pari muutakin varmistamaan asia. Ja kyllä ne on ainakin väitty mitatun usb3 portista. Elikkäs veikkaan, että tikun sisuskalut ovat mitä sattuu ja kun ei olla mitään nopeuksia luvattukaan, niin nopeudet saa vaihdella vaikka kuinka paljon. Tosin kovin hidas tikku ei kyllä ole mitään hyvää mainosta. Kalliimman tipun hintaa lisää sitten sekin, ettei sinne voi vain lyödä mitä tahansa, minkä halvimmalla löytää, vaan pakkohan sen on niihin nopeuksiin yltää mitä on mainostettu.

Eli veikkaan, että kun tosta sun tikustasi testaisi 50 eri tikkua, niin nopeudet voivat vaihdella ihan 50 ja 15 megan välillä.

Tosin se täytyy myöntää, että kun sanoin etteivät muovitikut kestä, niin ne mun muovitikut on kaikki olleet ihan hintahaitarin halvimmasta päästä.
Ei tuollainen Corsair Voyager GT ole edes kauhean kallis, mutta taattu kirjoitusnopeus 100 megaa, mikä on aika pirusti parempi kuin noissa halpistikuissa.
Kuvasta päätellen se kuoressa oleva reikä on aika paksu eli siinä on materiaalia ympärillä, joten luulisi olevan suhteellisen kestävän. Pitänee laittaa kyllä erilliselle ketjulla kiinni avaimenperään ton paksuuden vuoksi.

Tosin kun katsoo vähän valikoimaa, niin taitaa olla että tehokäyttäjät ovat jo aikoja sitten siirtyneet pilveen ja langattomaan tiedonsiirtoon eikä niille mitään kannata tarjota. Pari Niche tuotetta löytyy, muuten tarjonta on halpistuotteissa. Sinänsä kumma, että halpistikuissa haukutulla Kingstonilla taitaa olla suurin valikoima hintahaitarin yläpäässä ja toivonmukaan hinta ja laatu ovat käsi kädessä.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Olen muuten ollut huomaavinani, että noissa muistitikuissa, joissa ei ilmoiteta erikseen nopeutta tai jätetään ainakin kirjoitusnopeus mainitsematta, on pirusti hajontaa nopeustesteissä. Minäkin luulin jo löytäneeni sopivan metallikoteloisen tikun, missä kirjoitusnopeus oli jotain 70 megaa, mutta eikös löytynyt saman tien postausa, että mitattu nopeus jotain 20 megaa ja pari muutakin varmistamaan asia. Ja kyllä ne on ainakin väitty mitatun usb3 portista. Elikkäs veikkaan, että tikun sisuskalut ovat mitä sattuu ja kun ei olla mitään nopeuksia luvattukaan, niin nopeudet saa vaihdella vaikka kuinka paljon. Tosin kovin hidas tikku ei kyllä ole mitään hyvää mainosta. Kalliimman tipun hintaa lisää sitten sekin, ettei sinne voi vain lyödä mitä tahansa, minkä halvimmalla löytää, vaan pakkohan sen on niihin nopeuksiin yltää mitä on mainostettu.

Eli veikkaan, että kun tosta sun tikustasi testaisi 50 eri tikkua, niin nopeudet voivat vaihdella ihan 50 ja 15 megan välillä.

Tosin se täytyy myöntää, että kun sanoin etteivät muovitikut kestä, niin ne mun muovitikut on kaikki olleet ihan hintahaitarin halvimmasta päästä.
Ei tuollainen Corsair Voyager GT ole edes kauhean kallis, mutta taattu kirjoitusnopeus 100 megaa, mikä on aika pirusti parempi kuin noissa halpistikuissa.
Kuvasta päätellen se kuoressa oleva reikä on aika paksu eli siinä on materiaalia ympärillä, joten luulisi olevan suhteellisen kestävän. Pitänee laittaa kyllä erilliselle ketjulla kiinni avaimenperään ton paksuuden vuoksi.

Tosin kun katsoo vähän valikoimaa, niin taitaa olla että tehokäyttäjät ovat jo aikoja sitten siirtyneet pilveen ja langattomaan tiedonsiirtoon eikä niille mitään kannata tarjota. Pari Niche tuotetta löytyy, muuten tarjonta on halpistuotteissa. Sinänsä kumma, että halpistikuissa haukutulla Kingstonilla taitaa olla suurin valikoima hintahaitarin yläpäässä ja toivonmukaan hinta ja laatu ovat käsi kädessä.
En katko tuota lainausta tähän tekstin sisään ettei tule yli 9000 quotepätkää, koita pysyä kärryillä. :D

Verbatimin tikuissa tuota nopeuden vaihteluilmiötä on tullut koettua omakohtaisesti mutta muissa ei juurikaan: Kingstoneissa luultavasti siksi koska ovat joka tapauksessa susihitaita. Noissa 7kpl Trancendeissa mitä testasin oli nopeudet käytännössä samoissa vaikka eivät selkesti ole samaa tuotantoerää: joissain on erilainen tuo USB-liitin ym.

Selitys tuolle vaihtelulle löytyy tuolta ylempää postauksesta #51: jos valmistaja ei valmista itse komponentteja vaan haalii ne kasaan mistä sattuu saamaan niin laitteen sisukset saattavat vaihdella sen mukaan mistä sillähetkellä on sattunut sopivia sopivan halvalla saamaan. Soveltavasti speksit ilmoittamalla tyyliin "lukunopeus jopa x" niin kuluttajakaan ei voi valittaa vaikka naapurin tikku kirjoittaa moninkertaisella nopeudella. Joku viisaampi joka tietää voisi tähän väliin kertoa mitkä valmistajat ylipäätään valmistavat USB-tikkuihin sopivia muistipiirejä, itse en osaa lonkalta varmaksi kertoa.

25 -> 35 MB/s kirjoitusnopeuden heiton voi muuten saada aikaan käyttämällä jotain hivenen käpyisempää piiriä: Asmedian USB3 kontrollereilla ainakin itse saanut muutaman megan Inteliä hitaampia nopeuksia. Toki reilusti yli kolminkertainen nopeusero ei enää selity tuolla...

Pilveen siirtymisestä kyllä voi olla montaa mieltä: itse ainakin lukisin itseni tehokäyttäjäksi ja siksi juuri USB-tikkuja käytän, ei kukaan tervejärkinen ala siirtämään 10+ gigatavua internetin ylitse jos data tarvitaan nyt eikä huomenna. Pienissä tiedostoissa toki kätevämpi mutta mihin sitä nopeutta siinä tikussa niiden kanssa tarvitsis... Toki selittänee sen miksi nuo hitaat ja halvat menevät kaupaksi jos peruskäyttäjät niitä ostavat ämpärikaupalla.

Isoja ja kalliita tikkuja hankkiessa muuten kannattaa huomioida viereisten porttien tukkiminen, nuo kookkaammat kun helposti tukkivat kaikki ympärillään olevat reiät. Pöytäkoneissa parhaimmillaan 3 viereistä porttia menee peittoon jos et pakkaa jatkojohtoa mukaan. Samaten noissa isoimmistasta ja kalliimmista Kingstonin tikuista jotain huonoa muistan jostain lukeneeni mutten muista enää mallia, kannattaa tutkia tikkukohtaisesti miten pahasti kärsivät lämpöongelmista jos sellaista meinaat harkita; se kun niissä yleensä sen nopeuden tiputtaa (throttlaus) ja tikun tappaa ennen aikojaan. Koskenee varmaan tuota Corsairiakin, paksu kumikuori kun tuskin päästää lämpöä karkuun kovin hyvin.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Läppärin kanssa on käytössä ulkoinen kovalevy, mutta sitä ei aina viitsi/muista ottaa mukaan. Nettiä selaillessa tuli vastaan tällainen: https://www.amazon.com/dp/B00YFI1EBC/ref=twister_B00MQL3OHW?_encoding=UTF8&psc=1 Olisiko tuosta ulkoisen kovalevyn "korvaajaksi?"
Kokonsa puolesta varmaankin, mutta tuo on myös noita hitaanpuoleisia. Suoraan Amazonin arvosteluista 32 megaa kirjoitus, joten onhan se ihan jumalattoman hidasta, jos tuon aikoo täyteen laittaa yhdellä istumalla.

Huolestuttavampana pidän kyllä yhtä arvostelua, jossa valitetaan sen kuumenevan yli 60 asteiseksi ja sammuvan. Ei kuulosta pitkäikäiseltä.

Onkos noissa 128GB muistitikuissa yleisemminkin kuumenemisongelmia, kun sama koski Samsungin täysmetallista tikkua?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kokonsa puolesta varmaankin, mutta tuo on myös noita hitaanpuoleisia. Suoraan Amazonin arvosteluista 32 megaa kirjoitus, joten onhan se ihan jumalattoman hidasta, jos tuon aikoo täyteen laittaa yhdellä istumalla.

Huolestuttavampana pidän kyllä yhtä arvostelua, jossa valitetaan sen kuumenevan yli 60 asteiseksi ja sammuvan. Ei kuulosta pitkäikäiseltä.

Onkos noissa 128GB muistitikuissa yleisemminkin kuumenemisongelmia, kun sama koski Samsungin täysmetallista tikkua?
Nyt löytyi omiin vaatimuksiin täydellisesti sopiva tikku. Tai on siinäkin kierrettävä tulppa, mutta ilmeisesti noita kunnon usb-tikkuja nyt ei vain pysty valamaan yhteen metalliseen koteloon, vaan se liitin pitää jotenkin suojata.
https://www.amazon.com/LaCie-XtremKey-128GB-Flash-9000445/dp/B00H4F7D8G

No, kuten kommenteista voi lukea, niin ovat jotkut tämänkin saaneet hajalle, mutta ei kai sitä täydellistä tikkua löydy mistään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
461
Kokonsa puolesta varmaankin, mutta tuo on myös noita hitaanpuoleisia. Suoraan Amazonin arvosteluista 32 megaa kirjoitus, joten onhan se ihan jumalattoman hidasta, jos tuon aikoo täyteen laittaa yhdellä istumalla.

Huolestuttavampana pidän kyllä yhtä arvostelua, jossa valitetaan sen kuumenevan yli 60 asteiseksi ja sammuvan. Ei kuulosta pitkäikäiseltä.

Onkos noissa 128GB muistitikuissa yleisemminkin kuumenemisongelmia, kun sama koski Samsungin täysmetallista tikkua?
Tuota en huomannutkaan, eli jos vaihti on noin hidas niin unohdetaan koko homma.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Minulla onkin jo Sandiskin Ultra USB 3.0 tikkuja kovassa käytössä ja ne ovat hyviä ja nopeita tehokäyttöön.

Mutta nyt olisi tarvetta mahdollisimman isolle ja halvalle tikulle, jonka nopeudella ei niin väliä ja USB 2.0 riittää.

Onko tuo ebay ilmoitus huijaus? On merkitty top rated seller, mutta 256GB reilulla 10 Eurolla toimituksineen kuulostaa liian edulliselta, vai?


http://www.ebay.com/itm/128GB-256GB...hash=item25c91ae301:m:mmJHqNK3e7zBj_YC2deVyQw
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Onko tuo ebay ilmoitus huijaus? On merkitty top rated seller, mutta 256GB reilulla 10 Eurolla toimituksineen kuulostaa liian edulliselta, vai?
Joo. Tuo on vuosia vanha kikka jo: pieni tikku (8GB tjsp) joka väittää olevansa itseään isompi. Tikku toimii ok kunhan sinne ei kirjoita montaa gigatavua, mutta tilan täytyttyä vanha data ylikirjoitetaan... eli sitä ei voi oikeasti käyttää mihinkään. Tuon testaamiseen sopiva ohjelma on esmes h2testw.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Joo. Tuo on vuosia vanha kikka jo: pieni tikku (8GB tjsp) joka väittää olevansa itseään isompi. Tikku toimii ok kunhan sinne ei kirjoita montaa gigatavua, mutta tilan täytyttyä vanha data ylikirjoitetaan... eli sitä ei voi oikeasti käyttää mihinkään. Tuon testaamiseen sopiva ohjelma on esmes h2testw.
Näin ajattelinkin, ihmee positiivista palautetta kuitenkin myyjällä... en ymmärrä ebayn toimintaa täysin.

Mihin hintaan ja mistä olisi mahdollista saada vaikkapa halvin oikea 128GB tikku?

Nopeudella ei tosiaan mitään väliä, kun menee reitittimen perseeseen USB 2.0 liitäntään, ja itse reitittimen suorituskyky on suurin rajoittava tekijä.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Näin ajattelinkin, ihmee positiivista palautetta kuitenkin myyjällä... en ymmärrä ebayn toimintaa täysin.

Mihin hintaan ja mistä olisi mahdollista saada vaikkapa halvin oikea 128GB tikku?

Nopeudella ei tosiaan mitään väliä, kun menee reitittimen perseeseen USB 2.0 liitäntään, ja itse reitittimen suorituskyky on suurin rajoittava tekijä.
Jaha. Luulin postanneeni vastauksen tänne aiemmin mutta nähtävästi en, yritetääs uudestaan...

Näin yleisesti ebayssä tuo on palautesysteemi hiukan epäluotetava: paljon positiivista palautetta saa myymällä tavaraa mikä toimii ostettaessa ja seuraavana päivänä, monet ostajat kun jättävät heti positiivisen palautteen saatuaan toimivan tavaran käteen. Toiminee erinomaisesti esim. tuollaisten tikkujen kanssa mitkä ensi-istumalta näyttävät toimivan ok.

Toinen millä on ainakin aiemmin saanut palautetta ihan suoraan ostettua on jotta laittaa ensin 1 sentin hintaisia tuotteita rekkalastillisen myyntiin ja sitten ostelee ne itse keksityillä tunnuksilla. Tai vaihtoehtoisesti hiukan rehellisemmin: myy ihan oikeaa rihkamaa oikeille ihmisille muutamalla sentillä/kpl. Myös käytettyjä ja hyvällä palautteella olevia tunnuksia on joskus (ja kai edelleenkin) myyty eteenpäin.

Tuohon hintatasoon liittyen, en oikein usko jotta kovin hirveän paljoa Suomen hintatasoa halvemmalla saa ulkomailtakaan. Toki hiukan halvemmalla mutta jos hinta on murto-osa niin pitäisi alkaa hälytyskellojen soimaan: noissa 128GB tikuissa näyttäisi nopeasti vilkaistuna kuluttajahinnat olevan ~35 euron luokkaa (verot pois laskettuna) eli siitä voisi koittaa lähteä vetämään johtopäätöksiä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kiitän tyhjentävästä vastauksesta. Olen lähinnä ostanut ebaysta halpaa ja "tyhmää" tekniikkaa, jossa huijaus mahdollisuudet pienemmät. Pari kertaa minua on muistaakseni huijattu ebayssa, eli myyjälle kelpasi raha, mutta ei ikinä lähettänyt mitään. Pistin palautetta, niin myyjä olikin jo heitetty pihalle ja ebay (automaatti?) vastasi heti että palautamme rahasi.

Tuo on aivan totta, että helpommalla pääsee kun katsoo Suomesta jonkin halvan verkkokaupan, kuin että lähtee arpomaan Kiinan tikkujen kanssa, joihin voi vielä tulla alvitkin päälle hintaan.

Ja ainaha se laatu ja hinta kulkee samaan suuntaan. Voin tässä nyt kertoa aivan tuoreen esimerkin muistitikkujen laaduttomuudesta.

Olin viime kesänä napannut jostain seminaarista mukaan ilmaisen muistitikun. Tiedätte niitä korruptiolahjoja joita yritykset antavat mainosmielessä. 8GB tilaa ja varmasti jokin aivan tuntematon kiinalainen valmistaja, kun vain ko. suomalaisen firman mainoslogot kaiverettu pintaan.

Kuten aina, niin testasin että tikku toimi, formatoin ja pistin sinne joitain työtiedostoja, tikku toimi oikein hyvin. Tämä tapahtui viime kesänä. Sen jälkeen tikku on ollut pöytälaatikossa, kunnes viimeviikolla iskin sen koneeseen. Tikku näkyi koneella, mutta mikään tiedosto ei auennut, Windows ei edes suostunut alkamaan kopioimaan mitään tiedostoja, ei virheilmoituksia, ei mitään. Iskin konsoolin käyntiin ja chkdsk:llä lähdin tarkastamaan tikun kuntoa. Chkdsk plottasi varmaan 1000+ riviä virheitä konsooliin, jonka jälistä tikun tiedostoista suurin osa oli poistunut ja lopuista jäljelle jääneistä suurin osa lukukelvottomia (data korruptoitunut), vain muutama tiedosto oli ehjä ja luettavissa.

Chkdsk:n jälkeen tikku toimi taas uusille kirjoituksille täydellisesti. Ihan huvikseni testasin tikun toimivuutta ajamalla useita kertoja sen täyteen dataa ja tarkistamalla että data on luettavissa. Ikinä virheitä ei löytynyt, vaikka ainakin 10 kertaa kirjoitin tikun täyteen.

Voiko olla että kyseessä on niin laaduton tikku, että data katosi osittain muistista jo tässä puolessa vuodessa? En keksi mitään muuta selitystä. Kaikissa flash-muisteissa data tallennetaan muistisoluihin sähkövarauksena, ja se varaus ei ole siellä ikuinen, vaan pikkuhiljaa poistuu eristetyltä hilalta. Laatumuistit on suunniteltu ja valmistettu paremmin, joten niissä kelluvan hilan sähkövaraus tulisi säilyä pitkään, mutta mistä sen tietää miten hutiloiden nämä halvat tuntemattomien kiinalaisvalmistajien muistit on tehty.

Flash-muistin kirjoituskerrat vaikuttavat datan säilymiseen. Kuten myös muistin tyyppi (SLC, MLC, TLC) ja tietenkin litografian koko, mitä pienempi sitä nopeammin data katoaa. Muistan jostain lukeneeni karkean arvion, että laadukkaalla flash-muistilla data säilyy jopa 10 vuotta, mutta vain jo muisti on lähes käyttämätön. Sitten kun NAND:n P/E syklit ovat tulleet lähes täyteen, niin ennuste datan säilymiselle on vain vuosi.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Näin yleisesti ebayssä tuo on palautesysteemi hiukan epäluotetava: paljon positiivista palautetta saa myymällä tavaraa mikä toimii ostettaessa ja seuraavana päivänä, monet ostajat kun jättävät heti positiivisen palautteen saatuaan toimivan tavaran käteen.
Tuskin kaikki edes testaavat tuotetta vaan antavat positiivisen, kun vaan näyttää oikealta.

Tuohon hintatasoon liittyen, en oikein usko jotta kovin hirveän paljoa Suomen hintatasoa halvemmalla saa ulkomailtakaan.
Halvimmillaan hinnat voi olla lähellä, mutta kivijalkakaupoissa varsinkin muistitikut ja -kortit ovat ylihinnoiteltuja ja pääosin kuralaatua.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
Halvimmillaan hinnat voi olla lähellä, mutta kivijalkakaupoissa varsinkin muistitikut ja -kortit ovat ylihinnoiteltuja ja pääosin kuralaatua.
Mjoo. Tarkoitin tuolla "Suomen hintataso" viitata lähinnä kotimaasta löytyviin edullisiin muistitikkuihin eikä kivijalkaliikkeistä löytyviin kiskurihintoihin (hinta.fi lienee varmasti monelle foorumia selaaville tuttu).


Voiko olla että kyseessä on niin laaduton tikku, että data katosi osittain muistista jo tässä puolessa vuodessa?
Mies tietää tikuista ummet ja lammet, kirjoittaa aiheesta pienen esitelmän ja vielä kysyy jotta onko näin. :p

Kyllähän nuo halvat tikut tosiaan ovat luokattoman huonoja, mutta en tänä päivänä ostettuun uuteen "laatu"tikkuunkaan kovin pitkäksi aikaa uskaltaisi jättää dataa lojumaan. Noihin parempiinkin kun laitetaan ne halvimmat piirit mitkä eivät enää kelpaa SSD-käyttöön...
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Omassa käytössä yleensä tarjouksista osteltuja halppiksia (usb2). SanDiskiä, Verbatimia... kaikki jäätävän hitaita kirjoitettaessa, reilusti alle usb2:n maksiminopeuksien. Adata uv120/16GB pistää yllättäen tauluun rapiat tuplanopeudet noihin verrattuna.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
UV150 myös hyvä/halpa. Nopeudet vähän vaihtelevat noissa, jossain vanhassa USBspeedComparison -sivun (tms.) taulukossa taisi olla 32-gigaisissa 150:nen vähän nopeampi kuin UV128, mutta tiedä sitten muissa koissa, ja miten vaihtelevat komponentteja vuosien mittaan. 150 on korkilla, 128 liukukytkimellä. (päivitettyä taulukkotietoa voi laittaa, jos jostain löytyy)

Ja tämähän oli siis tuo em. sivu:
http://usb.userbenchmark.com/

Edit: ja oli miten oli nuo nopeudet kuin päin noilla kahdella, verratkaa ite
 
Viimeksi muokattu:

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Eikös WD ostanut SanDisk:in ja alkanut huonontamaan sen osien laatua?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tuskin se sen kummemmin huonontaa, ei se laatu ollut huippua ennenkään vaikka nopeus oli joissakin tuotteissa kärkipäässä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuskin se sen kummemmin huonontaa, ei se laatu ollut huippua ennenkään vaikka nopeus oli joissakin tuotteissa kärkipäässä.
Sandisk ainakin oli yksi harvoista valmistajista, joiden ilmoittamat nopeudet piti. Täytyy siinä jotain laadunvalvontaa silloin olla. Ja jos oli nopeimpia muisteja, niin ei siihen varmaan mitään jämäpiirejä ole voinut laittaa.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Kestävyys-puolella vaan on ongelmia, varsinkin isoimmissa kokoluokissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Tällä hetkellä luotettavat 8-16Gb tikut? Kingstonit ainakin tuppaa kuolemaan, välillä nopeastikin. Myöskin San Diskin 16Gb ultra-mini on itsellä nopeasti korruptoinut tiedostot kun ollut tv:ssä pitempään kiinni(eli virroissa suuren osan päivästä). Eli usb-tikku vaikka olisi lähes 24h kiinni ja silti ei palaisi loppuun olisi haussa.

Nuo Kingstonit varsinkin linux tms boottiohjelmiston kanssa tuppaavat kulahtamaan nopeasti.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tällä hetkellä luotettavat 8-16Gb tikut? Kingstonit ainakin tuppaa kuolemaan, välillä nopeastikin. Myöskin San Diskin 16Gb ultra-mini on itsellä nopeasti korruptoinut tiedostot kun ollut tv:ssä pitempään kiinni(eli virroissa suuren osan päivästä). Eli usb-tikku vaikka olisi lähes 24h kiinni ja silti ei palaisi loppuun olisi haussa.

Nuo Kingstonit varsinkin linux tms boottiohjelmiston kanssa tuppaavat kulahtamaan nopeasti.
Mitäs jos laittaisi persiisiin ulkoisen ssd-aseman? Suomessa kyllä kohtuullisen kalliita, jossain hiukan alta sadan euron lähtee. Tosin jonkun ulkoisen kiintolevykehikon saa kympin paikkeilla ja siihen sitten joku alta 50 euron asema kiinni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Sandisk Ultra Fit 128GB Gigantin 29€:n tarjouksesta, nopea ja todella pieni. Se vähä mitä tuota on käyttänyt, niin on toiminut ongelmitta, mitä nyt vähän lämpenee. Ihan eri planeetalta verrattuna vanhempiin 5 MB/s nopeuksisiin romuihin. Aikaisempi 32GB PNY oli varustettu metallirungolla ja kaveri sai sillä USB porttinsa oikoseen ja hajalle. Oma tikku aiheutti myös ongelmia, mutten onneksi saanut mitään hajalle -> roskikseen moinen jäte kuitenkin päätyi.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Sandisk Ultra Fit 128GB Gigantin 29€:n tarjouksesta, nopea ja todella pieni. Se vähä mitä tuota on käyttänyt, niin on toiminut ongelmitta, mitä nyt vähän lämpenee. Ihan eri planeetalta verrattuna vanhempiin 5 MB/s nopeuksisiin romuihin. Aikaisempi 32GB PNY oli varustettu metallirungolla ja kaveri sai sillä USB porttinsa oikoseen ja hajalle. Oma tikku aiheutti myös ongelmia, mutten onneksi saanut mitään hajalle -> roskikseen moinen jäte kuitenkin päätyi.

Perus Sandisk Ultra USB 3.0 32GB lämpenee myös kovasti käytössä. Pitääkö huolestua?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Kellään kokemuksia näistä SSD USB muistitikuista?
https://www.amazon.com/dp/B00S89FIDE/ref=psdc_3151491_t1_B00O0NV5HU

Kovasti kiinnostaisi tuollainen, etenkin nopeuden puolesta ja lienee varmempi muutenkin. Mutta saatavuus EU alueella ei kovin kummoinen järkevään hintaan, tai sitten en vain löytäny omalla googletuksella.

Olen myös yrittänyt löytää kauppaa EU-alueelta, josta voisi tilata:
SanDisk Extreme PRO CZ88 128GB

Todella kehuttu tikku!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Kellään kokemuksia näistä SSD USB muistitikuista?
https://www.amazon.com/dp/B00S89FIDE/ref=psdc_3151491_t1_B00O0NV5HU

Kovasti kiinnostaisi tuollainen, etenkin nopeuden puolesta ja lienee varmempi muutenkin. Mutta saatavuus EU alueella ei kovin kummoinen järkevään hintaan, tai sitten en vain löytäny omalla googletuksella.

Olen myös yrittänyt löytää kauppaa EU-alueelta, josta voisi tilata:
SanDisk Extreme PRO CZ88 128GB

Todella kehuttu tikku!
Jos todellinen tarve ssd usb tikulle niin itse ostaisin usb3 m.2 adapterin ja siihen esim. Samsung 850 evo m.2 sisälle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Hyvä yritys, mutta

Out of stock

Jos todellinen tarve ssd usb tikulle niin itse ostaisin usb3 m.2 adapterin ja siihen esim. Samsung 850 evo m.2 sisälle.
En halua alkaa leikkimään adaptereiden kanssa, vaan valmiin paketin.

Mutta nyt näyttää siltä että hankin tuon Samsung 250GB SSD T3 palikan, näyttäisi jopa tukevan Android laitteitakin, eli pääsee helposti ottaa backupin tabletista/luurista ennen ROM leikkejä jne...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Kellään kokemuksia näistä SSD USB muistitikuista?
https://www.amazon.com/dp/B00S89FIDE/ref=psdc_3151491_t1_B00O0NV5HU

Kovasti kiinnostaisi tuollainen, etenkin nopeuden puolesta ja lienee varmempi muutenkin. Mutta saatavuus EU alueella ei kovin kummoinen järkevään hintaan, tai sitten en vain löytäny omalla googletuksella.

Olen myös yrittänyt löytää kauppaa EU-alueelta, josta voisi tilata:
SanDisk Extreme PRO CZ88 128GB

Todella kehuttu tikku!
Ainakin uudempaa mallia saa Amazonista: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01MU8TZRV

Itellä tuo vanhempi malli, ja on kyllä hyvä. Uskoisin tuon uudemman olevan vielä vähän parempi. Näköjään kyllä hinnat noussut siitä kun ite tilasin, oli muistaakseni 60-70€ paikkeilla vielä vuodenvaihteessa.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
671
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Kokemukset Corsairista kyl kiinnostaa, tuollaisen luulisi kestävän LiveCD hommassa normi muistitikkua paremmin ja nopeuskin pitäisi olla hyvä.

Iso ongelma tuntuu olevan ku nopeudet kasvaneet niin lämmöt nousevat melkosesti ku pakkaavat pieneen tilaan noissa. Perhanan fysiikka tulee vastaan kaikkialla :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Ainakin uudempaa mallia saa Amazonista: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01MU8TZRV

Itellä tuo vanhempi malli, ja on kyllä hyvä. Uskoisin tuon uudemman olevan vielä vähän parempi. Näköjään kyllä hinnat noussut siitä kun ite tilasin, oli muistaakseni 60-70€ paikkeilla vielä vuodenvaihteessa.
Hinta on kyl kova, koska ton Samsungin SSD T3 250Gb irtoo 140 egeen ihan Suomesta, onhan toi isompi (fyysisesti) juu, mutta SSD teknologiaa ja kapasiteetti tuplat.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
671
Saapui postissa Corsairin flash Voyager GTX, 128 gigan versiona.

Ensituntuma kapistukseen on välittömästi positiivinen, runko on ydinsodan kestävää mallia, tehty valmistajan mukaan jonkinnäköisestä sinkki-metalliseoksesta. Tuntuukin siltä, että tämän ylitse voisi hurauttaa vaikka panssarivaunulla. Ei mikään muovinen rimpula.

nopeuttakin mittailin ATTO:lla, kuva spoiler tägin alla piilossa, verrokkina perus sandiskin 32 gigainen ultra usb3.0:


Voisihan se nopeamminkin kirjoitella.. eli jään odottelemaan Flash Voyager GTXi turpoa.


MUOKS!

Tikku oli tehtaan jäljiltä FAT32 vormaatissa, alustin sen uusiksi NTFS:lle.

ATTO:n nopeustestissä tuli isokin muutos, uusi kuvatus seuraavan spoilertägin alla:



Paiunoa tällä Voyager GTX:llä on 53 grammaa. Verrokkina esim. sandiskin cruzer force 64GB painaa 6 grammaa, sandiskin ultrat 32-64GB painaa 9 grammaa .. ikiwanha 256 megainen kingstonin DT2 painaa 12 grammaa.

Noh, onpahan kilohinta paremmassa kuosissa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Melkosen mukavasti tuntuu bitti kulkevan. Mites lämmöt? Aikas moni kuulemma pitempiaikasessa käytössä ns. "keittää" ja sit jopa disconnectaa
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
671
Melkosen mukavasti tuntuu bitti kulkevan. Mites lämmöt? Aikas moni kuulemma pitempiaikasessa käytössä ns. "keittää" ja sit jopa disconnectaa

Eipä tuo kuumene "käsimittarilla" mitattuna juuri ollenkaan. Olen pyöritely tässä testiohjelmaa yms. veivausta hyvät tovit, eikä tuota voi sanoa kuin haaleaksi näppituntumalta.

AS SSD -softa ulisi partition alignmentista, tämän ränkläsin kohdalleen luomalla partition uusiksi, mutta jätin alkuun pari megaa tyhjää tilaa, jolloin ongelma hävisi.

Alignmentin voi tsekata msinfo32:lla, kohdasta components/osat -> storage/tallennus -> discs/levyt, ja täältä partition starting offset/osion aloitussiirtymä lukeman kun jakaa 4096:lla .. jos tulee tasaluku, on alignmentti kohdallaan, jos taas pukkaa desimaaleja on homma viturallaan. Riippuen levystä, tällä joko on vaikutusta suorituskykyy, tahi ei :)


tässä vielä vertailua, ensin asema NTFS:na alignment pielessä ja sitten alignment korjailtuna (screenit spoiler tägin alla):



vielä käytännön tiedonsiirtovauhdista tämän verran:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Ohan toi mukavaa luettavaa nopeudeksi ku ajattelee et muistitikku kyseessä.

Itse hain tuon Samsung T3 SSD 250Gb palikan ja eipä kyl kummonen palikka tosiaan oo, eli ei koolla pilattu (about luottokortin kokonen ja 5mm paksuutta). Joutuu ny piuhalla laittaa kiinni, mutta eipä menoa haittaa itsellä. Mukavasti tukee myös mobiililaitteta, eli nopsaan saa otettua tabletista backupit jne...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom