Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei, XMP on siis valmis "OC profiili" toisinsanoen. Eli käytännös kaikki arvot on tallennettu muistikamman XMP profiiliin. Voit joko laittaa manuaalisesti tai XMP profiililla samat arvot. Eli ei merkitystä. Jos muistit on toimivat sun emon ja prossu combolla niin XMP pitäisi toimia _yleensä_ suoraan. Ainakin näin oon itse ymmärtänyt, joku korjaa jos annoin väärää infoa.Onkos tuossa XMP:ssä jotain etua vs. manuaaliset asetukset?
Teemun vastaus oli aika tyhjentävä. Siis XMP helpompi kun toimii mutta manuaaliset asetukset aina paremmat jos jaksaa viilata.Onkos tuossa XMP:ssä jotain etua vs. manuaaliset asetukset?
Joo tulikin kirjotettua aika sekavasti, kiitos selvennyksestä.Teemun vastaus oli aika tyhjentävä. Siis XMP helpompi kun toimii mutta manuaaliset asetukset aina paremmat jos jaksaa viilata.
Muistien vakauden testaus. Windows ja LinuxNeitsyt matka muistien kellotuksissa suoritettu hyvin pintapuoleisilla tietotaidoilla. Kingston 2x8Gb HyperX Fury DDR4 2666 MHz kyseessä ja 1,35V jännitettä. Osaako joku järkevämpi sanoa kuvan perusteella vaikuttaako normaalilta? Ja mikä mahtaa olla "paras" ohjelma vakauden testaukseen?
@Luumi Tuollasta antaa. tiedä sitten onko vakaat kun pikasesti mem tweakitillä testasin tWCL laskeminen kaataa välittömästi koneen. Mistähän muuten mahtaa johtua write tuloksen iso ero!?
No ne kusee sitten jollain lailla. Laita vaan suoraan VCCSA:ta vaikka 1.30V ja kattele kuinka kulkee?Samsung b piirit käyttäytyy kyllä erikoisesti systemagentvoltagen kanssa kun kaikki 0.88 - 1.2 voltin välillä bottaa ja toimii normaalisti mutta hci memtest vakaaksi vaatii hieno säätöä tuon suhteen. Hynix piirillisissä oli tarkka väli jolla edes boottasi.
No ne kusee sitten jollain lailla. Laita vaan suoraan VCCSA:ta vaikka 1.30V ja kattele kuinka kulkee?
Itsellä G.Skill Trident 3600C15 palikat eli myös Sampan B-Diet ja nyt on 4000Mhz 16-16-16. Eron huomasin peleissä, olen erittäin tyytyväinen.
Itsellä 1kk sitten Jimmsitä ostetut G.Skill Trident 3600C15 palikat eli myös Sampan B-Diet ja nyt on 4000Mhz 16-16-16. Eron huomasin peleissä, olen erittäin tyytyväinen.
@Luumi Tuollasta antaa. tiedä sitten onko vakaat kun pikasesti mem tweakitillä testasin tWCL laskeminen kaataa välittömästi koneen. Mistähän muuten mahtaa johtua write tuloksen iso ero!?
Toisilla näyttää nuo luvut olevan melko tasaiset.
Miten lasketaan tREFI (DRAM Refresh Interval) arvo muisteille? Tiedän omani kyl kun satuin arvon löytämään, mutta se on ihan laskennallinen.
Ei sillä suurta merkitystä ole, mutta olisi hieno saada sekin kohdalleen kullekin taajuudelle.
How to Calculate tREFI?
Paha verrata kun eri emo ja prossu. Miettinyt että johtuuko sitten prossun/emon huonoudesta!?
Asus Rampage Edition 10 on ainakin hieman hintava, ihan vain kokeiluun Tuloksia kun olen katsellut, niin hasswellissä yleensä jää tuo kirjoitus puoli hitaammaksi, ja broadwellissä luku. Voi olla et prossun muistinohjaimella on vaikutusta tuloksiin.
Laitoin G.Skillille viestiä minun 4133MHz-kitin surkeasta kulusta ja vastauksena oli tällainen: On ASUS ROG MAXIMUS IX HERO, please note that running 3600MHz and above requires highly selective CPU.
Onko asia tosiaan niin, että prossuyksilöni ei vaan kykene parempiin kelloihin tuolla emolevyllä? En kyllä lähde sitä vaihtamaankaan, kun ei ihan joka yksilöstä tuota 5,2GHz irtoa.
Veikkaan paskaa emolevyä. Itsellä tuli vaihdettua Maximus VIII Gene tähän Strix Z270G emolevyyn (kun ei parempaa Z270 mATX:ää ole). Genessä muistit toimivat nätisti jopa XMP:llä 3600 C16 ja command rate 1T, mutta tällä Strix Z270G:llä en saa millään tuota command rate 1 toimimaan edes muistien speksatuilla setuksilla, ihan sama onko VCCSA/VCCIO +1.3v ja muitit 1.45v, ei vaikutusta, epäilen että näiden biosiin ei ole jaksettu paljoa panostaa ja vika löytyy sieltä.Laitoin G.Skillille viestiä minun 4133MHz-kitin surkeasta kulusta ja vastauksena oli tällainen: On ASUS ROG MAXIMUS IX HERO, please note that running 3600MHz and above requires highly selective CPU.
Onko asia tosiaan niin, että prossuyksilöni ei vaan kykene parempiin kelloihin tuolla emolevyllä? En kyllä lähde sitä vaihtamaankaan, kun ei ihan joka yksilöstä tuota 5,2GHz irtoa.
Kysymys, miten hyvä / huono / kannattaako edes harkita ostamista on seuraava muistikitti:
Corsair CMK32GX4M2B3200C16 Vengeance LPX 32 GB (2 x 16 GB) DDR4 3200 MHz C16 XMP 2.0 High Performance Desktop Memory Kit
Tässä on Corsairin sivusto muisteista.
Mietin tuon laittamista tulevaan (tm) AMD: Ryzen prosessori + AM4 emolevy (joita en ole sattuneesta syystä vielä ostanut) ei kait ole olemassa kenelläkään mitään tietoa mikä muisti edes noilla prosessorreilla ja emolevyillä toimii (paitsi tietysti että tarvii olla DDR4).
Tähän mennessä EN ole muisteja pahemmin kellottanut. Nyt käytössä:
2X Kingston Hyper X CL9 4GB 1600MHz DDR3 1.5V + 2X G.Skill Dual Kit Ripjaws X CL9 4GB 1600MHz 1.5V F3-1280
CPU-Z ilmoittaa tiedoiksi:
DRAM Frequenzy 800.4 MHz
FSBRAM: 1:6
CAS CL 9.0 clocks
RAS to CAS 9 clocks
RAS Precharge 9 clocks
Cycle time 25 clocks
CR 1T
Toki jos melkoisen tuskattomasti noita saisi nostettua Ryzenissä niin miksi ei, mutta katsoo sitä sitten. Tärkeintä olisi tietää tuleeko nuo edes toimimaan suoraan noin 3200MHz 16-18-18-36 1.35V.
1.50V. Enempää en uskalla jatkuvassa käytössä antaa.Paljonko voltteja muisteille noilla asetuksilla?
Onko XMP profiileissa oletuksena aina 1T command rate? Ainakin Jimmsin listauksissa jos XMP profiilit annettu ei command ratea edes mainita.
En näistä muisteista paljoa tiedä, joten ihan basiccia.
2400mhz vai 3200mhz tosi pieneen itx-koppaan? Tuoko 3200 lisää lämpöä, vai onko mahdollisesta lämmöntuotosta huolinatta parempi valinta? Taisi olla 1.2v ja 1.35v voltit. Äkkiseltään valkkaisin 2400, mutta jos muistien lämmöt sinänsä ei ahdastakaan koppaa rasita, niin väliäkö sillä vaikka lämpmämpiä olisivatkin?
Kingston 8GB(2x4GB) HyperX Fury DDR4 2133 MHz, CL14 - 85,00€ Tuommoset löytyy tällä hetkellä koneesta. Speksit spekseissä. Onko mitään kummempaa merkitystä, että ostanko tuosta toiset moiset kaveriksi vai vaihdan 2x8gb, muuten kuin että pitää nähdä se vaiva myydä nuo vanhat pois(ilman laatikoita tms). Rahallisesti varmaa aika +-0.
En nyt äkkiä bongannut missä muualla tätä kysyis.
Nopeuttaako 3000 vs 2400 muistit niin, että sen oikeasti huomaakin? Ei pelkkää pelailua, vaan videoiden pakkausta, 3d renderöintiä yms. myös teen.
Thanks. Noilla spekseillä kyllä kallistun nopeampaan, jospa jopa vielä nopeaampaankin kuin tuo 3000. Jos photoshoppi ero on tuota luokkaa, renderöinti/videojutuissa voi hyvinkin olla vielä enemmän.Eräs artikkeli aiheesta: DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?
Thanks. Noilla spekseillä kyllä kallistun nopeampaan, jospa jopa vielä nopeaampaankin kuin tuo 3000. Jos photoshoppi ero on tuota luokkaa, renderöinti/videojutuissa voi hyvinkin olla vielä enemmän.
Niinjuusiis vielä, kuinka hyvin toimii ahtaassa itx kopassa, aiheuttaako paljon lisälämpöä? Ajattelin että tuskinpa nyt kummoisia, muttakun vesijäähdytettyjä muistejakin kuulemma on, niin...?
Mulla menee toi sama kitti 4133-17-17-34. Melkein samat Aidan tulokset. Ajattelin itse opetella miten muisteja kellotetaan joten manuaalisella asetuksella menen. Mutta yllättävän lähelle/samaa mitä tossa presetissäkin.Oletteko kokeilleet näitä Asuksen valmiita muistiprofiileita? Mulla on Apexissa Tridentz 3200C14 ja laitoin tuon Raja's 1.40V 4133-17-18-38. Hyvin tuntuu toimivan. Kokeilin tuota vielä 17-17-38. Paras Aida64 read oli 59797MB/s ja 35,4ns. Aika kätevä oli lähteä noilla profiileilla liikkeelle. Mulle oli ihan uusi juttu että noita löytyi emolta valmiina.
Aika hurjia noi muut profiilit, uskaltaako noita 2.00V profiileja kokeilla pelkällä ilmalla?
E: Heh, katsoin noita 2.0V profiileja tarkemmin, ne olikin noita WR ennätys profiileja Mutta tosiaan toi Raja's profiili on 24/7.
Täällä on muuten tuoreita testejä myös Apex ja Tridentz 3200C14.
G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4-3200 CL14 - F4-3200C14D-16GTZKW | Overclockers Forums
En saa kulkemaan tästä yli enää näitä tikkuja. 4266 ei postaa ollenkaan vaikka löisin 1.5V rammeille. Näyttää vaan 22 tai 26 erroria emolevyssä ja jää siihen niin kauan kunnes pakotan koneen sammumaan. Oon yrittäny tuota nopeutta myös nostamalla VCCIO ja/tai VCCSA voltteja sekä säätämällä timingeja reilustikin löysemmälle mutta en tosiaan saa postaamaan millään. Sama tapahtuu jos nostan BCLK nopeutta tosin siihen en ole vielä ehtinyt paneutua kovinkaan paljoa. Mulle on jossain vaiheessa kunhan Jimmsi saa tulossa niitä Trident Z rgb tikkuja jotka on speksattu 4266Mhz ja ajattelin niillä kattoa sitten ns. löysät pois. Näillä kammoilla taidan tyytyä tähän.Täällä meni myös 4133-17-17-34, tosin tuo muutos ei tuntunut vaikuttavan tuloksiin.
Oletko kokeillut mennä yli tuosta 4133? Mä en ole vielä ehtinyt.
Aika hyvin tuolla Overclockers sivulla on saanut kulkemaan näillä kamoilla. Esim 4400-17-17-44: Aida64 61613MB/s, 33,8ns.
http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=188138&d=1487061270
Tuon vakaudesta ei tosin tiedä, mutta näytää kulkua riittävän Apex+3200C14
En saa kulkemaan tästä yli enää näitä tikkuja. 4266 ei postaa ollenkaan vaikka löisin 1.5V rammeille. Näyttää vaan 22 tai 26 erroria emolevyssä ja jää siihen niin kauan kunnes pakotan koneen sammumaan. Oon yrittäny tuota nopeutta myös nostamalla VCCIO ja/tai VCCSA voltteja sekä säätämällä timingeja reilustikin löysemmälle mutta en tosiaan saa postaamaan millään. Sama tapahtuu jos nostan BCLK nopeutta tosin siihen en ole vielä ehtinyt paneutua kovinkaan paljoa. Mulle on jossain vaiheessa kunhan Jimmsi saa tulossa niitä Trident Z rgb tikkuja jotka on speksattu 4266Mhz ja ajattelin niillä kattoa sitten ns. löysät pois. Näillä kammoilla taidan tyytyä tähän.
Sain nostettua nopeudeksi max 4253MHz, tosin ei tuo juuri mielestä parantanut tuloksia.
Parhaat tulokset olen nyt saanut nopeudella 4133 ja laskemalla timing 16-16-32. Jännitettä piti laittaa muisteille 1.46V, silloin mitattu jännite on jo 1.47V. Muistien lämmöt on ollut max 40. Näillä arvoilla menee HyperPI läpi. Olisiko esim @Luumi vinkkejä voisiko tästä vielä miten nostaa muistien nopeutta 24/7 käyttöön? Ja muistit oli Tridentz 3200C14.
@Luumi @stindebinde tuosta innoittamana sain omat kepit kulkemaan 4133 nopeudella 16/16/16/33 peruslatenssit. tWCL 10 & Refresh Cycle Time 280. Voltteina DRAM 1.48 (eli käytössä 1.488) ja sekä VCCIO että VCCSA 1.26250. Jos pistän Refresh Cycleä yhtään pienemmälle tyyliin 270 niin ei boottaa ollenkaan. Vaihtelee kyllä millä errorilla jumii mutta jää siihen.
Millä softalla W10 aikana sais noi subtimingit näkyviin? Mä en ainakaan saa tota MemTweakIT:ia näyttämään mitään ja Passmarkin softat jää kans näkymättä.
Ja ei vieläkään boottaa 4266 millään vaikka löisin täydet voltit muisteille ja muistiohjaimelle. En hakkaa siinä sen enempää päätä seinään, menköön nämä tikut tällä