Mopokuumetta

Hm, jossain videossa tyyppi väitti että jarrujärjestelmän ilman aiheuttamaa pehmeyttä voi vähentää kun laittaa nippusiteen jarrukahvaan tiukkaan pariksi päiväksi, ja väite perustui ajatukseen että ylösnousevat kuplat pääsevät säiliöön. Onkos joku koittanut, ja havainnut jotain tämäntapaista?
Onhan tästä puhuttu iät ja ajat. Itekki testannu mutta en nyt osaa kyllä sanoa oliko siitä mitään iloa.
 
Hm, jossain videossa tyyppi väitti että jarrujärjestelmän ilman aiheuttamaa pehmeyttä voi vähentää kun laittaa nippusiteen jarrukahvaan tiukkaan pariksi päiväksi, ja väite perustui ajatukseen että ylösnousevat kuplat pääsevät säiliöön. Onkos joku koittanut, ja havainnut jotain tämäntapaista?
Tapa toimii joskus, mutta taitaa perustua siihen, että nesteessä olevat mikroskooppiset kaasukuplat liukenevat nesteeseen paineen alla. Mihinkään kuplien nousemiseen tuo ei perustu. Yhteys pääsylinteristä säiliöön on tukossa, kun kahva on painettuna. Nesteen vaihto on hyvä tehdä, jos tuollaista ongelmaa. Elikkä jos normaalilla ilmaamisella ei tule kuntoon, mutta tuo nippuside auttaa, silloin itse vaihtaisin kyllä nesteet uusiin.

Kuplat saa hyvin ylös kun jollakin konstilla painaa jarrusatulan mäntää sisään, jolloin neste virtaa satulasta kohti säiliötä.

Nesteet vaihdan itse aina valuttamalla, jolloin ei tarvitse ilmailla mitään ja on hyvin aikaa nauttia asennusolut.
 
Joopa, jos tuota teoretisoisi, niin kuplat ei välitä missä asennossa kahva on, vaan ne nousee joka tapauksessa niin ylös kuin pääsevät, ja jos ne pitäisi saada säiliöön, pitäsi kahvaa pumpata, mutta niin hitaasti? ettei kupla painuisi vauhdilla alas? ;-)

Itselläni puoli vuotta vanha peli, joten ei tässä olla nesteitä vaihtamassa, mutta videoiden katselu lie sallittua...
 
Ai ettien että! Kävin vetään korttelin pari kertaa ympäri illalla. Muutama aste oli lämmintä ja rupesi vettäkin satamaan mutta lyhyt lenkki oli silti mukava päästä kiertämään. Lähinnä tarkotus oli poistaa pahin kuume ja kokeilla että toimiiko kaikki. Koko talven tuli puunattua ja huollettua, vaihdoin mm. venttiilikopan kannen tiivisteen ja joitakin sähköliittimiä. Itse kun tekee ja laitteet on talven yli pieninä palasina ympäri tallia niin ei koskaan voi tietää palautuuko se ikinä ajokuntoiseksi...

Ajopeli on vm. 1996 Honda CB750 "SevenFifty" (uusretro siis, vaikkakin kohta 30v) joka on ollut itsellä nyt kolme vuotta ajossa. Syksyllä tilasin Hyperprolta progressiiviset jouset sekä eteen että taakse. Näillä oli tarkoitus tuoda alustaa pikkusen vakaamman tuntuiseksi, vastaamaan koneen menohaluja ja poistamaan "lullamaisuutta". Kunnon testilenkki kertoo miten päivitys onnistui.

Tunnelmaa luomaan hommasin myös Japanista Moriwaki Engineeringin rosterisen täysputkiston "shorty" vaimentimella. Vakiona äänet olivat turhan hiljaiset ja hillityt ja nyt ensikuulemalta olen kyllä hyvin tyytyväinen uusiin ääniin. Ei häiritsevän kovat mutta selkeästi enemmän luonnetta ja pientä räyhää. Bonuksena vakioputkien ja keskiseisontatuen poistolla pyörä keveni noin 13kg.

Testilenkin perusteella vaikutti myös että kumppanin Suzuki GS500e vm 1999 on saatu myös talven aikana viimeinkin iskuun. Epäröintiä on selvitetty tässä parin kauden ajan ja viimein homma ratkesi. Varaosaliikkeiden myymä "yhteensopiva" ilmansuodatin päästi liikaa ilmaa läpi. Kyseessä siis alkuperäinen airbox. CV-kaasari sekoaa jos paine ilmanputsarin puolella on liian kova jolloin luisti nousee ylös liian nopeasti aiheuttaen hetkellisen rikkaan seoksen. Tästä seuraa epäröintiä kun kaasua annetaan kunnolla. Ratkaisu oli alkuperäistä paremmin vastaava, kuristettu ilmansuodatin.

Suzukin kuski vaihtoi talven aikana myös kaasuttimien luistien liukupinnat uusiin, varaosat löytyi saksasta Mikunin edustajalta Tophamilta. Näitä vaihdettavia liukupintoja ei hämmentävästi näy räjäytyskuvissa. Sähköpostilla saksaksi tilaus sisään, paluupostissa tulostettu ja uudelleen skannattu kuitti sekä tilinumero maksua varten... Saksalaista ATK:ta vuodelta 2003 mutta tärkeintä on että homma toimii.

IMG_0351(1).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ai ettien että! Kävin vetään korttelin pari kertaa ympäri illalla. Muutama aste oli lämmintä ja rupesi vettäkin satamaan mutta lyhyt lenkki oli silti mukava päästä kiertämään. Lähinnä tarkotus oli poistaa pahin kuume ja kokeilla että toimiiko kaikki. Koko talven tuli puunattua ja huollettua, vaihdoin mm. venttiilikopan kannen tiivisteen ja joitakin sähköliittimiä. Itse kun tekee ja laitteet on talven yli pieninä palasina ympäri tallia niin ei koskaan voi tietää palautuuko se ikinä ajokuntoiseksi...

Ajopeli on vm. 1996 Honda CB750 "SevenFifty" (uusretro siis, vaikkakin kohta 30v) joka on ollut itsellä nyt kolme vuotta ajossa. Syksyllä tilasin Hyperprolta progressiiviset jouset sekä eteen että taakse. Näillä oli tarkoitus tuoda alustaa pikkusen vakaamman tuntuiseksi, vastaamaan koneen menohaluja ja poistamaan "lullamaisuutta". Kunnon testilenkki kertoo miten päivitys onnistui.

Tunnelmaa luomaan hommasin myös Japanista Moriwaki Engineeringin rosterisen täysputkiston "shorty" vaimentimella. Vakiona äänet olivat turhan hiljaiset ja hillityt ja nyt ensikuulemalta olen kyllä hyvin tyytyväinen uusiin ääniin. Ei häiritsevän kovat mutta selkeästi enemmän luonnetta ja pientä räyhää. Bonuksena vakioputkien ja keskiseisontatuen poistolla pyörä keveni noin 13kg.

Testilenkin perusteella vaikutti myös että kumppanin Suzuki GS500e vm 1999 on saatu myös talven aikana viimeinkin iskuun. Epäröintiä on selvitetty tässä parin kauden ajan ja viimein homma ratkesi. Varaosaliikkeiden myymä "yhteensopiva" ilmansuodatin päästi liikaa ilmaa läpi. Kyseessä siis alkuperäinen airbox. CV-kaasari sekoaa jos paine ilmanputsarin puolella on liian kova jolloin luisti nousee ylös liian nopeasti aiheuttaen hetkellisen rikkaan seoksen. Tästä seuraa epäröintiä kun kaasua annetaan kunnolla. Ratkaisu oli alkuperäistä paremmin vastaava, kuristettu ilmansuodatin.

Suzukin kuski vaihtoi talven aikana myös kaasuttimien luistien liukupinnat uusiin, varaosat löytyi saksasta Mikunin edustajalta Tophamilta. Näitä vaihdettavia liukupintoja ei hämmentävästi näy räjäytyskuvissa. Sähköpostilla saksaksi tilaus sisään, paluupostissa tulostettu ja uudelleen skannattu kuitti sekä tilinumero maksua varten... Saksalaista ATK:ta vuodelta 2003 mutta tärkeintä on että homma toimii.

IMG_0351(1).jpg

Painon pudottaminen näissä vanhemmissa paras keino parantaa ajo-ominaisuuksia, omassa putosi märkäpaino 235kg -> 190kg, niin sen jo oikeasti huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka sitä ny dieetille mopoilun takia!? ;-)

ja jos moposta puhutaan ni
ostaa valmiiksi kevyen veterinäärin?
1743147004239.png
 
Kuka sitä ny dieetille mopoilun takia!? ;-)

ja jos moposta puhutaan ni
ostaa valmiiksi kevyen veterinäärin?
1743147004239.png

Näissä vanhemmissa vähän vaikea ostaa kevyempää, jos on mieltynyt johonkin tiettyyn malliin/tyyliin.

Itse ainakin ostin pyörän sen mukaan mikä miellytti silmää ja mistä jatkojalostan sitten koko ajan parempaa ja painoahan näistä saa helposti pois. Lisäksi -45kg ja +40hv on sellainen resepti joka takaa hauskuuden!


inCollage_20211104_173021836.jpg
 
Painon pudottaminen näissä vanhemmissa paras keino parantaa ajo-ominaisuuksia, omassa putosi märkäpaino 235kg -> 190kg, niin sen jo oikeasti huomaa.
Pikaisesti lukien otin tuosta jo hieman itseeni, kun olen 56-vee (eli vanhempi) ja märkäpaino on siinä +140kg, toisin kuin vielä esim. 1990-luvulla :D (alle 100kg). Sitä se työnteko aateekoo:n ääressä viimeiset 33 vuotta on saanut aikaiseksi, enkä voi syyttää muita kun itseäni.

Sitten huomasin että tässähän viitataan laitteisiin eikä niitä ohjastaviin orgaanisiin möykkyihin, ja voin vahvistaa. Savage painaa sen 160kg ja menee mutkiin ihan vaan ajattelemalla (ja mitä ajogeometria antaa myöten) kun taas busa on jotain 270kg eikä näinollen kevyt missään mielessä. Vielä kun saisi ajokauden aloitettua edes jollakin vehkeellä.
 
Ai ettien että! Kävin vetään korttelin pari kertaa ympäri illalla. Muutama aste oli lämmintä ja rupesi vettäkin satamaan mutta lyhyt lenkki oli silti mukava päästä kiertämään. Lähinnä tarkotus oli poistaa pahin kuume ja kokeilla että toimiiko kaikki. Koko talven tuli puunattua ja huollettua, vaihdoin mm. venttiilikopan kannen tiivisteen ja joitakin sähköliittimiä. Itse kun tekee ja laitteet on talven yli pieninä palasina ympäri tallia niin ei koskaan voi tietää palautuuko se ikinä ajokuntoiseksi...

Ajopeli on vm. 1996 Honda CB750 "SevenFifty" (uusretro siis, vaikkakin kohta 30v) joka on ollut itsellä nyt kolme vuotta ajossa. Syksyllä tilasin Hyperprolta progressiiviset jouset sekä eteen että taakse. Näillä oli tarkoitus tuoda alustaa pikkusen vakaamman tuntuiseksi, vastaamaan koneen menohaluja ja poistamaan "lullamaisuutta". Kunnon testilenkki kertoo miten päivitys onnistui.

Tunnelmaa luomaan hommasin myös Japanista Moriwaki Engineeringin rosterisen täysputkiston "shorty" vaimentimella. Vakiona äänet olivat turhan hiljaiset ja hillityt ja nyt ensikuulemalta olen kyllä hyvin tyytyväinen uusiin ääniin. Ei häiritsevän kovat mutta selkeästi enemmän luonnetta ja pientä räyhää. Bonuksena vakioputkien ja keskiseisontatuen poistolla pyörä keveni noin 13kg.

Testilenkin perusteella vaikutti myös että kumppanin Suzuki GS500e vm 1999 on saatu myös talven aikana viimeinkin iskuun. Epäröintiä on selvitetty tässä parin kauden ajan ja viimein homma ratkesi. Varaosaliikkeiden myymä "yhteensopiva" ilmansuodatin päästi liikaa ilmaa läpi. Kyseessä siis alkuperäinen airbox. CV-kaasari sekoaa jos paine ilmanputsarin puolella on liian kova jolloin luisti nousee ylös liian nopeasti aiheuttaen hetkellisen rikkaan seoksen. Tästä seuraa epäröintiä kun kaasua annetaan kunnolla. Ratkaisu oli alkuperäistä paremmin vastaava, kuristettu ilmansuodatin.

Suzukin kuski vaihtoi talven aikana myös kaasuttimien luistien liukupinnat uusiin, varaosat löytyi saksasta Mikunin edustajalta Tophamilta. Näitä vaihdettavia liukupintoja ei hämmentävästi näy räjäytyskuvissa. Sähköpostilla saksaksi tilaus sisään, paluupostissa tulostettu ja uudelleen skannattu kuitti sekä tilinumero maksua varten... Saksalaista ATK:ta vuodelta 2003 mutta tärkeintä on että homma toimii.

IMG_0351(1).jpg
Mikä ihme on luistin liukupinta. Kaasutinta ei oo kyllä omissa leluissa ollu 15 vuoteey, mutta aikanaan AT:n kaasarit oli pöydällä usein eikä kyllä tullu semmosia vastaan.
 
Mikä ihme on luistin liukupinta. Kaasutinta ei oo kyllä omissa leluissa ollu 15 vuoteey, mutta aikanaan AT:n kaasarit oli pöydällä usein eikä kyllä tullu semmosia vastaan.
CV kaasutin toimii alipaineen avulla. Yleisin moka on "virittää" vapaammin virtaavalla ilmanputsarilla jolloin kaasarin luisti ei toimi oikein. Nimimerkillä kawasaki er-5 "luisteilla rajoitettu"
 
CV kaasutin toimii alipaineen avulla. Yleisin moka on "virittää" vapaammin virtaavalla ilmanputsarilla jolloin kaasarin luisti ei toimi oikein. Nimimerkillä kawasaki er-5 "luisteilla rajoitettu"
No johan mää tiiän mikä on luisti ja CV kaasutin, mutta en tiiä mikä on vaihdettava liukupinta. Eikä tuo sun vastaus valaissu sitä mitenkään.

Miten sitä oli luisteilla rajoitettu.
 
No johan mää tiiän mikä on luisti ja CV kaasutin, mutta en tiiä mikä on vaihdettava liukupinta. Eikä tuo sun vastaus valaissu sitä mitenkään.

Miten sitä oli luisteilla rajoitettu.
Se luistihan liukuu yllättäen liukupintaa vasten. ER-5 luisteilla rajoitettu tarkoittaa että itse luistiin on porattu reiät jotka rajoittaa luistin liikettä ylös asti jolloin kurkku ei aukea kokonaan.

Lisätty:
Kaasuttimen luistissa kuvassa 16126 on reikä mikä rajoittaa. Tuossa kuvassa ei ole rajoitettu.
Tuossakaan kuvassa ei näy ne liukupinnat, eikä ole osa numeroa.
Mutta siellä ne on mihin tuo luisti menee.
 
Viimeksi muokattu:
No johan mää tiiän mikä on luisti ja CV kaasutin, mutta en tiiä mikä on vaihdettava liukupinta. Eikä tuo sun vastaus valaissu sitä mitenkään.

Miten sitä oli luisteilla rajoitettu.

Tollaset. Luisti liukuu ylös alas ja nää kulutusosat hioutuu. Sitten kun kulutusmerkit on hävinny, on aika vaihtaa.

IMG_0361.jpeg
 
Näköjään vähän erilainen ratkaisu tuossa. Kawassa "kulutuspalat" minkä välissä liukuu.
 
Se luistihan liukuu yllättäen liukupintaa vasten. ER-5 luisteilla rajoitettu tarkoittaa että itse luistiin on porattu reiät jotka rajoittaa luistin liikettä ylös asti jolloin kurkku ei aukea kokonaan.

Lisätty:
Kaasuttimen luistissa kuvassa 16126 on reikä mikä rajoittaa. Tuossa kuvassa ei ole rajoitettu.
Tuossakaan kuvassa ei näy ne liukupinnat, eikä ole osa numeroa.
Mutta siellä ne on mihin tuo luisti menee.
Onhan viritykset. Dynojetin suutinsarjoissa ruukas olla terä mukana millä luistissa olevaa reikää porattiin suuremmaksi tai jopa toinen reikä sinne että luisti nousee äkåsemmin ylös. Ei kyllä tullu porattua vaikka tuota Dynojetin kultavuosia tuli elettyä.

On se siunattua ettei tuota trvi enää harrastaa. Vaikka toki hyvin säädetyt kaasarit on pian paremmat kun huonosti säädetyt ruiskut.
 
No johan on. En oo kyllä tuommosia ikinä nähny enkä kuullu edes puhuttavan. Nuoko kuluu kovemmin kun luisti ite.
Joo nää on sellasta ihmeellistä muovia joka kuluu luistin sijaan. Näistä irtoaa kuluessa harmaata tahnamaista pölyä jonka olemassaolon syytä selvittäessäni opin koko systeemin olemassaolosta.
 
Sanokaas työstötaitoiset, mikä on pienin ero, että onnstuu kietteenteko.
Onnistuuko 10mm kierteeseen veivattavaan tappiin porata ja kieteistää 8mm kierre?
Siinähän ei jää kuin 1mm reunaksi, jossa siinäkin tuplakierteet.

Nimitäin peilin kierre on 10 ja paremman peilin on 8mm. Tiedän sovitteiden olemassaolon, jopa kierresuunnan vaihtoon, joka on myös tässä lisänä.
Peilin KIINNITYSADAPTERI M8 oikea -> M10 vasen, musta » MIR-9061 » EMC24.fi

Sovite vain nostaa rakennelmaa ja pilaa habituksen, kun kumi"tiiviste" ei sovi enää.
kummi.jpeg

Yksi vaihtoehto olisi pilata nykyinen 10mm vääräkätinen reikä, 12milliseksi ja vetää siihen se kierre, oikeankätiseen reikään on tietysti pulttia tyrkylläkin paremmin.
ja se 12->8 onnistuisi helposti. En tosin ole tutkinut miten Vespassa työvaroja suurennella sitä reikää...
 
Saisko siihen mopon kahvarunkoon tai mihin ikinä peili kiinnittyykään asennettua helicoilin tai jonku kierreinsertin? Helicoilin asennus etenkin pohjalliseen reikään on tosi helppoa.
 
Honda NT 700 Deuville otettu työn alle, kaikenlaista se tuo auringon nousemus saa aikaan. Etuiskarit purettu ja uusittu sisuskaluja. Pyöränlaakerit ja sisälaukut tulossa saksasta.
 
Saisko siihen mopon kahvarunkoon tai mihin ikinä peili kiinnittyykään asennettua helicoilin tai jonku kierreinsertin? Helicoilin asennus etenkin pohjalliseen reikään on tosi helppoa.

Kaikenmaailman valmiita holkkeja tosiaan on muttei kierresuunanvaihdolla: https://www.amazon.com/FZJDSD-8MM-Male-6MM-Female/dp/B09MVQS52Y?th=1

ja kurkkasin helicoilia:

Jos tuon poranterä olisi tarpeeksi suuri, niin vanha vasen kierre pois ja uusi oikea tilalle? Helicoil M8 | Kierteen korjaussarja
 
Mikä tuntuu aika kummalliselta, mutta: kuulin aika hyvän vaihtoehdon:

Laikalla katkaistaan uudesta peilistä mikäliekierteet hittoon ja hitsataan pätkä vääränkätistä 10mm pulttia siihen, ja vot.
 
Pikainen googlaus kertoo M8 helicoilin poran olevan vain 8,3mm.
Juu ja m10-kierre tehdään 8,5mm terällä. Eli siihen olemassaolevaan m10-kierteeseen saa ehkä jonkinlaisen kierreharjan helicoilia varten, mutta vain kokeilemalla selviää tuleeko riittävän pitävä.

Mikä tuntuu aika kummalliselta, mutta: kuulin aika hyvän vaihtoehdon:

Laikalla katkaistaan uudesta peilistä mikäliekierteet hittoon ja hitsataan pätkä vääränkätistä 10mm pulttia siihen, ja vot.
Mä aattelin et leikkaa-liimaa jutut olis ehdoton ei, mutta jos ei ole niin hopealla kovajuottamista oon käyttänyt omissa jutuissa varsinkin jos on jäämässä näkyvälle paikalle. Juotoksesta saa nätin näköisen suht helposti ja materiaalin suhteen on vapaampaa kun ei tarvi huolehtia kuin siitä et sulamislämpötila korkeampi kuin juotostikun. Toki hitsaamallakin onnistuu jos vaan materiaalit jotain teräksen tapaista.
 
Mites on muilla kestäneet ajofarkut. Omat Rukan ajofarkut päättivät KULUA eivät revetä nivusista tuossa äsken. 6kk tms vanhat.
 
Mites on muilla kestäneet ajofarkut. Omat Rukan ajofarkut päättivät KULUA eivät revetä nivusista tuossa äsken. 6kk tms vanhat.
6v vanhat Richan ajofarkut muuten ehjät, mutta vetoketju antautui.

Saint Unbreakable ei ole ollut mitään vikaa!
 
Viimeksi muokattu:
6v vanhat Richan ajofarkut muuten ehjät, mutta vetoketju antautui.

Saint Unbreakable ei ole ollut mitään vikaa!

Tuollaiset mustat UUDET käyttämättömät olisi muuten ylimääräisenä jos joku haluaa halvalla?
Riippuu miten Rukka suhtautuu takuujuttuun, voisi kiinnostaa. Teen kyllä varsin ison numeron jos 300e housut eivät kestä 6kk pidempään. Mutta saa nähdä saanko rahat takaisin vai uudet samanlaiset. Tykkään kyllä miten nuo Rukat istuvat ja että on lantiosuojaa jne ja ovat mukavat... Mutta vähän kyllä haisee tuo kulutuskestävyys, ellei ole joku sunnuntai räpellys.
 
Timeless ajofarkut oli viitisen vuotta aluksi aktiivisemmassa käytössä ja myöhemmin satunnaisemmassa käytössä. Sen jälkeen lahjoitin ne hyväkuntoisina eräälle mopopojalle, jotta sai kunnolliset ajohousut.
 
Timeless ajofarkut oli viitisen vuotta aluksi aktiivisemmassa käytössä ja myöhemmin satunnaisemmassa käytössä. Sen jälkeen lahjoitin ne hyväkuntoisina eräälle mopopojalle, jotta sai kunnolliset ajohousut.
Noh, noiden housujen kanssa oli alusta lähtien pientä säätöä, tämä vain parantaa fiilistä... Ei prkl pitäisi olla "laatumerkin" kamojen tuommoista paskaa.
 
Dodih, nyt tuli Biketeamilta/Rukalta vastaus koskien ajofarkkuja. "Tule hakemaan uudet puhki kuluneiden tilalle." Rukan kaveri oli kuulemma heti sanonut että nyt ei ole kaikki kohdallaan housuissa. Noh, pääseepä ajamaan taas mukavasti, vs hiostavat housut.
 
Reilu 300km yhtä juhlaa jo takana 😎. Ensiövedon tiivisteet ja öljyt vaihdettu ja vaihdelaatikon öljyt, huomenna töiden jälkeen vielä moottoriin öljyt+suodatin. Vielä kun katupöly yms lähtee niin tiskata+kiillottaa paraati kuntoon 😎☺️

FB_IMG_1743324772828.jpg
 
Kausi avattu, tosin vain noin 50km asiointipyöritystä kehä kolmosen sisällä. Pyörä lähti 5kk seisonnasta nätisti käyntiin ja toimi ongelmitta, lämpöä riitti vielä alkuillasta ja tiet olivat suurimmaksi osaksi puhtaita hiekoitussorasta, eli kaikkineen mukava pikku keikka.
 
Joku tumpelo oli sitten jättänyt /unohtanut pyörän akun kiinni pyörään koko talveksi ja nyt ei sitten lataus ei onnistu. Laturi heittää er2 errorin ( Osram 904 ). Voiko akku mennä tuosta tumpeloinnista käyttökevottamaksi ?

Er2 tarkoittaa laturin mukaan sitä että laturi ei tunnista akun jäänitettä. Laturi Näyttä 1,2V tällä hetkellä.
 
Joku tumpelo oli sitten jättänyt /unohtanut pyörän akun kiinni pyörään koko talveksi ja nyt ei sitten lataus ei onnistu. Laturi heittää er2 errorin ( Osram 904 ). Voiko akku mennä tuosta tumpeloinnista käyttökevottamaksi ?

Er2 tarkoittaa laturin mukaan sitä että laturi ei tunnista akun jäänitettä. Laturi Näyttä 1,2V tällä hetkellä.
Jos akun jännite on noin matala kuin laturi sanoo niin vaihtoon suosiolla.
 
Joku tumpelo oli sitten jättänyt /unohtanut pyörän akun kiinni pyörään koko talveksi ja nyt ei sitten lataus ei onnistu. Laturi heittää er2 errorin ( Osram 904 ). Voiko akku mennä tuosta tumpeloinnista käyttökevottamaksi ?

Er2 tarkoittaa laturin mukaan sitä että laturi ei tunnista akun jäänitettä. Laturi Näyttä 1,2V tällä hetkellä.

Olikohan niin, että ainakin geeliakku on käytännössä entinen, jos sen päästää tyhjäksi. Bilteman akut ilmeisesti hinta/laatusuhteeltaan olleet hyviä.
 
Dyna-projekti etenee 👍

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jaahas... tää on niin tätä. Myyn toisen harrasteen ja tilillä rahaa. "Haen vaan uudet korvatulpat ja hanskat". Takki, hanskat ja tulpat myöhemmin ja ihan liian monta euroa palanut jo nyt. Mutta toisaalta, pakko sanoa että tuo Alpinen rotsi ilman lämpövuorta oli liian kuuma jopa näille keleille mitä tänään oli etelässä. En halua tietää mitä tuo olisi kesällä. Samoin kesähanskat tulivat jo käyttöön. Tuntee vihdoin missä on mikäkin nappi.
 
Tuli syksyllä hankittua vähän isompi ja nopeampi matkapeli 99 vuoden 600 Fazerin tilalle:
IMG_0939.jpg

Heti piti asentaa touring lippa, ja ihmetellä mihin tässä vehkeessä saisi puhelimen navia varten kiinni.

No pikaisen foorumien läpikäyntien ja omien mittauksien perusteella tähän ei saanut kiinni triplan keskellä olevaan reikään mitään :(. Keskellä on kuusiokololle reikä, mutta reikä "avartuu" alaspäin mentäessä joten esim tämä ei sovi paikalleen...

Kätevästi kuitenkin edellinen omistaja oli jo porannut triplaan reiän, joten eipä toinen venettä kaada.
Laitoin tilaukseen seuraavan setin:
1743875046536.png

Eli ensiksi 2kpl 5mm reikiä triplaan. Tähän kiinni kahdella M5 pultilla, prikalla ja lukkomutterilla tuo 360 Base:
IMG_1239.jpg
Hieman joutui hiomaan pulttien kantojen reunoja lopuksi, muuten ei mennyt tuo suoja päälle:
IMG_1241.jpg
IMG_1242.jpg
Tämän jälkeen teline kasaan ja johto nätisti nykyisten johtojen reittiä mukaillen penkin alle:
IMG_1245.jpgIMG_1246.jpgIMG_1248.jpgIMG_1249.jpg
Eli mukana tuleva kaapeli riittää mainiosti tuohon keskelle.

Muoks, lisätään se lopputulos vielä:
IMG_6112.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tilaamani pyöreä peili tuli, ja on aika tavalla mukavampi kuin viimevuotinen vettävuotava plastiikkaversio. Periaatteessa:
Otin alustavasti adapterilla, että pääsee ihmettelemään.
Adapteri tosin väärä, mutta adapteripakkauksen kahdessa tarrrassa olin sentään oikeat tiedot. ;-D

No, sitten etraan kysymään pulttia:
Etrassa "ei ole hianokierteisiä, käy virtasel perämiehenkadul". Siel Virtasellla oli pultteja 10M vasen, muttei sielläkään hienokierteellä.
IKH:s "ei ol, mut makkaraa on tosa pihamyymäläs". Söin sitten makkaran ;-D

_1280399.JPG


_1280401.JPG
 
Tänään vihdoin tuli pyörää huollettua. Lähinnä öljyt vaihdettua ja tutkittua, miksi mystisesti välillä ei starttaakaan, vaan on täysin mykkä. Yleensä sen tekee, kun pysähtyy paikkaan, jossa ei ole kunnon alamäkeä (esim. tankille). Ei mitään ihmeellisiä löydöksiä ollu. Toivottavasti se startterele nyt oli vaan hapettunut edes vähän ja sen putsaus auttoi. Vielä pitäisi peilit uusia ja jarrunesteet vaihdella, ja lauantaina/sunnuntaina ensimmäiselle ajelulle, ihan kelistä riippuvainen.

Jännää tää mopoilu muutenkin. Sitä voi rahaa heitellä ajokamppeisiin, uusiin peileihin, pakoputkeen, quickshifteriin ja ties mihin, useita satasia, ellei jopa nelinumeroisia summia. Sitten kun kakkosautoon pitäisi laittaa uudet alatukivarret, tuulilasi ja jarrusatula, ja kustantaa 360e, niin sitä pitkittää mahdollisimman pitkälle ettei tartteisi tehdä 😄. Valon mukaan säätyvää visiiriäkin haaveillut, mutta se on toistaiseksi jäänyt vielä kauppaan 200e hintalapun kera. Eikhöän se sieltä vielä kesän mittaan tule ostettua.

Ajokausi on nyt itellä vähän myöhässä, mutta ei täällä ole vielä katujakaan kunnolla lakaistu. Pihassa mopoparkkikin on vielä ollut lumen alla, niin ei ole viitsinyt töihin jättää tielle pyörimään. Nyt taas pirun kylmää ja luntakin pitäisi huomenna sadella. Ensi viikolla vettä, mutta jospa sieltä jokin hyvä väli mopoilullekin jo sattuisi 😎.
 
Lunta sataa ja maa on kauniin valkoinen. No eihän sitä tietenkään voinu luullakkaan että Oulussa kevät ois, mutta jotenki itseä on niin helppo huijata.

Talli touhut ei oo edenny renkaiden vaihtoa pidemmälle. Vieläki on Carpuride keittiön pöydällä oottamas inspiraatiota.
 
Kesäksi vähän pidempää reissua taas suunnitellut, kun viime kesänä jäi toteuttamatta. Eurooppaan siis kiinnostaisi lähteä joskus heinäkuussa, reissussa olla viikko tai vähän reilu. Koska täältä Oulusta on pitkä matka joka paikkaan, mietin että jos saisi lähetettyä pyörän vaikka Muncheniin, lentäisi Lufthansalla itse perässä ja ajelisi sieltä mutkien kautta kotiin. Saa olla toki muukin keski-eurooppan kaupunki kyseessä, mutta tuonne olisi helpoin lentää. Onko jollain tietoa, mistä kannattaisi kysellä pyörän kuskaamista? Tai jollain muuten kokemusta asiasta? Laitoin muutamaan paikkaan jo kyselyä, mutta vielä ei oikein tärpännyt.
Jos jollain muullakin sattuu asia kiinnostamaan, niin tällaisia vaihtoehtoja on löytynyt palveluntarjoajista:

Budapestin lähelle: Moottoripyöräparkki - Akactanya.com - tämän joudun skippaamaan siksi, kun Oulusta ei ainakaan tässä vaiheessa vielä ole mahdollista helposti saada tätä järjestettyä. Muuten tuntuisi olevan kenties paras vaihtoehto pyörän noutamisen joustavuuden ja noutopaikan yhteydessä olevan majoitusmahdollisuuden vuoksi.
Etelä-Espanjaan: Joustavat muuttopalvelut Suomi - Espanja -Suomi - Kissa Vie Oy - Fuengirolan ympäristö siis tässä tapauksessa - on ehkä liian kaukana omaan tarpeeseen. En tiedä, pitäisikö olla vastaanottavassa päässä joku yhteys, johon pyörä toimitetaan.
Milanoon: Moottoripyöräkuljetukset - Niinivirta European Cargo Oy - tästä en ole vielä tarkemmin kysellyt. Pyörän haku terminaalista tiettynä sovittuna päivänä eli olisi toki järjestettävissä.
 
Lunta sataa ja maa on kauniin valkoinen. No eihän sitä tietenkään voinu luullakkaan että Oulussa kevät ois, mutta jotenki itseä on niin helppo huijata.

Talli touhut ei oo edenny renkaiden vaihtoa pidemmälle. Vieläki on Carpuride keittiön pöydällä oottamas inspiraatiota.
Länsi suomessa tuli myös 5cm lunta ja nyt se on kaikki jäässä :D Onhan tässä jo kuukauden verran päässyt ajelemaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 904
Viestejä
5 055 529
Jäsenet
80 999
Uusin jäsen
samuellsson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom