Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Itse poistin kolme pienintä vaihdetta käytöstä ihan vaihtajan ruuvia kääntämällä. Isoimmalla vaihteella ei ole tuossa omassa XD paikassa ongelmaa ketjun pysymisen suhteen, joten sinne päin ei tarvinnut rajoittaa.

Kunhan tulee Lekkien ratas, niin pitää sitten katsella ketjulinjaa uudestaan. Luultavasti saa pienempiä vaihteita käyttöön. Toki chain guidellakin voi yrittää suoristaa linjaa eturattaan päässä.
 
Pari alottelijan kysymystä:

Saako näitä "tehopyöriä", jotka kulkee 60 km/h, valmiina kaupasta? Vai pitääkö ostaa erikseen Bafangin moottori + muu pyörä siihen ympärille? Tai onko jotain valmiita sähköpyöriä, joista sen nopeusrajoituksen saisi helposti poistettua? Lähinnä ihan suhteellisen perus jäykkäperäistä sähköpyörää ostamassa, eikä niinkään mitään 3kW täysjousto-fatbikea.
 
Tässä varmaan yksi syy miksi moni ostaa noita 250w 25khm "romuja", eikä kiinalaisia Bäfänggejä :rofl2:

Bafang tekee moottoreita eikä akkuja. Voit ostaa/teetättää siihen sähköfillariisi akun Suomesta, jos näin haluaa.
 
Bafang tekee moottoreita eikä akkuja. Voit ostaa/teetättää siihen sähköfillariisi akun Suomesta, jos näin haluaa.
Ai no sitten ei mitään. Ajattelin että akut ja moottorit menee käsikädessä niinkuin "romu" valmistajilla.
 
Ai no sitten ei mitään. Ajattelin että akut ja moottorit menee käsikädessä niinkuin "romu" valmistajilla.

Bafang ei vaadi mitään 25kmh romuvalmistajien systeemiä, jossa on pakko olla akku samalta valmistajalta.

Puhumattakaan mistään japanilaisten virvelitehtaiden vehkeistä, joissa pitää olla lisämaksullinen adapteri että akkua voi ladata ulkona pyörästä.

Paras oli kyllä Boschin saksalainen ”insinööritaito”. Aloin selvittää miten voisi ladata puhelinta Boschin 4. sukupolven (2020) pyörässä. Maastokartta/navigaattori on melko oleellinen ominaisuus ajettaessa kauempana kotikulmilta. Ei kuulemma onnistu edes maksamalla 250€ paremmasta näytöstä. Bafangeissa tämä ominaisuus on löytynyt viimeiset viisi vuotta vakiona 30€ näytöistä. Freyssä on peräti 2 usb porttia vakiona. Toinen akun yläreunassa oleva on 2A tehokas lataus.

Tämä kaikki vielä puolet halvemmalla saksalaisiin verrattuna:facepalm:
 
Bafang ei vaadi mitään 25kmh romuvalmistajien systeemiä, jossa on pakko olla akku samalta valmistajalta.

Puhumattakaan mistään japanilaisten virvelitehtaiden vehkeistä, joissa pitää olla lisämaksullinen adapteri että akkua voi ladata ulkona pyörästä.

Paras oli kyllä Boschin saksalainen ”insinööritaito”. Aloin selvittää miten voisi ladata puhelinta Boschin 4. sukupolven (2020) pyörässä. Maastokartta/navigaattori on melko oleellinen ominaisuus ajettaessa kauempana kotikulmilta. Ei kuulemma onnistu edes maksamalla 250€ paremmasta näytöstä. Bafangeissa tämä ominaisuus on löytynyt viimeiset viisi vuotta vakiona 30€ näytöistä. Freyssä on peräti 2 usb porttia vakiona. Toinen akun yläreunassa oleva on 2A tehokas lataus.

Tämä kaikki vielä puolet halvemmalla saksalaisiin verrattuna:facepalm:
Itse ainakin lataan kännykkää Boschin systeemistä.
Se että et osaa käyttää tai ei ole varaa ostaa lisälaitteita, ei ole Boschin vika.
 
Itse ainakin lataan kännykkää Boschin systeemistä.
Se että et osaa käyttää tai ei ole varaa ostaa lisälaitteita, ei ole Boschin vika.

Miksi sitten useat Boschin omistajat ulisee ettei usb-kaapeli kykene antamaan virtaa niin paljon että moderni puhelin suostuisi latautumaan?

Purion-mustavalkonäytöllä:lol: ei ainakaan toimi lataus, vaikka löytyy usb-liitäntä. Nyon tai Kiox maksaa aivan vitusti (useita satoja euroja) verrattuna Bafangin 30€ näyttöön, jossa on värit ja usb-lataus vakiona...
 
Nuo Freyn sähköpyörät alkoi kiinnostamaan. Mitä eroa on EX, CC, HT1000 ja AM1000 malleilla?
 
Jos haluatte, että tämä ketju pysyy auki, niin kaikki kehuskelu lain rikkomisella olisi syytä jättää sitten pois ja kannattaa myös raportoida/puuttua asiaan jos joku uusi keskustelija niin haluaa tehdä. Se on sinällään ihan ok jos sähköfillari kulkee vaikka 65 km/h ja se on jokaisen oma asia pitää huoli että sitä käyttää asianmukaisesti ja asianmukaisessa ympäristössä.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Freyn sähköpyörät alkoi kiinnostamaan. Mitä eroa on EX, CC, HT1000 ja AM1000 malleilla?

EX on geometrialtaan enduroajoon. Toki tuolla moni ajelee ihan kadulla. Kaksi akkua on plussaa. Voi aina valita lähteekö kevyemmällä vai raskaammalla setupilla liikenteeseen.
4071B395-8D97-4660-9ABE-D58D7A7B8CE1.jpeg



CC on suunniteltu työmatkakäyttöön. Täysjousto työmatkakäytössä on melko overkill. Sanoisin että tuo on enimmäkseen naisten ja seniorien maastopyörä.
A318839C-4E53-4626-9F51-6D5F80744240.jpeg



HT1000 on jäykkäperänä halpismalli. 1000 Wh akulla, 1500W moottorilla ja RockShoxin keulalla varustettu halpismalli, jonka saa kotiovelle 2000 eurolla.
974AA715-6979-45D2-890F-1537FC2BE121.jpeg



AM1000 on samoilla spekseillä varustettu plussakoon täysjoustopyörä. Yleiseen maastoajoon ja miksei enduroonkin. Freyn suosituin malli. Maksaa Suomeen tuotuna 3100€.
92265DF6-2721-486A-BFE2-C85912B64304.jpeg



Sitten on vielä FAT1000. AM:än sisarmalli leveämmällä takakolmiolla. Muuten pyörät ovat lähes identtisiä. Suomeen tuotuna maksaa 3200€. Itseltä löytyy tällainen pyörä. Ajelen silti suurimman osan ajasta normaaleilla renkailla. Pyörän mukana tullut rengassetti on talven lumia varten.
AEA6619D-95C4-43A1-91FA-4DCDDEB86E80.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluatte, että tämä ketju pysyy auki, niin kaikki kehuskelu lain rikkomisella olisi syytä jättää sitten pois ja kannattaa myös raportoida/puuttua asiaan jos joku uusi keskustelija niin haluaa tehdä. Se on sinällään ihan ok jos sähköfillari kulkee vaikka 65 km/h ja se on jokaisen oma asia pitää huoli että sitä käyttää asianmukaisesti ja asianmukaisessa ympäristössä.
Kannattaa käydä siellä sähköpotkulauta keskustelussa myös;)
 
1604689877070.png


Nyt näköjään päässyt laiva vihdoinkin Eurooppaan ja lähti liikkumaan eteenpäin omaan pyörään tulevat osat. Kannattaa varautua pitkiin toimitusaikoihin, jos näitä sähkökittejä hommaa kiinasta(+30-40 päivää). Toimittavat laivarahtina painon ja (akun) takia(lentorahti oli muistaakseni vaihtoehto, mutta n.90€ lisähintaan).
 
Viimeksi muokattu:
Toimittavat laivarahtina painon ja (akun) takia(lentorahti oli muistaakseni vaihtoehto, mutta n.90€ lisähintaan).
Juu litium akkuja ei normaalilla lentopostilla lähetetä. Rahtina ei käytännössä akkuja saa olla ollenkaan. Matkustamossakin rajoituksena on max 100Wh akku, 160Wh jos on etukäteen saatu lupa lentoyhtiöltä.

Kuriiriyhtiöitten omat koneet voivat toimittaa suurempia akkuja, mutta se tietenkin maksaa.
 
@Samiii Toimiiko tuollaisessa Pafangin kontrollerissa torqueohjaus nykyisin yhtä luontevasti kuin esim. Boschissa? Kun polkee pienemmällä vastuksella avustusta on vähemmän ja avustus kasvaa väännön mukaan. Ainakin speed & torque sensoreita spekseissä mainostetaan.

Toki tuollaisessa 1kw pyörässä polkijan tuottama vääntö on kovin vähäinen verrattuna sähkömoottorin vääntöön, mutta onko se vaste silti loogisen tuntuinen?
 
Viimeksi muokattu:
@Samiii Toimiiko tuollaisessa Pafangin kontrollerissa torqueohjaus nykyisin yhtä luontevasti kuin esim. Boschissa? Kun polkee pienemmällä vastuksella avustusta on vähemmän ja avustus kasvaa väännön mukaan. Ainakin speed & torque sensoreita spekseissä mainostetaan.

Toki tuollaisessa 1kw pyörässä polkijan tuottama vääntö on kovin vähäinen verrattuna sähkömoottorin vääntöön, mutta onko se vaste silti loogisen tuntuinen?

Ei toimi. Olen verrannut Bafang Ultraa (paras ja kehittynein kiinamotti) Boschin CX Gen 4:seen jota pidetään ehkä kehittyneimpänä länsimottina.

Ero on suuri, vaikka omassa Bafangissa on 480€ maksava kehittyneempi saksalainen elektroniikka. Keskeisiä eroja:

-Ääni. Bosch on yleensä äänetön, korkeintaan turbo-modella kuuluu hiuksenhieno vinkuna. Bafang pitää jatkuvaa murinaa riippumatta avustustasosta.

-Pehmeys. Bosch avustaa höyhenen pehmeästi ja toimii omien jalkojen jatkeena. Todellinen teho on turbo-modella n. 700W. Bafang repii eteenpäin ja vastaa poljinpaineeseen aktiivisesti. Alle 250W avustusta ei ole. Minimiavustus vastaa länsimoottoreiden keskimmäisiä avustustasoja.

Bafangin ajotuntuma on hyvin erilainen, verrattuna länsimotteihin. Kyse on enemmän sähkömoottoripolkupyöräilystä, kuin polkupyöräilystä sähkömoottorin avustamana, eli polkimilla lähinnä annostellaan moottorin tehoa. Vaihteita vaihdellaan harvemmin ja kadenssi on jonkin verran pienempi.

Hyviä puolia Bafangissa on loputon vääntö ja teho, kaasukahva, rajoittamaton nopeus sekä helppo ja halpa itsekorjattavuus.

Bafangilla ajo ei kuitenkaan ole mitään mopoilua, vaan hiki virtaa myös tälläkin laitteella. Vauhti vaan tuppaa olemaan hieman kovempi. Siirtymät sujuvat vauhdilla ja kaupungeissa pysyy kätevästi ajokaistoilla autoliikenteen tahdissa, jolloin voi välttää riskialttiit katujen reunoilla olevat pyörätiet.
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi ihan tosissaan tuollainen Frey EX kiinnostamaan tupla-akuilla. Mietityttää vain yleinen laatu tossa, lähinnä rungon osalta. Ihan hyvillä osillahan tuo on ilmeisesti kasattu, mutta vanteet ym jäi vähän osalistasta auki. Mites paino metsässä rymistellessä taas tuntuu, kun vertaa tavanomaiseen enduropyörään? Ja lisäakun paikkaa ei taida saada millään peitettyä, jos päättääkin lähteä yhdellä akulla liikenteeseen.
Ollapa vaan noita jossain liikkeessä myynnissä, niin pääsis ihan kunnolla kokeilemaan.
 
Alkoi ihan tosissaan tuollainen Frey EX kiinnostamaan tupla-akuilla. Mietityttää vain yleinen laatu tossa, lähinnä rungon osalta. Ihan hyvillä osillahan tuo on ilmeisesti kasattu, mutta vanteet ym jäi vähän osalistasta auki. Mites paino metsässä rymistellessä taas tuntuu, kun vertaa tavanomaiseen enduropyörään? Ja lisäakun paikkaa ei taida saada millään peitettyä, jos päättääkin lähteä yhdellä akulla liikenteeseen.
Ollapa vaan noita jossain liikkeessä myynnissä, niin pääsis ihan kunnolla kokeilemaan.

Frey EX painaa sen 34 kg molemmilla akuilla. Oma fättini painaa sen 32 kg talvikiekoilla, eikä painoa oikein huomaa, koska tehoa löytyy silti moninverroin. Näin tehokkaassa pyörässä sitä painoa on myös oltava, että suuntavakaus pysyy myös kovemmissa nopeuksissa. Paikaltaan ylämäkeen lähdettäessä käytän nappikaasua ensimmäiset 2 sekuntia, jotta pääsee kätevästi liikkeelle.

Lisäakun paikkaan saa lisävarusteena siihen nimenomaan räätälöidyn suojan, jossa on paikka juomapullotelineelle.
3D096E08-7FD6-466C-B2F6-779E6110723F.jpeg




EX:n runko on Freyn vahvin. Esim. takakolmion kiinnitys on suunniteltu kovaan enduroajoon. Sivuttaisjäykkyyteen on myös kiinnitetty erityistä huomiota. Takakolmio on kolmella peukalon paksuisella teräspultilla kiinni, jotka on vielä vedetty muttereilla yli 35Nm kireyteen.

Kiekkosetti on 36-pinnainen 15x110 ja 12x148 Novatecin Boost-setti. Jengi on hyppinyt noilla monen metrin loikkia ilman mitään ongelmia. Kiekot on suunniteltu kestämään yli 150 kilon yhteispaino.

Freyllä toimii takuu erinomaisesti, mutta kuten aina kiinapyörissä, niin osat saa asentaa itse. Toki neuvotaan mielellään yms. Facebookin Frey-yhteisö ovat täynnä avuliasta porukkaa. Itsellä on mennyt Fätistä vanhan mallinen runko takuuseen, helvetillisen nimismiehen kiharoissa tärinäajelujen seurauksena. Uusi tuli viikossa ja ilokseni huomasin että kyseinen tukivarsi oli jo suunniteltu kokonaan uusiksi. Sen jälkeen ei mitään ongelmia.

Oma fillarini tuli suoraan kotiovelle Freyn toimesta, ilmeisesti ilman tullia tai alv:tä. Kokonaishinta oli listahinta + 580$. Vaadi rail shipping -vaihtoehtoa, vaikka lentorahtia yrittävät tarjotakin.
 
Pitkään katsellut täysjousitettua sähkistä millä voisi heittää työmatkaa ja sitten mennä vähän metsäpolkuja, eilen kokeilin kaverin kiinasta tilaamaa (sama merkki kuin aloittajalla?) ja kyllä on huikea laite, 1000w ja rajoitin pois niin lähtee kuin hauki rannasta. Sellainen 40km/h ei ollut temppu eikä mikään ja alamäkeen olisi menty niin kovaan kuin olisi halunnut.

Kaveri asuu korvessa ja lähinnä metsässä rymyää ja siihen aivan huippu laite, ylämäet ei tunnu missään ja oikeastaan jos joutuu pysähtymään tosi pahaan paikkaan tai ihan nostamaan pyörää niin massan ymmärtää, toki on sitä crossipyörääki metsässä revitty että tuollainen polkupyörä nyt menee vaikka ajatuksen voimalla.

Pakko kyllä hankkia tuollainen kunnon sähkis!
 
Ilmeisesti sitten on vielä Frey Hunter malli, joka on jäykkäperä fatbike. Siitä ei mainintaa Freyn nettisivuilla? Alibabasta löytyy.
 
Ilmeisesti sitten on vielä Frey Hunter malli, joka on jäykkäperä fatbike. Siitä ei mainintaa Freyn nettisivuilla? Alibabasta löytyy.

Hunterin saa Suomeen 2500 eurolla. Sama 1000Wh akku ja 1500W tehoa. AliBaban kautta kannattaa hoitaa tilaamisasiat.
 
Pitkään katsellut täysjousitettua sähkistä millä voisi heittää työmatkaa ja sitten mennä vähän metsäpolkuja, eilen kokeilin kaverin kiinasta tilaamaa (sama merkki kuin aloittajalla?) ja kyllä on huikea laite, 1000w ja rajoitin pois niin lähtee kuin hauki rannasta. Sellainen 40km/h ei ollut temppu eikä mikään ja alamäkeen olisi menty niin kovaan kuin olisi halunnut.

Kaveri asuu korvessa ja lähinnä metsässä rymyää ja siihen aivan huippu laite, ylämäet ei tunnu missään ja oikeastaan jos joutuu pysähtymään tosi pahaan paikkaan tai ihan nostamaan pyörää niin massan ymmärtää, toki on sitä crossipyörääki metsässä revitty että tuollainen polkupyörä nyt menee vaikka ajatuksen voimalla.

Pakko kyllä hankkia tuollainen kunnon sähkis!

Näin korona-aikaan viime keväällä ja nyt syksyllä on tullut ajeltua käytännössä joka päivä. Kertaakaan ei ole enää julkisia tullut käytettyä. Hyvällä sadeasulla pystyy vetämään tunninkin lenkin kovassa sateessa, enimmäkseen kuivana.

Mielestäni paras hinta-laatu suhde Freyn pyörissä on joko HT1000/HUNTER jäykkäperässä (2500€ Suomeen) tai sitten Frey EX advanced enduropyörässä (3700€ Suomeen). Kilowatilla ajelee enduropätkää vaikka ylämäkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Olisikos antaa vinkkejä, mitä tehdä akun kanssa vai laittaako sen vain ns. väärin päin. Ei näytä mahtuvan oikein päin tuohon muovipullon paikalle. Tai pitää rakentaa metallin palasta jonkinlainen jatkopala, niin saa pultattua tuon oikein päin kiinni.

IMG_20201111_192514.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisikos antaa vinkkejä, mitä tehdä akun kanssa vai laittaako sen vain ns. väärin päin. Ei näytä mahtuvan oikein päin tuohon muovipullon paikalle. Tai pitää rakentaa metallin palasta jonkinlainen jatkopala, niin saa pultattua tuon oikein päin kiinni.

IMG_20201111_192514.jpg
Jos olisi uudemmanmallinen akkukotelo, niin reikiä olisi koko matkalla. Mistä tuollaisen hankit, vai tuliko jossain Bundlessa pakettina?
 
Jos olisi uudemmanmallinen akkukotelo, niin reikiä olisi koko matkalla. Mistä tuollaisen hankit, vai tuliko jossain Bundlessa pakettina?
Ihan bundlessa, tuossa on takana controlleri, tämä 1100Wh akku painaa kuin synti. Jonkun tällaisen voisi rakennella jostain metallikappaleesta, niin saisi kiinni:

1605119223414.png
 
Viimeksi muokattu:
Olen laittanut ja jarruttanut kovaa. Ei ole pyörähtänyt. Saippualiuos käy myös.
Käsittääkseni tuo on ihan todellinen riski ja ongelma, eikä anekdoottitieto siitä ettei aina satu mitään muuta asiaa.

Rengas voi pyörähtää muustakin syystä kuin asennukseen käytetyn kestovoitelun takia. Vaikka iso työkonerengas voi herkästi lipsua etenkin kun paine on säädetty matalaksi, kuten maataloudessa ja muussa upottavan maan ajossa tehdään. Yksi sisärenkaattoman asennuksen vahvuuksista on, ettei tämä heti aiheuta katastrofia.

Olen silikonisprayllä suihkutellut eikä ole mihinkään pyörähtänyt ja oma pyörä kulkee 70km/h ja jarrutusta ja kiihdytystä on tullut ihan tarpeeksi ...
 
Ihan bundlessa, tuossa on takana controlleri, tämä 1100Wh akku painaa kuin synti. Jonkun tällaisen voisi rakennella jostain metallikappaleesta, niin saisi kiinni:

1605119223414.png

Netistä voi tilata koneistettuja alumiininpalasia, mittojen mukaan tehtynä. Ei maksa muutamaa kymppiä enempää.

Tilaat ”napit” joissa on kovera pohja, pyörän rungon mukaisella kaarevuudella. Näin akun kiinnikkeen saa tiukasti kiinni runkoon, sen heilumatta puolelta toiselle.

Bilteman niittauskitillä tarpeen vaatiessa uudet pulloreiät runkoon.
 
Netistä voi tilata koneistettuja alumiininpalasia, mittojen mukaan tehtynä. Ei maksa muutamaa kymppiä enempää.

Tilaat ”napit” joissa on kovera pohja, pyörän rungon mukaisella kaarevuudella. Näin akun kiinnikkeen saa tiukasti kiinni runkoon, sen heilumatta puolelta toiselle.

Bilteman niittauskitillä tarpeen vaatiessa uudet pulloreiät runkoon.
Löytyy pelit ja pensselit veljeltä, niin pystyn itsekin tekemään tuollaisen.

Mietin juuri pitäisikö uudet pullonreiät tehdä vai rakentaa tuollainen pala siihen. n. 2cm eteenpäin pitäisi siirtää reiät.


Tuli mitallakin otettua kuva.

IMG_20201111_212236.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Löytyy pelit ja pensselit veljeltä, niin pystyn itsekin tekemään tuollaisen.

Mietin juuri pitäisikö uudet pullonreiät tehdä vai rakentaa tuollainen pala siihen. n. 2cm eteenpäin pitäisi siirtää reiät.

Lisäksi pitää käydä ostamassa uusi takapakka tai käydä liikkeessä iroittamassa tämä vanha, ei meinaan lähde sitten millään irti on niin tiukassa:

katso liitettä 479845

Tuli mitallakin otettua kuva.

IMG_20201111_212236.jpg

Vaikea näin etänä sanoa että kannattaako. Useammalla pulloreiällä rungossa saadaan myös uusia kiinnityspisteitä, jolloin saadaan kolmen tai useamman pultin kiinnitys.
 
Vaikea näin etänä sanoa että kannattaako. Useammalla pulloreiällä rungossa saadaan myös uusia kiinnityspisteitä, jolloin saadaan kolmen tai useamman pultin kiinnitys.
Netistä kun tutki niin löytyi tällaisia: Bottle Bob

Jos löytyisi vielä Suomesta/EU:sta, niin voisi tällaisen ratkaisun laittaa kunnes keksii jotain parempaa

E: Löytyi tällainenkin:

Saisi hyvin siirrettyä edemäs noita pullotelineen reikiä.

Lisäksi pitää näköjään hioa vähän korvaketta, koska vähän turhan nafti tällä hetkellä:

IMG_20201111_234938.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Netistä kun tutki niin löytyi tällaisia: Bottle Bob

Jos löytyisi vielä Suomesta/EU:sta, niin voisi tällaisen ratkaisun laittaa kunnes keksii jotain parempaa.

Lisäksi pitää näköjään hioa vähän korvaketta, koska vähän turhan nafti tällä hetkellä:

IMG_20201111_234938.jpg

Ottaisin Dremelillä pyörän keulan puolelta pois millin pari. Tuota korvakkeen puolta, eli perän puolta ei kannata ohentaa. Itse olen huomannut että runkoa hiodessa karkea viila toimii tähän alumiiniin ehkä jopa nopeammin kuin Dremel.

Itse tehdyissä sovittimissa on se hyvä puoli, että ne saat aina tismalleen oikeissa koissa, mittojen mukaan.
 
Ottaisin Dremelillä pyörän keulan puolelta pois millin pari. Tuota korvakkeen puolta, eli perän puolta ei kannata ohentaa. Itse olen huomannut että runkoa hiodessa karkea viila toimii tähän alumiiniin ehkä jopa nopeammin kuin Dremel.

Itse tehdyissä sovittimissa on se hyvä puoli, että ne saat aina tismalleen oikeissa koissa, mittojen mukaan.
Menisiköhän ihan tällaisilla, jos huomenna kävisi motonetistä hakemassa?


Nyt taisi löytyä ratkaisu lisäksi millä saan tuon akun kiinni:

Ostan muutamia tällaisia, niin saa lisää reikiä joihin tuon kiinnittää ja ei ole kalliitakaan:
 
Viimeksi muokattu:

EU:ssa vissiin ollaan vihdoin tulossa tähän päivään sähkövehkeiden lainsäädännön kanssa. Hauskaa sinänsä kuinka tehokkaasti Euroopassa on jarrutettu sähkölaitteiden markkinoiden kehitystä aivan typerällä lainsäädännöllä. Nykyinen asetus on peräisin vuodelta 2013 ja se ei oikein vastaa nykyaikaa millään mittarilla:


Our concern centres on Regulation 168/2013 which establishes the technical legislation for L-category vehicles, in other words mopeds and motorcycles. At the request of the Commission, the European Council and Parliament decided in 2013 to only exclude electric bicycles with pedal assistance up to 25 km/h and 250 W from this L-category. So, all other electric bicycles are included in technical legislation, which has originally been written for internal combustion engine mopeds and motorcycles."

"The legislation has 1,036 pages of text, to a large extent dedicated to emissions, noise and other technical aspects which are totally irrelevant for electric bicycles. Manufacturers have to figure out which of these 1,036 pages are applicable to, for instance, their speed pedelecs or their E-cargo bikes with more than 250W. And if they manage that all, they have to go through a totally inaccurate type-approval procedure, which costs at least four times more than what the Commission predicted in their impact assessment before drafting Regulation 168/2013. This regulation is a significant barrier to SMEs and choking growth at a key time when the popularity and profile of LEVs as a sustainable form of transport, especially in these testing COVID-19 times, is set to soar. We must not hold back innovation and growth in this sector."
 
Viimeksi muokattu:

EU:ssa vissiin ollaan vihdoin tulossa tähän päivään sähkövehkeiden lainsäädännön kanssa. Hauskaa sinänsä kuinka tehokkaasti Euroopassa on jarrutettu sähkölaitteiden markkinoiden kehitystä aivan typerällä lainsäädännöllä. Nykyinen asetus on peräisin vuodelta 2013 ja se ei oikein vastaa nykyaikaa millään mittarilla:

Aivan. Tässä nykyisessä systeemissä häviävät kaikki. Nopeat pyörät pitää ostaa Kiinasta ja 25 km/h rajoitus syö eurooppalaisen pyörän kykyä korvata autoilua kaupunkialueilla.

-Pyöräteillä rajoitus voisi olla 30 km/h.
-Ajoradalla 45 km/h, jos pyörässä on hydrauliset jarrut. Kypäräpakko sakon uhalla.

Nykyisellään mopoksi rekisteröidyllä (esim. Bond) sähköpyörällä ei saa ajaa normaaleilla pyöräteillä, vaikka ajelisi 15 km/h kaverin kanssa jolla on luomupyörä.

Eli rekisteröimällä pyöräsi, et saa enää poistua ajoradalta. Älytöntä paskaa, joka selittää sen miksi juuri kukaan ei halua rekisteröidä nopeaa sähköpyöräänsä tällä hetkellä.

Itsekin ajelen enimmäkseen pyöräteillä, mutten yhtään sen kovempaa kuin muutkaan pyöräilijät, koska kunnioitan jalankulkijoiden ja koirankusettajien oikeutta turvalliseen ulkoiluun. Jos haluan ajaa kovempaa, teen sen ajoradalla, kuitenkaan rikkomatta vallitsevaa nopeusrajoitusta. Kenelläkään ei ole ollut viimeisen 4500km aikana huomauttamista.
 
Asentelin valot. Ottavat virran suoraan moottorin johdoista, eli siis akusta. Moottorin hallintapaneelista kun painaa + nappia (avustus ylös) vähän aikaa, niin näyttö menee yötilaan ja valot syttyvät.

Takavalon johdon pujottelin satulaputken ja pystyputken sisältä, sai johdon nätisti piiloon. StVZO standardin etuvalo, niin ei häikäise vastaantulijoita. Ei kaikista kirkkain, mutta työmatkan onkin pääasiassa valaistuja reitteja. Metsään sitten kypärään kiinni Compass R, niin riittää valotehoa.
IMG_20201115_131925.jpg
IMG_20201115_131855.jpg
IMG_20201115_131933.jpg
IMG_20201115_131913.jpg
IMG_20201115_132316.jpg
 
Asentelin valot. Ottavat virran suoraan moottorin johdoista, eli siis akusta. Moottorin hallintapaneelista kun painaa + nappia (avustus ylös) vähän aikaa, niin näyttö menee yötilaan ja valot syttyvät.

Takavalon johdon pujottelin satulaputken ja pystyputken sisältä, sai johdon nätisti piiloon. StVZO standardin etuvalo, niin ei häikäise vastaantulijoita. Ei kaikista kirkkain, mutta työmatkan onkin pääasiassa valaistuja reitteja. Metsään sitten kypärään kiinni Compass R, niin riittää valotehoa.
IMG_20201115_131925.jpg
IMG_20201115_131855.jpg
IMG_20201115_131933.jpg
IMG_20201115_131913.jpg
IMG_20201115_132316.jpg

Minä halusin yhden valon ratkaisun ja pistin siksi tällaisen:

4FA4B5DF-8CAC-440D-BCAA-F9E3557C624C.jpeg


Ihan toimiva peli. 5 eri modea, joita voi kierrättää rämppäämällä lamppua päälle/pois katkaisijasta. 2 modea olisi ollut minulle paras, mutta minkäs teet kun kinkomaanit tykkää vilkkuvista valoista.

25€ maksoi ja ottaa virran suoraan akusta. Ei paha.
 
Olisiko suositella jonkin sortin valoa, joka menisi tällaiseen liittimeen:

light valo.png
 
Heinäkuun alussa Kiinasta tehtaalta tilattu sähköläskitäpäri Bafang Ultra vetolaitteena suvaitsi saapua käyttöön. Joitain palikoita (akku, renkaat, etuhaarukka) vaihdeltu listahintaiseen verrattuna ja otettu kahdella 48V21Ah akulla. Aika tarkkaan 3k€ kokonaishinta toimituksineen. Oli mm. takakiekon pinnat käytännössä irti, kun taas etuvanteella olivat ihan suhteellisen hyvässä kireydessä valmiiksi. Kannattaa käydä nuo idän ihmeet huolella itse läpi ennen käyttöönottoa. Löin vielä parit heijastimet ja kuraläpät kiinni säätöjen jälkeen. "Leili Ares Plus" kyseessä, löytyy linkin takaa Products-alasvetovalikosta:
Changzhou Leili Vehicle Parts Co., Ltd. - Electric bike, lithium battery pack
IMG_20201121_111648.jpg
 
Heinäkuun alussa Kiinasta tehtaalta tilattu sähköläskitäpäri Bafang Ultra vetolaitteena suvaitsi saapua käyttöön. Joitain palikoita (akku, renkaat, etuhaarukka) vaihdeltu listahintaiseen verrattuna ja otettu kahdella 48V21Ah akulla. Aika tarkkaan 3k€ kokonaishinta toimituksineen. Oli mm. takakiekon pinnat käytännössä irti, kun taas etuvanteella olivat ihan suhteellisen hyvässä kireydessä valmiiksi. Kannattaa käydä nuo idän ihmeet huolella itse läpi ennen käyttöönottoa. Löin vielä parit heijastimet ja kuraläpät kiinni säätöjen jälkeen. "Leili Ares Plus" kyseessä, löytyy linkin takaa Products-alasvetovalikosta:
Changzhou Leili Vehicle Parts Co., Ltd. - Electric bike, lithium battery pack
IMG_20201121_111648.jpg

Bafang Ultrassa on niin paljon vääntöä että rullailee takarenkaasta pinnoja kierteillään auki. Tietenkin toinen juttu jos oli jo uutena...

Itsellä pitänyt kiristellä jo kolme kertaa.

Isompi kuva näkyy muuten vain yläreunastaan. Hienon näköinen laite kylläkin. Nyt meitä on ainakin kaksi Ultra-fätin omistajaa Suomessa. Näitä ei joka lenkeillä tule vastaan.

Itse vaihdoin tuon Renegaden keulan heti ensimmäisen talven jälkeen Manitou Mastodoniin. Oli mielestäni erittäin tahmainen talvella. Mastodontti on hunajaisen pehmeä, vaikka pakkasta olisi 20 astetta. Sain Renegadesta 250€ ja Mastodontti oli 600€, että sikäli ei yhtään paska diili.
 
Bafang Ultrassa on niin paljon vääntöä että rullailee takarenkaasta pinnoja kierteillään auki. Tietenkin toinen juttu jos oli jo uutena...

Itsellä pitänyt kiristellä jo kolme kertaa.

Isompi kuva näkyy muuten vain yläreunastaan. Hienon näköinen laite kylläkin. Nyt meitä on ainakin kaksi Ultra-fätin omistajaa Suomessa. Näitä ei joka lenkeillä tule vastaan.

Itse vaihdoin tuon Renegaden keulan heti ensimmäisen talven jälkeen Manitou Mastodoniin. Oli mielestäni erittäin tahmainen talvella. Mastodontti on hunajaisen pehmeä, vaikka pakkasta olisi 20 astetta. Sain Renegadesta 250€ ja Mastodontti oli 600€, että sikäli ei yhtään paska diili.

Joo tuota vääntöä tulikin juuri testattua polkemalla lähin laskettelurinne alhaalta suoraan huipulle. Sanotaanko että "hieman" on eroa perus työmatka/asiointi-sähkikseen verrattuna :) Malttoi vaan pitää persiinsä penkissä eikä noussut polkemaan putkelta, niin parissa kohtaa vain loppui hetkellisesti takarenkaasta pito lumisessa rinteessä. Vääntö ei kyllä loppunut. Jos vaan alustassa on riittävästi kitkaa renkaalle, niin sillä 160 Nm:llä varmaan kiskoisi vaikka veneen järvestä ylös :D Tuossa toki kääntöpuolena, että hieman arveluttaa miten voimansiirto tulee kestämään käyttöä, mutta sen näkee sitten.

Mikä lie kuvassa? Kokeilin parilla laitteella ja avautui ihan ok.

Tuo Renegade tuli otettua keulaksi +$150 hintaan lähinnä syistä, että on edes joku "oikea" haarukka vakiona asennettavan mikäliene-jousituksen sijaan. En muista mitä Bluto olisi kustantanut, mutta kuitenkin sen verran enemmän, että päätinpä kokeilla nyt tuota alkuun. Voihan tuo olla, että vaihtuu Mastodoniin tai johonkin muuhun myöhemmin.

Saman etulampunhan tilasin jo myös mistä vinkkasitkin toisella foorumilla aiemmin. Kinkit olivat vetäneet jo piuhat ohjaustangolle asti jostain, mutta siitä taisi tulla vain jotain 6V ulos kun pikaisesti mittasin. Täytyy katella ja askarrella johdotukset uusiksi etuvalolle. Akuissa on kyljessä USB-virransyöttö, eli siitäkin saa auttavasti valoille virtaa ja otsalampulla sitten lisää valoa.
 
Freyn Hunterilla ajelen itse, Mastodoni tuli vaihdettua jo parin kuun jälkeen, kun meni hermot tuohon vakiohaarukkaan (etenkin kun vielä inverted, ettei saanut kelvollisia lokasuojiakaan).
Nyt kumminkin pienemmät rattaa alkoivat jo hyppimään reilusti tasamaallakin kun avustusta lisää, niin takapakka ja ketju pitää varmaan uusia (auttoi varmaan kun ketju puolittain hajosi ja jäi jumiin vaihtajan sisään)... Muistelen joskus nähneeni jossain myytävänä rataspakkojen pienempiä rattaita (mitkä ovat irrallisia) myytävänä jossain erillään, mutta nyt en tahdo löytää ollenkaan. Tietääkö kukaan mistä noita löytäisi, koska isommat rattaa ovat kuitenkin hyvässä kunnossa ? Vai kannattaisiko vaihtaa teräksiseen pakkaan ja mitä niistä suosittelette ?
 
Jos tuollaisen Freyn tilaa Alibabasta, niin joutuuko siitä maksamaan tullit ja alvit?
 
Muistelen joskus nähneeni jossain myytävänä rataspakkojen pienempiä rattaita (mitkä ovat irrallisia) myytävänä jossain erillään, mutta nyt en tahdo löytää ollenkaan. Tietääkö kukaan mistä noita löytäisi, koska isommat rattaa ovat kuitenkin hyvässä kunnossa ?
Löytyvät hakusanalla sprocket. Vaatii tietenkin sellaisen pakan jossa on irtonaiset rattaat.

Tässä esim. Wigglen valikoima.
 
Freyn Hunterilla ajelen itse, Mastodoni tuli vaihdettua jo parin kuun jälkeen, kun meni hermot tuohon vakiohaarukkaan (etenkin kun vielä inverted, ettei saanut kelvollisia lokasuojiakaan).
Nyt kumminkin pienemmät rattaa alkoivat jo hyppimään reilusti tasamaallakin kun avustusta lisää, niin takapakka ja ketju pitää varmaan uusia (auttoi varmaan kun ketju puolittain hajosi ja jäi jumiin vaihtajan sisään)... Muistelen joskus nähneeni jossain myytävänä rataspakkojen pienempiä rattaita (mitkä ovat irrallisia) myytävänä jossain erillään, mutta nyt en tahdo löytää ollenkaan. Tietääkö kukaan mistä noita löytäisi, koska isommat rattaa ovat kuitenkin hyvässä kunnossa ? Vai kannattaisiko vaihtaa teräksiseen pakkaan ja mitä niistä suosittelette ?

Todennäköisesti sulla on jo teräksinen pakka. Edes ne ei kestä minulla yli 500-1000 km, ajotyylistä riippuen.

Bike-components.de oli muistaakseni irtolehtiä myynnissä Shimanon pakoille. Eikös sulla ollu 9-vaihteinen setti tuossa Hunterissa?
 
Asentelin valot. Ottavat virran suoraan moottorin johdoista, eli siis akusta. Moottorin hallintapaneelista kun painaa + nappia (avustus ylös) vähän aikaa, niin näyttö menee yötilaan ja valot syttyvät.

Takavalon johdon pujottelin satulaputken ja pystyputken sisältä, sai johdon nätisti piiloon. StVZO standardin etuvalo, niin ei häikäise vastaantulijoita. Ei kaikista kirkkain, mutta työmatkan onkin pääasiassa valaistuja reitteja. Metsään sitten kypärään kiinni Compass R, niin riittää valotehoa.


IMG_20201115_131933.jpgIMG_20201115_131913.jpg

No kappas. Ite kanss laitoin saman valon eteen. Ja yllätyin kyllä positiivisesti hinnasta. Aikaisemmin ollut lumonite compass r ja se sai jäädäkkin otsavaloksi mitä tehnyt aikaisemminkin.
 
Todennäköisesti sulla on jo teräksinen pakka. Edes ne ei kestä minulla yli 500-1000 km, ajotyylistä riippuen.

Bike-components.de oli muistaakseni irtolehtiä myynnissä Shimanon pakoille. Eikös sulla ollu 9-vaihteinen setti tuossa Hunterissa?
10-vaihteinen, vakio näyttää olevan aikalailla: Shimano takapakka CS-HG500 Deore 10v. 11-42 - Rtech
Pitää katsella noita irtolehtiä jos pienemmät rattaat kuluu tätä vauhtia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 232
Viestejä
4 532 726
Jäsenet
74 774
Uusin jäsen
Swatmc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom