Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
793
No, otin vakuutuksen, 6€/kk. Laitoin silti kyselyä Trafille miten tuo menee, mitataanko paino akulla vai ilman.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 287
@Dunlop olit oikeassa, kannatti vaihtaa ne jarrulevyt, noista lähtevä ääni ei ole läheskään niin häiritsevä eikä niistä lähde niin paljon ääntä.
Noi pitäis olla mukana uutena.
Mulla oli huoltopäivä, teloin aikasemmin kesällä takavanteen kun tulin noin metrin korkeudelta nokian kalliolla kiven kulmaan takavanne edellä.
Kuulin ja tunsin että nyt tuli vahinkoa kun rengas pohjasi suoraan vanteeseen asti.
Moottoriin tuli samalla jotain, jos yritti pyytää tarpeeksi vääntöä niin siitä alkoi kuulumaan sairas nakutus. (Magneetti irti ehkä? Pitää purkaa sadepäivänä.)
Pyörähuolto oikoi sen vanteen ja kiristi pinnat kohtuullisiksi että sillä pystyi ajamaan.
Tilasin uuden takavanteen moottorilla, vaihdoin ketjut ja rattaat samalla ja noi jarrulevyt.
Vaihdoin 4000km jälkeen loppuun kuluneet juggernautit schwalben jumbo jimeihin, pakko ensimmäisen 40km jälkeen suositella, parempi jousto kuin juggernauteissa ja selvästi parempi pito.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 945
Tuossa on myös se mahdollisuus, että tuo kennoryhmässä kennot menneet huonommaksi kuin muut ja sen jännitteet laskee käytössä nopeammin kuin muut.
Mulla oli yks sähköpyörän akku, jossa oli kaksi huonompaa kennoryhmää ja latasin ne aina 4,2v ja ajon lopussa niissä jännite oli aina pienempi kuin muissa ryhmissä.

Toivottavasti sulla elpyy tuolla. Nythän sä voit testata laittamalla tuon akun kiinni ja ajelet jonkin aikaa ja teet uuden mittauksen.
Ennen siis kun alat isommin remontoimaan akkua.
Joo kyllä siellä on viallinen kenno koska jännite tippuu 50mV parissa päivässä eli ei paljon auta laittaa uutta BMS:ää koska se ei saavuta koskaan sitä jännitettä jossa tasaus tehdään ja viallinen kenno voi syttyä latauksessa.
Menee siis kierrätykseen!

Kiinasta tuli tänään postia että uusi akku matkalla, joku kuukauden verran ottaa aikaa kun veneellä varmaan tuovat.
Josko se kestäisi pidempään kuin 3vko:a.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 254
Joo kyllä siellä on viallinen kenno koska jännite tippuu 50mV parissa päivässä eli ei paljon auta laittaa uutta BMS:ää koska se ei saavuta koskaan sitä jännitettä jossa tasaus tehdään ja viallinen kenno voi syttyä latauksessa
Jep. Mulla oli tuo sama. Noissa BMS:ssä tuo balansointivirta on niin heikko, ettei se jaksa pitää noita balanssissa. Lisäksi suurimmassa osassa tuo balansointi tapahtuu latauksessa, joten se ei auta vaikka akkua seisottaa hyllyssä.

Jospa uusi akku tulisi piakkoin.:thumbsup:
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 945
Discordista poimittu toinenkin palanut Vakole CO26.
Jos tällaisen omistaa ja etenkin jos ostettu nyt kesällä niin kannattanee olla varovainen!
palanut Vakole CO26.jpg

Meninki sit tällaisen paskan ostamaan...no onneksi ei oma ole vielä palanut ja katsotaan nyt sit josko se uusi akku olisi parempi. Vanhat kennot roudasin just jäteasemalle.

Tuoreimpien tuotekuvien perusteella ovat ainakin muuttaneet akkua hieman, liitin erilainen ja eri paikassa.
Vanhassa oli liitin ihan akun alareunassa.
1721467632529.png
Toivottavasti se uusi akku jonka lähettävät ei ole tollanen...vaikea sovittaa omaan pyörään :rolleyes:

Näemmä BBG on ainakin joillekin asiakkailleen tästä akkuviasta tiedottanut:
image.png

1721638424853.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
96
Discordista poimittu toinenkin palanut Vakole CO26.
Jos tällaisen omistaa ja etenkin jos ostettu nyt kesällä niin kannattanee olla varovainen!


Meninki sit tällaisen paskan ostamaan...no onneksi ei oma ole vielä palanut ja katsotaan nyt sit josko se uusi akku olisi parempi. Vanhat kennot roudasin just jäteasemalle.

Tuoreimpien tuotekuvien perusteella ovat ainakin muuttaneet akkua hieman, liitin erilainen ja eri paikassa.
Vanhassa oli liitin ihan akun alareunassa.

Toivottavasti se uusi akku jonka lähettävät ei ole tollanen...vaikea sovittaa omaan pyörään :rolleyes:

Näemmä BBG on ainakin joillekin asiakkailleen tästä akkuviasta tiedottanut:
Näyttää ihan samanlaiselta akulta kuin omassa, erimerkkisessä fillarissa.

Omassa on logo Reention.

Riskillä jatkan huristelua, hyvin on toiminut :tup:
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 945
Nää vialliset onkin Vakolen tehtaalta (vaikka mistäs sen ikinä tietää mistä akkunsa ostavat...mistä halvimmalla saa ja nyt oli jo liian halpa...) ja nyt siis erästä joka tuli heille Eurooppaan joskus kesäkuun alussa.
Aiemmat lienee olleet toimivia.
 
Liittynyt
23.07.2024
Viestejä
2
Näyttää ihan samanlaiselta akulta kuin omassa, erimerkkisessä fillarissa.

Omassa on logo Reention.

Riskillä jatkan huristelua, hyvin on toiminut :tup:
Vastaus sinulle ja samalla yleistä lätinää/infoa kaikille muillekin:

Reention Dorado -akut on hyvin yleisiä erilaisissa Kiinan pyörissä ja niitä on jopa 1200Wh (48V) kapasiteetilla. Tuo merkki itsessään ei tee akusta vaarallista, vaan se riippuu siitä kuka sen akun on kasannut. Noita Dorado akkujen kuoria voi itsekin tilata ja tehdä/teettää siihen sisälle millaiset kennot haluaa. Kiinassa kun tilaa pyörän tuolla akkumerkillä, niin todennäköisesti jokaisella pyörämerkillä akku on kasattu eri pajassa, ja usein ne pyöriä myyvät kasaa niitä itse vähän kyseenalaisilla taidoilla. Tai vaikka osaisivat niin tekevät kuitenkin paljon, nopeasti ja halvalla joten kaikissa mahdollisissa paikoissa on oiottu.

Minulla on ollut useita alemman kuvan mukaisella kiinnityksellä olevia (pistoke rungon yläosassa) Dorado akkuja kapasiteeteiltaan 48V 25Ah (1200Wh), 52V 20Ah (1040Wh), 48V 21Ah (1008Wh) ja joku 48V 17,5Ah. Kaikki ovat toimineet todella hyvin tuhansia kilometrejä (yksi hallussani ollut oli ajettu lähemmäs kymppitonni ja oli vielä kapasiteetiltaan ja muutenkin hyväkuntoinen.), vaikka niissä yhdessäkään ei ole ollut älykästä itsebalansoivaa BMS:ää. Balansoin niitä välillä ihan vaan ajamalla lähes tyhjäksi ja lataamalla täyteen. Kennojännitteitä en ole mittaillut mutta olettaisin että ovat pysyneet suht hyvin balanssissa koska kapasiteetti ei ole laskenut ja on muutenkin toiminut normaalisti.
(Tätä akkumallia jossa pistoke ylälaidassa on kahta eri pituutta, ja nämä speksit pidemmälle versiolle.)

Kiinasta saa halvalla sontaa mutta kun tietää luotettavan toimijan on mahdollista saada hyvä akku noin puoleen hintaan mitä vastaavan kasaus Suomessa maksaisi. Esim. nuo 52V 1040Wh ja 48V 1200Wh akut latureineen ja posteineen on n. 480-550 € /kpl riippuen mm. tilaako yhden vai useamman akun kerralla ja onko tilaillut ennen. Noissa on hyvälaatuiset modernit Samsung 50E 21700 kennot sisällä, ja "tyhmä" 30A bms. (Isompi tai älykäs BMS ei enää mahdu kun kotelo on täynnä kennoja.) Lisäksi jokaisen akun kapasiteetti mitataan 10A kuormalla ja kapasiteetista saa jonkinlaisen mittaustodistuksen mukaan. (Mikään akkuhan ei todellisuudessa ole aivan sitä mitä mainostetaan, vaan vaikka on laadukkaistakin kennoista tehty niin tuollaisessa 25Ah akussa minun akussani oli todellisuudessa 23.9 Ah.)

Kennoista vielä, että kun halvassa sähköpyörässä mainostetaan olevan vaikka "Samsungin kennot", niin se ei ole tae laadusta. Kennoja on eri laatuluokilla, ja todennäköisesti halvoissa pyörissä ei käytetä mitään A-luokan kennoja, vaan niitä halvimpia jotka ei ole (syystä) kelvanneet parempien brändien akkuihin.

Paikka josta itse olen tilannut nyt jo 3 isoa akkua + laturia on Alibabasta löytyvä "Aijiu Energy". Sinne kun laittaa sähköpostia ja koittaa tavoitella Jenny Mao nimistä henkilöä, niin pitäisi saada hyvää palvelua ja kauppa onnistuu siten että takuut/palautukset onnistuu myös. Alibabahan on vain yrityksille joten siksi pitää ottaa yhteyttä viestillä että saa akun speksattua ja tilattua yksityishenkilönä. (Kun akku speksattu niin saa tilauslinkin jonka kautta saa tehtyä virallisen tilauksen.) Itse löysin yrityksen erään toisen foorumin kautta ja luottamuksen herätti firman edustajan vahva osallistuminen akkuaiheisiin keskusteluihin, joissa he mm. esittelivät tehdastaan ja testausmenetelmiä kuvien kera, ja ainakin mainostivat että heidän akuista ei ole syttynyt yhtään tulipaloa. En tiedä mikä osa puheista on mainosta mutta minä olen ollut heidän tuotteisiin tyytyväinen.

Kun ottaa yhteyttä niin kannattaa etukäteen mitata vanhan akun pituus sekä ottaa valokuvat pyörässä olevasta liittimestä, vanhan akun lataus ja purkuliittimestä sekä laturin johdonpäästä jotta saa varmasti oikean akun tilattua (kuvia kuitenkin kohta kysytään jos et osaa heti kertoa tarvittavien liittimien tyyppiä). Kannattaa myös googlata joku "Reention dorado batteries" tms. kuva, ja etsiä kuvia joissa mittoja jotta voi päätellä mahtuuko uusi akku korkeussuunnassa omaan pyörään (ja pituuttahan oli kahta erilaista myös). Yleensä nuo mahtuu mutta erityisesti suurimmalla "21700" kotelolla oleva akku voi ottaa rungon vaakaputkeen kiinni jos on kovin pienirunkoinen pyörä.

Tilatessa kannattaa myös muistaa mainita että lähettävät DDP (Delivery Duty paid) eli lähettäjä vastaa kuluista kotiovelle asti, ettei tule tullimaksuja sovitun hinnan lisäksi.

Edit: Pyörän liittimen ympärillä on todella kapea mutteri jonka kireyttä kannattaa välillä tarkastella. Pidemmän päälle liitin voi löystyä ja aiheuttaa akun heilumista, kosketushäiriöitä ja siten voltit voi heilua tai tehot pätkäistä esim. kuopissa.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 945
Shanghai Aijiu Energy Technology Co., Ltd. - Energy Storage Battery, Customized Lithium Battery; Lithium Battery
Kiitos vinkistä, siinä kohdin kun vanha akku sanoo sopimuksen irti ja halpis kiinanpyörässä muut osat ovat vielä siinä kunnossa että siihen 600eur:n akkuun kannattaa sijoittaa, niin hyvä tietää mistä alkaa uutta akkua kyselemään.

Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:

BBG lupaa uudelle vanhan viallisen akun tilalle tulevalle 12kk:den takuun siitä päivästä kun sen käsiinsä saa, hyvä niin.
 
Liittynyt
23.07.2024
Viestejä
2
Shanghai Aijiu Energy Technology Co., Ltd. - Energy Storage Battery, Customized Lithium Battery; Lithium Battery
Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:
Hatarasti muistelisin että tuollainen 1200Wh iso akku olisi suomesta ollut eräästä paikasta 950€, kun saman akun sain tuolta sillä kertaa 480€ latureineen. Tosin silloin tilasin useamman kerralla joka laski hintaa vähän mutta ero on kyllä iso. Toki Suomessa tehdyn voi ostaa luotettavin mielin ja tukee samalla kotimaista työtä mutta näin iso hintaero vaan on aika merkittävä.. Aliexpress on toki täynnä vieläkin halvempia akkuja mutta mitään tietoa ei ole mitä siellä sisällä oikeasti on..
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 254
Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:
Tämän takia tein itse oman akun. 20S7P akuston LG INR21700 M50LT kennoista.
140-kappaletta upposti kennoja: 35Ah/2600Wh, 100A jatkuva purkuvirta. Piikkeinä tulee otettua 100-130A kiihdytyksissä.

Hintaa tuli akulle noin 500e, Akkutehtaan "tarjous" 1500e. Tonni jäi siis omalle työlle voittoa kun sitä iltaisin aina vähän rakenteli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
695
Tämän takia tein itse oman akun. 20S7P akuston LG INR21700 M50LT kennoista.
140-kappaletta upposti kennoja: 35Ah/2600Wh, 100A jatkuva purkuvirta. Piikkeinä tulee otettua 100-130A kiihdytyksissä.

Hintaa tuli akulle noin 500e, Akkutehtaan "tarjous" 1500e. Tonni jäi siis omalle työlle voittoa kun sitä iltaisin aina vähän rakenteli.
Toki tuohon tarvitaan kennojen lisäksi bms, nikkeliä, kuparia, johtoa, kennoholdereita napasuojia ja muita tarvikkeita. Toki voi olla, että laskit ne hintaan mukaan. Lisäksi pistehitsi laitteisto jos ei ole valmiina. Siihen menee about 300e (kweld tms) halvat kiinalaiset jättäisin ostamatta.

Edit: et näemmä laskenut kun 140 noita kennoja maksaa posteineen 530€ nkonilta. Eli tuo 500e ei ihan pidä paikkaansa. Lähempänä 950 - 1000€ kun bms on jo melkein satkun. Plus pistehitsi jne. Kukaan ei tee akkua ja laita halpaa bms ilman bt yhteyttä jne.

Ja Akkutehtaan tekemässä olisi ollut takuu, ja heillä on vastuuvakuutus, eli jos akku joskus syttyy ja polttaa kämpän niin mukavampi kun firma jolla vakuutukset jne kunnossa on tehnyt akun.

Mutta toki tuo erotus rahallisesti on suuri. Ja olen itsekkin päätynyt samaan kuin sinä. Muutama akku tehtaalta, mutta nyt itse tehden. Ja kun kweld jne on hankittu niin seuraavat akut on vielä edullisempia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 724
Viestejä
4 320 180
Jäsenet
72 096
Uusin jäsen
Rima123

Hinta.fi

Ylös Bottom