Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri niin. Paitsi kun pyörästä nappaa polkimet pois ja sujauttaa kaasukahvan tankoon, on kevyt sähköajoneuvo valmis eikä aiemmin ole vakuutusta tarvinnut
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
 
Jos sulla on 250w avustavat pyörä ja laitat siihen kaasukahvan niin että ei tarvitse polkea niin pyörä on automaattisesti muuttunut L1e-A joka on pitänyt vakuuttaa.

Samaten jos sulla on 1000w polkupyörä mutta ei peukalokaasua niin se on silti L1e-A mikä on pitänyt vakuuttaa.

Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla penkkiä kuin max 44cm korkeudella, toki tätä kierrettiin sillä että ajoneuvo on maastokäyttöön tarkoitettu.
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
 
Aiemmassa varmaan haettiin sitä että kun asioita takistava taho katsoo että tämä on pyörä MalliajamerkkiäX niin se ei ole liian tehokas tai muuten rajoituksia rikkova.

Loppujen lopuksi eihän se niin mene vaan näin monen erilaisen mallin kohdalla mikäli niitä ikinä ratsataan niin kaikki ratsataan ja arvioidaan erikseen ulkomuotoon katsomatta.

Henk.koht. en näe hirveästi etua kaasukahvasta. Suurimmalla avustuksella jalkojen liikuttaminen avun saavuttamiseksi on melko mitätön. Jos joku haluaa pyöränsä laittaa avustamaan yli 25km/h niin se on asia erikseen, mutta jos haluaa avustuksen päälle yhtään jalkoja liikuttamatta kun se on äärimmäisen kevyttä muutenkin niin se ei mene itsellä jakeluun. Tämä Shimanon kadenssianturilla varustetun koneen kokemuksella, muista en osaa mennä sanomaan.
Itsellä oli aikaisemmin itse muunnossarjalla rakennettu pyörä kaasukahvalla ja ainoa hyöty minusta oli se, että talvella auraamattomalla tiellä pystyi jalat laittamaan maahan tueksi ja kaasukahvalla mennä eteenpäin.

Nykyinen pyörä on ihan 250w ep8.
 
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
 
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan
Se on moottorista huolimatta polkupyörä, eli sovelletaan samoja pykäliä kuin polkupyörään.

Sitten asia voi olla jo eri, jos avustaa yli 25 km/h nopeudessa, tai kulkee kaasukahva lla yli 25 km/h, mutta silloin kyseessä ei olekkaan moottoroitu polkupyörä, vaan sähkö mopo joka pitää rekisteröidä mopoksi
 
Saako tuollaisella L1e-A luokan pyörällä ajaa humalassa? Tavallisella pyörällähän voi tulla tankojuopomus, mutta mitä laki sanoo tehokkaista sähköpyöristä? Tuleeko ihan rattijuopomus ja ajokortti kuivumaan

L1e-A on ihan normaali polkupyörä, lain silmissä.

Onneksi itse olen sitä sukupolvea että jos kortti lähtee hyllylle jostain syystä niin voi aina ajaa mopolla, korttia kun en siihen tarvitse.
 
Jatkoa toisesta ketjusta, jossa keskustelu lähti tästä:
Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa :rofl:
Lelutkin pitää tosiaan vakuuttaa, jos ne menevät noiden kriteereiden yli. Ei taida kovin tyypillinen tilanne kuitenkaan olla sellainen moottorikäyttöinen lelu, joka painaa yli 25kg ja/tai kulkee yli 25km/h pelkällä moottorilla?
Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.
Muistat väärin. Liikennevakuutus pitää olla myös peltoautoilla ja vastaavilla ja on pitänyt olla aiemminkin. Porukka vaan luulee, ettei tarvitse olla ja vetelee ns. paljaalla.

Tässä Ylen artikkeli aiheesta reilun 10 vuoden takaa:

Lain mukaan kaikki moottoriajoneuvot pitää liikennevakuuttaa. Monille tulee yllätyksenä, että myös rekisteröimätön moottoriajoneuvo pitää vakuuttaa. Silläkään ei ole merkitystä, missä ajoneuvolla ajetaan. Näin ollen esimerkiksi nuorison peltoauto tai pihamönkijä tulee vakuuttaa.
---
- Ainoan poikkeuksen tekevät täysin eristetyt alueet, mutta mikään oma motocross-rata tai oman lammen jää ei ole eristetty alue, koska sinne voi aina tulla joku toinen, sanoo Veikko Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.
 
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
 
Ja onhan se kaasukahva kiva myös liikkellelähdössä painavalla sähköfätillä. Toi kaasukahva menee mielestäni samaan kategoriaan kun autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädin, että paperilla kuulostaa turhalta, mutta kun on itse kokeillut, sitä ei antaisi pois.
Saakohan jossain kaasukahvan asennettua jälkikäteen? Omassani (fiido titan) on aika onneton kaasuvipu. Kysyin efat huollosta, mutta duunaavat vain omia vehkeitään.

/ot ajelin tänään hissukseen fatilla puistotiellä, kun 4-vuotias napero kiljaisi "MOPO!". Äitinsä sitten ojensi muksua, että ehei se on pyörä. Itse asiassa tenava oli enemmän oikeassa, tämä kulkee 45 kun poistaa rajoituksen.
 
Vakole CO26 meni ennakkotilaukseen, saapunee juhannukseen mennessä tai ainakin niillä nurkilla.

1717252205981.png

Satunnaiseen pyöräilyyn hommasin, lähinnä raikkaan ilman ja maisemien katseluun kuin hampaat irvessä kuntoilun takia.

Oletteko noihin alennusvaihteellisiin kiinanihmeisiin laittaneet uudet vaseliinit jo heti alussa vai kuinka?

Ajattelin josko samaan vaivaan kun sen kasaa niin tarkistaisi rasvauksen, silikoni vaseliinia jo hommasin.

Täälläkin varmaan jollain kyseinen pyörä, kysyisin onnistuuko avustuksen alueen muutto oletuksesta (1-5) tasoille 1-9?
Löytyy piilovalikosta kohdasta P3.
1717252555607.png

Näytön manuska:
CMACEWHEEL new color LCD YOLIN YL91F user's manual - CMACEWHEEL EBIKES | Best Fat Tire Electric Bike

Joku kirjoitti että asetus PA eli avustuksen herkkyys/tehokkuus olisi parempi ykkösellä kuin oletus kolmosella, jolla pyörä "ampaisee".

edit:
Näyttäisi nyt olevan lisäalessa 10.6. saakka ja koodilla LXZ-U06NVQP saa vielä siitäkin yli 60eur pois, loppusumma ~1190eur
edit2:
Hienosti toimii heillä aspa, pistin että saisinko 50eur hyvityksen koska hinta pudonnut eikä pyörä vielä lähtenyt matkaan, alle vrk ja Klarnalta tuli viesti hyvityksestä :thumbsup:
edit3:
Ripeästi saivat pyörän matkaan kun saapui heille Puolan varastolle. Neljässä arkipäivässä pitäisi tulla kotiovelle UPS:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
 
Tyhmä kysymys ehkä, mutta ite ostin aikoinaan VK.com tarjouksesta sähköpyörän, sen GZR? kun oli puoleen hintaan. Laitoin siihen jälkikäteen kaasukahvan, mutta eipä tuo ikinä oikein sitten napostellu ja nyt pyörää käyttää 13w teini. Jos se sattuis jäämään kiinni poliisille kun ajelee kaasukahvalla niin tuleeko tuosta sanktioita? Alaikäiselle ei sakkoa voi kouraan laittaa(alle 15w siis), mutta jos tulee niin mitä? Soittaako poliisisetä/täti iskälle, että tulepa noutamaan pikavoitto?
 
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
Hyvä kysymys. Mietin samaa: olin heti sitämieltä, että tarvitsee, sitten että ehkei ja kun asiaa oikein pohtii, ei mitään tietoa. Tietäjät kertokoon miten se nyt sitten menee!
 
Tyhmä kysymys ehkä, mutta ite ostin aikoinaan VK.com tarjouksesta sähköpyörän, sen GZR? kun oli puoleen hintaan. Laitoin siihen jälkikäteen kaasukahvan, mutta eipä tuo ikinä oikein sitten napostellu ja nyt pyörää käyttää 13w teini. Jos se sattuis jäämään kiinni poliisille kun ajelee kaasukahvalla niin tuleeko tuosta sanktioita? Alaikäiselle ei sakkoa voi kouraan laittaa(alle 15w siis), mutta jos tulee niin mitä? Soittaako poliisisetä/täti iskälle, että tulepa noutamaan pikavoitto?
Näkökulmana eli siis mutuna kuskille sakko ja omistajalle vakuutussanktiot. Teinin tapauksessa sakkoa ei tietenkään voida antaa.
 
Vakole CO26 meni ennakkotilaukseen, saapunee juhannukseen mennessä tai ainakin niillä nurkilla.
1717252205981.png

Satunnaiseen pyöräilyyn hommasin, lähinnä raikkaan ilman ja maisemien katseluun kuin hampaat irveessä kuntoilun takia.

Alennuskoodi jollekin jos päätyy tuolta hommaamaan pyörän:
Get 5% off using my discount code

Oletteko noihin alennusvaihteellisiin kiinanihmeisiin laittaneet uudet vaseliinit jo heti alussa vai kuinka?

Ajattelin josko samaan vaivaan kun sen kasaa niin tarkistaisi rasvauksen, silikoni vaseliinia jo hommasin.

Täälläkin varmaan jollain kyseinen pyörä, kysyisin onnistuuko avustuksen alueen muutto oletuksesta (1-5) tasoille 1-9?
Löytyy piilovalikosta kohdasta P3.
1717252555607.png

Näytön manuska:
CMACEWHEEL new color LCD YOLIN YL91F user's manual - CMACEWHEEL EBIKES | Best Fat Tire Electric Bike

Joku kirjoitti että asetus PA eli avustuksen herkkyys/tehokkuus olisi parempi ykkösellä kuin oletus kolmosella, jolla pyörä "ampaisee".


Mulla cmacewheel fatbike, lienee vähän vastaava. Kohta 2tkm mittarissa. Ja laitoin itsekin 1-9 asetukselle, että ykkönen olisi vähän pienempi. Menee liian lujaa :) tykkään polkea myös, eli avustus tasoilla 1-3 yleensä piisaa.

Vaseliineja en ole ronkkinut. Jarrupalat on pitänyt vaihtaa, painava pyörä ja mies syö ne nopsaan. Shimanon halvat peruspalat sopii suoraan.

Oikein mukava fillari on ollut :tup:
 
Ennen 250 W 25 km/h 25 kg kaasukahvallinen pyörä tarvitsi liikennevakuutuksen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tästä päivästä lähtien se ei sitä tarvitse?
Aivan oikein. Jos kaasukahvallinen pyörä painaa yli 25kg, niin tarvitsee. Jos ei ole kaasukahvaa, niin painolla ei ole merkitystä, mikäli on vain poljinavustus.

Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen (lvk.fi)
Sähköpyörien liikennevakuuttaminen
Sähköpyörät, joita ei liikennevakuuteta
  • Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, poislukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.
  • Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.
1717255107290.png
 
Paitsi jos se on 251w-1000w. Yli 25 kilonen esim 1000w diy pyörä tarvitsee edelleen vakuutuksen vaikkei olisi kaasukahvaa.
Mutta alle 25kg 1000w ei tarvitse, jos moottori kytkeytyy pois 25km/h vauhdissa. Tein myös tuon testin. Valitse: ei tarvitse polkea, moottori kytkeytyy pois 25km/h ja alle 25kg.

Erona tuossa on vain, että poljinavustetut pyörät eivät tarvitse vakuutusta vaikka painaisi yli 25kg, jos avustus loppuu 25km/h ja moottorin teho max 250w.

Tähän samaan kun nykyään uppoaa potkulaudat (pois lukien vuokrattavat), sähköpyörät, unicyclet yms. Niin hyvä vaan kun homma yksinkertaistuu.
 
Eli nyt sitten kaikki L1e-a:t eivät olekaan vakuutuksen piirissä (jos paino max. 25kg)? Eli jos kevennän E/FAT:a kolme kiloa jotenkin, vakuutustarve poistuu.
 
Eli jos kevennän E/FAT:a kolme kiloa jotenkin, vakuutustarve poistuu.

No tuhannen taalan kysymys onkin että katsotaanko paino sen mukaan mitä se todellisuudessa on tien päällä, vai katsotaanko valmistajan antamia tietoja, jotka ei muutu vaikka mitä tekisit........Tähän en minä ainakaan tiedä vastausta. Vakuutusyhtiöiden kannalta kolaritapauksessa helpompi on katsoa valmistajan antamat tiedot, mutta DIY-vehkeissä sitä taas ei ole, koska näitä painotietojahan ei rekisteröidä mitenkään. :D (Oottakaas vaan, kohta näihin vaaditaan varmaan rekisteröinnit)
 
No tuhannen taalan kysymys onkin että katsotaanko paino sen mukaan mitä se todellisuudessa on tien päällä, vai katsotaanko valmistajan antamia tietoja, jotka ei muutu vaikka mitä tekisit........Tähän en minä ainakaan tiedä vastausta. Vakuutusyhtiöiden kannalta kolaritapauksessa helpompi on katsoa valmistajan antamat tiedot, mutta DIY-vehkeissä sitä taas ei ole, koska näitä painotietojahan ei rekisteröidä mitenkään. :D (Oottakaas vaan, kohta näihin vaaditaan varmaan rekisteröinnit)
Totta kai se katsotaan valmistajan ilmoittaman mukaan.
 
Yli 250W piti vakuuttaa vain jos paino yli 25kg.

”Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.”


Tuossa vielä liikennevakuutuskeskuksen sivulta kuva. Eli tuo alempi pallura. Tehoilla ei merkitystä.

IMG_5716.jpeg
Noinhan se taitaakin mennä. On tämä hankalaa, kun joka tuutista työnnetään omia mielipiteitä faktana.

Tämähän on sitten todella iso väljennys aiempaan vakuuttamistarpeeseen.

Jatkossa sitten toisen ketjun pyöristä suurin osa voidaan tehdä 1000-wattisiksi ilman vakuutustarpeita, koska niiden paino jää alle 25 kg rajan.
 
Yli 250W piti vakuuttaa vain jos paino yli 25kg.

”Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.”


Tuossa vielä liikennevakuutuskeskuksen sivulta kuva. Eli tuo alempi pallura. Tehoilla ei merkitystä.

IMG_5716.jpeg
Oli siis ilo ennenaikainen. Kaasukahva=vakuutus vaaditaan, pyörän tehoista, painosta ja nopeudesta riippumatta. Ellei sitten ole kaasukahva joka toimii vain polkiessa, joka luo ilmeisesti poikkeuksen
 
Oli siis ilo ennenaikainen. Kaasukahva=vakuutus vaaditaan, pyörän tehoista, painosta ja nopeudesta riippumatta. Ellei sitten ole kaasukahva joka toimii vain polkiessa, joka luo ilmeisesti poikkeuksen
Ei vaadita. Opettele lukemaan tai sisäistämään lukemasi. Ärsyttää tosiaan kun porukka jakaa näitä mutujaan faktoina.

"
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

Jos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Pyörän moottorin teho sen sijaan ei vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia.
"

 
Ei vaadita. Opettele lukemaan tai sisäistämään lukemasi. Ärsyttää tosiaan kun porukka jakaa näitä mutujaan faktoina.

"
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

Jos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Pyörän moottorin teho sen sijaan ei vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia.
"

Itse luin kyllä kaiken, mutta linkkejä en avannut. Yleensä tämä foorumi on suoraa asiaa ja oletin kuvaan otetun oleellisimman asia. Epäselviä nämä jutut ovat varmasti vielä pitkään ja monille. Mutta hieno juttu että ei tarvitse vakuutusta kun 25/25 ehto täyttyy. Mahtaako saada sähköpyörä siis saada omata tehoa vaikka 5kw, jos 25/25 ehto vain täyttyy :cool:
 
Mahtaako saada sähköpyörä siis saada omata tehoa vaikka 5kw, jos 25/25 ehto vain täyttyy :cool:
Kyllä. Onhan noissa aiemminkin piikkitehot olleet paljon yli 250W tai 750W, eikä sillä minusta pitäisi turvallisuuteen olla mitään merkitystä, jos pyörän maksiminopeus on rajoitettu.
Se vaikeampi homma on sitten saada rakennettua se 5kW pyörä 25kg rajaan. Oma 9kW painaa akun kanssa yli 50kg....

No tuhannen taalan kysymys onkin että katsotaanko paino sen mukaan mitä se todellisuudessa on tien päällä.
Painoa ei katsota mitä on tien päällä. Painoon lasketaan välttämättömät osat/varusteet, että pyörä voi liikkua. Eli moottori, akku, runko renkaineen yms. Voit myöhemmin lisätä esim. tarakan tai muita lisävarusteita eikä noita lasketa mukaan painoon.
Miten laitteen paino määritellään?
Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina, eli esimerkiksi ajoneuvon akun paino lasketaan mukaan ajoneuvon nettopainoon. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.
 
Se vaikeampi homma on sitten saada rakennettua se 5kW pyörä 25kg rajaan. Oma 9kW painaa akun kanssa yli 50kg....


Painoa ei katsota mitä on tien päällä. Painoon lasketaan välttämättömät osat/varusteet, että pyörä voi liikkua. Eli moottori, akku, runko renkaineen yms. Voit myöhemmin lisätä esim. tarakan tai muita lisävarusteita eikä noita lasketa mukaan painoon.

Voit toki rakentaa pyörän, jossa on pieni 1kg painoinen "ajoakku", jolla pyörä liikkuu jne. Ja sitten sulla onkin reppuakku, joka sattuu olemaan isompikapasiteettinen. Sehän on kuormaa, ei lasketa mukaan painoon.
 
Vakole CO26 meni ennakkotilaukseen, saapunee juhannukseen mennessä tai ainakin niillä nurkilla.

1717252205981.png

Satunnaiseen pyöräilyyn hommasin, lähinnä raikkaan ilman ja maisemien katseluun kuin hampaat irvessä kuntoilun takia.

Oletteko noihin alennusvaihteellisiin kiinanihmeisiin laittaneet uudet vaseliinit jo heti alussa vai kuinka?

Ajattelin josko samaan vaivaan kun sen kasaa niin tarkistaisi rasvauksen, silikoni vaseliinia jo hommasin.

Täälläkin varmaan jollain kyseinen pyörä, kysyisin onnistuuko avustuksen alueen muutto oletuksesta (1-5) tasoille 1-9?
Löytyy piilovalikosta kohdasta P3.
1717252555607.png

Näytön manuska:
CMACEWHEEL new color LCD YOLIN YL91F user's manual - CMACEWHEEL EBIKES | Best Fat Tire Electric Bike

Joku kirjoitti että asetus PA eli avustuksen herkkyys/tehokkuus olisi parempi ykkösellä kuin oletus kolmosella, jolla pyörä "ampaisee".

edit:
Näyttäisi nyt olevan lisäalessa 10.6. saakka ja koodilla LXZ-U06NVQP saa vielä siitäkin yli 60eur pois, loppusumma ~1190eur
edit2:
Hienosti toimii heillä aspa, pistin että saisinko 50eur hyvityksen koska hinta pudonnut eikä pyörä vielä lähtenyt matkaan, alle vrk ja Klarnalta tuli viesti hyvityksestä :thumbsup:
edit3:
Ripeästi saivat pyörän matkaan kun saapui heille Puolan varastolle. Neljässä arkipäivässä pitäisi tulla kotiovelle UPS:lla.

Pyörä kotiutui ja sain kasattua, onneksi tuntuu ainakin sähköpuoli pelittävän.

Ajoasennon sai todella mukavaksi eli pystyasentoon, koska huonoselkäisenä ei pidemmät etukumarat sessiot ole mun juttu. Pituutta 185cm.

Vastaan itselleni aiemmin kysymääni, tässä Vakole CO26:ssa ei saa avustuksen tasoa muutettua 1-9, vaan 1-5 on suurin skaala.

Jarrut tuntuisi laahaavan ja vaihteiden säädöt ei ole kohdillaan eli pääsee heti ropailemaan.
Onneksi Velogilla on hyvä kanava näihin hommiin.

Vakole CO26.jpg
Takalaukun ostin Temu:sta 8eur:lla.

Rajoittimeen en koske, mulle riittää 25km/t.
Vakuutuksen ostin kun kerta pakollinen kg-määrän takia.
 
Tosin nyt täytyy pitää mielessä, että ajoneuvoluokka L1e-a edelleen rajoittaa tehot 1000W:iin vaikka vakuutustarve määräytyykin eri tavalla. Kaikki yli 1000W ovat L1e-b:tä käsittääkseni.
 
Itselle tuli reilu viikko sitten Lankeleisi MG 600 pyörä. Ajettu noin 150km.

Mukava pyörä ajella, saa ajoasentoa muokattu hyvin ja moottorissa (1000w) kyllä tuntuu olevan tehoa, kun tarvittaessa kiihtyy myös mukavasti ylämäkeen. Pyörä on kyllä älyttömän painava, mut sähköllä tällä onkin tarkoitus ajella. Liikennevakuutus oli IF:llä vajaa 70€.

Testasin kauan pääsen yhdellä akullisella kun käytän avustusta ja samalla poljen niin 100km meni. Vielä olisi virtaa ollut, mut ihan loppuun asti en ajanut akkua. Tämä range ilmeisesti jopa puolittuu talvella?

Mulla on vääntösensorillinen malli, jolla polkeminen tuntuu hyvin luonnolliselta.

Pyörästä piti säätää vaihteet aluksi. Pyörässä on myös säädettävä stemmi, niin sitä en meinaa saada lukittua vaikka monta kertaa kiristänyt.

Hieman myös keulassa tuntuu pieni terävä kolaus, mut en oo kerennyt vielä tutkimaan kunnolla et tuleeko se tuosta stemmistä vai muualta.

Pitää vielä kokeilla hetken ja sit laittaa viestiä buybestgearille, mistä pyörän ostin. Nuo pienet jutut kun saa hoitoon niin pyörän tyytyväisyys nousee hyvästä erittäin tyytyväiseksi.
 
Kaikki yli 1000W ovat L1e-b:tä käsittääkseni.
"11) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 1000 W"
Harvemminpa omastakaan fillarista otetaan yli 1000W muuta kuin hetkellisesti. Normaalisti avustus noin 200-600W.
 
Tosin nyt täytyy pitää mielessä, että ajoneuvoluokka L1e-a edelleen rajoittaa tehot 1000W:iin vaikka vakuutustarve määräytyykin eri tavalla. Kaikki yli 1000W ovat L1e-b:tä käsittääkseni.
Nimellisteho. Piikkinä voi ottaa paljon enemmän. Vaikka 4kw. Ja piikin kestoa ei ole ymmärtääkseni määritelty. Eli se voi olla vaikka 10 minuuttia putkeen , kunhan moottori kestää eikä pala. Lyhyitä piikkejä esim 30 - 60s motit kestää hyvin. Esim 1kw nimellistehoinen motti (ainakin suoravetoinen napamotti) kestää hyvin 5kw piikkejä mitenkään hajoamatta. Toki lämpötilasuojaus ja virtojen rajoitus sen lämmön mukaan kannattaa laittaa.
 
Pyörä kotiutui ja sain kasattua, onneksi tuntuu ainakin sähköpuoli pelittävän.

Ajoasennon sai todella mukavaksi eli pystyasentoon, koska huonoselkäisenä ei pidemmät etukumarat sessiot ole mun juttu. Pituutta 185cm.

Vastaan itselleni aiemmin kysymääni, tässä Vakole CO26:ssa ei saa avustuksen tasoa muutettua 1-9, vaan 1-5 on suurin skaala.

Jarrut tuntuisi laahaavan ja vaihteiden säädöt ei ole kohdillaan eli pääsee heti ropailemaan.
Onneksi Velogilla on hyvä kanava näihin hommiin.

Vakole CO26.jpg
Takalaukun ostin Temu:sta 8eur:lla.

Rajoittimeen en koske, mulle riittää 25km/t.
Vakuutuksen ostin kun kerta pakollinen kg-määrän takia.
Oli luppoaikaa töissä, niin purin moottorin ja putsasin alkuperäiset mitkä lie mustat mönjät sieltä pois ja tilalle CRC silikonirasvaa.
Polymeerimassaa kevyesti ja on ainakin enemmän vesitiivis kuin tehtaan jäljiltä, kun ei ollut minkäänlaista tiivistettä / tiivistemassaa.

Keulan olin onnistunut sähläämään väärin päin ja sen käänsin myös + jarrulevyn.
Nyt mahtuu lamppukin paremmin :shy:

Jarrut vaan prkl hinkkaa kiinni levyyn joka on ärsyttävää kuunneltavaa.
Tässä Vakolessa on niin pirun paksu levy että saakohan tuota edes säädettyä niin etteikö hinkkaisi.
Ruuvit löystin, painoin jarrukahvaa, kiristin ruuvit. Jakarilla varovasti oikasin takalevyn yhden kohdan koska ei ollut täysin suora.
Vaan kihnuttaa :angry:
 
Viimeksi muokattu:
Efatissä kanssa helposti jarrut hankaa jonkin verran josta lähtee ärsyttävä vinkuna.
Ratkaissut asian niin että vääntänyt sitä jarrupalojen "asennushaarukkaa" leveämmäksi niin että se pitää kovemmalla voimalla paloja irti levystä.
Tuntuisi toimivan tarkan kohdistuksen kanssa.
 
Mulla kanssa Helkaman Fex -fätti tekee sitä että kovemmissa vauhdissa (30km/h ylöspäin) etujarrulevy (oletan) alkaa pitämään pientä metallista resonoivaa ääntä.

On tapahtunut heti uutena ostettaessa ja jatkui vielä ensihuollon jälkeenkin. Silmämääräisesti rengas ei puolla eikä levykään näytä löysältä tai vinolta.
 
Pyörä kotiutui ja sain kasattua, onneksi tuntuu ainakin sähköpuoli pelittävän.

Ajoasennon sai todella mukavaksi eli pystyasentoon, koska huonoselkäisenä ei pidemmät etukumarat sessiot ole mun juttu. Pituutta 185cm.

Vastaan itselleni aiemmin kysymääni, tässä Vakole CO26:ssa ei saa avustuksen tasoa muutettua 1-9, vaan 1-5 on suurin skaala.

Jarrut tuntuisi laahaavan ja vaihteiden säädöt ei ole kohdillaan eli pääsee heti ropailemaan.
Onneksi Velogilla on hyvä kanava näihin hommiin.

Vakole CO26.jpg
Takalaukun ostin Temu:sta 8eur:lla.

Rajoittimeen en koske, mulle riittää 25km/t.
Vakuutuksen ostin kun kerta pakollinen kg-määrän takia.

Toimiiko sulla rajoitin järkevästi? Omassa Cmacewheelissä se jotenkin vaihtelee, välillä auttaa vähän yli 25, välillä tuntuu kuin alkaisi himmailla jo n. 22Kmh.

Ei se juuri menoa kyllä haittaa, ajelen hissukseen joka tapauksessa.

Ja tosiaan mulla valikosta löytyy eri avustustasoja, 1-3, 1-5, 1-9, mutta eipä niillä isoa vaikutusta käytettävyyteen normikäytössä ole.
 
Jarrujen metelöintiin auttaa kunnon kelluvat levyt, samalla paranee jarrutusteho homattavasti.

PXL_20231001_062759839.PORTRAIT.jpg
 
Onko noi ne mitä efat myy?
Pohtinut niiden ostamista, mutta 60e/kpl noin pienestä jarrulevysta tuntuu aika kalliilta.

Kyllä, tuohonhan voi laittaa ihan minkä merkkiset vain kunhan pulttijako ja muu koko täsmää, mutta noi nyt on helposti saatavilla. Ulkomailtahan noita saa halvemmalla, mutta postikulujen jälkeen maksaa melkein saman kuin Suomesta noudettuna kivijalkaliikkeestä ja toimitusaika kaikkea 1-2vko välillä.
 
Toimiiko sulla rajoitin järkevästi? Omassa Cmacewheelissä se jotenkin vaihtelee, välillä auttaa vähän yli 25, välillä tuntuu kuin alkaisi himmailla jo n. 22Kmh.

Ei se juuri menoa kyllä haittaa, ajelen hissukseen joka tapauksessa.

En ole kyllä huomannut mitään poikkeavaa. Olen säätänyt että 5 tasolla auttaa 32kmh ja nelosella menee noin 27kmh. Omasta mielestä pelannut moitteetta.

Itekki ajattelin käyttää moottorin auki ja laittaa samaa rasvaa mitä tuossa yläpuolella @Make73 on laittanut.
 
Toimiiko sulla rajoitin järkevästi? Omassa Cmacewheelissä se jotenkin vaihtelee, välillä auttaa vähän yli 25, välillä tuntuu kuin alkaisi himmailla jo n. 22Kmh.
En ole pahemmin maantiellä / pyöräteillä vielä ajanut, mut se mitä olen ajanut niin kyllä se siellä 25km tuntumassa taitaa pätkäistä.

Äsken heitin 20km polkulenkin ja ihan hauska tuolla on ajella (tosin ei sovellu mihinkään hardcore juurakkoon / kivikkoon).
Koitin säädellä piilovalikon kohtia 9 ja 10 (PA).
Ysiin laitoin asetuksen 1 oletus vitosen sijaan ja 10:iin (PA) koin parhaaksi oletuksen eli 3.
Näillä avustus ainakin polkuajossa kytkeytyi luontevimmin.
Vääntösensorilla toimivat avustimet ovat varmaan hyviä metsäpoluilla!

Jarrujen kahinaan ei taida auttaa kuin että kuluvat sen verran että tulee lisää välystä.
Vähän paremmaksi tuli jo tuolla lenkillä.

Tietty tässä mun yksilössä (revikoista ja BBG:n kuvista poiketen) on jotkut mitkä lie kiinalaiset levyjarrut ja mahtaako tuohon saada edes paloja mistään, kahden ruuvin kiinnityksellä :hmm:
KTET jarru.jpg
Vähän tuota jousta yritin taivuttaa, mutta ei sillä juuri tainnut olla vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olis halvin Shimanon levyjarrusetti joka tälläseen 35kg painavaan pyörään jossa istuu yli 100kg ukko kannattaa hommata?
Halvimpiahan näyttäs saavan melko edukkaasti, mutta onko ne kevyempään käyttöön?
Niin ja onko näiden kiinnitykset jotenkin standardisoitu eli voi ostaa juurikin vaikka Shimanon jarruosat ja menee heittämällä kiinni?

Pistin kyllä kiinalaisille postia videoiden kera jarrujen pirullisesta ääntelystä, katotaan mitä vastaavat.
 
Mikä olis halvin Shimanon levyjarrusetti joka tälläseen 35kg painavaan pyörään jossa istuu yli 100kg ukko kannattaa hommata?
Halvimpiahan näyttäs saavan melko edukkaasti, mutta onko ne kevyempään käyttöön?
Niin ja onko näiden kiinnitykset jotenkin standardisoitu eli voi ostaa juurikin vaikka Shimanon jarruosat ja menee heittämällä kiinni?

Pistin kyllä kiinalaisille postia videoiden kera jarrujen pirullisesta ääntelystä, katotaan mitä vastaavat.

No ei todellakaan kannata niitä halvimpia nestelevyjarruja. On nimittäin ihan tuntuva ero jarrutehossa. Itellä BR-M7000 tms, ja oli silloin kalliimman pään kaks-mäntäset levyjarrut (70€ bike-discountista, ei vielä siis kalliit kuitenkaan). Ero niihin markettipyörien "samannäköisiin" hinnat-alkaen shimanoihin (MT200?? tms) on kuin yöllä ja päivällä. Ite satula näyttää samalta mutta ilmeisesti ero tulee sieltä kahvapuolelta. Taitaa olla vahvempi pääsylinteri tms. Kokeillu paria helkamaa/tunturia missä noi halvat levyt ja tuntuu ettei se niillä pysähdy ollenkaan verrattuna näihin 7000-sarjalaisiin. Puhumattakaan että olis jotkut vielä rajummat jarrut (nelimäntäset yms), ei semmosilla mitään tee max 25kmh kulkevissa..enemmän vaan päänvaivaa ja huoltoa kun mäntien määrä lisääntyy.

edit: ainiin itellä toki 203mm levy, ja nuo muut kokeilemani 180mm, sekin toki vaikuttaa.Se on halpa jarrutehon lisä käyttää isointa levyä minkä saa sopimaan adapterilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olis halvin Shimanon levyjarrusetti joka tälläseen 35kg painavaan pyörään jossa istuu yli 100kg ukko kannattaa hommata?
Halvimpiahan näyttäs saavan melko edukkaasti, mutta onko ne kevyempään käyttöön?
Niin ja onko näiden kiinnitykset jotenkin standardisoitu eli voi ostaa juurikin vaikka Shimanon jarruosat ja menee heittämällä kiinni?

Pistin kyllä kiinalaisille postia videoiden kera jarrujen pirullisesta ääntelystä, katotaan mitä vastaavat.

Mulla kävi tuuri, ja omassa kiinalaisessa pyörässä tämä sarja asennettuna. Ei ääntele, ja tunnokkaat jarrut. Palat yhteensopivat shimanon halppisten kanssa. Paloja menee kun painoa on, vaihdoin motonetista ostetut jo kertaalleen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom