Kirjoitan aikani kuluksi hieman kokemuksia omasta monitorivarrestani.
Ihastuin joskus aikanaan
Gigabyte Arm Edition -erikoismallin mukana tulevaan monitorivarteen. Se näytti juuri sellaiselta, mitä halusin. Koska pöytäni on syvyydeltään melko kapea, haluan ns. perustilassa saada monitorin mahdollisimman lähelle seinää, jotta kokonaisuus pysyy mahdollisimman ohuena, minimalistisena ja siistinä. Yllättävän moni monitorivarsi on kumminkin lopulta kaikkine mekanismeineen melko paksu ja vaatii siten paljon tilaa näytön takana.
Toisaalta sitten taas kun pelaan esim. kynäriä, haluan tuoda näytön lähemmäs itseäni, siten että katson monitoria hieman korkeammalta yläviistosta kulmasta. Tämä eteenpäin kaatuva liikerata palvelee minua siis täydellisesti, kun vaihtelu näiden kahden toivotun asennon välillä on toistettavissa yhdellä helpolla kädenliikkeellä. Samaan aikaan lähemmäs ja matalammalle, vaikka yhdellä sormella vetämällä, tai päinvastaiset työntämällä. Valitettavasti Gigabyten Arm Edition -malli on yhteensopiva vain heidän omien monitoriensa kanssa. Etsin pitkään kolmannen osapuolen korvaajaa, ja olin hilkulla luovuttaa. Lopulta löysin
Multibrackets M Deskmount Slim Basic Single -monitorivarren, joka vaikutti riittävän hyvältä lähtökohdalta.
Muutenhan tuo olisi käytännössä ollut juuri sitä mitä etsin, mutta jostain syystä tämän varren VESA100-liitännän keskikohta asettuu jopa 435 mm korkeudelle, kun varsi on ns. pystysuorana, eli "seinää vasten". En oikein itse hahmota, missä tilanteessa joku haluaisi näytön keskikohdan lähes puolen metrin korkeuteen pöydän tasosta, minkä lisäksi tietysti kun näyttö "kaatuu" eteenpäin, ei noin pitkä säde oikein toimi 60-70cm syvällä pöydällä. Ja koska varressa itsessään korkeussäätöä ei ollut, oli pakko keksiä muu ratkaisu. Hain siis varren kaveriksi
Biltemasta naulauslevyn, johon porasin muutamia lisäreikiä, jotta se toimii välityksiltään VESA100-adapterina. Tämän itse tehdyn adapterin ansiosta sain näytön juuri haluamalleni korkeudelle, noin 10cm lähtökohtaa matalammalle. Ehkä olisi ollut hienostuneempiakin ratkaisuja olemassa, mutta toisaalta tämä oli edullinen, toimiva ja hyvin vähän paksuutta kokonaisuuteen lisäävä.
Lopputulokseen olen kyllä erittäin tyytyväinen. Monitorivarsi toimii näin juuri niin smoothisti omiin tarpeisiin kuin olin ajatellutkin. Näyttönä LG 32GS95UE 4K 240Hz / 1080p 480Hz OLED.