Terve,
Poistitte 2019 vuoden aikana mobiilibonustoiminteen S-mobiilisovelluksesta ottaessanne käyttöön MobilePay maksupalvelun S-ketjun liikkeissä. MobilePayn suosio perustuu rahan siirtämiseen henkilöiden kesken, koska se oli ensimmäisiä sovelluksia, joka mahdollisti viiveettömät rahansiirrot eri pankkien välillä. MobilePayn käyttäjämääriä ei voi edellä mainitusta syystä verrata suoraan potentiaalisiin kyseistä maksutapaa käyttäviin asiakkaisiin.
MobilePay toimii osalla käyttäjistä todella huonosti kassoilla, koska kaikkien puhelimien bluetooth ei koskaan löydä maksupäätettä tai maksutapa on hidas. Olen näistä ongelmista keskustellut usean käyttäjän kanssa ja Suomen suurimmalla tietotekniikkafoorumilla (IO-Tech.fi) on pitkä keskustelu mobiilimaksamisen eduista ja puutteista:
Latasin äskettäin S-mobiilin Galaxy S7:aan ja huomasin että puhelimen NFC:tä voi käyttää S-bonuksen kirjaamiseen kaupan kassalla. Tänään testasin ja hienosti toimi. Tästä innostuneena lähdin pohdiskelemaan että jos jatkossa voisin myös maksaa ostokseni samalla tekniikalla. En ole perehtynyt alan...
bbs.io-tech.fi
Edellä mainitussa viestiketjussa tuodaan toistuvasti esiin MobilePayn ongelmat kaupassa maksamisessa. Ottaen huomioon, että kyseessä on tietotekniikkafoorumi, voidaan olettaa, että käyttäjät ovat teknologia-asioissa edelläkävijöitä ja jos heillä on ongelmia maksamisen kanssa, niin todennäköisesti se on vielä vaikeampaa ns. peruskuluttajalle.
Monella, kuten itsellänikin on käytössä NFC teknologiaan pohjautuva GooglePay, ApplePay, Pivo tai vastaava maksusovellus, joka toimii teidän liikkeissänne, kuten se kuuluisa junan vessa. GooglePay toimii niin hyvin ja luotettavasti, että itsekään en yleensä kanna lompakkoa mukanani ollenkaan. Keskolla on käytössä erillinen K-plussa sovellus, joka rekisteröi plussapisteet tilillesi NFC teknologiaa hyödyntäen, aivan kuten aiemmin teidän S-mobiilisovellus. Tämä on vaikuttanut ostokäyttäytymiseeni siten, että suosin usein K-kauppoja helpon maksamisen takia. S-ryhmän liikkeissä minun täytyy käyttää ensin S-etukorttia lukijassa ja vasta sitten maksaa puhelimella, mikäli haluan bonuksen kirjautuvan asiakastililleni. Keskon liikkeissä riittää vain puhelimen vilauttaminen lukijassa.
Toivoisin, että toisitte takaisin mobiilibonuksen S-mobiilisovellukseen tai tekisitte virtuaalisen S-etukorttisovelluksen, kuten Keskon K-plussa sovellus. Tällä tavoin vaikutatte niin minun, kuin suuren joukon muita teknologian seuraajien ja tietotekniikkaa harrastavien käyttäjien ostokäyttäytymiseen.
Terveisin,
xxxx