- Liittynyt
- 23.02.2021
- Viestejä
- 126
Kysytään nyt vielä lisäkysymys; jos jollakin on G3 kanssa joku subi, miten on liittämiset hoitanut ja mitkä subit antaa tuon ylipäästön säätää?
Yamaha WXC-50 ei tosiaan anna tuota säätää. Millaisen laitteen tuohon sitten tarvisi vielä lisäksi / vai pitääkö olla parempi pre-amp kuten bluesound node (en tosin tiedä onnistuneeko silläkään ylipäästö).Musassa sulla ei oo vaan mahdollisuutta nyt leikata sitä, että haluatkin kajareiden toistavan vaan esim. 80hz ylöspäin ja siihen tarvis jonkun oman, erillisen laitteensa vielä väliin, ellei tuon Jammun streamerin ohjaussofta anna säätää, mitä preouteista lähtee.
Mulla on tuo uusinta edeltävä Node ja ei onnistu ainakaan sillä.Yamaha WXC-50 ei tosiaan anna tuota säätää. Millaisen laitteen tuohon sitten tarvisi vielä lisäksi / vai pitääkö olla parempi pre-amp kuten bluesound node (en tosin tiedä onnistuneeko silläkään ylipäästö).
Tosiaan en mikään kultakorva audiophile oo, et jos sillä nyt ei merkittävää eroa tai haittaa ole että ne genet toistaa myös sitä alapäätä subwooferin lisäksi, niin eise sinänsä haittaa.
Esim. Velodyne Impact X12 onnistuisi. Katselet tosiaan vaan subbarin missä on tuo läpivienti (input sekä output + säätö). Kuten pappatech kirjoittikin. LFE:tä et varmaan saa kuulumaan kun kotiteatterivaffilla. MiniDSP 2x4 :llä tuo onnistuu kanssa (2 tuloa 4 lähtöä) ja tämän kanssa voisit käyttää mitä vaan aktiivisubbaria, sekä askartaa jakosuodon ja korostumien + vaimentumien kanssa yllinkyllin.Kysytään nyt vielä lisäkysymys; jos jollakin on G3 kanssa joku subi, miten on liittämiset hoitanut ja mitkä subit antaa tuon ylipäästön säätää?
Jos toista subbaria meinaa, niin yleensä suositellaan samanlaista kuin olemassa oleva, tai sitten voi homma mennä enemmän pieleen. On myös mahdollista että toimiikin, mahdotonta sanoa kun noissa tulee niin monta muuttujaa matkaan.Toinen subbari, josta taajuuden rajaukset jonnekkin 50-80 alueelle.
Juu tosi kapeita voi olla hankala löytää. iLoud Micro Monitorit olis 9 cm leveät.Onko mitään suosituksia Creative Gigaworks T40 tyylisiin aktiivi kaiuttimiin, pitää olla kapeat, voi olla vaikka korkeammat kun noi Creativet, hakusessa vähän hifimpää. Ei jostain syystä nyt löydy millään netistä, vaikka olen nähnyt vastaavanlaisia.
Onko mitään suosituksia Creative Gigaworks T40 tyylisiin aktiivi kaiuttimiin, pitää olla kapeat, voi olla vaikka korkeammat kun noi Creativet, hakusessa vähän hifimpää. Ei jostain syystä nyt löydy millään netistä, vaikka olen nähnyt vastaavanlaisia.
Nyt kun lueskelin pitkät pätkät tuota soundbar-lankaa niin menin ihan solmuun. Onko tosiaan niin, että noilla nykyisillä Samsungin parhaan pään soundbareille saa leffoihin ja televisioon paremman äänentoiston kuin tollasella Dali Spektor tai Polk Signature sarjan 5.1. Setillä? Käytännössä musiikkia kuuntelen 99% kuulokkeilla ja tuo olohuoneen äänen toisto satunnaista tausta/bilemusiikkia, mutta 90% ajasta sarjoja/leffoja/urheilua.Nälkä kasvaa syödessä ja aloin miettimään, josko sittenkin hommaisi kaikki 5 kaiutinta. Mitäs tuollaisia Polk ES10 settejä tai vastaavia suositellaan 5.1 kaiuttimiksi? Lähtökohtaisesti kai nuo ES10 on surroundkajareiksi tarkoitettu, toimiiko miten edessä jos niitä ottaisi 4 + keskikaiuttimen? Tai mitä muita settejä tuolla noin 400-700€ hintaluokassa olisi? Dali Spektor koko sarjan saisi alle 500€, tuokin varmaan ihan toimiva setti ainakin arvosteluiden perusteella, mutta nuo Polk:it paremman näköiset. Ja edelleen saisivat olla valkoisia.
Eipä tuota voi kukaan sun puolesta sanoa. Riippuu niin paljon vehkeistä, miten ne on laitettu, millaiseen tilaan ne on laitettu, mitkä on preferenssit ja niin edelleen, että ite nuo joutuu kuuntelemaan ja toteamaan.Onko tosiaan niin, että noilla nykyisillä Samsungin parhaan pään soundbareille saa leffoihin ja televisioon paremman äänentoiston kuin tollasella Dali Spektor tai Polk Signature sarjan 5.1. Setillä?
Ei todellakaan saa parempaa. Sontantangot on tietyssä mielessä helpompia ja that's it. Ne on luotu korvaamaan TV:n omat kaiuttimet, eikä esim. hifikaiuttimia. Mm. niiden fyysisesti pienet elementit eivät pysty rikkomaan fysiikan lakeja ja toistamaan matalia taajuuksia jolloin mahdollinen sontantangon mukana tuleva subwoofer joutuu venyttämään omaa toistotaajuuttaan korkealle ja näin ollen subwoofer (imo) alkaa paikallistumaan mitä mielestäni sen ei kuuluisi hyvässä toimivassa setissä tehdä.Nyt kun lueskelin pitkät pätkät tuota soundbar-lankaa niin menin ihan solmuun. Onko tosiaan niin, että noilla nykyisillä Samsungin parhaan pään soundbareille saa leffoihin ja televisioon paremman äänentoiston kuin tollasella Dali Spektor tai Polk Signature sarjan 5.1. Setillä?
Hyvillä soundbareilla saa helposti ihan hyvän surround-äänentoiston leffoihin ja sarjoihin. Stereo-äänen toistossa (musiikki yms.) ne kuitenkin laahaavat edelleen pahasti jäljessä.Nyt kun lueskelin pitkät pätkät tuota soundbar-lankaa niin menin ihan solmuun. Onko tosiaan niin, että noilla nykyisillä Samsungin parhaan pään soundbareille saa leffoihin ja televisioon paremman äänentoiston kuin tollasella Dali Spektor tai Polk Signature sarjan 5.1. Setillä? Käytännössä musiikkia kuuntelen 99% kuulokkeilla ja tuo olohuoneen äänen toisto satunnaista tausta/bilemusiikkia, mutta 90% ajasta sarjoja/leffoja/urheilua.
Myös houkuttelee soundbarsysteemien helppokäyttöisyys.
Toista sivuseinää ei käytännössä edes ole, joten tuo kimpoilu voi hieman olla siltä puolen heikkoa (avoin tila, jossa keittiö). Kyllä alkaa taas vaaka kallistua erillissarjan puoleen. Mietin että jos ostaisi alkuun nuo Polk ES15 ja ES30 eteen kolmeksi kaiuttimeksi ja voisi nuo nykyiset siirtää taakse. Tuossa alkuinvestointikin olisi hyvin maltillinen ja mitä lueskelin noista Polkeista, niin ääni ei ihan tiukinta hifiä ole, mutta kehuttiin taas monikäyttöisyydestä. Ja mielestäni taas näyttävät hyvältä.Hyvillä soundbareilla saa helposti ihan hyvän surround-äänentoiston leffoihin ja sarjoihin. Stereo-äänen toistossa (musiikki yms.) ne kuitenkin laahaavat edelleen pahasti jäljessä.
Myös huoneen muoto on soundbareilla elintärkeä, käytännössä huoneen pitää olla kenkälaatikon muotoinen että surround edes toimii koska äänen pitää kimpoilla katosta/seinistä.
Ilman subbaria kaikki soundbarit kuulostavat aivan hirveiltä. Tuntuu että subbari laitetaan sen kylkeen ihan vaan sen takia että se peittää soundbarin huonon äänentoiston, sen sijaan että se "täydentäisi" soundbarin äänentoistoa.
Joo, tuli itekkin tutkittua ja nodella tuo ilmeisesti toimii. Yamaha WXC-50:lla ei saa jaettua siten että pääkaiuttimille saa ylipäästön tehtyä. Ts, syöttää subwooferille ja pääkaiuttimille tismalleen samaa taajuutta. Mutta toisaalta, en vain tuon takia haluaisi vaihtaa preampista toiseen, joten täytynee kikkailla genelecin omilla dippikytkimillä sitten alataajuuksia pois ja laittaa subwooferista jako johonkin 60hz tienoille.Sen verran itse asiassa korjaan itteeni, että Bluesound Nodellahan ilmeisesti saa säädettyä sieltä lähtöpäästä tuon jaon. Tuolla appiksessa on tuo Subwoofer-valinta ja sieltä pystyy ymmärtääkseni säätämään jakotaajuuden, mitä menee Noden subwoofer-outiin ja mitä menee stereolähtöihin (kajareille). Testaamaan en pysty, kun ei oo sopivia vehkeitä (enää) olkkarissa, mutta näytti aika selkeältä.
En jaksa Jammun manuaaleja ruveta selaamaan, mutta jotenkin kuvittelisin, että toimis samalla tavalla, jolloin tuo Klipsikin varmaan toimis ainakin musa- yms. viihdekäytössä ihan hyvin, eikä tarvii venkuloida mitään ihmeellisiä liitäntöjen kanssa.
G3 taajuusvasteesta näkee että alapää leikataan pois. Noin 70hz sukeltaa melko jyrkästi.Joo, tuli itekkin tutkittua ja nodella tuo ilmeisesti toimii. Yamaha WXC-50:lla ei saa jaettua siten että pääkaiuttimille saa ylipäästön tehtyä. Ts, syöttää subwooferille ja pääkaiuttimille tismalleen samaa taajuutta. Mutta toisaalta, en vain tuon takia haluaisi vaihtaa preampista toiseen, joten täytynee kikkailla genelecin omilla dippikytkimillä sitten alataajuuksia pois ja laittaa subwooferista jako johonkin 60hz tienoille.
Nää et kyllä lue noita graafeja oikein. Geneissä lähtee kyllä putoamaan vaste jyrkästi alarajataajuuden tuntumassa, mihin on omat tekniset syynsä, mutta G3:t menee ihan speksin mukaan -6dB tuonne karvan alle 50 hertsiin. 60 hertsiin tullaan vielä käytännössä ilman vaimentumaa (tai jollain desibelin vaimentumalla, jota ei kukaan käytännössä kuule).G3 taajuusvasteesta näkee että alapää leikataan pois. Noin 70hz sukeltaa melko jyrkästi.
Joo vapaa kenttävaste kirjoitin noin. Kyllä huone auttaa tossakin kovasti. Mutta tippuu kuitenkin.Nää et kyllä lue noita graafeja oikein. Geneissä lähtee kyllä putoamaan vaste jyrkästi alarajataajuuden tuntumassa, mihin on omat tekniset syynsä, mutta G3:t menee ihan speksin mukaan -6dB tuonne karvan alle 50 hertsiin. 60 hertsiin tullaan vielä käytännössä ilman vaimentumaa (tai jollain desibelin vaimentumalla, jota ei kukaan käytännössä kuule).
Ja nuo on vapaakenttävasteita. Huoneessa jollain seinäsijoituksella tuo alarajataajuus saattaa vielä olla jonkun hertsin matalampi, mitä speksi lupaa.
Että kyllä sitä G3:lle menevää kaistaa ois hyvä vähän päästä leikkaamaan, jos oppikirjan mukaan haluaa säätää subbarin kanssa.
Pääsisiköhän kohtuulliseen lopputulokseen kun laittaa vaikka Lowbass -4bp kytkimen päälle geneistä, ja testailisi missä asennossa subbarin LPF kuulostaa parhaalta (varmaan jossain 50-60hz?)Nää et kyllä lue noita graafeja oikein. Geneissä lähtee kyllä putoamaan vaste jyrkästi alarajataajuuden tuntumassa, mihin on omat tekniset syynsä, mutta G3:t menee ihan speksin mukaan -6dB tuonne karvan alle 50 hertsiin. 60 hertsiin tullaan vielä käytännössä ilman vaimentumaa (tai jollain desibelin vaimentumalla, jota ei kukaan käytännössä kuule).
Ja nuo on vapaakenttävasteita. Huoneessa jollain seinäsijoituksella tuo alarajataajuus saattaa vielä olla jonkun hertsin matalampi, mitä speksi lupaa.
Että kyllä sitä G3:lle menevää kaistaa ois hyvä vähän päästä leikkaamaan, jos oppikirjan mukaan haluaa säätää subbarin kanssa.
Niin no kaikkein vähimmällä säätämisellä ja ihmettelemisellä pääsisit, kun ostaisit sen aikaisemmin linkatun Jammun tyylisen subin, jossa on läpivienti ja josta saat suoraan säädetyksi sen jaon.Pääsisiköhän kohtuulliseen lopputulokseen kun laittaa vaikka Lowbass -4bp kytkimen päälle geneistä, ja testailisi missä asennossa subbarin LPF kuulostaa parhaalta (varmaan jossain 50-60hz?)
Joop. Subwoofer todnäk valikoitunut nyt SVS-SB1000 koska ideaali niin hinta/laatusuhteen kuin koonkin osalta.Niin no kaikkein vähimmällä säätämisellä ja ihmettelemisellä pääsisit, kun ostaisit sen aikaisemmin linkatun Jammun tyylisen subin, jossa on läpivienti ja josta saat suoraan säädetyksi sen jaon.
Jos taas päädyt hommaan sen Klipsin tyylisen kotiteatteri- / kotihifisubin, niin sitten se on vaan kokeiltava, että miten toimii minkäkinlaisilla säädöillä omaan korvaan. Onhan noissa verkkokauppaostoksissa 14 päivää aikaa palauttaakin, jos kotitesteistä tulee ihan pannukakku.
No on jokunen tuhat neliötä tullut liimailtua 20-50mm paksuja levyjä, 60*60 - 120*120 kokoisina, ihan kaikennäköisiin tiloihin, ja tasan yhden mestan tiedän mistä ne putoili kun liima reagoi kemiallisesti ruiskutasoitteen kanssa.En oo kyllä nähny ensimmäisessäkään julkisessa tilassa akustoitua kattoa.. seiniä kyllä, missä on sitä perus, en nyt muista minkä valmistajan, valkoista akulevyä.. Mut varmaan voi olla ja varmaan voi löytyä toimiviakin ratkaisuja. Thomannkin myy jotain akustiikkaliimaa, mutta itellä ei mitään kokemusta.
Paljon niitä juttuja joka tapauksessa vaan näkee, että ihmiset tuskailee, kun Kontot ei meinaa pysyä, että kannattaa siihen kuitenkin ajatusta laittaa, jos lähtee kattoa liimaileen. Kontot meinaa pysyä seinissäkään, kun tosiaan irtoavat siitä levyn päästä, että varmaan noihin on sitten parempaa levyäkin.
Mitä harrastajien juttuja on lukenut, niin yleisimmin on näkynyt jotain roikkuvia systeemejä, jossa ite levyt on kiinni erillisessä rakenteessa, joka kiinnitetään kattoon, jolloin siihen akustointiin saa vähän tilavuuttakin, tai sitten ne paksummat villat on laitettu rakenteisiin.
Polkit ovat varmaan ihan kelpo kaiuttimet maltillisella budjetilla. Toki esim. Tori.fi on täynnä kaiuttimia, eivätkä ne käytössä hirveämmin kulu (kunhan ei ole ripustuksia luukutettu rikki). Paa vaan Atmos kaiuttimet sinne eteen ja taakse katon rajaan. Vahvistimet muistaakseni sitä optiota myös tarjoavat ja mitä kuullut / lukenut kokemuksia niin nuo sijoitukset ovat toimineet ihan ok.Toista sivuseinää ei käytännössä edes ole, joten tuo kimpoilu voi hieman olla siltä puolen heikkoa (avoin tila, jossa keittiö). Kyllä alkaa taas vaaka kallistua erillissarjan puoleen. Mietin että jos ostaisi alkuun nuo Polk ES15 ja ES30 eteen kolmeksi kaiuttimeksi ja voisi nuo nykyiset siirtää taakse. Tuossa alkuinvestointikin olisi hyvin maltillinen ja mitä lueskelin noista Polkeista, niin ääni ei ihan tiukinta hifiä ole, mutta kehuttiin taas monikäyttöisyydestä. Ja mielestäni taas näyttävät hyvältä.
Nykyisin vahvistimena VSX-529 5.2 ja siinä ongelmana, että Spotify Connect lakkasi toimimasta jonkin sopimuksen vuoksi ja musiikit pitää sen takia toistaa bluetooth-mokkulan kautta. Jos haluaa helppokäyttöisyyttä, niin onko millaisia vaihtoehtoja että saisi Spotify Connecting yhdistettyä tuohon? Ja pitänee miettiä myös uutta vahvistinta mahdollisesti jossain vaiheessa.
Ja sitten vielä seuraavaan kysymykseen, jos hommaan Dolby Atmos vahvistimen, jossa vähintään mahdollisuus 5.1.4, niin miten toimii jos atmos-kaiuttimet ovat televisioseinän katon rajassa ja takana taas metri sohvat takana katon rajassa? Ilmeisesti ei ihan optimi, mutta noille en keksi vaihtoehtoja jos haluaa joskus tuonne laajentaa ja kun sivuseinää ei käytännössä ole. Nuo katon kautta heijastavat kaiuttimet sitten taas tuskin niin hyvin toimivat.
Tuleehan niissä joo. Huonekorjain automaattisesti noi viiveet säätääkin, mutta voihan niitä vielä veivata oman mielenkin mukaan jos siltä tuntuu. Taitaa (automaatti)korjaimien parhaimmistoa olla Trinnov > Dirac > ARC > Audyssey jne.Eikö näissä nykypäivän AV-vahvareissa tule jotain huonekorjaimia matkassa? Jossain varmaan tarvii pystyä säätään viiveet, että äänikuva on koherentti, jos ja kun kajarit on (kuulijaan nähden) epäsymmetrisesti.
Tattis tarkennuksesta. Hyvä, jos tuohon on toimiviakin levyjä ja liimoja.No on jokunen tuhat neliötä tullut liimailtua 20-50mm paksuja levyjä, 60*60 - 120*120 kokoisina, ihan kaikennäköisiin tiloihin, ja tasan yhden mestan tiedän mistä ne putoili kun liima reagoi kemiallisesti ruiskutasoitteen kanssa.
Sehän on vaan hyvä jos niitä ei näe tai eivät pistä silmään, silloin ollaan arkkitehdin kanssa yleensä onnistuttu.
Riippuu, mitä akustoinnilla hakee. Tärykaikuun noilla saattaa jotain vaikutusta saada, vaikka aika ohkaisia ovatkin. Mitään speksejä kun noista ei kerrota, niin paha arvioida "tehoa".onko kellään kokemusta akustoinnista? mietin että jos tommosia ostas satsin niin miten noi kannattas asennella paljaalle seinälle? ihan vieri viereen vai jättäen esim 10cm väliä per levy? https://www.puuilo.fi/catalogsearch/result/?q=akustiikkalevyt
ja onko joku noita kyseisiä levyjä seiniin asennellu että kannattaako satsata? ei noi ainakaan hinnalla ole pilattu
Akustointi kannattaa osapuilleen aina, mutta voi kanssa vaatia aika paljon sit ajatusta ja duunia, ennen kuin on oikeasti hyvän kuuloinen huone. Bassotaajuuksien vaimennus vaatii sit myös tilavuutta, että noilla parisenttisillä akulevyillä ei vaimenneta kuin puhetaajuuksia.onko kellään kokemusta akustoinnista? mietin että jos tommosia ostas satsin niin miten noi kannattas asennella paljaalle seinälle? ihan vieri viereen vai jättäen esim 10cm väliä per levy? https://www.puuilo.fi/catalogsearch/result/?q=akustiikkalevyt
ja onko joku noita kyseisiä levyjä seiniin asennellu että kannattaako satsata? ei noi ainakaan hinnalla ole pilattu
G Twon B-mallissa on tehokkaammat vahvistimet (20W vs 50W), minkä myötä alin toistotaajuus on vähän matalammalla ja ääntä lähtee maksimissaan hiukan enemmän. F Onen B-mallissa tärkein uudistus on mielestäni digitaalisten tulojen lisääminen. Tuli myös mahdollisuus opettaa subbari tottelemaan esim television kaukosäädintä.Mietin Genelecin G two ja F one. Onko mimmoinen ero noilla B-malin vehkeillä? Käytettynä löytyisi edullisesti, osassa ei mainita ”B”, onko paljon huonompia?
Varmaan se on se. En oo minkään Genen lähikenttämonitorin kanssa tuota "standby-kohinaa" koskaan noteerannut, mutta Genen S360-mallit oli olkkarissa ja niiden herkkyys ilm. vaikutti vielä nostavasti tuohon pohjakohinaan, niin niiden pohjakohinan kyllä kuuli, jos tuli tuoreilla korvilla tilaan ja laitto kajarit päälle.Mietin, et onkohan se se kohina, joka kuuluu, kun kaijutin on päällä ilman signaalia?
iLoudin microt olleet nyt yli vuoden pöydällä ja kyllä hämmästyttää edelleen miten näin pieneistä purkeista irtoaa näin iso ääni. Ehdoton suositus ja pöydästä vielä mielellään irti jollain siroilla standeilla. Itsellä käytössä 15cm pyöreät mikkistandit joissa ruuvikierre pohjassa, sopi suoraan kaiuttimien pohjassa oleviin kierteisiin.![]()
IK Multimedia iLoud Micro Monitor
Active Two-Way Monitors With 3/4" tweeter and 3" woofer / midrange with a powerful bass reflex system, Frequency response: 55 - 20,000 Hz (-3 dB), Separate class D amplifiers for tweeters and woofers, Total of four power amplifiers with 7/18 W RMS,...www.thomann.de
Näitä ainakin kehuttu. Ei kokemusta itsellä.
IK Multimedia iLoud MTM Samalta firmalta vähän järeämpää.
Kuunteluetäisyys tossa taitaa vaikuttaa eniten.Oiskoha mitään hyötyä päivittää G2 G3:een? Mul on on ite tehty 12" subi nykyisten G2:ksien seurana ja jako tehty Antimode X2:lla.
Jos minulta kysytään, niin vähän turha päivitys imo. Suoraan sit nelos- tai vitoskokoista (niillä analogimalleilla 80x0 säästää rahaa), jos isompaa Genen alumiinimunaa hakee. Noi rupeaa soimaan sit jo oikeasti vaikuttavammin pienimpiin malleihin verrattuna, ja jos kerran huonekorjainkin on jo valmiina, niin sillä saa noiden isoimpien mallien bassoja taltutetuksi, kun tuppaavat vaatimaan sitä melkein jokaisessa normitilassa.Oiskoha mitään hyötyä päivittää G2 G3:een?
About 3m etäisyydellä on kuuntelupiste.Kuunteluetäisyys tossa taitaa vaikuttaa eniten.
Niin siis oikeasti ensimmäinen, ei uppoasennettava Genelecin monitori, joka on tarkoitettu toistamaan metrien päähän, on S360 ja se on nelisen kiloa kappaleelta.Floodataan nyt vielä, et onks kellään kokemusta Genelecin The Oneista? Mietin sitä pienintä mallia (8331A). Sen sais nyt 500 euron alennuksella, mut olis silti n. 2000 euroa kappaleelta ja niitä tarttee kaks.
Niis on lukemani mukaan hyvin toimiva lähikenttäkuuntelu, mut eipä siitäkään hyötyä olis, ku kuuntelen kuiteski 3m päästä.
Subeille on muuten täällä omakin säie. Kannattaa ehkä esittää tuo kysymys myös siellä.Subwoofer haussa ja olen rajannut budjetin n. 500€ luokkaan - ja olisi mielellään oltava valkoinen jos vain mahdollista. Tarkoitus kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia eli alas pitäisi myöskin päästä. Nyt olen rajannut omalta osaltani vaihtoehdot kahteen: SVS SB-1000 ja Polk Audio HTS 12.
SVS SB-1000 eli vanhaa mallia saa parista paikasta n. 500€, mutta vain mustana ja en rehellisesti sanottuna tykkää ulkonäöstä yhtään. Uudemmat mallit aivan liian kalliita ja valkoinen tuo heti lisähintaa.
Polk Audio HTS 12 550€ sopisi ulkonäöllisesti paremmin setuppiin ja en nyt tuosta mitään huonoa arvosteluakaan löytänyt.
Kallistuisin itse tuohon Polkiin mutta arvostelujen perusteella tuo SVS on laatupeli niin sillä epäröin vaikka se nyt väärän värinen onkin.. Onko kummastakaan kokemusta täällä?