Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Mielelläänhän tuohon leveämmät ottaisi
Olisiko mahdollista rakentaa mitat täyttävät kaiuttimet itse? Silloin saisit suurella todennäköisyydellä laadukkaammat kuin saman hintaiset hyllyltä ja lisäksi pinnoitemateriaalin käyttö jäisi sinun valintojen ja mieltymysten mukaiseksi.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
22
Olisiko mahdollista rakentaa mitat täyttävät kaiuttimet itse? Silloin saisit suurella todennäköisyydellä laadukkaammat kuin saman hintaiset hyllyltä ja lisäksi pinnoitemateriaalin käyttö jäisi sinun valintojen ja mieltymysten mukaiseksi.
Periaatteessa joo kolvi varmasti sen verran pysyy kädessä että perus juottaminen onnistuu, mutta muuten ei kyllä ole mitään hajua kaiuttimien rakentamisesta. :D
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Periaatteessa joo kolvi varmasti sen verran pysyy kädessä että perus juottaminen onnistuu, mutta muuten ei kyllä ole mitään hajua kaiuttimien rakentamisesta. :D
Se on hyvä alku jakosuodinta väsättäessä mutta pieni osa kuitenkin. Jos löytyy käsikäyttöisiä puuntyöstökoneita entuudestaan hommassa on järkeä.
Jos ei niin kaupan hyllylle.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Ikävä kyllä perus ruuvimeisseleiden lisäksi ei muuta löydy kun juurikin se kolvi.
Jos sinulla on koneille käyttöä niin kuviosaha ja porakone riittävät pitkälti ollen suhteellisen halpoja. Pöytä tai käsisirkkeli kenties myös mutta levyt saa sahattua määrämittaan monessa paikkaa todella edukkaasti.
Oispahan sitten varalla ettei tarvi joka pikkuhomman hoitoa miettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Ikävä kyllä perus ruuvimeisseleiden lisäksi ei muuta löydy kun juurikin se kolvi.
Itsellä oli vähän vastaava haastava tila ja rakensin itse kaiuttimet ja ihan hyvät tuli.
20210605_191957.jpg
Ulkonäköhän voidaan tehdä mieltymysten mukaan.. jos DIY kaiuttimet kiinnostaa niin paa privaa. Itsellä olis noita elementtejä vielä pari jäljellä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Itse ostaisin tämmöiset:

Ei itserakennettua saa järkevästi kun materiaalinkin paksuus on 3.6cm siitä tilasta ja sen pitäisi olla järkevillä suhteilla, eikä tuubi...

Sitten tähän kaveriksi AV-vahvistin.. ja subbari.. Tuosta pianonvalkoisena:

--

Tietenkin subbarissa voi säästää, mutta semmoinen kannattaa silti hankkia, elokuville ainakin. Mieluummin sen subbarin askartelee itse, kuin kauittimet. Kokemusta on molempien tekemisestä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 612
Kuvassa olevan 65 tuumasen oledin kaveriksi tarvitsisi kaiuttimet hankkia, huone suhteellisen iso koska avoin keittiö+olohuone.
Telkkarin sivuille mahtuu ehkä max noin 15-16cm leveät kajarit. Budjetti siinä 500-1000 euron luokkaa. Eli 2.0 settiä näin aluksi ja ehkä myöhemmin subi kaveriksi
toki tuohon tilaan myös haastava sijoittaa subi. Katselu etäisyys ja samalla kuunteluetäisyys noin 3 metrin luokkaa.
genelec g3:sia olen himoinnut mutta hinta huitelee jo siinä 1500 euron luokassa vahvarin kanssa ja taitavat hieman liian leveätkin olla.
Ja mainittakoon vielä että käyttö 50/50 musiikkia ja leffoja.
Onko ehdotuksia? Vähän haastavat olosuhteet tuntuu olevan mitä itse olen yrittänyt tutkia.

Jaa'a, kovin ahdasta näyttää tosiaan olevan, mutta ite miettisin ehkä telkkarin kiinnittämistä seinään ja tarvittaessa pikkaisen korkeammalle, jolloin tuo taso jäis kajareille. Kolmoskokoiset Genet tai jotkut vastaavat jalustakajarit mennee suht mukavasti. Toisen kajarin nurkkasijoitus tullee aiheuttamaan jonkinlaista bassokorostusta ja kuminaa, jota saanee kuitenkin huonekorjauksella vähän siistittyä.

Toinen vaihtoehto laittaa ne kajarit kiinni seinään. Geneille on seinäkiinnityssettejä tai sitten on ihan seinäkiinnitykseen tarkoitettuja malleja eri valmistajilta. Sillaikin tuon tilan sais varmaan jotenkuten riittämään. Soundista ei mitään hajua, miten toimii, jos työntää esim. tuonne telkkari päälle kajarit ja suuntaa sohvalle. Varmaan telkkarin äänet pesee.

muoks. telkkarille on myös sellaisia L-mallisia jalkoja, jotka sais tuonne tason taakse, eikä tarvis porata seinään reikiä. Sillaikin jäis tuo taso vapaaksi kajareille.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
412
Kuvassa olevan 65 tuumasen oledin kaveriksi tarvitsisi kaiuttimet hankkia, huone suhteellisen iso koska avoin keittiö+olohuone.
Telkkarin sivuille mahtuu ehkä max noin 15-16cm leveät kajarit. Budjetti siinä 500-1000 euron luokkaa. Eli 2.0 settiä näin aluksi ja ehkä myöhemmin subi kaveriksi
toki tuohon tilaan myös haastava sijoittaa subi. Katselu etäisyys ja samalla kuunteluetäisyys noin 3 metrin luokkaa.
genelec g3:sia olen himoinnut mutta hinta huitelee jo siinä 1500 euron luokassa vahvarin kanssa ja taitavat hieman liian leveätkin olla.
Ja mainittakoon vielä että käyttö 50/50 musiikkia ja leffoja.
Onko ehdotuksia? Vähän haastavat olosuhteet tuntuu olevan mitä itse olen yrittänyt tutkia.
Ostat minulta nuo 8330a genet pois (jos antrasiitti kelpaa) ja siihen vaikkapa topping e30 dac.
Jostain glm paketti lainaan (jos sattusit Kuopio-Siilinjärvi alueella asumaan niin vaikkapa minulta) ja huonekorjausta kehiin.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
22
Ostat minulta nuo 8330a genet pois (jos antrasiitti kelpaa) ja siihen vaikkapa topping e30 dac.
Jostain glm paketti lainaan (jos sattusit Kuopio-Siilinjärvi alueella asumaan niin vaikkapa minulta) ja huonekorjausta kehiin.
Veikkaan että nuilla geneillä on sen verran hintaa ettei perse sitä kestä. :D
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
22
Itse ostaisin tämmöiset:

Ei itserakennettua saa järkevästi kun materiaalinkin paksuus on 3.6cm siitä tilasta ja sen pitäisi olla järkevillä suhteilla, eikä tuubi...

Sitten tähän kaveriksi AV-vahvistin.. ja subbari.. Tuosta pianonvalkoisena:

--

Tietenkin subbarissa voi säästää, mutta semmoinen kannattaa silti hankkia, elokuville ainakin. Mieluummin sen subbarin askartelee itse, kuin kauittimet. Kokemusta on molempien tekemisestä.
Tämä vaikuttaa iha hyvältä vaihtoehdolta, täytyy varmaan ensin hankkia kajarit ja joku vahvari missä olisi arc tai e-arc ja sitten myöhemmin subi kylkeen.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Tämä vaikuttaa iha hyvältä vaihtoehdolta, täytyy varmaan ensin hankkia kajarit ja joku vahvari missä olisi arc tai e-arc ja sitten myöhemmin subi kylkeen.
Tai jos saat jalustalle tai seinälle tv:n, niin nykyisin kai on siedettäviä soundbarejakin tarjolla, jos jaksaa tehdä tutkimustyön. Tila on sen verran haastava, että sama se on semmosella musiikitkin kuunnella.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
412
Veikkaan että nuilla geneillä on sen verran hintaa ettei perse sitä kestä. :D
Vähän kun venyttää budjettia niin...

Jos tietysti ei koe tarvitsevansa glm:mää niin 8030 käytettynä menis varmaan hyvin budjettiin jos jaksaa metsästää.

Itsellä oli ennen kotiteatterissa aurelia aniarat subilla tuettuna ja niitäkin voin suositella. Olikohan alle 14cm leveyttä.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Telkkarin sivuille mahtuu ehkä max noin 15-16cm leveät kajarit.
iLoud MTM:ät taitaa olla 13 cm leveät joten mahtuis. Nämä ovat siis aktiivi kaiuttimet joten et tarvi erillistä vahvistinta, mutta jonkun hdmi-arc-rca-sovittimen tarvitset. Kaiuttimia löytyy niin mustana kuin valkoisenakin. Bonuksena sisäänrakennettu huonekorjain. Esim. verkkis myy, mutta myös monet musakaupat koska nämä ovat studiomonitoreiksi suunniteltu. Hinta noin 350-400€ kipale, riippuen väristä.
 

J_Gaming

Premium-jäsen
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
147
iLoud MTM:ät taitaa olla 13 cm leveät joten mahtuis. Nämä ovat siis aktiivi kaiuttimet joten et tarvi erillistä vahvistinta, mutta jonkun hdmi-arc-rca-sovittimen tarvitset. Kaiuttimia löytyy niin mustana kuin valkoisenakin. Bonuksena sisäänrakennettu huonekorjain. Esim. verkkis myy, mutta myös monet musakaupat koska nämä ovat studiomonitoreiksi suunniteltu. Hinta noin 350-400€ kipale, riippuen väristä.
Tässä olisi merkittävästi hyödyllisemmät korkearesoluutioiset mittaukset:
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
7
Kuvassa olevan 65 tuumasen oledin kaveriksi tarvitsisi kaiuttimet hankkia, huone suhteellisen iso koska avoin keittiö+olohuone.
Telkkarin sivuille mahtuu ehkä max noin 15-16cm leveät kajarit. Budjetti siinä 500-1000 euron luokkaa. Eli 2.0 settiä näin aluksi ja ehkä myöhemmin subi kaveriksi
toki tuohon tilaan myös haastava sijoittaa subi. Katselu etäisyys ja samalla kuunteluetäisyys noin 3 metrin luokkaa.
genelec g3:sia olen himoinnut mutta hinta huitelee jo siinä 1500 euron luokassa vahvarin kanssa ja taitavat hieman liian leveätkin olla.
Ja mainittakoon vielä että käyttö 50/50 musiikkia ja leffoja.
Onko ehdotuksia? Vähän haastavat olosuhteet tuntuu olevan mitä itse olen yrittänyt tutkia.

KEF LSX paria on saanut kahdeksaansataan euroon. Näyttäisi leveys olen 155 mm
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
106
Täytyy perehtyä noihin laitteisiin. Bluetooth on kaukana täydellisestä mutta homma toimii tuollakin, tosin täytyy perehtyä tuohon spotify connectiin tms. audiostreamereihin.
Ihmettelyn jälkeen päädyin Sonosiin. Yksi Sonos One pönttö keittiössä testikäytössä ja vaikuttaa kyllä kätevältä. Superhifiähän toi ei ole mutta näppärältä laitteelta vaikuttaa. Jos ei mitään yllättävää tule niin Sonos One SL tuolle kaveriksi. Sääli että Sonos Five on niin kallis, muuten olisi kyllä kova kiusaus vaihtaa olohuoneen Nadit ja Tannoyt kevyempään järjestelmään.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
141
Tässä ois nyt mietinnässä lattiakajareiden vaihto kummalle menisi teillä ääni? kef q950 vai klipsch rp-280f hintaa on keffillä 200€ enemmän. Subbareita löytyy 2 kpl klipschin 12". Huoneen koko on noin 15neliöö ja puutalo. Ja siihen pitäs uusi centeri saada vielä kaveriksi oisko hyviä ehdotuksia? Suunnitelmissa on rakentaa +7.2 järjestelmä. Vahvistimena toimii vanha sony str 1040 vielä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Tässä ois nyt mietinnässä lattiakajareiden vaihto kummalle menisi teillä ääni? kef q950 vai klipsch rp-280f hintaa on keffillä 200€ enemmän. Subbareita löytyy 2 kpl klipschin 12". Huoneen koko on noin 15neliöö ja puutalo. Ja siihen pitäs uusi centeri saada vielä kaveriksi oisko hyviä ehdotuksia? Suunnitelmissa on rakentaa +7.2 järjestelmä. Vahvistimena toimii vanha sony str 1040 vielä.
En osaa sanoa kummalle itsellä menisi ääni, mutta olen vastaavan hintaluokan kaiuttimia tutkiskellut ja siellä on ainakin:
Polk audio s60e
Q Acoustics 3050i
Canton GLE 496.2
Focal Chorus 716
mitkä vaikuttavat kovilta vaihtoehdoilta tuohon 1000€ tuntumaan noiden sinun mainitsemien rp-280f ja q950 lisäksi.
itseä tuosta joukosta himoittaa eniten polk audio s60e.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
En osaa sanoa kummalle itsellä menisi ääni, mutta olen vastaavan hintaluokan kaiuttimia tutkiskellut ja siellä on ainakin:
Polk audio s60e
Q Acoustics 3050i
Canton GLE 496.2
Focal Chorus 716
mitkä vaikuttavat kovilta vaihtoehdoilta tuohon 1000€ tuntumaan noiden sinun mainitsemien rp-280f ja q950 lisäksi.
itseä tuosta joukosta himoittaa eniten polk audio s60e.
Joo, menee makuasioiksi, mutta heitän muutaman oman mielipiteen perustuen mutuiluun ja omiin kokemuksiin:

Polk Audiot on yleensä aika tasapainoisia soinniltaan. Q Acoustics 3000 -sarja on hieman rauhallisempi yläpäästä, ei kuitenkaan tumma; hieman kuin olisi equtetty ylös ja alas joitain tiettyjä taajuuksia jotta kuuntelukokemus on hyvä ja rasittamaton olematta silti liian tumma. 3050i:ssä Bassoja löytyy liikaakin betonikuutioon, mutta puutalossa varmaan ok. Sointi paranee jonkin verran kovaa soitettaessa, joten siitä ehkä miinus jos tarvitsee hissutella. Klipsch on sitten kirkkaamman pään edustaja 'torvi'mallin diskanteillaan, sointi voi olla ajoittain aika riipivä, tosin riippuen kuuntelijasta ja musiikista. Kef edustaa hyvää erottelevuutta, mutta itselle sen metallisen kuuloinen diskantti melkoinen turn off. Viimeisenä mainintana sitten Focal, joka on sieltä kaikista kirkkaimmasta päästä diskantin suhteen, tarjoaa hyvää ääntä ja erottelua, mutta voi jälleen kerran mennä väsymyksen puolelle.

Vaikka varmasti jokaisessa on speksien mukaan herkkyydet kohdillaan, niin kyllä noi isommat tornit silti tykkää että vahvistimessa on ruutia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Osta sellaiset mihin saat about täsmäävän keskikaiuttimen, eikä niin että pääkaiuttimissa 8" -tuuman elementit ja keskikaiuttimessa 4" -tuuman.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Jaahas ja taas on sitten ollu kajarit väärin, aiemmin erottelu oli ihan loistava. Toe-in oli aika mitätön. Huomasin, että äänet, jotka on laitettu 100% vasemmalla tai oikealla erottu paremmin ku mitä kajareitten välistä joka häiritti. Nyt sitten monen kuukauden jälkeen väänsin kajareita vähän sisäänpäin ja ei helvetti..

Aiemmin erottelu oli hyvä, parempi ku luureilla koskaan, mutta nyt kuuluu kaikki äänet yhtä kirkkaasti koko spectrumilta kajareitten välistä ja hymyä ei saa pois naamalta, ihan vitun hyvän kuulonen. Uudet kajarit käytännössä. Ja toe-in ei montaa astetta ees muuttunu.

Oon kyllä koittanu säätää noita sisäänpäin aiemminki mutten oo huomannu NOIN suurta eroa, vissiin korvilla piti tottua vaan, ei huomaa noin isoja eroja ku ei tiiä mitä pitäs vahtia.

Kattokaa se toe-in, ihmiset. Herranjestas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Aiemmin erottelu oli hyvä, parempi ku luureilla koskaan, mutta nyt kuuluu kaikki äänet yhtä kirkkaasti koko spectrumilta kajareitten välistä ja hymyä ei saa pois naamalta, ihan vitun hyvän kuulonen. Uudet kajarit käytännössä. Ja toe-in ei montaa astetta ees muuttunu.

Oon kyllä koittanu säätää noita sisäänpäin aiemminki mutten oo huomannu NOIN suurta eroa, vissiin korvilla piti tottua vaan, ei huomaa noin isoja eroja ku ei tiiä mitä pitäs vahtia.

Kattokaa se toe-in, ihmiset. Herranjestas.
Testaappas joskus kunnon torvia. Voi herranjestas sitä erottelua =)
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Testaappas joskus kunnon torvia. Voi herranjestas sitä erottelua =)
Nyt just tekee mieli vaan laittaa veljen Klipschit tähän ja säätää oikeasti oikein ja testata, ku ne on säädetty ihan päin vittua kyllä sillä ja tila on tosi vaikea. Ihan uskomatonta miten näinki halvoilla kajareilla voi saada NÄIN tarkan erottelun, ku tätä mie just aiemmin kyselin ja ihmettelin, että voiko kalliimmalla kajarilla vaan saada paremman erottelun ku tää on loistava, mutta joku uupuu. Nyt se, mikä siitä uupu, löyty.

Redditiin laitoin kans tuosta kommentia ja kaveri puhu jotain, että jos on torvi tai waveguide ni voi koittaa laittaan vasemman kajarin tähtään oikeaan olkapäähän ja päinvastoin, kuulemma näissä tuo toe-in voi olla vielä tärkeämpi vrt. peruskajari. Mie luulin että jos waveguide löytyy ni se ois melkein ihan sama miten sen asettelee.

Pitää testailla lisää, mutta nyt pitää kuunnella kaikki 15k biisiä uuestaan :cool:

E: ja ku kirjotin joskus aiemmin etten kuule Limp Bizkitin Take A Look Around:n basso-kitaraa, nevermind, tää biisi on tallennettu ihan perkeleen hyvin, kertsikkaa myöten, kajarit oli vaan väännetty huonosti.
 
Viimeksi muokattu:

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 893
himoinnu Tannoy westminster royal gr lattiakaiuttimia. Ehkä vielä jokupäivä
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608


Tommosta videota ehotettiin redditissä tuohon toe-iniin jos on torvi tai waveguide käytössä. Just nakkasin nopsaa kajarit tuolleen ja yllättäen se ei kuulosta yhtään väärältä, ääni muuttu jotenki, en osaa vielä sanoa, mutta onkos muut koittanu tommosta kikkaa?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700


Tommosta videota ehotettiin redditissä tuohon toe-iniin jos on torvi tai waveguide käytössä. Just nakkasin nopsaa kajarit tuolleen ja yllättäen se ei kuulosta yhtään väärältä, ääni muuttu jotenki, en osaa vielä sanoa, mutta onkos muut koittanu tommosta kikkaa?
Tosta on semmonenkin mukava hyöty, että ns. hyvä kuuntelualue levenee. Kaiuttimen äänenpaine kun yleensä laskee kaiuttimen kulman suhteessa, niin rankalla toe-inillä saadaan pikkasen leveämpi alue jolla oikean ja vasemman kaiuttimen äänenpainetasapaino säilyy hyvänä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Tosta on semmonenkin mukava hyöty, että ns. hyvä kuuntelualue levenee. Kaiuttimen äänenpaine kun yleensä laskee kaiuttimen kulman suhteessa, niin rankalla toe-inillä saadaan pikkasen leveämpi alue jolla oikean ja vasemman kaiuttimen äänenpainetasapaino säilyy hyvänä.
Joo tuo pieni kuuntelualue on häirinny itteä kyllä jonki verran. En tosiaan osaa sanoa vielä 30min kuuntelun jälkeen onko tää parempi vai ei, mutta erilainen ääni on taas, ei vaan osaa kuvailla vielä miten. Pitänee taas päivä testailla ja laittaa takas niinkö oli ennen ja kattoa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Nyt vuorokaus alla tällä extreme toe-inillä takana ja on tosiaan erottelu VIELÄ parempi ku aiemmin ollu, mutten oikein osaa sanoa mikä muu tuossa on muuttunu, jotenki ei vaan kuulosta enää niin isolta ääni, kait soundstage vaan kärsi sitten?

Tykkään kyllä tarkasta erottelusta tosi paljon, tekee musiikin kuuntelusta paljon aktiivisempaa puuhaa eikä semmosta passiivista taustakuuntelua, mutta pitää koittaa vielä muutaman päivän päästä vanhoilla asetuksilla ja huonommalla erottelulla että kumpi se sitten ois mukavampi loppujen lopuksi.
 
Liittynyt
30.11.2019
Viestejä
15
Omatoimista tiedonhakua on harrastettu nyt sen verran että voisin kysyä itseäni viisaammilta mielipiteitä.

Hallituksen armosta saan mm musiikinkuuntelua varten 1 huoneen käyttöön. Sen koko on vaatimattomat n. 2,7x3,5 metriä. Seinät lastulevyä, pitkällä sivulla ikkuna. Musiikinkuunteluni on viimeiset 15 vuotta ollut lähinnä autossa. Kotona se on vajonnut varsin kelvottomilla vehkeillä tapahtuvaksi. Kuulokkeet sentään on kohtuuhyvät, mutta muuten olen käyttänyt läppärin kaiuttimia, kännykän kaiuttimia, halpaa bluetooth kaiutinta jne. Nyt tavoitteenani on äänenlaadullisesti melkoinen loikka vaikka tämänkin palstan tasolla minulle riittää hyvin vaatimattomat välineet. Muutama kymmenen viimeisintä sivua on tullut kahlattua jo läpi.

Musiikinkuunteluni on ollut musiikkivideoita Youtubesta, mp3 kappaleita joita olen lataillut ties mistä ties kuinka huonolaatuisena, Spotifyn ja Deezerin, Tidalin yms käytöt ovat vasta opetteluvaiheessa. Musiikkimausta mainittakoon esim. Dire Straits ja Ludovico Einaudi. Ei mitään raskasta heviä, Iron Maideniakin vain satunnaisesti. Monipuolinen liitettävyys telkkarin lisäksi esim suoratoistopalveluihin olisi tärkeää. Edes CD-soitinta ei ole tällä hetkellä. Sekin pitänee hankkia jossain vaiheessa. LP-soitinta ei ole eikä sellaista ole tarve hankkiakaan.

Olisiko joku Yamaha WXA-50- MusicCast- tyyppinen laite jonkinlainen kelvollinen lähtökohta?

Tuntuu siltä että on ihan turha mennä kuuntelemaan mihinkään liikkeeseen kun korvani ovat tottuneet niin vähään enkä usko kuulevani ja kokevani eroja tarpeeksi jotta saisin käsitystä minkälaisia kaiuttimia tarvitsen vai riittääkö tyyliin halvimmat mahdolliset ja olisin ällistynyt jo niiden äänestä tähän nykyiseen halpis Bluetooth-kaiuttimeen verrattuna.

Naapuruston ja lemmikkeläimiemme takia ei ole tarvetta kovaääniselle setille. Fiilistelymielessä yritän ottaa rennolla otteella jottei lähtisi lapasesta koko touhu ja budjetti voisi olla max 1000-1500€.

Jotain Klipsch R-820F tyyppistä olen haaveillut mutta on varmaan liikaa noin pieneen huoneeseen. Passiivikaiutin vai aktiivi, sekin on auki. Erillinen subbari sitten jos tarve vaatii. En tarvitse monikanavasysteemiä elokuvakäyttöä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Omatoimista tiedonhakua on harrastettu nyt sen verran että voisin kysyä itseäni viisaammilta mielipiteitä.

Hallituksen armosta saan mm musiikinkuuntelua varten 1 huoneen käyttöön. Sen koko on vaatimattomat n. 2,7x3,5 metriä. Seinät lastulevyä, pitkällä sivulla ikkuna. Musiikinkuunteluni on viimeiset 15 vuotta ollut lähinnä autossa. Kotona se on vajonnut varsin kelvottomilla vehkeillä tapahtuvaksi. Kuulokkeet sentään on kohtuuhyvät, mutta muuten olen käyttänyt läppärin kaiuttimia, kännykän kaiuttimia, halpaa bluetooth kaiutinta jne. Nyt tavoitteenani on äänenlaadullisesti melkoinen loikka vaikka tämänkin palstan tasolla minulle riittää hyvin vaatimattomat välineet. Muutama kymmenen viimeisintä sivua on tullut kahlattua jo läpi.

Musiikinkuunteluni on ollut musiikkivideoita Youtubesta, mp3 kappaleita joita olen lataillut ties mistä ties kuinka huonolaatuisena, Spotifyn ja Deezerin, Tidalin yms käytöt ovat vasta opetteluvaiheessa. Musiikkimausta mainittakoon esim. Dire Straits ja Ludovico Einaudi. Ei mitään raskasta heviä, Iron Maideniakin vain satunnaisesti. Monipuolinen liitettävyys telkkarin lisäksi esim suoratoistopalveluihin olisi tärkeää. Edes CD-soitinta ei ole tällä hetkellä. Sekin pitänee hankkia jossain vaiheessa. LP-soitinta ei ole eikä sellaista ole tarve hankkiakaan.

Olisiko joku Yamaha WXA-50- MusicCast- tyyppinen laite jonkinlainen kelvollinen lähtökohta?

Tuntuu siltä että on ihan turha mennä kuuntelemaan mihinkään liikkeeseen kun korvani ovat tottuneet niin vähään enkä usko kuulevani ja kokevani eroja tarpeeksi jotta saisin käsitystä minkälaisia kaiuttimia tarvitsen vai riittääkö tyyliin halvimmat mahdolliset ja olisin ällistynyt jo niiden äänestä tähän nykyiseen halpis Bluetooth-kaiuttimeen verrattuna.

Naapuruston ja lemmikkeläimiemme takia ei ole tarvetta kovaääniselle setille. Fiilistelymielessä yritän ottaa rennolla otteella jottei lähtisi lapasesta koko touhu ja budjetti voisi olla max 1000-1500€.

Jotain Klipsch R-820F tyyppistä olen haaveillut mutta on varmaan liikaa noin pieneen huoneeseen. Passiivikaiutin vai aktiivi, sekin on auki. Erillinen subbari sitten jos tarve vaatii. En tarvitse monikanavasysteemiä elokuvakäyttöä varten.
Mene ihmeessä hifiliikkeeseen kuuntelemaan, jos se vain on mahdollista. Ei se muuten selviä, että kannattaako juuri sinun laittaa kaiuttimiin kappaleelta 100 euroa vai 600 euroa. Samoin subwooferin suhteen, koetko että tarvitset sitä musiikin kuuntelussa.

Tästä ketjusta saat hyviä vinkkejä kaiuttimista, joita kannattaa käydä kuuntelemassa. Kef LS50 ja sen variantit esimerkiksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700
Omatoimista tiedonhakua on harrastettu nyt sen verran että voisin kysyä itseäni viisaammilta mielipiteitä.

Hallituksen armosta saan mm musiikinkuuntelua varten 1 huoneen käyttöön. Sen koko on vaatimattomat n. 2,7x3,5 metriä. Seinät lastulevyä, pitkällä sivulla ikkuna. Musiikinkuunteluni on viimeiset 15 vuotta ollut lähinnä autossa. Kotona se on vajonnut varsin kelvottomilla vehkeillä tapahtuvaksi. Kuulokkeet sentään on kohtuuhyvät, mutta muuten olen käyttänyt läppärin kaiuttimia, kännykän kaiuttimia, halpaa bluetooth kaiutinta jne. Nyt tavoitteenani on äänenlaadullisesti melkoinen loikka vaikka tämänkin palstan tasolla minulle riittää hyvin vaatimattomat välineet. Muutama kymmenen viimeisintä sivua on tullut kahlattua jo läpi.

Musiikinkuunteluni on ollut musiikkivideoita Youtubesta, mp3 kappaleita joita olen lataillut ties mistä ties kuinka huonolaatuisena, Spotifyn ja Deezerin, Tidalin yms käytöt ovat vasta opetteluvaiheessa. Musiikkimausta mainittakoon esim. Dire Straits ja Ludovico Einaudi. Ei mitään raskasta heviä, Iron Maideniakin vain satunnaisesti. Monipuolinen liitettävyys telkkarin lisäksi esim suoratoistopalveluihin olisi tärkeää. Edes CD-soitinta ei ole tällä hetkellä. Sekin pitänee hankkia jossain vaiheessa. LP-soitinta ei ole eikä sellaista ole tarve hankkiakaan.

Olisiko joku Yamaha WXA-50- MusicCast- tyyppinen laite jonkinlainen kelvollinen lähtökohta?

Tuntuu siltä että on ihan turha mennä kuuntelemaan mihinkään liikkeeseen kun korvani ovat tottuneet niin vähään enkä usko kuulevani ja kokevani eroja tarpeeksi jotta saisin käsitystä minkälaisia kaiuttimia tarvitsen vai riittääkö tyyliin halvimmat mahdolliset ja olisin ällistynyt jo niiden äänestä tähän nykyiseen halpis Bluetooth-kaiuttimeen verrattuna.

Naapuruston ja lemmikkeläimiemme takia ei ole tarvetta kovaääniselle setille. Fiilistelymielessä yritän ottaa rennolla otteella jottei lähtisi lapasesta koko touhu ja budjetti voisi olla max 1000-1500€.

Jotain Klipsch R-820F tyyppistä olen haaveillut mutta on varmaan liikaa noin pieneen huoneeseen. Passiivikaiutin vai aktiivi, sekin on auki. Erillinen subbari sitten jos tarve vaatii. En tarvitse monikanavasysteemiä elokuvakäyttöä varten.
Riippumatta siitä että mitkä pöntöt hankkii, niin kannattaa n. kolmannes budjetista laittaa akustointiin. Kunnon paksu huopa ikkunan eteen, paksu matto lattialle ja oman maun mukaan siedettävän näköiset paneelit ekoihin heijastuskohtiin sekä mahdollisesti kaiuttimien taakse. Kaiuttimet kannattaa asetella huoneeseen huoneen keskijanan suhteen symmetrisesti siten, että ikkuna on joko kaiuttimien takana, tai kuulijan takana (tietysti sen huopaverhon peittämänä), muuten toistosta tulee väkisinkin värittynyt jommalle kummalle puolelle. Oma pienikin huone kuunteluun on paljon parempi kuin olkkari jonne laitteita ei yleensä saa ns. oikeille paikoilleen esteettisistä tai muista toiminnallisista syistä. Lisäksi harva olkkari on pintojen suhteen läheskään symmetrinen.

Aktiivit on helpompi kokonaisuuden kannalta, niin kauan kun tarkoitus on vain musiikkia kuunnella. Kannattaa noi perus aktiivit, eli genelecit ja keffit käydä kattomassa liikkeessä ja valita sit jotkut (loppu)budjetin mukaan. Genejä saa kans hyvin käytettynä, jolloin investointi ei ole kovin iso ja niistä pääsee todennäköisesti jotakuinkin samaan hintaan eroon myöhemmin jos/kun nälkä kasvaa syödessä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
802
Omatoimista tiedonhakua on harrastettu nyt sen verran että voisin kysyä itseäni viisaammilta mielipiteitä.

Hallituksen armosta saan mm musiikinkuuntelua varten 1 huoneen käyttöön. Sen koko on vaatimattomat n. 2,7x3,5 metriä. Seinät lastulevyä, pitkällä sivulla ikkuna. Musiikinkuunteluni on viimeiset 15 vuotta ollut lähinnä autossa. Kotona se on vajonnut varsin kelvottomilla vehkeillä tapahtuvaksi. Kuulokkeet sentään on kohtuuhyvät, mutta muuten olen käyttänyt läppärin kaiuttimia, kännykän kaiuttimia, halpaa bluetooth kaiutinta jne. Nyt tavoitteenani on äänenlaadullisesti melkoinen loikka vaikka tämänkin palstan tasolla minulle riittää hyvin vaatimattomat välineet. Muutama kymmenen viimeisintä sivua on tullut kahlattua jo läpi.

Musiikinkuunteluni on ollut musiikkivideoita Youtubesta, mp3 kappaleita joita olen lataillut ties mistä ties kuinka huonolaatuisena, Spotifyn ja Deezerin, Tidalin yms käytöt ovat vasta opetteluvaiheessa. Musiikkimausta mainittakoon esim. Dire Straits ja Ludovico Einaudi. Ei mitään raskasta heviä, Iron Maideniakin vain satunnaisesti. Monipuolinen liitettävyys telkkarin lisäksi esim suoratoistopalveluihin olisi tärkeää. Edes CD-soitinta ei ole tällä hetkellä. Sekin pitänee hankkia jossain vaiheessa. LP-soitinta ei ole eikä sellaista ole tarve hankkiakaan.

Olisiko joku Yamaha WXA-50- MusicCast- tyyppinen laite jonkinlainen kelvollinen lähtökohta?

Tuntuu siltä että on ihan turha mennä kuuntelemaan mihinkään liikkeeseen kun korvani ovat tottuneet niin vähään enkä usko kuulevani ja kokevani eroja tarpeeksi jotta saisin käsitystä minkälaisia kaiuttimia tarvitsen vai riittääkö tyyliin halvimmat mahdolliset ja olisin ällistynyt jo niiden äänestä tähän nykyiseen halpis Bluetooth-kaiuttimeen verrattuna.

Naapuruston ja lemmikkeläimiemme takia ei ole tarvetta kovaääniselle setille. Fiilistelymielessä yritän ottaa rennolla otteella jottei lähtisi lapasesta koko touhu ja budjetti voisi olla max 1000-1500€.

Jotain Klipsch R-820F tyyppistä olen haaveillut mutta on varmaan liikaa noin pieneen huoneeseen. Passiivikaiutin vai aktiivi, sekin on auki. Erillinen subbari sitten jos tarve vaatii. En tarvitse monikanavasysteemiä elokuvakäyttöä varten.
Käytettyjä kannattaa myös katsoa, esim. täältä myyntipalstalta ;)
Myymäni Dalin ikon 6 on kyllä loistavat kaiuttimet ja siron kokoiset torneiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
~500€ vahvariin (jossa huonekorjain. esim. Audyssey MultEQ XT) ~500-800€ kaiuttimiin, loput akustointi / kaapelit etc. kilkkeet. (esim. torista Ecophon akustiikkapaneelia. Thomannilta molton -lavaverhoa, lattialle paksua mattoa etc.). Kannattaa tosiaan katsella käytettyjä laitteita ja käydä avoimin mielin jossain hifiliikkeessä kuuntelemassa erilaisia kaiutin -vaihtoehtoja (ja antaa sen mahdollisen tyrkyttävän tuputuksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos). + Jätä ne vahvistimien / kaiutinkaapeleiden / välikaapeleiden kuuntelu pois ainakin toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 612
Sotken sen verran sekaan, että mää en ostais tota Jammun vahvistimellista versiota, vaan vaikka puhtaan streamer / etusen heiltä (malli tais olla WCX-50) ja sen kaveriksi jonkun päätevahvarin. Jälkimmäisiä, jotain D-luokkaisia, saa muutamaan sataseen ihan fiksuja ja varmasti riittävän tehoisia.

Akupaneeleita en laittais kajarin taakse, jos määrä on rajoitettu, vaan sivuseiniin ensiheijastuspisteisiin ja sen jälkeen kaikki paukut kuuntelupaikan taakse takaseinään. Vaikuttaa enemmän siellä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Onko tuo huopaverho niin tärkeä vrt. perus-pimennysverhot jos tuossa on kuiten töllö edessä, ettei siitä pitäs pahemmin heijastua kuuntelupisteelle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Onko tuo huopaverho niin tärkeä vrt. perus-pimennysverhot jos tuossa on kuiten töllö edessä, ettei siitä pitäs pahemmin heijastua kuuntelupisteelle?
No siis paksumman materiaalin vaimentava vaikutus ulottuu matalemmille taajuuksille vs ohuempi materiaali. Yksittäisellä verholla on kuitenkin aika pieni vaikutus isossa kuvassa. Itsellä oli tuollaista helvetin vahvaa (eli paksua.. olikohan jopa 600gr / m2) lavaverhoa ja se on paskaa materiaalia VERHOKÄYTÖSSÄ. Se on niin jäykkää että pysyy lattialla pystyssä. Koitappa sitä sitten laskostella verhomaiseksi tai ommella määrämittaan. Itse olen verhojen suhteen tyytyväinen tuohon valoa imevään samettiverhoon. Eipähän pinnat heijastele.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Millanenhan ero tuossa tulis oleen jos hommais jotain huopaa, rikkooko ikkunat TOSI pahasti bassoa sitten? Omaan korvaan soi oikein hyvin nyt, tosin toisella puolen kovempaa johtuen kait erilailla rakennetuista seinistä käytävään päin ku naapurin kämppään päin.

Vaikea ku ei osaa koskaan sanoa voisko joku soida vielä paremmin ilman, että sen paremman kuulee ensin :confused2:
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 893
verhojakin voi laittaa useamman päällekkäin ja plussaa vielä jos useempi kisko
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700
Millanenhan ero tuossa tulis oleen jos hommais jotain huopaa, rikkooko ikkunat TOSI pahasti bassoa sitten? Omaan korvaan soi oikein hyvin nyt, tosin toisella puolen kovempaa johtuen kait erilailla rakennetuista seinistä käytävään päin ku naapurin kämppään päin.

Vaikea ku ei osaa koskaan sanoa voisko joku soida vielä paremmin ilman, että sen paremman kuulee ensin :confused2:
Paksukaan verho ei bassoihin juuri vaikuta, vaan puhutaan jostain 250-20000Hz alueesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Sotken sen verran sekaan, että mää en ostais tota Jammun vahvistimellista versiota, vaan vaikka puhtaan streamer / etusen heiltä (malli tais olla WCX-50) ja sen kaveriksi jonkun päätevahvarin. Jälkimmäisiä, jotain D-luokkaisia, saa muutamaan sataseen ihan fiksuja ja varmasti riittävän tehoisia.

Akupaneeleita en laittais kajarin taakse, jos määrä on rajoitettu, vaan sivuseiniin ensiheijastuspisteisiin ja sen jälkeen kaikki paukut kuuntelupaikan taakse takaseinään. Vaikuttaa enemmän siellä.
Mikä tuossa Yamahan omassa d-päätteessä on vikana?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 612
Mikä tuossa Yamahan omassa d-päätteessä on vikana?
Noo, ajattelin ensisijaisesti, että mitä enemmän tungetaan samoihin kuoriin tavaraa, sitä enemmän kompromisseja eri osaset tuppaavat olemaan, eikä tuo pääteaste samoissa kuorissa varsinaisesti helpota hyvälaatuisen DA-muunnoksen tekemistä.

Ei tuo vahvari mikään hirveä voimanpesäkään ole, tai juttujen mukaan erityisen hyvän kuuloinen, vaikka varmasti on sellaisiakin kajareita, joiden kanssa tuo piisaa / toimii ihan hyvin, niin saattais saada vähän parempilaatuisen setin, kun ostelis streamer-etuset erikseen ja päätevahvarit erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Noo, ajattelin ensisijaisesti, että mitä enemmän tungetaan samoihin kuoriin tavaraa, sitä enemmän kompromisseja eri osaset tuppaavat olemaan, eikä tuo pääteaste samoissa kuorissa varsinaisesti helpota hyvälaatuisen DA-muunnoksen tekemistä.

Ei tuo vahvari mikään hirveä voimanpesäkään ole, tai juttujen mukaan erityisen hyvän kuuloinen, vaikka varmasti on sellaisiakin kajareita, joiden kanssa tuo piisaa / toimii ihan hyvin, niin saattais saada vähän parempilaatuisen setin, kun ostelis streamer-etuset erikseen ja päätevahvarit erikseen.
ASR:n mittauksissa ei ainakaan näkynyt mitään kummallista.
Voiman tarve toki riippuu kaiuttimista ja mitä sillä edes tarkoitetaan. Watit sinällään riittävät tuollakin, melkeimpä mille tahansa kaiuttimille, tuohon yhdenksän neliön tilaan.
Mitä päätteitä suosittelisit, jotta parannusta saadaan?

Jos äänenlaatu epäilyttää, vaihtaisin kyllä etusenkin ihan toiseen. Tuon laitteen pointti on kuitenkin paljon ominaisuuksia erittäin pienessä paketissa, eli jos koolla ei ole merkitystä, erillislaitteet vaan kehiin. MusicCast-ominaisuudet saa lisättyä hifimpään laitteeseen Yamaha WXAD10:lla.
 
Liittynyt
30.11.2019
Viestejä
15
Äänenlaadullisesti noi Yamahan laitteet varmaankin riittää ihan hyvin mulle. Kaikki ominaisuudet yhteen pieneen pakettiin pakattuna ei ole välttämätöntä joten saa olla erillislaitteitakin kunhan helppokäyttöisyys säilyisi edes joten kuten. Tuon Spotify Connectin avulla saisin helpommin hyväksynnän näille haaveiluilleni ja "rahan tuhlailulle". Kissaverhot on kuulemma asia josta ei paljoa neuvotella ja koska ne ei riitä yksinään akustoinnin suhteen niin katselen jotain muutakin tarvittavaa. Hyviä vinkkejä tässä onkin kerrottu.

Vaikka huone on pieni niin positiivisen kautta ajatellen. Sinne saa symmetriaa sijoitteluun paljon paremmin kuin johonkin avaraan olohuone/keittiö-tilaan ja laitteet sekä kuuntelupaikan oikeaan kohtaan. Esteettiset seikatkaan ei niin rajoita kun kyseessä ei ole olohuone.

Tuo huonekorjain tuntuu houkuttelevalta mutta nyt ei ihan heti löytynyt edullisemman pään stereovahvistimia joissa sellainen on. Käytetytkään laitteet eivät täysin poissuljettuja ole. Jotain Denonin monikanavahvistimia löysin joissa se olisi, mutta ilmeisesti en saa äänenlaadullisesti niin paljoa jos ostan tarpeettoman monikanavaisen vahvistimen stereovahvistimen sijaan ja toisaalta joku noista katsomistani Denoneista oli koronan myötä saanut hintaansa puolet lisää eli on nyt 600e. Lueskelin tosiaan tuota vahvistinpuolen keskusteluakin.

Täytyy sen vahvistimen kanssa miettiä sitä tulevaisuuden optiota että jos siinä huoneessa sittenkin halutaan nauttia elokuvien katselusta monikanavaäänen kanssa. Luulis senkin olevan helpommin toteutettavissa pienessä huoneessa kun olohuone on tosiaan meillä haastava kun se avautuu keittiön lisäksi takkahuoneen suuntaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
802
Äänenlaadullisesti noi Yamahan laitteet varmaankin riittää ihan hyvin mulle. Kaikki ominaisuudet yhteen pieneen pakettiin pakattuna ei ole välttämätöntä joten saa olla erillislaitteitakin kunhan helppokäyttöisyys säilyisi edes joten kuten. Tuon Spotify Connectin avulla saisin helpommin hyväksynnän näille haaveiluilleni ja "rahan tuhlailulle". Kissaverhot on kuulemma asia josta ei paljoa neuvotella ja koska ne ei riitä yksinään akustoinnin suhteen niin katselen jotain muutakin tarvittavaa. Hyviä vinkkejä tässä onkin kerrottu.

Vaikka huone on pieni niin positiivisen kautta ajatellen. Sinne saa symmetriaa sijoitteluun paljon paremmin kuin johonkin avaraan olohuone/keittiö-tilaan ja laitteet sekä kuuntelupaikan oikeaan kohtaan. Esteettiset seikatkaan ei niin rajoita kun kyseessä ei ole olohuone.

Tuo huonekorjain tuntuu houkuttelevalta mutta nyt ei ihan heti löytynyt edullisemman pään stereovahvistimia joissa sellainen on. Käytetytkään laitteet eivät täysin poissuljettuja ole. Jotain Denonin monikanavahvistimia löysin joissa se olisi, mutta ilmeisesti en saa äänenlaadullisesti niin paljoa jos ostan tarpeettoman monikanavaisen vahvistimen stereovahvistimen sijaan ja toisaalta joku noista katsomistani Denoneista oli koronan myötä saanut hintaansa puolet lisää eli on nyt 600e. Lueskelin tosiaan tuota vahvistinpuolen keskusteluakin.

Täytyy sen vahvistimen kanssa miettiä sitä tulevaisuuden optiota että jos siinä huoneessa sittenkin halutaan nauttia elokuvien katselusta monikanavaäänen kanssa. Luulis senkin olevan helpommin toteutettavissa pienessä huoneessa kun olohuone on tosiaan meillä haastava kun se avautuu keittiön lisäksi takkahuoneen suuntaan.
Marantzin sr501x olisi hieman "musikaalisempi" kuin Denon 3x00 mutta taas hieman kehnommalla huonekorjauksella.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 752
@tolkkua_vailla Huonekorjain on käsittääkseni oleellisempi matalammilla taajuuksilla, ja jos hankkii subbarin niin sille käytetty antimode löytyy about 150€:lla. Toki sitten kaiuttimien alemmat taajuuden jää käsittelemättä, mutta siihen pystyy vähän vaikuttamaan sijoittelulla ja kaiuttimien valinnalla.
 
Liittynyt
30.11.2019
Viestejä
15
Laita kissaverhon lisäksi huopaverho. Näin saat sen naamioitua näyttämään toivotulta tekemättä kompromissia akustoinnin suhteen.
Juuri tämä oli suunnitelmana. Ensi viikolla on tilaisuus käydä hakemassa verhotankoja ja niille kiinnikkeitä. Pitää sitä huopaverhoakin laittaa tilaukseen.

Muutenkin ajattelin tämä voisi olla hyvä tilaisuus kulkea askel kerrallaan. Hommaan laitteita, kuuntelen, rupean virittelemään huopaverhojen ja muiden akustointiin liittyvien kanssa, kaiuttimien sijoitus ja suuntaus jne jne. Haluan oppia ja kokea miten mikin vaikuttaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 068
Viestejä
4 211 546
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom